Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Osobowy diesel w PRL

Osobowy diesel w PRL

Data: 2017-08-09 22:55:56
Autor: RadoslawF
Osobowy diesel w PRL
W dniu 2017-08-09 o 22:19, Marcin pisze:

Czy ktoś wie co było przyczyną, że w PRL nie wyprodukowano polskiego silnika diesla do samochodu osobowego? Czy to problem zbyt skomplikowanej konstrukcji czy może braku odpowiednich materiałów? Z tego co udało mi się na szybko ustalić to także w innych KDLach (Krajach Demokracji Ludowej) nie były produkowane samochody osobowe z silnikami diesla. A gdy FSO wypuściło krótką serię dużych fiatów z silnikami diesla to były to silniki volkswagena. Pamiętam jakim pożądaniem było auto z silnikiem diesla w latach 80 i jak łatwo można było kupić olej napędowy w porównaniu do benzyny więc dlaczego w Polsce nie produkowano takich aut?

Jak rafinujesz ropę naftową to otrzymujesz pewne stałe procenty
produktów końcowych jak gazy, benzyny, nafty, ropy, oleju, mazutu
i asfaltu.
Można je oczywiście lekko zmieniać w procesie technologicznym
ale najbardziej opłacalne jest dostosowanie zużycia do najtańszej
i optymalnej produkcji.
A to oznacza że mazut do bardzo dużych silników, ropę dajesz do
dużych pojazdów, a benzyny do najmniejszych.
Do tego produkcja dobrego dizla jest trudniejsza i kosztowniejsza
niż benzyniaka więc w tym "lepszym" ustroju małych dizli do
osobówek praktycznie nie produkowano.
W całych demoludach było podobnie ale były wyjątki, Rumunni
w ARO (terenówka) wsadzili też dizla. I szczęśliwi posiadacze
musieli zawieszenie dokręcać które się od wibracji rozkręcało.
I jazda tym na trasie powyżej 50 kilometrów była równie
przyjemna jak Starem czy Jelczem. Wolno, głośno i wibruje.

A niska cena wynikała raz z dotowania paliwa do dużych i
państwowych aut a do tego na rynku wtórnym można było tanio
kupić "oszczędności" kierowców zawodowych.


Pozdrawiam

Osobowy diesel w PRL

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona