Oryginały faktur do spalenia

Data: 2009-07-02 13:14:50
Autor: Tomek
Oryginały faktur do spalenia
Klienci z zagranicy nie za bardzo potrzebujÄ… czy chcÄ… moich faktur.

Czy więc utylizacja oryginału faktury minutę wystawieniu jest gdzieś zabroniona (pewnie nie wprost)?

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-07-02 13:29:08
Autor: Piotrek
Tomek wrote:
Klienci z zagranicy nie za bardzo potrzebujÄ… czy chcÄ… moich faktur.

Widzisz, bo tym klientom za granicą to się w dup*** poprzewracało.
VATu nie znajÄ…. KUP sobie robiÄ… na podstawie wyciÄ…gu operacji na rachunku.

Moi teĹĽ tak majÄ…. Po prostu dramat!

Czy więc utylizacja oryginału faktury minutę wystawieniu jest gdzieś zabroniona (pewnie nie wprost)?

Fakturę masz wystawić.

Ale możesz też mieć oczywiście drukarkę sprzężoną z niszczarką. Takie dwa w jednym.

Piotrek

Data: 2009-07-02 20:56:32
Autor: Tomek
Dnia 02-07-2009 o 13:29:08 Piotrek <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał(a):

Tomek wrote:
Klienci z zagranicy nie za bardzo potrzebujÄ… czy chcÄ… moich faktur.

Widzisz, bo tym klientom za granicą to się w dup*** poprzewracało.
VATu nie znajÄ…. KUP sobie robiÄ… na podstawie wyciÄ…gu operacji na rachunku.

Niektórzy znają, ale też koszty sobie potrącają na bazie ksera świstka z wyciągu.

Moi teĹĽ tak majÄ…. Po prostu dramat!

:)

Czy więc utylizacja oryginału faktury minutę wystawieniu
jest gdzieĹ› zabroniona (pewnie nie wprost)?

Fakturę masz wystawić.

Ale możesz też mieć oczywiście drukarkę sprzężoną z niszczarką. Takie
dwa w jednym.

Tak tak, o tym pisałem. Pytanie - czy oryginałem faktury wystawca może
dowolnie rozporządzać (bo jeśli nie, to jest na to przepis karny).

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-07-02 21:07:38
Autor: Piotrek
Tomek wrote:
Tak tak, o tym pisałem. Pytanie - czy oryginałem faktury wystawca może
dowolnie rozporządzać (bo jeśli nie, to jest na to przepis karny).

IMHO zakazu robienia czegokolwiek z oryginałem FV (po wystawieniu) nie ma.

Piotrek

Data: 2009-07-03 00:08:46
Autor: LA
Oryginały faktur do spalenia

Użytkownik "Piotrek" <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał w wiadomo¶ci news:h2j0m8$67m$1atlantis.news.neostrada.pl...
Tomek wrote:
Tak tak, o tym pisałem. Pytanie - czy oryginałem faktury wystawca może
dowolnie rozporz±dzać (bo je¶li nie, to jest na to przepis karny).

IMHO zakazu robienia czegokolwiek z oryginałem FV (po wystawieniu) nie ma.

Dla własnego spokoju radziłbym im je wysyłać. Co zrobisz gdy w razie kontroli krzyżowej oni powiedz± sorry my z nim nie współpracowali¶my.

Data: 2009-07-03 00:14:58
Autor: Leszek
Oryginaly faktur do spalenia
In article <h2jb5f$qhp$1@pyro.tvk.wroc.pl>, mizy@interia.pl says...>
U?ytkownik "Piotrek" <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisa? w wiadomo?ci news:h2j0m8$67m$1atlantis.news.neostrada.pl...

> IMHO zakazu robienia czegokolwiek z orygina?em FV (po wystawieniu) nie ma.

Dla w?asnego spokoju radzi?bym im je wysy?a?. Co zrobisz gdy w razie kontroli krzy?owej oni powiedz? sorry my z nim nie wspó?pracowali?my.

Kontrola krzy?owa z podmiotem z zagranicy?

?o Jezu

Data: 2009-07-03 05:32:29
Autor: Daniel Stalica
LA pisze:

Dla własnego spokoju radziłbym im je wysyłać. Co zrobisz gdy w razie kontroli krzyżowej oni powiedz± sorry my z nim nie współpracowali¶my.

Ta... a przelewy to się same wykreowały na rachunku

--
Blog: http://blog.stalica.info

Data: 2009-07-02 22:40:19
Autor: witek
Daniel Stalica wrote:
LA pisze:

Dla własnego spokoju radziłbym im je wysyłać. Co zrobisz gdy w razie kontroli krzyżowej oni powiedz± sorry my z nim nie współpracowali¶my.

Ta... a przelewy to się same wykreowały na rachunku

Wiesz, a co US to obchodzi. :)
Nie ma faktury po drugiej stronie i już.  Dla nich wystarczy.

Data: 2009-07-03 10:21:26
Autor: Liwiusz
witek pisze:
Daniel Stalica wrote:
LA pisze:

[...]

   Cóż, wtedy trzeba będzie z wielkim żalem usun±ć kwoty tych faktur ze swoich przychodów, skorygować zapłacony podatek i poprosić o zwrot :)

--
Liwiusz

Data: 2009-07-04 21:51:52
Autor: Tristan
Oryginały faktur do spalenia
W odpowiedzi na pismo z pi±tek 03 lipiec 2009 10:21 (autor Liwiusz publikowane na pl.soc.prawo.podatki, wasz znak: <h2kf25$50n$1@news.onet.pl>):
   Cóż, wtedy trzeba będzie z wielkim żalem usun±ć kwoty tych faktur ze
swoich przychodów, skorygować zapłacony podatek i poprosić o zwrot :)

No ale pralnia pieniędzy zostanie udupiona.... --
Tristan

Data: 2009-07-03 07:30:53
Autor: Piotrek
Oryginały faktur do spalenia
LA wrote:

Dla własnego spokoju radziłbym im je wysyłać. Co zrobisz gdy w razie kontroli krzyżowej oni powiedzą sorry my z nim nie współpracowaliśmy.
Obowiązku wysyłania oryginałów faktur nie ma. Musisz je tylko wystawić.
Co z nimi zrobisz później to jest już Twój wybór i dobra wola.

Natomiast kontrola krzyżowa firm z siedzibą w US jest - jakby to powiedzieć - mało prawdopodobna.

A nawet gdyby w przyszłości ktoś drążył w tym kierunku, to zawsze są twarde dowody pod postacią regulowania należności z ich własnego rachunku bankowego.

-- --

Niestety stopień zbiurokratyzowania DG w Polsce jest IMHO trudny do wyobrażenia dla Klientów z innych Państw (mam porównanie głównie ze Stanami).

O ile tam podatnik nie jest traktowany jako potencjalny złodziej i KUP możesz zrobić na podstawie wyciągu z banku, slipa ze stacji benzynowej albo innego faxu biletu za dowóz Limo Service na lotnisko, to niestety w Polsce zapewne poległbyś podczas pierwszej kontroli.

A później musiałbyś udowadniać w sądzie, że nie jesteś wielbłądem tylko minister finansów był łaskaw przekroczyć delegacje ustawowe podczas wydawania rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

No ale cóż, taki urok.

I tak po wejściu do EU przepisy nieco zelżały i nie nastąpił ani koniec świata, ani armagedon, ani nie było też innych siedmiu plag egipskich.
Co zdaniem niektórych urzędników miało się zdarzyć - choćby po zniesieniu obowiązku podpisywania FV.

Piotrek

Data: 2009-07-03 12:43:02
Autor: Tomek
Dnia 03-07-2009 o 07:30:53 Piotrek <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał(a):

[...]

albo innego faxu biletu za dowĂłz Limo Service na lotnisko, to niestety w
Polsce zapewne poległbyś podczas pierwszej kontroli.

Najciewkasze dla mnie jest to, ĹĽe jest tak jak mĂłwisz, mimo
że ich IRC jest wielką kobyłą, przy której nasze updof i uptu to są lektury do nauczania początkowego, a formularzy mają więcej
niż da się ogarnąć umysłem.

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-07-03 13:32:49
Autor: Piotrek
Tomek wrote:

[...]

Zauważ też, że u nich jest znacznie więcej typów podmiotów i kwitologia może się istotnie różnić w zależności od podmiotu.

No i że bez prawnika to raczej nie da się w sposób komfortowy poruszać w tym środowisku.

Mam styczność jedynie z Inc. i LLC.

I bardziej z ciekawości niż z rzeczywistej potrzeby oglądałem jak to działa - na miejscu są ludzie, którzy tam żyją a co za tym idzie są doprawdy dobrze zmotywowani ażeby sprawy formalne były właściwie prowadzone.

W obu przypadkach koszty są i były księgowane na podstawie między innymi:
- slipĂłw ze stacji benzynowych (zero informacji o nabywcy),
- emaili w invoice,
- skanĂłw biletĂłw za transfer na lotnisko
plus wyciÄ…g z CC.

Co oczywiście nie oznacza, że nie funkcjonują normalne invoice, wystawiane na papierze i wysyłane pocztą.

Piotrek

Data: 2009-07-03 09:54:04
Autor: Maseł
LA wrote:
[...]

A to nie jest tak, ze ta druga firma nie ma obowiazku zaksiegowania
Twojej (wystawionej przez Ciebie) faktury?
W druga strone - ja zaksiegowalem faktury wystawione przez X a u X nie
ma po nich sladu - wtedy bylby klopot...

Pozdro

Maseł

Data: 2009-07-03 08:42:17
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 2 Jul 2009, Piotrek wrote:

Tomek wrote:
Tak tak, o tym pisałem. Pytanie - czy oryginałem faktury wystawca może
dowolnie rozporz±dzać (bo je¶li nie, to jest na to przepis karny).

IMHO zakazu robienia czegokolwiek z oryginałem FV (po wystawieniu) nie ma.

  Ale s± dwie tzw. "przesłanki" prowadz±ce do samoograniczania samowoli ;)
  Jedna to okre¶lenie nie wprost w art.106.4, wskazuj±ce że celem
wystawienia f-ry jest jej wydanie kupuj±cemu (znaczy jak przyjdzie
i będzie chciał dostać na przykład).
  Niewykluczone że kto¶ kiedy¶ z tego wywiedzie, że w takim razie
wystawca nie może jej niszczyć (bo to nie jest dokument dla niego).
  A druga to pytanie o dowód (jakikolwiek, nie musi być "mocny"),
że została wystawiona: "mówi pan, że pan wystawił? - wie pan,
wszyscy tak mówi±!"
  Owszem, w zupełno¶ci się zgadzam - stopień zbiurokratyzowania
mamy jaki mamy...

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-07-03 09:17:12
Autor: Piotrek
Gotfryd Smolik news wrote:
A druga to pytanie o dowód (jakikolwiek, nie musi być "mocny"),
że została wystawiona: "mówi pan, że pan wystawił? - wie pan,
wszyscy tak mówi±!"

O proszę! Tu w dokumentacji finansowej została kopia, a tu w KPiR i ewidencji VAT została wpisana. Oryginał też był ale ponieważ klient by default nie odbiera moich faktur, za¶ ja mam obowi±zku ewidencjonowania oryginałów FV to został zmielony przez niszczarkę.
Podkre¶lam, że oryginały zostały wydrukowane a następnie zmielone (ażeby nie było że chciałem zaoszczędzić kilka drzew i wystawiłem tylko kopie).

Może być? ;-)

Piotrek

Data: 2009-07-03 12:39:48
Autor: Tomek
Dnia 03-07-2009 o 09:17:12 Piotrek <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał(a):

Gotfryd Smolik news wrote:
A druga to pytanie o dowód (jakikolwiek, nie musi być "mocny"),
że została wystawiona: "mówi pan, że pan wystawił? - wie pan,
wszyscy tak mĂłwiÄ…!"

O proszę! Tu w dokumentacji finansowej została kopia, a tu w KPiR i
ewidencji VAT została wpisana. Oryginał też był ale ponieważ klient by
default nie odbiera moich faktur, zaĹ› ja mam obowiÄ…zku ewidencjonowania
oryginałów FV to został zmielony przez niszczarkę.
Podkreślam, że oryginały zostały wydrukowane a następnie zmielone (ażeby
nie było że chciałem zaoszczędzić kilka drzew i wystawiłem tylko kopie).

Może być? ;-)

A to:

Art. 276. Kto niszczy, uszkadza, czyni bezużytecznym, ukrywa lub usuwa dokument, którym nie ma prawa wyłącznie rozporządzać, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

? Na mój gust laika to jest dokładny opis niszczenia oryginału faktury wraz z opisem co za to grozi.

Chyba tylko niska szkodliwość społeczna może tu mieć znaczenie,
aczkolwiek już słyszę:

"Sąd stwierdza, że absolutnie pod żadnym pozorem nie można przychylić się do poglądu, iż zarzucany oskarżonemu czyn
charakteryzuje się niską szkodliwością społeczną.

Kułaków należy rozkuła.... ekhm, znaczy faktury są niezmiernie
istotnym dokumentem publicznoprawnym (...)"

;)

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-07-03 12:59:22
Autor: Piotrek
Tomek wrote:
Art. 276. Kto niszczy, uszkadza, czyni bezużytecznym, ukrywa lub usuwa dokument, którym nie ma prawa wyłącznie rozporządzać, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

?

No ale przecież to nie jest ścigane z oskarżenia publicznego.

A jak rozumiem mówimy o przypadku, kiedy klient nie ma ochoty odebrać oryginału FV i dlatego ją utylizujemy.

Piotrek

Data: 2009-07-03 21:30:04
Autor: Tomek
Oryginały faktur do spalenia
Dnia 03-07-2009 o 12:59:22 Piotrek <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał(a):

Tomek wrote:
Art. 276. Kto niszczy, uszkadza, czyni bezuĹĽytecznym,
[...]

Gdzie to zapisali? W okolicach art. 276 nie widzÄ™..

A jak rozumiem mówimy o przypadku, kiedy klient nie ma ochoty odebrać
oryginału FV i dlatego ją utylizujemy.

Tak

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-07-03 22:32:45
Autor: Piotrek
Tomek wrote:

Gdzie to zapisali? W okolicach art. 276 nie widzÄ™..

Faktycznie, masz rację - jest ścigane z urzędu.

Piotrek

Data: 2009-07-03 22:41:01
Autor: Piotrek
Tomek wrote:
A jak rozumiem mówimy o przypadku, kiedy klient nie ma ochoty odebrać
oryginału FV i dlatego ją utylizujemy.

Tak

Spójrz na przykłąd na to:
http://www.zielona-gora.po.gov.pl/index.php?id=27&idk=8&idp=839

Piotrek

Data: 2009-07-04 00:51:48
Autor: Borys Pogoreło
Dnia Fri, 03 Jul 2009 09:17:12 +0200, Piotrek napisał(a):

Podkre¶lam, że oryginały zostały wydrukowane a następnie zmielone (ażeby nie było że chciałem zaoszczędzić kilka drzew i wystawiłem tylko kopie).

 Zawsze możesz oszczędzić drzewa zgodnie z przepisami i wydrukować raz na
jaki¶ czas zbiorczo wszystkie oryginały w formacie A7 albo mniejszym (szanowny panie kontrolerze, tu jest krzesełko, a tu mikroskop, proszę
sprawdzić czy się wszystko zgadza ;)

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2009-07-06 09:21:07
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 4 Jul 2009, Borys Pogoreło wrote:

Zawsze możesz oszczędzić drzewa zgodnie z przepisami i wydrukować raz na
jaki¶ czas zbiorczo wszystkie oryginały w formacie A7 albo mniejszym

  Byleby nie mieć klientów "wymieszanych", z których jedni będ± chcieli
f-r a drudzy nie, bo może być problem z zachowaniem korelacji między
datami wystawienia :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-07-06 13:05:40
Autor: Borys Pogoreło
Dnia Mon, 6 Jul 2009 09:21:07 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

[...]

 Ja tam problemu nie widzę. Wszystko trzymasz w jakim¶ programie księgowym
który dba o daty i numerację. A na koniec miesi±ca odbiorcom nie żyj±cym w
państwie fiskalnym drukujesz faktury zbiorczo na znaczkach pocztowych :)  (ewentualnej kontroli w trakcie miesi±ca możesz wydrukować duplikaty, bo
zgubiłe¶ pudełko od zapałek z fakturami)

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2009-07-06 19:06:54
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 6 Jul 2009, Borys Pogoreło wrote:

[...]

  A ja widzę - co z przepisem że f-ra musi być *WYSTAWIONA* do 7 dni
od zdarzenia?
  Przypomnę: wpisanie do programu księgowego nie jest tożsame
z "wystawieniem" - chyba, że kto¶ podpisuje cyfrowo.
  Normalnie na dysku to leż± dane do wystawienia f-ry, za¶
"wystawienie" ma miejsce w formie przeniesienia tych danych
na papier.

(ewentualnej kontroli w trakcie miesi±ca możesz wydrukować duplikaty, bo
zgubiłe¶ pudełko od zapałek z fakturami)

  Mi chodziło o to, że maj±c f-ry z 2.VII i 16.VII na jednej kartce
może być trudno twierdzić że wystawione były obie "w terminie"!
  Oczywi¶cie TEORETYCZNIE jest możliwe dodrukowywanie kolejnych
pozycji. Ale w tak± obronę sam by¶ nie uwierzył ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-07-06 23:41:27
Autor: Borys Pogoreło
Dnia Mon, 6 Jul 2009 19:06:54 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

[...]

 Oj, no przecież zaraz po wydrukowaniu bierzesz gilotynkę i tniesz w ładne
karteczki wielko¶ci znaczków pocztowych. I już problem znika. :)

 (no chyba, że skarbówka ma zamiar badać te faktury metod± węgla C-14 ;)

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2009-07-06 20:05:49
Autor: witek
Borys Pogoreło wrote:

 Oj, no przecież zaraz po wydrukowaniu bierzesz gilotynkę i tniesz w ładne
karteczki wielko¶ci znaczków pocztowych. I już problem znika. :)

 (no chyba, że skarbówka ma zamiar badać te faktury metod± węgla C-14 ;)

zaraz ci wylicz±, że zakupiłe¶ za mało papieru do drukarki, żeby to wydrukwoać w terminie i posadz± razem z piekarzem.

Data: 2009-07-07 23:31:35
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 6 Jul 2009, witek wrote:

Borys Pogoreło wrote:

 Oj, no przecież zaraz po wydrukowaniu bierzesz gilotynkę i tniesz w ładne
karteczki wielko¶ci znaczków pocztowych. I już problem znika. :)

  A!
  Tej wersji (że s± pocięte) nie brałem pod uwagę, mea culpa.

zaraz ci wylicz±, że zakupiłe¶ za mało papieru do drukarki, żeby to wydrukwoać w terminie i posadz± razem z piekarzem.

  Akurat to, żeby od czasu do czasu wydrukować co¶ "niesłużbowego",
pewnie umiałby załatwić :|
  Ale prawda, trzeba zadbać ;)

pzdr, Gotfryd

Oryginały faktur do spalenia