Osobowy na ciężarowy a VAT

Data: 2009-04-26 18:01:51
Autor: haccp-polska.pl
Osobowy na ciężarowy a VAT
Witam członków forum
mam takie pytanie. Jestem w okresie kiedy decyduję się na zakup samochodu na firmę. I w tej kwestii mam do wyboru
1. Zakup używanego - chevrolet epica (na fakturę VAT)
2. Zakup nowego - Kia ceed lub podobne

Przyznam że bardziej interesujący jest zakup chevroleta powstaje jednak jeden problem.

Chęć odliczenia Vat od paliwa.

Proszę was o informację jak można załatwić zmianę homologacji chevroleta na ciężarowy (znalazłem taki w internecie) i czy ma to zrobić przed kupnem firma leasingowa czy też mogę to zrobić w trakcie leasingu.

Jeżeli można to zrobić to proszę o informacje jak?

Pozdrawiam ze słonecznego Wrocławia.

Michal

--
*Pozdrawiam serdecznie
Michał Cierpiałowski*

tel 071 733-67-67
fax 071 733-67-08
tel. kom. 665-606-846
tel. kom. 605-660-993

_______________________________
Quality Assurance Poland
ul. Robotnicza 1b
53-607 Wrocław
NIP 832-178-51-73
mBank 61-11402004-0000300237667210
www.haccp-polska.pl
Wiadomość ta oraz wszelkie załączone do niej pliki są poufne i mogą być
prawnie chronione. Jeżeli nie jest Pan/Pani zamierzonym adresatem
niniejszej wiadomości, nie może Pan/Pani jej ujawniać, kopiować,
dystrybuować ani tez w żaden inny sposób udostępniać lub wykorzystywać.
O błędnym zaadresowaniu wiadomości prosimy niezwłocznie poinformować
nadawcę i usunąć wiadomość.
This email and any attached files are confidential and may be legally
privileged. If you are not the intended recipient, any disclosure,
reproduction, copying, distribution, or other dissemination or use of
this communication is strictly prohibited. If you have received this
transmission in error please notify the sender immediatand and then delete.

Data: 2009-04-26 21:24:25
Autor: Piotr
Osobowy na ciężarowy a VAT
Użytkownik "haccp-polska.pl" napisał w wiadomości :

[...]

Z tego co ja zdążyłem się zorientować to nie ma możliwości zmiany typu homologacji do już raz wprowadzonego do użytku pojazdu. Chodzi o to że homologacja jest wydawana do konkretnego samochodu (m.in. zawiera numer VIN), a więc jakichkolwiek zmian mógł by ewentualnie dokonać tylko producent, a gdyby można było tak robić to byłoby to trochę nielogiczne. Dany samochód mógł by - w zależności od okazji - być osobowy albo ciężarowy.
Miałem podobny dylemat i się okazało że nie ma znaczenia np. to że dany model występuje również w wersji ciężarowej a więc dlaczego naszego nie można by przerobić na ciężarowy? Homologację wystawia się tylko raz.
I nie ma znaczenia tu wpis w dowodzie rejestracyjnym - bo w tym akurat zmiany są możliwe.

Chyba że się mylę.

Piotr

Data: 2009-04-26 22:01:48
Autor: pawelj
Osobowy na ciężarowy a VAT

[...]

Chyba się mylisz choć też do końca nie wiem jak to jest, ale swego czasu modne było wyjmowanie kratki z "ciężarówki" żeby przerobić ją na osobówke.
Więc zmiana homologacji jest możliwa.

--
Pawełj

Data: 2009-04-26 23:42:56
Autor: Piotr
Osobowy na ciężarowy a VAT
Użytkownik "pawelj" napisał w wiadomości :

Chyba się mylisz choć też do końca nie wiem jak to jest, ale swego czasu modne było wyjmowanie kratki z "ciężarówki" żeby przerobić ją na osobówke.
Więc zmiana homologacji jest możliwa.

Chyba jednak nie masz racji.
Wyjmowanie kratki umożliwiało tylko zmianę wpisu w dowodzie rejestracyjnym (sam tak zrobiłem) , ale nie zmieniało homologacji.
Kiedyś miałem auto z homologacją na ciężarowe, wyjąłem kratkę, wykonałem odpowiednie badania techniczne i na ich podstawie uzyskałem zmianę wpisu w dowodzie rej. Teraz mam odwrotnie - mam auto z homologacją osobową i próbowałem rozeznać temat tak samo jak wątkotwórca, ale niestety nic dobrego się nie dowiedziałem.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2009-04-27 10:24:10
Autor: Baloo
Osobowy na ciężarowy a VAT

Użytkownik "pawelj" <pawelj@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

Chyba się mylisz choć też do końca nie wiem jak to jest, ale swego czasu modne było wyjmowanie kratki z "ciężarówki" żeby przerobić ją na osobówke.
Więc zmiana homologacji jest możliwa.

Nie jest. Zajrzyj sobie na podobny wątek na pl.misc.samochody, który był w zeszłym tygodniu.

Data: 2009-04-26 22:08:26
Autor: haccp-polska.pl
Osobowy na ciężarowy a VAT
wszystko w porządku ale znalazłem jednego chevroleta epice z homologacją na ciężarowe...

jutro potwierdzę czy to prawda

Data: 2009-04-27 10:55:25
Autor: Mirek Ziolek
Osobowy na ciężarowy a VAT

Użytkownik "haccp-polska.pl" <info@haccp-polska.pl> napisał w wiadomości news:gt2f3o$bt7$1atlantis.news.neostrada.pl...
wszystko w porządku ale znalazłem jednego chevroleta epice z homologacją na ciężarowe...

jutro potwierdzę czy to prawda

Epica to sedan.. wiec jak moze byc ciezarowe?:)

Ogolnie co do kratek.
Przerabialem temat tydzien temu, udalo mi sie ustalic :

Aby odliczyc caly VAT od zakupu samochod musi miec HOMOLOGACJE CIEZAROWA i LADOWNOSIC wieksza niz 500kg (takie info dostalem w US i KIP-e)
Panie nie potrafila powiedziec co musi byc w dowodzie rejestracyjnym ( czy 4 osoby+kratka + ladownosc czy wystarczy tylko homologacja i 500kg ladownosci).
DLA US najwazniesza jest homologacja stwierdzajaca owa ladownosc ( wydaje mi sie ze ladownosci pow.500kg jest tylko przy rejestracji na 4 osoby)

Nie ma mozliwosci powrotu do kratki w samochodzie ktory kiedys byl ciezarowy ( mial kratke i MA homologacje) gdyz przepisy na  to narazie nie pozwalaja.
Diagnosta OSKP nie moze stwierdzic ze taki samochod jest "ciezarowy" i wydac taki kwit dla urze.komunikacji gdyz obowiazuja go... przepisy z jeszcze nie zmienionej ustawy o VAT z 2005r (wzor Lisiaka)!!!!
Puki tych zmian nie bedzie, kratki do samochodu zalozyc nie ma jak,w dowodzie dalej bedzie 5 osob.
Najciekawsze jest to ze NIKT nie potrafil mi powiedziec co mam zrobic jak nie mam kratki,mam HOMOLOGACJE, mam zareje.na 5 osob ,ladownosci nie mam wpisanej w d.rejestracyjny...ale na homologacji mam ze powyzej 500kg.Mozna ryzykowac i odliczyc vat od paliwa,ale przy kontroli moga powidziec ze jest niezgodnosci z dowodem rejestracyjnym..wtedy klops.

IMHO trzeba czekac az beda zmiany w VAT.

Pozdrawiam,
Mirek

Data: 2009-04-27 11:57:26
Autor: Baloo
Osobowy na ciężarowy a VAT
"Mirek Ziolek" <moophone@gazeta.pl> napisał

Epica to sedan.. wiec jak moze byc ciezarowe?:)

O tym, że auto jest uznane za ciężarowe nie świadczy jego konstrukcja tylko:
a/ ładowność > 500 kg
b/ homologacja producenta na aut ciężarowe

[...]

Panie w UM na podstawie homologacji powinny wpisać, że samochód jest ciężarowy.

DLA US najwazniesza jest homologacja stwierdzajaca owa ladownosc ( wydaje mi sie ze ladownosci pow.500kg jest tylko przy rejestracji na 4 osoby)

Nie, bo zależy jaki to typ auta.

Nie ma mozliwosci powrotu do kratki w samochodzie ktory kiedys byl ciezarowy ( mial kratke i MA homologacje) gdyz przepisy na  to narazie nie pozwalaja.

Jakie przepisy nie pozwalają??
Przecież sam napisałeś - jeśli samochód ma ładowność > 500 kg i ma homologację ciężarową, to można odliczać VAT. Nic poza tym nie ma znaczenia. No chyba, że źle Cię zrozumiałem.

Diagnosta OSKP nie moze stwierdzic ze taki samochod jest "ciezarowy" i wydac taki kwit dla urze.komunikacji gdyz obowiazuja go... przepisy z jeszcze nie zmienionej ustawy o VAT z 2005r (wzor Lisiaka)!!!!

Nie ma już wydawania kwitów w TOS'ach ani wzorów Lisaka. Te czasy się skończyły, bo wróciły przepisy sprzed 1. maja 2004. Nie czytałeś wyroku ETS?

Najciekawsze jest to ze NIKT nie potrafil mi powiedziec co mam zrobic jak nie mam kratki,mam HOMOLOGACJE, mam zareje.na 5 osob ,ladownosci nie mam wpisanej w d.rejestracyjny...ale na homologacji mam ze powyzej 500kg.

No to odliczaj, gdzie widzisz problem?
Zakładam, że homologacja jest na auto ciężarowe.

Mozna ryzykowac i odliczyc vat od paliwa,ale przy kontroli moga powidziec ze jest niezgodnosci z dowodem rejestracyjnym..wtedy klops.

A co masz wpisane w dowodzie?
Co to w ogóle za samochód?

IMHO trzeba czekac az beda zmiany w VAT.

Jakie zmiany?  Przecież już są. Nie zmieniono jeszcze zapisów w ustawie (bo politycy wolą napierdalać się wzajemnie, zamiast wziąć do roboty), ale wyrok ETS jest obowiązujący niezależnie od tego, co teraz jest w ustawie.

Data: 2009-04-27 14:18:53
Autor: Mirek Ziolek
Osobowy na ciężarowy a VAT

Użytkownik "Baloo" <baluu@onet.eu> napisał w wiadomości news:gt3vin$28g$1news.onet.pl...
[...]

Widziales kiedys "kratkowoz" sedana? Owszem,byly "bankowozy" ale te chyba nie byly ciezarowkami

[...]

Pytalem w UM czy U.komunikacji, nie wpisza mi ze to samochod ciezarowy,BO NIE :) nawet na podstawie homologacji nie moga tego zrobic.
Ba, nawet nie przerejstruja Ci go na ciezarowy, bo jak pytalem jeszcze miesiac temu, nie bylo do tego przepisow.
Moga to zrobic pod warunkiem posiadania kwitu od diagnosty, a ten tego NIE WYDA bo nie moze ( patrz ustawa VAT,potwierdzone w 2 OSKP)

DLA US najwazniesza jest homologacja stwierdzajaca owa ladownosc ( wydaje mi sie ze ladownosci pow.500kg jest tylko przy rejestracji na 4 osoby)

Nie, bo zależy jaki to typ auta.

Uogolniam oczywiscie, moze o zwyklym samochodzie osobowym np astra II czy focus I/II, ew.kombi. Nie mam na mysli samochodow uzytkowych czy VAN-ow.

[...]

Niby tak, ale jak zadalem pytanie pani w US czy jak mam homologacje w ktorej jest napisane ze moj samochod ma dokladnie 523 kg ladownosci a w dowodzie rejestracyjnym mam ze to samochod osobowy i nie mam wpisanej ladnownosci i zarejestrowany jest na 5 osob ( a nie 4 jak w przypadku "kratki" z 2003r) to czy bede mogl odpisywac..po chwili milczenia powiedziala ze nie wie,ale raczej nie bo dokumenty rejestracyjny musza sie zgadzac ze stanem faktycznym.

[...]

samego wyroku nie czytalem, ale wiem o co chodzi.Dokladnie to samo pytanie zadalem diagnoscie.. powiedziale ze wie o tym ale jego obowiazuje ustawa obecna o VAT i rozporzadzenie jest OK, ale nie dotyczy jego "obowiazku" potwierdzenia czy samochod jest ciezarowy jaka ma homologacje i ladownosci czy nie.Jedynie co moze potwierdzic to czy samochod jest zgody ze wzorem Lisiaka czyli kartka ze przednimi siedzeniami.

[...]

Tak,ma homologacje N1 na ciezarowe... tradycyjnie to co bylo w 2003r.

Mozna ryzykowac i odliczyc vat od paliwa,ale przy kontroli moga powidziec ze jest niezgodnosci z dowodem rejestracyjnym..wtedy klops.

A co masz wpisane w dowodzie?
Co to w ogóle za samochód?

Honda Accord Kombi z 2003 z homologacja na ciezarowe, kratka zdjecia 2 lata temu + przerejestrowane na osobwe.

pozdr
mirek

Data: 2009-04-27 15:20:49
Autor: Emka
Osobowy na ciężarowy a VAT
"Mirek Ziolek" <moophone@gazeta.pl> napisał

Pytalem w UM czy U.komunikacji, nie wpisza mi ze to samochod ciezarowy,BO
NIE :) nawet na podstawie homologacji nie moga tego zrobic.

Bo są głupsze niż ustawa przewiduje :(
Poproś o podstawę prawną odmowy takiego przerejestrowania. Ew. zaskarż ich
decyzję powołując się na wyrok ETS i przepisy dotyczące podatku VAT z
30/04/2004 roku.

Ba, nawet nie przerejstruja Ci go na ciezarowy, bo jak pytalem jeszcze
miesiac temu, nie bylo do tego przepisow.

Nie ma, ale kobity widać nie rozumieją prostego faktu, że istnieje przewaga
wyroku ETS nad obecną ustawą. Albo nie chcą zrozumieć, bo dostały takie
wytyczne :/

Moga to zrobic pod warunkiem posiadania kwitu od diagnosty, a ten tego NIE
WYDA bo nie moze ( patrz ustawa VAT,potwierdzone w 2 OSKP)

Boże co za totalna bzdura :(
Co ten diagnosta miałby niby stwierdzić i na podstawie czego?
Jest homologacja i tego wymaga fiskus, a nie pisemka z TOS'u.

[...]

I dlatego najpierw trzeba to załatwić w UM, a tam nie mają prawa odmówić Ci
zarejestrowania samochodu ciężarowego jako samochód ciężarowy.

[...]

Olej diagnostę, bo nie jest Ci teraz do niczego potrzebny.
Masz homologację producenta na samochód ciężarowy? Masz. Masz ładowność >
500 kg? Masz. Kratkę sobie wstawisz.
To idziesz z tym do UM i robisz awanturę, bo pipy grochowe mają obowiązek
przerejestrować Ci ten samochód na samochód ciężarowy zgodnie z homologacją,
a nie ich widzimisię. Prawdopodobnie konieczna będzie zmiana liczby osób z 5
na 4. Jak Ci przerejestrują, to idziesz z tym do US pokazujesz, zostawiasz
kserokopię dowodu rejestracyjnego i dodatkowo pisemko, że od dnia takiego a
takiego będziesz odliczał VAT od samochodu takiego a takiego na podstawie
wyroku ETS z dnia takiego a takiego). I koniec.

Czyli jak najbardziej spełnia warunki.

Data: 2009-04-27 17:26:53
Autor: Mirek Ziolek
Osobowy na ciężarowy a VAT

Użytkownik "Emka" <emka@onet.eu> napisał w wiadomości news:gt4bfh$a6f$1news.onet.pl...
[...]

wyrok ETS nie ma tu nic do rzeczy.
Poprostu, przy przerejestrowaniu z osobowego na ciezarowy ( lub potwierdzenie stanu) jest potrzebne zaswiadczenie od diagnosty.
Tak samo w druga strone, diagnosta stwierdza ze jest 5-te miejsce siedzace,5-ty zaglowek oraz pasy bezpieczenstwa... i jest to samochod OSOBOWY.

[...]

a co teraz stwierdza??? i jakie bylo obuzenie jak wszyscy Ci ktorzy mieli VAN-y 2 osobowe z kratka musieli to potwierdzac wlasnie u diagnosty czy spelnia wozr lisiaka czy nie spelnia..a z kwitami do US dopiero...

[...]

Samego ciezarowego na ciezarowy to napewno nie, ale OSOBOWY nawet z homologacja na ciezarowy .. TAK.

[...]

Tu sie mylisz, kratke moze wstawic tylko odpowiedni zaklad ktory takie uprawienia posiada. Z tego co pamietam maja byc to uprawienia do "zmiany typu pojazdu" i nie kazdy warsztat to ma.
Wpisane jest to w KRS.Dokladnie tak samo jest przy zmianie ciezarowy -> osobowy

[...]

a na jakiej  podstawie wyobrazasz sobie ze panie z UM zmienia mi z 5 na 4 osoby?
Nie dam sobie teraz reki uciac ale przegladalem homologacje od mojego drugiego samochodu ale nic tam nie znalazlem na temat ilosci miejsc siedzacy.
Jest stwierdzenie tylko ladownosci i homologacji typu N1.

Czyli jak najbardziej spełnia warunki.

Jak najbardziej tak, wedlug KIP-u najprosciej jest wystapic o pisemna indywidualna interpetacje do US i bedzie po sprawie.
Pani ktora mi o tym mowila pol godziny temu chyba wiedziala o co pytam gdyz takich pytan ma kilka dziennie ;)

Pozdr
Mirek

Data: 2009-04-27 17:46:20
Autor: Emka
Osobowy na ciężarowy a VAT
"Mirek Ziolek" <moophone@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:gt4it3$5s6$1inews.gazeta.pl...

wyrok ETS nie ma tu nic do rzeczy.

Ma.

[...]

Ale to jest zupełnie inna sytuacja. Jest samochód o homologacji ciężarowej i trzeba zmienić przeznaczenia tego auta na osobowe.
Ty natomiast już masz samochód o homologacji ciężarowej, zarejestrowany jako osobowy, ale chcesz przerejestrować go na ciężarowy. Co diagnosta ma w tej sprawie zdziałać? Określić, że istotnie samochód o homologacji cieżarowej jest samochodem ciężarowym? Jak? Co miałby fizycznie zrobić?

Co ten diagnosta miałby niby stwierdzić i na podstawie czego?
Jest homologacja i tego wymaga fiskus, a nie pisemka z TOS'u.

a co teraz stwierdza???

No to ja się Ciebie pytam :)

i jakie bylo obuzenie jak wszyscy Ci ktorzy mieli VAN-y 2 osobowe z kratka musieli to potwierdzac wlasnie u diagnosty czy spelnia wozr lisiaka czy nie spelnia..a z kwitami do US dopiero...

Czy Ty rozumiesz, co ja piszę? :)
Przecież Ci tłumaczę, że NIE MA JUŻ żadnych wzorów Lisaka czy innych wytycznych naszego kochanego MF z roku 2005. To nie obowiązuje, więc nie ma konieczności jeżdżenia do TOS'ów i udowadniania, że się nie jest wielbłądem. Obowiązuje teraz ustawa, jaka obowiązywała przed wejściem do UE i jej się należy trzymać. A wówczas żaden diagnosta nie wydawał Ci decyzji, że auto z homologacją ciężarową producenta ma prawo być rejestrowane jako ciężarowe. Dopiero, gdy wprowadzono przeróżne ograniczenia, wizyty w TOS'ie stały się koniecznością.

[...]

A co to jest wg Ciebie samochód ciężarowy, jeśli nie samochód z homologacją producenta, który zakwalifikował ten pojazd jako ciężarowy? Bo ja nie znam innych kryteriów, wg których określa się samochód jako ciężarowy.

Tu sie mylisz, kratke moze wstawic tylko odpowiedni zaklad ktory takie uprawienia posiada.

Toć nie mówię, że sam masz sobie ją wkręcić. Skrót myślowy :)

a na jakiej  podstawie wyobrazasz sobie ze panie z UM zmienia mi z 5 na 4 osoby?

Na podstawie homologacji.
Jeśli jednak masz homologację producenta na 5 osób, to nic Ci nie zmienią.

Nie dam sobie teraz reki uciac ale przegladalem homologacje od mojego drugiego samochodu ale nic tam nie znalazlem na temat ilosci miejsc siedzacy.

Trudno w to uwierzyć. Przecież to jest jeden z podstawowych parametrów samochodu.

Jak najbardziej tak, wedlug KIP-u najprosciej jest wystapic o pisemna indywidualna interpetacje do US i bedzie po sprawie.

Nie do US, tylko do Izby Skarbowej.
Przy czym od razu spodziewaj się interpretacji na swoją niekorzyść :(
Lepiej znajdź kumatego i obeznanego w tych sprawach prawnika.

Pozdrawiam
Emka

Data: 2009-04-28 09:00:06
Autor: Mirek Ziolek
Osobowy na ciężarowy a VAT

Użytkownik "Emka" <emka@onet.eu> napisał w wiadomości news:gt4k0d$3r6$1news.onet.pl...
"Mirek Ziolek" <moophone@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:gt4it3$5s6$1inews.gazeta.pl...

wyrok ETS nie ma tu nic do rzeczy.

Ma.

Obawiam sie ze nie znajdziesz podstawy prawnej jesli o nia zapytam, ale nie pytam ;)

[...]

Z tego co ja rozumiem, diagnosta ma sprawdzic czy napewno samochod ma parametry samochodu ciezarowego..zgodne z homologacja!
Czy ma 4 miejsca siedzace, homologowana "kratke"....

[...]

Tu jest wlasnie problem, co innego MY rozumiemy a co innego urzad kom.
Samochod ciezarowy to taki co ma w dowod wbiuty ciezarowy, a samochod osobowy ( nawet z homologacja) traktowany jest jak samochod OSOBOWY
ale zeby zmienic osobowy -> ciezarowy ... nie jest to takie proste i oczywiste!!!!
POLECAM zadzownic/przejsc sie do urzedu i zapytac.Ja bylem dokladnie 2/04/2009, rejestrowalem samochod ciezarowy na ciezarowy z homologacja i zapytalem dokladnie o
sytuacje ktora opisuje, dostalem takie info a nie INNE.Idac tym sladem zapytalem w US, dostalem informacje ze owszem,homologacje mam ale przy kontroli moze pojawic sie problem dowodu rejestracyjnego....

[...]

Wszystko IMHO jest oczywiste przy NOWYM samochodzie, ale niestety przy drugiej i nastepnej rejestracji/zmiany niekoniecznie.

[...]

Mam oryginal homologacji po skodzie octavii, fakt, jest dokladnie opisane w homologacji co i jak, lacznie z tym ze nie ma 5-tego zaglowka i 5 pasa bez, oraz w tym miejscu jest na stala zamontowany podlokietnik :)

[...]

Bede w US i w wydziele komunikacji jeszcze w tym tygodniu  dopytam sie jeszcze raz czy uda sie przerejestrowac samochod na ciezarowy.
Wydawalo by sie ze po wyroku ETS bedzie wszystko jasne i proste, niestety nie jest :)

BTW: Dzis doczytalem w jakims czasopismie motoryzacyjnym o tym IZ rzad polski NEGOCJUJE Z UE nowe przepisy , zgodne z tymi z UE,ktore moga ograniczyc odpisywanie VAT od paliwa i zakupu samochodu z kratka.... ciekawe :) wyniki mozemy poznac juz za miesiac.

Pozdr.
Mirek

Osobowy na ciężarowy a VAT