Data: 2012-04-09 09:57:51 | |
Autor: megrims | |
Opel Ampera | |
Witam.
O ile dobrze wyczytałem, to Opel Ampera jest jedynym autem elektrycznym, w którym napęd jest realizowany tylko za pomocą silników elektrycznych. Silnik spalinowy pracuje tylko jako generator prądu. Zastanawiam się po cholerę robili takie cuda hybrydowe jak Lexus z literką h. Tam oba silniki przenoszą napęd na kolą. Przecież silnik spalinowy ma największą sprawność przy konkretnych obrotach i konkretnym obciążeniu. Można efektywniej ładować akumulatory. Poza tym duża moc pojazdu jest wykorzystywana podczas rozpędzania i nie jest cały czas potrzebna. W czym problem, aby wszystkie hybrydy/elektryki robione były w taki sposób jak Opel Ampera. |
|
Data: 2012-04-09 10:01:50 | |
Autor: DoQ | |
Opel Ampera | |
W dniu 09-04-2012 09:57, megrims pisze:
O ile dobrze wyczytaem, to Opel Ampera jest jedynym autem le przeczytae... -- Pozdr. Grzymosaw |
|
Data: 2012-04-09 10:52:21 | |
Autor: megrims | |
Opel Ampera | |
W dniu 2012-04-09 10:01, DoQ pisze:
W dniu 09-04-2012 09:57, megrims pisze: OK. pewnie s jeszcze jakie inne. Jednak takie konstrukcje s w mniejszoci. |
|
Data: 2012-04-09 13:10:25 | |
Autor: BartekK | |
Opel Ampera | |
W dniu 2012-04-09 09:57, megrims pisze:
W czym problem, aby wszystkie hybrydy/elektryki robione byłyJeśli mówimy o czymś, co występuje jako elektryk/hybryda/zwykły równocześnie - to chodzi o prostotę i unifikację. Łatwiej dostawić kloc elektrycznego silnika-prądnicy pomiędzy skrzynią a silnikiem, a zostawiając całą resztę auta bez zmian (zawieszenie, przeniesienie napędu itd). W dodatku - silniki elektryczne jednak mają moc szczytową 'taką sobie' w porównaniu do spalinowego, często hybrydy mają ~100KM spalinowego i ~30KM elektryka, dzięki czemu sumując moce da się jechać całkiem dynamicznie i całkiem szybko, a jakby koła kręcił tylko ten elektryczny - to jednak za mała moc. -- | Bartłomiej Kuźniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2012-04-09 13:15:40 | |
Autor: Cavallino | |
Opel Ampera | |
Użytkownik "BartekK" <sibi@drut.org> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:jlug5l$rv9$1@mx1.internetia.pl... W dniu 2012-04-09 09:57, megrims pisze: W porównaniu do 130 konnego elektrycznego? |
|
Data: 2012-04-09 13:34:41 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Opel Ampera | |
On Mon, 9 Apr 2012, Cavallino wrote:
Uytkownik "BartekK" <sibi@drut.org> napisa Pytaniem jest, jak przy 130-konnym elektrycznym wyglada waga (masa) takiego zestawu. Bo to trzeba doda do ju istniejacej masy spalinowego a pzniej rozpdza (z czego czsc wirujaca te stanowi niezerowy skadnik). No chyba, e spalinowy nie musi wystarczac na "samowystarczaln" jazd (typu "dugo pod gr", zakadamy e jak braknie energii w akumulatorach to mwi si trudno i redukujemy do 25 kmph) i istotnie odwrcimy proporcje mocy. pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2012-04-09 14:20:13 | |
Autor: Cavallino | |
Opel Ampera | |
Uytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisa w wiadomoci grup dyskusyjnych:Pine.WNT.4.64.1204091328100.2252@quad... On Mon, 9 Apr 2012, Cavallino wrote: Nie jestem przekonany, czy do doadowywania akumulatorw nie wystarcza jednak duo mniejszy, lejszy (i sabszy) silnik spalinowy. W kocu nie musi pracowa dobrze w penym zakresie obrotw, nie potrzeba mu skrzyni biegw i sprzga, waw napdowych czy innych elementw przeniesienia napdu, to wszystko way i to pewnie cakiem sporo w porwnaniu nawet do kilku silnikw elektrycznych umieszczonych przy koach. No chyba, e spalinowy nie musi wystarczac na "samowystarczaln" jazd Nie wiem dokadnie jak jest z Amper, ale trzeba pamita e to ma by auto elektryczne, a silnik spalinowy jest dodatkiem, pozwalajcym przeduy przebieg na prdzie, a nie majcym zapewni drugie rdo napdu. (typu "dugo pod gr", zakadamy e jak braknie energii w akumulatorach Dokadnie tak chyba powinno by. BTW: kto wie ile mocy maj silniki elektryczny i spalinowy w lokomotywach spalinowych? |
|
Data: 2012-04-09 16:11:50 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Opel Ampera | |
On Mon, 9 Apr 2012, Cavallino wrote:
BTW: kto wie ile mocy maj silniki elektryczny i spalinowy w lokomotywach spalinowych? Lokomotywa manewrowa z zestawem silnik spalinowy -> pradnica -> silnik elektryczny (szeregowy) bya pierwszym co mi przyszo na mysl do porwnywania, ale zaraz znalazem dwa powane argumenty przeciw, wic przezornie schowaem kwestie kolejowe na dno ;) Po pierwsze, lokomotywa to taki twr, e z natury rzeczy kilkanascie dodatkowych ton ciaru jest wrcz wskazane. W manewrowej szczeglnie. Samochodowi na osiagi "do setki" ten element raczej nie suy. Po drugie, "same plusy" ujawniaja si na maych prdkosciach, co te jakby troch rni lokomotyw manewrowa od samochodu (no, moe poza startem ze skrzyowania). Oczywiscie ten drugi argument mona nieco stpi, wskazujac i sterowanie silnikiem samochodu (nie te moce) nie musi odpowiada klasycznemu poaczeniu szeregowemu, sta nas na impulsowe sterowanie caym pradem. Ale pierwszy argument (masa) nadal przemawia przeciw porwnywaniu. Za tym, e da si skonstruowa "dostatecznie lekki" silnik elektryczny w sumie najbardziej przemawia fakt, e za grosze (<100z) da si poskada (latajacy) model smigowca z napdem elektrycznym. Oczywiscie te "grosze" to w proporcji do mocy, niemniej tu mamy przeciwiestwo lokomotywy ;) pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2012-04-09 16:28:20 | |
Autor: Cavallino | |
Opel Ampera | |
Uytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisa w wiadomoci grup dyskusyjnych:Pine.WNT.4.64.1204091559390.924@quad... On Mon, 9 Apr 2012, Cavallino wrote: Ale nie musi by manewrowa, moe by pasaerska. |
|
Data: 2012-04-09 19:20:31 | |
Autor: Cezary Daniluk | |
Opel Ampera | |
W dniu 2012-04-09 16:28, Cavallino pisze:
http://pl.wikipedia.org/wiki/SU46 chociażby ;) Pozdrawiam ! PS: Żebyś nie musiał klikać: 2250KM silnik 1450kW prądnica 225kW silniki trakcyjne :) SU46 to dwukabinowe 6-osiowe lokomotywy o układzie Co'Co' z przekładnią elektryczną. Źródłem mocy jest wysokoprężny czterosuwowy silnik spalinowy zbudowany w oparciu o daleko idącą modyfikację konstrukcyjną silnika kolejowego firmy FIAT typu W2112SSF o mocy 1655 kW (2250 KM), który napędza prądnicę główną GP-846 B1 (napięcie znamionowe – 725 V, prąd znamionowy – 2000 A, moc ciągła – 1450 kW, prędkość obrotowa – 1500 obr/min, wzbudzanie – szeregowo-bocznikowo-obce, masa – 4350 kg), współpracującą ze wzbudnicą typu BA-72U (prod. – Dolmel Wrocław, napięcie znamionowe – 190 V, prąd – 45 A, prędkość obrotowa wirnika – 1500 obr/min, wzbudzanie – obce (ok. 10 A), masa – 230 kg) i zasilającą elektryczne silniki trakcyjne LSm-493 (moc – 225 kW, prąd przy obciążeniu ciągłym – 334 A (max. 565 A), napięcie robocze – 725 V (max. 850 V), prędkość obrotowa znamionowa – 553 obr/min (max. – 2260 obr/min), zapotrzebowanie powietrza chłodzącego – 66 m³/min, masa – 1890 kg). Ponieważ do rozruchu konieczne jest osiągnięcie temperatury silnika +40° C, lokomotywa wyposażona jest w opalany olejem napędowym podgrzewacz wody do nagrzewania kadłuba silnika, oleju oraz chłodnicy powietrza ładującego[1]. Jako źródła prądu użyto zasadowych akumulatorów niskooporowych typu SJ-200 o napięciu 90 V[2]. Lokomotywa mogła przechodzić przez łuki o minimalnym promieniu 100 m. |
|
Data: 2012-04-09 23:14:05 | |
Autor: BartekK | |
Opel Ampera | |
W dniu 2012-04-09 19:20, Cezary Daniluk pisze:
(ciach) czyli prawie-na styk: - silnik spalinowy 1655kW - prądnica o mocy ciągłej 1450kW (chwilowa zapewne większa, znacznie) - silniki elektryczne 6szt po 225kW = 1350kW - (ale jeszcze prawie do 10kW idzie na wzbudnicę prądnicy głównej), - całkiem sporo kW na wentylatory chłodzące silniki trakcyjne i inny osprzęt... Ale z samochodem to nie ma prawie nic wspólnego, w aucie dochodzą akumulatory (żeby jeździć bez spalin, jeśli tylko się da, i odzyskiwać do nich energię z hamowania elektrodynamicznego). W lokomotywie po pierwsze - często operuje się mocami bliskimi pełnej, a po drugie jest przełożenie wprost silnik spalinowy > prądnica > silniki elektryczne tylko i wyłącznie z tego powodu, że przy takich mocach/momentach ciężko by było zrobić przekładnię wprost z silnika spalinowego, uzyskać duży moment od zerowej prędkości i przenieść taki napęd na 6 osi napędowych. Po drugie dla silnika spalinowego nie ma szans na płynną zmianę prędkości w tak dużym zakresie, więc potrzebna by była "skrzynia biegów" oraz sprzęgła do niej - co w przypadku takich sił jak w lokomotywie jest nieopłacalne, nawet wielkie auta "wywrotki do kopalni" są też jak lokomotywa "szeregowo spalinowo-elektryczne". -- | Bartłomiej Kuźniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2012-04-09 22:24:40 | |
Autor: Czarek Daniluk | |
Opel Ampera | |
On Apr 9, 11:14pm, BartekK <s...@drut.org> wrote:
Ale z samochodem to nie ma prawie nic wsplnego, w aucie dochodz S lokomotywy z przekadn cakiem hydrauliczn - poczytaj o Voith Maxima czy jako tak podobnie :) Pozdrawiam ! |
|
Data: 2012-04-10 00:12:47 | |
Autor: The_EaGle | |
Opel Ampera | |
W dniu 2012-04-09 13:10, BartekK pisze:
... W dodatku - silniki elektryczne jednak mają Silnik elektryczny może mieć właściwie dowolną moc...a na pewno znacznie większą niż największy silnik spalinowy w samochodzie. Tak więc ani moc ani moment nie jest problemem. Silniki elektryczne w samochodach są sterowane za pomocą falowników w związku z tym mogą pracować z dużym momentem zarówno przy niskich jak i wysokich obrotach. Problem wysokiej prędkości wiąże się z generowaniem dużej mocy przez dłuższy czas co oczywiście dla silnika elektrycznego nie jest żadnym problemem. Niestety dużym problemem jest dla akumulatorów i zasięg takiego auta które podróżowało by z prędkością non stop np 180km/h. Druga sprawa to wydajność prądowa długotrwała z akumulatorów. Samochody elektryczne zwykle jeżdżą wolno wiec tak projektuje się ich zasilanie aby optymalnie rozładowywały aku przy odpowiednim prądzie ponieważ pojemność aku nie jest stała. Zmienia się w zależności od wielu czynników m.in od prądu ładowania i rozładowywania. Pozdrawiam Rafał |
|
Data: 2012-04-09 13:21:41 | |
Autor: Stefan Szczygielski | |
Opel Ampera | |
W dniu 09.04.2012 09:57, megrims pisze:
O ile dobrze wyczytałem, to Opel Ampera jest jedynym autem Nie wiem, może producenci aut sportowych lobbują przeciwko takim rozwiązaniom? ;) http://www.youtube.com/watch?v=zLjnRj2Dhwk S. |
|
Data: 2012-04-09 14:11:16 | |
Autor: megrims | |
Opel Ampera | |
W dniu 2012-04-09 13:21, Stefan Szczygielski pisze:
W dniu 09.04.2012 09:57, megrims pisze: http://www.youtube.com/watch?v=L7zHcvDPxYU jakaś elektryczna pasqda vs 911 Turbo http://www.youtube.com/watch?v=OxveY1R2pws tesla vs 911 Turbo A może chodzi tylko o bicie piany, nakręcanie koniunktury i bełkot pseudo ekologów. Lobby naftowe na pewno nie popiera takich projektów. Chociaż może za 20 lat zacznie się dziać coś sensownego w segmencie elektryków. |
|
Data: 2012-04-10 00:21:28 | |
Autor: The_EaGle | |
Opel Ampera | |
W dniu 2012-04-09 09:57, megrims pisze:
O ile dobrze wyczytałem, to Opel Ampera jest jedynym autem Opel ampera, chevrolet volt... Silnik spalinowy pracuje tylko jako Nie ma bezpośredniego przełożenia mocy silnika na koła. Zastanawiam się po cholerę robili takie cudaHybrydy w toyocie to pochodne tych od priusa - starsza technologia. Tam oba silniki przenoszą Silnik elektryczny w priusie pracuje jako wspomaganie silnika spalinowego. Oznacza to że silnik spalinowy pracuje efektywnej. Po za tym prius do niewielkiej prędkości może poruszać się tylko na silniku elektrycznym. W czym problem, aby wszystkie hybrydy/elektryki robione były Trzeba od zera stworzyć samochód tak jak to zrobił GM a nie modyfikować znane rozwiązania = większe koszty. Po za tym jest jeszcze jedno ale. Silnik elektryczny ma bardzo wysoką sprawność ale akumulatory już nie. Dlatego w takich autach jak volt używa się m.in super kondensatorów (w priusie też) która są w stanie z dużą sprawnością odzyskać energię z hamowania albo oddać duży prąd w krótkim czasie (czego nie potrafią akumulatory) z bardzo wysoką sprawnością. Pomyśl teraz ile jest tutaj zmiennych aby taka hybryda działała niezawodnie - cała masa nowych rzeczy = nowe oprogramowanie do sterowania tym stuffem = duże koszty. -- Pozdrawiam Rafał |
|
Data: 2012-04-10 08:45:05 | |
Autor: megrims | |
Opel Ampera | |
W dniu 2012-04-10 00:21, The_EaGle pisze:
W dniu 2012-04-09 09:57, megrims pisze: Przecież to to samo auto Opel Kadet = Pontiac le Mans Opel Omega = Cadillac Catera Opel Insignia = Buick Regal Opel Senator = Vauxhall Royale i takich przykładów jest dużo.
Dokładnie to miałem na myśli.
Może dożyjemy czasów, aż będzie to wszystko miało sensowne ceny co spowoduje masowość produkcji. Ale cena i produkcja masowa są ze sobą mocno powiązane. |
|
Data: 2012-04-10 10:03:53 | |
Autor: J.F | |
Opel Ampera | |
Użytkownik "megrims" napisał w wiadomości
Dokładnie to miałem na myśli.Silnik spalinowy pracuje tylko jakoNie ma bezpośredniego przełożenia mocy silnika na koła. Wreszcie porzadny naped na 4 kola moze byc, a nie jakies polsrodki :-) Może dożyjemy czasów, aż będzie to wszystko miało sensowne ceny No nie wiem ... GM juz jednemu elektrycznemu samochodzikowi leb ukrecil i to wyjatkowo konsekwentnie, ciekawe czemu .. fakt ze pozniej sie okazalo ze GM nie bylo stac na doplacanie do interesu :-) J. |
|
Data: 2012-04-13 22:35:03 | |
Autor: The_EaGle | |
Opel Ampera | |
W dniu 2012-04-10 08:45, megrims pisze:
Po za tym jest jeszcze jedno ale. Silnik elektryczny ma bardzo wysoką Przeglądałem niedawno ceny toyoty prius i za około 40-50tys można kupić 3 letnie autko wiec jeżeli na akumulatory toyota daje chyba 7 lat gwarancji to w zasadzie można kupić taką używana toykę i cieszyć się spalaniem 3-4l w mieście. Pozdrawiam Rafał |
|
Data: 2012-04-13 23:47:42 | |
Autor: kogutek | |
Opel Ampera | |
The_EaGle <the@pl.pl> napisa(a):
W dniu 2012-04-10 08:45, megrims pisze:Mona rwnie kupic za 25 tysicy przyzwoity uywany samochd z silnikiem spalinowym a rnica do pidziesiciu tysicy pozwoli na przejechanie z dwustu tysicy kilometrw na tradycyjnym paliwie. To nie wiem czy jest jaki cel ekonomiczny kupowania w/w toyoty. Chyba tylko dla szpanu. -- |
|
Data: 2012-04-13 23:36:57 | |
Autor: kogutek | |
Opel Ampera | |
megrims <megrimsNOSPAM@interia.pl> napisa(a):
W dniu 2012-04-10 00:21, The_EaGle pisze:Dugo na te czasy poczekamy. Kady producent jest w stanie w przecigu maksymalnie kwartau wprowadzi do produkcji samochd elektryczny. Nic na tym nie straci. Silniki elektryczne s. Akumulatory s. W produkcji samochd elektryczny bdzie taszy od od takiego z silnikiem spalinowym. To dlaczego nie ma w duych ilociach produkowanych samochodw elektrycznych. Prostsza konstrukcja spowodowaa by zmniejszenie zatrudnienia i likwidacj firm produkujcych silniki i skrzynie biegw. Cz firm przestawio by si na produkcj akumulatorw i silnikw elektrycznych, co z tymi co by byy zbdne. Nawet jak by dao si z minimalnymi stratami spoecznymi wprowadzi do masowej produkcji samochd elektryczny to pozostaje drugi w tej chwili niemoliwy do rozwizania problem. Brak prdu i infrastruktury potrzebnej do adowania akumulatorw. Na wiecie prdu jest w tej chwili na styk. W Polsce jak jest ze sto samochodw elektrycznych to problem nie istnieje. Ale jak by byo sto tysicy to cz by staa bo nie byo by prdu eby je adowa. Niemcy maj problem z prdem bo zaczynaj wycza elektrownie atomowe. Zanim zbuduj nowe troch potrwa. czyli u nich taka sama lipa. Idea samochodu elektrycznego jest dobra. Na jej wprowadzenie wedug mnie trzeba bdzie poczeka jeszcze wiele lat. Chyba e jaki cud si stanie. -- |
|
Data: 2012-04-14 08:42:09 | |
Autor: J.F. | |
Opel Ampera | |
Dnia Fri, 13 Apr 2012 23:36:57 +0000 (UTC), kogutek napisa(a):
Dugo na te czasy poczekamy. Kady producent jest w stanie w przecigu A co to prezesa obchodzi ? Skrzynie robi podwykonawca. Nawet jak by dao si z minimalnymi stratami spoecznymi wprowadzi do masowej Aaaa, znaczy sie to rzad teraz zabrania, bo bezrobocie bedzie ? produkcji samochd elektryczny to pozostaje drugi w tej chwili niemoliwy do No to juz wiesz co z ludzmi - nowe elektrownie beda budowac. A ja to przeciez niedawno liczylem - pradu w nocy starczy na ladowanie wielu milionow. W Polsce. Idea samochodu elektrycznego jest Dobrze piszesz - tylko nie dlatego ze pradu brak, ze bezrobocie - tylko dlatego ze obecna technika po prostu nie dorasta i one kiepskie sa. A summa summarum - zamiast benzyny beda wegiel palic. Choc w niektorych krajach uran. J. |
|
Data: 2012-04-14 10:42:44 | |
Autor: kogutek | |
Opel Ampera | |
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa(a):
Dnia Fri, 13 Apr 2012 23:36:57 +0000 (UTC), kogutek napisa(a):Dla jednego kiepskie dla innego nie. Nie wszyscy s akwizytorami. Dla wielu by wystarczy samochd elektryczny ktrym mona zrobi 50 kilometrw od adowania do adowania. Nie ma najmniejszego problemu eby taki w tej chwili zrobi. A go nie ma i dugo nie bdzie. Czyli jest jeszcze co co przeszkadza w masowej produkcji typowego miejskiego maego taniego w eksploatacji samochodu elektrycznego. Spisek producentw ropy wykluczam. -- |
|
Data: 2012-04-17 08:35:38 | |
Autor: Tadeusz | |
Opel Ampera | |
W dniu 2012-04-14 12:42, kogutek pisze:
J.F.<jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa(a):Jest, jest... i powoli zaczynaj o tym mwi nawet ekolodzy: http://wiadomosci.onet.pl/raporty/deutsche-welle-w-onecie/samochody-elektryczne-w-slepej-uliczce,1,5098182,wiadomosc.html -- pozdrawiam Tadeusz |
|