Osoba współpracująca i ZUS

Data: 2014-09-13 14:14:41
Autor: Jacek
Osoba współpracująca i ZUS
Przymierzam się do założenia własnej DG. Chyba zarejestruję to na siebie (albo na żonę, to jeszcze do ustalenia). Oboje pracujemy na etatach, więc działalność będzie tylko jako uzupełnienie. Z tego, co się zorientowałem opodatkowanie chyba będzie najprościej wybrać jako ryczałt od przychodów.
Jednej rzeczy jednak nie kapujÄ™:
ZUS mimo tego, że pracuję muszę płacić składkę zdrowotną i to odliczam częściowo od podatku. To jakoś wytrzymam, mimo, że nie dostanę w zamian podwójnej ulgi na lekarstwa, ani nie będę miał krótszej kolejki na leczenie.
Jednak jest jeszcze problem ZUS od tzw. osoby współpracującej. Oświećcie mnie, czy z samego faktu bycia w związku małżeńskim wynika obowiązek płacenia ZUS od małżonka? Nawet, jak równolegle pracuje na etacie i też ma tam płacone składki? Z tego co czytam "uważa się za osoby współpracujące: małżonków itd." ZUS od takiej osoby jest na tyle wysoki, że sens prowadzenia takiej działalności jest pod znakiem zapytania.
Jacek

Data: 2014-09-13 14:58:35
Autor: Piotrek
Osoba współpracująca i ZUS
On 2014-09-13 14:14, Jacek wrote:
[...]
[...]

Bez obawy.

Przeczytaj sobie sentencjÄ™ wyroku SN (Sygn. akt III AUa 51/12)

Click -- > <http://tinyurl.com/osoba-wspolpracujaca>

Dla nieklikatych:
"[...] Przywołując wyroki Sądu Najwyższego z 23 kwietnia 2010 r. (II UK 315/09) i z 20 maja 2008 r. (II UK 286/07) wskazał, że cechami konstytutywnymi pojęcia „współpracy przy prowadzeniu pozarolniczej działalności” w rozumieniu art. 8 ust. 11 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych są występujące łącznie:

a)  istotny dla dziaĹ‚alnoĹ›ci gospodarczej ciężar gatunkowy dziaĹ‚aĹ„ współpracownika, ktĂłre to dziaĹ‚ania nie mogÄ… mieć charakteru wtĂłrnego; muszÄ… pozostawać w bezpoĹ›rednim zwiÄ…zku z przedmiotem podjÄ™tej dziaĹ‚alnoĹ›ci oraz muszÄ… charakteryzować siÄ™ pewnÄ… systematycznoĹ›ciÄ…, stabilnoĹ›ciÄ… i zorganizowaniem;

b)  znaczÄ…cy czas i czÄ™stotliwość podejmowanych robĂłt. [...]"

Piotrek

Data: 2014-09-13 15:06:39
Autor: Maciek
Osoba współpracująca i ZUS
W dniu 2014-09-13 o 14:14, Jacek pisze:
[...]
Może dlatego nie znam żadnej osoby oficjalnie "współpracującej", choćby
nawet sama tą działalność prowadziła (przy rejestracji na współmałżonka) :->

Maciek

Data: 2014-09-13 17:12:09
Autor: m
Osoba współpracująca i ZUS
W dniu 13.09.2014 14:14, Jacek pisze:
To jakoĹ› wytrzymam, mimo, ĹĽe nie dostanÄ™ w zamian
podwójnej ulgi na lekarstwa, ani nie będę miał krótszej kolejki na leczenie.

Dlaczego *mimo*? Przecież to zdrowotne nic cię prawie nie kosztuje, skąd pomysł że za to miałbyś mieć podwójną ulgę na lekarstwo albo krótszą kolejkę na leczenie?

p. m.

Data: 2014-09-13 17:17:09
Autor: Jacek
Osoba współpracująca i ZUS
W dniu 2014-09-13 o 17:12, m pisze:
Dlaczego *mimo*? PrzecieĹĽ to zdrowotne nic ciÄ™ prawie nie kosztuje, skÄ…d
pomysł że za to miałbyś mieć podwójną ulgę na lekarstwo albo krótszą
kolejkÄ™ na leczenie?
Przeważnie jest tak, że się płaci "za coś". Przynajmniej w normalnych relacjach między podmiotami.
Nazywa się to "ubezpieczenia zdrowotne", więc zapłacę a w zamian nie dostanę absolutnie NIC. Wprawdzie większą część odliczę od podatku, ale nie całość. Niechby się to nazywało podatek od czegokolwiek, to bym się nie czepiał.
Jacek

Data: 2014-09-13 17:40:52
Autor: m
Osoba współpracująca i ZUS
W dniu 13.09.2014 17:17, Jacek pisze:
[...]
dostanÄ™ absolutnie NIC.

Dostajesz możliwość leczenia w państwej służbie zdrowia. Identycznie w przypadku kiedy byś więcej zarabiał na umowę o pracę.

Masz pomysł na to żeby zarabiający 2x więcej (na UoP) mieli 2x krótsze kolejki?

Wprawdzie większą część odliczę od podatku, ale
nie całość. Niechby się to nazywało podatek od czegokolwiek, to bym się
nie czepiał.

No ma to bardziej cechy podatku. Ale z drugiej strony - dodatkowe zdrowotne na DG kosztuje cię, <werble>38zł</werble>.

p. m.

Data: 2014-09-13 23:11:38
Autor: Maciek
Osoba współpracująca i ZUS
W dniu 2014-09-13 o 17:40, m pisze:
Dostajesz możliwość leczenia w państwej służbie zdrowia. Identycznie w przypadku kiedy byś więcej zarabiał na umowę o pracę.
Gdyby więcej zarabiał na umowę o pracę, to by płacił proporcjonalnie
więcej. Tymczasem za DG płaci 270,40 niezależnie, czy coś dodatkowo
zarobi, czy nie.

No ma to bardziej cechy podatku. Ale z drugiej strony - dodatkowe zdrowotne na DG kosztuje cię, <werble>38zł</werble>.
A jak to magicznie policzyłeś?

Maciek

Data: 2014-09-13 23:34:47
Autor: Wojciech Bancer
Osoba współpracująca i ZUS
On 2014-09-13, Maciek <maciek@nospam.pl> wrote:
W dniu 2014-09-13 o 17:40, m pisze:
Dostajesz możliwo¶ć leczenia w państwej służbie zdrowia. Identycznie w przypadku kiedy by¶ więcej zarabiał na umowę o pracę.
Gdyby więcej zarabiał na umowę o pracę, to by płacił proporcjonalnie
więcej. Tymczasem za DG płaci 270,40 niezależnie, czy co¶ dodatkowo
zarobi, czy nie.

A ja uważam, że ryczałt to jest super sprawa.

No ma to bardziej cechy podatku. Ale z drugiej strony - dodatkowe zdrowotne na DG kosztuje cię, <werble>38zł</werble>.
A jak to magicznie policzyłe¶?

Policzył kwotę "nieodliczaln±" od podatku?

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2014-09-13 23:56:02
Autor: Maciek
Osoba współpracuj±ca i ZUS
A ja uważam, że ryczałt to jest super sprawa.
Jasne. Ale mamy dwa przypadki: gdy ten ryczałt jest korzystny dla
płac±cego, gdyż ten zarabia krocie, albo jest niekorzystny, bo kto¶
działalno¶ci± tylko dorabia :->

A jak to magicznie policzyłe¶?
Policzył kwotę "nieodliczaln±" od podatku?
Wła¶nie. Najpierw trzeba zarobić tyle, żeby można było dodatkow± składkę
od czego¶ odliczyć. Jak kto¶ ma np. pi±tkę dzieci to już trudno mu
zarobić na te wszystkie odliczenia ;-)

Maciek

Data: 2014-09-14 00:38:17
Autor: Wojciech Bancer
Osoba współpracująca i ZUS
On 2014-09-13, Maciek <maciek@nospam.pl> wrote:
A ja uważam, że ryczałt to jest super sprawa.
Jasne. Ale mamy dwa przypadki: gdy ten ryczałt jest korzystny dla
płac±cego, gdyż ten zarabia krocie, albo jest niekorzystny, bo kto¶
działalno¶ci± tylko dorabia :->

I jak zwykle w postulatach wskazywane jest delikatne "dojebać tym
którzy sobie lepiej radz±", c'nie?

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2014-09-14 02:19:52
Autor: Maciek
Osoba współpracuj±ca i ZUS
I jak zwykle w postulatach wskazywane jest delikatne "dojebać tym
którzy sobie lepiej radz±", c'nie?
Tak, gdyż od dawna uważam, że zabieranie tym najgorzej sobie radz±cym,
żeby im zaraz oddać w zwrotach, ewentualnie w datkach opieki społecznej,
to jest przerost formy nad tre¶ci±. Czyli jak widać jest to jawne
dojebanie tym lepiej sobie radz±cym, bo przecież oni zapłac± :->

Maciek

Data: 2014-09-14 11:09:32
Autor: Wojciech Bancer
Osoba współpracująca i ZUS
On 2014-09-14, Maciek <maciek@nospam.pl> wrote:
[...]

A zmuszał ich kto¶ do założenie działalno¶ci?

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2014-09-14 15:00:51
Autor: m
Osoba współpracuj±ca i ZUS
W dniu 13.09.2014 23:56, Maciek pisze:
> [...]
Wła¶nie. Najpierw trzeba zarobić tyle, żeby można było dodatkow± składkę
od czego¶ odliczyć. Jak kto¶ ma np. pi±tkę dzieci to już trudno mu

Jak kto¶ ma DG dodatkowe do etatu, to może to zdrowotne odliczać także od dochodu z UoP. Niestety dopiero (chyba) w rozliczeniu rocznym.

p. m.

Data: 2014-09-25 10:02:44
Autor: Gotfryd Smolik news
Osoba współpracująca i ZUS
On Sat, 13 Sep 2014, Wojciech Bancer wrote:

On 2014-09-13, Maciek <maciek@nospam.pl> wrote:
[...]

  Dla ¶cisło¶ci, jest to kwota "z pieniędzy opodatkowanych".
  W kontek¶cie w±tku obok (o obliczaniu dochodu netto), wymaga
więc zarobienia 1,23456790 raza więcej (swoj± drog±,
całkiem fajnie wygl±dajaca liczba ;), zero uj±łem bo dalej
jest okresowa), znaczy bliżej 47zł "netto w rozumieniu VAT".
  Jak kto¶ zarabia na czynno¶ciach opodatkowanych 23% VAT,
to klientowi końcowemu musi zabrać prawie <bęben raz>58zł</bęben>

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-09-14 14:59:35
Autor: m
Osoba współpracująca i ZUS
W dniu 13.09.2014 23:11, Maciek pisze:
> [...]
Gdyby więcej zarabiał na umowę o pracę, to by płacił proporcjonalnie
więcej. Tymczasem za DG płaci 270,40 niezależnie, czy coś dodatkowo

No więc jeżeli ktoś z tego że płaci dodatkowo 270zł zdrowotnego wywodzi że powinien mieć 2x mniejsze kolejki do lekarza, to idąc tym tokiem rozumowania ten kto ma większą pensję na UoP o ok. 3000zł (a więc płaci zdrowotnego ok. 270zł więcej), powinien mieć 2x mniejsze kolejki niż ten kto tych ma o te 3tys pensję mniejszą.

Ma to sens?

p. m.

Data: 2014-09-13 23:07:36
Autor: Maciek
Osoba współpracująca i ZUS
W dniu 2014-09-13 o 17:12, m pisze:
Dlaczego *mimo*? Przecież to zdrowotne nic cię prawie nie kosztuje, skąd pomysł że za to miałbyś mieć podwójną ulgę na lekarstwo albo krótszą kolejkę na leczenie?
Jeśli 270,40 to nic, to oczywiście masz rację.

Maciek

Data: 2014-09-13 23:33:29
Autor: Wojciech Bancer
Osoba współpracująca i ZUS
On 2014-09-13, Maciek <maciek@nospam.pl> wrote:
W dniu 2014-09-13 o 17:12, m pisze:
Dlaczego *mimo*? Przecież to zdrowotne nic cię prawie nie kosztuje, sk±d pomysł że za to miałby¶ mieć podwójn± ulgę na lekarstwo albo krótsz± kolejkę na leczenie?
Je¶li 270,40 to nic, to oczywi¶cie masz rację.

Po 1) większ± czę¶ć składki odliczasz od podatku który i tak
masz do zapłaty, po drugie - A patrzyłe¶ na ceny usług medycznych?
Tak, to jest nic.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2014-09-13 23:58:07
Autor: Maciek
Osoba współpracuj±ca i ZUS
Je¶li 270,40 to nic, to oczywi¶cie masz rację.
Po 1) większ± czę¶ć składki odliczasz od podatku który i tak
masz do zapłaty, po drugie - A patrzyłe¶ na ceny usług medycznych?
Tak, to jest nic.
Zaraz, zaraz. Żeby mieć do zapłaty podatek, to najpierw trzeba co¶
zarobić. Ceny usług medycznych? Co mnie obchodz± - nie korzystam :->

Maciek

Data: 2014-09-14 00:41:58
Autor: Wojciech Bancer
Osoba współpracująca i ZUS
On 2014-09-13, Maciek <maciek@nospam.pl> wrote:
[...]

Słaby trolling. jest mnóstwo opłat o charakterze ryczałtowym (to po pierwsze),
po drugie omawiamy wyżej przypadek ma już "etat" więc zarabia, a zakładam
że działalno¶ć się zakłada w celach zarobkowych, a nie "bo się człowiek nudzi".

Ceny usług medycznych? Co mnie obchodz± - nie korzystam :->

Ależ oczywi¶cie. Ale z pewno¶ci± będziesz, więc Ci się odkłada.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2014-09-14 00:59:06
Autor: Maciek
Osoba współpracuj±ca i ZUS
Ceny usług medycznych? Co mnie obchodz± - nie korzystam :->
Ależ oczywi¶cie. Ale z pewno¶ci± będziesz, więc Ci się odkłada.
Jasne. Z prywatnych więc cóż mi się takiego odłoży?

Maciek

Data: 2014-09-14 11:08:13
Autor: Wojciech Bancer
Osoba współpracująca i ZUS
On 2014-09-13, Maciek <maciek@nospam.pl> wrote:

[...]

Ceny usług medycznych? Co mnie obchodz± - nie korzystam :->
Ależ oczywi¶cie. Ale z pewno¶ci± będziesz, więc Ci się odkłada.
Jasne. Z prywatnych więc cóż mi się takiego odłoży?

Jak korzystasz z prywatnych lekarzy, to co najwyżej do popierdółek
typu przeziębienie itd. Będzie co¶ większego, to w te pędy polecisz
do NFZ, bo nie będzie Ci się u¶miechać wydawanie 5-12k i więcej.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2014-09-22 11:47:38
Autor: Vasco
Osoba współpracuj±ca i ZUS
Hej,

Przymierzam się do założenia własnej DG. Chyba zarejestruję to na siebie (albo na żonę, to jeszcze do ustalenia). Oboje pracujemy na etatach, (...)
Jednak jest jeszcze problem ZUS od tzw. osoby współpracuj±cej. O¶wiećcie mnie, czy z samego faktu bycia w zwi±zku małżeńskim wynika obowi±zek płacenia ZUS od małżonka?

Wyprostujcie mnie. To nie jest tak, że jeżeli osoba współpracuj±ca jest zatrudniona itp., to płaci tylko zdrowotne?

Bo je¶li płaci cały ZUS, to wła¶nie uratowali¶cie mi tyłek, bo zamierzałem wła¶nie żonę "wkręcić" w dzialalno¶ć...

Pozdrawiam,
Vasco

-- -
Ta wiadomosc e-mail jest wolna od wirusow i zlosliwego oprogramowania, poniewaz ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

Data: 2014-09-22 12:12:52
Autor: Maciek
Osoba współpracuj±ca i ZUS
W dniu 2014-09-22 o 11:47, Vasco pisze:
[...]
Kto bogatemu zabroni? :->

Maciek

Data: 2014-09-22 12:50:54
Autor: Pete
Osoba współpracująca i ZUS
W dniu 2014-09-22 o 11:47, Vasco pisze:
Hej,

Przymierzam się do założenia własnej DG. Chyba zarejestruję to na siebie
(albo na ĹĽonÄ™, to jeszcze do ustalenia). Oboje pracujemy na etatach, (...)
Jednak jest jeszcze problem ZUS od tzw. osoby współpracującej. Oświećcie
mnie, czy z samego faktu bycia w związku małżeńskim wynika obowiązek
płacenia ZUS od małżonka?

Wyprostujcie mnie. To nie jest tak, że jeżeli osoba współpracująca jest
zatrudniona itp., to płaci tylko zdrowotne?

Bo jeśli płaci cały ZUS, to właśnie uratowaliście mi tyłek, bo zamierzałem
właśnie żonę "wkręcić" w dzialalność...

No i o ile dobrze pamiętam, wynagrodzenie osoby współpracującej _nie_ jest KUP.

--
Pete

Data: 2014-09-23 09:51:27
Autor: Vasco
Osoba współpracuj±ca i ZUS
Hej,

[...]

Ale to znaczy, że taniej takiej osobie założyć osobn± działalno¶ć i płacic tylko zdrowotne...

No i o ile dobrze pamiętam, wynagrodzenie osoby współpracuj±cej _nie_ jest KUP.

To ma sens, bo przecież nie muszę też "tej" osobie wypłacać wynagrodzenia - wszystko i tak do jednego worka.

Data: 2014-09-23 10:22:21
Autor: Pete
Osoba współpracująca i ZUS
W dniu 2014-09-23 o 09:51, Vasco pisze:

[...]

Teraz to wszystko jedno, bo Ty kochasz żonę a żona kocha Ciebie. Ale jak Wam, a zwłaszcza Jej przyjdzie samotnie pobierać emeryturę, to zgadnij ile jej dostanie...

--
Pete

Data: 2014-09-23 10:25:59
Autor: Maciek
Osoba współpracująca i ZUS
W dniu 2014-09-23 o 10:22, Pete pisze:
Teraz to wszystko jedno, bo Ty kochasz żonę a żona kocha Ciebie. Ale jak Wam, a zwłaszcza Jej przyjdzie samotnie pobierać emeryturę, to zgadnij ile jej dostanie...
Sugerujesz, że uczucia mają jakiś wpływ na wysokość przyszłej emerytury? :->

Maciek

Data: 2014-09-23 10:33:58
Autor: Liwiusz
Osoba współpracująca i ZUS
W dniu 2014-09-23 10:25, Maciek pisze:
[...]

Bardziej zadziwiajÄ…ce jest sugerowanie, ĹĽe jakakolwiek emerytura za te
-naście lat będzie.

--
Liwiusz

Data: 2014-09-23 12:42:23
Autor: Pete
Osoba współpracująca i ZUS
W dniu 2014-09-23 o 10:33, Liwiusz pisze:
W dniu 2014-09-23 10:25, Maciek pisze:
W dniu 2014-09-23 o 10:22, Pete pisze:
Teraz to wszystko jedno, bo Ty kochasz ĹĽonÄ™ a ĹĽona kocha Ciebie. Ale jak
[...]

Zdaje się, że tak samo uważali 'artyści' dziesiąt lat temu. I teraz płacz się podnosi, że ZUS wyliczył emeryturę na 5 PLN.

Ale trzeba sobie zadać jedno zajebiście ważne pytanie. Która instytucja przestanie być wypłacalna wcześniej - ZUS czy pomoc społeczna.

--
Pete

Data: 2014-09-23 10:38:40
Autor: Wojciech Bancer
Osoba współpracująca i ZUS
On 2014-09-23, Pete <nobody@nowhere.com> wrote:

[...]

Teraz to wszystko jedno, bo Ty kochasz żonę a żona kocha Ciebie. Ale jak Wam, a zwłaszcza Jej przyjdzie samotnie pobierać emeryturę, to zgadnij ile jej dostanie...

Nie będzie komu pracować na te emerytury, więc nie dostanie nic. :-)

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2014-09-23 12:42:57
Autor: Pete
Osoba współpracująca i ZUS
On 2014-09-23, Pete <nobody@nowhere.com> wrote:

[...]

[...]

Teraz też jest deficyt i jakoś nie wstrzymano wypłat.

--
Pete

Data: 2014-09-23 13:03:42
Autor: Liwiusz
Osoba współpracująca i ZUS
On 2014-09-23, Pete <nobody@nowhere.com> wrote:

[...]

[...]

Bo ściągnięto z OFE, ale na ile to starczy? No i - tym bardziej - skoro
nie ma już OFE, to co będzie na emeryturze ich byłych członków?

--
Liwiusz

Data: 2014-09-23 15:06:13
Autor: Pete
Osoba współpracująca i ZUS
On 2014-09-23, Pete <nobody@nowhere.com> wrote:

[...]

[...]

To samo co teraz, suche liczby :)

--
Pete

Data: 2014-09-23 17:25:00
Autor: animka
Osoba współpracująca i ZUS
On 2014-09-23, Pete <nobody@nowhere.com> wrote:

[...]

[...]

Jak to nie ma. Wiele ludzi postanowiło pozostać w OFE.

--
animka

Data: 2014-09-24 01:01:02
Autor: Maciek
Osoba współpracująca i ZUS
W dniu 2014-09-23 o 17:25, animka pisze:
Jak to nie ma. Wiele ludzi postanowiło pozostać w OFE.
No i co z tego, skoro w OFE nic juĹĽ nie majÄ…. A nawet jak coĹ› tam
odłożą, to za parę lat znów jakaś liberalna partia im zabierze :->

Maciek

Data: 2014-09-23 13:10:18
Autor: Vasco
Osoba współpracuj±ca i ZUS
Hej,

[...]

Może się mylę, ale jeżeli (maj±c etat) nie będzie płacić składki emerytalnej (przy własnej działalno¶ci), to dostanie dokładnie tyle samo co pracuj±c "na dom" :)

Data: 2014-09-23 15:04:21
Autor: Pete
Osoba współpracująca i ZUS
W dniu 2014-09-23 o 13:10, Vasco pisze:
Hej,

[...]

Może się mylę, ale jeżeli (mając etat) nie będzie płacić składki emerytalnej
(przy własnej działalności), to dostanie dokładnie tyle samo co pracując "na
dom" :)

To po cholerę Ci potrzebna osoba współpracująca?

--
Pete

Data: 2014-09-23 17:07:18
Autor: Vasco
Osoba współpracuj±ca i ZUS
Hej,

To po cholerę Ci potrzebna osoba współpracuj±ca?

Żeby mogła wykonawać to czego ja nie umiem tylko jaki to ma zwi±zek z jej emerytur±?

Data: 2014-09-24 10:21:04
Autor: Gotfryd Smolik news
Osoba współpracująca i ZUS
On Tue, 23 Sep 2014, Pete wrote:

[...]

  Pewnie po to, żeby nie oberwać sankcjami ZUS i US "w razie udowodnienia".
  W szczególno¶ci, je¶li ta osoba występuje "zewnętrznie", to szanse na
spotkanie z kontrolerem nie s± zerowe.

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-09-24 11:13:11
Autor: Piotrek
Osoba współpracuj±ca i ZUS
On 2014-09-24 10:21, Gotfryd Smolik news wrote:
  Pewnie po to, żeby nie oberwać sankcjami ZUS i US "w razie udowodnienia".
  W szczególno¶ci, je¶li ta osoba występuje "zewnętrznie", to szanse na
spotkanie z kontrolerem nie s± zerowe.

Bez przesady. Zwłaszcza przy pracy na etacie nietrudno wykazać, że nie s± spełnione *wszystkie* przesłanki do zakwalifikowania żony jako osoby współpracuj±cej.

Tak więc IMHO umowa zlecenie "na 5 złotych" w zupełno¶ci wystarczy.

Ale oczywi¶cie każdy bawi się za swoje pieni±dze.

Piotrek

Data: 2014-09-24 12:02:41
Autor: Gotfryd Smolik news
Osoba współpracuj±ca i ZUS
On Wed, 24 Sep 2014, Piotrek wrote:

On 2014-09-24 10:21, Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

  Spróbowałem przebić się przez powi±zania art.8.11 uoSUS, ale się
poddałem :(

Ale oczywi¶cie każdy bawi się za swoje pieni±dze.

  Wła¶nie mam w±tpliwo¶ci, czy osoba kwalifikuj±ca się pod "współpracuj±c±"
może zawrzeć zlecenie ze "Ľródłem współpracy" :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-09-24 12:22:30
Autor: Piotrek
Osoba współpracuj±ca i ZUS
On 2014-09-24 12:02, Gotfryd Smolik news wrote:
  Spróbowałem przebić się przez powi±zania art.8.11 uoSUS, ale się
poddałem :(

Poszedłem na łatwiznę i posłużyłem się wyrokiem SN, który już wcze¶niej cytowałem.

Sygn. akt III AUa 51/12

Click -- > <http://tinyurl.com/osoba-wspolpracujaca>

  Wła¶nie mam w±tpliwo¶ci, czy osoba kwalifikuj±ca się pod "współpracuj±c±"
może zawrzeć zlecenie ze "Ľródłem współpracy" :)

No ale IMHO myk polega na tym, że ażeby się zakwalifikować to trzeba się nieco postarać i spełnić *ł±cznie* kilka warunków. I ZUS został już parę razy "przeczołgany" na tę okoliczno¶ć.

A jak się nie kwalifikujesz to nic nie stoi na przeszkodzie, ażeby się umawiać na zlecenie, dzieło albo i inn± umowę.

Piotrek

Data: 2014-09-24 12:40:15
Autor: Pete
Osoba współpracująca i ZUS
On 2014-09-24 12:02, Gotfryd Smolik news wrote:
  SprĂłbowaĹ‚em przebić siÄ™ przez powiÄ…zania art.8.11 uoSUS, ale siÄ™
poddałem :(

Poszedłem na łatwiznę i posłużyłem się wyrokiem SN, który już wcześniej
cytowałem.

Sygn. akt III AUa 51/12

Click -- > <http://tinyurl.com/osoba-wspolpracujaca>

"współpracującą"
może zawrzeć zlecenie ze "źródłem współpracy" :)

No ale IMHO myk polega na tym, że ażeby się zakwalifikować to trzeba się
nieco postarać i spełnić *łącznie* kilka warunków. I ZUS został już parę
razy "przeczołgany" na tę okoliczność.

A jak siÄ™ nie kwalifikujesz to nic nie stoi na przeszkodzie, aĹĽeby siÄ™
umawiać na zlecenie, dzieło albo i inną umowę.

Z zacytowanego wyroku wynika, że umowa zlecenie nie wyklucza z kwalifikacji osoby współpracującej. A dodatkowo z pierwszych postów wynika, że prowadzący DG nie może pracy wykonać samodzielnie i w tym celu zatrudnia żonę. Ergo spełnione są wszystkie przesłanki do opłacania całości składki za żonę.

--
Pete

Data: 2014-09-24 13:15:22
Autor: Piotrek
Osoba współpracująca i ZUS
On 2014-09-24 12:40, Pete wrote:
Z zacytowanego wyroku wynika, ĹĽe umowa zlecenie nie wyklucza z
kwalifikacji osoby współpracującej. [...]

To jest oczywiste.

[...] wynika, że prowadzący DG nie może pracy wykonać samodzielnie i w tym
celu zatrudnia żonę. Ergo spełnione są wszystkie przesłanki do opłacania
całości składki za żonę.

A to już nie jest IMHO oczywiste bez większej ilości szczegółów. Już nie mówiąc o tym, że z tych postów nie wynika ile czasu poświęcałaby żona na "współpracę". Zauważ, że żona pracuje na etacie. Zgaduję zatem, że łatwo dałoby się obronić tezę iż czas poświęcany na współpracę nie jest znaczący.

A wymóg na bycie osobą współpracującą, zdaniem SN, jest następujący:

Data: 2014-09-24 18:02:14
Autor: Gotfryd Smolik news
Osoba współpracuj±ca i ZUS
[...]

  Dzięki, acz charakterystyczne, że jest to dopiero wyrok apelacyjny.
  Ergo, w "typowym" przypadku trzeba się liczyć, że wyrok będzie
popierał zdanie ZUS :> (i trzeba apelować)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-09-24 12:51:42
Autor: Wojciech Bancer
Osoba współpracująca i ZUS
On 2014-09-24, Piotrek <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> wrote:

[...]

Ale ZUS dla osoby współpracuj±cej jest w wysoko¶ci minim. takiej jak dla DG :)
Więc masz zlecenie "na 5 zł" i składki jak za pełn± DG ;-)

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2014-09-24 13:18:21
Autor: Piotrek
Osoba współpracuj±ca i ZUS
On 2014-09-24 12:51, Wojciech Bancer wrote:
Ale ZUS dla osoby współpracuj±cej jest w wysoko¶ci minim. takiej jak dla DG :)

Oczywi¶cie.

Więc masz zlecenie "na 5 zł" i składki jak za pełn± DG ;-)

Pod warunkiem, że żona jest osob± współpracuj±c±. A żeby była to trzeba się nieco postarać - nie wystarczy samo bycie żon± i robienie czegokolwiek w DG męża.

Piotrek

Data: 2014-09-24 14:23:45
Autor: Pete
Osoba współpracująca i ZUS
On 2014-09-24 12:51, Wojciech Bancer wrote:
Ale ZUS dla osoby współpracującej jest w wysokości minim. takiej jak
dla DG :)

Oczywiście.

Więc masz zlecenie "na 5 zł" i składki jak za pełną DG ;-)

Pod warunkiem, że żona jest osobą współpracującą. A żeby była to trzeba
się nieco postarać - nie wystarczy samo bycie żoną i robienie
czegokolwiek w DG męża.

W opisywanym przypadku żona robi coś, czego mąż nie może wykonać i przynosi to zysk, więc ZUS ma duże szanse na wygraną.

--
Pete

Data: 2014-09-24 14:51:24
Autor: Piotrek
Osoba współpracująca i ZUS
On 2014-09-24 14:23, Pete wrote:
W opisywanym przypadku żona robi coś, czego mąż nie może wykonać i
przynosi to zysk, [...]

Jak już wspomniałem wielokrotnie powyższe nie jest warunkiem *dostatecznym* bycia osobą współpracującą.

Ale oczywiście zawsze możemy przyjąć, że zarówno Sąd Najwyższy jak i Sąd Apelacyjny był w tak zwanym mylnym błędzie. A jedynym ekspertem w powyższej tematyce jest ZUS ;-)

Piotrek

Data: 2014-09-24 15:40:32
Autor: Pete
Osoba współpracująca i ZUS
W dniu 2014-09-24 o 14:51, Piotrek pisze:
On 2014-09-24 14:23, Pete wrote:
[...]

powyĹĽszej tematyce jest ZUS ;-)

Czekam zatem na wykładnię, co wg Ciebie nie zostało tutaj spełnione?

--
Pete

Data: 2014-09-24 16:03:16
Autor: Piotrek
Osoba współpracująca i ZUS
On 2014-09-24 15:40, Pete wrote:

Czekam zatem na wykładnię, co wg Ciebie nie zostało tutaj spełnione?

Nie chciałbym być kontrowersyjnym ;-) ale bazując na dwóch emailach wątkotwórcy (Jacka) to zostało tu potwierdzone jedynie pokrewieństwo ;-) i ewentualnie (przez domniemanie) pozostawanie we wspólnym gospodarstwie domowym.

Nie mamy jakichkolwiek informacji na temat pozostałych warunków takich jak:

"ciężar gatunkowy działań współpracownika, które to działania nie mogą mieć charakteru wtórnego; muszą pozostawać w bezpośrednim związku z przedmiotem podjętej działalności oraz muszą charakteryzować się pewną systematycznością, stabilnością i zorganizowaniem; znaczący czas i częstotliwość podejmowanych robót."

Natomiast z faktu, że oboje pracuje na etacie i ewentualna pomoc żony w DG jest działalnością uboczną wnioskowałbym, że nie poświęca na tę pomoc znaczącego (cokolwiek miałoby to oznaczać) czasu. Co wyklucza (zdaniem SN i SA) bycie osobą współpracującą.

Piotrek

Data: 2014-09-24 16:18:06
Autor: Piotrek
Osoba współpracująca i ZUS
On 2014-09-24 15:40, Pete wrote:
Czekam zatem na wykładnię, co wg Ciebie nie zostało tutaj spełnione?

Zauważ zresztą, że w powołanym wyroku "płatnik składek A. S. prowadzący działalność pozarolniczą pod firmą Budownictwo (...) w Z. zatrudniał żonę I. S. w okresie od 2 listopada 2006 r. do 1 listopada 2008 r. na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy na stanowisku księgowej za minimalnym wynagrodzeniem."

Czyli generalnie nie było to może tak odpowiedzialne zajęcie jak kopanie rowów i murowanie ścian, ale była to całkiem niebanalna robota ;-)

I mimo tego ZUS został odesłany na drzewo.

Piotrek

Data: 2014-09-24 17:03:17
Autor: Pete
Osoba współpracująca i ZUS
On 2014-09-24 15:40, Pete wrote:
Czekam zatem na wykładnię, co wg Ciebie nie zostało tutaj spełnione?

Zauważ zresztą, że w powołanym wyroku "płatnik składek A. S. prowadzący
działalność pozarolniczą pod firmą Budownictwo (...) w Z. zatrudniał
ĹĽonÄ™ I. S. w okresie od 2 listopada 2006 r. do 1 listopada 2008 r. na
[...]

Niezgodzęsię.
W sentencji wyroku było opisane, (nie dosłownie) że I.S. została zatrudniona tylko w celu osiągnięcia dofinansowania z UP, bo na czas prac interwencyjnych zastąpiła obowiązki męża swoją pracą, dodatkowo pod jego ścisłym nadzorem.

Czyli że generalnie robiła to, co wcześniej i później robił mąż.
--
Pete

Data: 2014-09-24 18:15:31
Autor: Gotfryd Smolik news
Osoba współpracująca i ZUS
On Wed, 24 Sep 2014, Pete wrote:

[...]

rowów i murowanie ¶cian, ale była to całkiem niebanalna robota ;-)

I mimo tego ZUS został odesłany na drzewo.

Niezgodzęsię.
W sentencji wyroku było opisane, (nie dosłownie) że I.S. została zatrudniona tylko w celu osi±gnięcia dofinansowania z UP, bo na czas prac interwencyjnych zast±piła obowi±zki męża swoj± prac±, dodatkowo pod jego ¶cisłym nadzorem.

Czyli że generalnie robiła to, co wcze¶niej i póĽniej robił m±ż.

  IMVHO, jak napisałem w po¶cie obok, mi wychodzi iż w kontek¶cie
"współpracy" polega na "współpracy na prowadzeniu działalno¶ci", przy
czym "prowadzeniem działalno¶ci budowlanej" jest kopanie rowów
czy wożenie cegieł, a nie jest rozliczanie księgowo¶ci.
  I nie ma znaczenia, czy tak± "działalno¶ci± uboczn±" (jak księgowo¶ć)
zajmował się m±ż/prowadz±cy DG, czy profi księgowa.
  Który element sentencji przemawia przeciw takiemu postawieniu
sprawy?

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-09-24 21:42:07
Autor: Pete
Osoba współpracująca i ZUS
W dniu 2014-09-24 o 18:15, Gotfryd Smolik news pisze:
On Wed, 24 Sep 2014, Pete wrote:

[...]

"współpracy" polega na "współpracy na prowadzeniu działalności", przy
czym "prowadzeniem działalności budowlanej" jest kopanie rowów
czy wożenie cegieł, a nie jest rozliczanie księgowości.
  I nie ma znaczenia, czy takÄ… "dziaĹ‚alnoĹ›ciÄ… ubocznÄ…" (jak ksiÄ™gowość)
zajmował się mąż/prowadzący DG, czy profi księgowa.
  KtĂłry element sentencji przemawia przeciw takiemu postawieniu
sprawy?

W kontekście sprawy budowlane nie mam (prawie) żadnych wątpliwości.
Mam je natomiast wobec sytuacji autora wątku, bo opis sytuacji wskazuje, że praca jaką miałaby wykonać żona, jest - jakby to nazwać - 'eksponowalna' - czyli faktu wykonywania pracy przez żonę nie da się ukryć. Bo gdyby taka nie była, o wątkotwórca wcale nie zastanawiałby się nad tematem :).

--
Pete

Data: 2014-09-24 18:34:06
Autor: Piotrek
Osoba współpracująca i ZUS
On 2014-09-24 17:03, Pete wrote:
NiezgodzÄ™siÄ™.  [...]

Acałkiemmożliwe. Akcja wartka jak w niejednym kryminale tak więc mogłem coś przekleić nie tak.

Piotrek

Data: 2014-09-24 17:58:03
Autor: Gotfryd Smolik news
Osoba współpracująca i ZUS
On Wed, 24 Sep 2014, Pete wrote:

W dniu 2014-09-24 o 13:18, Piotrek pisze:
Pod warunkiem, że żona jest osob± współpracuj±c±. A żeby była to trzeba
się nieco postarać - nie wystarczy samo bycie żon± i robienie
czegokolwiek w DG męża.

W opisywanym przypadku żona robi co¶, czego m±ż nie może wykonać i przynosi to zysk, więc ZUS ma duże szanse na wygran±.

  Ale mi z sentencji wyroku wynika, że przeciwnie - jakby w istotnej czę¶ci
robiła co¶ co jest "sednem" działalno¶ci danej firmy, to byłaby osob±
współpracuj±c±. Bez względu na to, czy byłaby to czynno¶ć w której
zastępuje męża, czy czynno¶ć niezbędna do realizacji działalno¶ci
podstawowej.
  Czyli w przytoczonej sprawie budowlanki kopanie rowów tak, prowadzenie
księgowo¶ci nie. Bo to drugie to "czynno¶ć uboczna".
  Wychodzi mi również, że jakby spawała elementy konstrukcyjne
zbrojenia, czego nikt w firmie nie robi, nie umie itp, to też
byłaby "współpracuj±ca" (bo byłaby to składowa "sedna działalno¶ci"
firmy), ale już działalno¶ć reklamowa nie.
  Cytat zawieraj±cy jeden ze wskazuj±cych na to elementów idzie tak:
+++
Zatrudnieni w przedsiębiorstwie wnioskodawcy pracownicy budowlani wykonujący pracę wyłącznie na budowach nigdy nie mieli kontaktu
z I. S., nie przyjeżdżała ona na teren budów.
-- -

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-09-24 15:24:28
Autor: Wojciech Bancer
Osoba współpracująca i ZUS
On 2014-09-24, Piotrek <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> wrote:

[...]

Więc masz zlecenie "na 5 zł" i składki jak za pełn± DG ;-)

Pod warunkiem, że żona jest osob± współpracuj±c±. A żeby była to trzeba się nieco postarać - nie wystarczy samo bycie żon± i robienie czegokolwiek w DG męża.

I tak dyskusja jest akademicka. Je¶li pensja z etatu jest > minimalna, to
następuje zbieg tytułów ubezpieczeń, jak przy DG. A z powodu ~20 zł zdrowotnego
szkoda się z koniem kopać i ryzykować.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2014-09-23 10:24:20
Autor: Maciek
Osoba współpracuj±ca i ZUS
W dniu 2014-09-23 o 09:51, Vasco pisze:
Ale to znaczy, że taniej takiej osobie założyć osobn± działalno¶ć i płacic tylko zdrowotne...
Czy taniej, to ciężko powiedzieć. Dodatkowa księgowo¶ć, potencjalne
problemy z współdzieleniem "¶rodków trwałych" itp itd.

Maciek

Data: 2014-09-23 13:10:40
Autor: Vasco
Osoba współpracuj±ca i ZUS
[...]

W tym wypadku zdecydowanie taniej, ponieważ to ma być branża szkoleniowa, więc kosztów prawie nie będzie - poza biurem rachunkowym i składk± zdrowotn±.

Być może jeszcze uda się zwolnienie podmiotowe z VATu ze wzgl. na mały obrót (nie sprawdzałem, więc nie bić, je¶li herezję piszę).

Miało to być na zasadzie współpracy, aby zaoszczędzić papierologii - łatwiej mi wystawić dodatkow± fakturę.

Data: 2014-09-24 01:03:07
Autor: Maciek
Osoba współpracuj±ca i ZUS
W dniu 2014-09-23 o 13:10, Vasco pisze:
Miało to być na zasadzie współpracy, aby zaoszczędzić papierologii - łatwiej mi wystawić dodatkow± fakturę.
Tzn. chcesz zrobić co¶ w rodzaju: Ty masz firmę, Żona ma firmę i się
fakturami wymieniacie? Zapomnij :->

Maciek

Data: 2014-09-24 10:36:14
Autor: Vasco
Osoba współpracuj±ca i ZUS
Hej,

Miało to być na zasadzie współpracy, aby zaoszczędzić papierologii - łatwiej
mi wystawić dodatkow± fakturę.
Tzn. chcesz zrobić co¶ w rodzaju: Ty masz firmę, Żona ma firmę i się
fakturami wymieniacie? Zapomnij :->

Nie! :)

Ja mam firmę i żona, aby nie zakładać swojej, miała pracować na konto mojej - tylko ja bym wystawiał faktury kontrahentom :)

Żeby wszystko było legalnie chciałem j± dopisać jako osobę współpracuj±c± i opłacić składkę zdrowotn± (ma normalny etat gdzie¶ indziej). Napisano mi tutaj, że należy opłacać cał± składkę ZUS.

Data: 2014-09-24 18:18:15
Autor: Gotfryd Smolik news
Osoba współpracuj±ca i ZUS
On Wed, 24 Sep 2014, Vasco wrote:

Żeby wszystko było legalnie chciałem j± dopisać jako osobę współpracuj±c±
i opłacić składkę zdrowotn± (ma normalny etat gdzie¶ indziej). Napisano mi
tutaj, że należy opłacać cał± składkę ZUS.

  Może ta składowa umknęła, ale wła¶nie widzę post przypominaj±cy, że
następuje "zbieg ubezpieczeń" :) (Wojciecha)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-09-24 21:40:10
Autor: Vasco
Osoba współpracuj±ca i ZUS
Hej,

[...]

Ja o tym prawie od samego pocz±tku piszę i padło, że trzeba płacić CAŁY
ZUS... I jestem tym niezmiernie zaskoczony. A więc: cały czy tylko
zdrowotne?

Vasco

-- -
Ta wiadomosc e-mail jest wolna od wirusow i zlosliwego oprogramowania, poniewaz ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

Data: 2014-09-25 10:08:23
Autor: Gotfryd Smolik news
Osoba współpracuj±ca i ZUS
[...]

  Przebij się przez art.9:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,17,53,348,78093,20140913,art-6-14-zasady-podlegania-ubezpieczeniom-spolecznym.html
  Na pierwszy rzut oka wychodzi, że osoba współpracuj±ca jest wymieniona
w 6.1.5 razem z prowadz±cym, więc skoro prowadz±cy podpada pod "zbieg",
to współpracuj±ca też.

i padło, że trzeba płacić CAŁY
ZUS... I jestem tym niezmiernie zaskoczony. A więc: cały czy tylko
zdrowotne?

Vasco

  Możesz podać kiedy "padło" o konieczno¶ci płacenia całego ZUSu?
  msgid albo link.
  Bo przejrzałem cały w±tek i widzę, że raz "prawie padło".
  Autorem tego "prawie" był niejaki Vasco ;>
  Jest jeszcze jaki¶ post którego nie widzę? (to się zdarza)
  Sugerowanie że "padło na grupie" co¶, co "gdzie¶ słyszałe¶", jest
khem... niebezpieczne ;)

  Zdrowotne... hm...:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,17,52,370,16095,20140919,art-65-95-zasady-podlegania-ubezpieczeniu-zdrowotnemu.html
....chyba faktycznie "podlega".

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-09-25 11:03:31
Autor: Vasco
Osoba współpracuj±ca i ZUS
Hej,

[...]

Dzięki za linki, spróbuję się "przebić".

[...]

Mog± być cytaty? Wszelkie podkre¶lenia moje.

Na pocz±tku napisał Jacek:
"O¶wiećcie mnie, czy z samego faktu bycia w zwi±zku małżeńskim wynika obowi±zek płacenia ZUS od małżonka? __Nawet, jak równolegle pracuje na etacie__ i też ma tam płacone składki? Z tego co czytam "uważa się za osoby współpracuj±ce: małżonków itd." ZUS od takiej osoby jest na tyle wysoki, że sens prowadzenia takiej działalno¶ci jest pod znakiem zapytania."

Dopytałem:
[...]

Na to Maciek:
"Kto bogatemu zabroni? :->"

Odebrałem to jako potwierdzenie, żeby płacić całe składki.

i Pete:
"__No i__ o ile dobrze pamiętam, wynagrodzenie osoby współpracuj±cej nie jest KUP."

"No i" = a także, poza tym - to też odebrałem jako potwierdzenie.

Rzeczywi¶cie może nie padło wprost ("jak krowie na rowie"), ale wyraĽnie napisałem, że jest umowa o pracę i pytałem czy tylko zdrowotna czy cało¶ć. Można było inaczej zrozumieć te odpowiedzi? :)

Data: 2014-09-25 16:57:31
Autor: Maciek
Osoba współpracuj±ca i ZUS
W dniu 2014-09-25 o 11:03, Vasco pisze:
Dopytałem:
[...]
¬le odebrałe¶. Chodziło mi o to, że płacenie jakiejkolwiek składki ZUS,
tylko po to, żeby żonę, zwłaszcza już gdzie¶ pracuj±c±, wkręcać w swoj±
działalno¶ć jest hmmm ... rozrzutno¶ci± :-)

Maciek

Data: 2014-09-25 10:33:44
Autor: Wojciech Bancer
Osoba współpracująca i ZUS
On 2014-09-24, Vasco <vasco3@poczta.fm> wrote:

[...]

[...]

Dwie sprawy. Osoba współpracuj±ca nie ma prawa do "małego" ZUSu, czyli
do ulgowego ZUS w ramach prowadzonej DG. W tym kontek¶cie osoba współpracuj±ca
płaci cały ZUS.

Natomiast z tego co wiem podlega pod te same przepisy dot. zbiegu tytułów ubezpieczeń
co osoba prowadz±ca DG.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2014-09-24 11:01:40
Autor: Gotfryd Smolik news
Osoba współpracuj±ca i ZUS
On Wed, 24 Sep 2014, Maciek wrote:

[...]

  Mogłe¶ dla porz±dku podrzucić wła¶ciwe hasło: "podmioty powi±zane",
z hasłem pomocniczyn "decyzja podatkowa" :D
  Natomiast nie rozumiem wcze¶niej wspomnianych "potencjalnych problemów
z dzieleniem ¶rodków trwałych", bo dla ST jest jasny przepis
(na taki przypadek).

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-09-25 17:03:13
Autor: Maciek
Osoba współpracuj±ca i ZUS
W dniu 2014-09-24 o 11:01, Gotfryd Smolik news pisze:
  Natomiast nie rozumiem wcze¶niej wspomnianych "potencjalnych problemów
z dzieleniem ¶rodków trwałych", bo dla ST jest jasny przepis
(na taki przypadek).
Od razu wyobraziłem sobie małżeństwo bez rozdzielno¶ci maj±tkowej,
posiadaj±ce "samochód ciężarowy w nadwoziu osobowym", albo jakże modny
pickup i chęć jego wykorzystywania w obu działalno¶ciach, najchętniej w
charakterze ¶rodka trwałego. Głowa mnie rozbolała ;-)

Maciek

Data: 2014-09-25 19:24:11
Autor: Gotfryd Smolik news
Osoba współpracuj±ca i ZUS
On Thu, 25 Sep 2014, Maciek wrote:

[...]

  Hm...
  W sumie, to oczywi¶cie pomy¶lałem o amortyzacji, bo do tego
sprowadza się nacisk na ST ;) ale prawda, to rozliczanie kosztów
eksploatacyjnych może stanowić zabawę ;)
(bo z amortyzacj± prosto - traktuje ST w DG obu małżonków
"udziałowo", jak przy osobach obcych).

pzdr, Gotfryd

Osoba współpracująca i ZUS