Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   [OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe

[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe

Data: 2012-07-30 09:45:37
Autor: Jan Srzednicki
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe
On 2012-07-30, BoDro wrote:
http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/30-tys-za-nowe-opony-argument-finansowy-do-mnie-nie-przemawia,267935.html

Jakbym czytał o hipotetycznym pomyśle wprowadzenia obowiązkowych kasków:
[..]
- Te przepisy majÄ… sÅ‚użyć przede wszystkim bezpieczeÅ„stwu i ochronie życia  i zdrowia. WedÅ‚ug szacunków, w kasku jeździ 1 % rowerzystów. Te 99 %,  które kasku nie używa, stanowi zagrożenie dal siebie. Skoro nie chcÄ… tego  robić, trzeba ich do tego przymusić - mówiÅ‚a Ewa Malinowska" :-)

Między kaskiem a oponą zimową jest jednak pewna spora różnica. Kask
raczej nie ma szans uchronić innych uczestników ruchu przed
wypadkiem/skutkami tegoż. Opona zimowa jak najbardziej może.

Nie twierdzę, że to na pewno dobre rozwiązanie (chociaż widzę w tym
sens, parę razy widziałem co się dzieje z letnimi oponami jak trochę
śniegu spadnie), ale porównanie jest chybione.

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2012-07-30 12:00:45
Autor: Titus Atomicus
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe
In article <slrnk1clu1.20j6.w_at_wrzask_dot_pl@oak.pl>,
 Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot_pl@nowhere.invalid> wrote:


Miêdzy kaskiem a opon± zimow± jest jednak pewna spora ró¿nica. Kask
raczej nie ma szans uchroniæ innych uczestników ruchu przed
wypadkiem/skutkami tego¿. Opona zimowa jak najbardziej mo¿e.

Nie twierdzê, ¿e to na pewno dobre rozwi±zanie (chocia¿ widzê w tym
sens, parê razy widzia³em co siê dzieje z letnimi oponami jak trochê
¶niegu spadnie),

Ale to obosieczny argument jest. Bo opona 'zimowa' w warunkach bezsniegowych zachowuje sie gorzej niz letnia. W innym wypadku jezdzilibysmy caly rok na zimowych.
No i obowiazkowa wymiana opon na zimowe 1 listopada (do marca) nie ma ZADNEGO sensu bo, w tym okresie  dni sniegowych (takich, kiedy snieg jest niesprzatniety z jezdni) jest 7-10.
To tak mniej wiecej, jakby wprowadzic obowiazkowa jazde w lancuchach, przez caly rok.
Rozumiem, ze ta pani ma jaks wizje, ale dlaczego nikt tego pomyslu nie obsmieje zanim trafi do mediow?
--
TA

Data: 2012-07-30 12:51:18
Autor: mt
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe
W dniu 2012-07-30 12:00, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:

Ale to obosieczny argument jest. Bo opona 'zimowa' w warunkach
bezsniegowych zachowuje sie gorzej niz letnia. W innym wypadku
jezdzilibysmy caly rok na zimowych.

Bzdura, przy niskich temperaturach opona zimowa zachowuje siê lepiej ni¿ letnia, nawet na suchej nawierzchni. Opony letnie charakteryzuj± siê generalnie bardziej tward± mieszank±, która przy np. ujemnych temperaturach traci swoje w³a¶ciwo¶ci trakcyjne.

No i obowiazkowa wymiana opon na zimowe 1 listopada (do marca) nie ma
ZADNEGO sensu bo, w tym okresie  dni sniegowych (takich, kiedy snieg
jest niesprzatniety z jezdni) jest 7-10.

Zgadza siê, ¿e wprowadzenie terminu wymiany opon na sztywno jest bez sensu, ale kwestia ¶niegu jest tu poniek±d wtórna, jak pisa³em wy¿ej, to nie ¶nieg jest g³ównym kryterium wymiany opon.

--
marcin

Data: 2012-07-30 11:26:53
Autor: gom1
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe
mt <fragless@interia.pl> napisa³(a):
Bzdura, przy niskich temperaturach opona zimowa zachowuje siê lepiej ni¿ letnia, nawet na suchej nawierzchni. Opony letnie charakteryzuj± siê generalnie bardziej tward± mieszank±, która przy np. ujemnych temperaturach traci swoje w³a¶ciwo¶ci trakcyjne.

Nie jest to bzdur±. W sieci znajdziesz wiele testów opon zimowych, w których
wystêpuje równie¿ porównanie do letnich. Te ostatnie (z regu³y) s± lepsze na
SUCHEJ nawierzchni zarówno pod k±tem trakcji, hamowania, jak i aquaplaningu.
Nawet przy mocno ujemnych temperaturach.

Zgadza siê, ¿e wprowadzenie terminu wymiany opon na sztywno jest bez sensu, ale kwestia ¶niegu jest tu poniek±d wtórna, jak pisa³em wy¿ej, to nie ¶nieg jest g³ównym kryterium wymiany opon.

Ostatniej zimy opony zmieni³em dopiero w po³owie stycznia, gdy w³a¶nie spad³
pierwszy ¶nieg w stolicy. Po dwóch tygodniach ¶niegu ju¿ nie by³o i znowu
mog³em wróciæ do letnich opon. ¦nieg to jeden z g³ównych powodów zmiany opon.
Drugi to nieprzewidywalno¶æ zimowej aury, który wi±¿e siê z pierwszym (powodem).

--


Data: 2012-07-30 11:38:48
Autor: gom1
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe
gom1 <gom1.SKASUJ@gazeta.pl> napisa³(a):
Nie jest to bzdur±. W sieci znajdziesz wiele testów opon zimowych, w których
wystêpuje równie¿ porównanie do letnich. Te ostatnie (z regu³y) s± lepsze na
SUCHEJ nawierzchni zarówno pod k±tem trakcji, hamowania, jak i aquaplaningu.
Nawet przy mocno ujemnych temperaturach.

Z tym aquaplaningiem na suchej nawierzchni trochê siê rozpêdzi³em ;-) Ale
zjawisko to wystêpuje równie¿ w zimie i tutaj nadal letnie opony radz± sobie z
nim doskonale. Dopiero ¶nieg i b³oto po¶niegowe pokazuj± letnim miejsce w
szeregu. Wiêc nie taki diabe³ straszny jak go maluj±.

--


Data: 2012-07-30 15:47:23
Autor: Tomasz Minkiewicz
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe
On Mon, 30 Jul 2012 11:38:48 +0000 (UTC)
"gom1" <gom1.SKASUJ@gazeta.pl> wrote:

gom1 <gom1.SKASUJ@gazeta.pl> napisał(a): > Nie jest to bzdurą. W sieci znajdziesz wiele testów opon zimowych,
> w których występuje również porównanie do letnich. Te ostatnie (z
> reguły) są lepsze na SUCHEJ nawierzchni zarówno pod kątem trakcji,
> hamowania, jak i aquaplaningu. Nawet przy mocno ujemnych
> temperaturach.

Z tym aquaplaningiem na suchej nawierzchni trochę się rozpędziłem ;-)
Ale zjawisko to występuje również w zimie i tutaj nadal letnie opony
radzą sobie z nim doskonale. Dopiero śnieg i błoto pośniegowe
pokazują letnim miejsce w szeregu. Więc nie taki diabeł straszny jak
go malujÄ….

Ale... nadal jesteśmy na pl.rec.rowery, prawda?
No to przytoczmy klasycznÄ… tabelkÄ™:
http://www.sheldonbrown.com/gloss_ho-z.html#hydroplaning

Jak widzimy, zależność jest liniowa, a prędkość przy której opony
rowerowe pod ciśnieniem ZERO atmosfer miałyby szansę zaaquaplanować
to ok. 70 km/h. CoÅ› nie widzÄ™ tego. ;)

--
Tomasz Minkiewicz

Data: 2012-07-30 06:58:59
Autor: rzymo
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe
W dniu poniedzia³ek, 30 lipca 2012 15:47:23 UTC+2 u¿ytkownik Tomasz Minkiewicz napisa³:
(...)
No to przytoczmy klasyczn± tabelkê: (...)

120 PSI wskazuje na w±sk± oponê, a co np. z szerokimi na 6cm wielkimi jab³kami, z ci¶nieniem np. 22-25psi?

Data: 2012-07-31 11:34:06
Autor: Tomasz Minkiewicz
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe
On Mon, 30 Jul 2012 06:58:59 -0700 (PDT)
rzymo <rzymo0@gmail.com> wrote:

W dniu poniedziałek, 30 lipca 2012 15:47:23 UTC+2 użytkownik Tomasz
Minkiewicz napisał:
> (...)
> No to przytoczmy klasycznÄ… tabelkÄ™: (...)

120 PSI wskazuje na wÄ…skÄ… oponÄ™, a co np. z szerokimi na 6cm wielkimi
jabłkami, z ciśnieniem np. 22-25psi?

Nie da się aż tak mało. Jeżdżę na takich. Przy tak niskim ciśnieniu
ewentualny aquaplaning byłby najmniej istotnym ze źródeł kiepskiej
przyczepności. Po prostym pojedziesz, ale w zakrętach robi się
paskudnie miękko i gumiaście.

Poza tym graniczna prędkość dla 22 psi to i tak będzie 90 km/h.
Sporo jakby.

--
Tomasz Minkiewicz

Data: 2012-07-31 11:53:07
Autor: rzymo
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe
W dniu wtorek, 31 lipca 2012 11:34:06 UTC+2 u¿ytkownik Tomasz Minkiewicz napisa³:
Nie da siê a¿ tak ma³o. Je¿d¿ê na takich. Przy tak niskim ci¶nieniu
ewentualny aquaplaning by³by najmniej istotnym ze ¼róde³ kiepskiej
przyczepno¶ci. Po prostym pojedziesz, ale w zakrêtach robi siê
paskudnie miêkko i gumia¶cie.

Ja tak je¼dzi³em, tak¿e np. na Race Kingach. Zw³aszcza w sztywniaku pozwala³em sobie na ci¶nienia poni¿ej minimalnych zalecanych. Obrêcze szerokie, ci¶nienie niskie - komfort spory, podwijania czy gumiasto¶ci nie zanotowa³em (dopiero poni¿ej 1.4-1.5atm). Z kolei na Mavicu XC717 (zaledwie 17mm szeroko¶ci) je¼dzi³em ju¿ bli¿ej 2.5 ni¿ 2atm.

Obecnie w 29er ci¶nienia tak¿e w granicy 2atm (opony 2.2" i 2.1"), w koñcu ten balon jest po to, ¿eby wykorzystaæ jego zdolno¶ci amortyzacyjne, a nie nabijaæ 3atm czy jeszcze wiêcej ;) Zw³aszcza ¿e amortyzator mam ustawiony bardziej 'sportowo' ni¿ komfortowo.


Poza tym graniczna prêdko¶æ dla 22 psi to i tak bêdzie 90 km/h.

No dobra, tylko dla jakiej szeroko¶ci opony jest ta prêdko¶æ? Przecie¿ im wê¿sza, tym ³atwiej poradzi sobie z odprowadzeniem wody spod siebie, wiêc aquaplaning zaistnieje przy wy¿szej prêdko¶ci...

Data: 2012-07-31 23:53:58
Autor: Tomasz Minkiewicz
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe
On Tue, 31 Jul 2012 11:53:07 -0700 (PDT)
rzymo <rzymo0@gmail.com> wrote:

W dniu wtorek, 31 lipca 2012 11:34:06 UTC+2 użytkownik Tomasz
Minkiewicz napisał:
> Nie da się aż tak mało. Jeżdżę na takich. Przy tak niskim ciśnieniu
> ewentualny aquaplaning byłby najmniej istotnym ze źródeł kiepskiej
> przyczepności. Po prostym pojedziesz, ale w zakrętach robi się
> paskudnie miękko i gumiaście.

Ja tak jeździłem, także np. na Race Kingach. Zwłaszcza w sztywniaku
pozwalałem sobie na ciśnienia poniżej minimalnych zalecanych. Obręcze
szerokie, ciśnienie niskie - komfort spory, podwijania czy
gumiastości nie zanotowałem (dopiero poniżej 1.4-1.5atm). Z kolei na
Mavicu XC717 (zaledwie 17mm szerokości) jeździłem już bliżej 2.5 niż
2atm.

Jeśli masz szersze obręcze, albo jesteś lżejszy, to owszem, trochę
zejdziesz z ciśnieniem, ale niespecjalnie dużo. A dla granicznej
prędkości aquaplaningu nie ma właściwie znaczenia (mały współczynnik,
duży wyraz wolny), czy to będzie Twoje 1.4 atm, czy moje 1.8 (ciężki
jestem, a obręcze ledwie 19 mm). To ledwie parę km/h różnicy, ale tak
czy tak, w bezpośrednim pobliżu setki, czyli jakby daleko poza
zasięgiem.

Tzn. nie wiem. Jeśli Ty tyle potrafisz, to szacon, ale mój max to było
niecałe 70 i jeśli miałbym jechać o tyle szybciej, to podajcie mi moje
brązowe spodenki z podwójnym pampersem ;).

Obecnie w 29er ciśnienia także w granicy 2atm (opony 2.2" i 2.1"), w
końcu ten balon jest po to, żeby wykorzystać jego zdolności
amortyzacyjne, a nie nabijać 3atm czy jeszcze więcej ;) Zwłaszcza że
amortyzator mam ustawiony bardziej 'sportowo' niż komfortowo.

Jeszcze amortyzator do takich oponiszczy? Mięczak. :-P
 
> Poza tym graniczna prędkość dla 22 psi to i tak będzie 90 km/h.

No dobra, tylko dla jakiej szerokości opony jest ta prędkość?
Przecież im węższa, tym łatwiej poradzi sobie z odprowadzeniem wody
spod siebie, więc aquaplaning zaistnieje przy wyższej prędkości...

Myślę, że na potrzeby dyskusji rowerowej możemy spokojnie przyjąć, że
do takiej szerokości, przy jakiej da się jeszcze zejść do danego
ciśnienia. Pojedziesz na półtoracalowych oponkach przy 1.5 atm?
No raczej nie bardzo, więc nie ma co rozważać, jak byłyby wtedy odporne
na aquaplaning.

Nie, ale tak serio – z dyskusji rowerowych akurat ten problem możemy
spokojnie wyeliminować. Na mokrym przyczepność potrafi wprawdzie
perfidnie zniknąć, ale to nie dlatego, że zaczynamy sunąć po filmie
wodnym. Przeciągnij rower z zaciągniętymi hamulcami kawałek po suchym
asfalcie, a potem wylej tam wiadro wody i spróbuj ponownie. Różnica
zasadnicza, ale to na pewno nie aquaplaning.

--
Tomasz Minkiewicz
tommink@gmail.com

Data: 2012-07-31 23:46:10
Autor: rzymo
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe
W dniu wtorek, 31 lipca 2012 23:53:58 UTC+2 u¿ytkownik Tomasz Minkiewicz napisa³:
Je¶li masz szersze obrêcze, albo jeste¶ l¿ejszy, to owszem, trochê
zejdziesz z ci¶nieniem, ale niespecjalnie du¿o.

Szersze obrêcze - tak, l¿ejszy - niespecjalnie (równe i okr±g³e 80kg).

Jeszcze amortyzator do takich oponiszczy? Miêczak. :-P

Opony potrzebne ze wzglêdu na przejezdno¶æ przez wszêdobylskie piachy, piaski i piaseczki (wagowo te¿ nie zabijaj±, to czemu sobie nie u³atwiæ ¿ycia :)). Amortyzator vs sztywny to jeszcze sprawa nierozstrzygniêta - ca³y czas siê waham i rozwa¿am, czy 'uginacz' jest mi tak naprawdê potrzebny... Amortyzator, ¿e tak to ujmê, z wy¿szej pó³ki, powinien byæ niezawodny (trochê pomiesza³em w bebechach: sprê¿yna stalowa, 85mm skoku, nieca³e 1.8kg) oraz ma odpowiedni± wysoko¶æ. Dorwaæ odpowiedni sztywny sztuciec jest trudniej. Chcia³bym Ninera 29er (470mm), ale cena bardzo skutecznie gasi moje chciejstwo :)
 
Nie, ale tak serio - z dyskusji rowerowych akurat ten problem mo¿emy
spokojnie wyeliminowaæ.

Zapewne. Po prostu ciekawi³o mnie czy na szerokich kapciach jest jakakolwiek szansa (nawet z du¿ej górki) za³apaæ siê na aquaplaning :)

Data: 2012-07-30 13:52:09
Autor: Fabian
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe
On 30.07.2012 13:26, gom1 wrote:
mt<fragless@interia.pl>  napisa³(a):
Bzdura, przy niskich temperaturach opona zimowa zachowuje siê lepiej ni¿
letnia, nawet na suchej nawierzchni. Opony letnie charakteryzuj± siê
generalnie bardziej tward± mieszank±, która przy np. ujemnych
temperaturach traci swoje w³a¶ciwo¶ci trakcyjne.

Nie jest to bzdur±. W sieci znajdziesz wiele testów opon zimowych, w których
wystêpuje równie¿ porównanie do letnich. Te ostatnie (z regu³y) s± lepsze na
SUCHEJ nawierzchni zarówno pod k±tem trakcji, hamowania, jak i aquaplaningu.
Nawet przy mocno ujemnych temperaturach.


Na SUCHEJ nawierzchni pod wzglêdem aquaplaningu? ;)
Masz jaki¶ link do takich testów, mi siê wydawa³o (mam takie odczucia), ¿e na mokrej nawierzchni opony zimowe s± gorsze od letnich, niezale¿nie od temperatury.

Fabian.

Data: 2012-07-30 12:20:58
Autor: gom1
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe
Masz jaki¶ link do takich testów, mi siê wydawa³o (mam takie odczucia), ¿e na mokrej nawierzchni opony zimowe s± gorsze od letnich, niezale¿nie od temperatury.

Pod rêk± mam tylko testy z Auto-¦wiata, które przez wielu s± stawiane na równi
z Faktem:
http://www.auto-swiat.pl/1-potrzebne-jak-ciepla-czapka-test-opon-zimowych-w-rozmiarze-19565-r-15-th

Ale w tym samym A¦ pojawia siê opinia, która pokrywa siê z moimi do¶wiadczeniami:

"Je¶li przeczytali¶cie gdzie¶, ¿e opony zimowe s± konstruowane pod k±tem
dobrego odprowadzania wody i jazdy w warunkach jesiennych, to zarêczamy, ¿e to
bzdura. W niemal ka¿dym te¶cie opon zimowych &#8222;Auto ¦wiata&#8221; dla porównania
testujemy jedn± oponê letni± i wyniki tej konfrontacji zawsze s± podobne:
zimówki zdecydowanie wygrywaj± na ¶niegu, niektórych konkurencji na oponach
letnich w ogóle nie da siê zaliczyæ (np. podjazdu pod górkê). Jednak w
hamowaniu na mokrym asfalcie, w podatno¶ci na aquaplaning i prowadzeniu po
mokrej drodze opona letnia zawsze pokonuje zimow±. Zreszt± wystarczy obejrzeæ
typowy bie¿nik opony zimowej, aby zobaczyæ, ¿e nie ma ona szerokich kana³ów
odprowadzaj±cych wodê jak opona letnia, natomiast jest pe³na miniaturowych
naciêæ (lamel), które wgryzaj± siê w ¶nieg, ale nie odprowadzaj± dobrze wody. "

Jak auto jest na zimówkach, zawsze proszê ¿onê o zdjêcie nogi z gazu :-)

--


Data: 2012-07-30 15:26:33
Autor: Fabian
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe
On 30.07.2012 14:20, gom1 wrote:
Masz jaki¶ link do takich testów, mi siê wydawa³o (mam takie odczucia),
¿e na mokrej nawierzchni opony zimowe s± gorsze od letnich, niezale¿nie
od temperatury.

Pod rêk± mam tylko testy z Auto-¦wiata, które przez wielu s± stawiane na równi
z Faktem:
http://www.auto-swiat.pl/1-potrzebne-jak-ciepla-czapka-test-opon-zimowych-w-rozmiarze-19565-r-15-th

Ale w tym samym A¦ pojawia siê opinia, która pokrywa siê z moimi do¶wiadczeniami:

"Je¶li przeczytali¶cie gdzie¶, ¿e opony zimowe s± konstruowane pod k±tem
dobrego odprowadzania wody i jazdy w warunkach jesiennych, to zarêczamy, ¿e to
bzdura. W niemal ka¿dym te¶cie opon zimowych&#8222;Auto ¦wiata&#8221; dla porównania
testujemy jedn± oponê letni± i wyniki tej konfrontacji zawsze s± podobne:
zimówki zdecydowanie wygrywaj± na ¶niegu, niektórych konkurencji na oponach
letnich w ogóle nie da siê zaliczyæ (np. podjazdu pod górkê). Jednak w
hamowaniu na mokrym asfalcie, w podatno¶ci na aquaplaning i prowadzeniu po
mokrej drodze opona letnia zawsze pokonuje zimow±. Zreszt± wystarczy obejrzeæ
typowy bie¿nik opony zimowej, aby zobaczyæ, ¿e nie ma ona szerokich kana³ów
odprowadzaj±cych wodê jak opona letnia, natomiast jest pe³na miniaturowych
naciêæ (lamel), które wgryzaj± siê w ¶nieg, ale nie odprowadzaj± dobrze wody. "

Jak auto jest na zimówkach, zawsze proszê ¿onê o zdjêcie nogi z gazu :-)

No, czyli siê zgadzamy, ¿e letnie s± gorsze tylko na ¶niegu i b³ocie po¶niegowym. Na suchym czy mokrym niezale¿nie od temp. lepsze s± letnie i z tym siê zgadzam.

Fabian.

Data: 2012-07-30 16:04:15
Autor: de Fresz
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe
On 2012-07-30 13:26:53 +0200, "gom1" <gom1.SKASUJ@gazeta.pl> said:

Nie jest to bzdur±. W sieci znajdziesz wiele testów opon zimowych, w których
wystêpuje równie¿ porównanie do letnich. Te ostatnie (z regu³y) s± lepsze na
SUCHEJ nawierzchni zarówno pod k±tem trakcji, hamowania, jak i aquaplaningu.
Nawet przy mocno ujemnych temperaturach.

Gdzie¶ widzia³em porównanie której¶ ze szwabskich gazetek motoryzacyjnych, z którego wysz³o, ¿e niektóre, co lepsze opony ca³oroczne bi³y pod wzglêdem trakcji w warunkach zimowych kiepskie zimówki.

--

Pozdrawiam
de Fresz

Data: 2012-08-01 13:10:59
Autor: Olivander
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe
de Fresz <defresz@NOSPAMo2.pl> napisa³(a):
Gdzie¶ widzia³em porównanie której¶ ze szwabskich gazetek motoryzacyjnych, z którego wysz³o, ¿e niektóre, co lepsze opony ca³oroczne bi³y pod wzglêdem trakcji w warunkach zimowych kiepskie zimówki.
No a u Niemca mo¿na w³a¶nie dostaæ mandat, bo jest obowi±zek jazdy w
zimówkach. Nie wiem, czy dopuszczaj± jazdê w oponach ca³orocznych [PYTAM, czy
ktos wie?], ciekawe czy ta dziunia której "nie przekonuj± argumenty finansowe"
(wyj±tek jakowys, alboco) dopuszcza³a by je, jak by jej pozwolili gmyraæ przy
polskim PORD.

Co do kasków, na szczê¶cie nasi wszelkie durne pomys³y sprowadzaj± w³a¶nie od
Niemca, a u nich zielona opinia publiczna jest bardzo przeciw kaskom. A to ci
sami ludzie, którzy walcz± z odpadami j±drowymi, nikt z nimi bez zastanowienia
nie zadrze.

Jak kto¶ zna odpowiedz na moje nieretoryczne pytanie, proszê je tu daæ... mam
w autku ca³oroczne.

Oli

--


Data: 2012-07-30 13:17:02
Autor: Titus Atomicus
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe
In article <jv5ov2$nvf$1@node1.news.atman.pl>, mt <fragless@interia.pl> wrote:

W dniu 2012-07-30 12:00, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:

> Ale to obosieczny argument jest. Bo opona 'zimowa' w warunkach
> bezsniegowych zachowuje sie gorzej niz letnia. W innym wypadku
> jezdzilibysmy caly rok na zimowych.

Bzdura, przy niskich temperaturach opona zimowa zachowuje siê lepiej ni¿ letnia, nawet na suchej nawierzchni. Opony letnie charakteryzuj± siê generalnie bardziej tward± mieszank±, która przy np. ujemnych temperaturach traci swoje w³a¶ciwo¶ci trakcyjne.

No, nie jestem taki przekonany. W opisie opon zimowych z reguly pojawia sie okreslenie 'snieg' albo 'bloto posniegowe'.

> No i obowiazkowa wymiana opon na zimowe 1 listopada (do marca) nie ma
> ZADNEGO sensu bo, w tym okresie  dni sniegowych (takich, kiedy snieg
> jest niesprzatniety z jezdni) jest 7-10.

Zgadza siê, ¿e wprowadzenie terminu wymiany opon na sztywno jest bez sensu, ale kwestia ¶niegu jest tu poniek±d wtórna, jak pisa³em wy¿ej, to nie ¶nieg jest g³ównym kryterium wymiany opon.

Nawet jesli najwazniejsza jest temperatura, to i tak nie ma to sensu. W okresie od 1 listopada do marca temperatury nie sa zawsze ujemne (przynajmniej na Mazowszu), co oznacza ze taka wymiana pogarsza bezpieczenstwo. A co z samochodami ktore wyjezdzaja za granice do cieplejszych krajow (chocby Anglia)? Zmieniac opony na granicy? A moze na granicy wojewodztwa?
Bez sensu calkiem.
--
TA

[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona