Data: 2012-03-17 02:20:05 | |
Autor: BartekK | |
Opony - kiedy zmieniać? | |
W dniu 2012-03-16 22:45, Mumin pisze:
Nie chodzi mi o zmianę z zimówek na letnie :), tylko o wysokość bieżnikaReguła jest taka, że musi być więcej niż do znacznika na oponie. Dla letnich to jakieś 3mm przeważnie. Tylko powstaje problem, jak opona zużyta niesymetrycznie na całej powierzchni - z boków łysa, a na środku bieżnik został i znacznika nie dochodzi? Kwestia tego, na kogo trafisz i czy ci zabierze za to dowód. Praktyka niestety jest też taka, że im szersza opona, a bieżnik słabszy - tym szybciej na nawet niewielkiej ilości wody jedziesz jak po lodzie. Jeśli masz jakieś szerokie opony w stosunku do "typowych dla tego auta" - to nawet schodzenie do tych 3mm jest już ryzykowne. Ja np. mam na lato 19" 255/30 Pirelli Pzero nero - i obecnie zeszły już poniżej 4mm, niby 1mm do znacznika więc można jechać, a wystarczy deszcz i ślizgają się radośnie. W tych samych warunkach (10minut wcześniej, to samo miejsce, deszcz ten sam) na zimówkach 225/40 - 10x lepsza przyczepność. Po prostu zbyt niski nacisk na mm^2 na szerokich pirrelli w stosunku do słabych już możliwości odprowadzenia wody płytkimi rowkami. Na suchym czystym asfalcie w sporcie to na slickach gołych bez bieżnika się jeździ, i przyczepność jest, ale w warunkach drogowych zawsze trzeba liczyć że może być deszcz, kałuża, trochę błota nawiezie traktor z pola albo wywrotka z budowy... i nim zauważysz dlaczego, to już lecisz tyłem do przodu na niepozornym zakręcie, który przecież codziennie przejeżdżałeś z prędkością naddzwiękową... -- | Bartłomiej Kuźniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2012-03-17 21:01:35 | |
Autor: Krzysiek Kielczewski | |
Opony - kiedy zmieniać? | |
Dnia 17.03.2012 BartekK <sibi@drut.org> napisa³/a:
Regu³a jest taka, ¿e musi byæ wiêcej ni¿ do znacznika na oponie. Dla letnich to jakie¶ 3mm przewa¿nie. Tylko powstaje problem, jak opona zu¿yta niesymetrycznie na ca³ej powierzchni - z boków ³ysa, a na ¶rodku bie¿nik zosta³ i znacznika nie dochodzi? Kwestia tego, na kogo trafisz i czy ci zabierze za to dowód. To trzeba siê nauczyæ utrzymywaæ w³a¶ciwe ci¶nienie w oponach. [ciach reszta, te¿ tak uwa¿am] Pzdr, Krzysiek Kie³czewski |
|
Data: 2012-03-18 22:35:49 | |
Autor: BartekK | |
Opony - kiedy zmieniać? | |
W dniu 2012-03-17 21:01, Krzysiek Kielczewski pisze:
Dnia 17.03.2012 BartekK<sibi@drut.org> napisał/a:Ciśnienie to jedno, a niesymetryczne zużywanie bieżnika w autach które maja "dziwne kąty" to drugie. Są takie auta, fabrycznie mają taką geometrię zawieszenia, i nic na to nie poradzisz że nierówno zjadają opony. Przykład - wiele BMW, Mercedesów, Opel Omega mające /-- -\ ... oraz np Maluch który ma lekkie \-- -/ albo ciężarówki Tatra, w który plusy zmieniają się w minusy, zależnie od załadowania. -- | Bartłomiej Kuźniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2012-03-18 22:49:20 | |
Autor: Krzysiek Kielczewski | |
Opony - kiedy zmieniać? | |
Dnia 18.03.2012 BartekK <sibi@drut.org> napisa³/a:
W dniu 2012-03-17 21:01, Krzysiek Kielczewski pisze: I one ¶cieraj± opony z obu boków czy z jednego? albo ciê¿arówki Tatra, w który plusy zmieniaj± siê w minusy, zale¿nie od za³adowania. Lito¶ci, NTG. Pzdr, Krzysiek Kie³czewski |
|
Data: 2012-03-19 16:56:48 | |
Autor: BartekK | |
Opony - kiedy zmieniać? | |
W dniu 2012-03-18 22:49, Krzysiek Kielczewski pisze:
ścinają oczywiście z jednej strony (od wewnątrz lub od zewnątrz), a w celu przedłużenia życia oponie niektórzy je co jakiś czas "przestawiają" lewe na prawe, by teraz zjechały się po przeciwnej stronie. Po kilku zmianach efekt jest taki, że są zjechane mocniej z zewnątrz i wewnątrz, niż na środku.To trzeba się nauczyć utrzymywać właściwe ciśnienie w oponach. -- | Bartłomiej Kuźniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|