Ostre ko³o i kaseta

Data: 2010-04-13 02:36:22
Autor: Micha³ Wolff
Ostre ko³o i kaseta
Czy orientuje siê kto¶ czy wystêpuj± gdzie¶ piasty pozwalaj±ce
stosowaæ tak± kombinacjê? Ostre ko³o w sensie nie typu roweru - a
napêdu bez wolnobiegu, piasta o typowych wymiarach MTB. Chodzi o napêd
na zimê, by wyeliminowaæ notoryczne problemy z zapadkami. Z wolnobiegu
móg³bym jeszcze zrezygnowaæ, natomiast nie z kasety, a nie s³ysza³em o
takich rozwi±zaniach.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-13 09:59:08
Autor: Jan Srzednicki
Ostre koło i kaseta
On 2010-04-13, Michał Wolff wrote:
Czy orientuje się ktoś czy występują gdzieś piasty pozwalające
stosować taką kombinację? Ostre koło w sensie nie typu roweru - a
napędu bez wolnobiegu, piasta o typowych wymiarach MTB. Chodzi o napęd
na zimę, by wyeliminować notoryczne problemy z zapadkami. Z wolnobiegu
mógłbym jeszcze zrezygnować, natomiast nie z kasety, a nie słyszałem o
takich rozwiÄ…zaniach.

Ale jak to sobie wyobrażasz? Kaseta wymaga wózka, żeby kasować luźny
łańcuch na mniejszych zębatkach. I brak wolnobiegu będzie owocował
szarpaniem za wózek i dyndającym łańcuchem na górze.

NB, w Nexusie 8 nie miałem żadnego problemu z zapadkami w zimie, nawet
przy -20C.

Data: 2010-04-13 03:45:36
Autor: Micha³ Wolff
Ostre ko³o i kaseta
On 13 Kwi, 11:59, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:

Ale jak to sobie wyobra¿asz? Kaseta wymaga wózka, ¿eby kasowaæ lu¼ny
³añcuch na mniejszych zêbatkach. I brak wolnobiegu bêdzie owocowa³
szarpaniem za wózek i dyndaj±cym ³añcuchem na górze.

Nie znam siê specjalnie na konstrukcjach wewnêtrznych piast i typach
zapadek - dlatego pytam czy istnieje w ogóle piasta bez wolnobiegu ale
z kaset± (nic takiego nie znalaz³em, wiêc prawdopodobnie jednak nie).
Przerzutka nic tu nie przeszkadza, z konieczno¶ci je¼dzi³em z zatartym
bêbenkiem, zaklinowanym na sta³e - dopóki siê pamiêta o ci±g³ym
krêceniu jak w OK - ¿adne szarpanie za wózek nie wystêpuje.

A je¶li nie istnieje - to jaki typ piasty z wolnobiegiem by¶cie
polecili na zimê i silne mrozy? U¿ywa³em piasty XTR, dzia³a³a dobrze
do jaki¶ -20'C, ale gdy rower sta³ wiele godzin na powietrzu pod prac±
- zapadki przestawa³y ³apaæ, a na wiosnê ni st±d ni z ow±d bêbenek siê
nagle zatar³. Jakie typy mechanizmów zapadkowych s± najlepsze na takie
zastosowanie? A z innej beczki - mo¿na gdzie¶ dostaæ sam bêbenek do
piasty FH - M970 w sesnownej cenie? Bo na razie to widzê tylko takie
kosztuj±ce niemal tyle co piasta
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-13 04:48:10
Autor: kubeon
Ostre ko³o i kaseta
wrote:

> [...]

zastosowanie? A z innej beczki - mo¿na gdzie¶ dostaæ sam bêbenek do
piasty FH - M970 w sesnownej cenie? Bo na razie to widzê tylko takie

Chyba bym zwariowa³ z zatartym bêbenkiem - jeszcze pamiêtaæ, ¿eby nie
wywin±æ przerzutki.... ostre to ostre, w zasadzie nie trzeba pamiêtaæ
o "nieprzestaniu" peda³owania - nie mo¿na sie tylko wysztywniæ. U mnie
piasta alivio w z³om-biku ca³± zimê parkowanym na powietrzu nawet siê
nie zaj±knê³a. Spróbuj na zimê do bêbenka rzadszy smar, no i nie
paækaæ na samych zapadkach smarem.
Aha, jedyne rozwi±zanie na zafixowanie wielu biegów to chyba jaka¶
planetarna, ale o ile znam konstrukcje - trzeba by specjalnie
modyfikowaæ piastê. mimo to na zimê najlepszy jest chyba prywitywny
singiel albo ostre.

Data: 2010-04-13 05:01:54
Autor: Micha³ Wolff
Ostre ko³o i kaseta
On 13 Kwi, 13:48, kubeon <kub...@wp.pl> wrote:

[...]

Zawsze mo¿na przyspawaæ bêbenek do korpusu piasty :))
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostarda.pl

Data: 2010-04-13 13:38:43
Autor: PeJot
Ostre ko³o i kaseta
Micha³ Wolff pisze:

[...]

Teoretycznie pomóg³by tu smar syntetyczny o szerokim zakresie temperatur pracy, np. Metalon. Albo jaki¶ syntetyczny ole przek³adniowy.

a na wiosnê ni st±d ni z ow±d bêbenek siê
nagle zatar³. Jakie typy mechanizmów zapadkowych s± najlepsze na takie
zastosowanie?

Sprzêg³a Shimano ( i nie tylko ) maj± s³abe uszczelnienie od strony szprych. Tam nie ma miejsca na co¶ wiêcej jak pojedyncze uszczelnienie kontaktowe, chocia¿ technicznie wydaje siê to do zrobienia. Ta uszczelka ma fatalne warunki pracy, a do tego je¶li kto¶ np. potraktuje kasetê wod± pod ci¶nieniem to najczê¶ciej koñczy siê dostaniem brudu do ¶rodka.

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest

Data: 2010-04-13 11:44:44
Autor: ...::QRT::...
Ostre ko³o i kaseta
Dnia Tue, 13 Apr 2010 02:36:22 -0700 (PDT), Micha³ Wolff napisa³(a):

[...]

s³yszalem tylko o pia¶cie wielobiegowej bez wolnobiegu. Ale to jaka¶
historia bodaj¿e z lat 50.

Data: 2010-04-13 12:29:09
Autor: Tomasz Minkiewicz
Ostre koło i kaseta
On Tue, 13 Apr 2010 02:36:22 -0700 (PDT)
Michał Wolff <m-wolff@wp.pl> wrote:

[...]

Podkręć jasność wypowiedzi, bo mam wrażenie, że chodzi Ci po głowie
jakiś odjechany projekt, który może być ciekawy, ale ni cholery nie
rozumiem, na czym on ma polegać.

Piasty bez wolnobiegu, o rozstawie MTB istniejÄ…, tylko nie rozumiem,
gdzie tu miejsce dla kasety.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-04-14 22:36:14
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Ostre ko³o i kaseta
Micha³ Wolff bredzi/³¿e/gada/be³kocze/zeznaje (niepotrzebne skre¶liæ):
Chodzi o napêd
na zimê,

Z czystej ciekawo¶ci: dlaczego nie chcesz piasty z przerzutk± planetarn±?
Wrzaskd sprawdzi³ (pewnie nie tylko on), wszystko dzia³a, w czym zatem
problem?

--
Pozdrowienia,                            | Pró¿no¶ repliki siê spodziewa³
GG:3585538 | JID: m_karweta@jabster.pl   | Nie powiem nawet pies ciê j***³,

Data: 2010-04-14 15:47:50
Autor: Micha³ Wolff
Ostre ko³o i kaseta
On 14 Kwi, 22:36, Marek 'marcus075' Karweta <m.karweta-nie-trawi-
sp...@gmail.com> wrote:

Z czystej ciekawo¶ci: dlaczego nie chcesz piasty z przerzutk± planetarn±?
Wrzaskd sprawdzi³ (pewnie nie tylko on), wszystko dzia³a, w czym zatem
problem?

A czy w pia¶cie planetarnej nie ma wolnobiegu? To, ¿e jednej osobie
siê sprawdzi³ - to niestety kiepski argument, w±tpiê ¿eby Janek
przejecha³ na nim zim± tyle co ja je¿d¿ê, czy zostawia³ na d³ugie
godziny pod prac±. Widzia³em tylko recenzjê Rohloffa w czasie
ekstremalnej zimy, ale to jest za drogie. Zreszt± ka¿dy wolnobieg
bêdzie opatrzony jakim¶ ryzykiem, dlatego pyta³em siê o konstrukcjê
100% pewn± - czyli z bêbenkiem na sta³e zamontowanym do kasety. Takie
raczej nie wystêpuj±, mo¿na to pewnie próbowaæ przyspawaæ, ale nie
wiem czy taki spaw bêdzie wystarczaj±co trwa³y by wytrzymaæ obci±¿enia
na pia¶cie.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-15 01:41:14
Autor: live_evil
Ostre koło i kaseta
W dniu 15.04.2010 00:47, Michał Wolff pisze:
dlatego pytałem się o konstrukcję
100% pewną - czyli z bębenkiem na stałe zamontowanym do kasety. Takie
raczej nie występują, można to pewnie próbować przyspawać,

No patrz, ja zawsze myślałem, że kaseta jest połączona z bębenkiem, ale
skoro jest inaczej, to mnie oświeć.

btw, są "ostre" bębenki, ale dziadostwo drogie, koło 100$.

--
live_evil

Data: 2010-04-15 05:23:52
Autor: Micha³ Wolff
Ostre ko³o i kaseta
On 15 Kwi, 01:41, live_evil <usame_niechcesp...@o2.pl> wrote:

No patrz, ja zawsze my¶la³em, ¿e kaseta jest po³±czona z bêbenkiem, ale
skoro jest inaczej, to mnie o¶wieæ.

Przeczytaj w±tek i pomy¶l trochê. Bêbenek nie jest po³±czony na sta³e
z piast±, tylko w taki sposób by móg³ siê krêciæ w jedn± stronê (na
tym polega wolnobieg). Przyspawanie go na sta³e do korpusu piasty
spowoduje, ¿e wolnogiegu nie bêdzie - i bêbenek bêdzie siê krêci³ z
piast± w obie strony, nie tylko w jedn±; i taki uk³ad wyeliminowa³by
problemy z systemem zapadkowym, które lubi± siê pojawiaæ w zimie.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-15 14:50:56
Autor: live_evil
Ostre koło i kaseta
W dniu 15.04.2010 14:23, Michał Wolff pisze:
On 15 Kwi, 01:41, live_evil <usame_niechcesp...@o2.pl> wrote:

No patrz, ja zawsze myślałem, że kaseta jest połączona z bębenkiem, ale
skoro jest inaczej, to mnie oświeć.

Przeczytaj wątek i pomyśl trochę. Bębenek nie jest połączony na stałe
z piastą, tylko w taki sposób by mógł się kręcić w jedną stronę (na
tym polega wolnobieg). Przyspawanie go na stałe do korpusu piasty
spowoduje, że wolnogiegu nie będzie - i bębenek będzie się kręcił z
piastą w obie strony, nie tylko w jedną; i taki układ wyeliminowałby
problemy z systemem zapadkowym, które lubią się pojawiać w zimie.
--

Ja wiem doskonale o co chodzi, ale zdaje się, że to Ty pisałeś:
dlatego pytałem się o konstrukcję
100% pewną - czyli z bębenkiem na stałe zamontowanym do kasety.
                                                       ^^^^^^^^^
--
live_evil

Data: 2010-04-15 05:27:33
Autor: Micha³ Wolff
Ostre ko³o i kaseta
On 15 Kwi, 01:41, live_evil <usame_niechcesp...@o2.pl> wrote:

btw, s± "ostre" bêbenki, ale dziadostwo drogie, ko³o 100$.

No w³a¶nie o takie co¶ by mi chodzi³o, masz jakiego¶ linka do takiego
czego¶? Bo ja jak dot±d nic nie znalaz³em
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-15 14:51:03
Autor: live_evil
Ostre koło i kaseta
W dniu 15.04.2010 14:27, Michał Wolff pisze:
On 15 Kwi, 01:41, live_evil <usame_niechcesp...@o2.pl> wrote:

btw, są "ostre" bębenki, ale dziadostwo drogie, koło 100$.

No właśnie o takie coś by mi chodziło, masz jakiegoś linka do takiego
czegoś? Bo ja jak dotąd nic nie znalazłem

http://surlybikes.com/parts/fixxer/

--
live_evil

Data: 2010-04-15 06:12:34
Autor: Micha³ Wolff
Ostre ko³o i kaseta
On 15 Kwi, 14:51, live_evil <usame_niechcesp...@o2.pl> wrote:

http://surlybikes.com/parts/fixxer/

To ju¿ widzia³em wcze¶niej, w sumie nic to nie zmienia. To daje tyle,
¿e z piasty usuwasz wolnobieg i zamiast tego instalujesz jedn±
zêbatkê. Masz co prawda ostre ko³o, bez konieczno¶ci wymiany ko³a, ale
z tylko jednym biegiem. Samych bêbenków na 9s bez wolnobiegu pewnie
nikt nie robi.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-15 15:25:25
Autor: Coaster
Ostre ko³o i kaseta
Micha³ Wolff wrote:
[...]

Nastapilo nieporozumienie. Nie robi sie, bo taka konstrukcja nie ma sensu. Musialbus i tak zalozyc lancuch tylko na jedna z dziewieciu koronek i napiac 'na stale' lancuch jak w OK. Z przerzutka zewnetrzna nie bedzie dzialac. 'Ostre' polaczenie (angielska nazwa lepiej oddaje konstrukcje - 'fixed wheel' - zafiksowane kolo) zawsze bedzie wymagalo pozbycia sie zewnetrznego sysytemu biegow, warunkiem normalnej i bezpiecznej pracy 'fixa' jest stale napiecie lancucha. System zmiany biegow w przekladniach planetarnych jest poza 'nienaruszalnym', 'zafiksowanym' ukladem - koronka-lancuch-patelnia. Taka piasta wlasnie umozliwia kozrystanie z dobrodziejstw zmiany przelozen przy zachowaniu napedu OK.

Zdaje sie, ze zupelnie nie rozumiesz zasady OK. Chcialbys miec ostre i jednoczesnie nie miec ostrego - tak to tylko w Erze ;-)

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Data: 2010-04-15 15:35:14
Autor: Micha³G
Ostre ko³o i kaseta
Coaster pisze:
Micha³ Wolff wrote:
[...]

ja zrozumia³em Micha³a, ¿e chce zlikwidowaæ 'wolnobieg' (sprzeg³o jednokierunkowe) w bêbenku.  Od tego nie powstanie jeszcze ostre ko³o (bedzie luz ³ancucha na wózku przerzutki) ale wy¿ej pisa³, ¿e jak trzeba bedzie kreciæ, to bedzie kreci³... ;) . Skoro tak pisze, to wie co robi... ;)

Pozdrawiam
Micha³

Data: 2010-04-15 07:05:39
Autor: Micha³ Wolff
Ostre ko³o i kaseta
On 15 Kwi, 15:35, Micha³G <grodm...@wp.pl> wrote:

ja zrozumia em Micha a, e chce zlikwidowa 'wolnobieg' (sprzeg o
jednokierunkowe) w b benku.  Od tego nie powstanie jeszcze ostre ko o
(bedzie luz ancucha na w zku przerzutki) ale wy ej pisa , e jak trzeba
bedzie kreci , to bedzie kreci ... ;) . Skoro tak pisze, to wie co
robi... ;)

Dok³adnie o to mi chodzi. Nie rozumiem zupe³nie tego co Coaster pisze,
dlaczego mia³oby to nie dzia³aæ. Jak wspomnia³em je¼dzi³em parê dni na
zatartym bêbenku, z zablokowanym wolnobiegiem - i wszystko dzia³a³o
OK, biegi zmienia³y siê bez problemu, trzeba tylko pamiêtaæ ¿eby ca³y
czas krêciæ.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-15 16:48:43
Autor: Coaster
Ostre ko³o i kaseta
Micha³ Wolff wrote:
[...]

Hmm, w takim razie pomysl, dlaczego nie montuje sie zewnetrznych systemow zmany biegow do rowerow z napedem na walek.

Jak wspomnia³em je¼dzi³em parê dni na
zatartym bêbenku, z zablokowanym wolnobiegiem

'Zatarty' bebenek to 'prawie' ostre. ;-)

- i wszystko dzia³a³o
OK, biegi zmienia³y siê bez problemu, trzeba tylko pamiêtaæ ¿eby ca³y
czas krêciæ.

W sytuacji awaryjnej mozesz 'pamietac, zeby caly czas krecic'. Normalnie   tak sie nie da. W OK nie musisz 'pamietac, zeby krecic'. Rozwiazaniem wielobiegowym w OK, bylo by zastosowanie wielobiegowej biegowej piasty OK i mechanizmu zmiany biegow z suporcie, takich jakie byl przedwojennych Adlerach, tyle ze bardziej niezawodnych i lzejszych: http://www.g-boxx.org/imgs/zoom/Wanderer%20Getriebe-Rahmen_1.jpg
http://www.g-boxx.org/imgs/zoom/adler-3spd-1352.JPG
Razem bylo by to maks 6 przelozen.

Jak na razie mozna kupic piaste S-A:
http://www.sturmey-archer.com/products/hubs/cid/3/id/47
Tu jeszcze prototyp w widelcu:
http://sunrace-sturmeyarcher.blogspot.com/2008/09/s3x-fixed-gear-3-speed.html

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Data: 2010-04-15 09:03:29
Autor: Micha³ Wolff
Ostre ko³o i kaseta
On 15 Kwi, 16:48, Coaster <manyp...@mac.com> wrote:

W sytuacji awaryjnej mozesz 'pamietac, zeby caly czas krecic'. Normalnie
  tak sie nie da. W OK nie musisz 'pamietac, zeby krecic'.

A dlaczego siê nie da? Pomijaj±c jazdê miejsk± (gdzie to jest
rzeczywi¶cie bardzo niewygodne) - jest to jak najbardziej wykonalne. O
tym wcale nie trzeba pamiêtaæ, bo jak zapomnimy - to ³añcuch zaraz o
tym przypomni i trzeba swoje dokrêciæ, ¿eby nie zwisa³, po ilu¶ km
wejdzie w nawyk. Wspomina³em, ¿e zim± mia³em taki problem, trzeba by³o
siê zdrowo nacudowaæ, ¿eby bêbenek raczy³ zasprzêgliæ, a jak ju¿
zasprzêgli³ - to jechaæ wiele km bez przerwania na sekundê krêcenia,
bo to znowu oznacz³o 5-10min na kolejne zasprzêglenie. Wiem, ¿e nie
jest to system genialny, ¿e nie bêdzie dawa³ tego co daje normalne OK,
ale nie o to mi chodzi. Ja chcê mieæ po prostu napêd z biegami, w
którym nie by³oby ryzyka padniêcia bêbenka. Zdajê sobie sprawê, ¿e
jazda na takim czym¶ ma wiele minusów, oczywi¶cie ¿e chêtniej wola³bym
mieæ pewny wolnobieg, bo jak wiecie - nie jestem entuzjast± OK.

Dlatego pyta³em siê te¿ o pewniejsze systemy zapadkowe na zimê, czy s±
lepsze rozwi±zania od shimanowskich, które za ³atwo zawodz±. Wygl±da,
¿e jest to problem przede wszystkim problem smaru, który ko³o -10-15'C
krzepnie. S± smary litowe do nawet -50'C, tylko smarowanie bêbenka to
jest potwornie upierdliwa robota i te¿ gwarancji 100% nie da.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-16 01:57:54
Autor: Saurus
Ostre ko³o i kaseta
W dniu 2010-04-15 18:03, Micha³ Wolff pisze:
Ja chcê mieæ po prostu napêd z biegami, w
którym nie by³oby ryzyka padniêcia bêbenka.

Jest producent piast wolnobiegowych który u¿ywa ca³kiem innego mechanizmu, bez zapadek ale nie rolkowego. Pamiêtam ¿e jest tam jaki¶ zêbaty/nacinany pier¶cieñ albo sto¿ek ale nijak nie mogê sobie przypomnieæ szczegó³ów ani tym bardziej marki sprzêtu.
Mo¿e kto¶ kojarzy o co mi chodzi?

Data: 2010-04-16 06:33:43
Autor: Jan Srzednicki
Ostre koło i kaseta
On 2010-04-15, Saurus wrote:
W dniu 2010-04-15 18:03, Michał Wolff pisze:
Ja chcę mieć po prostu napęd z biegami, w
którym nie byłoby ryzyka padnięcia bębenka.

Jest producent piast wolnobiegowych który używa całkiem innego mechanizmu, bez zapadek ale nie rolkowego. Pamiętam że jest tam jakiś zębaty/nacinany pierścień albo stożek ale nijak nie mogę sobie przypomnieć szczegółów ani tym bardziej marki sprzętu.
Może ktoś kojarzy o co mi chodzi?

Nie wiem, czy akurat o to Ci chodzi, ale DT używa czegoś co się zwie
"star ratchet clutch", co polega na tym, że są dwa kółka z ząbkami
dociskane do siebie sprężyną.

WyglÄ…da toto tak:

http://www.wheelbuilder.com/store/images/D/36_StepStarRatchet_detail.jpg

Uprzedzając, nie mam pojęcia, jak toto się sprawdza zimą. ;)

Data: 2010-04-16 11:31:18
Autor: Coaster
Ostre ko³o i kaseta
Micha³ Wolff wrote:
[...]

Coraz bardziej mam wrazenie, ze myslimy o innych, choc wspolnych zjawiskach. Ty o In a ja o Jang...

O tym wcale nie trzeba pamiêtaæ, bo jak zapomnimy - to ³añcuch zaraz o
tym przypomni i trzeba swoje dokrêciæ, ¿eby nie zwisa³,

Zeby nie zwisal? Jak moze zwisac kiedy musi byc odpowiednio napiety?

[...]

No i chyba jest juz jasne - u Ciebie zablokowal sie nie bebenek wzgledem piasty a zablokowaly sie 'pieski' bebenka, co spowodowalo brak mozliwosci przekazania napedu - kreciles 'na pusto'.

[...]

Ale taka kontrukcja nie bedzie dzialac. Najlepiej przetestowac na 'prototypie' - najlatwiej zrozumiesz dlaczego. Gdyby bylo tak, jak sobie wyobrazasz, to takie napedy juz dawno by powstaly. Nie zastanowilo Cie dlaczego tak sie nie stalo? ;-)

[...]

Prawda jest taka, ze najlepszy w takich warunkach jest olej. Zauwaz, ze jeszcze w piastach i suportach z lat 60-tych i pozniejszych mozna znalezc klamitki do smarowania olejem. Wada takiego rozwiazania bylo to, ze nalezalo pamietac o dodaniu paru kropli oleju co pewien czas.  Ten system dopoty bardzo dobrze sprawdzal, dopoki pamietalo sie o oliwieniu. Zastosowanie smaru stalego wyeliminowalo czeste smarowanie. Ale cos za cos...

Wedlug mnie, najprostszym dla Ciebie rozwiazaniem bylo by jednak umycie i nasmarowanie zapadek bebenka olejem albo smarem odpornym na niskie temperatury. Zapadki moga teoretycznie pracowac 'na sucho' - zauwaz, ze 'pracuja' pod katem zuzycia tylko wtedy, kiedy przestajesz pedalowac - przez wiekszosc czasu sa zasprzeglone i smar wtedy nie jest potrzebny. Zwykly, dobrej jakosci wonobieg jest lepszy niz bebenek poniewaz tak naprawde wlasciwie mozna uzywac go 'na sucho' - pieski i lozyska wolnobiegu pracuja wlasnie tylko jak sie nie pedaluje - w momencie pedalowania jest pol ostrego kola ale tylko do przodu ;-)

Tu jest link do stronu ludzi jezdzacych na Alasce, ktorzy testowali smary nawet w temperaturach -40 C (akurat w tym punkcie skali Celsjusz zgadza sie z Fahrenheitem):
http://www.allweathersports.com/winter/winter.html#Lube

Twierdza, ze jak do tej pory, najlepiej w takich sprawdzal sie smar litowo-polimerowy MAG-1:
http://www.lubriplate.com/products/greases/mag-1-mag-00.html

Ja uzywalem kiedys polskiego Litoponu, smaru z dodatkiem dwusiarczku molibdenu, albo takiego samego ale lepszej jakosci - wloskiej firmy Tutella, przeznaczonego do miedzy innymi do smarowania polosi maszyn i urzadzen pracujacych w ciezkich warunkach.

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Data: 2010-04-16 03:35:23
Autor: Micha³ Wolff
Ostre ko³o i kaseta
On 16 Kwi, 11:31, Coaster <manyp...@mac.com> wrote:

No i chyba jest juz jasne - u Ciebie zablokowal sie nie bebenek wzgledem
piasty a zablokowaly sie 'pieski' bebenka, co spowodowalo brak
mozliwosci przekazania napedu - kreciles 'na pusto'.

Nie do koñca siê zrozumieli¶my. Ja mia³em dwa typy problemów. Jeden w
zimie - nieza³apuj±cy system zapadkowy - czyli krêcisz i nic. Drugi na
wiosnê (efekt przeje¿d¿onej zimy) - bêbenek siê zatar³ i nie porusza³
wzglêdem piasty (czyli jak jedziesz i zdejmujesz nogi z peda³ów - to
korba sama siê krêci). I z tym zatartym bêbenkiem je¼dzi³em parê dni i
dlatego napisa³em, ¿e system z kaset± i OK jest realny, aczkolwiek na
pewno wygodny nie bêdzie.

[...]

Przegl±da³em ju¿ t± stronê, szuka³em tego smaru, tylko niestety w
Europie jest niedostêpny, a sprowadzanie z USA by³oby cholernie
drogie, zreszt± nawet w amerykañskich sklepach jak pamiêtam nie uda³o
mi siê namierzyæ takiego który wysy³a³by ten smar do Polski. Mo¿na u
nas dostaæ odpowiedniki, ale na ile bêd± skuteczne - ciê¿ko
powiedzieæ. Pewnie masz racjê - takie co¶ ma du¿o wiêcej sensu, bo
jazda z wolnobiegiem, a z takim u³omnym OK jest nieporównywalna pod
wzglêdem komfortu. Ró¿nica bêdzie taka, ¿e system z OK da po prostu
100% pewno¶ci braku problemów z bêbenkiem, a tego nie da ¿aden typ
smaru. No ale i tak nie ma takich piast (bez wolnobiegu a z kaset±),
wiêc trzeba bêdzie pobawiæ siê z tym smarem, bo spawanie to by³aby ju¿
bardzo chamska metoda, zreszt± spaw musia³by byæ bardzo cienki i te¿
móg³by pu¶ciæ, zreszt± nie wiadomo czy nie wszed³by trochê na sam
bêbenek i czy da³oby siê za³o¿yæ kasetê.

Co do piast DT - to a¿ takie genialne nie s± (a przynajmniej nie tak
jakby wskazywa³a na to ich cena), problemy z bêbenkami jak najbardziej
siê ich u¿ytkownikom przytrafiaj±
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-16 11:58:09
Autor: Micha³G
Ostre ko³o i kaseta
Coaster pisze:

Prawda jest taka, ze najlepszy w takich warunkach jest olej. Zauwaz, ze jeszcze w piastach i suportach z lat 60-tych i pozniejszych mozna znalezc klamitki do smarowania olejem.

jestes pewien? Widywa³em takie có¶ na piascie przedniej osi... w³a¶ciciel (znam osobi¶cie... ;) ) pakowa³ tam towot ze smarownicy samochodowej.. ;). Konstrukcja kalamitki a tak¿e brak uszczelnieñ przy ³ozyskach skutecznie uniemo¿liwia³yby zastosowanie oleju.... za to mo¿liwo¶æ smarowania bez rozkrecania i regulacji naciagu ³o¿ysk- bezcenna.

pozdrawiam
micha³

Data: 2010-04-16 13:16:00
Autor: Coaster
Ostre ko³o i kaseta
Micha³G wrote:
Coaster pisze:

Prawda jest taka, ze najlepszy w takich warunkach jest olej. Zauwaz, ze jeszcze w piastach i suportach z lat 60-tych i pozniejszych mozna znalezc klamitki do smarowania olejem.

jestes pewien?

Tak, jestem pewien.

Widywa³em takie có¶ na piascie przedniej osi...

Tak, mam taka piaste. Kalamitka byla metalowa z klapka na zawiasie czy plastikowa?

w³a¶ciciel (znam osobi¶cie... ;) ) pakowa³ tam towot ze smarownicy samochodowej.. ;).

A to 'racjonalizator'.

Konstrukcja kalamitki

Bylo kilka konstrukcji - ktora masz na mysli?

a tak¿e brak uszczelnieñ przy ³ozyskach skutecznie uniemo¿liwia³yby zastosowanie oleju....

Nic podobnego. Kilka kropel oleju o wlasciwej gestosci dostanie sie tam, gdzie powinna. Nie trzeba od razu wlewac calej 'setki'. A uszczelnienia - who cared?

za to mo¿liwo¶æ smarowania bez rozkrecania i regulacji naciagu ³o¿ysk- bezcenna.

Pozornie. Czeste smarownie niewielkimi ilosciami swiezego oleju sie dobrze sprawdza. Smarowanie takich piast/suportow smarownica smarem stalym pzrez klamitke jest bez sensu - to lenistwo. Lepij normalnie, zwyczajnie rozebrac, umyc lozyska i nasmarowac je swiezym smarem. Elementy przeznaczone do smarowania smarem wciskanym ze smarownicy smaruje sie w ten sposob, ze wtlacza sie swiezy smar, a on wypycha smar juz zuzyty.

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Data: 2010-04-16 14:13:32
Autor: Micha³G
Ostre ko³o i kaseta
Coaster pisze:
Micha³G wrote:
Coaster pisze:

[...]

[...]
Elementy przeznaczone do smarowania smarem wciskanym ze smarownicy smaruje sie w ten sposob, ze wtlacza sie swiezy smar, a on wypycha smar juz zuzyty.

No dok³adnie o to chodzi! I
ale zbyt du¿o wymagasz od mojej pamiêci ;) ;) - to by³a konstrukcja z pocz. lat sze¶ædziesiatych lub jeszcze starsza. W³asno¶æ s±siada - czasem mia³em okazje sie 'przejechac '.. ;) wiec widzia³em smarowniczke na przedniej o¶ce.
A smarowniczka by³a taka jak samochodach - grzybek z zaworkiem kulkowym na koncu...  jako¶ sobie nie wyobra¿am nalania tam oleju - nie dlatego, ¿e sie nie da, ale dlatego ¿e to to konstrukcja z natury nieszczelna...

Chyba ¿e kilka kropel, licz±æ ze sie - rozejdzie... hmmm.

Pozdrawiam
Micha³

Data: 2010-04-16 15:08:31
Autor: Coaster
Ostre ko³o i kaseta
Micha³G wrote:
Coaster pisze:
Micha³G wrote:
Coaster pisze:

[...]

Tu w planetarnej S-A:
http://www.cyclofiend.com/cc/images2/sa_IMG_2023%20%20g.jpg
A tu w suporcie:
http://www.theracingbicycle.com/images/Gloria_BB.jpg

W³asno¶æ s±siada - czasem mia³em okazje sie 'przejechac '.. ;) wiec widzia³em smarowniczke na przedniej o¶ce.

Taka?:
http://www.theracingbicycle.com/images/Baines_Harden_hub.jpg

A smarowniczka by³a taka jak samochodach - grzybek z zaworkiem kulkowym na koncu...

Pewnie masz na mysli taka:
http://www.theracingbicycle.com/images/Allegro_BB.jpg
http://www.theracingbicycle.com/images/Thanet_BB.jpg
Tu troche inna:
http://www.theracingbicycle.com/images/Hetchins_BB.JPG

jako¶ sobie nie wyobra¿am nalania tam oleju - nie dlatego, ¿e sie nie da, ale dlatego ¿e to to konstrukcja z natury nieszczelna...

Jak nieszczelna to w czym problem? ;-) Kulka ze sprezynka w wersji 'kulkowej'kalamitki sluzy wlasnie do szczelniejszego zamkniecia niz klapka.

Chyba ¿e kilka kropel, licz±æ ze sie - rozejdzie... hmmm.

Zawsze kilka kropel -> malo a czesto. Do tego wystarczy zwykla oliwiarka: http://www.icollect247.com/itempics/153_1250435887A.jpg

a nawet od Singera: http://pl.wikipedia.org/wiki/Oliwiarka
http://sheldonbrown.com/sturmey-archer.html#lubrication

Ja uzywam wiekszej: http://irma.pl/photos/article/oliwiarka_do_maszyn.jpg

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Data: 2010-04-16 15:25:23
Autor: Micha³G
Ostre ko³o i kaseta
Coaster pisze:

Pewnie masz na mysli taka:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Kalamitka

poz 3 ale powyzej sze¶ciok±ta. Zreszt± co mozna pamietaæ po tylu latach.... ;)

Pozdrawiam
micha³

Data: 2010-04-15 15:44:11
Autor: Coaster
Ostre ko³o i kaseta
Micha³G wrote:
Coaster pisze:
Micha³ Wolff wrote:
[...]

Do momentu proby zmiany przelozenia ;-)

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Data: 2010-04-15 14:52:22
Autor: live_evil
Ostre koło i kaseta
W dniu 15.04.2010 14:51, live_evil pisze:
[...]

Nie jest to co prawda typowy bębenek, ale można przynajmniej zastosować
standardowe koło bez przeplatania na ostrą piastę.

--
live_evil

Data: 2010-04-15 07:12:19
Autor: Jan Srzednicki
Ostre koło i kaseta
On 2010-04-14, Michał Wolff wrote:
On 14 Kwi, 22:36, Marek 'marcus075' Karweta <m.karweta-nie-trawi-
sp...@gmail.com> wrote:

Z czystej ciekawości: dlaczego nie chcesz piasty z przerzutką planetarną?
Wrzaskd sprawdził (pewnie nie tylko on), wszystko działa, w czym zatem
problem?

A czy w piaście planetarnej nie ma wolnobiegu? To, że jednej osobie
się sprawdził - to niestety kiepski argument, wątpię żeby Janek
przejechał na nim zimą tyle co ja jeżdżę, czy zostawiał na długie
godziny pod pracą. Widziałem tylko recenzję Rohloffa w czasie
ekstremalnej zimy, ale to jest za drogie. Zresztą każdy wolnobieg
będzie opatrzony jakimś ryzykiem, dlatego pytałem się o konstrukcję
100% pewną - czyli z bębenkiem na stałe zamontowanym do kasety. Takie
raczej nie występują, można to pewnie próbować przyspawać, ale nie
wiem czy taki spaw będzie wystarczająco trwały by wytrzymać obciążenia
na piaście.

Coaster kiedyś wklejał, że SA wypuścił piastę trzybiegową bez
wolnobiegu. Ale 3 biegi w zime to trochę mało by było dla mnie. ;)

Data: 2010-04-15 05:25:47
Autor: Micha³ Wolff
Ostre ko³o i kaseta
On 15 Kwi, 09:12, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:

Coaster kiedy¶ wkleja³, ¿e SA wypu¶ci³ piastê trzybiegow± bez
wolnobiegu. Ale 3 biegi w zime to trochê ma³o by by³o dla mnie. ;)

Dla mnie na pewno za ma³o, w ogóle odpadaj± piasty wielobiegowe.
Chodzi³o mi o uk³ad z typow± kaset±, ale jak widaæ nikt takiego czego¶
nie robi, czemu te¿ trudno siê dziwiæ, bo nie ma zupe³nie
zapotrzebowania na tego typu produkt.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-15 15:28:36
Autor: Micha³G
Ostre ko³o i kaseta
wrote:

[...]

jesli masz jaki¶ egzemplarz na próbê to warto spróbowac pospawaæ bêbenek na sztywno. MSZ przy odrobinie zrêczno¶ci w spawaniu, bo dostêp nieszczególny- ew. na gor±co - zrobisz po³aczenie nie do ruszenia...

Pozdrawiam
micha³

Data: 2010-04-15 15:29:56
Autor: Coaster
Ostre ko³o i kaseta
wrote:

[...]

Ale Michal na pewno nie bedzie usatysfakcjonowany jednym przelozeniem zamiast 18-stu w przypadku kasety (9) i patelni (2). ;-).

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Data: 2010-04-16 08:53:24
Autor: Micha³G
Ostre ko³o i kaseta
Coaster pisze:
wrote:

[...]

we¿ Ty mi wyt³umacz, gdzie Mu sie 'zgubi±' te biegi. Gdyby taki problem mie³ kto¶ inny to odpowiem -niemo¿liwe.
Ale takie s³owo z zestawie MW+ rower jest niestosowne... ;)

micha³

Data: 2010-04-16 12:46:46
Autor: Coaster
Ostre ko³o i kaseta
Micha³G wrote:
Coaster pisze:
wrote:

[...]

Jak juz wczesniej odpowiedzialem Michalowi - w koncu zrozumialem, ze zablokowaly mu sie zapadki w bebenku - nie chcialy sie zazebiac, choc co jakis czas sie to udawalo - ciagle pedalowanie i niedopuszczenie do 'odpoczynku' umozliwialo kontynuowanie jazdy, kazde zaprzestanie pedalowania - znowu powodowalo brak mozliwosci przeniesinia napedu. Nastapilo zablokownie sie *zapadek* w bebenku nie *bebenka wzgledem piasty* jak wczesniej rozumialem. Taka sytuacja nie ma nic wspolnego z OK ;-)

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Data: 2010-04-16 12:50:42
Autor: Micha³G
Ostre ko³o i kaseta
Coaster pisze:
Micha³G wrote:
Coaster pisze:
wrote:

[...]

no i 'otochodzotochodzi' ... ;) ;)

Pozdrawiam
micha³

Data: 2010-04-15 07:54:07
Autor: bob
Ostre ko³o i kaseta

A czy w pia¶cie planetarnej nie ma wolnobiegu?
Takiej z zapadkami? W nexusie 8 i alfine na pewno nie ma. Jest
mechanizm oparty na rolkach i jak na moj gust szanse, ze takie cos
przestanie lapac, sa znikome.

Data: 2010-04-16 01:38:17
Autor: Saurus
Ostre ko³o i kaseta
W dniu 2010-04-15 16:54, bob pisze:
Takiej z zapadkami? W nexusie 8 i alfine na pewno nie ma. Jest
mechanizm oparty na rolkach i jak na moj gust szanse, ze takie cos
przestanie lapac, sa znikome.

W lepszych, nowszych wersjach (premium) i samej alfine s± sprzêg³a rolkowe ale sprzêgie³ w ogóle jest tam kilka i co najmniej jedno i tak z zapadkami.
Poza tym czy "twój gust" ma wsparcie w postaci praktyki? ;)

Data: 2010-04-16 14:27:18
Autor: Kuba Abuk
Ostre ko³o i kaseta
On 13 Kwi, 11:36, Micha³ Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:
[...]

1. Dowiedz co to OK.
2. http://www.bike4.eu/?p=58

Zdravim,
Kuba

Data: 2010-04-18 14:18:38
Autor: Micha³ Wolff
Ostre ko³o i kaseta
On 16 Kwi, 23:27, Kuba Abuk <j.gruch...@gmail.com> wrote:

2.http://www.bike4.eu/?p=58

Dziêki
A wiêc jednak takie piasty s± dostêpne!

O co¶ takiego w³a¶nie mi chodzi³o. Ma to co prawda pewne limity
(najmniejsza zêbatka 12T, nie klasyczne 11T), ale to pozwoli³oby
u¿ywaæ kasetê bez wolnobiegu.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-19 00:55:31
Autor: Coaster
Ostre ko³o i kaseta
Micha³ Wolff wrote:
[...]

Ciagle nic nie rozumiesz :-(
Ta piasta ma mozliwosc zainstalowania albo _jednorzedowego_ wolnobiegu single speed z malym gwintem M30xP1mm albo _jednej_ koronki typu Shimano
http://ethylpublic.info/shimano-cassette-cogs.asp

'Shimano cassette cog' oznacza jedna koronke, nie kasete.

Nie mozesz uzywac kasety bez wonobiegu i jednoczesnie wachlowac lancuchem po koronkach - 'to se ne da'. W koncu zrobie eksperymentalny pojazd, zeby Ci pokazac, ze bladzisz...
Chyba masz jakies pojecie o technice?

--
PoZdR
"Gdy przyspieszasz na plaskim i lapiesz sie na tym,

Data: 2010-04-19 11:30:01
Autor: Micha³ Wolff
Ostre ko³o i kaseta
On 19 Kwi, 00:55, Coaster <manyp...@mac.com> wrote:

[...]

No to rzeczywi¶cie ¼le to zrozumia³em

Nie mozesz uzywac kasety bez wonobiegu i jednoczesnie wachlowac
lancuchem po koronkach - 'to se ne da'. W koncu zrobie eksperymentalny
pojazd, zeby Ci pokazac, ze bladzisz...
Chyba masz jakies pojecie o technice?

Ale jak chcesz mnie przekonaæ - skoro ja ju¿ w ten sposób je¼dzi³em???
T³umaczê kolejny raz, ¿e je¼dzi³em z zablokowanym bêbenkiem (nie
poruszaj±cym siê wzglêdem piasty) i z kaset±. Jest to jak najbardziej
wykonalne, aczkolwiek mocno niewygodne.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-20 09:45:13
Autor: Coaster
Ostre ko³o i kaseta
Micha³ Wolff wrote:
[...]

Prawie jak rower, prawie jak okulary, prawie jak czlowiek, prawie jak woda, prawie jak ostre.

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Data: 2010-04-20 11:51:53
Autor: Micha³ Wolff
Ostre ko³o i kaseta
On 20 Kwi, 09:45, Coaster <manyp...@mac.com> wrote:

Prawie jak rower, prawie jak okulary, prawie jak czlowiek, prawie jak
woda, prawie jak ostre.

Ja nie strwierdzam ¿e taki napêd spe³nia/nie spe³nia kanonicznych
wymogów ostrego, szczerze mówi±c wisi mi to. Zale¿y mi tylko na
uk³adzie bez wolnobiegu, zdajê sobie sprawê z jego minusów. Celem
takiego zabiegu nie ma byæ zapoznanie siê z tym co mo¿e dawaæ ostre -
tylko 100% niezawodno¶æ na mrozie.
--
http://www.wyprawyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-19 01:13:45
Autor: Coaster
Ostre ko³o i kaseta
Micha³ Wolff wrote:
[...]

Juz myslalem, ze nigdzie nie znajde dla Ciebie omowienia dlaczego konstrukcja o ktorej myslisz nie zadziala - to jest tak oczywiste, ze wlasciwie nikt o tym nie wspomina.
Jednak Sheldon jest niezawodny:
http://www.sheldonbrown.com/fixed-conversion.html#vertical
Przeczytaj kapit pod czerwonym haslem "You CanNOT  use any sort of pulley type chain tensioner on a fixed gear bike!", zaczynajacy sie od slow: "ou cannot use a derailer on a fixed gear bike [...]".

Data: 2010-04-19 10:24:46
Autor: Micha³G
Ostre ko³o i kaseta
Coaster pisze:
Micha³ Wolff wrote:
[...]

Powo³anie sie na Sheldona powinno skutkowac zamkniêciem dyskusji a powo³uj±cy sie przegrywa... ;) ;) ;)

pozdrawiam
micha³

Data: 2010-04-19 10:46:27
Autor: Coaster
Ostre ko³o i kaseta
Micha³G wrote:
Coaster pisze:
Micha³ Wolff wrote:
[...]

Hmm, niesmieszne. Na r.b.t nikt by na Twoj pomysl nie wpadl - Sheldon byl w kwestiach 'cyklotechniki' bezkonkurencyjny... Nawet bylo jakies powiedzienie - cos mniej wiecej - "I znowu Sheldon mial racje".

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Data: 2010-04-21 13:09:44
Autor: Micha³G
Ostre ko³o i kaseta
Coaster pisze:
Micha³G wrote:
Coaster pisze:
Micha³ Wolff wrote:
[...]

W³asnie o to chodzi. Powo³anie na Sheldona zamyka dyskusje. Czy z powodu mania racji, czy braku argumentów- to juz zale¿y od kontekstu.... ;)

ot mo¿e taka modyfikacja 'Prawa Godwina'.. ;) na potrzeby tutejszej spo³eczno¶ci....

Micha³

Data: 2010-04-21 11:29:57
Autor: Jan Srzednicki
Ostre koło i kaseta
On 2010-04-21, MichałG wrote:

Własnie o to chodzi. Powołanie na Sheldona zamyka dyskusje. Czy z powodu mania racji, czy braku argumentów- to juz zależy od kontekstu.... ;)

ot może taka modyfikacja 'Prawa Godwina'.. ;) na potrzeby tutejszej społeczności....

Nie przesadzaj, prawo Godwina jest zwykle wskazaniem na absurdalność
argumentacji, powołanie się na Sheldona zwykle nie jest nonsensowne.

Data: 2010-04-20 12:05:24
Autor: Kuba Abuk
Ostre ko³o i kaseta
On Apr 18, 11:18 pm, Micha³ Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:
> [...]

O co¶ takiego w³a¶nie mi chodzi³o. Ma to co prawda pewne limity
(najmniejsza zêbatka 12T, nie klasyczne 11T), ale to pozwoli³oby

Jakby co, to mogê siê takiej pozbyæ - zawieszony projekt fixed-MTB.
Piasta nie wie jeszcze co to szprychy.

Problemu napiêcia ³añcucha nie rozwi±¿esz bez poziomych haków, b±d¼
mimo¶rodowego suportu.

Zdravim,
Kuba

Data: 2010-04-21 03:02:58
Autor: Micha³ Wolff
Ostre ko³o i kaseta
On 20 Kwi, 21:05, Kuba Abuk <j.gruch...@gmail.com> wrote:

Jakby co, to mogê siê takiej pozbyæ - zawieszony projekt fixed-MTB.
Piasta nie wie jeszcze co to szprychy.

Je¶li posiadasz t± piastê - to wiesz jak jest w rzeczywisto¶ci. Czy
pozwala ona na zainstalowanie ca³ej kasety 9s czy tylko jednej
koronki? Jak napisa³ Coaster:

[...]

Czy termin "cassette cog" oznacza koronkê czy ca³± kasetê?
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-04-21 10:15:58
Autor: Kuba Abuk
Ostre ko³o i kaseta
On Apr 21, 12:02 pm, Micha³ Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:
> [...]

Je¶li posiadasz t± piastê - to wiesz jak jest w rzeczywisto¶ci. Czy
pozwala ona na zainstalowanie ca³ej kasety 9s czy tylko jednej

Nie pamiêtam, ale z 5 koronek wejdzie.
Maj±c poziome haki linia ³añcucha pozwoli na u¿ycie trzech koronek -
trzybiegowy fixed MTB z manetk± w postaci klucza imbusowego.

Znasz toto? http://www.trickstuff.de/index.php?p=d116en1

Zdravim,
Kuba

Data: 2010-05-08 01:52:34
Autor: Konrad Kosmowski
Ostre ko³o i kaseta
** Micha³ Wolff <m-wolff@wp.pl> wrote:

Sorry, ¿e niewtenczas ale grzebie po grupie jako nowicjusz i napotka³em Twój
post.

Czy orientuje siê kto¶ czy wystêpuj± gdzie¶ piasty pozwalaj±ce stosowaæ tak±
kombinacjê?

Niezbyt rozumiem - ostre to raczej jednoznacznie nie kaseta - mo¿e pytasz o
ostre z flip-flop na kasetê? Ale to i tak bez sensu.

Ostre ko³o w sensie nie typu roweru - a napêdu bez wolnobiegu,

A ostre ko³o to typ roweru?

[...]

Nie wiem i nie oceniam po co Ci to (moim zdaniem absurd) ale to o co pytasz
za³atwia zestaw do "zabicia" wolnobiegu shimano Surly Fixxer - na tak zabity
wolnobieg mo¿esz sobie za³o¿yæ kasetê chocia¿ mam nadziejê, ¿e wiesz co
robisz...

--

Data: 2010-05-07 17:05:24
Autor: Micha³ Wolff
Ostre ko³o i kaseta
On 8 Maj, 01:52, Konrad Kosmowski <kon...@kosmosik.net> wrote:

[...]

Tyle Google to i ja umiem u¿ywaæ :))
Surly Fixxer wcale tego nie umo¿liwia, nie doczyta³e¶ po prostu