Oplata adiacencka

Data: 2010-09-17 21:50:26
Autor: robercik-us
Oplata adiacencka
Witam.
Mam do Was pytanie, bo jakos nie moge znalezc odpowiedzi w necie.
Sytuacja jest taka, ze gmina ma mi wybudowac przylacze wod-kan z publicznych srodkow - ostatnio sie o tym dowiedzialem - i wiem rowniez, ze w takim przypadku moze zostac naliczona dla mojej i sasiednich nieruchomosci, ktorych sprawa dotyczy, oplata adiacencka.

Wyczytalem, ze w przypadku wybudowania urzadzen infrastruktury ze srodkow publicznych, ta oplata moze wyniesc do 50 proc wzrostu wartosci nieruchomosci.

Problem polega na tym, ze nie mam pojecia o ile procent, czy tez o jaka kwote moze wzrosnac wartosc tych nieruchomosci, za ktore mialbym taka oplate wniesc... czy zna ktos jakies przyblizone chociaz szacunki takich wartosci? - o ile procent wzrosly wartosci w jakichs tam przypadkach po zbudowaniu przez gmine wod-kan...?

chce uniknac sytuacji, kiedy to skorzystam z dobrodziejstwa publicznych pieniedzy, ale oplata bedzie na tyle wysoka, ze mogloby mi sie oplacac zbudowac wod-kan z wlasnych srodkoww, bo wyszloby taniej... Mam 'do oplacenia' spory kawalek gruntu, a przylacze wyszloby mnie max kilkanascie tys, to gdyby mi to gmina sfinansowala, mogloby sie okazac, ze wlasnie te kilkanascie, albo i wiecej przyszlo by mi zaplacic i tego sie obawiam.

pbede wdzieczny za sugestie.

pozdr
roberciku0us

Data: 2010-09-19 10:22:16
Autor: pjk
Oplata adiacencka
[...]

Maksymalną stawkę opłaty określa ustawa - 50%, ale to gminy w rzeczywistości
decydują czy jest to 50% czy też mniej - trzeba sprawdzić uchwałę - jeśli w
ogóle została taka podjęta, a może nie ma tej opłaty na terenie gminy? i
sprawdziłbym czy czasami czy w uchwale - tej w sprawie opłaty - nie określono,
że wchodzi ona w życie z dniem ogłoszenia - były takie uchwały i w związku z
tym, że inaczej niż ustawa określały termin wejścia w życie - sądy uchylały
decyzje o ustaleniu opłaty, ale to myślę jednostkowe przypadki.

co do procentowego wzrostu - pytanie to raczej do rzeczoznawcy majątkowego.
Organ po wszczęciu postępowania w sprawie ustalenia opłaty powoła rzeczoznawcę
majątkowego celem ustalenia różnicy w wartości nieruchomości - także radzę
odżałować 500 na operat i będzie sprawa mniej więcej jasna. Inną kwestią jest, czy np. jeśli gmina buduje ze środków własnych kanalizację i
np. właściciel nieruchomości uczestniczy częściowo w kosztach tej budowy
/zazwyczaj nie kosmiczne sumy/ to czy nie będzie zwolniony z tej opłaty - trzeba
sprawdzić w uchwale rady gminy.

Data: 2010-09-19 12:36:20
Autor: robercik-us
Oplata adiacencka
Użytkownik pjk napisał:

  to czy nie będzie zwolniony z tej opłaty - trzeba
sprawdzić w uchwale rady gminy.

No i szukam, szukam..., :-)
dowiedzialem sie juz kilku przydatnych rzeczy przy okazji, a uchwaly o oplatach adiacenckich nie znalazlem jakos...
Gdyby komus sie chcialo i nie stanowiloby to zbyt duzego nakladu czasu, to bylbym wdzieczny za pomoc w znalezieniu jakiegos aktu zawierajacego tekst takiej uchwaly.
Chodzi o gmine Uscie Gorlickie w powiecie gorlickim, w wojewodztwie malopolskim.

pozdr
robercik-us

Data: 2010-09-19 17:29:41
Autor: pjk
Oplata adiacencka
[...]

telefon do ręki, numer do urzędu gminy w książce telefonicznej i panie /panowie/
wszystko ładnie powiedzą - jaki numer, kiedy opublikowany i pewnie gdzie na
stronie internetowej tego szukać.

Data: 2010-09-19 18:43:14
Autor: robercik-us
Oplata adiacencka
Użytkownik pjk napisał:

telefon do ręki, numer do urzędu gminy w książce telefonicznej i panie /panowie/
wszystko ładnie powiedzą - jaki numer, kiedy opublikowany i pewnie gdzie na
stronie internetowej tego szukać.

No w sumie racja... :-)
Myslalem jednak, ze da rade na wlasna reke to sobie odszukac.
Dzieki.

Oplata adiacencka