Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Opony - w którym kierunku bieżnik?

Opony - w którym kierunku bieżnik?

Data: 2010-08-05 17:32:15
Autor: Michał Pysz
Opony - w którym kierunku bieżnik?
Bieżnik wygląda tak:
http://redhotagencies.com.au/images/products/hako%20twb24.jpg
ta opona nie wygląda na kierunkową.

mp.

Data: 2010-08-05 18:04:56
Autor: Konrad Kosmowski
Opony - w którym kierunku bieżnik?
** Michał Pysz <pysz.michal@wp.pl> wrote:

Bieżnik wygląda tak:
http://redhotagencies.com.au/images/products/hako%20twb24.jpg

ta opona nie wygląda na kierunkową.

Nie jest to slick. Bieżnik układa się w "strzałki", które wskazują w jedną
stronę - czy nie robi różnicy w którą będą skierowane?

--
    +                                 '                      .-.     .
                               ,                         *    ) )
  http://kosmosik.net/                     .           .     '-'  . kK

Data: 2010-08-05 18:18:17
Autor: solar
Opony - w którym kierunku bieżnik?
W dniu 2010-08-05 18:04, Konrad Kosmowski pisze:

Nie jest to slick. Bieżnik układa się w "strzałki", które wskazują w jedną
stronę - czy nie robi różnicy w którą będą skierowane?

Jeśli tak, to z przodu odbita na ziemi strzałka bieżnika powinna wskazywać kierunek jazdy, a z tyłu odwrotnie.

--
Solar             www.solar.blurp.org              GG 1834424
"Nie podobało mi się, że inteligentni ludzie wierzą tylko dlatego,
że inni inteligentni ludzie też wierzą."
                                     prof. James D. Watson

Data: 2010-08-05 18:23:19
Autor: Jacek Maciejewski
Opony - w którym kierunku bieżnik?
Dnia Thu, 05 Aug 2010 18:18:17 +0200, solar napisał(a):

Jeśli tak, to z przodu odbita na ziemi strzałka bieżnika powinna wskazywać kierunek jazdy, a z tyłu odwrotnie.

Spodziewałbym się że w obu przypadkach powinna wskazywać kierunek do tyłu.
Masz jakieś uzasadnienie dla tego "do przodu"?
--
Jacek

Data: 2010-08-05 18:43:07
Autor: Konrad Kosmowski
Opony - w którym kierunku bieżnik?
** Jacek Maciejewski <jacmacwytnij@o2.pl> wrote:

Jeśli tak, to z przodu odbita na ziemi strzałka bieżnika powinna wskazywać
kierunek jazdy, a z tyłu odwrotnie.

Spodziewałbym się że w obu przypadkach powinna wskazywać kierunek do tyłu.
Masz jakieś uzasadnienie dla tego "do przodu"?

Jak jedziesz po mokrym to z opony leci stróżka wody - chcesz aby ta stróżka z
przedniego koła leciała do przodu przed rower, a nie Tobie na kolana, z tyłu
chcesz aby leciała do tyłu, a nie na plecy.

--
    +                                 '                      .-.     .
                               ,                         *    ) )
  http://kosmosik.net/                     .           .     '-'  . kK

Data: 2010-08-05 19:28:25
Autor: biodarek
Opony - w którym kierunku bieżnik?
Konrad Kosmowski pisze:
Jak jedziesz po mokrym to z opony leci stróżka wody - chcesz aby ta stróżka z
przedniego koła leciała do przodu przed rower, a nie Tobie na kolana, z tyłu
chcesz aby leciała do tyłu, a nie na plecy.

Jak jedziesz po mokrym, to kształt bieżnika ma nikły wpływ na kierunek unoszonego strumienia wody. Albo masz błotniki albo nie. A jak nie, to i tak jest mokro od dołu (czy kolana są od dołu... hmm...)


Do autora wątku - jeśli zrobisz ciemny test, tzn. przejedziesz się rowerem bez wiedzy, jak masz założone opony - gwarantuję, że nie odczujesz różnicy. Ale zrób jak pisze Solar - będzie cacy :)

--
biodarek

Data: 2010-08-05 18:43:48
Autor: solar
Opony - w którym kierunku bieżnik?
W dniu 2010-08-05 18:23, Jacek Maciejewski pisze:

Spodziewałbym się że w obu przypadkach powinna wskazywać kierunek do tyłu.
Masz jakieś uzasadnienie dla tego "do przodu"?

Cholera, oczywiście napisałem odwrotnie. :)

Z przodu strzałka bieżnika powinna wskazywać do przodu na górze opony. Wtedy na dole będzie się układała \/ , co poprawia przyczepność przy hamowaniu. Natomiast z tyłu, będzie się układała /\ , co poprawia przyczepność przy napędzaniu roweru.

Obejrzyj jakieś opony uniwersalne z zaznaczonymi kierunkami obrotów.
Mają oznaczenia np. < front, > rear, co wskazuje kierunek obrotu przy założeniu na przód lub tył. Oczywiście są tacy, którzy zakładają odwrotnie i twierdzą, że jest lepiej.

--
Solar             www.solar.blurp.org              GG 1834424
"Kto obcuje z kobietami, narażony jest na skalanie swojego ducha, tak samo, jak ten, co idzie przez ogień, narażony jest na poparzenie stóp."
                                               św. Franciszek z Asyżu

Data: 2010-08-05 22:52:36
Autor: Norbert
Opony - w którym kierunku bieżnik?
Z przodu strzałka bieżnika powinna wskazywać do przodu na górze opony. Wtedy na dole będzie się układała \/ , co poprawia przyczepność przy hamowaniu. Natomiast z tyłu, będzie się układała /\ , co poprawia przyczepność przy napędzaniu roweru.

Oba odbicia powinny wskazywac \/, ma to znaczenie tylko jak jest mokro by nie doszlo do akwaplaningu przy szybszych predkosciach. Twoj pomysl nie poprawi to przyczepnosci przy rozpedzaniu, chyba ze chcesz ta opona jechac w terenie, moze wyrzucanie piasku do tylu podziala jak w jezdzie motorem na zuzlu :)

Data: 2010-08-05 21:21:53
Autor: krzysiek
Opony - w którym kierunku bieżnik?
On Thu, 05 Aug 2010 22:52:36 +0200, Norbert wrote:


Oba odbicia powinny wskazywac \/, ma to znaczenie tylko jak jest mokro
by nie doszlo do akwaplaningu przy szybszych predkosciach. Twoj pomysl

Aquaplaning w rowerze?
Nie siej herezji, proszę.
Częto jeździsz rowerem z prędkościami powyżej 100km/h?

http://www.sheldonbrown.com/gloss_ho-z.html#hydroplaning

Przy oponach kierunkowych tylna montuje się tak, żeby była skuteczniejsza przy napędzaniu, przednią tak, żeby miała mniejsze szanse na poslizg przy hamowaniu.
Ot i cała filozofia, aquaplaningu do tego nie mieszaj.

--
krzysiek

Data: 2010-08-05 23:13:15
Autor: biodarek
Opony - w którym kierunku bieżnik?
Norbert pisze:
Z przodu strzałka bieżnika powinna wskazywać do przodu na górze opony. Wtedy na dole będzie się układała \/ , co poprawia przyczepność przy hamowaniu. Natomiast z tyłu, będzie się układała /\ , co poprawia przyczepność przy napędzaniu roweru.

Oba odbicia powinny wskazywac \/, ma to znaczenie tylko jak jest mokro by nie doszlo do akwaplaningu przy szybszych predkosciach.

I znowu. Aquaplaning opony rowerowej. Widzieli to zjawisko chyba tylko ci, którzy spotkali Yeti. Aquaplaning to oderwanie opony od nawierzchni poprzez utworzenie się pod nią poduszki wodnej. Zależy przede wszystkim od szerokości opony. W samochodach, przy oponach szerokości rzędu ~200mm i dużych szybkościach zachodzi. I owszem.
Jak podaje Schwalbe, na rowerze, aby wystąpił aquaplaning trzeba się rozbujać powyżej 200km/h. Powodzenia :)
http://www.schwalbetires.com/tech_info/tire_tread

--
biodarek

Data: 2010-08-06 15:10:04
Autor: arturbac
Opony - w którym kierunku bieżnik?
W dniu 2010-08-05 23:13, biodarek pisze:
Jak podaje Schwalbe, na rowerze, aby wystąpił aquaplaning trzeba się
rozbujać powyżej 200km/h. Powodzenia :)

Wprawdzie nie podczas jazdy ale podczas hamowania, zarówno na Schwalbe
Hurricane 40C i na Schwalbe Blizzard 23C miałem już nie przyjemność
"płynąć" na asfalce podczas hamowania, opony łatwo tracą przyczepność i
płyną, przypomina w zasadzie jest identyczne do jazdy po lodzie zimą na
oponach bez kolców.
Czy to zjawisko jest czym innym od hydroplaningu ?

Data: 2010-08-06 15:17:08
Autor: mt
Opony - w którym kierunku bieżnik?
arturbac pisze:
  > Wprawdzie nie podczas jazdy ale podczas hamowania, zarówno na Schwalbe
Hurricane 40C i na Schwalbe Blizzard 23C miałem już nie przyjemność
"płynąć" na asfalce podczas hamowania, opony łatwo tracą przyczepność i
płyną, przypomina w zasadzie jest identyczne do jazdy po lodzie zimą na
oponach bez kolców.
Czy to zjawisko jest czym innym od hydroplaningu ?

Tak, zapiąłeś bloki na kołach :)

--
marcin

Data: 2010-08-06 18:17:41
Autor: Leszek \"QSi\" Pasoń
Opony - w którym kierunku bieżnik?
Dnia 05-08-2010 o 23:13:15 biodarek <darkm_usunto@poczta.onet.pl>  napisał(a):


I znowu. Aquaplaning opony rowerowej. Widzieli to zjawisko chyba tylko  ci, którzy spotkali Yeti. Aquaplaning to oderwanie opony od nawierzchni  poprzez utworzenie się pod nią poduszki wodnej. Zależy przede wszystkim  od szerokości opony. W samochodach, przy oponach szerokości rzędu ~200mm  i dużych szybkościach zachodzi. I owszem.
Jak podaje Schwalbe, na rowerze, aby wystąpił aquaplaning trzeba się  rozbujać powyżej 200km/h. Powodzenia :)
http://www.schwalbetires.com/tech_info/tire_tread

w samochodzie o masie ~1000kg na "nie nowych" (ok 2-3mm do TWI) oponach  195mm aquaplaning wystepuje przy predkosci nieznacznie powyzej 80km/h  (sprawdzone osobiscie), jest to oczywiscie zalezne od rodzaju bieznika  opony i grubosci warstwy wody przez ktora sie przejezdza. w warunkach  mokrej jezdni aquaplaning nie bedzie wystepowal albo przy bardzo duzej  predkosci gdy rozbita woda utworzy pod opona poduszke wodno-powietrzna.
przy padajacym deszczu i gdy warstwa wody jest rzedu 5mm i wiecej  aquaplaning staje sie realnym zagrozeniem.

w rowerze nawet na slickach nie ma szans zaistniec ze wzgledu na nacisk  jednostkowy opony na podloze, szacuje na kilka kg/cm2.
uslizg opony przytoczony przez niektorych zapewne wynikal z zmniejszenia  sie przyczepnosci opony ze wzgledu na wode i zalegajacy na jezdni kurz,  ktorych polaczenie daje swietnie poslizgowa maz, na niej samochody sie  rowniez slizgaja.




--
Z krainy sadow w dolinie Dunajca.
Zapraszam do Łącka http://www.lacko.pl/
oraz na zakupy: http://qsi-sport.pl
Sledz postepy: http://sportypal.com/Workouts?user_id=80144
gg#1379297 Tlen: Cousie IRCNet: #rower #mtb nick: QSi
Cousie

Data: 2010-08-06 22:04:35
Autor: biodarek
Opony - w którym kierunku bieżnik?
Leszek "QSi" Pasoń pisze:
uslizg opony przytoczony przez niektorych zapewne wynikal z zmniejszenia sie przyczepnosci opony ze wzgledu na wode i zalegajacy na jezdni kurz, ktorych polaczenie daje swietnie poslizgowa maz, na niej samochody sie rowniez slizgaja.

To też prawda.
A dzisiaj na mecie etapu TdP upadł kolarz, który poślizgnął się na białej farbie. Nie jechał szybko (finisz na wzniesieniu), asfalt tylko mokry, woda nie stała (bo na wzniesieniu :)

Zapewne wszystko się sprowadza do współczynnik tarcia, który jest inny dla suchego lub mokrego asfaltu, inny dla farby kauczukowej i inny dla zamarzniętej wody.

--
biodarek

Data: 2010-08-06 22:12:40
Autor: solar
Opony - w którym kierunku bieżnik?
W dniu 2010-08-06 22:04, biodarek pisze:

A dzisiaj na mecie etapu TdP upadł kolarz, który poślizgnął się na
białej farbie.

To akurat najgorsze ścierwo. Na wilgotnym ślizga się i samochód, i rower, i pieszy...


--
Solar             www.solar.blurp.org              GG 1834424
"Ateista to człowiek niezależny umysłowo, który myśli sam za siebie."
              Richard Dawkins

Data: 2010-08-06 09:21:13
Autor: Jan Cytawa
Opony - w którym kierunku bieżnik?
solar napisał:

Z przodu strzałka bieżnika powinna wskazywać do przodu na górze opony. Wtedy na dole będzie się układała \/ , co poprawia przyczepność przy hamowaniu. Natomiast z tyłu, będzie się układała /\ , co poprawia przyczepność przy napędzaniu roweru.


Mysle, ze to nie do konca tak jest. A przynajmniej nie w kazdym terenie.
Najlepszy dowod, ze duze opony w traktorze sa zakladane zgodnie z
kierunkowoscia. (czyli odwrotnie niz mowisz). I na pewno w traktorze
jesli opona jest zalozona odwrotnie to takie kolo slizga sie na miekkim
podlozu, bo zgarnia miekkie pod siebie. Jesli jest zalozona zdodnie z
kierunkowoscia to opona rozsuwa miekka ziemie na boki i lapie twardy
grunt.


Reasumujac, biorac pod uwage, ze rower porusza sie w bardzo roznym
terenie terenie, i miekkim i twardym wiekszego znaczenia kierunkowosci
opony nie ma.


Jan Cytawa

Data: 2010-08-06 17:54:36
Autor: solar
Opony - w którym kierunku bieżnik?
W dniu 2010-08-06 09:21, Jan Cytawa pisze:

Mysle, ze to nie do konca tak jest. A przynajmniej nie w kazdym terenie.
Najlepszy dowod, ze duze opony w traktorze sa zakladane zgodnie z
kierunkowoscia. (czyli odwrotnie niz mowisz). I na pewno w traktorze
jesli opona jest zalozona odwrotnie to takie kolo slizga sie na miekkim
podlozu, bo zgarnia miekkie pod siebie. Jesli jest zalozona zdodnie z
kierunkowoscia to opona rozsuwa miekka ziemie na boki i lapie twardy
grunt.

No tak, w przypadku traktora jest to bardzo sensowne, w rowerze chyba jednak kwestia rozgarniania podłoża nie ma sensu, bo nie ma się takiej mocy, żeby rozepchnąć błoto i załapać się na twardy grunt. Raczej chodzi o to, żeby się od tego błota jak najskuteczniej "odepchnąć".

Reasumujac, biorac pod uwage, ze rower porusza sie w bardzo roznym
terenie terenie, i miekkim i twardym wiekszego znaczenia kierunkowosci
opony nie ma.

Mam do czynienia jedynie z oponami na teren. Staram się również kupować opony przednie i tylne, a nie uniwersalne. Na nich zawsze była strzałeczka. :) Na uniwersalnych było oznaczenie <front rear>.
Ale pewnie może być tak, jak napisał biodarek. Jak założę odwrotnie, mogę nie poczuć różnicy...


--
Solar             www.solar.blurp.org              GG 1834424
"Kiedy już jajogłowi ukradli księżyc, spotkali w drodze powrotnej czarownicę z kotem. Leszek wziął do domu czarownicę, a Jarek kota."
                                         Andrzej Rodan

Data: 2010-08-06 09:16:49
Autor: ...::QRT::...
Opony - w którym kierunku bieżnik?
Dnia Thu, 05 Aug 2010 18:18:17 +0200, solar napisał(a):

W dniu 2010-08-05 18:04, Konrad Kosmowski pisze:

Nie jest to slick. Bieżnik układa się w "strzałki", które wskazują w jedną
stronę - czy nie robi różnicy w którą będą skierowane?

Jeśli tak, to z przodu odbita na ziemi strzałka bieżnika powinna wskazywać kierunek jazdy, a z tyłu odwrotnie.

w tym temacie ławo sie zamieszać ale IMO jest odwrotnie czyli patrząc na przednią oponę od góry:

kierunek jazdy  -> wzór na oponie przedniej >> wzór odbity na ziemi << wzór na oponie tylnej << wzór odbity na ziemi >>

Data: 2010-08-05 19:37:30
Autor: Michał Pysz
Opony - w którym kierunku bieżnik?
W dniu 2010-08-05 18:04, Konrad Kosmowski pisze:
** Michał Pysz<pysz.michal@wp.pl>  wrote:

Bieżnik wygląda tak:
http://redhotagencies.com.au/images/products/hako%20twb24.jpg

ta opona nie wygląda na kierunkową.

Nie jest to slick. Bieżnik układa się w "strzałki", które wskazują w jedną
stronę - czy nie robi różnicy w którą będą skierowane?


Przy takim bieżniku jak na fotkach według mniej bez znaczenia.

mp.

Data: 2010-08-05 21:01:24
Autor: Ignac
Opony - w którym kierunku bieżnik?

  Jeżeli to jest opona kierunkowa to z boku ma strzałkę i napis np.ROTACION
  a jeżeli jej nie ma to jest niekierunkowa i jest jej wszystko jedno jak
  ją założysz.
   Ignac

--


Data: 2010-08-06 09:12:35
Autor: Jan Cytawa
Opony - w którym kierunku bieżnik?
Michał Pysz napisał:

> Bieżnik wygląda tak:
> http://redhotagencies.com.au/images/products/hako%20twb24.jpg
ta opona nie wygląda na kierunkową.


Wyglada mi raczej na leciutko kierunkowa i powinno ja sie zakladac tak
by kolo na zdjeciu jechalo do przodu.
Ale kierunkowosc jest bardzo niewielka i praktycznie nie ma zadnego
znaczenia jak sie opone zalozy.
Zasada jest taka, ze jesli wzorek na oponie uklada sie w strzalki to
strzalka powinna byc skierowana w kierunku jazdy w gornej czesci opony.

Jan Cytawa

Data: 2010-08-06 12:59:15
Autor: 666
Opony - w którym kierunku bieżnik?
Sam miałem ten kłopot, są różne teorie, poczynając od "skuterowych" do "traktorowych" ;-))

Weź pod uwagę, że raz chcesz się wspiąć pod stromą ubłoconą górę, innym razem z niej zjechać.

A najlepiej zrób tak, żeby było... ładnie :-))

W tym celu musisz się udać na konsultacje do jakiejś fajnej koleżanki, i o to chodzi ;-))


-- -- -

Bieżnik

--


Opony - w którym kierunku bieżnik?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona