Os. fiz. wstępuje w stos. najmu - Faktura VAT?

Data: 2010-12-27 17:58:06
Autor: D.
Os. fiz. wstępuje w stos. najmu - Faktura VAT?
Witam, b. proszę o opinię dotyczącą sytuacji, w której osoba fizyczna odkupuje od firmy X LOKAL UŻYTKOWY wynajęty firmie Y na czas określony. Firma Y płaci czynsz na podstawie faktur VAT wystawianych przez firmę X.
Osoba fizyczna będąca nowym wynajmującym nie chce wystawić faktury VAT - nie prowadzi działalności. Jakie środki ma w ręku najemca, żeby żądać od nowego właściciela wystawienia faktury?

Pozdrawiam,
D.

Data: 2010-12-27 20:20:32
Autor: Wojciech Bancer
On 2010-12-27, D. <lestacWYTNIJTO@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Ale musi być Faktura VAT? Nie wystarczy rachunek? To chyba do tej osoby
należy decyzja czy chce być podatnikiem VAT czynnym, czy też wybiera zwolnienie
podmiotowe (do dozwolonej kwoty).

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2010-12-27 22:02:44
Autor: D
Os. fiz. wstępuje w stos. najmu - Faktura VAT?
(...)

> [...]

należy decyzja czy chce być podatnikiem VAT czynnym, czy też wybiera zwolnienie

Dotyczasowy wynajmujący wystawiał faktury VAT. W umowie jest zapis o płatności czynszu na podstawie faktury VAT. Najemca chce nadal otrzymywac faktury VAT, bo odlicza VAT.

Nowy najemca kupił lokal jako osoba fizyczna wchodząc w stosunek najmu. Jako
osoba fizyczna nie zamierza wystawiac faktur VAT. Nowy wynajmujący chce zgłosic
umowę w US i płacic ryczałt 8,5%.

Zarówno najemca jak i nowy wynajmujący chcą kontynuowac umowe, ale:
- wynajmujący chce by kwota brutto wskazana w umowie była płacona na podstawie
umowy cywilnoprawnej a nie faktury
- najemca chce faktury, by odliczyc 23% VAT, a jeśli nie bedzie faktury - zgadza
sie jedynie na kwote netto dotychczasowego czynszu, na co sie nie zgadza nowy
wynajmujacy

Pytanie: Kto ma rację?

Data: 2010-12-28 08:13:04
Autor: Krzysztof Jodłowski
Os. fiz. wstępuje w stos. najmu - Faktura VAT?
Dotyczasowy wynajmujący wystawiał faktury VAT.
W umowie jest zapis o płatności czynszu na podstawie faktury VAT.

No ale teraz będzie nowa umowa między nowymi stronami, więc można dać inny zapis.

Najemca chce nadal otrzymywac faktury VAT, bo odlicza VAT.

OK, ma prawo.

[...]

Wynajmujący, bo sam wybiera czy będzie wystawiał rachunek czy fakturę (chyba że przekroczy próg, wtedy z automaty fakturę).

Najemca nie ma racji domagając się faktury, bo nie każdy ją wystawi. Najemca ma rację, że powinna być w takiej sytuacji kwota netto.
VAT jest mu bez znaczenie, bo i tak odliczy (chyba, że nie ma możliwości odliczenia - ale to jego sprawa). W zasadzie rozliczenia robi w kwotach netto.

--
Krzysztof

Data: 2010-12-28 09:26:49
Autor:
[...]

Bo? Rozliczenia co do zasady są na podstawie ustalonych cen. A cena to... sam poszukaj :)

Moim zdaniem ważny jest zapis w umowie najmu. Jeśli jest, że zapłaci "500zł brutto" to rachunek od nowego też powinien być na 500zł. Jeśli było "400zł + przewidziany przepisami podaatek VAT" to wówczas rachunek powinien być na 400zł.

Data: 2010-12-28 09:47:19
Autor: D.
[...]

Dziękuję, zapis jest XXXXzł BRUTTO.

Data: 2010-12-28 09:56:49
Autor: D
Os. fiz. wstępuje w stos. najmu - Faktura VAT?

> No ale teraz będzie nowa umowa między nowymi stronami, więc można dać

> inny zapis.

a będzie?

Wyczytalem, ze nabywca wstępuje w prawa i obowiązki dotychczasowego właściciela,
co oznacza, że nie musi by nowej umowy. Najemca chce nową, żeby obniży kwotę
najmu do ceny netto (powód: brak faktury). Wynajmujący chce pozosta przy
obecnych zapisach umowy...

Data: 2010-12-28 10:00:30
Autor: Maddy
W dniu 28-12-2010 09:31, kam pisze:
[...]

Powinna być.
Umowa nie przenosi się na nowego właściciela nieruchomości automatycznie, chyba że np. w umowie kupna-sprzedaży została zawarta taka klauzula (widziałam taką umowę ale nie do końca jestem pewna czy to ma moc prawną).

A swoją drogą jeżeli już nowy właściciel "wskakuje" do umowy na miejsce poprzedniego, to jeżeli nie może/nie chce spełnić niektórych postanowień, powinno się umowę aneksować.
Można np. zamienić fakturę VAT na rachunek.

Pozostaje kwestia pieniędzy.
Wynajmujący chce więcej (kto by nie chciał?), najemca nie chce więcej płacić (kto by chciał?) - sytuacja jakich wiele codziennie w życiu gospodarczym
Trzeba się dogadać albo rozstać.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-12-28 10:15:53
Autor: kam
W dniu 2010-12-28 10:00, Maddy pisze:
[...]

art.678 kodeksu cywilnego ma inne zdanie :)

A swoją drogą jeżeli już nowy właściciel "wskakuje" do umowy na miejsce
poprzedniego, to jeżeli nie może/nie chce spełnić niektórych
postanowień, powinno się umowę aneksować.
Można np. zamienić fakturę VAT na rachunek.

można na to spojrzeć od strony nienależytego wykonania zobowiązania przez nabywcę...

KG

Data: 2010-12-28 10:27:55
Autor: Maddy
W dniu 28-12-2010 10:15, kam pisze:
[...]

Zważywszy na fakt, że ja nie mam zdania, Twój wróbelek ma jedna nóżkę bardziej.

[...]

Przez nabywcę? A co ma nabywca do faktu wystawienia lub nie faktury przez wynajmującego (sprzedawcę)?

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-12-28 17:02:13
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 28 Dec 2010, Maddy wrote:

[...]

  Erm... Przenosi!

  Art.678 KC - najemca dostaje jedynie ustawowe *prawo* do wypowiedzenia
umowy (poza rzadkimi wyjątkami z .2).
  Ale właśnie w tę stronę - umowa przenosi się "z automatu", modyfikacji
podlegają jedynie zapisy o wypowiedzeniu, niejako "dodając" możliwośc
wypowiedzenia na defaultach ustawowych.

  Jak to ustawodawca napisał: "wstępuje w stosunek"... :D

[...]

  Słusznie.
  Niemniej zapis z umowy nie ma priorytetu nad ustawowym "wstąpieniem".
  W interesie nowego właściciela jest jedynie powiadomienie najemcy,
że "wstąpił" i od dziś pieniadze należą się jemu.

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-12-27 21:14:32
Autor: Wwieslaw
D. wrote:
[...]

Zagrozic donosem do US (w sprawie domniemanego nieskladania deklaracji VAT i nieoplacania naleznego podatku) i byc moze ZUS (w sprawie domniemanego prowadzenia DG, z czym wiazac sie moze obowiazek zaplaty skladek przeroznych) (byc moze, bo jesli to jedyny "biznes" wspomnianej OF to nie wiem czy wypelnia znamiona prowadzenia DG w sensie ubezpieczen spolecznych...).

Wieslaw

Os. fiz. wstępuje w stos. najmu - Faktura VAT?