Ortodoksja i chaos

Data: 2013-12-01 00:11:03
Autor: Mark Woydak
Ortodoksja i chaos

wPolityce.pl: W pana książce "Ortodoksja i chaos" porusza pan szeroki
wachlarz tematów - od edukacji przez media po kwestie obyczajowe. Jaki jest
zatem wspólny mianownik wybranych materiałów?

Prof. ALEKSANDER NALASKOWSKI, autor książki "Ortodoksja i chaos", profesor
zwyczajny pedagogiki na UMK i dyrektor toruńskiej Szkoły - Laboratorium:
Mianownikiem jest czas. Komentowane wydarzenia, fakty, procesy dość
szczelnie wypełniły ostatnie lata mojego, ale i wielu innych, życia.
Przecinały moje życie, pracę, nicowały świadomość i prowokowały do buntu.
To niemal jak blog – wymieszanie czasu i treści.

W pana tekstach obok nuty pesymistycznej obserwacji iż świat w wielu
punktach się stacza pojawia się wyraźna nuta optymizmu: prędzej czy później
konsekwencje wyjdą na wierzch i powrócimy do normalności, czy to w kulturze
czy edukacji. Czy stanie się to za naszego życia?

Nie sądzę. Takiej sprawiedliwości za życia nie ma. Przekonuje o tym
przykład mojej śp. mamy. Jako dziecko przeżyła wojnę, potem dopadł ją
socjalizm i nigdy nie doczekała wolnej Polski. Ilekroć o tym myślę, to
widzę to w kategoriach niesprawiedliwości. Nie ma więc powodu, aby nasza
historia skończyła się happy endem. Bo niby dlaczego-jeśli nic na to nie
wskazuje? Dojdziemy do normalności – tak sądzę, ale czy z udziałem żyjących
pokoleń?

 Poleciłbym Pana książkę zwłaszcza rodzicom bo przywraca zdrowy rozsądek w
patrzeniu na dzieci, na ich wychowanie i edukację. Jakie rady by pan dał
rodzicom? Czym się kierować by wychować dzieci na dobrych, mądrych i - co
dziś często pomijane - odpowiedzialnych za siebie, rodziny i ojczyznę
ludzi?

Myślenie o szkole, nauczycielach, podręcznikach i wychowaniu zaczynać
zawsze od pytania „czyje jest moje dziecko?”. A potem robić wedle
udzielonej sobie odpowiedzi. Jeśli twoje dziecko zamienia się w kupkę
plastikowego popu, jeśli nie czyta, jeśli cię nie szanuje i bojkotuje twoją
wiarę, to tym bardziej jest twoje dziecko. Musisz rzucić wszystko i je
ratować. Jest lektura dla rodziców – uniwersalna i zawsze pomocna. To
biografie wielkich. Tam jest wiele wskazówek jak żyć mądrze i dobrze.

 Niedawno opublikował pan na łamach "w Sieci" fascynujący artykuł na temat
epidemii uzależnienia od komputerów, gier itp. zabawek. Odzew Czytelników
był niesamowity, okazuje się, że niemal każdy zna kogoś z takim problemem.
Jak sobie z tym radzić?

Proste. Zabrać komputery, zamknąć do szafy i spokojnie z rozwagą przeżyć
wraz z dzieckiem efekt odstawienny. Będzie on polegał na buncie, histerii i
nadmiarze czasu. Konsekwentnie trzeba sobie z tym poradzić. A w luki
czasowe wkładać książki, dobre kino i długie rozmowy. Z tym można wygrać,
ale trzeba tę grę najpierw podjąć.

 Jak pan profesor całościowo ocenia stan spraw polskich? Jaka jest nasza
kondycja? Ile słabości, złych mocy, a ile dobra, sił broniących podstaw
cywilizacji?

Tego naprawdę nie wiemy. Gdybyśmy umieli to rzetelnie oszacować bylibyśmy
na prostej. Rachunek sumienia – taki społeczny, narodowy jeszcze nas czeka.
On jest już po drugiej stronie, po stronie zmiany. Sama wola jego dokonania
będzie pierwszym krokiem ku zmianom. Póki co kochamy fasady, pozory i
tolerujemy nieuctwo. Naszym dziedzictwem jest nauka Jezusa. I nie zmogą jej
ani afery, ani zdrajcy, kłamstwa, ani legiony homoseksualnych obsesjonatów.
Bo nasze dziedzictwo nie jest z tego świata. Z Jezusem nie da się wygrać. I
żal mi wszystkich, którzy tego nie zrozumieją.

Data: 2013-12-01 10:39:42
Autor: Mark Woydak
Ortodoksja i chaos
PiS-owski PSYCHOPATA podpisujący się "Mark Woydak" (używający również innych
ksywek) piszacy z mx05.eternal-september.org uzywajacy czytnika
40tude_Dialog/2.0.15.1pl to OSZOŁOM PODSZYWANIEC. Fakt, ze podszywa sie pod
moje dane swiadczy o daleko posunietej chorobie psychicznej. Tani alkohol i
marne wina dokonaly calkowitego spustoszenia w mózgu tego osobnika. Nie ma
juz dla niego ratunku! Módlmy się bracia i siostry! Wspierajmy go w tych
cięzkich chwilach! Nie ma nikogo oporócz nas! Nawet zdychający pies i
wyleniały ze starości kot go opuścili! Pies nasrał mu pod drzwiami, a kot do
zapleśniałego od brudu wyra, które ten nieszczęśnik nazywa łózkiem. Świr ten
po całonocnym fistingu z podobnym sobie indywidium wylazł z nory i znów
zasrywa grupę z rozwalonego odbytu. Módlmy się bracia i siostry! Nadzieja na
pełny powrót do zdrowia psychicznego tego osobnika jest niewielka, a nawet
bliska zera ale spełnijmy chrześciański obowiązek! Wnośmy modły za
PiS-owskiego chorego psychicznie brata!

MW