[tech]Opony z kolcami niszczą dętki?

Data: 2012-03-03 14:34:04
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[tech]Opony z kolcami niszczą dętki?

W piątek kumpel złapał gumę tuz pod moim domem, wiec podjechał do mnie by
wymienić w cieple i spokoju, a nie marznąc i moknąć podczas pracy. Przy okazji
wymiany zauważyliśmy ciekawą rzecz - uszkodzenie dętki było ewidentnym
przetarciem, w dodatku nie od strony obręczy, a od strony opony.

Zaczęliśmy szukać problemu, oglądać oponę od środka. Efekty:

/ziew/

zyga
--
-- force -- nodeps -- all

Data: 2012-03-18 20:32:23
Autor: Grzesiek Romanik
[tech]Opony z kolcami niszczą dętki?
Kilka dni temu zdjąłem z obydwu kół opony Schwalbe Marathon Winter. Ciekawe
jest to, że ta z tylnego koła ma prawie powyrywane kolce, a ta zamontowana na
przednim kole wygląda praktycznie na nową. Obydwie były kupione razem, więc
powinny pochodzić z jednej serii. Nie wiem, czy w czasie poprzedniej zimy były
założone tak samo czy odwrotnie (w sensie czy na tylnym kole była ta sama
opona, czy ta druga). Dochodzę do wniosku, że siły związane z przenoszeniem
napędu mogą mieć wpływ na wyrywanie na wyrywanie z niej kolców - pytanie
tylko, czy to jedyna przyczyna - jako drugą przyczynę typowałbym niewłaściwe
ciśnienie, tzn. właściwe w domu w momencie pompowania, ale spadające z czasem
i spadkiem temperatury. Po osłonięciu wystających kolców pojedynczą warstwą
gumy z rozwalonej dętki przez jakiś czas był spokój, jednak okazało się to
niewystarczającym zabezpieczeniem, gdy wjechałem w dziurę. Po tym wsadziłem
pomiędzy dętkę a oponę fragment dętki pozbawiony wentyla oddzielający dętkę od
opony na całym obwodzie, żadnych problemów już nie było. Paragonu w szufladzie
z gwarancjami nie znalazłem.

--

[tech]Opony z kolcami niszczą dętki?