Data: 2012-07-30 09:45:37 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe | |
On 2012-07-30, BoDro wrote:
http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/30-tys-za-nowe-opony-argument-finansowy-do-mnie-nie-przemawia,267935.html[..] - Te przepisy mają służyć przede wszystkim bezpieczeństwu i ochronie życia i zdrowia. Według szacunków, w kasku jeździ 1 % rowerzystów. Te 99 %, które kasku nie używa, stanowi zagrożenie dal siebie. Skoro nie chcą tego robić, trzeba ich do tego przymusić - mówiła Ewa Malinowska" :-) Między kaskiem a oponą zimową jest jednak pewna spora różnica. Kask raczej nie ma szans uchronić innych uczestników ruchu przed wypadkiem/skutkami tegoż. Opona zimowa jak najbardziej może. Nie twierdzę, że to na pewno dobre rozwiązanie (chociaż widzę w tym sens, parę razy widziałem co się dzieje z letnimi oponami jak trochę śniegu spadnie), ale porównanie jest chybione. -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2012-07-30 12:00:45 | |
Autor: Titus Atomicus | |
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe | |
In article <slrnk1clu1.20j6.w_at_wrzask_dot_pl@oak.pl>,
Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot_pl@nowhere.invalid> wrote: Miêdzy kaskiem a opon± zimow± jest jednak pewna spora ró¿nica. Kask Ale to obosieczny argument jest. Bo opona 'zimowa' w warunkach bezsniegowych zachowuje sie gorzej niz letnia. W innym wypadku jezdzilibysmy caly rok na zimowych. No i obowiazkowa wymiana opon na zimowe 1 listopada (do marca) nie ma ZADNEGO sensu bo, w tym okresie dni sniegowych (takich, kiedy snieg jest niesprzatniety z jezdni) jest 7-10. To tak mniej wiecej, jakby wprowadzic obowiazkowa jazde w lancuchach, przez caly rok. Rozumiem, ze ta pani ma jaks wizje, ale dlaczego nikt tego pomyslu nie obsmieje zanim trafi do mediow? -- TA |
|
Data: 2012-07-30 12:51:18 | |
Autor: mt | |
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe | |
W dniu 2012-07-30 12:00, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:
Ale to obosieczny argument jest. Bo opona 'zimowa' w warunkach Bzdura, przy niskich temperaturach opona zimowa zachowuje siê lepiej ni¿ letnia, nawet na suchej nawierzchni. Opony letnie charakteryzuj± siê generalnie bardziej tward± mieszank±, która przy np. ujemnych temperaturach traci swoje w³a¶ciwo¶ci trakcyjne. No i obowiazkowa wymiana opon na zimowe 1 listopada (do marca) nie ma Zgadza siê, ¿e wprowadzenie terminu wymiany opon na sztywno jest bez sensu, ale kwestia ¶niegu jest tu poniek±d wtórna, jak pisa³em wy¿ej, to nie ¶nieg jest g³ównym kryterium wymiany opon. -- marcin |
|
Data: 2012-07-30 11:26:53 | |
Autor: gom1 | |
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe | |
mt <fragless@interia.pl> napisa³(a):
Bzdura, przy niskich temperaturach opona zimowa zachowuje siê lepiej ni¿ letnia, nawet na suchej nawierzchni. Opony letnie charakteryzuj± siê generalnie bardziej tward± mieszank±, która przy np. ujemnych temperaturach traci swoje w³a¶ciwo¶ci trakcyjne. Nie jest to bzdur±. W sieci znajdziesz wiele testów opon zimowych, w których wystêpuje równie¿ porównanie do letnich. Te ostatnie (z regu³y) s± lepsze na SUCHEJ nawierzchni zarówno pod k±tem trakcji, hamowania, jak i aquaplaningu. Nawet przy mocno ujemnych temperaturach. Zgadza siê, ¿e wprowadzenie terminu wymiany opon na sztywno jest bez sensu, ale kwestia ¶niegu jest tu poniek±d wtórna, jak pisa³em wy¿ej, to nie ¶nieg jest g³ównym kryterium wymiany opon. Ostatniej zimy opony zmieni³em dopiero w po³owie stycznia, gdy w³a¶nie spad³ pierwszy ¶nieg w stolicy. Po dwóch tygodniach ¶niegu ju¿ nie by³o i znowu mog³em wróciæ do letnich opon. ¦nieg to jeden z g³ównych powodów zmiany opon. Drugi to nieprzewidywalno¶æ zimowej aury, który wi±¿e siê z pierwszym (powodem). -- |
|
Data: 2012-07-30 11:38:48 | |
Autor: gom1 | |
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe | |
gom1 <gom1.SKASUJ@gazeta.pl> napisa³(a):
Nie jest to bzdur±. W sieci znajdziesz wiele testów opon zimowych, w których Z tym aquaplaningiem na suchej nawierzchni trochê siê rozpêdzi³em ;-) Ale zjawisko to wystêpuje równie¿ w zimie i tutaj nadal letnie opony radz± sobie z nim doskonale. Dopiero ¶nieg i b³oto po¶niegowe pokazuj± letnim miejsce w szeregu. Wiêc nie taki diabe³ straszny jak go maluj±. -- |
|
Data: 2012-07-30 15:47:23 | |
Autor: Tomasz Minkiewicz | |
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe | |
On Mon, 30 Jul 2012 11:38:48 +0000 (UTC)
"gom1" <gom1.SKASUJ@gazeta.pl> wrote: gom1 <gom1.SKASUJ@gazeta.pl> napisał(a): > Nie jest to bzdurą. W sieci znajdziesz wiele testów opon zimowych, Ale... nadal jesteśmy na pl.rec.rowery, prawda? No to przytoczmy klasyczną tabelkę: http://www.sheldonbrown.com/gloss_ho-z.html#hydroplaning Jak widzimy, zależność jest liniowa, a prędkość przy której opony rowerowe pod ciśnieniem ZERO atmosfer miałyby szansę zaaquaplanować to ok. 70 km/h. Coś nie widzę tego. ;) -- Tomasz Minkiewicz |
|
Data: 2012-07-30 06:58:59 | |
Autor: rzymo | |
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe | |
W dniu poniedzia³ek, 30 lipca 2012 15:47:23 UTC+2 u¿ytkownik Tomasz Minkiewicz napisa³:
(...) 120 PSI wskazuje na w±sk± oponê, a co np. z szerokimi na 6cm wielkimi jab³kami, z ci¶nieniem np. 22-25psi? |
|
Data: 2012-07-31 11:34:06 | |
Autor: Tomasz Minkiewicz | |
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe | |
On Mon, 30 Jul 2012 06:58:59 -0700 (PDT)
rzymo <rzymo0@gmail.com> wrote: W dniu poniedziałek, 30 lipca 2012 15:47:23 UTC+2 użytkownik Tomasz Nie da się aż tak mało. Jeżdżę na takich. Przy tak niskim ciśnieniu ewentualny aquaplaning byłby najmniej istotnym ze źródeł kiepskiej przyczepności. Po prostym pojedziesz, ale w zakrętach robi się paskudnie miękko i gumiaście. Poza tym graniczna prędkość dla 22 psi to i tak będzie 90 km/h. Sporo jakby. -- Tomasz Minkiewicz |
|
Data: 2012-07-31 11:53:07 | |
Autor: rzymo | |
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe | |
W dniu wtorek, 31 lipca 2012 11:34:06 UTC+2 u¿ytkownik Tomasz Minkiewicz napisa³:
Nie da siê a¿ tak ma³o. Je¿d¿ê na takich. Przy tak niskim ci¶nieniu Ja tak je¼dzi³em, tak¿e np. na Race Kingach. Zw³aszcza w sztywniaku pozwala³em sobie na ci¶nienia poni¿ej minimalnych zalecanych. Obrêcze szerokie, ci¶nienie niskie - komfort spory, podwijania czy gumiasto¶ci nie zanotowa³em (dopiero poni¿ej 1.4-1.5atm). Z kolei na Mavicu XC717 (zaledwie 17mm szeroko¶ci) je¼dzi³em ju¿ bli¿ej 2.5 ni¿ 2atm. Obecnie w 29er ci¶nienia tak¿e w granicy 2atm (opony 2.2" i 2.1"), w koñcu ten balon jest po to, ¿eby wykorzystaæ jego zdolno¶ci amortyzacyjne, a nie nabijaæ 3atm czy jeszcze wiêcej ;) Zw³aszcza ¿e amortyzator mam ustawiony bardziej 'sportowo' ni¿ komfortowo. Poza tym graniczna prêdko¶æ dla 22 psi to i tak bêdzie 90 km/h. No dobra, tylko dla jakiej szeroko¶ci opony jest ta prêdko¶æ? Przecie¿ im wê¿sza, tym ³atwiej poradzi sobie z odprowadzeniem wody spod siebie, wiêc aquaplaning zaistnieje przy wy¿szej prêdko¶ci... |
|
Data: 2012-07-31 23:53:58 | |
Autor: Tomasz Minkiewicz | |
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe | |
On Tue, 31 Jul 2012 11:53:07 -0700 (PDT)
rzymo <rzymo0@gmail.com> wrote: W dniu wtorek, 31 lipca 2012 11:34:06 UTC+2 użytkownik Tomasz Jeśli masz szersze obręcze, albo jesteś lżejszy, to owszem, trochę zejdziesz z ciśnieniem, ale niespecjalnie dużo. A dla granicznej prędkości aquaplaningu nie ma właściwie znaczenia (mały współczynnik, duży wyraz wolny), czy to będzie Twoje 1.4 atm, czy moje 1.8 (ciężki jestem, a obręcze ledwie 19 mm). To ledwie parę km/h różnicy, ale tak czy tak, w bezpośrednim pobliżu setki, czyli jakby daleko poza zasięgiem. Tzn. nie wiem. Jeśli Ty tyle potrafisz, to szacon, ale mój max to było niecałe 70 i jeśli miałbym jechać o tyle szybciej, to podajcie mi moje brązowe spodenki z podwójnym pampersem ;). Obecnie w 29er ciśnienia także w granicy 2atm (opony 2.2" i 2.1"), w Jeszcze amortyzator do takich oponiszczy? Mięczak. :-P > Poza tym graniczna prędkość dla 22 psi to i tak będzie 90 km/h. Myślę, że na potrzeby dyskusji rowerowej możemy spokojnie przyjąć, że do takiej szerokości, przy jakiej da się jeszcze zejść do danego ciśnienia. Pojedziesz na półtoracalowych oponkach przy 1.5 atm? No raczej nie bardzo, więc nie ma co rozważać, jak byłyby wtedy odporne na aquaplaning. Nie, ale tak serio – z dyskusji rowerowych akurat ten problem możemy spokojnie wyeliminować. Na mokrym przyczepność potrafi wprawdzie perfidnie zniknąć, ale to nie dlatego, że zaczynamy sunąć po filmie wodnym. Przeciągnij rower z zaciągniętymi hamulcami kawałek po suchym asfalcie, a potem wylej tam wiadro wody i spróbuj ponownie. Różnica zasadnicza, ale to na pewno nie aquaplaning. -- Tomasz Minkiewicz tommink@gmail.com |
|
Data: 2012-07-31 23:46:10 | |
Autor: rzymo | |
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe | |
W dniu wtorek, 31 lipca 2012 23:53:58 UTC+2 u¿ytkownik Tomasz Minkiewicz napisa³:
Je¶li masz szersze obrêcze, albo jeste¶ l¿ejszy, to owszem, trochê Szersze obrêcze - tak, l¿ejszy - niespecjalnie (równe i okr±g³e 80kg). Jeszcze amortyzator do takich oponiszczy? Miêczak. :-P Opony potrzebne ze wzglêdu na przejezdno¶æ przez wszêdobylskie piachy, piaski i piaseczki (wagowo te¿ nie zabijaj±, to czemu sobie nie u³atwiæ ¿ycia :)). Amortyzator vs sztywny to jeszcze sprawa nierozstrzygniêta - ca³y czas siê waham i rozwa¿am, czy 'uginacz' jest mi tak naprawdê potrzebny... Amortyzator, ¿e tak to ujmê, z wy¿szej pó³ki, powinien byæ niezawodny (trochê pomiesza³em w bebechach: sprê¿yna stalowa, 85mm skoku, nieca³e 1.8kg) oraz ma odpowiedni± wysoko¶æ. Dorwaæ odpowiedni sztywny sztuciec jest trudniej. Chcia³bym Ninera 29er (470mm), ale cena bardzo skutecznie gasi moje chciejstwo :) Nie, ale tak serio - z dyskusji rowerowych akurat ten problem mo¿emy Zapewne. Po prostu ciekawi³o mnie czy na szerokich kapciach jest jakakolwiek szansa (nawet z du¿ej górki) za³apaæ siê na aquaplaning :) |
|
Data: 2012-07-30 13:52:09 | |
Autor: Fabian | |
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe | |
On 30.07.2012 13:26, gom1 wrote:
mt<fragless@interia.pl> napisa³(a): Na SUCHEJ nawierzchni pod wzglêdem aquaplaningu? ;) Masz jaki¶ link do takich testów, mi siê wydawa³o (mam takie odczucia), ¿e na mokrej nawierzchni opony zimowe s± gorsze od letnich, niezale¿nie od temperatury. Fabian. |
|
Data: 2012-07-30 12:20:58 | |
Autor: gom1 | |
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe | |
Masz jaki¶ link do takich testów, mi siê wydawa³o (mam takie odczucia), ¿e na mokrej nawierzchni opony zimowe s± gorsze od letnich, niezale¿nie od temperatury. Pod rêk± mam tylko testy z Auto-¦wiata, które przez wielu s± stawiane na równi z Faktem: http://www.auto-swiat.pl/1-potrzebne-jak-ciepla-czapka-test-opon-zimowych-w-rozmiarze-19565-r-15-th Ale w tym samym A¦ pojawia siê opinia, która pokrywa siê z moimi do¶wiadczeniami: "Je¶li przeczytali¶cie gdzie¶, ¿e opony zimowe s± konstruowane pod k±tem dobrego odprowadzania wody i jazdy w warunkach jesiennych, to zarêczamy, ¿e to bzdura. W niemal ka¿dym te¶cie opon zimowych „Auto ¦wiata” dla porównania testujemy jedn± oponê letni± i wyniki tej konfrontacji zawsze s± podobne: zimówki zdecydowanie wygrywaj± na ¶niegu, niektórych konkurencji na oponach letnich w ogóle nie da siê zaliczyæ (np. podjazdu pod górkê). Jednak w hamowaniu na mokrym asfalcie, w podatno¶ci na aquaplaning i prowadzeniu po mokrej drodze opona letnia zawsze pokonuje zimow±. Zreszt± wystarczy obejrzeæ typowy bie¿nik opony zimowej, aby zobaczyæ, ¿e nie ma ona szerokich kana³ów odprowadzaj±cych wodê jak opona letnia, natomiast jest pe³na miniaturowych naciêæ (lamel), które wgryzaj± siê w ¶nieg, ale nie odprowadzaj± dobrze wody. " Jak auto jest na zimówkach, zawsze proszê ¿onê o zdjêcie nogi z gazu :-) -- |
|
Data: 2012-07-30 15:26:33 | |
Autor: Fabian | |
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe | |
On 30.07.2012 14:20, gom1 wrote:
Masz jaki¶ link do takich testów, mi siê wydawa³o (mam takie odczucia), No, czyli siê zgadzamy, ¿e letnie s± gorsze tylko na ¶niegu i b³ocie po¶niegowym. Na suchym czy mokrym niezale¿nie od temp. lepsze s± letnie i z tym siê zgadzam. Fabian. |
|
Data: 2012-07-30 16:04:15 | |
Autor: de Fresz | |
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe | |
On 2012-07-30 13:26:53 +0200, "gom1" <gom1.SKASUJ@gazeta.pl> said:
Nie jest to bzdur±. W sieci znajdziesz wiele testów opon zimowych, w których Gdzie¶ widzia³em porównanie której¶ ze szwabskich gazetek motoryzacyjnych, z którego wysz³o, ¿e niektóre, co lepsze opony ca³oroczne bi³y pod wzglêdem trakcji w warunkach zimowych kiepskie zimówki. -- Pozdrawiam de Fresz |
|
Data: 2012-08-01 13:10:59 | |
Autor: Olivander | |
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe | |
de Fresz <defresz@NOSPAMo2.pl> napisa³(a):
Gdzie¶ widzia³em porównanie której¶ ze szwabskich gazetek motoryzacyjnych, z którego wysz³o, ¿e niektóre, co lepsze opony ca³oroczne bi³y pod wzglêdem trakcji w warunkach zimowych kiepskie zimówki.No a u Niemca mo¿na w³a¶nie dostaæ mandat, bo jest obowi±zek jazdy w zimówkach. Nie wiem, czy dopuszczaj± jazdê w oponach ca³orocznych [PYTAM, czy ktos wie?], ciekawe czy ta dziunia której "nie przekonuj± argumenty finansowe" (wyj±tek jakowys, alboco) dopuszcza³a by je, jak by jej pozwolili gmyraæ przy polskim PORD. Co do kasków, na szczê¶cie nasi wszelkie durne pomys³y sprowadzaj± w³a¶nie od Niemca, a u nich zielona opinia publiczna jest bardzo przeciw kaskom. A to ci sami ludzie, którzy walcz± z odpadami j±drowymi, nikt z nimi bez zastanowienia nie zadrze. Jak kto¶ zna odpowiedz na moje nieretoryczne pytanie, proszê je tu daæ... mam w autku ca³oroczne. Oli -- |
|
Data: 2012-07-30 13:17:02 | |
Autor: Titus Atomicus | |
[OT]Opony zimowe vs kaski rowerowe | |
In article <jv5ov2$nvf$1@node1.news.atman.pl>, mt <fragless@interia.pl> wrote:
W dniu 2012-07-30 12:00, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze: No, nie jestem taki przekonany. W opisie opon zimowych z reguly pojawia sie okreslenie 'snieg' albo 'bloto posniegowe'.
Nawet jesli najwazniejsza jest temperatura, to i tak nie ma to sensu. W okresie od 1 listopada do marca temperatury nie sa zawsze ujemne (przynajmniej na Mazowszu), co oznacza ze taka wymiana pogarsza bezpieczenstwo. A co z samochodami ktore wyjezdzaja za granice do cieplejszych krajow (chocby Anglia)? Zmieniac opony na granicy? A moze na granicy wojewodztwa? Bez sensu calkiem. -- TA |