Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Opony - kiedy zmieniać?

Opony - kiedy zmieniać?

Data: 2012-03-17 02:20:05
Autor: BartekK
Opony - kiedy zmieniać?
W dniu 2012-03-16 22:45, Mumin pisze:
Nie chodzi mi o zmianę z zimówek na letnie :), tylko o wysokość bieżnika
przy jakiej letnie opony kwalifikują się do wymiany. Jest jakaś przyjęta
reguła?
Reguła jest taka, że musi być więcej niż do znacznika na oponie. Dla letnich to jakieś 3mm przeważnie. Tylko powstaje problem, jak opona zużyta niesymetrycznie na całej powierzchni - z boków łysa, a na środku bieżnik został i znacznika nie dochodzi? Kwestia tego, na kogo trafisz i czy ci zabierze za to dowód.
Praktyka niestety jest też taka, że im szersza opona, a bieżnik słabszy - tym szybciej na nawet niewielkiej ilości wody jedziesz jak po lodzie. Jeśli masz jakieś szerokie opony w stosunku do "typowych dla tego auta" - to nawet schodzenie do tych 3mm jest już ryzykowne.

Ja np. mam na lato 19" 255/30 Pirelli Pzero nero - i obecnie zeszły już poniżej 4mm, niby 1mm do znacznika więc można jechać, a wystarczy deszcz i ślizgają się radośnie. W tych samych warunkach (10minut wcześniej, to samo miejsce, deszcz ten sam) na zimówkach 225/40 - 10x lepsza przyczepność. Po prostu zbyt niski nacisk na mm^2 na szerokich pirrelli w stosunku do słabych już możliwości odprowadzenia wody płytkimi rowkami.

Na suchym czystym asfalcie w sporcie to na slickach gołych bez bieżnika się jeździ, i przyczepność jest, ale w warunkach drogowych zawsze trzeba liczyć że może być deszcz, kałuża, trochę błota nawiezie traktor z pola albo wywrotka z budowy... i nim zauważysz dlaczego, to już lecisz tyłem do przodu na niepozornym zakręcie, który przecież codziennie przejeżdżałeś z prędkością naddzwiękową...


--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Data: 2012-03-17 21:01:35
Autor: Krzysiek Kielczewski
Opony - kiedy zmieniać?
Dnia 17.03.2012 BartekK <sibi@drut.org> napisa³/a:

Regu³a jest taka, ¿e musi byæ wiêcej ni¿ do znacznika na oponie. Dla letnich to jakie¶ 3mm przewa¿nie. Tylko powstaje problem, jak opona zu¿yta niesymetrycznie na ca³ej powierzchni - z boków ³ysa, a na ¶rodku bie¿nik zosta³ i znacznika nie dochodzi? Kwestia tego, na kogo trafisz i czy ci zabierze za to dowód.

To trzeba siê nauczyæ utrzymywaæ w³a¶ciwe ci¶nienie w oponach.

[ciach reszta, te¿ tak uwa¿am]

Pzdr,
Krzysiek Kie³czewski

Data: 2012-03-18 22:35:49
Autor: BartekK
Opony - kiedy zmieniać?
W dniu 2012-03-17 21:01, Krzysiek Kielczewski pisze:
Dnia 17.03.2012 BartekK<sibi@drut.org>  napisaÅ‚/a:

Reguła jest taka, że musi być więcej niż do znacznika na oponie. Dla
letnich to jakieś 3mm przeważnie. Tylko powstaje problem, jak opona
zużyta niesymetrycznie na całej powierzchni - z boków łysa, a na środku
bieżnik został i znacznika nie dochodzi? Kwestia tego, na kogo trafisz i
czy ci zabierze za to dowód.

To trzeba się nauczyć utrzymywać właściwe ciśnienie w oponach.
Ciśnienie to jedno, a niesymetryczne zużywanie bieżnika w autach które maja "dziwne kąty" to drugie. Są takie auta, fabrycznie mają taką geometrię zawieszenia, i nic na to nie poradzisz że nierówno zjadają opony. Przykład - wiele BMW, Mercedesów, Opel Omega mające /-- -\ ... oraz np Maluch który ma lekkie \-- -/ albo ciężarówki Tatra, w który plusy zmieniają się w minusy, zależnie od załadowania.


--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Data: 2012-03-18 22:49:20
Autor: Krzysiek Kielczewski
Opony - kiedy zmieniać?
Dnia 18.03.2012 BartekK <sibi@drut.org> napisa³/a:
W dniu 2012-03-17 21:01, Krzysiek Kielczewski pisze:
Dnia 17.03.2012 BartekK<sibi@drut.org>  napisa³/a:

Regu³a jest taka, ¿e musi byæ wiêcej ni¿ do znacznika na oponie. Dla
letnich to jakie¶ 3mm przewa¿nie. Tylko powstaje problem, jak opona
zu¿yta niesymetrycznie na ca³ej powierzchni - z boków ³ysa, a na ¶rodku
bie¿nik zosta³ i znacznika nie dochodzi? Kwestia tego, na kogo trafisz i
czy ci zabierze za to dowód.

To trzeba siê nauczyæ utrzymywaæ w³a¶ciwe ci¶nienie w oponach.

Ci¶nienie to jedno, a niesymetryczne zu¿ywanie bie¿nika w autach które maja "dziwne k±ty" to drugie. S± takie auta, fabrycznie maj± tak± geometriê zawieszenia, i nic na to nie poradzisz ¿e nierówno zjadaj± opony. Przyk³ad - wiele BMW, Mercedesów, Opel Omega maj±ce /-- -\ ... oraz np Maluch który ma lekkie \-- -/

I one ¶cieraj± opony z obu boków czy z jednego?

albo ciê¿arówki Tatra, w który plusy zmieniaj± siê w minusy, zale¿nie od za³adowania.

Lito¶ci, NTG.

Pzdr,
Krzysiek Kie³czewski

Data: 2012-03-19 16:56:48
Autor: BartekK
Opony - kiedy zmieniać?
W dniu 2012-03-18 22:49, Krzysiek Kielczewski pisze:
To trzeba się nauczyć utrzymywać właściwe ciśnienie w oponach.

Ciśnienie to jedno, a niesymetryczne zużywanie bieżnika w autach które
maja "dziwne kÄ…ty" to drugie. SÄ… takie auta, fabrycznie majÄ… takÄ…
geometrię zawieszenia, i nic na to nie poradzisz że nierówno zjadają
opony. Przykład - wiele BMW, Mercedesów, Opel Omega mające /-- -\ ...
oraz np Maluch który ma lekkie \-- -/

I one ścierają opony z obu boków czy z jednego?
ścinają oczywiście z jednej strony (od wewnątrz lub od zewnątrz), a w celu przedłużenia życia oponie niektórzy je co jakiś czas "przestawiają" lewe na prawe, by teraz zjechały się po przeciwnej stronie. Po kilku zmianach efekt jest taki, że są zjechane mocniej z zewnątrz i wewnątrz, niż na środku.


--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Opony - kiedy zmieniać?

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona