Opieka nad dzieckiem par. 188 KP

Data: 2009-12-28 07:54:11
Autor: Chung
Opieka nad dzieckiem par. 188 KP
Witam

W tym roku chciałem skorzystać z przysługującego mi prawa do dwóch dni opieki nad dzieckiem do 14 lat. O ile się nie mylę na podstawie art. § 188 KP. Mój przełożony wypisał mi kartę obiegową oraz przygotował oświadczenie, które musiałem podpisać, a które zawierało informację, że moja żona nie korzystała z 2 dni opieki w tym roku. Tak zawsze się to odbywało. Kartę obiegową z podpisanym oświadczeniem oddałem 22-go grudnia w ZIT (informatyka - tam gdzie u nas oddaje się urlopy, L4 itd.). W dniu 23-go grudnia otrzymałem wezwanie do działu spraw osobowych tzw. "meldunkowy" gdzie dowiedziałem się, że aby skorzystać z 2 dni opieki na dziecko do 14 lat muszę dodatkowo dostarczyć zaświadczenie z pracy żony o tym, że małżonka nie korzystała z tych dwóch dni opieki. Posprzeczałem się w administracji, bo wcześniej zaświadczenie takie nie było wymagane. Dzwoniłem do związku zawodowego, tam też byli zdziwieni, że takie zaświadczenie jest wymagane. Zasięgnęli języka w dyrekcji i okazało się, że taki wymóg został wprowadzony ze względu na nadużycia. Nie bardzo rozumiem w jaki sposób ma to zapobiec nadużyciom, skoro współmałżonek może otrzymać takie zaświadczenia, a dopiero później skorzystać z 2 dni opieki.

Otrzymałem z zakładu pracy żony takie zaświadczenie, ale zastanawia mnie to na jakiej podstawie mam do dostarczyć mojemu pracodawcy. Są tam dane osobowe mojej żony. Czy pracodawca nie złamie w ten sposób ustawy o ochronie danych osobowych?

Moje pytania:
1. Czy pracodawca może żądać takiego zaświadczenia, czy musi mu wystarczyć tylko moje oświadczenie (tak jak było do tej pory)?
2. Czy w tym wypadku można powołać się na rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28.05.1996r. - § 6 ust.2 pkt.3? Chodzi o część B pkt. C.
3. Jaki jest sens dostarczania takiego zaświadczenia skoro podpisuję oświadczenie, że małżonka nie korzystała z tych dwóch dni opieki?
4. Czy pracodawca nie złamie ustawy o ochronie danych osobowych odbierając ode mnie zaświadczenia z zakładu pracy żony? Żona nie wyraziła zgody na przetwarzanie swoich danych osobowych przez mojego pracodawcę.

Z góry dziękuję za odpowiedzi
Tomasz

Data: 2009-12-28 15:55:00
Autor: Robert Tomasik

Użytkownik "Chung" <tomek_chung@NOSPAM.pl> napisał w wiadomości news:hh9kr8$sdc$1atlantis.news.neostrada.pl...
[...]

Podejrzewam, że jak wystawią zaświadczenie, to potem będą kłopoty z otrzymaniem tych dwóch dni po prostu.

[...]

A dotychczas tychd anych nie posiada?

Moje pytania:
1. Czy pracodawca może żądać takiego zaświadczenia, czy musi mu wystarczyć tylko moje oświadczenie (tak jak było do tej pory)?

Ustawa zdaje się mówi o oswiadczeniu, więc możesz iść z nimi "na wojnę" i powiadomić PIP, że nie chcą Ci dać urlopu. Podejrzewam, że bitwę wygrasz. Tylko co z wojną?

2. Czy w tym wypadku można powołać się na rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28.05.1996r. - § 6 ust.2 pkt.3? Chodzi o część B pkt. C.

Na pewno tak.

3. Jaki jest sens dostarczania takiego zaświadczenia skoro podpisuję oświadczenie, że małżonka nie korzystała z tych dwóch dni opieki?

W oświadczeniu możesz skłamać. Zaświadczenie wystawia osoba trzecia.

4. Czy pracodawca nie złamie ustawy o ochronie danych osobowych odbierając ode mnie zaświadczenia z zakładu pracy żony? Żona nie wyraziła zgody na przetwarzanie swoich danych osobowych przez mojego pracodawcę.

A czy musi je przetwarzać? Włączy do akt osobowych i tyle.

Data: 2009-12-28 16:30:18
Autor: Chung

Użytkownik "Robert Tomasik" <robert.tomasik@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:hhahc6$8qd$1inews.gazeta.pl...

[...]

Miałem tu na myśli "przetwarzanie" jakiego definicję znalazłem w wikipedii, tj.:

Przetwarzanie danych osobowych to termin prawniczy, który w prawie polskim został zdefiniowany w ustawie dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 ze zm.) (ustawodawca posłużył się określeniem przetwarzanie danych). Przetwarzanie oznacza jakiekolwiek operacje wykonywane na danych osobowych, takie jak zbieranie, utrwalanie, przechowywanie, opracowywanie, zmienianie, udostępnianie i usuwanie, a zwłaszcza te, które wykonuje się w systemach informatycznych.

Data: 2009-12-28 17:34:43
Autor: Robert Tomasik
Opieka nad dzieckiem par. 188 KP

Zajrzyj więc do samej ustawy. Przecież, gdyby to rozumieć tak, jak proponujesz to nei dałoby się zaadresować koperty.

Data: 2009-12-28 18:58:52
Autor: Michal Jankowski
"Robert Tomasik" <robert.tomasik@gazeta.pl> writes:

W oświadczeniu możesz skłamać. Zaświadczenie wystawia osoba trzecia.

Zaświadczenie można sfałszować. Czy to jest gorsze przestępstwo niż
skłamanie w oświadczeniu?

  MJ

Data: 2009-12-28 19:03:13
Autor: Robert Tomasik

Użytkownik "Michal Jankowski" <michalj@fuw.edu.pl> napisał w wiadomości news:kjz3a2v0ylf.fsfccfs1.fuw.edu.pl...
[...]

Tak. W wypadku oświadczenia możesz później pwoiiedzieć, że żonawzięła urlop bez Twej wiedzy, by pojechać gdzieś z kochankiem. Przeciwny dowód będzie cokolwiek trudny. Co nie zmienia tego, że skoro ustawodawca wymaga oświadczenia, to brak podstraw do uzależnienia udzielenia urlopu od jakiegoś zaświadczenia.

Data: 2009-12-28 20:01:12
Autor: castrol
Robert Tomasik pisze:

[...]

Wiesz, zasadniczo nie mozna sie dawac durniom, bo niedlugo beda zadac nr buta dziecka, albo badan genetycznych, ze to Twoje dziecko ;)

Ja juz osobiscie spotkalem sie z sytuacja, gdzie kazano przyniesc zaswiadczenie od zony, ktora prowadzila dzialalnosc gosapodarcza ;)

Samo oswiadczenie jednej ze stron musi wystarczyc i nie widze powodow dla ktorych, zaklad pracy z gory zaklada, klamstwo pracownika w swoim oswiadczeniu.

Jacek Kustra

Data: 2009-12-28 20:03:04
Autor: Robert Tomasik

Użytkownik "castrol" <jacek_01@wywalto.wp.pl> napisał w wiadomości news:4b390078$1news.home.net.pl...

Samo oswiadczenie jednej ze stron musi wystarczyc i nie widze powodow dla ktorych, zaklad pracy z gory zaklada, klamstwo pracownika w swoim oswiadczeniu.

Jestem tego samego zdania. Po prostu odpowiedziałem na pytanie "jaka jest różnica".

Data: 2009-12-28 17:07:36
Autor: Michał Pysz
Opieka nad dzieckiem par. 188 KP
3. Jaki jest sens dostarczania takiego zaświadczenia skoro podpisuję
oświadczenie, że małżonka nie korzystała z tych dwóch dni opieki?

No taki, że jak żona będzie chciała to jej zakład poprosi Twój o podobny kwitek i wyjdzie, że ona już nie może
:-)
mp.

Data: 2009-12-28 17:33:46
Autor: Chung

Użytkownik "Michał Pysz" <pysz.michal@wp.pl> napisał w wiadomości news:hhal3m$th6$1srv.cyf-kr.edu.pl...

No taki, że jak żona będzie chciała to jej zakład poprosi Twój o podobny kwitek i wyjdzie, że ona już nie może
:-)
mp.

Nie poprosi. Pytałem, oni (placówka samorządowa) wymagają tylko oświadczenia pracownika.

Pzdr

Data: 2009-12-28 17:36:08
Autor: Robert Tomasik

Użytkownik "Chung" <tomek_chung@NOSPAM.pl> napisał w wiadomości news:hhan9v$go7$1nemesis.news.neostrada.pl...

[...]

Bo ustawa mówi o oświadczeniu.

Data: 2009-12-28 19:48:21
Autor: Chung

Użytkownik "Robert Tomasik" <robert.tomasik@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:hhamrd$g$2inews.gazeta.pl...

Bo ustawa mówi o oświadczeniu.

OK, chodzi o rozporzadzenie, które podałem w pierwszym poście czy jeszcze gdzies jest o tym mowa? Pytam aby się upewnić.

Pzdr

Data: 2009-12-29 20:16:47
Autor: Chung
Opieka nad dzieckiem par. 188 KP
No i pracodawca zrezygnował z wymagania tego zaświadczenia. Dziś rozmawiałem telefonicznie z panią z administracji i mam tylko wypisać jakieś dodatkowe oswiadczenie oprócz tego, które już złożyłem. Na razie mam N-ki do czasu złożenia dodatkowego oświadczenia.

Opieka nad dzieckiem par. 188 KP