Ośka tylna z nakrętkami czy quick release?

Data: 2015-05-26 21:35:05
Autor: Pszemol
Ośka tylna z nakrętkami czy quick release?
W swoim tanim makrocashu mam przednią ośkę z quick release ale tylna ma normalne nakrętki. Przespacerowałem się po sklepach aby popatrzeć na inne rowery ale widzę że to jest reguła - taka jest oferta, że przeważnie tylko przednia ma ten fajny ficzerek a tylna jest sierotką...

Czy to zwykła oszczędność lub przejaw kapitalistycznego skąpstwa producenta? Czy moze jest za tym jakaś myśl pikna której ja nie widzę - nie wiem, może w tanich rowerach normalna śruba z nakrętkami podnosi trwałość/wytrzymałość tylnej ośki w porównaniu do rozwiązania quick release?

Myślę o wymianie ośki w swoim rowerze, stąd te dylematy ;-)

Data: 2015-05-27 07:37:31
Autor: qrt
Dnia Tue, 26 May 2015 21:35:05 -0500, Pszemol napisał(a):

[...]

poprostu jest to tańsze.
Myślę o wymianie ośki w swoim rowerze, stąd te dylematy ;-)

Osie z nakrętkami mają kiepskie piasty z nakręcanym wolnobiegiem. Jesli oś jest krzywa wymień całą piastę. Konstrukcja piasty  po nakręcany wolnobieg powoduje krzywienie osi. Normalne piasty pod kastę maja już szybkozamykacz.

Data: 2015-05-27 06:55:02
Autor: Pszemol
"qrt" <m@il.jakis> wrote in message news:1s4wfxefl9ghb.5otmc21q9dfz.dlg40tude.net...
Myślę o wymianie ośki w swoim rowerze, stąd te dylematy ;-)

Osie z nakrętkami mają kiepskie piasty z nakręcanym wolnobiegiem.
Normalne piasty pod kastę maja już szybkozamykacz.

Czyli u mnie cała kaseta z wolnobiegiem stanowi całość
nierozbieralną, nakręconą na tylne koło?
Widziałem kiedyś wideo jak gościu ściągał kasetę z wolnobiegiem
i nie potrzebował przytrzymywać kasety takim kluczem z kawałkiem
łańcucha - wystarczyło oprzeć całe koło o mur czy coś nieruchomego.
Nie wiedziałem które rozwiązanie jest w moim rowerze... :-)

Jesli oś jest krzywa wymień całą piastę.

Nie jest krzywa. Skąd bierzesz takie pomysły? :-)

Konstrukcja piasty  po nakręcany wolnobieg powoduje krzywienie osi.

Czy możesz mi to lepiej przybliżyć?
Kiedy się krzywi oś? Przy montażu czy przy jeździe?

Data: 2015-05-27 05:16:24
Autor: rmikke
W dniu środa, 27 maja 2015 13:55:04 UTC+2 użytkownik Pszemol napisał:

> [...]

Czy możesz mi to lepiej przybliżyć?
Kiedy się krzywi oś? Przy montażu czy przy jeździe?

Przy jeździe. Bo ma tylko dwa łożyska, po lewej i pośrodku, a prawa strona wisi w powietrzu, więc może źle znieść którąś z kolei nierówność na drodze.

Data: 2015-05-27 14:47:52
Autor: qrt
Dnia Wed, 27 May 2015 06:55:02 -0500, Pszemol napisał(a):

[...]

prawdopodobnie.
[...]

to po co wymieniać oś? Jak jest prosta to jezdzić a jak krzywa wymienić. A tak w ogóle weź lepiej kup sobie normalny rower. Masz (ponoć) jakiegoś
makrokesza a kombinujesz z przymiarami, apgrejdami, kluczem
dynamometrycznym. To nie ma sensu, nie tedy droga  :)

Data: 2015-05-27 19:07:47
Autor: Pszemol
qrt <m@il.jakis> wrote:
Jesli oś jest krzywa wymień całą piastę.

Nie jest krzywa. Skąd bierzesz takie pomysły? :-)

to po co wymieniać oś? Jak jest prosta to jezdzić a jak krzywa wymienić.

Aby móc zdjąć koło i wymienić szybciej dętkę be konieczności wożenia ze
sobą klucza 15mm

A tak w ogóle weź lepiej kup sobie normalny rower. Masz (ponoć) jakiegoś
makrokesza a kombinujesz z przymiarami, apgrejdami, kluczem
dynamometrycznym. To nie ma sensu, nie tedy droga  :)

Nie rozumiem tej strategii. Każdy rower zasługuje na opiekę, regulację - to
jak byś powiedział: "po co Ci cisnieniomierz do taniego samochodu -
napompuj na oko, tylko w mercedesie warto użyć cisnieniomierza".

Data: 2015-05-28 09:06:40
Autor: qrt
Dnia Wed, 27 May 2015 19:07:47 +0000 (UTC), Pszemol napisał(a):

qrt <m@il.jakis> wrote:
[...]

W rowerze sportowym to i owszem. W jakiejś kozie czy codziennym jeździdle
lepiej zastosować jakieś opony z wkładką antyprzebiciową.
[...]

teoretycznie masz racje ale zobacz - masz piastę pod nakręcany wielotryb.
Wymienisz oś ale nie zmienia to faktu iż konstrukcja piasty jest skopana i
oś sie gnie. W takim wypadku lepiej od razy wymienić piastę. Albo i koło bo
szprychy są pewnie ocynkowane a obręcze z plasteliny. A w makrokeszu wszystko jest raczej słabej jakosci. Piasty, łozyska, korba
łancuch, hamulce. Na dodatek ciężkie.
Oczywiście możesz sie bawić i upgradować wszystko po kolei ale czy to ma
sens?

Data: 2015-05-28 06:12:49
Autor: Pszemol

qrt <m@il.jakis> wrote:
[...]

Mam już takie opony :-) Co nie zmienia sytuacji że fabrycznie ma
quick release z przodu - dla symetrii przydałoby się z tyłu...

[...]

Ty mnie tu w tym akapicie namawiasz do upgradowania całego koła.
Ja tego nie chcę. Oś mi się nie gnie od kilku lat. Nie widzę powodu
aby wykazywać się nadgorliwością. Pytam czy proste i łatwe jest
dodać funkcjonlaność do rowera której producent nie dał: quick
release. Nie jest łatwo? OK. Przeżyje.
Nie ma powodu skazywać na straty roweru tylko dlatego że kupiony
był w markecie - służy ładnie lat kilka - posłuży jeszcze kilka...

Data: 2015-05-29 07:30:55
Autor: JDX
On 2015-05-27 21:07, Pszemol wrote:
[...]
Nie rozumiem tej strategii. Każdy rower zasługuje na opiekę, regulację - to
jak byś powiedział: "po co Ci cisnieniomierz do taniego samochodu -
napompuj na oko, tylko w mercedesie warto użyć cisnieniomierza".
Ciśnieniomierz obecnie nie jest potrzebny do żadnego samochodu bo teraz
na każdej przyzwoitej stacji benzynowej jest dostępna sprężarka z
ciśnieniomierzem. :-) Swoją drogą ja na takiej stacji znacznie częściej
dopompowuję koła roweru niż samochodu. :-)

Data: 2015-05-29 13:07:38
Autor: m
W dniu 29.05.2015 o 07:30, JDX pisze:
On 2015-05-27 21:07, Pszemol wrote:
[...]
> [...]
ciśnieniomierzem. :-) Swoją drogą ja na takiej stacji znacznie częściej
dopompowuję koła roweru niż samochodu. :-)

Zwróciłeś uwagę jaki rozrzut jest we wskazaniach tych ciśnieniomierzy? Z
moich pomiarĂłw wynika Ĺźe +- 1.5 atm (!)

p. m.

Data: 2015-05-29 12:26:09
Autor: Pszemol
On 2015-05-27 21:07, Pszemol wrote:
[...]
> [...]

Zwróciłeś uwagę jaki rozrzut jest we wskazaniach tych ciśnieniomierzy?
Z moich pomiarĂłw wynika Ĺźe +- 1.5 atm (!)

Z tym ciśnieniomierzem panowie to była tylko abstrakcyjna ilustracja :-)

Data: 2015-05-27 08:41:07
Autor: ToMasz
Ośka tylna z nakrętkami czy quick release?

Myślę o wymianie ośki w swoim rowerze, stąd te dylematy ;-)
wymianie koła. jak wymienisz samą ośkę ( o ile Ci się to uda) doprowadzisz do szybkiego zgonu misek. oś na szpilkę nie jest kompatybilna z osią na nakrętki.
ToMasz

Data: 2015-05-27 07:02:30
Autor: Pszemol
"ToMasz" <tomasz@poczta.fm.com.pl> wrote in message news:mk3ors$jli$2dont-email.me...
Myślę o wymianie ośki w swoim rowerze, stąd te dylematy ;-)
wymianie koła. jak wymienisz samą ośkę ( o ile Ci się to uda) doprowadzisz do szybkiego zgonu misek. oś na szpilkę
nie jest kompatybilna z osią na nakrętki.

A nikt nie robi specjalnej ośki która z zewnątrz wygląda jak
oś na nakrętki a wewnątrz ma "dziurkę" na szpilkę?

Tu znalazłem taką specjalną konwersję na przednie koło:
https://www.youtube.com/watch?v=rc34vhF80Rw
standardowa, 15mm piasta i specjalny wkład z VeloFuze.
Mają w ofercie dwie wersje, na szpilkę standard 5mm i 9mm.

I znów, ciekawe że nie ma tego samego na tylną piastę... hm.

Data: 2015-05-27 12:16:10
Autor: Jacek Maciejewski
Ośka tylna z nakrętkami czy quick release?
Dnia Tue, 26 May 2015 21:35:05 -0500, Pszemol napisał(a):

ale widzę że to jest reguła

Nie daje się kół na szybkozamykacz do ram ze skośnymi hakami.
--
Jacek
Dziesięć przykazań ma 279 słów.

Data: 2015-05-27 07:14:14
Autor: Pszemol
"Jacek Maciejewski" <jacmac@go2.pl> wrote in message news:awqod4kiou6w$.f36k6awpm83z.dlg40tude.net...
Dnia Tue, 26 May 2015 21:35:05 -0500, Pszemol napisał(a):

ale widzę że to jest reguła

Nie daje się kół na szybkozamykacz do ram ze skośnymi hakami.

Tak jak nie odprawia się mszy wódką tylko winem...
A jednak zdarza się że czasem wina nie ma ;-)

Rozwiniesz nieco temat, proszę?
Czemu się nie daje? Skąd się bierze problem?

Data: 2015-05-27 14:31:05
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Wed, 27 May 2015 07:14:14 -0500, Pszemol napisał(a):

Rozwiniesz nieco temat, proszę?
Czemu się nie daje? Skąd się bierze problem?

Znawcy powiadają że jak ktoś ma kopyto, to depnąc potrafi wyrwać oś na
zacisk tylnego z haka skośnego. I dlatego daje się zaciski tylko do ram
z pionowym hakiem. Ja się do tego przychylam choć tego nie przerabiałem. --

Data: 2015-05-27 16:30:07
Autor: qrt
Dnia Wed, 27 May 2015 14:31:05 +0200, Jacek Maciejewski napisał(a):

[...]

ja przerabiałem za młodu ale być może nie miałem wówczas aż takiego kopta
:)

Data: 2015-05-27 19:07:46
Autor: Pszemol
qrt <m@il.jakis> wrote:
[...]

Muszę się upewnić jak przyjdę do domu jakie ja mam haki...

Data: 2015-05-27 16:38:32
Autor: PeJot
[...]

Mimo wszystko stare Huragany, Jaguary i Romety Sporty miały haki skośne.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-05-28 08:29:13
Autor: cytawa
Jacek Maciejewski pisze:

Nie daje się kół na szybkozamykacz do ram ze skośnymi hakami.

Pinowe haki staly sie powszechne dopiero w latach 90. Wczesniej krolowaly skosne i nikt sie tym nie porzejmowal i zaciski byly powszechne w rowerach wyczynowych. Sam mam kilka takich rowerow i n ie mam zadnego problemu z luzowaniem sie kol. Caly swiat sie scigal na skosnych hakach. Mysle, to jest moje zdanie, ze pionowe haki staly sie konieczne, gdy pojawily sie wymienne haki do przerzutek.

Jan Cytawa

Data: 2015-05-28 09:59:34
Autor: PeJot
W dniu 2015-05-28 o 08:29, cytawa pisze:
Mysle, to jest moje zdanie, ze pionowe haki staly sie
konieczne, gdy pojawily sie wymienne haki do przerzutek.

Poza tym pionowe haki wymuszają niejako większą dokładność przy spawaniu ramy.

--
P.Jankisz

Data: 2015-08-21 08:03:35
Autor: Pszemol
"cytawa" <cytawa@hektor.umcs.lublin.pl> wrote in message news:5566b5b4$0$8371$65785112news.neostrada.pl...
Jacek Maciejewski pisze:

[...]

A co powiecie na zamianie zwykłych nakrętek z tyłu
na takie "motylkowe" lub "na klamkę"? :-)

Data: 2015-08-21 15:53:45
Autor: Prot Ogenes
Jacek Maciejewski pisze:

[...]

Motylkowe? W celu... do/odkręcania palcami? :-)

pozr
Prot

Data: 2015-08-25 10:23:14
Autor: Prot Ogenes
On 2015-08-22 04:03, Pszemol wrote:

A co powiecie na zamianie zwykłych nakrętek z tyłu
na takie "motylkowe" lub "na klamkę"? :-)

Motylkowe? W celu... do/odkręcania palcami? :-)

Tak.

Kurcze, nikt nie chce podjąć tematu. Podbijam! :-)

pozdr
Prot

Data: 2015-08-25 07:09:53
Autor: Pszemol
On 2015-08-22 04:03, Pszemol wrote:

[...]

Ktoś ma jakiś podręcznik w którym podaje się typowe
momenty sił dokręcania tych śrubek/nakrętek?

Data: 2015-08-26 01:33:57
Autor: __Maciek
Ośka tylna z nakrętkami czy quick release?
Fri, 21 Aug 2015 21:03:37 -0500 "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com>
napisał:

A co powiecie na zamianie zwykłych nakrętek z tyłu
na takie "motylkowe" lub "na klamkę"? :-)
Motylkowe? W celu... do/odkręcania palcami? :-)
Tak.

Ale ośkę na nakętki daje się właśnie po to, żeby nie dało się zdjąć
koła bez narzędzi. Jeżeli uważasz że takiej właściwości nie
potrzebujesz, to daj quick-release, po co jakieś pośrednie
rozwiązania?

BTW typowe nakrętki motylkowe z supermarketu się nie nadadzą, bo:
- ośki mają gwint drobnozwojny i nakrętka po prostu nie będzie pasować
- właściwy moment dokręcania jest na tyle duży, że prawidłowo
dokęconej nakrętki nie odkręcisz palcami, mimo że jest motylkowa. No
chyba że będziesz dokręcał tylko na tyle "ile palce pozwolą", ale to
zdrowia życzę. Ja bym się bał że koło zrobi w czasie jazdy
niespodziankę i ewakuuje się z roweru...
Chyba że wykonasz albo gdzieś kupisz nakrętki motylkowe z dużymi
dźwigniami, ale to chyba podchodzi pod "bohaterskie zwalczanie
problemów które w innych ustrojach nie występują".

Data: 2015-08-25 21:20:51
Autor: Pszemol
"__Maciek" <i80c586@cyberspace.org> wrote in message
[...]

Bo mi odradzano zmianę ośki gdy mam koło z wolnobiegiem.
Fachowcy upierają się, że quick-release to tylko w hubach z kasetą.
Ten pomysł z motylkami dopisałem jako kontynuację starszego
wątka, który zaczął się w 26 maja tego roku - doczytaj całość
w googlach.

BTW typowe nakrętki motylkowe z supermarketu się nie nadadzą, bo:
- ośki mają gwint drobnozwojny i nakrętka po prostu nie będzie pasować

Znajdę taką, aby gwint pasował.
Oprócz supermarketów są inne sklepy.

- właściwy moment dokręcania jest na tyle duży,
że prawidłowo dokęconej nakrętki nie odkręcisz palcami,
mimo że jest motylkowa.

Jaki jest "właściwy moment"? Ale konkretnie, w Newtonach na metr...

No chyba że będziesz dokręcał tylko na tyle "ile palce pozwolą",
ale to zdrowia życzę. Ja bym się bał że koło zrobi w czasie jazdy
niespodziankę i ewakuuje się z roweru...

W jaki sposób, skoro na nim siedzę, i wpycham go w rowek widelca?

Chyba że wykonasz albo gdzieś kupisz nakrętki motylkowe z dużymi
dźwigniami, ale to chyba podchodzi pod "bohaterskie zwalczanie
problemów które w innych ustrojach nie występują".

Zacznijmy od ustalenia tego, jaki jest minimalny "bezpieczny"
moment siły dokręcania tych nakrętek. Reszta wniosków będzie
z tego wynikać :-)

Data: 2015-08-26 09:33:57
Autor: Nuel
W dniu 2015-08-26 o 04:20, Pszemol pisze:
[...]

Tutaj pomocna tabela z różnymi danymi "rowerowymi":

http://coogee.republika.pl/dane.html#momenty

Z tego co widze to dokrecenie nakretek piasty tylnej to wartość 30-40 Nm.

Pozdrawiam
Nuel

Data: 2015-08-26 03:14:38
Autor: Jacek G.
W dniu środa, 26 sierpnia 2015 09:33:59 UTC+2 użytkownik Nuel napisał:
> [...]
> z tego wynikać :-)

Tutaj pomocna tabela z różnymi danymi "rowerowymi":

Tabelka i strona fajna, ale brakuje mi momentu dokręcenia dzwonka (bo koszyk bidonu, to nawet jest) ;)
A tak w ogóle, to kolega Pszemol chyba lubi dzielić włos na czworo. Rozumiem, że przy fabrycznym/serwisowym składaniu roweru należałoby przestrzegać tych wszystkich parametrów. Ale podejrzewam, że tolerancja pomiędzy siłą, przy której jakaś część nie odpadnie, a siłą, gdy wystąpią zbyt duże/niszczące naprężenia jest na tyle duża, że większość śrubek da się przykręcić na wyczucie bez szkody dla bezpieczeństwa własnego i sprzętu.
--
Jacek G.

Data: 2015-08-26 06:59:33
Autor: Pszemol
"Jacek G." <jginter@wp.pl> wrote in message news:620c5b6f-01a1-4f88-94d3-b76e9153327bgooglegroups.com...
> [...]

A tak w ogóle, to kolega Pszemol chyba lubi dzielić włos na czworo. Rozumiem, że przy fabrycznym/serwisowym składaniu roweru należałoby przestrzegać tych wszystkich parametrów. Ale podejrzewam, że tolerancja pomiędzy siłą, przy której jakaś część nie odpadnie, a siłą, gdy wystąpią zbyt duże/niszczące naprężenia jest na tyle duża, że większość śrubek da się przykręcić na wyczucie bez szkody dla bezpieczeństwa własnego i sprzętu.

Jacku, chyba nie zaczaiłeś czaczy...
Chodziło o nabranie orientacji jakiego typu moment siły jest wymagany minimalnie do dokręcenia nakrętki ośki tylnego koła w kontekście zamiany jej na nakrętkę typu motylek.

Data: 2015-08-26 13:34:31
Autor: m
napisał:
[...]

Ale przecież kolega Pszemol właśnie sie broni przed zarzutem że będzie
za słabo dokręcał tylne koło motylkiem.

IMHO przy odpowiednio dużych skrzydełkach motylka, to 40Nm osiągnie z
palcem od drugiej ręki w d....

p. m.

Data: 2015-08-26 07:03:27
Autor: Pszemol
"m" <mvoicem@gmail.com> wrote in message news:55dda443$0$4779$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Zaczaiłeś czaczę :-)

IMHO przy odpowiednio dużych skrzydełkach motylka,
to 40Nm osiągnie z palcem od drugiej ręki w d....

Nie wiem... wydaje mi się, że 30Nm to jednak ciut za dużo na motylka.
Niech będzie mieć szerokość załóżmy 5cm, ramię siły 2x 2.5cm zakładam
że naciskam równomiernie oba palcami to wychodzi 600N na tych 5cm.
Po 30 kg siły na palec... dużo... muszę sprawdzić jakąś wagą :-)

Data: 2015-08-26 10:04:48
Autor: Andrzej Ozieblo
Ośka tylna z nakrętkami czy quick release?
W dniu 2015-08-26 o 04:20, Pszemol pisze:

Bo mi odradzano zmianę ośki gdy mam koło z wolnobiegiem.
Fachowcy upierają się, że quick-release to tylko w hubach z kasetą.

A niby dlaczego? Ze pelna oska mniej sie gnie niz drazona? Mechanikiem nie jestem, ale z tego co wiem, to gna sie tak samo. Do tego zacisk poprawia sztywnosc oski bo ja napina. Nawet cale artykuly na ten temat gdzies czytalem. W kazdym razie ja w rowerze zony z powodzeniem wymienilem.

Data: 2015-08-26 03:05:34
Autor: Jacek G.
W dniu środa, 26 sierpnia 2015 10:05:11 UTC+2 użytkownik Andrzej Ozieblo napisał:
> [...]

A niby dlaczego? Ze pelna oska mniej sie gnie niz drazona? Mechanikiem nie jestem, ale z tego co wiem, to gna sie tak samo.
Też tak mi się wydaje. Miałem rower z wolnobiegiem i szybkozamykaczem i nic złego się nie działo. Ośka też się nie gięła - co prawda ciężki nie jestem. Ponadto w sklepach można obejrzeć wiele modeli firmowych rowerów na wolnobiegu z zaciskiem quick-release.
--
Jacek G.

Data: 2015-08-26 13:45:08
Autor: Prot Ogenes
On 2015-08-26 12:05, Jacek G. wrote:
[...]

Słuchajcie, całe szczescie,że nie jesteśmy na jakiejś grupie samochodowej, bo komuś mógłby wpaść do glowy pomysł na przykręcanie "motylkiem" kół w autach!

pozdr
Prot

Data: 2015-08-26 06:57:52
Autor: Pszemol
"Prot Ogenes" <protogenes@poczta.onet.pl> wrote in message news:mrk8s3$n92$1node2.news.atman.pl...
[...]

A znasz jakiś samochód który ma w specyfikacji dokręcanie
tych nakrętek w kołach momentem siły rzędu 30Nm?
Bo moja Honda na przykład, woła o 100Nm w tym miejscu.

Data: 2015-08-26 15:31:26
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-08-26 o 13:57, Pszemol pisze:

A znasz jakiś samochód który ma w specyfikacji dokręcanie
tych nakrętek w kołach momentem siły rzędu 30Nm?
Bo moja Honda na przykład, woła o 100Nm w tym miejscu.

Z tymi momentami dokrecania kol (samochodowych) trzeba uwazac. U mnie jest 90Nm. Ale to nie gwarantuje, ze sruby nie beda sie odkrecac. Przy wymianie kol na stalowe, np. zimowki, trzeba przeczyscic i delikatnie posmarowac smarem miejsca styku srub i gniazd w otworach felg. Zanim to wymyslilem juz kilkakrotnie najadlem sie strachu, gdy sruby w kolach, zwlaszcza przednich, zaczely sie odkrecac.

Ku przestrodze, nawet w grupie rowerowej. :) W koncu uzywamy niekiedy samochodow, np. by podwiesc nasze rowery.

A momenty w rowerach mozna sobie darowac. :) Chyba ze chodzi o te zwiazane z wrazeniami z wypraw i wycieczek. Faktem jest, ze wlasciwe dokrecenie roznych rowerowych srubek wymaga sporo doswiadczenia. Np. wyjatkowo mocno dokrecam srumi mocujace klocki w v-brejkach. I faktem jest rowniez, ze nawet w porzadnie zlozonych rowerach, gdzie sruby sa dokrecane wlasciwymi momentami, warto, a nwet trzeba, je sprawdzic i ew. dokreciac po pewnym czasie. Co najmniej 1/3 z nich wymaga pozniejszego dokrecenia. Z nyplami w kolach tez rownie bywa. W dobrze zlozonych kolach rzadko sie cos luzuje (w moim Decathlonie od 5 lat nie dotknalem zadnego nypla), ale w takich srednich to juz roznie bywa. Warto sprawdzic co jakis czas.

Data: 2015-08-26 20:29:57
Autor: Pszemol
"Andrzej Ozieblo" <ypoziebl@cyf-kr.edu.pl> wrote in message news:mrkf44$khf$1srv13.cyf-kr.edu.pl...
[...]

Ja w swoim aucie mam nakrętki - śruby siedzą na wcisk w kołach.
Może dlatego nie mam problemów z odkręcaniem się ich.

A momenty w rowerach mozna sobie darowac. :) Chyba ze chodzi o te zwiazane z wrazeniami z wypraw i wycieczek. Faktem jest, ze wlasciwe dokrecenie roznych rowerowych srubek wymaga sporo doswiadczenia.

I właśnie jak się nie ma tego doświadczenia, przydają się standardowe
momenty dokręcania śrub. Kilka razy dokręcisz coś ustawionym dobrze
kluczem a nabierzesz wyczucia/doświadczenia co ile siły potrzebuje.

Data: 2015-08-26 20:34:20
Autor: Pszemol
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> wrote in message news:mrlp3e$uk8$1dont-email.me...
[...]

Hm... nie w kołach - jak się nazywa ta część kręcąca się z łożyskami
na półośkach? :-) Innymi słowy koła (dziury w kołach) nakładam na
ogwintowane bolce a potem na koła nakrętki nakręcam.

Data: 2015-08-26 07:16:07
Autor: Pszemol
[...]

https://www.benscycle.com/p-6941-campagnolo-track-nut-10mm-x-26tpi-rear-each.aspx?

Jaja jak arbuzy...
Nakrętka do ośki tylnej do rowera: $36.80/sztuka :-)
Czy ona jest zrobiona z metalu stopionego z meteorytów?

Super ciekawa ta nakrętka - przyznaję Ci rację Maćku, ciężka do
znalezienia... Wygląda z linka który podałem, że to niby metryczna
jest M10 ale gwint rzeczywiście gęsty i podany w jednostkach
angielskich 26TPI (threads per inch). Co ciekawe, najbliższa nakrętka
angielska o rozmiarze 3/8" występuje tylko w dwu rodzajach gwintu:
"coarse" 16TPI i "fine" 24TPI ale nie 26TPI - natomiast metryczna
M10 występuje w trzech rodzajach gwintu: 1.5mm, 1.25mm i 1mm
i wszystkie trzy mają za gruby gwint aby na ośkę roweru dokręcić...

Data: 2015-08-26 14:47:34
Autor: cytawa
Pszemol pisze:

[...]

To mi wyglada na nakretke do piasty torowej.
Campagnolo rzeczywiscie zawsze mialo nietypowe oski.
Gwint typowy 26 zwoi na cal ale grubosc nie 3/8' (czyli 12/32), jak typowe oski rowerowe tylko 13/32', co jest bliskie 10 mm. Z ciekawosci oski piast 3biegowych maja 14/32'.

Jan Cytawa

Data: 2015-08-26 20:32:56
Autor: Pszemol
"cytawa" <cytawa@hektor.umcs.lublin.pl> wrote in message news:55ddb562$0$8384$65785112news.neostrada.pl...
Pszemol pisze:

[...]

O, to moja może będzie typowa, bo ja mam biedny rower z marketu.
Ale próbowałem swoją przymierzać na gwinty dostępne w sklepach
i najlepiej pasowała 3/8" 24TPI ale tylko dwa obroty byłem w stanie
zrobić palcem, potem się gwint blokował. Natomiast na śrubę M10
ani na taką z gwintem 1, ani na taką 1.25 ani tym bardziej na 1.5
nie dało się nawet zacząć kręcić.

Gwint typowy 26 zwoi na cal ale grubosc nie 3/8' (czyli 12/32), jak typowe oski rowerowe tylko 13/32', co jest bliskie 10 mm.
Z ciekawosci oski piast 3biegowych maja 14/32'.

Nie widziałem śrub 13/32", poszukam i sprawdzę 26TPI. Dzięki.

Data: 2015-08-27 09:12:38
Autor: cytawa
Pszemol pisze:

[...]

Tak napisalem ale glowy nie dam, ze to nie 10 mm. Mam stara piaste Campa z lat 70 i jak nie zapomne to zmierze. Troche by to bylo dziwne, ze gwint ma jeden wymiar metryczny a drugi calowy. Ale z cala pewnoscia jest to 26TPI. I jest to typowy gwint rowerowy odpowiadajacy 1 mm. Roznica jest tak niewielka, ze krotkie sruby metryczne zakrecaja sie na calowym gwincie.

Jan Cytawa

Data: 2015-08-27 06:56:08
Autor: Pszemol
"cytawa" <cytawa@hektor.umcs.lublin.pl> wrote in message news:55deb861$0$4779$65785112news.neostrada.pl...
Pszemol pisze:

[...]

Zastanawiam się w takim razie czemu ta moja nakrętka nie chciała
wejść na śrubę M10 z gwintem 1mm. Bo nawet pół obrotu nie
zrobiłem - na 3/8" z 24TPI już prędzej...

Data: 2015-08-27 09:44:15
Autor: coaster
Jacek Maciejewski pisze:

[...]

Motylki w kolach roweru to stary i sprawdzony patent. Stosowany kilkadziesiat lat. W kolarkach Diamanta uzywane jeszcze w latach 60-tych.
http://tinyurl.com/nakretki-motylkowe
Najlepiej szukac uzywek lub NOS-ow na eBay. Tanio mozna dostac motylki ddr-owskiego Renaka na Allegro.

--
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is the less mysterious

Jacek Maciejewski pisze:

[...]

http://tinyurl.com/nakretki-motylkowe-okej
Najlepiej szukac uzywek lub NOS-ow na eBay. Tanio mozna dostac motylki ddr-owskiego Renaka na Allegro.

Ja to mam pecha - wymyślę coś fajnego i się okaże, że już to wymyślono ;-)

Jacek Maciejewski pisze:

[...]

Opps - teraz wlasciwy odnosnik:
http://tinyurl.com/nakretki-motylkowe-okej

:-)

--
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2015-08-27 10:12:02
Autor: Andrzej Ozieblo
[...]

W czeskich Favoritach tez mialem. Jeszcze w latach 70-tych.

Data: 2015-08-27 10:25:28
Autor: coaster
W dniu 2015-08-27 o 10:12, Andrzej Ozieblo pisze:
[...]

Polskie Baltyki tez byly na motylkach:
http://mslonik.pl/images/stories/20111121_RoweryRometKatalog/R12_Baltyk/640_DSC04074_Baltyk.JPG
http://mslonik.pl/images/stories/20111121_RoweryRometKatalog/R12_Baltyk/640_DSC04073_PrzedniaPiasta.JPG
http://mslonik.pl/images/stories/20111121_RoweryRometKatalog/R12_Baltyk/640_DSC04072_TylnaPiasta.JPG

--
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2015-08-27 11:54:59
Autor: Andrzej Ozieblo
Ośka tylna z nakrętkami czy quick release? - garsc wspomnien
W dniu 2015-08-27 o 10:25, coaster pisze:

Polskie Baltyki tez byly na motylkach:

Byly, byly. O maly wlos, gdzies w polowie lat 60-tych, jak mlody chlopak, nie stalem sie posiadaczem takowego. Ale trafil sie uzywany Favorit. W nienajlepszym stanie. Cala zime go poprawialem rozkrecajac do srubki. To wtedy zlapalem bakcyla grzebania przy mechanizmach.

Ten pierwszy Favorit mi ukradziono. Kupilem wiec kolejny, niebieski. Bardzo podobny do tego z watku http://www.forumrowerowe.org/topic/110585-renowacja-odswiezenie-ramy-favorit-prawie-antyk/page-2 Na zdjeciach widac, ze motylek byl tylko w przednim kole. Nie pamietam jak bylo w moim. Dlaczego tylko w przednim? Nie wiem.

Ten Favorit mial 4 koronki z tylu, obslugiwane odwrotna przerzutka (jak niektore Shimano), tzn. sciskanie sprezyny powodowalo zeskok na mniejsza koronke, obslugiwana manetka na ramie. Z przodu - 2 tarcze obslugiwane specjalna wajcha przy suporcie. Na zdjeciach dobrze widac. No i wiecznie przebijajace sie szlaurafeny, trudne do kupienia, zwane w innych czesciach Polski szytkami. Nazwa sluszna skadinad, bo szukajac dziury, nalezalo rozciac zagumowane szycie, wyjac ze srodka detke, poszukac i zakleic dziure a potem zaszyc mocna szewska dratwa. Czasem po wyjeciu kawalka detki okazywalo sie, ze dziura jest gdzie indziej i trzeba rozcinac dalej. Niekiedy konczylo sie rozcieciem calej opony. I oczywiscie jej zaszyciem. Szlaurafeny kleilo sie do rafki (znow regionalizm) specjalnym klejem zwanym gumelajzem. Przewaznie szytka nie spadala, ale zdarzalo sie, ze tak. Zwlaszcza na ostrzejszym zakrecie. Coz, mlodosc, wspomnien czar. :)

Jacek Maciejewski pisze:

[...]

Bonus:
http://www.bricklanebikes.co.uk/blb-wing-nuts-m9-front
http://www.bikeforums.net/classic-vintage/668045-love-wingnuts.html
:-)

--
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Jacek Maciejewski pisze:

[...]

No super! Właśnie o to się rozchodzi...
Ciekawe czy podeszłyby na moje ośki, czy te M10 za 25 funtów brytyjskich :-) to jest inne M10 niż moje....

Jacek Maciejewski pisze:

[...]

I jeszcze:
http://www.classiclightweights.co.uk/components/wingnuts-griffith-comp.html
;-)

--
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Jacek Maciejewski pisze:

[...]

Piękne! To prawie art!

Data: 2015-08-27 10:05:00
Autor: coaster
Ośka tylna z nakrętkami czy quick release?
Bardzo ladny komplecik z nierdzewki za piec dyszek! ;-)

http://store.velo-orange.com/index.php/components/wheelsets-rims-hubs/skewers/vo-stainless-wingnuts-mkii.html

--
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2015-05-28 20:14:30
Autor: __Maciek
Ośka tylna z nakrętkami czy quick release?
Tue, 26 May 2015 21:35:05 -0500 "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com>
napisał:

Myślę o wymianie ośki w swoim rowerze, stąd te dylematy ;-)

Jakiś czas temu robiłem remont roweru i przy okazji zmieniałem też
koła. Od razu powymieniałem ośki QR na zwykłe, na nakrętki.
Ostatecznie złapanie dętki zdarza się rzadko, a nie chcę żeby jakiś
menel mi koła zap...

Data: 2015-05-28 18:38:39
Autor: Pszemol
napisał:

[...]

Nie pomyslalem o tym... :-)

Data: 2015-05-29 22:55:54
Autor: __Maciek
Ośka tylna z nakręt kami czy quick rele ase?
Thu, 28 May 2015 18:38:39 +0000 (UTC) Pszemol <Pszemol@PolBox.com>
napisał:

Ostatecznie złapanie dętki zdarza się rzadko, a nie chcę żeby jakiś
menel mi koła zap...

Nie pomyslalem o tym... :-)

A to przecież taka oczywista rzecz...

Data: 2015-05-29 17:28:48
Autor: Pszemol
napisał:

Ostatecznie złapanie dętki zdarza się rzadko, a nie chcę żeby jakiś
menel mi koła zap...

Nie pomyslalem o tym... :-)

A to przecież taka oczywista rzecz...

Z drugiej strony przedniego już tyle lat nie zap... tylne nagle mieliby?

Data: 2015-05-29 12:14:51
Autor: Piotr Majka
napisał:

[...]

A nakrętki zespawałeś z ośką? Bo nie rozumiem na czym Twoja iluzoryczna poprawa "bezpieczeństwa" ma polegać :) Będzie chciał zasunąć to wyciągnie francuza i odkręci :) Security by obscurity.

Data: 2015-05-29 22:55:29
Autor: __Maciek
Ośka tylna z nakrętkami czy quick release?
Fri, 29 May 2015 12:14:51 +0200 Piotr Majka
<charvel@localhost.link.pl> napisał:

A nakrętki zespawałeś z ośką?

Nie no, potrzebuję czasem przecież to koło demontować.
Poza tym to zapewne wysokowęglowa stal, a więc i tak niezbyt spawalna.

Bo nie rozumiem na czym Twoja iluzoryczna poprawa "bezpieczeństwa" ma polegać :)
Będzie chciał zasunąć to wyciągnie francuza i odkręci :) Security by obscurity.

Kur...
No dobra, wytłumaczę... Poprawa wcale nie jest iluzoryczna. Jest to
dodatkowe utrudnienie. Nie każdy złodziej nosi ze sobą narzędzia.
Zwłaszcza menel który nie planuje wcześniej kradzieży roweru/części
rowerowych, tylko zaparkowany rower mu się akurat napatoczył.
Oczywiście, kluczem można to odkręcić w try miga, ale w porównaniu z
QR, które nie wymaga narzędzi, JEST to utrudnienie. W większości
przypadków taki złodziej da sobie spokój albo wybierze rower z QR,
jeżeli taki będzie w zasięgu. Rozumiesz, czy trzeba jeszcze prościej?

Naprawdę tak trudno samemu na to wpaść? Nie masz takiego wyczucia do
psychologii człowieka, sposobu postępowania ludzi? Poważnie pytam.

Ośka tylna z nakrętkami czy quick release?