Optymalna prędkość w trasie

Data: 2019-02-13 11:42:22
Autor: Marek
Optymalna prędkość w trasie
Cześć,

jadę sobie kilka godzin ekspresówką moim benzynowym TSI i tak się zastanawiam, z jaką prędkością
najlepiej jechać, żeby było najbardziej ekonomicznie. Jak jadę np. 110 km/h, to na 6 biegu
silnik ma 2400 obr/min, a jak 150 km/h to trochę ponad 3000 km/h. W pierwszym przypadku jest
mniejszy opór powietrza, co przekłada się na mniejszą stratę energii, ale silnik pracuje z mniejszym
momentem obrotowym, więc nie wykorzystuję maksymalnie jego mocy. W drugim przypadku występuje większa
strata energii z powodu większego oporu powietrza, ale silnik na wyższych obrotach pracuje bardziej
wydajnie.
   Pytanie: z jaką prędkością najlepiej jechać, żeby było najbardziej ekonomicznie? Załóżmy,
że czas przejazdu trasy np. 300 km jest nieistotny, bo nam się nie spieszy.

--
Pzdr.
Marek

Data: 2019-02-13 03:03:36
Autor: przemek.jedrzejczak
Optymalna prędkość w trasie
-- Pytanie: z jaką prędkością najlepiej jechać, żeby było najbardziej ekonomicznie?

110 km/h spalanie w Skodzie rośnie nieznacznie bo do 5,3 l/100 km.

czyli odpalasz tryb kapelusz i zeglujesz :-)

Data: 2019-02-13 03:07:16
Autor: sczygiel
W dniu środa, 13 lutego 2019 04:42:38 UTC-6 użytkownik Marek napisał:
[...]

Bez komputera bedzie trudno powiedziec.
Ale kup sobie interfejs obd elm.
Wepnij w auto, sparuj z apka np. Torque (jest wersja darmowa).
W torque poklikaj i sobie wpisz nieco danych dotyczacych auta.
To nie do konca potrzebne ale nieco uprawdopodobni wyniki.

I dodaj w torque miernik spalania na 100km.
On bedzie pokazywac nie do konca prawdziwe dane ale to czy auto spala wiecej czy mniej przy dajen predkosci pokaze.

I jedz w trase. Juz w 2-5 minut bedziesz wiedzial o co biega.

Po jednym tankowaniu mozna w torque wpisac korekte i od tego czasu to co pokazuje bedzie relatywnie wiernie odpowiadac rzeczywistosci.

Data: 2019-02-13 11:50:14
Autor: Liwiusz

https://autokult.pl/3955,jaka-predkosc-na-autostradzie-jest-najlepsza

--
Liwiusz

Data: 2019-02-13 11:52:55
Autor: radekp@konto.pl
Optymalna prędkość w trasie
Wed, 13 Feb 2019 11:42:22 +0100, w <q40sas$1n0$1@node2.news.atman.pl>, Marek
<trele@fele.pl> napisał(-a):

   Pytanie: z jaką prędkością najlepiej jechać, żeby było najbardziej ekonomicznie? Załóżmy,
że czas przejazdu trasy np. 300 km jest nieistotny, bo nam się nie spieszy.

Ekonomicznie to będzie jak nawolniej -- ale ze względu na obciążenia silnika
podobno lepiej nie jechać poniżej 70km/h. Czyli 70km/h. Realizuj teraz na
autostradzie :)

Data: 2019-02-13 12:02:25
Autor: Liwiusz
<trele@fele.pl> napisał(-a):

[...]

Zdecyduj się, jak najwolniej, czy jednak 70km/h?

--
Liwiusz

Data: 2019-02-13 12:37:13
Autor: radekp@konto.pl
Optymalna prędkość w trasie
Wed, 13 Feb 2019 12:02:25 +0100, w <q40tg3$47u$1@node1.news.atman.pl>, Liwiusz
<lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał(-a):

W dniu 2019-02-13 o 11:52, radekp@konto.pl pisze:
> podobno lepiej nie jechać poniżej 70km/h. Czyli 70km/h. Realizuj teraz na
> autostradzie :)

Zdecyduj się, jak najwolniej, czy jednak 70km/h?

Z punktu widzenia samego zużycia paliwa to jak najwolniej.
Biorąc pod uwagę koszty ew. zużycia silnika (które trudno wycenić) to jednak
70km/h.

Data: 2019-02-13 12:56:28
Autor: Liwiusz

<trele@fele.pl> napisał(-a):

[...]

Nie wydaje mi się, aby przejechanie przez 20 godzin na 1 biegu 100km zużyło mniej benzyny niż jazda przez godzinę 100km/h.

--
Liwiusz

Data: 2019-02-13 13:25:20
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q410le$7a0$1@node1.news.atman.pl...
[...]

I dobrze Ci sie wydaje.

Moj dieselek pali na wolnych obrotach ok 1.2l/h

Zakladajac ze na jedynce tez tyle spali, to mamy 1.2l/7km ~= 17l/100 km.
Dodanie gazu to jeszcze gorszy wynik.

Na dwojce tez chyba wyjdzie kiepsko, musze sprawdzic trojke.

Ba, czasem to sie zastanawiam, czy dojezdzanie na luzie do swiatel ma sens - bo przy 50km/h to wychodzi ~3.5l/100

J.

Data: 2019-02-13 13:30:24
Autor: Liwiusz
W dniu 2019-02-13 o 13:25, J.F. pisze:

Zakladajac ze na jedynce tez tyle spali, to mamy 1.2l/7km ~= 17l/100 km.
Dodanie gazu to jeszcze gorszy wynik.

Na dwojce tez chyba wyjdzie kiepsko, musze sprawdzic trojke.

Na chłopski rozum najmniejsze spalanie będzie przy optymalnych obrotach na najwyższym biegu (ewentualnie do sprawdzenia, jak na to wpływa opór powietrza i jezdni).

Ba, czasem to sie zastanawiam, czy dojezdzanie na luzie do swiatel ma sens - bo przy 50km/h to wychodzi ~3.5l/100

Chyba nie ma, z tego, co wiem, jeśli silnik jest na biegu i hamuje się silnikiem, to w ogóle nie spala paliwa, a jak na luzie - to wiadomo, że coś bierze.

--
Liwiusz

Data: 2019-02-13 14:10:40
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q412l2$990$1@node1.news.atman.pl...
[...]

No wlasnie mocno wplywa, a te "optymalne obroty" - rzecz szeroka ..

[...]

No tak, ale jak ja wrzucam luz daleko, to samochod jedzie i jedzie, a na biegu to zwalnia szybko i trzeba dodac gazu :-)

J.

Data: 2019-02-13 14:15:28
Autor: Liwiusz
W dniu 2019-02-13 o 14:10, J.F. pisze:

No tak, ale jak ja wrzucam luz daleko, to samochod jedzie i jedzie, a na

Też zwalnia.

biegu to zwalnia szybko i trzeba dodac gazu :-)

Nie narzekam w ruchu miejskim, i tak zwykle trzeba pomagać hamulcem.

--
Liwiusz

Data: 2019-02-13 13:43:04
Autor: Michał Jankowski
W dniu 13.02.2019 o 13:25, J.F. pisze:
[...]

Dużo jakoś albo samochód duży - fabia mi pali 0.7 l/h (plus 0.5 l/h klima w upał).

Ale to jest 1.7 l/100 przy 70 km/h i 0.85 l/100 przy 140 km/h.
Czyli jadąc dwa razy szybciej oszczędzasz 0.85 l/100 na opory silnika, ale zużycie na popychanie samochodu do przodu rośnie pewnie z 4 l/100 do 8 l/100 (albo i bardziej, opór powietrza rośnie 4 razy), więc sumarycznie masz 5.7 kontra 8.85...

   MJ

Data: 2019-02-13 04:52:21
Autor: przemek.jedrzejczak
Optymalna prędkość w trasie
-- Dużo jakoś albo samochód duży - fabia mi pali 0.7 l/h (plus 0.5 l/h klima w upał).

1.9 cdti 120km bierze 0,9 l/h wg kompa

Data: 2019-02-13 14:08:33
Autor: J.F.
Użytkownik "Michał Jankowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5c6410d8$0$516$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Wielkosc samochodu nie powinna miec wplywu na jalowych obrotach.

Silnik 1.9CDI (opel), do tego klima, i 6-biegowa skrzynia.

Ale to jest 1.7 l/100 przy 70 km/h i 0.85 l/100 przy 140 km/h.
Czyli jadąc dwa razy szybciej oszczędzasz 0.85 l/100 na opory silnika,

Zakladajac, ze to tak dziala.
Przy wyzszych obrotach ... powinny byc straty na opory wyzsze ?

Jeszcze mozemy zalozyc, ze straty energii na tarcie sa takie same na kazdy obrot silnika,
wiec im wyzszy bieg, tym mniej obrotow na 100km ...

No i punkt pracy raczej nie jest optymalny, wiec mysle, ze mozna te ilosci podzielic przez 1.5 czy 2

ale zużycie na popychanie samochodu do przodu rośnie pewnie z 4 l/100 do 8 l/100 (albo i bardziej, opór powietrza rośnie 4 razy), więc sumarycznie masz 5.7 kontra 8.85...

I jakos tak to wyjdzie, tzn ten silnik przy 140 jest oszczedny, nigdy mi cierpliwosci nie starczylo, ale gdzies 7/100 wyjdzie,
przy 70 tym bardziej mi nie starczylo, podejrzewam, ze 4 moglbym zobaczyc.

Wychodzi na to, ze oprocz oporow powietrza sa jeszcze inne opory na toczenie.
Albo ten opor powietrza mocno sie rozni od kwadratowego.
No, kto pchal nowoczesny samochod, ten przyzna, ze opory toczenia sa duze :-)

J.

Data: 2019-02-13 14:18:53
Autor: radekp@konto.pl
Optymalna prędkość w trasie
Wed, 13 Feb 2019 12:56:28 +0100, w <q410le$7a0$1@node1.news.atman.pl>, Liwiusz
<lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał(-a):

W dniu 2019-02-13 o 12:37, radekp@konto.pl pisze:

Nie wydaje mi się, aby przejechanie przez 20 godzin na 1 biegu 100km zużyło mniej benzyny niż jazda przez godzinę 100km/h.

Sądziłem, że dla wszystkich jest jasne, że mowa o wysokim biegu.
Jak widać nie.

Data: 2019-02-13 14:27:06
Autor: Liwiusz

<trele@fele.pl> napisał(-a):

[...]

Źle sądziłeś, bo z twojej wypowiedzi wynika coś zupełnie innego.

Jak widać nie.

1. Najwolniej
2. Max 70

Obydwa warunki implikują inny niż wysoki bieg, max 3-4.

--
Liwiusz

Data: 2019-02-13 14:37:14
Autor: Mateusz Viste
On Wed, 13 Feb 2019 14:27:06 +0100, Liwiusz wrote:
1. Najwolniej 2.
Max 70

Obydwa warunki implikują inny niż wysoki bieg, max 3-4.

To chyba dużo zależy od samochodu. W Dusterze dCi 6 bieg można wrzucić już od 70-80 km/h (tak zresztą sugeruje komputer, aczkolwiek podejrzewam że komputer nie przejmuje się długością życia DPFa).
W Nivie natomiast (benzyna) 5 bieg (ostatni) zaczyna się po 80 km/h, ale tylko pod warunkiem że nie jadę pod wiatr. W praktyce nigdy na piątce nie jeżdżę, chyba że jest mocno z górki, żeby przyhamować.

Mateusz

Data: 2019-02-13 15:56:23
Autor: radekp@konto.pl
Optymalna prędkość w trasie
Wed, 13 Feb 2019 14:27:06 +0100, w <q415vc$cea$2@node1.news.atman.pl>, Liwiusz
<lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał(-a):

1. Najwolniej
2. Max 70

Obydwa warunki implikują inny niż wysoki bieg, max 3-4.

Bzdury. 70-tką spokojnie pojedziesz na 5. biegu, a dieslem to już w ogóle bez
problemu.

Data: 2019-02-13 22:03:27
Autor: Axel

wrote in message news:0vb86e1o7fkborqd22ak9ho7kod15jfbc14ax.com...

[...]

Na 5 tak, ale na 6 już niekoniecznie. U mnie na szóstce przy 100km/h mam 2000 obr/min, a poniżej 1700 to już samochód nie jedzie. W instrukcji zresztą mam, ze poniżej 1500 obr/min nie powinno sie jeździć.

--
Axel

Data: 2019-02-13 22:54:49
Autor: radekp@konto.pl
Optymalna prędkość w trasie
Wed, 13 Feb 2019 22:03:27 +0100, w <q420n0$4n4$1@node2.news.atman.pl>, "Axel"
<nie.dla@spa.mu> napisał(-a):

> [...]

Na 5 tak, ale na 6 już niekoniecznie. U mnie na szóstce przy 100km/h mam 2000 obr/min, a poniżej 1700 to już samochód nie jedzie. W instrukcji zresztą mam, ze poniżej 1500 obr/min nie powinno sie jeździć.

Czyli będziesz miał 1500obr/min przy 75km/h. Da się.

Data: 2019-02-14 18:51:12
Autor: Axel

wrote in message news:8g496eh796qo6s5qjk4ffuja90lu94t5ho4ax.com...

> [...]

zresztą mam, ze poniżej 1500 obr/min nie powinno sie jeździć.

Czyli będziesz miał 1500obr/min przy 75km/h. Da się.

Założenia masz na samej górze. Nie da się. Tzn. da się, ale szkoda silnika.

--
Axel

Data: 2019-02-14 23:48:30
Autor: radekp@konto.pl
Optymalna prędkość w trasie
Thu, 14 Feb 2019 18:51:12 +0100, w <q449qg$7qm$1@node2.news.atman.pl>, "Axel"
<nie.dla@spa.mu> napisał(-a):

> Czyli będziesz miał 1500obr/min przy 75km/h. Da się.

Założenia masz na samej górze. Nie da się. Tzn. da się, ale szkoda silnika.

Szkoda, nie szkoda -- ta szkoda wcale nie jest taka oczywista.

Data: 2019-02-13 12:07:26
Autor: Marek
<trele@fele.pl> napisał(-a):

[...]

No na 6-tce to nie pojadę 70 km/h, bo bym silnik "zadusił", gdyż przy tak małych
obrotach benzyniak jest bardzo słaby, więc musiałbym jechać najwyżej na 5-tce,
a to już wiąże się ze zwiększonym zużyciem paliwa na km, więc nieekonomiczne.

--
Pzdr.
Marek

Data: 2019-02-13 12:36:33
Autor: radekp@konto.pl
Optymalna prędkość w trasie
Wed, 13 Feb 2019 12:07:26 +0100, w <q40tpr$35o$1@node2.news.atman.pl>, Marek
<trele@fele.pl> napisał(-a):

> [...]
a to już wiąże się ze zwiększonym zużyciem paliwa na km, więc nieekonomiczne.

Różnica przy tej prędkości między 5 a 6 jest pomijalna.

Data: 2019-02-13 13:49:54
Autor: Adam

<trele@fele.pl> napisał(-a):

[...]

A skąd wiesz, jakie są przełożenia w samochodzie pytającego?
A skąd wiesz, jaka jest charakterystyka silnika?

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2019-02-13 14:21:19
Autor: radekp@konto.pl
Optymalna prędkość w trasie
Wed, 13 Feb 2019 13:49:54 +0100, w <q413pg$d9n$1$Adam@news.chmurka.net>, Adam
<a.g@poczta.onet.pl> napisał(-a):

A skąd wiesz, jakie są przełożenia w samochodzie pytającego?
A skąd wiesz, jaka jest charakterystyka silnika?

Nie wiem, ale dotyczy to wszystkich samochodów (normalnych osobowych) których
wykresy widziałem.

Data: 2019-02-15 23:25:07
Autor: Marek S
[...]

Dziwne. Wstawiłem auto do serwisu, na włączonym silniku badali coś tam. Ubyło mi 10l mimo, że auto nie przejechało ani jednego metra. Coś się nie klei z Twoją teorią :-D

A teraz bardziej na serio. Jazda obwodnicą 3-miasta w korku ze średnią 10-20km/h. Spalanie w moim dieslu - 13l/100.

Jazda na dojazdówce po roztrzaskaniu felgi z prędkością maksymalną 80km/h (bo szybciej nie wolno na niej) - spalanie 6.8l. Poza miastem, praktycznie nigdy nie spowalniałem i nie przyspieszałem.

Jazda w identycznych warunkach z prędkościami 80-120 i sporadycznie z gazem do dechy, i nieoszczędnym przyspieszaniem - 8.2l.

Jazda 120-170 na obwodnicy 9.9l

Jazda ciągła 160-170km/h - 10.5 - 11l

Jazda ciągła 200 - 210 km/h 13l. Czyli tyle samo co 10-20.

Jak ma się do tego Twoja teoria?

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-02-13 12:04:49
Autor: yabba
W dniu 13-02-2019 o 11:42, Marek pisze:
[...]

Włącz wskaźnik spalania chwilowego i posprawdzaj dla każdej prędkości.

yabba

Data: 2019-02-13 12:05:39
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Wed, 13 Feb 2019 11:42:22 +0100, Marek napisał(a):

 Pytanie: z jaką prędkością najlepiej jechać, żeby było najbardziej ekonomicznie? Załóżmy,
że czas przejazdu trasy np. 300 km jest nieistotny, bo nam się nie spieszy.

Optymalna (dla zużycia paliwa) prędkość to 60-80 km/h. Mniejsza dla brył
nieopływowych, większa dla opływowych.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2019-02-13 12:38:25
Autor: Marek
[...]

Wydaje mi się, że najbardziej ekonomiczna jest jazda na najwyższym biegu, bo silnik zżera
najmniej paliwa na km w porównaniu z niższymi biegami. Pozostaje tylko kwestia optymalnej
prędkości (obrotów silnika), która zapewni najmniejsze zużycie paliwa na km.
Tak więc jazda z prędkością 60-80 km/h wymaga włączenia 4 lub 5-tego biegu, a to
już wiąże się z większym zużyciem paliwa na km, więc jest nieekonomiczne.

--
Pzdr.
Marek

Data: 2019-02-13 14:21:58
Autor: radekp@konto.pl
Optymalna prędkość w trasie
Wed, 13 Feb 2019 12:38:25 +0100, w <q40vju$4sb$1@node2.news.atman.pl>, Marek
<trele@fele.pl> napisał(-a):

[...]

Na 6. nie pojedziesz 70-80km/h. Eee, bez żartów.

Data: 2019-02-13 20:34:52
Autor: Tomasz Gorbaczuk
W dniu .02.2019 o 14:21 radekp@konto.pl <radekp@konto.pl> pisze:

Na 6. nie pojedziesz 70-80km/h. Eee, bez żartów.

U mnie automat zapina 6 przy 6x km/h. Silnik ma wtedy około 1100-1200  obr/min.

TG

Data: 2019-02-13 12:42:58
Autor: J.F.
Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q40sas$1n0$1@node2.news.atman.pl...
[...]

Ale po co ci wykorzystywac moc maksymalnie ?
Do jazdy 110 potrzebujesz jakis 30KM ..

W drugim przypadku występuje większa
strata energii z powodu większego oporu powietrza, ale silnik na wyższych obrotach pracuje bardziej
wydajnie.

A to niekoniecznie.

Potrzebujesz taki wykresik dla swojego silnika

https://www.motor-talk.de/bilder/missverstaendnis-turbo-die-downsizing-seuche-und-wieso-ich-skyactive-toll-finde-g76091885/1-4-tsi-bsfc-2-i208719146.html

Tu jest sprawnosc czyli zuzycie paliwa na 1kWh wyprodukowana.

Jak widac - optymalna praca tego silnika to ok 2000-3700 rpm, i dosc duze obciazenie, na poziomie ~75% maksimum.

Ale nie potrzebujesz takiej mocy, ktora przy tym powstaje.

110km/h wymaga jakiejs mocy, na tym wykresie to bedzie hiperbola ... a skrzynia biegow pozwoli wybrac kilka punktow z tej hiperboli.
O - spojrz na 120km/h - masz tam dwa punkty.

Niestety - ta hiperbola bedzie omijala obszar optymalnej pracy ...
Przy 120km/h tak na oko byloby to jakies 2000rpm ... ale potrzebowalbys 7-go biegu, albo 8-go.

przy 150 km/h jest szansa trafienia optimum, ale znow przydalby sie 7-my bieg.
Bo jak widac na wykresie - przy 160km/h i 4500 rpm mamy ledwo 250g/kWh.
Tylko ze to jakies 90% maksymalnej sprawnosci, a moc potrzebna znacznie wieksza niz przy 120km/h.

A w praktyce:
-w teorii na takie dylematy mam komputer pokladowy, ktory pokazuje chwilowe spalanie,

-w praktyce tak pomiar skacze (diesel), ze nic z tego nie mozna wywnioskowac,
za duzo pagorkow po drodze.

-bedziesz oszczedzal paliwo, a potem caly zysk wydasz na remont silnika,

-co kto lubi, ja tam wole 150 niz 110, a diesel nie pali przy tym jakos znacznie wiecej.

-kup se diesla lub LPG :-)

  Pytanie: z jaką prędkością najlepiej jechać, żeby było najbardziej ekonomicznie? Załóżmy,
że czas przejazdu trasy np. 300 km jest nieistotny, bo nam się nie spieszy.

Ja tam np nie lubie na autostradzie zjezdzac na prawy pas, wiec wole szybciej :-)

Ale oszczednie ... 90 miedzy tirami ?

Tylko jeszcze komputerek pokladowy, zeby dobrac odpowiednia odleglosc - bo tam aerodynamika czyni cuda :-)

J.

Data: 2019-02-13 13:58:07
Autor: Myjk
Optymalna prędkość w trasie
Wed, 13 Feb 2019 12:42:58 +0100, J.F.
Ale po co ci wykorzystywac moc maksymalnie ?
Do jazdy 110 potrzebujesz jakis 30KM ..

Mój Outlander pokazuje przy 100/h około 30kW. Czyli 40KM.

Co ciekawe podobną moc ma przy odzysku vel rekuperacji
tak do prędkości 30/h -- potem się oczywiście zmniejsza.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2019-02-13 12:44:24
Autor: RadoslawF
[...]

Zdefiniuj lepiej:
Bo nie wykańczając przed terminem silnika trzeba jechać na
najmniejszych ekonomicznych obrotach na najwyższym biegu.
W benzyniakach to najczęściej w okolicy 2 tyś obrotów.
Jak nie twój samochód lub masz w dupie silnik a liczy się
tylko spalanie to na tym samym silniku w okolicach 1-1,2 tyś
obrotów. Takie ustawienia lubią mieć "ekologiczne" pojazdy
z automatyczną skrzynią biegów.

Pozdrawiam

Data: 2019-02-14 08:05:57
Autor: Miroo
W dniu 2019-02-13 o 12:44, RadoslawF pisze:
[...]

To chyba trzeba mieć sporo cylindrów, żeby się tak dało. Moje benzyniaki nie bardzo chciały zejść poniżej 2000 obr.

Pozdrawiam

Data: 2019-02-14 15:16:19
Autor: RadoslawF
W dniu 2019-02-14 o 08:05, Miroo pisze:

[...]

Wystarczy cztery. Sprawdzono na tak "silnych" maszynach jak Polonez Caro
czy Lanos z najmniejszym silnikiem, formalnie 1,4 w rzeczywistości 1,35.
Pytanie jaką pojemność miały te twoje benzyniaki?
No chyba że piszesz automatycznej skrzyni, tam zależy od ustawień
producenta, w starszych nastawy pozwalały jechać na wyższych obrotach.

Pozdrawiam

Data: 2019-02-13 16:11:58
Autor: Zenek Kapelinder
Optymalna prędkość w trasie
Jak czas nie ma znaczenia to pojechal bym pocigiem. Taniej, bezpieczniej, poznaje sie ludzi. Jak dobry pociag to szybciej i net bedzie.

Data: 2019-02-13 16:59:51
Autor: Budzik
Optymalna prędkość w trasie
Użytkownik Marek trele@fele.pl ...

[...]

Z punktu widzenia logiki powiedziałbym ze na maks wysokim biegu przy min obrotach ktore daja duzy moment obrotowy. :)
W moim dieselku ktory ma maks moment obrotowy od 1500obr/min jazda z predkoscia 70km/h daje rzeczywiście najmniejsze spalanie (przetestowane czasami w zimie jak jest slisko)

Ale to teoria - jazda 70km/h to byłaby udreka, nawet nie tyle dla ciebie ale dla wszystkich innych na drodze.

90km/h juz nikomu nie bedziesz przeszkadzał.

A potem czym szybciej tym pewnie bedzie gorzej bo opory powietrza rosna ztcp z kwadratem...

Niemniej imo liczenie tego bez uwzglednienia czasu to zakłamywanie rzeczywistosci. :)

--
Pozdrawia... Budzik
"Demokracja prowadzi do dyktatury"

Data: 2019-02-13 17:55:51
Autor: SW3
Optymalna prędkość w trasie
W dniu 2019-02-13 o 11:42, Marek pisze:
Pytanie: z jaką prędkością

I jeszcze pytanie czy ze stałą prędkością (stałym obciążeniem silnika), czy przyspieszając (dążąc do optymalnego obciążenia silnika) i zwalniając (hamowanie silnikiem na najwyższym biegu)?

--
SW3
-- --

Data: 2019-02-13 17:59:51
Autor: Budzik
Optymalna prędkość w trasie
Użytkownik SW3 sw3.spam.stop@poczta.fm.invalid ...

[...]

:)
A wiecej paliwa zuzywasz w miescie czy na trasie?
Gdyby przyspieszanie i zwalnianie było bardziej optymalne niz jazda ze stałą predkoscią to mam wrażenie ze mielibysmy perpetuum mobile...

--
Pozdrawia... Budzik
"Dziedzina ortografi to dziedzina ktura mnie delikatnie muwiac 'wali' i mam ja gdzies"  MikeXex

Data: 2019-02-13 20:50:34
Autor: Shrek
W dniu 13.02.2019 o 18:59, Budzik pisze:

[...]

To nie takie proste - w mieście używasz hamulców. Gdyby hamować tylko silnikiem... wcale nie jest to takie oczywiste (w jednostkach odległości, gdy czas przejazdu jest nieistotny).

Gdyby rozpędzać się, wrzucać luz i wyłączać silnik to kto wie;)

Shrek

Data: 2019-02-14 10:30:23
Autor: SW3
W dniu 2019-02-13 o 18:59, Budzik pisze:
A wiecej paliwa zuzywasz w miescie czy na trasie?
Gdyby przyspieszanie i zwalnianie było bardziej optymalne niz jazda ze
stałą predkoscią to mam wrażenie ze mielibysmy perpetuum mobile...

Ale odróżniasz hamowanie od nienapędzania?

--
SW3
-- --

Data: 2019-02-14 08:59:36
Autor: Marek
W dniu 2019-02-13 o 17:55, SW3 pisze:
[...]

Na drodze ekspresowej to przez większość czasu przejazdu jedzie się ze stałą prędkością,
która jest mniej lub bardziej "zakłócona" przez inne samochody.

--
Pzdr.
Marek

Data: 2019-02-13 20:09:00
Autor: scobowski
Optymalna prędkość w trasie
spytaj komputera pokładowego, kiedy masz najniższe chwilowe zużycie.
Jak pojazd nie jest w taki futurystyczny bajer wyposażony - kup najprostszy interfejs OBD2 via BT, zainstaluj jakąś apkę na telefon, np. Torque i w nim poczytaj chwilowe zużycie, a potem dobierz prędkość do zużycia, na które się godzisz.

Data: 2019-02-13 21:26:25
Autor: Irek.N.
Optymalna prędkość w trasie
Piszecie że jak najwolniej żeby było najekonomiczniej.
Wytłumaczcie mi proszę jak to jest możliwe, że mój samochód przy 160 pali mniej niż przy 110-120. Ja nie ogarniam dlaczego, ale tak po prostu jest i to nie tylko w moim, jeżeli wierzyć specjalistom.

Irek.N.

Data: 2019-02-13 14:31:25
Autor: sczygiel
W dniu środa, 13 lutego 2019 14:26:16 UTC-6 użytkownik Irek.N. napisał:
[...]

Wydaje ci sie.
Tak by moglo byc tylko i wylacznie gdyby silnik w twoim aucie byl okropnie nieekonomiczny na nizszych obrotach.
Poszukaj charakterystyki tego silnika.
Dla mojego poza momentem i moca byl tez dodany wykres sprawnosci.

Jak znajdziesz charakterystyke dla Twojego silnika i tam ci wyjdzie ze sprawnosc przy tych 160km/h (po odpowiednim sprawdzeniu predkosci obrotowej) jest ze dwa razy wyzsza niz przy 110 to ci przyznam racje.

Ale jak to mowila francuzka spiewaczka: Marneszanse

A tak naprawde to po prostu cos zle liczysz. Albo polegasz na tym co ci komputer wypisuje. A komputer czasem pisze bzdury.

Jesli przy tankowaniu ci tak wyszlo to tym bardziej to dziwne.

Data: 2019-02-13 23:45:40
Autor: Irek.N.
[...]

Chyba tak nie jest, bo w spokojnej jeździe po mieście, na trasie porusza się w okolicach 1100-1300rpm. Automat oczywiście.

[...]

Sam się dziwię. Mam wykres z hamowni, ale nic więcej.
Komputer podaje z dokładnością dosłownie do 0.2 litra, w przeciwieństwie do mojego drugiego wozidła, w którym ponad litr spokojnie kłamie. Zresztą, łatwo się liczy, bo zazwyczaj poruszam się w okolicach 10/100, a bak ma 90 litrów. Jak widzę w okolicach 800 przejechane przy tankowaniu, to "śpię spokojnie".

Nie wiem i nie mam jak (nawet mi się nie chce) udowadniać. Sam nie rozumiem zjawiska. Nie sądzę abym się mylił, czuć po pedale, że mocniej ciągnie i wystarczy mniej nacisnąć aby jechał.

Wiem. Mogę zrobić kawałek na tempomacie, zmieniając prędkość. Będą to co prawda zużycia chwilowe, ale powinno wyjść to o czym piszę.

Miłego.
Irek.N.

Data: 2019-02-13 23:49:32
Autor: radekp@konto.pl
Optymalna prędkość w trasie
Wed, 13 Feb 2019 23:45:40 +0100, w <q426mb$cql$1@node1.news.atman.pl>,
"Irek.N." <tajny@jakis.taki.jest.pl> napisał(-a):

Sam się dziwię. Mam wykres z hamowni, ale nic więcej.

Jakie masz na hamowni opory powietrza przy 160km/h? :D

Data: 2019-02-14 11:55:46
Autor: sczygiel
W dniu czwartek, 14 lutego 2019 02:00:29 UTC-6 użytkownik rad...@konto..pl napisał:
> [...]

> Sam się dziwię. Mam wykres z hamowni, ale nic więcej.

Jakie masz na hamowni opory powietrza przy 160km/h? :D

To akurat nieistotne.

Istotne jest tylko to ile paliwa silnik zuzywa i jaka prace na kolach wykonuje. Ped powietrza moze miec znaczenie ale nie za duze - przy chlodzeniu silnika.

Ale niestety raczej z hamowni sie nie dowie jaka jest sprawnosc silnika.
Bo pewnie mu nie podpieli komputera i nie zmierzyli dokladnie ile paliwa schodzi  przy jakim obciazeniu.

Data: 2019-02-14 22:25:52
Autor: Irek.N.
[...]

Ja się zastanawiałem, czy jest możliwe, że turbo dostaje na wejściu trochę więcej powietrza z powodu jego naporu na wlot przy szybkiej jeździe. Wiesz, takie drugie turbo.
Zapytałem mechanika - jest regulacja ciśnienia doładowania, więc nawet jak by dodać ekstra na wlocie, to i tak podobno turbina wyrówna. Więc to nie to.

Prędzej jak piszesz, ale nie w temacie chłodzenia silnika, tylko powietrza doładowania. Chłodniejszego zmieści się więcej w garnkach to i moc/sprawność może być większa.
Zauważyłeś, że jak jest rześko i wilgotno, to zazwyczaj lepiej się jeździ?

Miłego.
Irek.N.

Data: 2019-02-15 00:28:45
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2019-02-14 o 22:25, Irek.N. pisze:

[...]

Max kilka % przy 300km/h - stosowane w F1, motocyklach sportowych, ale tak naprawdę bez większego znaczenia dla mocy i sprawności.

To zjawisko zaczyna mieć istotne znaczenie jak jest mowa o silnikach odrzutowych w samolotach (i prędkościach 800+km/h) :)

Zapytałem mechanika - jest regulacja ciśnienia doładowania, więc nawet jak by dodać ekstra na wlocie, to i tak podobno turbina wyrówna. Więc to nie to.

Im na sprężarce mniejsza różnica ciśnienia, tym mniejszy opór stawia na wydechu.
Ale to nie są zjawiska istotniejsze niż opór aerodynamiczny który stawia nadwozie.

--
Kalkulator mocy, momentu obrotowego i przełożeń skrzyń biegów
Engine power, torque and gear ratios calculator online: http://powertorque.cba.pl

Data: 2019-02-15 06:23:51
Autor: sczygiel
W dniu czwartek, 14 lutego 2019 17:28:48 UTC-6 użytkownik Tomasz Pyra napisał:

> [...]

To zjawisko zaczyna mieć istotne znaczenie jak jest mowa o silnikach odrzutowych w samolotach (i prędkościach 800+km/h) :)

Co sie z drugiej strony kompensuje przez mniejsza roznice predkosci gazow wylotowych i samolotu.
Wiec niby jest lepiej ale do tego troche gorzej i w praktyce dramatycznych roznic nie ma. Bo niewielkie sa. Ale glownie z powodu ze lata sie wysoko i opory mniejsze. Sporo zmiennych tam gra

Data: 2019-02-15 20:38:33
Autor: Irek.N.
Optymalna prędkość w trasie
To zjawisko zaczyna mieć istotne znaczenie jak jest mowa o silnikach odrzutowych w samolotach (i prędkościach 800+km/h) :)

No to trochę mi brakuje aby zjawisko miało znaczenie. Raczej tego nie potwierdzę. Przy 200 zaczynają mi się drzwi kierowcy same otwierać ;)

Miłego.
Irek.N.

Data: 2019-02-15 06:19:58
Autor: sczygiel
W dniu czwartek, 14 lutego 2019 15:25:54 UTC-6 użytkownik Irek.N. napisał:
> [...]

Zauważyłeś, że jak jest rześko i wilgotno, to zazwyczaj lepiej się jeździ?

Mysle ze nawet jak te zjawiska zachodza to sa abyt male aby zniwelowac dzialanie oporu powietrza miedzy 110-120kmh a 160-170kmh.

Ja co innego zauwazylem. Ze po zrobieniu okolo 350km jednym ciagiem auto sie robi jakby zwawsze. I to juz po dotankowaniu przy domu.
Ale na ile to moje odczucie a na ile realna sprawa to nie wiem.

Mam ze swojego zebrane statystyki i moge je pokazac. Tam ladnie widac ze podobna trasa daje podobne spalanie a roznice zwiazane z pogoda sa minimalne (okolice 10% moze).

A w zwiazku z tym wiem ze komputry pokladowe lza jak bure suki i to nawet te ktore wg ich wlascicieli pokazuja prawde. Bo ponoc audi/vw pokazuja prawdziwiej niz np. fordy.
Ale z tego co ja pomierzylem to bardzo trudno jest aby komputer pokazal to co dystrybutor. I nie mam na mysli roznicy 1-3%. To raczej jest 10-20% dokladnosci.

Data: 2019-02-15 15:27:27
Autor: J.F.
Użytkownik  szcygiel napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:e7fe0e17-6899-457b-8f02-cf3520f2a8c1@googlegroups.com...
[...]

Ja mam opla.
Rozbieznosc miedzy stacja a podsumowaniem z komputera chyba nie byla wieksza niz 2 litry (~5%).
Czesto bywa lepsza.

Gdzies tam przyuwazylem, ze jak jezdze duzo po miescie, to jest w jedna strone odchylka, a w trasie w druga.

No i taki niuans - komputer podaje kilometry (zgadzaja sie z licznikiem), zuzycie paliwa od ostaniego resetu,
i srednie spalanie na odcinku.

I to srednie spalalanie jakos nie pasuje do litry/kilometry.
Ma jakis lepszy algorytm.

Oczywiscie z tego niewiele wynika w kwestii prawdziwosci spalania chwilowego, ktore u mnie skacze tak, ze nic sie nie da wywnioskowac :-)

J.

Data: 2019-02-15 18:31:54
Autor: Janusz
W dniu 2019-02-15 o 15:19, sczygiel@gmail.com pisze:

[...]

Przepalają się nagary, też to zauważyłem, już 50km w trasie robi cuda, ale musi to być min 120/h lub więcej.

--
Pozdr
Janusz

Data: 2019-02-15 18:48:21
Autor: J.F.
Użytkownik "Janusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q46t2c$urb$1@node1.news.atman.pl...
[...]

Albo filtr DFP.

Niestety, u mnie po 50km na autostradzie potrafi sie na drugi dzien wlaczyc procedura wypalania ...

J.

Data: 2019-02-15 20:46:52
Autor: Irek.N.
Optymalna prędkość w trasie
Albo filtr DFP.

Niestety, u mnie po 50km na autostradzie potrafi sie na drugi dzien wlaczyc procedura wypalania ...

Tak jak Janusz pisze. Miałem Ibizę 1.5 Porsche System z 92 roku kiedyś. To był demon na tamte czasy. Na 2 biegu w jeździe potrafiła na suchym zapiszczeć przodem jak się depło. W tym samochodzie bardzo było czuć wpływ pogody. Wcale nie było czuć rodzaju paliwa i ponownie bardzo mocno był wyczuwalny spadek witalności napędu po długim zarzynaniu miejskim. Wystarczyło za to zrobić trasę powiedzmy 60km na wariata (w tamtych czasach oznaczało to 160 na budziku) i samochód wracał do swoich parametrów.
Tam nie było filtru, ale był za to katalizator (benzyna).

Miłego.
Irek.N.

Data: 2019-02-15 22:54:01
Autor: Janusz
W dniu 2019-02-15 o 18:48, J.F. pisze:
[...]

Mam benzynę poprzedni czysty 1,1L a teraz 1,6L zagazowana
ina obu to samo stwierdzam.

Niestety, u mnie po 50km na autostradzie potrafi sie na drugi dzien wlaczyc procedura wypalania ...
No diesle to chyba trzeba dalej pędzić niż 50km.

--
Pozdr
Janusz

Data: 2019-02-15 07:52:11
Autor: Mateusz Viste
On Thu, 14 Feb 2019 22:25:52 +0100, Irek.N. wrote:
[...]

Ano, dlatego ja najbardziej lubię jeździć wcześnie rano albo podczas (niewielkiego) deszczu. Jakiś czas temu pisałem o tym w linku poniżej. Całkiem ciekawe odpowiedzi padły:

https://www.niva-club.net/viewtopic.php?f=137&t=28687

Mateusz

Data: 2019-02-15 18:28:57
Autor: Janusz
[...]

Też to zauważyłem, efekt szczególnie widoczny przy małych silnikach bez turbo
bo tam skok mocy jest najbardziej odczuwalny.
Wg mnie to zimne powietrze poprawia stopień naładowania cylindra a woda
wspomaga spalanie.

--
Pozdr
Janusz

Data: 2019-02-15 17:35:52
Autor: Mateusz Viste
On Fri, 15 Feb 2019 18:28:57 +0100, Janusz wrote:
[...]

Na forum, do którego wcześniej podałem link, ludzie mieli kilka teorii:
- woda wlata do cylindra i go chłodzi (efekt "intercooler")
- woda wlata do cylindra i w nim paruje, zwiększając objętość gazu
- to nie woda, tylko powietrze gęstsze (bo zimniejsze)
- to nie woda, tylko ciśnienie atmosferyczne inne podczas deszczu
- wilgoć w powietrzu poprawia przewodzenie w instalacji elektrycznej
- "wydaje ci się" :-)

Mateusz

Data: 2019-02-15 18:53:15
Autor: J.F.
W dniu 2019-02-15 o 08:52, Mateusz Viste pisze:
[...]

woda nie wlata do cylindra, bo by musiala przeleciec przez wlot do filtra i przeleciec przez filtr.

Moze wleciec jako para, ale wtedy nie ma tych wlasciwosci.

- to nie woda, tylko powietrze gęstsze (bo zimniejsze)
- to nie woda, tylko ciśnienie atmosferyczne inne podczas deszczu

Cisnienie "niskie".  A para wodna zmniejsza zawartosc tlenu w powietrzu.

- wilgoć w powietrzu poprawia przewodzenie w instalacji elektrycznej

W benzyniaku raczej zaszkodzi. A w dieslu nie pomoze :-)

- "wydaje ci się" :-)

I to chyba bedzie to ...

J.

Data: 2019-02-15 20:41:10
Autor: Irek.N.
Optymalna prędkość w trasie

- "wydaje ci się" :-)

I to chyba bedzie to ...

Zdecydowanie nie, nie nam wszystkim przecież!

Były projekty z dodaniem pary do mieszanki. Niby taki samochód na wodę. Może tym tropem trzeba iść.

Miłego.
Irek.N.

Data: 2019-02-15 22:58:05
Autor: Janusz
Optymalna prędkość w trasie
W dniu 2019-02-15 o 18:53, J.F. pisze:

- "wydaje ci się" :-)

I to chyba bedzie to ...
Mylisz się, już dawno to zauważyli i do tłokowych
silników lotniczych był dotrysk wody aby zwiększyć
moc. W cywilnych się tego nie robi ze względu na korozję
i niebezpieczeństwo "pociągnięcia" za duzo wody co zniszczyło
by silnik.

--
Pozdr
Janusz

Data: 2019-02-15 23:18:24
Autor: J.F.
Dnia Fri, 15 Feb 2019 22:58:05 +0100, Janusz napisał(a):
[...]

Ale skoro uzasadnilem ze dotrysku wody nie ma, to pozostaje "wydaje mi
sie" :-)

J.

Data: 2019-02-16 07:54:01
Autor: Mateusz Viste
On Fri, 15 Feb 2019 23:18:24 +0100, J.F. wrote:
Ale skoro uzasadnilem ze dotrysku wody nie ma, to pozostaje "wydaje mi
sie" :-)

Ale kolega bazował swoje uzasadnienie na przeświadczeniu, iż filtr nie przepuszcza wody. A tu mowa jest o filtrach znad Wołgi. :)

Mateusz

Data: 2019-02-16 12:55:14
Autor: Janusz
W dniu 2019-02-15 o 23:18, J.F. pisze:
[...]

No nie, nie zgodzę się :) efekt jest wyraźny i nie raz go zauważyłem, szczególnie jadąc
pod długą górę przyspieszając, a że to moje stałe trasy więc łatwo można porównać
zachowanie silnika, zimne wilgotne powietrze ewidentnie zwiększa moc silnika.

--
Pozdr
Janusz

Data: 2019-02-17 12:29:12
Autor: przemek.jedrzejczak
Optymalna prędkość w trasie
Passat B7 TDI komp 6.6 średnie a pod dystrybutorem wyszło prawie 8. Trasa 440 km tempomat na 140 km/h i nie szybciej niż 180 przy wyprzedzaniu. Znajomy zmienił mondeo na B8 i mówi że VW mniej oszukuje niż Ford ale różnica nadal jest.

Data: 2019-03-05 09:58:09
Autor: robot
[...]

Zaraz zaraz.
Ja coś czytałem o wtrysku wody w BMW.

O proszę:
https://jalopnik.com/how-the-absurdly-expensive-bmw-m4-gts-water-injection-w-1760175847

Data: 2019-02-15 19:33:16
Autor: Mateusz Bogusz
Optymalna prędkość w trasie
Ja się zastanawiałem, czy jest możliwe, że turbo dostaje na wejściu trochę więcej powietrza z powodu jego naporu na wlot przy szybkiej jeździe. Wiesz, takie drugie turbo.

Turbo ma ładować ze stałym ciśnieniem, a nie "ile się uda".

--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz

Data: 2019-02-15 20:47:37
Autor: Irek.N.
Optymalna prędkość w trasie
Turbo ma ładować ze stałym ciśnieniem, a nie "ile się uda".

Mateusz, ale przeczytałeś do końca?

Miłego.
Irek.N.

Data: 2019-02-14 22:59:58
Autor: Budzik
Optymalna prędkość w trasie
Użytkownik  sczygiel@gmail.com ...

Istotne jest tylko to ile paliwa silnik zuzywa i jaka prace na
kolach wykonuje. Ped powietrza moze miec znaczenie ale nie za duze -
przy chlodzeniu silnika.

Przy 160 to własnie opor aerodynamiczny bedzie przeciez najwazniejszy.

--
Pozdrawia... Budzik
A świstak siedzi i wyrabia nadgodziny.

Data: 2019-02-15 06:30:00
Autor: sczygiel
W dniu czwartek, 14 lutego 2019 16:59:59 UTC-6 użytkownik Budzik napisał:
Użytkownik  sczygiel@gmail.com ...

> kolach wykonuje. Ped powietrza moze miec znaczenie ale nie za duze -
> przy chlodzeniu silnika. Przy 160 to własnie opor aerodynamiczny bedzie przeciez najwazniejszy.

Ech, drugi co na logice spal a na fizyce patrzyl za okno.

Hint: Rolki na hamowni zadaja opor kolom samochodowym. Tak samo jak podczas jazdy pod gorke albo przy wietrze w pysk.
Ech. A niby to gimbaza niekumata.

Ze sobie zazartuje:
Czy jak sie hamownie zamocuje na lawecie i auto zbada podczas postoju tej lawety oraz przy lawecie jadacej 100km/h to czy wynik sie bedzie znaczaco roznic?

Hint: To zadanie z rodzaju samolotu co startuje z pasa transmisyjnego.

Licze na owocnego tasiemca :)

Data: 2019-02-15 20:54:46
Autor: Irek.N.
Optymalna prędkość w trasie
Ech, drugi co na logice spal a na fizyce patrzyl za okno.

Nie, to samo przeoczenie co u Radka.

Hint: Rolki na hamowni zadaja opor kolom samochodowym. Tak samo jak podczas jazdy pod gorke albo przy wietrze w pysk.
Ech. A niby to gimbaza niekumata.

A swoją drogą, przy 160 opory w napędzie i kołach są na poziomie 70km (mówimy o hamowni). Serio, mnie klamota opadła! Co niby tyle ma zabierać z napędu, opony? Fakt, że na rolkach to opony nie mają lekko. Mechanik wspominał nawet o wystrzale (o latających kamieniach z bieżnika zresztą też, lepiej nie stać z tyłu/przodu, a z boku to ja się bałem że może zjechać z rolek). W ogóle hałas przy tych prędkościach jest nie do zniesienia. Rolki muszą być wyjątkowo wredne dla opon.

Miłego.
Irek.N.

Data: 2019-02-14 23:51:47
Autor: radekp@konto.pl
Optymalna prędkość w trasie
Thu, 14 Feb 2019 11:55:46 -0800 (PST), w
<cc61395a-0e35-4c76-bd7a-f878886f9017@googlegroups.com>, sczygiel@gmail.com
napisał(-a):

W dniu czwartek, 14 lutego 2019 02:00:29 UTC-6 użytkownik rad...@konto.pl napisał:

To akurat nieistotne.

Ależ jest to kluczowe.

Istotne jest tylko to ile paliwa silnik zuzywa i jaka prace na kolach wykonuje. Ped powietrza moze miec znaczenie ale nie za duze - przy chlodzeniu silnika.

Brawo. Właśnie rozwiązałeś problem, z którym żaden inżynier do tej pory sobie
nie poradził -- jak zniwelować (najlepiej do 0) opór powietrza.

Rozumiem, że jazda z górki czy pod górkę to też ma nie za duże znaczenie?

Data: 2019-02-15 06:26:05
Autor: sczygiel
napisał(-a):

> [...]

Ależ jest to kluczowe.

> [...]

nie poradził -- jak zniwelować (najlepiej do 0) opór powietrza.

Rozumiem, że jazda z górki czy pod górkę to też ma nie za duże znaczenie?

Widac w szkole na lekcji logiki spales. Bo na fizyce to tak jednym okiem patrzyles.

Nie chce mi sie robic wykladu. Podumaj dlaczego to nie istotne czy opor silnikowi na kolach powoduje gorka, opor powietrza czy rolka.
Hint: Zadajemy w kazdym przypadku ten sam opor i zmuszamy silnik do takiego samego wysilku.

Ufam ze dojdziesz do poprawnego wniosku i zrozumiesz co napisalem.

Data: 2019-02-15 20:50:09
Autor: Irek.N.
Optymalna prędkość w trasie
Ufam ze dojdziesz do poprawnego wniosku i zrozumiesz co napisalem.

Nie dojdzie, bo nie zauważył, że ten fragment wątku dotyczy parametrów silnika, a nie spalania jako takiego.

Radek, cofnij się do pierwszego Twojego wpisu i jeszcze jeden-dwa wcześniej.

Miłego.
Irek.N.

Data: 2019-02-15 21:27:02
Autor: radekp@konto.pl
Optymalna prędkość w trasie
Fri, 15 Feb 2019 06:26:05 -0800 (PST), w
<2622773b-6f25-4844-a363-ac701ed951c1@googlegroups.com>, sczygiel@gmail.com
napisał(-a):

> [...]

Ufam ze dojdziesz do poprawnego wniosku i zrozumiesz co napisalem.

Ale jakie praktyczne znaczenie ma wykres z hamowni do realnego oporu na drodze?
Przy 160km/h silnik na drodze będzie potrzebował znacznie większej ilości
paliwa niż na hamowni przy 160km/h.
Chyba że co innego chciałeś przekazać, ale to musisz potrenować pisanie z
sensem, bo marnie idzie.

Data: 2019-02-14 10:23:16
Autor: sczygiel
W dniu środa, 13 lutego 2019 16:45:32 UTC-6 użytkownik Irek.N. napisał:
> [...]

Komputer podaje z dokładnością dosłownie do 0.2 litra, w przeciwieństwie do mojego drugiego wozidła, w którym ponad litr spokojnie kłamie. Zresztą, łatwo się liczy, bo zazwyczaj poruszam się w okolicach 10/100, a bak ma 90 litrów. Jak widzę w okolicach 800 przejechane przy tankowaniu, to "śpię spokojnie".

Mylnie zakladasz ze komputer pokazuje prawde. I ze pokazuje ja caly czas. Nawet jak mu wyjdzie na koniec jazdy dobre spalanie to nie znaczy ze pokazuje chwilowe tak jak sie w cylindry leje.

W wiekszosci wypadkow tam jest kreatywna ksiegowosc i komp pokazuje cos jako tako zgodne z rzeczywistoscia ale nie zawsze.
Nie wiem i nie mam jak (nawet mi się nie chce) udowadniać. Sam nie rozumiem zjawiska. Nie sądzę abym się mylił, czuć po pedale, że mocniej ciągnie i wystarczy mniej nacisnąć aby jechał.

Nie ma co filozofowac.
Jedziesz w trase. Na tym dlugim odcinku (dajmy na to piotrkow-torun) tankujesz do pelna w piotrkowie i cisniesz 160km/h do torunia. W toruniu dotankowujesz.
I wiesz co i jak.
To samo robisz drugi raz przy 120km/h.

Aby nieco sprecyzowac warto test zrobic i sledzic wiatr. U mnie czasem i 15-20% roznicy jest miedzy z wiatrem i pod.

I co ma wyjsc wyjdzie.

Ale nie spodziewam sie ze ci auto jest optymalne przy 160. To nie formula1....

Wiem. Mogę zrobić kawałek na tempomacie, zmieniając prędkość. Będą to co prawda zużycia chwilowe, ale powinno wyjść to o czym piszę.

Tempomat to juz zuplenie inna sprawa. Jazda na tempomacie nie gwarantuje mniejszego spalania.

W skrocie: Silniki zazwyczaj sa sprawne kiedy konkretnie pracuja albo nie pracuja wcale. Praca w posrednim zakresie jest taka se.
W praktyce aby miec male spalanie dobrze jest depnac konkretnie, rozpedzic sie do predkosci przelotowej i odjac gazu. Ale nie duzo. Lekko. W niektorych autach nazywa sie to coasting.
W efekcie spalanie jest nie za wysokie a predkosc utrzymana choc faluje w pewnym zakresie.

Tempomat steruje silnikiem tak ze on ciagle ciagnie ze stala moca. To nie do konca jest optymalne.

Ogolnie temat rzeka.

Ale zrob test jak napisalem wyzej. Jak ci wyjdzie ze przy 160km/h paliwa schodzi mniej to trzeba sie bedzie gremialnie zastanowic co tu nie gra :)

Data: 2019-02-14 22:34:06
Autor: Irek.N.
[...]

Pewnie tak, ale...
- średnia się zgadza,
- chwilowa porusza się zazwyczaj w obszarze 0 (hamuje silnikiem) a 20 (taki pręcik zabezpieczający wskazówkę przed wypadnięciem - jak przyspieszam) ;)

Tak na serio, lekkie dodanie gazu i już jest naście i to grube. Bardzo spokojna jazda to okolice 9-10 (mówię o mieście), dojazd do odległego celu na takim półgazie to kilka....powiedzmy 5.

Nie ma co filozofowac.
I co ma wyjsc wyjdzie.

Dokładnie. Dowiemy się.

Tempomat to juz zuplenie inna sprawa. Jazda na tempomacie nie gwarantuje mniejszego spalania.

Ale jak będę ręcznie sterował, to odcisnę swoje piętno na wyniku. A jako że - nawet podświadomie - będę chciał, żeby coś z tego wyszło, możemy zostać okłamani.
Zobaczymy jak będzie na drodze. Tempomat sprawdza się tylko jak jest luźno.

Miłego.
Irek.N.

Data: 2019-02-15 06:40:22
Autor: sczygiel
W dniu czwartek, 14 lutego 2019 15:34:08 UTC-6 użytkownik Irek.N. napisał:
> [...]

Tak na serio, lekkie dodanie gazu i już jest naście i to grube. Bardzo spokojna jazda to okolice 9-10 (mówię o mieście), dojazd do odległego celu na takim półgazie to kilka....powiedzmy 5.

Dokładnie. Dowiemy się.

> [...]

Zobaczymy jak będzie na drodze. Tempomat sprawdza się tylko jak jest luźno.

Roznica w oporach miedzy 110 a 160 jest znaczna. Jak pojedziesz tym samym stylem to raczej wyniku pomiaru zbytnio nie zaburzysz.
Mozesz tez pojechac na tempomacie i dodac do pomiarow.

A i jeszcze jedno: To ze licznik pokazuje 160kmh to tez nie prawda :)
Zmierz konkretnie, mapa, zegarek lub track gps.

U mnie 110licznikowe to bylo jakies 102 gps-owe. A 160 licznikowe to juz tylko 145 licznikowe. Czy jakos tak. tu 8% bledu a tam 15%. Jak mierzyc to konkretnie.

Moje kombi pilo okolo 5.5l/100 przy 110 a jakies 7 przy 140-150 (srednio mierzone na stacji). Czyli biorac pod uwage ze nie caly odcinek robilem tak szybko to srednie przy 140 jest jeszcze nieco wyzsze. Naprawde nie ma ani tu ani nigdzie indziej takiej madrej glowy ktora wyjasni skad te 20-30% wyzsza sprawnosc przy wyzszej predkosci w przypadku Twojego auta.

Na wyczucie moge sie zgodzic ze masz takie samo spalanie przy wyzszej predkosci jak przy nizszej. Malo prawdopodobne ale jakos od wielkiej biedy mozna by to uzasadnic i wymyslic czemu tak sie dzieje.
Pisze to akonto tego co ci wyjdzie z pomiarow. Napisz jeszcze jaka pojemnosc ma Twoj silnik.
Bo rzeczywiscie duze silniki sa malo sprawne przy niskich obrotach.
Ale wtedy po redukcji spalanie powinno spasc :) Moze nie tyle ile ci wychodzi ale powinno. U mnie tak sie dzieje. Nieduzo ale jednak. I to sie zgadza z zalozeniami. Tyle ze nie sadze aby u ciebie bylo to az tyle. Obaczymy :)

Data: 2019-02-15 16:45:45
Autor: J.F.
Użytkownik  sczygiel napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:b8147b63-486d-40da-ba83-f15f42618799@googlegroups.com...
[...]

8/102  ~=7.8%
15/145 ~=10.3%

Blad licznika jak widac w miare staly i na pewno nie powoduje takich anomalii jak Irek pisze.

A komputer pokladowy moze brac dokladniejsze dane do obliczen.

J.

Data: 2019-02-15 20:33:20
Autor: Irek.N.
Optymalna prędkość w trasie
A i jeszcze jedno: To ze licznik pokazuje 160kmh to tez nie prawda :)
Zmierz konkretnie, mapa, zegarek lub track gps.

W Volviczce jest stałe -3,5% prędkości. Sprawdziłem jadąc godzinę 100/h i licząc z przejechanych słupków. Masakra... Nie da się jechać cały czas 100 po autostradzie. Tiry zaczynają trąbić! ;)

Suv-a nie sprawdzałem, ale jak się nadarzy okazja sprawdzę.

Jak mierzyc to konkretnie.

No tak, ale może się okazać, że zmienimy tylko wartości, a tendencja pozostanie.

Moje kombi pilo okolo 5.5l/100 przy 110 a jakies 7 przy 140-150 (srednio mierzone na stacji). Czyli biorac pod uwage ze nie caly odcinek robilem tak szybko to srednie przy 140 jest jeszcze nieco wyzsze.

Dla Volvo mam 5/100 przy 90km/h i każde 20 więcej kosztuje 1 litr. Sprawdzone do 130, choć zdarzyło mi się zatankować w Austrii coś biodegradowalnego i ze zdziwieniem zobaczyłem 5.0 przy średniej 112 :) Ale to jeszcze z czasów jak Volviczka dorastała. Teraz jak ma pełnoletniość - może być inaczej, tyle że nie sprawdzę bo miejska się zrobiła.

Napisz jeszcze jaka pojemnosc ma Twoj silnik.

3,0

Miłego.
Irek.N.

Data: 2019-02-16 00:42:20
Autor: sczygiel
W dniu piątek, 15 lutego 2019 13:33:19 UTC-6 użytkownik Irek.N. napisał:
> [...]

W Volviczce jest stałe -3,5% prędkości. Sprawdziłem jadąc godzinę 100/h i licząc z przejechanych słupków. Masakra... Nie da się jechać cały czas 100 po autostradzie. Tiry zaczynają trąbić! ;)

No i to jest oczekiwane.
Suv-a nie sprawdzałem, ale jak się nadarzy okazja sprawdzę..

A to chyba tu ma byc ta dolinka efektywnosci przy 160kmh?

> [...]

> Napisz jeszcze jaka pojemnosc ma Twoj silnik.

Nie taki wielki.
Mysle ze powinien zachowywac sie podobnie do tego volvo.

Data: 2019-03-01 23:05:48
Autor: Irek.N.
Optymalna prędkość w trasie
Zrobiłem test. Nie do końca taki jak bym chciał, ale zawsze to coś i można jakieś dane z niego wyciągnąć.

1. Kalibrujemy kompa - 90% miasto.
a. Zatankowałem 80,15 litra, przejechane 788,9km, spalanie z kompa 10,0, błąd -1.6%
b. Zatankowane 79,11 litra, przejechane 799,5km, spalanie z kompa 9,8, błąd -1%
c. Zatankowane 38,75 litra, przejechane 404,6km, spalanie z kompa 9,6, błąd +0,2%

2. Kalibrujemy kompa - 87% trasa.
d. Zatankowane 46,35 litra, przejechane 530,2km, spalanie z kompa 8,63*, błąd -1,3%

Dla mnie oznacza to, że komputer jest wiarygodny w wystarczający sposób.
Nie zrobiłem testu, czy 100km/h to faktycznie 100km/h, nie miałem jak go zrobić, a jedyny pomysł jaki przyszedł mi do głowy kosztuje kilka stówek i parę punktów - odpuściłem.
Za to sprawdziłem na 4 odcinkach czy 100km to faktycznie 100km i okazuje się, że nie! Po przejechaniu około 70-80km licznik wskazuje o 1km więcej, niż faktycznie samochód przejechał. Sprawdzone na słupkach drogowych na A2 i A1, wynik powtarzalny. Mamy więc błąd powiedzmy +1.3% patrząc z punktu widzenia wskaźników/liczników. Opony kupione na ten sezon zimowy, zgodne z zaleceniami producenta.

To co spisałem z testu wygląda tak:
1. Start, tankowanie do pełna, przejechane 230km w warunkach dużego natężenia ruchu i chwilowego wiatru w lewy słupek - nie na całej trasie na szczęście - trzeba było uważać na podmuchy. Spalanie z komputera 8,8,   średnia prędkość 128km/h i nie dało się więcej, a nie chciałem przekraczać 160. Może momentami było 170 jak droga była akurat pusta.
Generalnie nerwowa i męcząca jazda. Gdyby nie to, że chciałem sprawdzić teorię - odpuścił bym takie gonienie wozu.

2. Spokojny przejazd przez duże miasto, pobliskie wioski, dojazd ze 2x blisko po jedzenie... zeszło tego 73km w sumie i nie zmieniło średniego spalania z dojazdu.

3. Powrót tą samą trasą (227km), bezwietrznie, ruch momentami duży, ale w miarę płynny. Spalanie z kompa 8.4. Średnia prędkość 103,8km/h. Tankowanie do pełna dla sprawdzenia.

Wykres dla silnika macie tutaj:
https://images89.fotosik.pl/133/258989ec2b25fce1.jpg
Wózek to X5 E70, 2.2tony, aerodynamika cegły budowlanej.

Po tym przejeździe mam pewną zagwozdkę. Spalanie wyszło podejrzanie małe. Powinno być tak 0.5 litra więcej, z tego co pamiętam podobne wyjazdy. Widzę tylko 2 możliwości. Jedna to paliwo - ale tankuję na tej trasie od lat w tych samych miejscach (BP Ultimate). Druga, to przed wyjazdem komp zgłosił mi spadek ciśnienia w oponie - było 1.5 bara, a zazwyczaj trzymam 2 do 2.2. Teraz z racji dużego załadowania wozu nabiłem 2.6 wszędzie. Może to jest te brakujące 0.5 litra? Wózek zrobił się za twardy, więc zejdę do 2.2 zapewne.

Tyle wiem/pamiętam/zapisałem/obfotografowałem/nakłamałem i tak dalej ;)

Acha, przy 170km/h na 8 biegu jest 2500rpm. Nie wiem czy to ma znaczenie, ale jak popatrzeć na wykres mocy, to jesteśmy troszkę po maksymalnym momencie, a w okolicy dosyć płasko na wykresie, więc można przyjąć że to max. Idąc tym tropem, przy 140-150 powinno być maksymalnie ekonomicznie. Opory mniejsze niż przy 160, a sprawność silnika już bliska max. Dobrze myślę?

No i najważniejsze - niestety nie wyszło to o czym pisałem, że przy 160 jest mniejsze spalanie niż przy 120 (szacunkowo). Może dlatego, że w jedną stronę był duży ruch i paskudnie wietrznie (nie centralnie od przodu, ale jednak), a w drugą stronę było spokojnie na drodze (było już późno). Jak na takie warunki - i tak podejrzanie mała różnica moim zdaniem.

Irek.
* 230km z średnim 8.8, dalej 73km z średnią nadal 8.8 (nie zmieniła się), dalej 227km z średnią 8.4, łączny wynik 8.63 na odcinku 530km.

Data: 2019-03-01 14:30:59
Autor: sczygiel
W dniu piątek, 1 marca 2019 16:05:47 UTC-6 użytkownik Irek.N. napisał:
Zrobiłem test. Nie do końca taki jak bym chciał, ale zawsze to coś i można jakieś dane z niego wyciągnąć.

Zawsze blizej prawdy. :)

Wycialem fragment o kalibracji.
Te pomiary zrobiles przy roznych predkosciach. Znaczy sie raz wolno raz szybko.
Zauwazylem ze komputry probuja przewidziec calkowite spalanie a to zazwyczaj jest uzyskiwane przy takiej mieszanej jezdzie.

A nasze pytanie bylo jak pamietasz, ile spala sie przy 160km/h w porownaniu do 120km/h.

Po tym przejeździe mam pewną zagwozdkę. Spalanie wyszło podejrzanie małe. Powinno być tak 0.5 litra więcej, z tego co pamiętam podobne

Tym sie nie przejmuj. Czasem wiater w plecy/oczy zmienia wynik o dobre 10-15% jak odpowiednio szybki.

[...]

Tego u siebie nie odnotowywalem a mialem okres ze mialem krzywe felgi i czasem zamiast tych 2.2 mialem 1.3 a spalanie jakos drastycznie sie nie zmienialo.

[...]

Ten wykres wiele nie mowi. Dla mojego byl taki:
https://www.i-m-a.de/pdf/Ford/diesel_engines/DLD_Range_Leaflet_2002.pdf

I tam widac ze to popularne zalozenie ze trza sie trzymac miedzy szczytami jest nie do konca prawdziwe.
Zreszta i to jest podane w g/kWh wiec i tak latwo przeliczyc nie daje sie.

[...]

Spokojna glowa. Jak pojedziesz autostrada bursztynowa to starczy 100km zrobic jedna predkoscia i dotankowac i kolejne 100km druga i ci wszystko wyjdzie.
Tylko trzeba pamietac o dotankowaniu i tym zeby wogole nie zapomniec o tescie :)

Dzieki za pamiec.

Data: 2019-03-02 22:06:25
Autor: Irek.N.
[...]

No tak, ale trasa zgadzała się wystarczająco dobrze, aby można było oprzeć na niej dalsze rozumowanie, moim zdaniem.

Tym sie nie przejmuj. Czasem wiater w plecy/oczy zmienia wynik o dobre 10-15% jak odpowiednio szybki.

Jasne, ale tym razem w pyszczek, nie w plecka, więc brakujące 0.5 nie tłumaczy. Należało by wręcz zapytać dlaczego nie więcej.

[...]

Zrobiłem jeszcze jedną próbę. Jadąc pod górkę, dosyć długa, przełączyłem w manual i starałem się zaobserwować chwilowe spalanie jadąc tak, aby nie zmieniała się prędkość. Na wiele prób górki mi nie wystarczyło, ale zauważyłem, że skrzynia preferuje wysokie biegi, a jak wymuszam niższe, to spalanie rośnie. Więc moje założenie, że lepiej bliżej 2000rpm nie sprawdziło się. Skrzynia preferowała ~1200, a każda moja interwencja tylko pogarszała spalanie - choć niedużo. Lepiej się więc nie wtrącać :)
To takie bardzo, bardzo zgrubne sprawdzenie.

[...]

Raczej małe szanse - nie mam w tamtym kierunku żadnego klienta, a na wakacje wolę w dół - niewiele dalej, a cieplej. No i utopić się nie da ;)

Swoją drogą - nie muszę tankować dla sprawdzenia. Dla mnie błędy poniżej 2% we wskazaniach komp-rzeczywistość, to po pierwsze mistrzostwo świata, a po drugie i tak 2x lepiej niż by wystarczyło. Popatrz, jeżeli błąd był by 2x większy, to na 9 litrach oznacza to poniżej 0.3 litra różnicy!
Ciekawe dlaczego tak dobrze to działa. W volvicy przekłamania zdarzają są na poziomie 1.5 litra, przy spalaniu w okolicach 8-9/100. To daje blisko 20% różnicy.

Miłego.
Irek.N.
ps. też czuję, że to nie opony...

Data: 2019-02-13 21:33:42
Autor: J.F.
Dnia Wed, 13 Feb 2019 21:26:25 +0100, Irek.N. napisał(a):
[...]

Najprostsze wytlumaczenie to blad pomiaru :-)

Ale jesli masz jakiegos saaba z wielkim silnikiem, to moze faktycznie
minimum jest przy 160, tak jak u nas na jedynce pali wiecej :-)

J.

Data: 2019-02-13 21:59:59
Autor: Irek.N.
Optymalna prędkość w trasie

Najprostsze wytlumaczenie to blad pomiaru :-)

400km w jedną stronę, na tyle długi kawałek, że można coś wiarygodnie zaobserwować, prawda?

Ale jesli masz jakiegos saaba z wielkim silnikiem, to moze faktycznie
minimum jest przy 160, tak jak u nas na jedynce pali wiecej :-)

No właśnie to jest ciekawe, że przy spokojnej jeździe (autostradowo 130-140) wychodzi spalanie na poziomie 10. Jak przydeptałem i starałem się mieć 160 z lekkim plusem czasami, to wyszło 9,4.

Czuć, że samochód chce jechać szybciej i szybciej. Na własne potrzeby tłumaczę to tym, że ma ekstra doładowanie z naporu powietrza :) No bo jak inaczej?

Miłego.
Irek.N.
ps. obserwacja nie z jednej trasy
ps2. idąc tym tropem pomyślałem, że może jeszcze szybciej będzie jeszcze lepiej, ale nie... przełom ewidentnie jest na poziomie 160-170

Data: 2019-02-13 23:09:34
Autor: J.F.
Dnia Wed, 13 Feb 2019 21:59:59 +0100, Irek.N. napisał(a):
Najprostsze wytlumaczenie to blad pomiaru :-)
400km w jedną stronę, na tyle długi kawałek, że można coś wiarygodnie zaobserwować, prawda?

Ale tez mozna sie pomylic.

[...]

Pisales o 110-120, a to spora roznica.

Ciekawe czy dla 140/160 roznica w sprawnosci silnika moglaby powodowac
takie cuda ... no, nie, raczej nie - chce sie szybciej, to trzeba
dodac gazu :-)

Hm, a gdyby dodatkowo byl inny bieg ?

Czuć, że samochód chce jechać szybciej i szybciej. Na własne potrzeby tłumaczę to tym, że ma ekstra doładowanie z naporu powietrza :) No bo jak inaczej?

Wiatr w jedna strone ?
Bo 400 km to raczej nie pod gorke.

Data: 2019-02-13 23:52:24
Autor: Irek.N.
Optymalna prędkość w trasie
Ale tez mozna sie pomylic.

Mam klienta za W-wą. Za każdym razem jak tam jadę to się łapię na spkojnej jeździe do 1/3 trasy, a później rura...

Mam pomysł jak to sprawdzić, ale musi się trafić kawałek w miarę prosty i nie pochyły, a o to u u mnie trudno. Musi być dalsza trasa.

Pisales o 110-120, a to spora roznica.

Z głowy piszę...na czuja.

Hm, a gdyby dodatkowo byl inny bieg ?

Przy tych prędkościach chyba na ostatnim zawsze jedzie.

Wiatr w jedna strone ?
Bo 400 km to raczej nie pod gorke.

Nie sądzę, ale mocny wiatr jest odczuwalny.
Zastanawiam się jeszcze nad jednym. Buda jest mało opływowa chyba, typowy suv. Czy jest możliwe, że przy wyższej prędkości turbulencja jest mniejsza? Na ucho robi się głośniej. Albo struga układa się jakoś tak, że silnik ma łatwiej?
Czuć że lepiej ciągnie, ale może to właśnie mniejszy opór a nie większa moc?

Miłego.
Irek.N.

Data: 2019-02-14 06:00:00
Autor: Budzik
Optymalna prędkość w trasie
Użytkownik Irek.N. tajny@jakis.taki.jest.pl ...

[...]

Nie ma trakiej mozliwości.
Masz wspolczynnik cx, masz dosc wysokie auto - opory muszą rosnac wraz ze wzrostem predkosci i to znacznie.

jaki silnik? Jaka moc?

--
Pozdrawia... Budzik
"Wiem, że to, co piszę, jest może średnio mądre,

Data: 2019-02-14 16:21:38
Autor: J.F.
Dnia Wed, 13 Feb 2019 23:52:24 +0100, Irek.N. napisał(a):
Ale tez mozna sie pomylic.

Mam klienta za W-wą. Za każdym razem jak tam jadę to się łapię na spkojnej jeździe do 1/3 trasy, a później rura...

To tym bardziej :-)

Hm, a gdyby dodatkowo byl inny bieg ?
Przy tych prędkościach chyba na ostatnim zawsze jedzie.

Nie podales co za auto :-)

Zastanawiam się jeszcze nad jednym. Buda jest mało opływowa chyba, typowy suv. Czy jest możliwe, że przy wyższej prędkości turbulencja jest mniejsza?

Ogolnie mozliwe, zobacz
https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/airplane/dragsphere.html

zwykla kula, a spada wspolczynnik przy pewnej predkosci.
I to ponoc z powodu wiekszych turbulencji !

Ale zeby "typowy suw" tez tak mial ? Troche watpie, pewnie z natury m
duzo turbulencji

Czuć że lepiej ciągnie, ale może to właśnie mniejszy opór a nie większa moc?

http://www.pl.vortex-generators.com/turbulizatory.html

J.

Data: 2019-02-14 22:16:24
Autor: Irek.N.
Optymalna prędkość w trasie
Nie podales co za auto :-)

Bo nie ma to zasadniczo znaczenia.
Wózek ma ponad 360KM i 720Nm, diesel oczywiście (nie nie przetopię..., jest zajebisty taki jaki jest!)

Ogolnie mozliwe, zobacz
https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/airplane/dragsphere.html

zwykla kula, a spada wspolczynnik przy pewnej predkosci.
I to ponoc z powodu wiekszych turbulencji !

No właśnie, kula, słabo kształtem nawiązuje do wozodła. Generalnie słyszę, że z aerodynamiką to nie jest za dobrze - cichy samochód, ale przy większych prędkościach robi się głośny. Poruszałem się też Tuaregiem, starszawym. Bardzo przyjemnie i cicho nawet przy szybkiej jeździe (za to inne aspekty - np. zawieszenie - koszmar).

Ale zeby "typowy suw" tez tak mial ? Troche watpie, pewnie z natury m
duzo turbulencji

Ty wątpisz, ja nie wierzę :)
O ile zjawisko jest do ogarnięcia, nawet można się go spodziewać, o tyle w przypadku bryły złożonej trochę gorzej u mnie z wyobraźnią :(

http://www.pl.vortex-generators.com/turbulizatory.html

Pacz Pan jaka technika. Czyli co, mamy sobie ponaklejać elementy na karoserii? ;)

Miłego.
Irek.N.

Data: 2019-02-14 23:42:38
Autor: przemek.jedrzejczak
Optymalna prędkość w trasie
-- Bo nie ma to zasadniczo znaczenia. Wózek ma ponad 360KM i 720Nm, diesel oczywiście (nie nie przetopię..., jest zajebisty taki jaki jest!)

no nie wstydz sie :-) Multipla ?

Data: 2019-02-15 20:19:43
Autor: Irek.N.
Optymalna prędkość w trasie
no nie wstydz sie :-) Multipla ?

Gorzej, SsangYong ;)

Miłego.
Irek.N.

Data: 2019-02-15 13:09:36
Autor: J.F.
Użytkownik "Irek.N."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q44lr9$j17$1@node2.news.atman.pl...
Nie podales co za auto :-)
Bo nie ma to zasadniczo znaczenia.
Wózek ma ponad 360KM i 720Nm, diesel oczywiście (nie nie przetopię..., jest zajebisty taki jaki jest!)

No to co sie dziwisz, ze ma duze straty w samym silniku, i przy malych predkosciach spalanie rosnie.

Tylko obstawialbym ze to bedzie przy 50km/h, no 70, a nie przy 150 :-)

[...]

Chodzi o idee - wspolczynnik oporu potrafi spasc wraz z predkoscia.

http://www.pl.vortex-generators.com/turbulizatory.html

Pacz Pan jaka technika. Czyli co, mamy sobie ponaklejać elementy na karoserii? ;)

Modelarze naklejaja papier scierny - piaskiem do powietrza.
Sprawdza sie tez rozciagieta zylka - wiec moze antene CB zamontowac, albo rury na zderzaku :-)

J.

Data: 2019-02-15 20:21:12
Autor: Irek.N.
Optymalna prędkość w trasie
Modelarze naklejaja papier scierny - piaskiem do powietrza.
Sprawdza sie tez rozciagieta zylka - wiec moze antene CB zamontowac, albo rury na zderzaku :-)

Normalnie czary-mary dla mnie.
Poprawianie przez pogarszanie. Musze to opatentować ;)

Miłego.
Irek.N.

Data: 2019-02-16 08:03:02
Autor: Mateusz Viste
On Fri, 15 Feb 2019 20:21:12 +0100, Irek.N. wrote:
Poprawianie przez pogarszanie. Musze to opatentować ;)

Pogarszanie, ale w dobrą stronę :) Gdyby samoloty miały okrągły profil skrzydeł, to by nie latały.

Mateusz

Data: 2019-02-15 19:01:35
Autor: tck
W dniu 14.02.2019 o 22:16, Irek.N. pisze:
[...]

nie bez powodu piłeczka golfowa wygląda jak wygląda i nie jest gładka

--
pozdr

Tomasz

tck(at)top.net.pl

Data: 2019-02-14 17:10:07
Autor: Cavallino
W dniu 13-02-2019 o 23:52, Irek.N. pisze:
Ale tez mozna sie pomylic.

Mam klienta za W-wą. Za każdym razem jak tam jadę to się łapię na spkojnej jeździe do 1/3 trasy, a później rura...

No ale co, po tym spokojnym kawałku dolewasz do pełna i mierzysz ile weszło?
Bo jak sugerujesz się wskazaniami kompa - no to już wiesz gdzie tkwi błąd.

Data: 2019-02-14 22:10:32
Autor: Irek.N.
Optymalna prędkość w trasie
No ale co, po tym spokojnym kawałku dolewasz do pełna i mierzysz ile weszło?
Bo jak sugerujesz się wskazaniami kompa - no to już wiesz gdzie tkwi błąd.

No właśnie nie, pierwszy samochód w którym każda ćwiartka wskaźnika oznacza dokładnie 200km. Serio, wskazania wychyłowego i kompa są podejrzanie zgodne z rzeczywistymi wartościami.

Zrobię test o którym pisałem - sam jestem ciekaw, tylko muszę trafić płaską i pustą trasę.

Miłego.
Irek.N.

Data: 2019-02-15 22:39:25
Autor: Cavallino
W dniu 14-02-2019 o 22:10, Irek.N. pisze:
[...]

Ale mówisz o tym ile wejdzie po dolaniu po tych 200 km, czy o tym, że w sumie wyjdzie 800?

Data: 2019-02-15 22:50:49
Autor: Irek.N.
Optymalna prędkość w trasie
Ale mówisz o tym ile wejdzie po dolaniu po tych 200 km, czy o tym, że w sumie wyjdzie 800?

Pisałem dzisiaj, po tankowaniu, że jest zgodność na poziomie 1.6% pomiędzy realnym zużyciem, a podawanym przez komputer - w tym konkretnym tankowaniu oczywiście.

Odnoszę się do tego, że po przejechaniu 200km mam 3/4 baku. Po kolejnych 200km mam połowę i tak dalej. Po prostu zgadza się z grubsza (nie analizowałem grubości wskazówki!) odczyt z wskaźnika paliwa z przewidywalnym zużyciem.
Nigdy nie tankowałem ćwiartki czy połówki, znaczy nie zwracałem na to uwagi, a zazwyczaj tankuję do pełna z rezerwy.

Miłego.
Irek.N.

Data: 2019-02-15 23:25:18
Autor: Cavallino
W dniu 15-02-2019 o 22:50, Irek.N. pisze:
[...]

Połowę na wskaźniku, czy połowa wchodzi do baku?

Nigdy nie tankowałem ćwiartki czy połówki,

No właśnie - a tu leży pies pogrzebany.

Komputer niekoniecznie mierzy liniowo, czyli poprawnie w każdym zakresie prędkości.
I wcale nie wiesz czy sobie nie koryguje pośrednich błędnych wskazań pobranych z danych wtrysku, położeniem pływaka.
A to ostatnie odbywa się przy większych ubytkach paliwa dopiero, a w niektórych markach, po wyłączeniu i włączeniu zapłonu.

Data: 2019-02-15 20:24:21
Autor: Irek.N.
Optymalna prędkość w trasie

No ale co, po tym spokojnym kawałku dolewasz do pełna i mierzysz ile weszło?
Bo jak sugerujesz się wskazaniami kompa - no to już wiesz gdzie tkwi błąd.

Właśnie tankowałem.
Wlałem 80,15 litra. Przejechane 788,9km. Komp podaje 10,0. Te 1,6% błędu to dla mnie mistrzostwo świata.
Mów sobie co chcesz, ja ufam pokładowemu.

Miłego.
Irek.N.

Data: 2019-02-15 21:59:56
Autor: Budzik
[...]

Jeszcze dystans sprawdz :)

--
Pozdrawia... Budzik
"Kobiety mogą uczynić milionerem tylko takiego mężczyznę, który jest

Data: 2019-02-14 13:36:32
Autor: J.F.
Użytkownik "Irek.N."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q420g5$6nh$1@node1.news.atman.pl...
Najprostsze wytlumaczenie to blad pomiaru :-)

400km w jedną stronę, na tyle długi kawałek, że można coś wiarygodnie zaobserwować, prawda?

kilka razy ... o ile jeszcze chcialo Ci sie czesto tankowac ... i nie byla to kwestia nachylenia terenu stacji ..

[...]

Sobie przypomnialem jeszcze jedno zjawisko - opor falowy opon.

Opona na dole jest ugieta, i zanim sie wyprostuje, to ponoc moze sie kawalek obrocic.

Ale to raczej przy wiekszych predkosciach, i chyba nie pasuje do tego co piszesz, o ile w ogole jest jakies istotne ...

J.

Data: 2019-02-14 22:21:48
Autor: Irek.N.
Optymalna prędkość w trasie
kilka razy ... o ile jeszcze chcialo Ci sie czesto tankowac ... i nie byla to kwestia nachylenia terenu stacji ..

No nie za bardzo. Na baku robię i powrót, czasami tankuję 150km od startu, ale tylko raz.
Trafi się trasa w przyszłym tygodniu jak sądzę. Zobaczymy.
Zrobię tempomatem z tankowaniami na tym samym odcinku. A->B postaram się 130, B->A 170 (powinno być już pusto).

Sobie przypomnialem jeszcze jedno zjawisko - opor falowy opon.

Znam zjawisko, ale w temacie drgań, a nie "wspomagania".

Miłego.
Irek.N.

Data: 2019-02-15 12:47:23
Autor: J.F.
Użytkownik "Irek.N."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q44m5d$p8h$1@node1.news.atman.pl...
kilka razy ... o ile jeszcze chcialo Ci sie czesto tankowac ... i nie byla to kwestia nachylenia terenu stacji ..
No nie za bardzo. Na baku robię i powrót, czasami tankuję 150km od startu, ale tylko raz.

To takie sobie te pomiary ...

Trafi się trasa w przyszłym tygodniu jak sądzę. Zobaczymy.
Zrobię tempomatem z tankowaniami na tym samym odcinku. A->B postaram się 130, B->A 170 (powinno być już pusto).

A jak na zlosc sie pewnie nie da :-)

I sprawdzic prognoze wiatru na trasie. I zapisac.

Sobie przypomnialem jeszcze jedno zjawisko - opor falowy opon.
Znam zjawisko, ale w temacie drgań, a nie "wspomagania".

To chyba nie o to chodzi.

https://youtu.be/DL8zEWXsggo?t=29

Jak taka fala zajmuje prawie caly obrot, to zaczyna byc o istotne czy na jezdnie trafia gorka czy dolek ...

J.

Data: 2019-02-15 20:18:43
Autor: Irek.N.
Optymalna prędkość w trasie
To chyba nie o to chodzi.

https://youtu.be/DL8zEWXsggo?t=29

Jak taka fala zajmuje prawie caly obrot, to zaczyna byc o istotne czy na jezdnie trafia gorka czy dolek ...

Bardzo punktowe obciążenie opony, poza tym zobacz, wygasza się w pierwszej połówce :)

Miłego.
Irek.N.

Data: 2019-02-15 22:44:11
Autor: J.F.
Dnia Fri, 15 Feb 2019 20:18:43 +0100, Irek.N. napisał(a):
[...]

Trzeba jechac szybciej, do dociagnie do drugiej :-)

J.

Data: 2019-02-13 21:35:30
Autor: Tomasz Gorbaczuk
W dniu .02.2019 o 21:26 Irek.N. <tajny@jakis.taki.jest.pl> pisze:

Piszecie że jak najwolniej żeby było najekonomiczniej.
Wytłumaczcie mi proszę jak to jest możliwe, że mój samochód przy 160  pali mniej niż przy 110-120.

fizycznie niemożliwe.

TG

Data: 2019-02-13 21:03:38
Autor: Mateusz Viste
On Wed, 13 Feb 2019 21:35:30 +0100, Tomasz Gorbaczuk wrote:
[...]

Pewnie, że możliwe. Wystarczy jeździć na księżycu, albo innym ośrodku o nikłej atmosferze i słabej grawitacji.

A tak na poważniej - to chyba i w ziemskich warunkach teoretycznie możliwe, jeśli silnik na tyle potężny że zaczyna pracować wydajnie dopiero pod obciążeniem jazdy 160km/h... A jak wolniej to skuteczność spada szybciej od strat aerodynamicznych. Ale czy w "normalnym" samochodzie dla Kowalskiego to możliwe?

Mateusz

Data: 2019-02-13 22:56:14
Autor: radekp@konto.pl
Optymalna prędkość w trasie
Wed, 13 Feb 2019 21:26:25 +0100, w <q41uh6$4dj$2@node1.news.atman.pl>,
"Irek.N." <tajny@jakis.taki.jest.pl> napisał(-a):

Piszecie że jak najwolniej żeby było najekonomiczniej.
Wytłumaczcie mi proszę jak to jest możliwe, że mój samochód przy 160 pali mniej niż przy 110-120.

Bo tak nie jest.

Data: 2019-02-13 21:55:28
Autor: RoMan Mandziejewicz
Optymalna prędkość w trasie
Hello Marek,

Wednesday, February 13, 2019, 11:42:22 AM, you wrote:

[...]

Jeśli liczysz tylko koszty, to najniższą rozsądną na najwyższym biegu.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2019-02-14 09:05:53
Autor: Marek
[...]

Właśnie po to zapytałem tu, żeby dowiedzieć się, jaka to jest ta "najniższa rozsądna"
prędkość ;-)

--
Pzdr.
Marek

Data: 2019-02-14 11:59:59
Autor: Budzik
[...]

Rozsadna przelotowa na trasie? Taka zeby cie tiry nie musiały wyprzedzac...

--
Pozdrawia... Budzik
"Najpewniejszą metodą zachowania tajemnicy jest

Data: 2019-02-14 17:12:07
Autor: Cavallino
W dniu 14-02-2019 o 09:05, Marek pisze:
[...]

Zależy od tego po czym jedziesz.
Na dwupasmówce, to tak ze 150. ;-)

Data: 2019-02-15 00:11:16
Autor: RoMan Mandziejewicz
Optymalna prędkość w trasie
Hello Cavallino,

[...]

[...]

Zależy od wartości roboczogodziny i ceny paliwa. Czasem może to być 88
km/h za TIRem. O ile masz aktywny tempomat z radarem i samoczynne
utrzymywania pasa ruchu ;)

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2019-02-15 22:44:02
Autor: Cavallino
[...]

Nie - doszedł nowy parametr "rozsądna" - to i go uwzględniłem.
Nijak oczywiście się to ma do ekonomicznej, albo albo.

Data: 2019-02-14 13:23:30
Autor: J.F.
Optymalna prędkość w trasie
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:9328371199$20190213215529@squadack.com...
Hello Marek,
[...]

hm, mam tych biegow 6, myslisz ze na 5-ce przy 70 wyjdzie wieksze spalanie niz na 6-ce przy 90 ?

J.

Data: 2019-02-14 13:46:52
Autor: radekp@konto.pl
Optymalna prędkość w trasie
Thu, 14 Feb 2019 13:23:30 +0100, w <5c655e13$0$503$65785112@news.neostrada.pl>,
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał(-a):

> [...]

hm, mam tych biegow 6, myslisz ze na 5-ce przy 70 wyjdzie wieksze spalanie niz na 6-ce przy 90 ?

Sądzę, że tak.
I sądzę, ze na 6-tce też możesz pojechać przy 70km/h.

Data: 2019-02-14 17:18:13
Autor: J.F.
Dnia Thu, 14 Feb 2019 13:46:52 +0100, radekp@konto.pl napisał(a):
[...]

Jesli dam rade 70, to porownwac trzeba 5-tke przy ~55 :-)

J.

Data: 2019-02-14 15:46:01
Autor: RoMan Mandziejewicz
Optymalna prędkość w trasie
Hello J.F.,

[...]

Sprawdź. I licząc koszty dodaj roboczogodziny :P

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2019-02-15 00:00:26
Autor: Tomasz Pyra
[...]

Dla takich założeń pewnie najekonomiczniej będzie jechać 70km/h przy 1500rpm.

Jeśli tak już bardzo, bardzo zależy Ci na najmniejszym zużyciu paliwa, to jeszcze sprawdziłbym okolice 1500rpm na V biegu.

Na niższych obrotach może jeszcze trochę dałoby się zejść ze zużyciem paliwa, ale pewnie minimalnie i raczej nie warto.

Natomiast na pewno każde zwiększenie prędkości (czy nawet jazda pod górę) powinno wtedy być robione z redukcją.

Data: 2019-02-15 20:36:27
Autor: Irek.N.
Optymalna prędkość w trasie
Jeśli tak już bardzo, bardzo zależy Ci na najmniejszym zużyciu paliwa, to jeszcze sprawdziłbym okolice 1500rpm na V biegu.

A czy silnik nie powinien być przygotowany na takie obroty?
Coś mi świta, że niskie obroty są dla silnika szkodliwe. Mnie przeraża, że jadąc pod górkę, nawet stromą (u mnie same strome są) mam 1100rpm, a jak zechcę przyspieszyć to automat zredukuje bieg i wyskoczy aż 1300. Paranoja, ale tak to wymyślili.

Miłego.
Irek.N.

Data: 2019-02-15 20:44:17
Autor: Tomasz Gorbaczuk
W dniu .02.2019 o 20:36 Irek.N. <tajny@jakis.taki.jest.pl> pisze:

[...]

Ja mam niecałe 190KM i mam podobnie - wbija mi 6-tkę przy 1200-1300  obrotów. W poprzednim aucie (też od nowości u mnie) miałem 165KM i też  automat zmieniał bardzo nisko biegi. Było to 2.0 HDI i sprzedałem je jak  miało 260kkm nalatane. Silnik i osprzęt oryginalny, bez żadnych napraw.  Nie konstruują tego mimo wszytsko idioci. Tak mam być.

TG

Data: 2019-02-15 20:56:02
Autor: Irek.N.
Optymalna prędkość w trasie
Nie konstruują tego mimo wszytsko idioci. Tak mam być.

Liczę na to, bo strasznie mi przypadł do gustu i chyba zostanie na dłużej :)

Miłego.
Irek.N.

Data: 2019-02-15 23:38:51
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2019-02-15 o 20:36, Irek.N. pisze:
Jeśli tak już bardzo, bardzo zależy Ci na najmniejszym zużyciu paliwa, to jeszcze sprawdziłbym okolice 1500rpm na V biegu.

A czy silnik nie powinien być przygotowany na takie obroty?

Jak najbardziej jest przygotowany.

[...]

Raczej wiedzieli co robią i nic się złego silnikowi nie dzieje.
Przy niskich obciążeniach obroty powinny być stosunkowo niskie, a wysokie tam gdzie obciążenia rosną.