Optymalny rower na szybkie dojazdy?

Data: 2010-05-11 23:22:16
Autor: Krzy艣 Cierpi臋tnik
Optymalny rower na szybkie dojazdy?
Podmiejski wrote:

Co艣 co przywioz艂em ze sob膮 z Londynu, rower specjalnie dostosowany do
d艂u偶szych (15-20km) dojazd贸w miejskich (wiele 艣wiate艂, du偶y ruch).

Geometria ramy a la criterium, Reynolds 531. Natomiast pozycja
kierowana jest pionowa, dobra 艂atwa widoczno艣膰 (ale aerodynamika nie
taka dobra jak na wy艣cigowym rowerze). Hamulce i biegi w piastcie.
呕贸艂ty , wi臋c widoczny. Szybki, zwinny w ruchu (w臋偶sza kierownica o
10cm), w膮zkie, twarde opony.
         ^^^^^^
Jakie? ;)

Fotka i d艂u偶szy opis w j. angielskim tu:

http://jeziorki.blogspot.com/2010/05/optimised-for-long-distance-commuting.html

Nieg艂upi. Ten Nexus mie艣ci si臋 w hakach o jakim rozstawie? (over locknut
dimension)

Jak s膮dzicie - jak powinien wygl膮da膰 rower zoptymalizowany na szybkie
dojazdy z dalszych peryferii miast?

Powoli sk艂adem rower o podobnym zastosowaniu. Docelowo b臋dzie w nim
piasta Alfine, wi臋c najwi臋kszym problemem jest zdobycie ramy z poziomymi
hakami o rozstawie 135 mm. Ze wzgl臋du na cen臋 i nisk膮 dost臋pno艣膰
odrzucam nowe ramy. Nie do wiary jak trudno jest kupi膰 ram臋, kt贸ra:

- spe艂nia ju偶 wymienione kryteria
- ma miejsce na ko艂a 28" z opon膮 35 mm i b艂otniki
- ma otwory do przykr臋cenia b艂otnik贸w i baga偶nika
- nie jest badziewiem z innych wzgl臋d贸w.

Jak dla mnie, do optimum nale偶y jeszcze:
- hamulec tarczowy _tylko_ z przodu (mechaniczny, bo mniej z nim zabawy)
- z ty艂u v-ki lub nawet cantilevery
- jaka艣 os艂ona nap臋du (niekoniecznie pe艂na), np. http://bayimg.com/IamKjAaCi

  Ta akurat wygl膮da mi na tak膮, kt贸r膮 mo偶na by zamontowa膰 do wi臋kszo艣ci
  dwurz臋dowych korb Shimano. Ba, widzia艂em podobn膮 os艂on臋 zrobion膮 przez
  spi艂owanie z臋b贸w z zajechanej z臋batki.

Amortyzacja mo偶e?

Jestem za sztywnym. Naprawd臋 dzia艂aj膮cy amortyzator chyba podnosi
"troch臋" koszt i wag臋.

--
Krzy艣

Data: 2010-05-11 14:56:37
Autor: Micha Wolff
On 11 Maj, 23:22, Krzy Cierpi阾nik <b...@blah.blah> wrote:
Podmiejski wrote:
> Co co przywioz砮m ze sob z Londynu, rower specjalnie dostosowany do
> d硊縮zych (15-20km) dojazd體 miejskich (wiele 秝iate, du縴 ruch).

> Geometria ramy a la criterium, Reynolds 531. Natomiast pozycja
> kierowana jest pionowa, dobra 砤twa widoczno舵 (ale aerodynamika nie
> taka dobra jak na wy禼igowym rowerze). Hamulce i biegi w piastcie.
> 硉y , wi阠 widoczny. Szybki, zwinny w ruchu (w昕sza kierownica o
> 10cm), w眤kie, twarde opony.

燸^^^^^
Jakie? ;)

> Fotka i d硊縮zy opis w j. angielskim tu:

>http://jeziorki.blogspot.com/2010/05/optimised-for-long-distance-comm...

Nieg硊pi. Ten Nexus mie禼i si w hakach o jakim rozstawie? (over locknut
dimension)

> Jak s眃zicie - jak powinien wygl眃a rower zoptymalizowany na szybkie
> dojazdy z dalszych peryferii miast?

Powoli sk砤dem rower o podobnym zastosowaniu. Docelowo b阣zie w nim
piasta Alfine, wi阠 najwi阫szym problemem jest zdobycie ramy z poziomymi
hakami o rozstawie 135 mm. Ze wzgl阣u na cen i nisk dost阷no舵
odrzucam nowe ramy. Nie do wiary jak trudno jest kupi ram, kt髍a:

- spe硁ia ju wymienione kryteria
- ma miejsce na ko砤 28" z opon 35 mm i b硂tniki
- ma otwory do przykr阠enia b硂tnik體 i baga縩ika
- nie jest badziewiem z innych wzgl阣體.

Jak dla mnie, do optimum nale縴 jeszcze:
- hamulec tarczowy _tylko_ z przodu (mechaniczny, bo mniej z nim zabawy)
- z ty硊 v-ki lub nawet cantilevery
- jaka os硂na nap阣u (niekoniecznie pe硁a), np.http://bayimg.com/IamKjAaCi

Ta akurat wygl眃a mi na tak, kt髍 mo縩a by zamontowa do wi阫szo禼i
dwurz阣owych korb Shimano. Ba, widzia砮m podobn os硂n zrobion przez
spi硂wanie z阞體 z zajechanej z阞atki.

> Amortyzacja mo縠?

Jestem za sztywnym. Naprawd dzia砤j眂y amortyzator chyba podnosi
"troch" koszt i wag.

Spore wymagania jak na rower na takie kr骳iutkie trasy :))
Mnie tam bawi teksty o "przystosowaniu" do miejskiej jazdy, rower ma
by po prostu wygodny dla u縴tkownika, jazda po mie禼ie to nie jest
downhill wymagaj眂y specjalnego sprz阾u, a rower wcale nie musi mie
klocowatej 2kg przerzutki w pia禼ie, kt髍a nic nadzwyczajnego nie
wnosi (chyba tyle, 縠 nie da si skutecznie poci眊n辨 za autobusem :))
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-05-12 00:26:35
Autor: Krzy艣 Cierpi臋tnik
Optymalny rower na szybkie dojazdy?
Micha艂 Wolff wrote:

Spore wymagania jak na rower na takie kr贸ciutkie trasy :))
Mnie tam bawi膮 teksty o "przystosowaniu" do miejskiej jazdy, rower ma
by膰 po prostu wygodny dla u偶ytkownika, jazda po mie艣cie to nie jest
downhill wymagaj膮cy specjalnego sprz臋tu, a rower wcale nie musi mie膰
klocowatej 2kg przerzutki w pia艣cie, kt贸ra nic nadzwyczajnego nie
wnosi (chyba tyle, 偶e nie da si臋 skutecznie poci膮gn膮膰 za autobusem :))

O co Ci w艂a艣ciwie chodzi? ;)
To nie jest 偶aden specjalny sprz臋t, a jego wyb贸r jest podyktowany
wygod膮. No chyba, 偶e wg Ciebie 50%* mniej zabawy z obs艂ug膮 roweru,
mo偶liwo艣膰 zamontowania pe艂nej os艂ony 艂a艅cucha (je藕dzisz czasem rowerem
w normalnych ciuchach?) to co艣 innego.

Czepiasz si臋 masy, zawy偶aj膮c j膮 sporo w g贸r臋, tak jakby klasyczny nap臋d
nic nie wa偶y艂...

* tak, wiem, 偶e 95% statystyk jest wyssanych z palca. Pisz臋
  subiektywnie.

--
Krzy艣

Data: 2010-05-12 05:26:33
Autor: Micha Wolff
Optymalny rower na szybkie dojazdy?
On 12 Maj, 00:26, Krzy Cierpi阾nik <b...@blah.blah> wrote:

O co Ci w砤禼iwie chodzi? ;)

Polemizuj z tez, 縠 optymalny rower na szybkie dojazdy powinien mie
przerzutk w pia禼ie, to go na pewno nie przyspieszy.

To nie jest 縜den specjalny sprz阾, a jego wyb髍 jest podyktowany
wygod. No chyba, 縠 wg Ciebie 50%* mniej zabawy z obs硊g roweru,
mo縧iwo舵 zamontowania pe硁ej os硂ny 砤馽ucha (je糳zisz czasem rowerem
w normalnych ciuchach?) to co innego.

Je縟筷 do pracy zawsze w normalnych ciuchach - i nie odczuwam w og髄e
takiej potrzeby, wystarczy podwin辨 spodnie, na deszczu b硂tniki te
Ci w 100% nie ochroni, by mie suche buty i tak potrzeba ochraniaczy
czy spodni wodoodpornych. Teza o 50% zabawna, raczej du縪 prawdziwsza
jest teza o 50-100% wi阫szych kosztach na taki nap阣.

Czepiasz si masy, zawy縜j眂 j sporo w g髍, tak jakby klasyczny nap阣
nic nie wa縴...

Taki nap阣 jest du縪 ci昕szy i du縪 dro縮zy. Do tego taki rower jest
ma硂 uniwersalny, ma za w眘ki zakres prze硂縠 (poza Rohloffem) by go
wykorzystywa gdzie indziej. Ja pokazuj po prostu, 縠 zyski z tej
przerzutki nie s wcale znacz眂e. A kupowanie do舵 drogiego sprz阾u
tylko na miasto - warto si zastanowi czy nam si to b阣zie op砤ca,
klasyczny rower na miasto powinien by taniutki, by si nie ba jego
kradzie縴 oraz zniszcze dokonanych przez zim i s髄.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-05-12 16:46:04
Autor: szaraban
> [...]

klasyczny rower na miasto powinien by taniutki, by si nie ba jego
kradzie縴 oraz zniszcze dokonanych przez zim i s髄.

a ja dzi kupi砮m street scrapera, ca砮go na Alfine za 1300 z.
mam nadziej 縠 si sprawdzi w 80 % po mie禼ie.

Data: 2010-05-12 19:11:48
Autor: Krzy艣 Cierpi臋tnik
Optymalny rower na szybkie dojazdy?
szaraban@vp.pl wrote:

a ja dzi艣 kupi艂em street scrapera, ca艂ego na Alfine za 1300 z艂.
mam nadziej臋 偶e si臋 sprawdzi w 80 % po mie艣cie.

Poku艣 si臋 kiedy艣 o recenzj臋 na grupie :)

--
Krzy艣

Data: 2010-05-12 17:52:26
Autor: Krzy艣 Cierpi臋tnik
Optymalny rower na szybkie dojazdy?
Micha艂 Wolff wrote:

On 12 Maj, 00:26, Krzy艣 Cierpi臋tnik <b...@blah.blah> wrote:

O co Ci w艂a艣ciwie chodzi? ;)

Polemizuj臋 z tez膮, 偶e optymalny rower na szybkie dojazdy powinien mie膰
przerzutk臋 w pia艣cie, to go na pewno nie przyspieszy.

Dobra, ale nie polemizuj "wiedz膮c lepiej" i od razu wy艣miewaj膮c drug膮
stron臋... Zobacz o co pyta艂 Podmiejski. Nawet jego nick co艣 sugeruje.

[...]

Je偶d偶臋 do pracy zawsze w normalnych ciuchach - i nie odczuwam w og贸le
takiej potrzeby, wystarczy podwin膮膰 spodnie, na deszczu b艂otniki te偶
Ci臋 w 100% nie ochroni膮, by mie膰 suche buty i tak potrzeba ochraniaczy
czy spodni wodoodpornych. Teza o 50% zabawna, raczej du偶o prawdziwsza
jest teza o 50-100% wi臋kszych kosztach na taki nap臋d.

:-)

Czepiasz si臋 masy, zawy偶aj膮c j膮 sporo w g贸r臋, tak jakby klasyczny
nap臋d nic nie wa偶y艂...

Taki nap臋d jest du偶o ci臋偶szy i du偶o dro偶szy.. Do tego taki rower jest
ma艂o uniwersalny, ma za w膮ski zakres prze艂o偶e艅 (poza Rohloffem) by go
wykorzystywa膰 gdzie indziej. Ja pokazuj臋 po prostu, 偶e zyski z tej
przerzutki nie s膮 wcale znacz膮ce. A kupowanie do艣膰 drogiego sprz臋tu
tylko na miasto - warto si臋 zastanowi膰 czy nam si臋 to b臋dzie op艂aca膰,
  ^^^^^^^^^^^^^^^

Imaginujesz sobie. Dla mnie i nie tylko ma dostatecznie du偶y zakres
prze艂o偶e艅 i jest dostatecznie lekki. Proponowa艂bym da膰 sobie spok贸j z
udowadnianiem, 偶e si臋 nie nadaje. Widzia艂e艣 w og贸le w jakich rowerach
ludzie to montuj膮? I dzia艂a!

Piasta planetarna w sporej cz臋艣ci nowych rower贸w typu 'commuter' to te偶
pewnie tylko spisek producent贸w i marketingowc贸w. :)

klasyczny rower na miasto powinien by膰 taniutki, by si臋 nie ba膰 jego
kradzie偶y oraz zniszcze艅 dokonanych przez zim臋 i s贸l.

Zniszcze艅 dokonanych w normalnym, nieos艂oni臋tym nap臋dzie chcesz
powiedzie膰?

--
Krzy艣

Data: 2010-05-12 09:27:44
Autor: Micha Wolff
Optymalny rower na szybkie dojazdy?
On 12 Maj, 17:52, Krzy Cierpi阾nik <b...@blah.blah> wrote:

Dobra, ale nie polemizuj "wiedz眂 lepiej" i od razu wy秏iewaj眂 drug
stron... Zobacz o co pyta Podmiejski. Nawet jego nick co sugeruje.

Czytaj co kto napisa, nie wk砤dasz mu w usta swoje teorie. Rower z
klasycznymi prze硂縠niami jest l縠jszy, szybszy i ta駍zy - i o tym
pisz. Pokazuj te na swoim przyk砤dzie, 縠 dodatki typu ochrony na
砤馽uch itd. dla wielu s zb阣ne. A to s jednak istotne cechy i na
pewno warte rozwa縠nia.

Imaginujesz sobie. Dla mnie i nie tylko ma dostatecznie du縴 zakres
prze硂縠 i jest dostatecznie lekki.

Ale jest ci昕szy i dro縮zy od klasycznego nap阣u daj眂ego zakres
potrzebny do wszystkiego. Ja to pokazuj ludziom jako rzeczowy
argument i to argument bardzo przekonywuj眂y.

Piasta planetarna w sporej cz甓ci nowych rower體 typu 'commuter' to te
pewnie tylko spisek producent體 i marketingowc體. :)

I w jakim odsetku rower體 miejskich jest taka piasta? W Polsce bardzo
niziutkim, tak samo jak i w wielu innych krajach. W takiej Holandii
ci眊le najpopularniejsze w mie禼ie s zwyk砮 "kozy" z jednym biegiem.

Zniszcze dokonanych w normalnym, nieos硂ni阾ym nap阣zie chcesz
powiedzie?

Pewnie bo piasta wielobiegowa jest tak os硂ni阾a, 縠 wr阠z
niezniszczalna :))
Zaczniesz je糳zi tyle co ja to przestaniesz wierzy w marketingowy
be砶ocik. W tym roku te u縴wa砮m super-hiper uszczelnionej piasty XTR
przeznaczonej do ektremalnych warunk體 MTB i czar jednak prys...

Data: 2010-05-12 13:23:05
Autor: Podmiejski
Optymalny rower na szybkie dojazdy?
On May 12, 6:27爌m, Micha Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:
 Rower z
Rower z klasycznymi prze硂縠niami jest l縠jszy, szybszy i ta駍zy -

Faktycznie. Te taki mam. Ale jednak czuj si bezpieczniej jad眂 w
pionowej pozycji. Zmiana bieg體 na stoj眂o, przy 秝iat砤ch na
Pu砤wskiej to komfort. Czasowo dzi trzy minuty d硊縠j (na 15km) ni
na wy禼igowym. Ale wi阫szy komfort psychiczny.

Dodatki typu ochrony na 砤馽uch itd. dla wielu s zb阣ne. A to s jednak istotne cechy i na
pewno warte rozwa縠nia.

Mo縠 pada deszcz? Wybieram si na Bromptonie.

Piasta ma 135mm szeroko禼i, opony 23-622. Dokupi sobie chyba ciut
szersze jednak. Troszk wi阠ej amortyzacji.

Data: 2010-05-13 09:58:01
Autor: Fabian
Podmiejski pisze:
Piasta ma 135mm szeroko禼i, opony 23-622. Dokupi sobie chyba ciut
szersze jednak. Troszk wi阠ej amortyzacji.

Je糳zi砮m w poprzednim roku je糳zi砮m po mie禼ie na oponkach o tej
szeroko禼i. W tym roku wymieni砮m na szosowe (vittoria zaffiro) 28-622 i
jestem z tej zmiany bardzo zadowolony. Przez zim je糳zi砮m na
prze砤jowych 32-622 i by硂 wygodnie, ale wolno, za to 23-622 bardzo
cierpia硑 - naci阠ia, snake-i na dziurach itp., szczeg髄nie, 縠 nie
jestem lekki i je縟筷 z sakw do pracy.

Fabian.

Data: 2010-05-12 00:33:02
Autor: mt
Krzy艣 Cierpi臋tnik pisze:

[...]

Mam podobnie, jaki艣 czas ju偶 szukam ramy, najlepiej cr-mo, w艂a艣nie o odpowiednim rozstawie hak贸w poziomych pod piast臋 planetarn膮 i poza przypadkami nowych ram w horrendalnie wysokich cenach ci臋偶ko znale藕膰 jak膮艣 fajn膮 u偶ywk臋. Nawet nie mam wymaga艅 co do piwot贸w pod hamulce (i tak by艂by rolkowy) czy otwor贸w pod baga偶nik, s膮 odpowiednie adaptery do przymocowania baga偶nika i bez tego.

--
marcin

Data: 2010-05-12 13:33:04
Autor: Tomasz Minkiewicz
Optymalny rower na szybkie dojazdy?
On Tue, 11 May 2010 23:22:16 +0200
Krzy艣 Cierpi臋tnik <blah@blah.blah> wrote:

Podmiejski wrote:

> [...]
> taka dobra jak na wy艣cigowym rowerze). Hamulce i biegi w piastcie.
> 呕贸艂ty , wi臋c widoczny. Szybki, zwinny w ruchu (w臋偶sza kierownica o
         ^^^^^^
> [...]

piasta Alfine, wi臋c najwi臋kszym problemem jest zdobycie ramy z poziomymi
hakami o rozstawie 135 mm. Ze wzgl臋du na cen臋 i nisk膮 dost臋pno艣膰

Potrzebujesz a偶 alfina na miasto? Je偶d偶臋 po mie艣cie z nap臋dem 1x9,
o rozpi臋to艣ci mniej-wi臋cej w艂a艣nie alfinowej i pi臋ciu z臋batek nie
u偶ywam w og贸le, sz贸stej 鈥 od wielkiego dzwonu, a z pozosta艂ych trzech
wykorzystuj臋 i tak g艂贸wnie jedn膮.

[...]

Saurus! Poka偶 mu t臋 swoj膮 ramk臋, co jeszcze loda umie zrobi膰. :)

Jak dla mnie, do optimum nale偶y jeszcze:
- hamulec tarczowy _tylko_ z przodu (mechaniczny, bo mniej z nim zabawy)

Chyba tylko z bardzo malutk膮 tarczk膮. Widelec taki, jak na powy偶szej
fotografii 鈥 a jak rozumiem, my艣lisz o ramie podobnego typu 鈥 b臋dzie
dla tarcz za delikatny.

- z ty艂u v-ki lub nawet cantilevery

V-ka bez dw贸ch zda艅. Va艂ki i canti s膮 w pe艂ni zast臋powalne, a z cantimi
jest wi臋cej pitolenia przy regulacji. Poza tym wi臋kszo艣膰 mechanicznych
tarcz贸wek ma uci膮g va艂kowy, wi臋c nie b臋dzie trzeba zak艂ada膰 dw贸ch
r贸偶nych klamek.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-05-12 17:26:15
Autor: Krzy艣 Cierpi臋tnik
Tomasz Minkiewicz wrote:

[...]

Na miasto niekoniecznie. Przez podobie艅stwo mia艂em na my艣li te偶 rower
dojazdowy, ale z dalszych peryferi贸w (w sumie o to pyta艂 Podmiejski :).
Co prawda dla niekt贸rych to pewnie 偶adne g贸rki, ale mam pod nosem
wysoczyzn臋 morenow膮, a troch臋 dalej Dolin臋 Dolnej Wis艂y. W mie艣cie te偶
nie wsz臋dzie jest p艂asko.

[...]

Chodzi mo偶e o t臋?
http://www.saurus.net.pl/ilpompino.jpg

[...]

No tak, dlatego bez kombinowania mo偶na naby膰 widelec "prze艂ajowy" (wiki
m贸wi, 偶e UCI zabrania tarcz贸wek na oficjalnych zawodach). Fotka z
kawa艂kiem roweru:

http://42.pl/u/2hgf
Widelec prod. Dimension ozn. FK1268. Tak, wa偶y ton臋 ;) (cr-mo)

[...]

Racja. Pomys艂 na canti by艂 jedynie st膮d, 偶e w jednej ramie mam taki
mostek z centralnym mocowaniem pancerza id膮cego do canti. Z v-k膮 nie
b臋dzie z niego po偶ytku, ale co zrobi膰 - niech sobie jest. Niby w
prze艂aju u偶ywa si臋 canti ze wzgl臋du na nisk膮 zapychalno艣膰 b艂otem :)

--
Krzy艣

Data: 2010-05-12 17:40:58
Autor: Tomasz Minkiewicz
Optymalny rower na szybkie dojazdy?
On Wed, 12 May 2010 17:26:15 +0200

Tomasz Minkiewicz wrote:

> [...]

Co prawda dla niekt贸rych to pewnie 偶adne g贸rki, ale mam pod nosem
wysoczyzn臋 morenow膮, a troch臋 dalej Dolin臋 Dolnej Wis艂y. W mie艣cie te偶

Ja te偶 nie mieszkam na holenderskich polderach. Miasto 艁贸d藕 jest
wprawdzie p艂a艣ciejsze^Wp艂astsze^Wma mniejsze deniwelacje wzgl臋dne,
ni偶 okolice 3miasta, ale jednak troszk臋 falisto艣ci tu si臋 trafia.
W dodatku mieszkam w zachodniej cz臋艣ci miasta a pracuj臋 we wschodniej,
wi臋c z ca艂膮 odpowiedzialno艣ci膮 mog臋 stwierdzi膰, 偶e do roboty mam pod
g贸rk臋. ;)

Chodzi mo偶e o t臋?
http://www.saurus.net.pl/ilpompino.jpg

A nie dla Ciebie jest idealna? Spe艂nia chyba wszystkie warunki. Od
allegrowej u偶ywki dro偶sza, ale obiektywnie patrz膮c 鈥 ca艂kiem dobra
cena.

A ten niesmaczny dowcip to st膮d, 偶e si臋 ostatnio gdzie艣 w sieci
doczyta艂em, co po w艂osku znaczy 鈥瀒l pompino鈥. Tylko co 鈥瀊lowjob鈥. ;)

> [...]

kawa艂kiem roweru:

http://42.pl/u/2hgf
Widelec prod. Dimension ozn. FK1268. Tak, wa偶y ton臋 ;) (cr-mo)

Spoko. Pi臋kno sztywnych widelc贸w polega na tym, 偶e nawet te, kt贸re wa偶膮
ton臋, s膮 i tak l偶ejsze od najl偶ejszych amor贸w. :)

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-05-12 18:44:22
Autor: Krzy艣 Cierpi臋tnik
Tomasz Minkiewicz wrote:

Krzy艣 Cierpi臋tnik wrote:
Tomasz Minkiewicz wrote:
Krzy艣 Cierpi臋tnik wrote:

[...]

By艂aby, gdyby nie to, 偶e to jest 120 mm. Istnia艂a wersja 135 mm, ale
przestali j膮 produkowa膰. Teraz b臋dzie

http://on-one.co.uk/news/products/q/date/2010/04/20/pompetamine-pompino-on-amphetamines

Niestety, tamta bardziej by mi odpowiada艂a :-(

--
Krzy艣

Optymalny rower na szybkie dojazdy?