Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Osobowy diesel w PRL

Osobowy diesel w PRL

Data: 2017-08-10 13:25:07
Autor: viktorius
Osobowy diesel w PRL
W dniu 2017-08-09 o 22:19, Marcin pisze:
Witam

Czy ktoś wie co było przyczyną, że w PRL nie wyprodukowano polskiego
silnika diesla do samochodu osobowego? Czy to problem zbyt
skomplikowanej konstrukcji czy może braku odpowiednich materiałów? Z
tego co udało mi się na szybko ustalić to także w innych KDLach (Krajach
Demokracji Ludowej) nie były produkowane samochody osobowe z silnikami
diesla. A gdy FSO wypuściło krótką serię dużych fiatów z silnikami
diesla to były to silniki volkswagena. Pamiętam jakim pożądaniem było
auto z silnikiem diesla w latach 80 i jak łatwo można było kupić olej
napędowy w porównaniu do benzyny więc dlaczego w Polsce nie produkowano
takich aut?


Zaprojektowano i wyprodukowano, w małej ilości egzemplarzy.
Ojciec był po koniec lat 70-tych w technikum samochodowym, pojechali na wycieczkę do Andorii, do Andrychowa.
Po zakładzie jeździły duże fiaty z silnika diesla, własnej produkcji.
Pojemności ojciec nie pamięta, ale na pewno nie były to ciężkie 4c90 zaprojektowane jako zamiennik benzyniaka S-21 z żuków.

Po cichu mówiono, że silnik jest dopracowany, tylko zielone światło w ministerstwie i można produkować. Klekotał zdrowo, komfort jazdy pewnie żaden, w tamtych czasach wszystkie klekotały głośniej lub ciszej.

Ale wszyscy wiedzieli, że zielonego światła nie będzie. Cały ciężki sprzęt chodził na ropę. Operatorzy np. spychaczy byli rozliczani z zużytego paliwa. Jak zrobił swoje szybciej, a musiał wykazać, że pracował całą dniówkę, to niezużyte paliwo musiał z baku wylać. Jako, że nie było komu go sprzedać, to wylewali do rowów.
Jakby się dało sprzedać, czyli mieć z tego jeszcze lewą kasę, to interes by kwitł, a polskiego fiata z dieslem na stacji by nie widziano.
Te polskie duże fiaty z dieslem VW, to pewnie miały iść w 100% na eksport, ale jak to zawsze, zakombinowano i kilka na kraj puszczono.


Że mieli kłopoty z pompami paliwa, to wiadomo. Do końca produkcji układ wtryskowy do 4c90 był produkcji czeskiej/czechosłowackiej. To normalne, ze nie wszystko da się produkować samemu, bo i po co.
Obecnie producenci silników też korzystają z gotowych zestawów firm, które się w tym specjalizują: Bosch, Denso, Delphi, Siemens i inne.




--
viktorius

Data: 2017-08-10 19:28:37
Autor: Marek
Osobowy diesel w PRL
On Thu, 10 Aug 2017 13:25:07 +0200, viktorius <viktorius@interia.pl> wrote:
wycieczkę do Andorii, do Andrychowa.

Tak btw, musieliśmy zajebiście brzmiące marki w tej branży: Andoria, Autosan, Star...

--
Marek

Data: 2017-08-11 10:52:12
Autor: viktorius
Osobowy diesel w PRL
W dniu 2017-08-10 o 19:28, Marek pisze:
On Thu, 10 Aug 2017 13:25:07 +0200, viktorius <viktorius@interia.pl> wrote:
wycieczkę do Andorii, do Andrychowa.

Tak btw, musieliśmy zajebiście brzmiące marki w tej branży: Andoria,
Autosan, Star...

Jelcz, Lublin, Warszawa....
Głownie pochodziły od miejscowości w której była fabryka, czasem od skrótu zakładu. Jakoś te firmy trzeba było nazwać, często nazwa jest od nazwiska: Ford, Renault, Citroen, Ferrari, Skoda.

Włoska Fabryka Samochodów w Turynie, model Kropka, albo Jeden
Samochód dla Ludu, model Rzemieślnik
Nasłuchiwać, model Trofeum Turystów
Bawarskie Zakłady Silnikowe, model Nowa Klasa
To dopiero fajnie brzmi :)


--
viktorius

Osobowy diesel w PRL

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona