Opony - w którym kierunku bieżnik?

Data: 2010-08-05 17:09:33
Autor: Konrad Kosmowski
Opony - w którym kierunku bieżnik?
W którym kierunku powinien być skierowany bieżnik opony kierunkowej i jak to w
ogóle rozpoznać (gdzie przód, gdzie tył)?

Bieżnik wygląda tak:
http://redhotagencies.com.au/images/products/hako%20twb24.jpg

--
    +                                 '                      .-.     .
                               ,                         *    ) )

Data: 2010-08-05 17:32:15
Autor: Michał Pysz
Opony - w którym kierunku bieżnik?
Bieżnik wygląda tak:
http://redhotagencies.com.au/images/products/hako%20twb24.jpg
ta opona nie wygląda na kierunkową.

mp.

Data: 2010-08-05 18:04:56
Autor: Konrad Kosmowski
** Michał Pysz <pysz.michal@wp.pl> wrote:

Bieżnik wygląda tak:
http://redhotagencies.com.au/images/products/hako%20twb24.jpg

ta opona nie wygląda na kierunkową.

Nie jest to slick. Bieżnik układa się w "strzałki", które wskazują w jedną
stronę - czy nie robi różnicy w którą będą skierowane?

--
    +                                 '                      .-.     .
                               ,                         *    ) )

Data: 2010-08-05 18:18:17
Autor: solar
W dniu 2010-08-05 18:04, Konrad Kosmowski pisze:

Nie jest to slick. Bieżnik układa się w "strzałki", które wskazują w jedną
stronę - czy nie robi różnicy w którą będą skierowane?

Jeśli tak, to z przodu odbita na ziemi strzałka bieżnika powinna wskazywać kierunek jazdy, a z tyłu odwrotnie.

"Nie podobało mi się, że inteligentni ludzie wierzą tylko dlatego,
że inni inteligentni ludzie też wierzą."
                                     prof. James D. Watson

Data: 2010-08-05 18:23:19
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Thu, 05 Aug 2010 18:18:17 +0200, solar napisał(a):

Jeśli tak, to z przodu odbita na ziemi strzałka bieżnika powinna wskazywać kierunek jazdy, a z tyłu odwrotnie.

Spodziewałbym się że w obu przypadkach powinna wskazywać kierunek do tyłu.
Masz jakieś uzasadnienie dla tego "do przodu"?
--
Jacek

Data: 2010-08-05 18:43:07
Autor: Konrad Kosmowski
** Jacek Maciejewski <jacmacwytnij@o2.pl> wrote:

[...]

Jak jedziesz po mokrym to z opony leci stróżka wody - chcesz aby ta stróżka z
przedniego koła leciała do przodu przed rower, a nie Tobie na kolana, z tyłu
chcesz aby leciała do tyłu, a nie na plecy.

--
    +                                 '                      .-.     .
                               ,                         *    ) )

Data: 2010-08-05 19:28:25
Autor: biodarek
Konrad Kosmowski pisze:
Jak jedziesz po mokrym to z opony leci stróżka wody - chcesz aby ta stróżka z
przedniego koła leciała do przodu przed rower, a nie Tobie na kolana, z tyłu
chcesz aby leciała do tyłu, a nie na plecy.

Jak jedziesz po mokrym, to kształt bieżnika ma nikły wpływ na kierunek unoszonego strumienia wody. Albo masz błotniki albo nie. A jak nie, to i tak jest mokro od dołu (czy kolana są od dołu... hmm...)

Do autora wątku - jeśli zrobisz ciemny test, tzn. przejedziesz się rowerem bez wiedzy, jak masz założone opony - gwarantuję, że nie odczujesz różnicy. Ale zrób jak pisze Solar - będzie cacy :)

--
biodarek

Data: 2010-08-05 18:43:48
Autor: solar
Opony - w którym kierunku bieżnik?

Spodziewałbym się że w obu przypadkach powinna wskazywać kierunek do tyłu.
Masz jakieś uzasadnienie dla tego "do przodu"?

Cholera, oczywiście napisałem odwrotnie. :)

Z przodu strzałka bieżnika powinna wskazywać do przodu na górze opony. Wtedy na dole będzie się układała \/ , co poprawia przyczepność przy hamowaniu. Natomiast z tyłu, będzie się układała /\ , co poprawia przyczepność przy napędzaniu roweru.

Obejrzyj jakieś opony uniwersalne z zaznaczonymi kierunkami obrotów.
Mają oznaczenia np. < front, > rear, co wskazuje kierunek obrotu przy założeniu na przód lub tył. Oczywiście są tacy, którzy zakładają odwrotnie i twierdzą, że jest lepiej.

"Kto obcuje z kobietami, narażony jest na skalanie swojego ducha, tak samo, jak ten, co idzie przez ogień, narażony jest na poparzenie stóp."
                                               św. Franciszek z Asyżu

Data: 2010-08-05 22:52:36
Autor: Norbert
[...]

Oba odbicia powinny wskazywac \/, ma to znaczenie tylko jak jest mokro by nie doszlo do akwaplaningu przy szybszych predkosciach. Twoj pomysl nie poprawi to przyczepnosci przy rozpedzaniu, chyba ze chcesz ta opona jechac w terenie, moze wyrzucanie piasku do tylu podziala jak w jezdzie motorem na zuzlu :)

Data: 2010-08-05 21:21:53
Autor: krzysiek
On Thu, 05 Aug 2010 22:52:36 +0200, Norbert wrote:

Oba odbicia powinny wskazywac \/, ma to znaczenie tylko jak jest mokro
by nie doszlo do akwaplaningu przy szybszych predkosciach. Twoj pomysl

Aquaplaning w rowerze?
Nie siej herezji, proszę.
Częto jeździsz rowerem z prędkościami powyżej 100km/h?

http://www.sheldonbrown.com/gloss_ho-z.html#hydroplaning

Przy oponach kierunkowych tylna montuje się tak, żeby była skuteczniejsza przy napędzaniu, przednią tak, żeby miała mniejsze szanse na poslizg przy hamowaniu.
Ot i cała filozofia, aquaplaningu do tego nie mieszaj.

--
krzysiek

Data: 2010-08-05 23:13:15
Autor: biodarek
Norbert pisze:
[...]

I znowu. Aquaplaning opony rowerowej. Widzieli to zjawisko chyba tylko ci, którzy spotkali Yeti. Aquaplaning to oderwanie opony od nawierzchni poprzez utworzenie się pod nią poduszki wodnej. Zależy przede wszystkim od szerokości opony. W samochodach, przy oponach szerokości rzędu ~200mm i dużych szybkościach zachodzi. I owszem.
Jak podaje Schwalbe, na rowerze, aby wystąpił aquaplaning trzeba się rozbujać powyżej 200km/h. Powodzenia :)
http://www.schwalbetires.com/tech_info/tire_tread

--
biodarek

Data: 2010-08-06 15:10:04
Autor: arturbac
W dniu 2010-08-05 23:13, biodarek pisze:
Jak podaje Schwalbe, na rowerze, aby wystąpił aquaplaning trzeba się
rozbujać powyżej 200km/h. Powodzenia :)

Wprawdzie nie podczas jazdy ale podczas hamowania, zarówno na Schwalbe
Hurricane 40C i na Schwalbe Blizzard 23C miałem już nie przyjemność
"płynąć" na asfalce podczas hamowania, opony łatwo tracą przyczepność i
płyną, przypomina w zasadzie jest identyczne do jazdy po lodzie zimą na
oponach bez kolców.
Czy to zjawisko jest czym innym od hydroplaningu ?

Data: 2010-08-06 15:17:08
Autor: mt
arturbac pisze:
> [...]
oponach bez kolców.
Czy to zjawisko jest czym innym od hydroplaningu ?

Tak, zapiąłeś bloki na kołach :)

--
marcin

Data: 2010-08-06 18:17:41
Autor: Leszek \"QSi\" Pasoń
Dnia 05-08-2010 o 23:13:15 biodarek <darkm_usunto@poczta.onet.pl>  napisał(a):

[...]

w samochodzie o masie ~1000kg na "nie nowych" (ok 2-3mm do TWI) oponach  195mm aquaplaning wystepuje przy predkosci nieznacznie powyzej 80km/h  (sprawdzone osobiscie), jest to oczywiscie zalezne od rodzaju bieznika  opony i grubosci warstwy wody przez ktora sie przejezdza. w warunkach  mokrej jezdni aquaplaning nie bedzie wystepowal albo przy bardzo duzej  predkosci gdy rozbita woda utworzy pod opona poduszke wodno-powietrzna.
przy padajacym deszczu i gdy warstwa wody jest rzedu 5mm i wiecej  aquaplaning staje sie realnym zagrozeniem.

w rowerze nawet na slickach nie ma szans zaistniec ze wzgledu na nacisk  jednostkowy opony na podloze, szacuje na kilka kg/cm2.
uslizg opony przytoczony przez niektorych zapewne wynikal z zmniejszenia  sie przyczepnosci opony ze wzgledu na wode i zalegajacy na jezdni kurz,  ktorych polaczenie daje swietnie poslizgowa maz, na niej samochody sie  rowniez slizgaja.

--
Z krainy sadow w dolinie Dunajca.
Zapraszam do Łącka http://www.lacko.pl/

Data: 2010-08-06 22:04:35
Autor: biodarek
Leszek "QSi" Pasoń pisze:
[...]

To też prawda.
A dzisiaj na mecie etapu TdP upadł kolarz, który poślizgnął się na białej farbie. Nie jechał szybko (finisz na wzniesieniu), asfalt tylko mokry, woda nie stała (bo na wzniesieniu :)

Zapewne wszystko się sprowadza do współczynnik tarcia, który jest inny dla suchego lub mokrego asfaltu, inny dla farby kauczukowej i inny dla zamarzniętej wody.

--
biodarek

Data: 2010-08-06 22:12:40
Autor: solar
W dniu 2010-08-06 22:04, biodarek pisze:

A dzisiaj na mecie etapu TdP upadł kolarz, który poślizgnął się na
białej farbie.

To akurat najgorsze ścierwo. Na wilgotnym ślizga się i samochód, i rower, i pieszy...

"Ateista to człowiek niezależny umysłowo, który myśli sam za siebie."
              Richard Dawkins

Data: 2010-08-06 09:21:13
Autor: Jan Cytawa
solar napisał:

[...]

Mysle, ze to nie do konca tak jest. A przynajmniej nie w kazdym terenie.
Najlepszy dowod, ze duze opony w traktorze sa zakladane zgodnie z
kierunkowoscia. (czyli odwrotnie niz mowisz). I na pewno w traktorze
jesli opona jest zalozona odwrotnie to takie kolo slizga sie na miekkim
podlozu, bo zgarnia miekkie pod siebie. Jesli jest zalozona zdodnie z
kierunkowoscia to opona rozsuwa miekka ziemie na boki i lapie twardy
grunt.

Reasumujac, biorac pod uwage, ze rower porusza sie w bardzo roznym
terenie terenie, i miekkim i twardym wiekszego znaczenia kierunkowosci
opony nie ma.

Jan Cytawa

Data: 2010-08-06 17:54:36
Autor: solar
W dniu 2010-08-06 09:21, Jan Cytawa pisze:

[...]

No tak, w przypadku traktora jest to bardzo sensowne, w rowerze chyba jednak kwestia rozgarniania podłoża nie ma sensu, bo nie ma się takiej mocy, żeby rozepchnąć błoto i załapać się na twardy grunt. Raczej chodzi o to, żeby się od tego błota jak najskuteczniej "odepchnąć".

Reasumujac, biorac pod uwage, ze rower porusza sie w bardzo roznym
terenie terenie, i miekkim i twardym wiekszego znaczenia kierunkowosci
opony nie ma.

Mam do czynienia jedynie z oponami na teren. Staram się również kupować opony przednie i tylne, a nie uniwersalne. Na nich zawsze była strzałeczka. :) Na uniwersalnych było oznaczenie <front rear>.
Ale pewnie może być tak, jak napisał biodarek. Jak założę odwrotnie, mogę nie poczuć różnicy...

"Kiedy już jajogłowi ukradli księżyc, spotkali w drodze powrotnej czarownicę z kotem. Leszek wziął do domu czarownicę, a Jarek kota."
                                         Andrzej Rodan

Data: 2010-08-06 09:16:49
Autor: ...::QRT::...
[...]

w tym temacie ławo sie zamieszać ale IMO jest odwrotnie czyli patrząc na przednią oponę od góry:

kierunek jazdy  -> wzór na oponie przedniej >> wzór odbity na ziemi << wzór na oponie tylnej << wzór odbity na ziemi >>

Data: 2010-08-05 19:37:30
Autor: Michał Pysz
[...]

Przy takim bieżniku jak na fotkach według mniej bez znaczenia.

mp.

Data: 2010-08-05 21:01:24
Autor: Ignac
Opony - w którym kierunku bieżnik?

  Jeżeli to jest opona kierunkowa to z boku ma strzałkę i napis np.ROTACION
  a jeżeli jej nie ma to jest niekierunkowa i jest jej wszystko jedno jak
  ją założysz.
   Ignac

Data: 2010-08-06 09:12:35
Autor: Jan Cytawa
Michał Pysz napisał:

> Bieżnik wygląda tak:
> http://redhotagencies.com.au/images/products/hako%20twb24.jpg
ta opona nie wygląda na kierunkową.

Wyglada mi raczej na leciutko kierunkowa i powinno ja sie zakladac tak
by kolo na zdjeciu jechalo do przodu.
Ale kierunkowosc jest bardzo niewielka i praktycznie nie ma zadnego
znaczenia jak sie opone zalozy.
Zasada jest taka, ze jesli wzorek na oponie uklada sie w strzalki to
strzalka powinna byc skierowana w kierunku jazdy w gornej czesci opony.

Jan Cytawa

Data: 2010-08-06 12:59:15
Autor: 666
Opony - w którym kierunku bieżnik?
Sam miałem ten kłopot, są różne teorie, poczynając od "skuterowych" do "traktorowych" ;-))

Weź pod uwagę, że raz chcesz się wspiąć pod stromą ubłoconą górę, innym razem z niej zjechać.

A najlepiej zrób tak, żeby było... ładnie :-))

W tym celu musisz się udać na konsultacje do jakiejś fajnej koleżanki, i o to chodzi ;-))

-- -- -

Bieżnik

Data: 2010-08-06 09:36:23
Autor: zly
Dnia Thu, 5 Aug 2010 17:09:33 +0200, Konrad Kosmowski napisał(a):

W którym kierunku powinien być skierowany bieżnik opony kierunkowej

Chyba na wszystkich oponach jakie miałem była z boku wytłoczona strzałka z
kierunkiem.

--
marcin

Data: 2010-08-06 09:47:50
Autor: bans
W dniu 2010-08-06 09:36, zly pisze:

Chyba na wszystkich oponach jakie miałem była z boku wytłoczona strzałka z
kierunkiem.

Na Albertach nie ma :P

--
bans

Data: 2010-08-07 21:20:00
Autor: biodarek
bans pisze:
Chyba na wszystkich oponach jakie miałem była z boku wytłoczona strzałka z
kierunkiem.

Na Albertach nie ma :P

Aż sprawdziłem... faktycznie nie ma żadnej strzały :)
Czy ja dobrze założyłem tę oponę...
Znalazłem tylko zakres ciśnienia i rozmiar. Napisano 28x2,1", a kupiłem jako 29x2,1" - oszukali mnie w sklepie ;-)

--
biodarek

Data: 2010-08-07 21:38:38
Autor: solar
Opony - w którym kierunku bieżnik?
W dniu 2010-08-06 09:47, bans pisze:

Na Albertach nie ma :P

Są. :)
Mam tego
http://www.unibike.pl/sklep/product_info.php?products_id=1569
i jest strzałeczka.

"Bóg nie mieszka w świątyniach ręką zbudowanych."
                                      Biblia Dz. 17. 24

Data: 2010-08-09 09:03:45
Autor: bans
W dniu 2010-08-07 21:38, solar pisze:

Są. :)
Mam tego
http://www.unibike.pl/sklep/product_info.php?products_id=1569
i jest strzałeczka.

Nie ma :)
Fat Albert to co innego niż Albert.

A wiem, bo się ostatnio naszukałem jak głupi tej strzałeczki :)

--
bans

Data: 2010-08-09 20:01:30
Autor: solar
W dniu 2010-08-09 09:03, bans pisze:

Nie ma :)
Fat Albert to co innego niż Albert.

Albert to Albert - gruby, niski, cienki - nadal Albert. :)

"...osoba ludzka musi wyzbyć się swojego ja, wolnej woli. Odrzuć refleksję i krytycyzm."
                                     św. Escriva de Balaguer y Albas

Data: 2010-08-10 07:48:48
Autor: bans
W dniu 2010-08-09 20:01, solar pisze:

Albert to Albert - gruby, niski, cienki - nadal Albert. :)

Tylko z imienia.

Ech, żebyś choć sprawdził (banalna sprawa), to nie, idziesz z zaparte, wot, usenet :P

Ale mam dziś dobry humor, masz, porównaj bieżniki:

http://www.schwalbe.com/gbl/en/produkte/mtb/produkt/?ID_Produktgruppe=40&ID_Produkt=184

--
bans

Data: 2010-08-10 07:50:19
Autor: bans
W dniu 2010-08-10 07:48, bans pisze:

http://www.schwalbe.com/gbl/en/produkte/mtb/produkt/?ID_Produktgruppe=40&ID_Produkt=184

Jeszcze jedno - nawet widać, że bieżnik Alberta jest symetryczny, nawet po nim widać, że opona nie jest kierunkowa.

--
bans

Data: 2010-08-10 10:00:13
Autor: Alfer_z_pracy
bans napisał:
http://www.schwalbe.com/gbl/en/produkte/mtb/produkt/?ID_Produktgruppe=40&ID_Produkt=184

Jeszcze jedno - nawet widać, że bieżnik Alberta jest symetryczny, nawet po nim widać, że opona nie jest kierunkowa.

Zgadza się. Właśnie założyłem kolejną parkę Fat Albertów, kierunek nie ma znaczenia. Natomiast podczepiając się pod wątek chciałem je bardzo pochwalić. Na mokrej kostce wlazłem dość szybko w zakręt (moja głupota :) i rower poleciał w bok, typowy uślizg. Już widziałem oczami wyobraźni glebę i starty cały bok + sińce, a tu magicznie po pochyleniu boczne klocki załapały nawierzchnię i rower wrócił do pionu i była to raczej zasługa opon niż mojej techniki :-). Byłem w pozytywnym szoku, nie wiem jak to Schwalbe zrobiło ale to działa.

Oczywiście w terenie Fat Albert radzi także sobie bardzo ładnie, w końcu do tego został stworzony, dodam że mówię o wersji 2,35. Po równie udanym romansie z szerokimi oponami Specializeda, które potem jakoś ciężko było dostać bo coś tam Ski Team napsuł, Albercik jest moim faworytem.

A.

Data: 2010-08-10 18:22:30
Autor: solar
W dniu 2010-08-10 10:00, Alfer_z_pracy pisze:

Zgadza się. Właśnie założyłem kolejną parkę Fat Albertów, kierunek nie
ma znaczenia. Natomiast podczepiając się pod wątek chciałem je bardzo
pochwalić. Na mokrej kostce wlazłem dość szybko w zakręt (moja głupota

Są też Fat Alberty Front i Rear. I mają strzałeczki... ;)

A co do samych opon - Fat Albert Rear jest chyba najlepsiejszą oponą na jakiej jeździłem. Mam tego z linka, który podawałem wcześniej.
Świetnie trzyma, małe opory toczenia, lekki. A z minusów - jak już kiedyś pisałem - trwałość. Poprzedniego zajechałem przez 1,5 miesiąca w tym łącznie 10 dni w górach. Jednak na nadchodzącą TC właśnie założyłem nowego...

"Nie jest ważne, by ludziom żyło się dostatnio, lecz byśmy osiągnęli zbawienie wieczne"
                                       Przemysław Edgar Gosiewski

Data: 2010-08-11 10:05:04
Autor: Alfer_z_pracy
Opony - w którym kierunku bieżnik?
solar:
Są też Fat Alberty Front i Rear. I mają strzałeczki... ;)

Aaa, chyba że tak.

A z minusów - jak już kiedyś pisałem - trwałość. Poprzedniego zajechałem przez 1,5 miesiąca w tym łącznie 10 dni w górach. Jednak na nadchodzącą TC właśnie założyłem nowego...

No niestety, ta fajna guma faktycznie się ściera dość szybko. Do tego zbyt leniwy jestem żeby w mieście zmieniac opony na jakieś miejskie i asfalt też daje im w kość. W Dębicach było inaczej :-)

A.

Data: 2010-08-11 18:45:05
Autor: solar
W dniu 2010-08-11 10:05, Alfer_z_pracy pisze:

No niestety, ta fajna guma faktycznie się ściera dość szybko. Do tego
zbyt leniwy jestem żeby w mieście zmieniac opony na jakieś miejskie i
asfalt też daje im w kość. W Dębicach było inaczej :-)

To jeszcze tylko dodam, że w moim USR pojawiła się Limited Edition Fat Albertów, Front i Rear w gustownym pudełeczku z rączką i w trochę lepszej cenie, niż by kupować osobno...

"Nie kupuj książek bez uprzedniego zasięgnięcia rady osób pobożnych, dobrze zorientowanych. Mógłbyś kupić rzecz bezużyteczną albo zgoła szkodliwą."