Orwell 2013

Data: 2013-03-12 03:07:53
Autor: dat100
Orwell 2013
Inwigilacja totalna. Czyli przelewając kasę dla brata/znajomego nie wywinę się od podatku?

Data: 2013-03-12 12:06:01
Autor: Peter
Orwell 2013
  dat100@interia.eu napisał:
Inwigilacja totalna. Czyli przelewając kasę dla brata/znajomego nie wywinę się od podatku?

Ale to już jest aktualnie.
Jeżeli do brata ( powyżej bodajże 9600) to musisz spisać akt darowizny i zawiadomić US, a do znajomego to oprócz aktu darowizny podatek jego nie ominie.
Novum jest takie, że US sam będzie mógł podejrzeć nasze operacje. Teraz to musiało być uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa.

--
Peter

Data: 2013-03-12 12:24:36
Autor: Wojciech Bancer
Orwell 2013
On 2013-03-12, Peter <kominiarz@wp.pl> wrote:

[...]

[...]

Przy takim nieograniczonym dostępie ktoś prędzej czy później wpadnie na napisanie jakiegoś automatu który będzie urzędnikom podsuwać podejrzane przelewy (tytuły, kwoty itp). Więc niby zmiana niewielka, ale moim zdaniem bardzo groźna.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2013-03-12 13:45:15
Autor: RadoslawF
Orwell 2013
Dnia 2013-03-12 12:06, Użytkownik Peter napisał:

[...]

Jak bratu pożyczam dziesięć tysięcy to muszę akt darowizny spisać ?
Masz jeszcze jakieś równie nierealne przemyślenia ?

Pozdrawiam

Data: 2013-03-12 15:10:34
Autor: Miroo
Orwell 2013
W dniu 2013-03-12 13:45, RadoslawF pisze:
[...]

Abstrahując od tego czy US dowie się o tej pożyczce i czy się nią zainteresuje, tak żebyś się nie naciął:
http://inkubatorslaski.pl/Artykuly/podatki/Podatek-od-pozyczki-prywatnej/

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- cytat
kwoty pożyczki wolne od podatku

Od 1.01.2009 od jednej osoby w ciągu trzech kolejnych lat możemy pożyczyć bez podatku w sumie 5 tys. złotych. Od kilku osób łącznie w tym samym okresie możemy pożyczyć bez obowiązku zapłacenia podatku 25 tys. złotych. Podatek zapłacimy w wysokości 2% od nadwyżki pożyczki ponad wymienione kwoty. Przed 1 stycznia 2009 r. kwoty te wynosiły odpowiednio 1 tys. i 5 tys. złotych.

pożyczki w najbliższej rodzinie

Najbliższa rodzina, to: małżonek, zstępni(dzieci, wnuki), wstępni(rodzice,dziadkowie), pasierb, zięć, synowa, rodzeństwo, ojczym, macocha, teściowie. Pieniądze pożyczane w kręgu najbliższej rodziny nie podlegają ograniczeniu kwotowemu. Aby jednak nie zapłacić podatku muszą być spełnione dwa warunki :

W przypadku pożyczki powyżej 9 637 zł, należy o tym fakcie poinformować US składając deklarację PCC-3 w ciągu 14 dni. W rubryce przeznaczonej na podatek należy wpisać 0.

Pożyczka od członka najbliższej rodziny musi być przesłana na rachunek bankowy osoby pożyczającej, albo na jego konto w SKOK. Pieniądze mogą być również przesłane przelewem pocztowym.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -

ps. darowizny traktowane są odmiennie. Też trzeba zgłosić (druk SD-Z2), ale jest na to bodajże pół roku.

Pozdrawiam

Data: 2013-03-12 16:47:05
Autor: RadoslawF
Orwell 2013
Dnia 2013-03-12 15:10, Użytkownik Miroo napisał:

[...]

Co potwierdza że od pożyczki dla brata podatku nie płacimy, tyle że
mamy obowiązek je zgłaszać.

Pozdrawiam

Data: 2013-03-12 10:49:40
Autor: witek
Orwell 2013
RadoslawF wrote:
Co potwierdza że od pożyczki dla brata podatku nie płacimy, tyle że
mamy obowiązek je zgłaszać.

i to w ciagu 14 dni, a nie 6 miesiecy tak jak w przypadku darowizn

Data: 2013-03-13 01:08:21
Autor: Zibo
Orwell 2013
W dniu wtorek, 12 marca 2013 15:10:34 UTC+1 użytkownik Miroo napisał:
W momencie gdy chcę pożyczyć 10 tys koledze, mogę przelać 5 tys na jego konto i 5 tys na konto jego żony? Przejdzie takie cuś?

Data: 2013-03-13 09:15:20
Autor: Maruda
Orwell 2013
W dniu 2013-03-13 09:08, Zibo pisze:
[...]

MoĹźesz. Przelew przejdzie :)
A jeśli pytasz o obowiązek podatkowy, to znów - zależy, czy to będzie darowizna czy pożyczka. Darowizny kumulują się przez 5 lat. Pożyczki - nie wiem.

--

Dziękuję. Pozdrawiam.   Ten Maruda

Data: 2013-03-13 01:29:27
Autor: Zibo
Orwell 2013
W dniu środa, 13 marca 2013 09:15:20 UTC+1 użytkownik Maruda napisał:

> W momencie gdy chcę pożyczyć 10 tys koledze, mogę przelać 5 tys na jego konto i 5 tys na konto jego żony? Przejdzie takie cuś?

Możesz. Przelew przejdzie :)

A jeśli pytasz o obowiązek podatkowy, to znów - zależy, czy to będzie darowizna czy pożyczka. Darowizny kumulują się przez 5 lat. Pożyczki - nie wiem.

-- Dziękuję. Pozdrawiam.   Ten Maruda

Pytam o pożyczkę.
Czy jeśli prześlę rodzinie kolegi górkę ponad 5 tys. a potem ta rodzina prześle koledze górkę (jako pożyczkę) czy muszę zapłacić podatek w świetle prawa? Jeśli nie to można by wykorzystywać wszystkich członków rodziny danego kolegi (zakładając oczywiście że ma się do nich zaufanie).

Data: 2013-03-13 09:37:49
Autor: Maruda
Orwell 2013
W dniu 2013-03-13 09:29, Zibo pisze:

[...]

Nie wiem (na tyle dokładnie, aby odpowiedzieć Ci z jakimkolwiek cieniem odpowiedzialności). Z resztą - co-my-tu o odpowiedzialności. I tak musisz sprawdzić w przepisach.

A nie prościej wekslem?
Liwiusz jest biegły w wekslach, może coś dorzuci... ?
Jeśli macie do siebie (z kolegą) zaufanie, to on Ci wysyła pocztą weksel wystawiony na Ciebie (może być "ale nie na zlecenie"), ty mu przelewasz kasę. Potem on przelewa Tobie kasę z tytułem przelewu "wykup weksla", a ty mu wysyłasz fotografię potarganego weksla (albo ten potargany weksel w kopercie).
Weksel musi być na opłaconym blankiecie lub ze skasowaną opłatą skarbową.

Liwiuszu - to właściwie pytanie do Ciebie :)

--

Dziękuję. Pozdrawiam.   Ten Maruda

Data: 2013-03-13 03:06:38
Autor: Zibo
Orwell 2013
W dniu środa, 13 marca 2013 09:37:49 UTC+1 użytkownik Maruda napisał:
> [...]

Weksel musi być na opłaconym blankiecie lub ze skasowaną opłatą skarbową.

Liwiuszu - to właściwie pytanie do Ciebie :)

Osobiście nie borykam się z problem pożyczki do kolegi. Zadałem pytanie z ciekawości jak by tu ominąć ów próg 5 tys żeby na przyszłość być mądrzejszym.O wekslach będę pamiętał :)

Data: 2013-03-13 09:43:48
Autor: Kamil Jońca
Orwell 2013
Maruda <maruda@null.com> writes:

[...]
Weksel musi być na opłaconym blankiecie lub ze skasowaną opłatą skarbową.

CHYBA od jakiegoś czasu nie ma opłaty skarbowej za weksle.

KJ

--
http://sporothrix.wordpress.com/2011/01/16/usa-sie-krztusza-kto-nastepny/
"Security is mostly a superstition.  It does not exist in nature... Life is

Data: 2013-03-13 15:24:05
Autor: Liwiusz
Orwell 2013
W dniu 2013-03-13 09:43, Kamil Jońca pisze:
Maruda <maruda@null.com> writes:

[...]
Weksel musi być na opłaconym blankiecie lub ze skasowaną opłatą skarbową.

CHYBA od jakiegoś czasu nie ma opłaty skarbowej za weksle.

Na pewno. Od 2007r.

--
Liwiusz

Data: 2013-03-13 15:26:33
Autor: Liwiusz
Orwell 2013
W dniu 2013-03-13 09:37, Maruda pisze:

[...]

Na potarganym skanie weksla bym jednak nie polegał ;) Gdyby to byli przedsiębiorcy, to bym powiedział, że mogą przetestować wystawienie weksla w formie elektronicznej (nowy projekt ruszył w lutym - http://www.remitent.pl/e-weksel-zaczyna-dzialac-w-polsce/5582), ale niestety z pewnych powodów, nie jest to możliwe dla osób fiz. nie prowadzących działalności.

--
Liwiusz

Data: 2013-03-13 11:42:48
Autor: Wojciech Bancer
Orwell 2013
On 2013-03-13, Zibo <z.zibo.z@gmail.com> wrote:

[...]

Pytam o pożyczkę.
Czy jeśli prześlę rodzinie kolegi górkę ponad 5 tys. a potem ta rodzina prześle koledze górkę (jako pożyczkę) czy muszę zapłacić podatek w świetle prawa?

wKF: podatek to musi zapłacić pożyczkobiorca, nie pożyczkodawca.

Jeśli nie to można by wykorzystywać wszystkich członków rodziny danego kolegi (zakładając oczywiście że ma się do nich zaufanie).

Jak urząd dowiedzie czynności pozornej, to może się to źle skończyć.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2013-03-13 07:12:48
Autor: Zibo
Orwell 2013
W dniu środa, 13 marca 2013 11:42:48 UTC+1 użytkownik Wojciech Bancer napisał:

wKF: podatek to musi zapłacić pożyczkobiorca, nie pożyczkodawca.
Jasne

> Jeśli nie to można by wykorzystywać wszystkich członków rodziny > danego kolegi (zakładając oczywiście że ma się do nich zaufanie).

Jak urząd dowiedzie czynności pozornej, to może się to źle skończyć.
Czy czynnością pozorną jest udzielenie pożyczki natychmiast po zaciągnięciu innej pożyczki? Pożyczam pieniądze bo np. moja żona ich potrzebuje, ale nie daję jej tylko też pożyczam bo chcę żeby mi oddała :)

-- Wojciech Bańcer

proteus@post.pl

Data: 2013-03-13 06:44:09
Autor: witek
Orwell 2013
Maruda wrote:
PoĹźyczki - nie wiem.

tez, ale przez 3 jak pamietam

Data: 2013-03-16 04:32:54
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Orwell 2013

"Miroo" 513f375c$0$1255$65785112@news.neostrada.pl

[...]

Czy dwie osoby (inne niż małżonkowie) mogą mieć rachunek wspólny?

Data: 2013-03-12 15:16:56
Autor: Maruda
Orwell 2013
[...]

Albo pożyczasz, albo darowujesz.
Nie musisz :) Może brat po prostu zapłacić podatek.

Masz jeszcze jakieś równie nierealne przemyślenia ?
Napisał prawdę.

--

Dziękuję. Pozdrawiam.   Ten Maruda.

Data: 2013-03-12 16:48:51
Autor: RadoslawF
Orwell 2013
Dnia 2013-03-12 15:16, Użytkownik Maruda napisał:

[...]

Nie musi.

Masz jeszcze jakieś równie nierealne przemyślenia ?
Napisał prawdę.

Skłamał i ty też kłamiesz.
Przy pożyczce dla najbliższej rodziny zachodzi obowiązek zgłoszenia
jej do US, obowiązku podatkowego nie ma.

Pozdrawiam

Data: 2013-03-12 16:55:25
Autor: Kamil Jońca
Orwell 2013
RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> writes:

[/...]
Skłamał i ty też kłamiesz.
Przy pożyczce dla najbliższej rodziny zachodzi obowiązek zgłoszenia
jej do US, obowiązku podatkowego nie ma.

Ale masz jakieś wsparcie? (Najlepiej w postaci przepisu) Bo wg moich
danych (być może nieaktualnych) to bredzisz.

KJ

--
http://blogdebart.pl/2010/03/17/dalsze-przygody-swinki-w-new-jersey/
Somewhere on this globe, every ten seconds, there is a woman giving birth

Data: 2013-03-12 17:11:56
Autor: Kamil Jońca
Orwell 2013
kjonca@poczta.onet.pl (Kamil Jońca) writes:

[...]

Poprawka: masz rację. (Człowiek uczy się przez całe życie)

KJ

An aphorism is never exactly true; it is either a half-truth or
one-and-a-half truths.
-- Karl Kraus

Data: 2013-03-12 13:46:06
Autor: TrzyLinie
Orwell 2013
W dniu 2013-03-12 12:06, Peter napisał(a):
  dat100@interia.eu napisał:
[...]

A jak to jest w przypadku obcych osób, ale takich, które oświadczają, że
prowadzą wspólne gospodarstwo domowe? Tj. żyją w czymś, co można nazwać
modnym obecnie mianem "związku partnerskiego"?

--
TrzyLinie

Data: 2013-03-12 14:05:50
Autor: Waldek
Orwell 2013

  dat100@interia.eu napisał:
[...]

Taa ... Panie Biedron, to gdzie pan teraz jest ?
- na Grodzkiej
- a, myslałem że w Kaliszu

Orwell 2013