Opony - kiedy zmieniać?

Data: 2012-03-16 22:45:29
Autor: Mumin
Opony - kiedy zmieniać?
Nie chodzi mi o zmianę z zimówek na letnie :), tylko o wysokość bieżnika przy jakiej letnie opony kwalifikują się do wymiany. Jest jakaś przyjęta reguła?

--
Pozdrawiam,
Mumin

Data: 2012-03-16 22:15:48
Autor: to
Opony - kiedy zmieniać?
begin Mumin
Nie chodzi mi o zmianę z zimówek na letnie :), tylko o wysokość bieżnika
przy jakiej letnie opony kwalifikują się do wymiany. Jest jakaś przyjęta
reguła?

Ja zmieniam jak druty wyłażą.

Data: 2012-03-17 16:44:54
Autor: DoQ
Opony - kiedy zmieniać?
W dniu 16-03-2012 23:15, to pisze:

Ja zmieniam jak druty wyłażą.

Ja zmieniam dopiero jak druty przebiją dętkę. Ale bogatemu wolno...

--
Pozdr. Grzymosław

Data: 2012-03-17 17:37:33
Autor: megrims
Opony - kiedy zmieniać?
W dniu 2012-03-16 23:15, to pisze:
begin Mumin

Nie chodzi mi o zmianę z zimówek na letnie :), tylko o wysokość bieżnika
przy jakiej letnie opony kwalifikują się do wymiany. Jest jakaś przyjęta
reguła?

Ja zmieniam jak druty wyłażą.

W E60 zmieniam, jak skrzynia biegów zaczyna wariować.

Data: 2012-03-17 17:20:29
Autor: to
Opony - kiedy zmieniać?
begin megrims
W E60 zmieniam, jak skrzynia biegów zaczyna wariować.

TeĹź dobra metoda!

Data: 2012-03-17 18:11:29
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
Opony - kiedy zmieniać?
W dniu 2012-03-17 17:37, megrims pisze:
[...]

Czyli co? Pytam o czas i przebieg.

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

Data: 2012-03-17 18:37:04
Autor: Irokez
Opony - kiedy zmieniać?
Użytkownik "megrims" <megrimsNOSPAM@interia.pl> napisał w wiadomości news:jk2eka$l0n$1usenet.news.interia.pl...
[...]

A ja jak wentyl puka mi w lewą stopę.

--
Irokez

Data: 2012-03-17 20:06:23
Autor: DoQ
Opony - kiedy zmieniać?
W dniu 17-03-2012 17:37, megrims pisze:
W E60 zmieniam, jak skrzynia biegów zaczyna wariować.

Czyli co, marcuje ?

--
Pozdr. Grzymosław

Data: 2012-03-17 21:12:37
Autor: megrims
Opony - kiedy zmieniać?
W dniu 2012-03-17 20:06, DoQ pisze:
W dniu 17-03-2012 17:37, megrims pisze:
W E60 zmieniam, jak skrzynia biegów zaczyna wariować.

Czyli co, marcuje ?

Wyjaśniam: Jak są zdarte opony na tylnej osi, to
jakiś tam sterownik dostaje inne odczyty obrotów
kół.

ASB uważa wtedy, że auto jest w trakcie pokonywania
zakrętu i przekłada biegi zdecydowanie wyżej.
Nie można tego objawu nie zauważyć. No ten typ tak
ma. I ja wtedy zmieniam opony. A jak przy okazji
zmian tyłów jak specjalista od ogumienia stwierdzi,
że przód  trzeba by również wymienić, bo się skończył,
albo skończy <5000 km to zmieniam przód również.

Jeszcze mi się nie zdarzyło, żeby przód się wcześniej
skończył niż tył.

Data: 2012-03-17 21:16:29
Autor: DoQ
Opony - kiedy zmieniać?
W dniu 17-03-2012 21:12, megrims pisze:
Wyjaśniam: Jak są zdarte opony na tylnej osi, to
jakiś tam sterownik dostaje inne odczyty obrotów
kół.
ASB uważa wtedy, że auto jest w trakcie pokonywania

No dobra, a nie masz jakiegoś guziczka kalibrującego? Seat ma coś takiego.

--
Pozdr. Grzymosław

Data: 2012-03-18 09:18:30
Autor: DoQ
Opony - kiedy zmieniać?
W dniu 18-03-2012 00:59, megrims pisze:
No dobra, a nie masz jakiegoś guziczka kalibrującego? Seat ma coś
takiego.
nie ma.

No dobra, wiem że skrzynie potrafią świrować przy różnych rozmiarach opon - ale nie sądziłem że wychwyci różnicę między dobra a zużyta;)

--
Pozdr. Grzymosław

Data: 2012-03-18 11:02:31
Autor: megrims
Opony - kiedy zmieniać?
W dniu 2012-03-18 09:18, DoQ pisze:
[...]

w sumie to takie zachowanie auta jako wskaźnik zużytej opony
to nie jest złe. :)

Data: 2012-03-17 23:30:29
Autor: to
Opony - kiedy zmieniać?
begin megrims
ASB uważa wtedy, że auto jest w trakcie pokonywania zakrętu i przekłada
biegi zdecydowanie wyżej. Nie można tego objawu nie zauważyć. No ten typ
tak ma. I ja wtedy zmieniam opony. A jak przy okazji zmian tyłów jak
specjalista od ogumienia stwierdzi, Ĺźe przĂłd  trzeba by rĂłwnieĹź
wymienić, bo się skończył, albo skończy <5000 km to zmieniam przód
rĂłwnieĹź.

Jakbym czytał Michała, tylko auto lepsze. :>

Data: 2012-03-16 22:58:09
Autor: Grejon
Opony - kiedy zmieniać?
W dniu 2012-03-16 22:45, Mumin pisze:
Nie chodzi mi o zmianę z zimówek na letnie :), tylko o wysokość bieżnika
przy jakiej letnie opony kwalifikują się do wymiany. Jest jakaś przyjęta
reguła?

Starcie klocków do znacznika w rowkach.

--
Grzegorz Jońca    GG: 7366919    JID:gzesiu@jabber.wp.pl
Green Trafic 140 dCi

Data: 2012-03-17 00:36:01
Autor: Tomasz Pyra
Opony - kiedy zmieniać?
On Fri, 16 Mar 2012 22:45:29 +0100, Mumin wrote:

Nie chodzi mi o zmianę z zimówek na letnie :), tylko o wysokość bieżnika przy jakiej letnie opony kwalifikują się do wymiany. Jest jakaś przyjęta reguła?

Pytanie do jakiej prędkości jesteś gotów zwalniać przed głęboką wodą
(koleiny, kałuże)...

Bo tak poniżej 3-4mm bieżnika (zależy jeszcze co to za opona, jaka szeroka,
jaki samochód itd.) zaczyna się już wyraźnie gorsza odporność na taki
głęboki aquaplanning.

Reszta parametrów w zasadzie bez zmian praktycznie do zera bieżnika.

Data: 2012-03-17 01:03:44
Autor: Krzysiek Kielczewski
Opony - kiedy zmieniać?
Dnia 16.03.2012 Tomasz Pyra <hellfire@spam.spam.spam> napisał/a:

[...]

Tak z ciekawości: a jak to wygląda na luźnych nawierzchniach typu
szuter?

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2012-03-17 19:01:22
Autor: Tomasz Pyra
Opony - kiedy zmieniać?
On Sat, 17 Mar 2012 01:03:44 +0100, Krzysiek Kielczewski wrote:

[...]

Na luźnych bieżnik jest bardzo istotny od samego początku.
Dokłądnie tak samo jak zimą na śniegu.

Jakieś błotko czy coś to nawet jak się uda na nowej letniej przejechać, to
na takiej która ma nawet 5-6mm bieżnika już będzie dużo trudniej.

To co pisałem poprzednio dotyczy asfaltu.

Data: 2012-03-17 01:06:26
Autor: Krzysztof 45
Opony - kiedy zmieniać?
Tomasz Pyra napisał(a):
Reszta parametrów w zasadzie bez zmian praktycznie do zera bieżnika.
Nie do końca. Czasami zjeżdża się z utwardzonej drogi by dojechać do jeziorka, lasu miedzy polami itp. Trafimy nawet na lekko śliskie błotko po wiosennym deszczyku i bez bieżnika stoimy :)
--
Krzysiek

Data: 2012-03-17 00:39:18
Autor: kogutek
Opony - kiedy zmieniać?
Krzysztof 45 <mekarWYTNIJTO@vp.pl> napisał(a):
Tomasz Pyra napisał(a):
> [...]
Nie do końca. Czasami zjeżdża się z utwardzonej drogi by dojechać do jeziorka, lasu miedzy polami itp. Trafimy nawet na lekko śliskie błotko po wiosennym deszczyku i bez bieżnik
Jak jeżdżę tylko po mieście, nie zjeżdżam z utwardzonych dróg to też muszę
wymieniać jak mi zostało 5 milimetrów bieżnika? I muszę pierdolić się z
wymianą na zimowe?  Raptem w Łodzi były tej zimy ze cztery dni żeby się
przydały. Spokojnie je opękałem na oponach na których prawie nie ma bieżnika.
Na okoliczność śniegu na podwórku nabyłem łopatę do węgla. Dwa razy jej
użyłem. Taki jeden co niedawno kupił nowy samochód i ma na jego punkcie
pierdolca, co skutkowało zbędną dla niego wymianą opon na zimowe, też jej użył
bo nie mógł wyjechać. On jeździ tylko po mieście i chyba mniej niż ja. To po
co mu były te zimówki. Chyba tylko po to żeby jego żona w starym palcie chodziła. --

Data: 2012-03-17 13:43:44
Autor: to
Opony - kiedy zmieniać?
begin kogutek
[...]
nie ma bieĹźnika.

To chyba masz jakieś opony z kibla, bo ogólna zasada jest taka -- im chujowsze letnie, tym lepsze na śniegu. Na szerokich, sportowych gumach nigdzie byś po śniegu nie pojechał, najwyżej do rowu albo w latarnię.

A jak ktoś nie chce zmieniać, to niech sobie kupi całoroczne, a nie jeździ zimą na letnich i stwarza zagrożenie albo wkurwia innych jazdą 30 km/h.

Data: 2012-03-17 00:46:15
Autor: kogutek
Opony - kiedy zmieniać?
Mumin <mooominUSUN@TOpoczta.onet.pl> napisał(a):
Nie chodzi mi o zmianę z zimówek na letnie :), tylko o wysokość bieżnika przy jakiej letnie opony kwalifikują się do wymiany. Jest jakaś przyjęta reguła?

Przyjętą regułą jest taki stan opon że jak Cie niebieski do przypadkowej
kontroli zatrzyma to nie zabierze dowodu. Oczywiście od tej reguły są
odstępstwa. Chociażby takie że jak będziesz jeździł  do rodziny po kartofle
raz na kwartał. I zdarzy się że będzie padał deszcz. To dasz radę przez sto
kilometrów zamiast jechać dziewięćdziesiąt pojechać siedemdziesiąt. Znam
takich co by nie potrafili.  --

Data: 2012-03-17 02:20:05
Autor: BartekK
Opony - kiedy zmieniać?
[...]
Reguła jest taka, że musi być więcej niż do znacznika na oponie. Dla letnich to jakieś 3mm przeważnie. Tylko powstaje problem, jak opona zużyta niesymetrycznie na całej powierzchni - z boków łysa, a na środku bieżnik został i znacznika nie dochodzi? Kwestia tego, na kogo trafisz i czy ci zabierze za to dowód.
Praktyka niestety jest też taka, że im szersza opona, a bieżnik słabszy - tym szybciej na nawet niewielkiej ilości wody jedziesz jak po lodzie. Jeśli masz jakieś szerokie opony w stosunku do "typowych dla tego auta" - to nawet schodzenie do tych 3mm jest już ryzykowne.

Ja np. mam na lato 19" 255/30 Pirelli Pzero nero - i obecnie zeszły już poniżej 4mm, niby 1mm do znacznika więc można jechać, a wystarczy deszcz i ślizgają się radośnie. W tych samych warunkach (10minut wcześniej, to samo miejsce, deszcz ten sam) na zimówkach 225/40 - 10x lepsza przyczepność. Po prostu zbyt niski nacisk na mm^2 na szerokich pirrelli w stosunku do słabych już możliwości odprowadzenia wody płytkimi rowkami.

Na suchym czystym asfalcie w sporcie to na slickach gołych bez bieżnika się jeździ, i przyczepność jest, ale w warunkach drogowych zawsze trzeba liczyć że może być deszcz, kałuża, trochę błota nawiezie traktor z pola albo wywrotka z budowy... i nim zauważysz dlaczego, to już lecisz tyłem do przodu na niepozornym zakręcie, który przecież codziennie przejeżdżałeś z prędkością naddzwiękową...

Data: 2012-03-17 21:01:35
Autor: Krzysiek Kielczewski
Opony - kiedy zmieniać?
Dnia 17.03.2012 BartekK <sibi@drut.org> napisał/a:

[...]

To trzeba się nauczyć utrzymywać właściwe ciśnienie w oponach.

[ciach reszta, też tak uważam]

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2012-03-18 22:35:49
Autor: BartekK
Opony - kiedy zmieniać?
[...]

czy ci zabierze za to dowĂłd.

To trzeba się nauczyć utrzymywać właściwe ciśnienie w oponach.
Ciśnienie to jedno, a niesymetryczne zużywanie bieżnika w autach które maja "dziwne kąty" to drugie. Są takie auta, fabrycznie mają taką geometrię zawieszenia, i nic na to nie poradzisz że nierówno zjadają opony. Przykład - wiele BMW, Mercedesów, Opel Omega mające /-- -\ ... oraz np Maluch który ma lekkie \-- -/ albo ciężarówki Tatra, w który plusy zmieniają się w minusy, zależnie od załadowania.

Data: 2012-03-18 22:49:20
Autor: Krzysiek Kielczewski
Opony - kiedy zmieniać?
Dnia 18.03.2012 BartekK <sibi@drut.org> napisał/a:
[...]

I one ścierają opony z obu boków czy z jednego?

albo ciężarówki Tatra, w który plusy zmieniają się w minusy, zależnie od załadowania.

Litości, NTG.

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2012-03-19 16:56:48
Autor: BartekK
Opony - kiedy zmieniać?
[...]

oraz np Maluch ktĂłry ma lekkie \-- -/

I one ścierają opony z obu boków czy z jednego?
ścinają oczywiście z jednej strony (od wewnątrz lub od zewnątrz), a w celu przedłużenia życia oponie niektórzy je co jakiś czas "przestawiają" lewe na prawe, by teraz zjechały się po przeciwnej stronie. Po kilku zmianach efekt jest taki, że są zjechane mocniej z zewnątrz i wewnątrz, niż na środku.

Data: 2012-03-17 15:24:22
Autor: Bydlę
Opony - kiedy zmieniać?
On 2012-03-16 22:45:29 +0100, Mumin <mooominUSUN@TOpoczta.onet.pl> said:

Nie chodzi mi o zmianę z zimówek na letnie :), tylko o wysokość bieżnika przy jakiej letnie opony kwalifikują się do wymiany. Jest jakaś przyjęta reguła?

W takim jednym rozporządzeniu napisali tak:

§ 11. 1.Pojazd samochodowy powinien być wyposażony:
10) w fartuchy odpowiednio przedłużające tylne błotniki od tyłu albo umieszczone dalej od kół niż błotniki, jeżeli przy masie własnej pojazdu błotnik lub inny znajdujący się w płaszczyźnie symetrii opony za tylnym kołem element nadwozia lub podwozia, osłaniający tylne koło (koła), położony jest wyżej nad jezdnią niż 0,25 odległości tego elementu od pionowej płaszczyzny przechodzącej przez oś tylnego koła (kół), a dla samochodu osobowego oraz autobusu, samochodu ciężarowego i specjalnego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t z pojedynczymi kołami na osi tylnej i motocykla - wyżej niż ta odległość; odległość dolnej krawędzi fartucha od jezdni nie powinna przekraczać tych wielkości; szerokość fartucha nie powinna być mniejsza niż szerokość opony (opon), sztywność fartuchów zaś powinna zapewniać ograniczenie do minimum ochlapywania pojazdów jadących z tyłu; fartuchów nie wymaga się w pojeździe o konstrukcji uniemożliwiającej ich umieszczenie,
(...)
6.Pojazd nie może być wyposażony(...):
(...)
4) w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon nie zaopatrzonych w takie wskaźniki - o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm, z zastrzeżeniem § 23 ust. 4 pkt 3...

Pozycję 10 zostawiłem, byś docenił prostotę zapisu o bieżniku w oponach.
:-)

--
Bydlę

Data: 2012-03-18 15:24:28
Autor: Agent
Opony - kiedy zmieniać?

Użytkownik "Mumin" <mooominUSUN@TOpoczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:jk0c9o$rn7$1news.vectranet.pl...
Nie chodzi mi o zmianę z zimówek na letnie :), tylko o wysokość bieżnika przy jakiej letnie opony kwalifikują się do wymiany. Jest jakaś przyjęta reguła?

Opona ma wskaźnik zużycia tzn miejsce o małej powierzchni (jak pół paznokcia) wystające z np rowka opony. Jak wysokość opony się zrówna z tym wskaźnikiem to jest to graniczne zużycie

Data: 2012-03-18 16:03:14
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
Opony - kiedy zmieniać?
W dniu 2012-03-18 15:24, Agent pisze:

[...]

Czyli taka opona "do wymiany zgodnie ze znacznikem" ma bieżnik na jakieś 1-1,6mm. Do realnej wymiany była zatem już dawno, bo przy naszych drogach zwyczajnie jest niebezpieczna. Mam na myśli koleiny i stojącą w nich wodę.