Optymalna prędkość w trasie

Data: 2019-02-13 12:42:58
Autor: J.F.
Optymalna prędkość w trasie
Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q40sas$1n0$1@node2.news.atman.pl...
jadę sobie kilka godzin ekspresówką moim benzynowym TSI i tak się zastanawiam, z jaką prędkością
najlepiej jechać, żeby było najbardziej ekonomicznie. Jak jadę np. 110 km/h, to na 6 biegu
silnik ma 2400 obr/min, a jak 150 km/h to trochę ponad 3000 km/h. W pierwszym przypadku jest
mniejszy opór powietrza, co przekłada się na mniejszą stratę energii, ale silnik pracuje z mniejszym
momentem obrotowym, więc nie wykorzystuję maksymalnie jego mocy.

Ale po co ci wykorzystywac moc maksymalnie ?
Do jazdy 110 potrzebujesz jakis 30KM ..

W drugim przypadku występuje większa
strata energii z powodu większego oporu powietrza, ale silnik na wyższych obrotach pracuje bardziej
wydajnie.

A to niekoniecznie.

Potrzebujesz taki wykresik dla swojego silnika

https://www.motor-talk.de/bilder/missverstaendnis-turbo-die-downsizing-seuche-und-wieso-ich-skyactive-toll-finde-g76091885/1-4-tsi-bsfc-2-i208719146.html

Tu jest sprawnosc czyli zuzycie paliwa na 1kWh wyprodukowana.

Jak widac - optymalna praca tego silnika to ok 2000-3700 rpm, i dosc duze obciazenie, na poziomie ~75% maksimum.

Ale nie potrzebujesz takiej mocy, ktora przy tym powstaje.

110km/h wymaga jakiejs mocy, na tym wykresie to bedzie hiperbola ... a skrzynia biegow pozwoli wybrac kilka punktow z tej hiperboli.
O - spojrz na 120km/h - masz tam dwa punkty.

Niestety - ta hiperbola bedzie omijala obszar optymalnej pracy ...
Przy 120km/h tak na oko byloby to jakies 2000rpm ... ale potrzebowalbys 7-go biegu, albo 8-go.

przy 150 km/h jest szansa trafienia optimum, ale znow przydalby sie 7-my bieg.
Bo jak widac na wykresie - przy 160km/h i 4500 rpm mamy ledwo 250g/kWh.
Tylko ze to jakies 90% maksymalnej sprawnosci, a moc potrzebna znacznie wieksza niz przy 120km/h.

A w praktyce:
-w teorii na takie dylematy mam komputer pokladowy, ktory pokazuje chwilowe spalanie,

-w praktyce tak pomiar skacze (diesel), ze nic z tego nie mozna wywnioskowac,
za duzo pagorkow po drodze.

-bedziesz oszczedzal paliwo, a potem caly zysk wydasz na remont silnika,

-co kto lubi, ja tam wole 150 niz 110, a diesel nie pali przy tym jakos znacznie wiecej.

-kup se diesla lub LPG :-)

  Pytanie: z jaką prędkością najlepiej jechać, żeby było najbardziej ekonomicznie? Załóżmy,
że czas przejazdu trasy np. 300 km jest nieistotny, bo nam się nie spieszy.

Ja tam np nie lubie na autostradzie zjezdzac na prawy pas, wiec wole szybciej :-)

Ale oszczednie ... 90 miedzy tirami ?

Tylko jeszcze komputerek pokladowy, zeby dobrac odpowiednia odleglosc - bo tam aerodynamika czyni cuda :-)

J.

Data: 2019-02-13 13:58:07
Autor: Myjk
Optymalna prędkość w trasie
Wed, 13 Feb 2019 12:42:58 +0100, J.F.
Ale po co ci wykorzystywac moc maksymalnie ?
Do jazdy 110 potrzebujesz jakis 30KM ..

Mój Outlander pokazuje przy 100/h około 30kW. Czyli 40KM.

Co ciekawe podobną moc ma przy odzysku vel rekuperacji
tak do prędkości 30/h -- potem się oczywiście zmniejsza.

--
Pozdor
Myjk

Optymalna prędkość w trasie