Data: 2012-04-09 13:10:25 | |
Autor: BartekK | |
Opel Ampera | |
W dniu 2012-04-09 09:57, megrims pisze:
W czym problem, aby wszystkie hybrydy/elektryki robione by艂yJe艣li m贸wimy o czym艣, co wyst臋puje jako elektryk/hybryda/zwyk艂y r贸wnocze艣nie - to chodzi o prostot臋 i unifikacj臋. 艁atwiej dostawi膰 kloc elektrycznego silnika-pr膮dnicy pomi臋dzy skrzyni膮 a silnikiem, a zostawiaj膮c ca艂膮 reszt臋 auta bez zmian (zawieszenie, przeniesienie nap臋du itd). W dodatku - silniki elektryczne jednak maj膮 moc szczytow膮 'tak膮 sobie' w por贸wnaniu do spalinowego, cz臋sto hybrydy maj膮 ~100KM spalinowego i ~30KM elektryka, dzi臋ki czemu sumuj膮c moce da si臋 jecha膰 ca艂kiem dynamicznie i ca艂kiem szybko, a jakby ko艂a kr臋ci艂 tylko ten elektryczny - to jednak za ma艂a moc. -- | Bart艂omiej Ku藕niewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2012-04-09 13:15:40 | |
Autor: Cavallino | |
Opel Ampera | |
U偶ytkownik "BartekK" <sibi@drut.org> napisa艂 w wiadomo艣ci grup dyskusyjnych:jlug5l$rv9$1@mx1.internetia.pl... W dniu 2012-04-09 09:57, megrims pisze: W por贸wnaniu do 130 konnego elektrycznego? |
|
Data: 2012-04-09 13:34:41 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Opel Ampera | |
On Mon, 9 Apr 2012, Cavallino wrote:
U縴tkownik "BartekK" <sibi@drut.org> napisa Pytaniem jest, jak przy 130-konnym elektrycznym wyglada waga (masa) takiego zestawu. Bo to trzeba doda do ju istniejacej masy spalinowego a p髗niej rozp阣za (z czego cz阺c wirujaca te stanowi niezerowy sk砤dnik). No chyba, 縠 spalinowy nie musi wystarczac na "samowystarczaln" jazd (typu "d硊go pod g髍", zak砤damy 縠 jak braknie energii w akumulatorach to m體i si trudno i redukujemy do 25 kmph) i istotnie odwr骳imy proporcje mocy. pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2012-04-09 14:20:13 | |
Autor: Cavallino | |
Opel Ampera | |
U縴tkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisa w wiadomo禼i grup dyskusyjnych:Pine.WNT.4.64.1204091328100.2252@quad... On Mon, 9 Apr 2012, Cavallino wrote: Nie jestem przekonany, czy do do砤dowywania akumulator體 nie wystarcza jednak du縪 mniejszy, l縠jszy (i s砤bszy) silnik spalinowy. W ko馽u nie musi pracowa dobrze w pe硁ym zakresie obrot體, nie potrzeba mu skrzyni bieg體 i sprz阦砤, wa丑w nap阣owych czy innych element體 przeniesienia nap阣u, to wszystko wa縴 i to pewnie ca砶iem sporo w por體naniu nawet do kilku silnik體 elektrycznych umieszczonych przy ko砤ch. No chyba, 縠 spalinowy nie musi wystarczac na "samowystarczaln" jazd Nie wiem dok砤dnie jak jest z Amper, ale trzeba pami阾a 縠 to ma by auto elektryczne, a silnik spalinowy jest dodatkiem, pozwalaj眂ym przed硊縴 przebieg na pr眃zie, a nie maj眂ym zapewni drugie 紃骴硂 nap阣u. (typu "d硊go pod g髍", zak砤damy 縠 jak braknie energii w akumulatorach Dok砤dnie tak chyba powinno by. BTW: kto wie ile mocy maj silniki elektryczny i spalinowy w lokomotywach spalinowych? |
|
Data: 2012-04-09 16:11:50 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Opel Ampera | |
On Mon, 9 Apr 2012, Cavallino wrote:
BTW: kto wie ile mocy maj silniki elektryczny i spalinowy w lokomotywach spalinowych? Lokomotywa manewrowa z zestawem silnik spalinowy -> pradnica -> silnik elektryczny (szeregowy) by砤 pierwszym co mi przysz硂 na mysl do por體nywania, ale zaraz znalaz砮m dwa powa縩e argumenty przeciw, wi阠 przezornie schowa砮m kwestie kolejowe na dno ;) Po pierwsze, lokomotywa to taki tw髍, 縠 z natury rzeczy kilkanascie dodatkowych ton ci昕aru jest wr阠z wskazane. W manewrowej szczeg髄nie. Samochodowi na osiagi "do setki" ten element raczej nie s硊縴. Po drugie, "same plusy" ujawniaja si na ma硑ch pr阣kosciach, co te jakby troch r罂ni lokomotyw manewrowa od samochodu (no, mo縠 poza startem ze skrzy縪wania). Oczywiscie ten drugi argument mo縩a nieco st阷i, wskazujac i sterowanie silnikiem samochodu (nie te moce) nie musi odpowiada klasycznemu po砤czeniu szeregowemu, sta nas na impulsowe sterowanie ca硑m pradem. Ale pierwszy argument (masa) nadal przemawia przeciw por體nywaniu. Za tym, 縠 da si skonstruowa "dostatecznie lekki" silnik elektryczny w sumie najbardziej przemawia fakt, 縠 za grosze (<100z) da si posk砤da (latajacy) model smig硂wca z nap阣em elektrycznym. Oczywiscie te "grosze" to w proporcji do mocy, niemniej tu mamy przeciwie駍two lokomotywy ;) pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2012-04-09 16:28:20 | |
Autor: Cavallino | |
Opel Ampera | |
U縴tkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisa w wiadomo禼i grup dyskusyjnych:Pine.WNT.4.64.1204091559390.924@quad... On Mon, 9 Apr 2012, Cavallino wrote: Ale nie musi by manewrowa, mo縠 by pasa縠rska. |
|
Data: 2012-04-09 19:20:31 | |
Autor: Cezary Daniluk | |
Opel Ampera | |
W dniu 2012-04-09 16:28, Cavallino pisze:
http://pl.wikipedia.org/wiki/SU46 chocia偶by ;) Pozdrawiam ! PS: 呕eby艣 nie musia艂 klika膰: 2250KM silnik 1450kW pr膮dnica 225kW silniki trakcyjne :) SU46 to dwukabinowe 6-osiowe lokomotywy o uk艂adzie Co'Co' z przek艂adni膮 elektryczn膮. 殴r贸d艂em mocy jest wysokopr臋偶ny czterosuwowy silnik spalinowy zbudowany w oparciu o daleko id膮c膮 modyfikacj臋 konstrukcyjn膮 silnika kolejowego firmy FIAT typu W2112SSF o mocy 1655 kW (2250 KM), kt贸ry nap臋dza pr膮dnic臋 g艂贸wn膮 GP-846 B1 (napi臋cie znamionowe 鈥 725 V, pr膮d znamionowy 鈥 2000 A, moc ci膮g艂a 鈥 1450 kW, pr臋dko艣膰 obrotowa 鈥 1500 obr/min, wzbudzanie 鈥 szeregowo-bocznikowo-obce, masa 鈥 4350 kg), wsp贸艂pracuj膮c膮 ze wzbudnic膮 typu BA-72U (prod. 鈥 Dolmel Wroc艂aw, napi臋cie znamionowe 鈥 190 V, pr膮d 鈥 45 A, pr臋dko艣膰 obrotowa wirnika 鈥 1500 obr/min, wzbudzanie 鈥 obce (ok. 10 A), masa 鈥 230 kg) i zasilaj膮c膮 elektryczne silniki trakcyjne LSm-493 (moc 鈥 225 kW, pr膮d przy obci膮偶eniu ci膮g艂ym 鈥 334 A (max. 565 A), napi臋cie robocze 鈥 725 V (max. 850 V), pr臋dko艣膰 obrotowa znamionowa 鈥 553 obr/min (max. 鈥 2260 obr/min), zapotrzebowanie powietrza ch艂odz膮cego 鈥 66 m鲁/min, masa 鈥 1890 kg). Poniewa偶 do rozruchu konieczne jest osi膮gni臋cie temperatury silnika +40掳 C, lokomotywa wyposa偶ona jest w opalany olejem nap臋dowym podgrzewacz wody do nagrzewania kad艂uba silnika, oleju oraz ch艂odnicy powietrza 艂aduj膮cego[1]. Jako 藕r贸d艂a pr膮du u偶yto zasadowych akumulator贸w niskooporowych typu SJ-200 o napi臋ciu 90 V[2]. Lokomotywa mog艂a przechodzi膰 przez 艂uki o minimalnym promieniu 100 m. |
|
Data: 2012-04-09 23:14:05 | |
Autor: BartekK | |
Opel Ampera | |
W dniu 2012-04-09 19:20, Cezary Daniluk pisze:
(ciach) czyli prawie-na styk: - silnik spalinowy 1655kW - pr膮dnica o mocy ci膮g艂ej 1450kW (chwilowa zapewne wi臋ksza, znacznie) - silniki elektryczne 6szt po 225kW = 1350kW - (ale jeszcze prawie do 10kW idzie na wzbudnic臋 pr膮dnicy g艂贸wnej), - ca艂kiem sporo kW na wentylatory ch艂odz膮ce silniki trakcyjne i inny osprz臋t... Ale z samochodem to nie ma prawie nic wsp贸lnego, w aucie dochodz膮 akumulatory (偶eby je藕dzi膰 bez spalin, je艣li tylko si臋 da, i odzyskiwa膰 do nich energi臋 z hamowania elektrodynamicznego). W lokomotywie po pierwsze - cz臋sto operuje si臋 mocami bliskimi pe艂nej, a po drugie jest prze艂o偶enie wprost silnik spalinowy > pr膮dnica > silniki elektryczne tylko i wy艂膮cznie z tego powodu, 偶e przy takich mocach/momentach ci臋偶ko by by艂o zrobi膰 przek艂adni臋 wprost z silnika spalinowego, uzyska膰 du偶y moment od zerowej pr臋dko艣ci i przenie艣膰 taki nap臋d na 6 osi nap臋dowych. Po drugie dla silnika spalinowego nie ma szans na p艂ynn膮 zmian臋 pr臋dko艣ci w tak du偶ym zakresie, wi臋c potrzebna by by艂a "skrzynia bieg贸w" oraz sprz臋g艂a do niej - co w przypadku takich si艂 jak w lokomotywie jest nieop艂acalne, nawet wielkie auta "wywrotki do kopalni" s膮 te偶 jak lokomotywa "szeregowo spalinowo-elektryczne". -- | Bart艂omiej Ku藕niewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2012-04-09 22:24:40 | |
Autor: Czarek Daniluk | |
Opel Ampera | |
On Apr 9, 11:14爌m, BartekK <s...@drut.org> wrote:
Ale z samochodem to nie ma prawie nic wsp髄nego, w aucie dochodz S lokomotywy z przek砤dn ca砶iem hydrauliczn - poczytaj o Voith Maxima czy jako tak podobnie :) Pozdrawiam ! |
|
Data: 2012-04-10 00:12:47 | |
Autor: The_EaGle | |
Opel Ampera | |
W dniu 2012-04-09 13:10, BartekK pisze:
... W dodatku - silniki elektryczne jednak maj膮 Silnik elektryczny mo偶e mie膰 w艂a艣ciwie dowoln膮 moc...a na pewno znacznie wi臋ksz膮 ni偶 najwi臋kszy silnik spalinowy w samochodzie. Tak wi臋c ani moc ani moment nie jest problemem. Silniki elektryczne w samochodach s膮 sterowane za pomoc膮 falownik贸w w zwi膮zku z tym mog膮 pracowa膰 z du偶ym momentem zar贸wno przy niskich jak i wysokich obrotach. Problem wysokiej pr臋dko艣ci wi膮偶e si臋 z generowaniem du偶ej mocy przez d艂u偶szy czas co oczywi艣cie dla silnika elektrycznego nie jest 偶adnym problemem. Niestety du偶ym problemem jest dla akumulator贸w i zasi臋g takiego auta kt贸re podr贸偶owa艂o by z pr臋dko艣ci膮 non stop np 180km/h. Druga sprawa to wydajno艣膰 pr膮dowa d艂ugotrwa艂a z akumulator贸w. Samochody elektryczne zwykle je偶d偶膮 wolno wiec tak projektuje si臋 ich zasilanie aby optymalnie roz艂adowywa艂y aku przy odpowiednim pr膮dzie poniewa偶 pojemno艣膰 aku nie jest sta艂a. Zmienia si臋 w zale偶no艣ci od wielu czynnik贸w m.in od pr膮du 艂adowania i roz艂adowywania. Pozdrawiam Rafa艂 |