O¶wietlenie

Data: 2013-06-26 20:32:30
Autor: Raffaello
O¶wietlenie
Nie wiem gdzie pisać. Ale szlag ciężki mnie trafia...

Dojeżdżam do pracy ulicą Przyczółkową w Warszawie - do Powsinka i okolic.
http://goo.gl/maps/ap4hf
Ci co nie wiedzą - kilka kilometrów drogi asfaltowej, robiącej za dojazd do pól i jako droga dla rowerów i biegaczy czy pieszych.

Wieczorami, zazwyczaj już po 21-22 wjeżdżam na nią z niezłą prędkością i zaczyna się. Wypatrywanie. Piesi, biegacze to jeszcze. Trzymają się zazwyczaj skraju tej drogi, duża większość z nich ma jakiekolwiek odblaski, czy to w butach, czy jakieś paski na rękawach - to odbija światło mojej latarki i coś w jej świetle dostrzegę. Ba - w ten sposób mogę dostrzeć z odległości kilkuset metrów odbicia dawane przez..... kocie oczy ;)

Niestety, na tej drodze spotkać można również stado idiotów, które porusza się (wypasionymi) rowerkami za kupę szmalu, ale nieposiadających jakiegokolwiek oświetlenia czy nawet choćby jednego odblasku. I potem w ciemności mijam jakiegoś pieszego, a tu nagle z przeciwka, dosłownie obok mnie przelatuje typowy batman. Co go widać po tym, że się rusza.

Szczytem takiego idioctwa był pewien tatusio jadący z synkiem - jechał w tą samą stronę co ja, więc zwolniłem, pytam dlaczego jedzie bez światła. I co słyszę?
- "Przecież pan nas widzi?".
Nie byłbym tego taki pewien czy widzę. Bo w ciemności niekoniecznie się widzi wszystko tak jak w dzień i czasami trzeba by zwrócić uwagę na stan jezdni, a niekoniecznie wyszukiwać idiotę, któremu nie chciało się kupić światełka za kilka złotych...
(pomijam dawany przykład dla syna...)

A potem dziwimy się, że kierowcy tak nas nie cierpią na drodze i tak narzekają. A jak mają mieć o nas dobre mniemanie, skoro większość odwaszniakufff porusza się po chodnikach, w całkowitej ciemności?

P.S. Pozdrawiam serdecznie szanowną młodą panią, która bez jakiegokolwiek oświetlenia jechała Przyczółkową rozmawiając głośno przez telefon. Brawo! Murowana Nagroda Darwina!

Data: 2013-06-26 23:31:20
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki
Oświetlenie
W dniu 2013-06-26 22:32, Raffaello pisze:
[...]

Tez tam często bywam wieczorami, jest tam rzeczywiście masa batmanów. Niestety nigdy nie widziałem patrolu policji czy SM, który by wyjaśniał batmanom zawiłości PORD.

Zamontowanie latarni wzdłuż ulicy spowodowało, że batmani widzą na więcej i uważają, że lampy niepotrzebne.

Niestety, na tej drodze spotkać można również stado idiotów, które
porusza siÄ™ (wypasionymi) rowerkami za kupÄ™ szmalu, ale nieposiadajÄ…cych
jakiegokolwiek oświetlenia czy nawet choćby jednego odblasku. I potem w
ciemności mijam jakiegoś pieszego, a tu nagle z przeciwka, dosłownie obok
mnie przelatuje typowy batman. Co go widać po tym, że się rusza.

Jaką masz lampę. Ja woziłem MagicShine, teraz mam Mactronic Noise 500.
Daje to tak wiele światła, że widać nawet batmanów.
Oczywiście jak widzę oświetlonego rowerzystę jadącego z przeciwka lampe kieruję nieco w dół lub w bok, aby nie razić.
Jak przyjdą dłuższe wieczory rozważam MOON XP 1500 :-)

Szczególnie, że latając 35 km/h nocą na szosówce warto widzieć wszystko :-)

A potem dziwimy się, że kierowcy tak nas nie cierpią na drodze i tak
narzekają. A jak mają mieć o nas dobre mniemanie, skoro większość
odwaszniakufff porusza się po chodnikach, w całkowitej ciemności?

Po chodniku to jak cie mogÄ™. Ale batmani bywajÄ… na szosie gdzie Ciszyca, Gassy, Okrzeszyn itd. I to jest masakra

Seco

Data: 2013-06-27 08:23:51
Autor: ToMasz
Oświetlenie
W dniu 26.06.2013 22:32, Raffaello pisze:
Nie wiem gdzie pisać. Ale szlag ciężki mnie trafia...
(...)
inspirowany radami grupy kupiÅ‚em super mocna lampkÄ™ czołówkÄ™, zapalam i   Å›wiece po ryjach. Same przekleÅ„stwa lecÄ….
Policja ma to głęboko, ale może jak tysiące ludzi będą dzwonić z prośbą o interwencje - może to coś da....

ToMasz

Data: 2013-06-27 11:05:41
Autor: Raffaello
O¶wietlenie
On Thu, 27 Jun 2013 08:23:51 +0200, ToMasz wrote:

W dniu 26.06.2013 22:32, Raffaello pisze:
Nie wiem gdzie pisać. Ale szlag ciężki mnie trafia...
(...)
inspirowany radami grupy kupiłem super mocna lampkę czołówkę, zapalam i
  Å›wiece po ryjach. Same przekleÅ„stwa lecÄ….

Zabrzmiało jakbyś się naigrywał nieco ;) Ale kurffa tak właśnie robię. Świecę po ryjach tym, którzy tej lampki nie mają. Może po chamsku i bezczelnie, ale może wreszcie kurfa dotrze, że w totalnej ciemnicy lepiej mieć cokolwiek świecącego, aby być widocznym.
kurfa! To już nawet durny czarny kot w ciemności ma odblaski! (oczy)

Policja ma to głęboko, ale może jak tysiące ludzi będą dzwonić z prośbą
o interwencje - może to coś da....

I co? Dzwonić codziennie podczas przejazdu? To mnie znienawidzą... Straż Miejska?

W końcu się zdarzy tam jakaś kolizja, jakiś rowerzysta wjedzie na kogoś/
coś i co? Czy musi być wypadek i potem super afera w mediach o złych pierdołach rowerzystach i znowu 460 p/osłów będzie się mądrzyć o kamizelkach odblaskowych, kaskach i pasach bezpieczeństwa na rowery?

Data: 2013-06-27 10:30:40
Autor: Alfer_z_pracy
Oświetlenie
Raffaello napisał:
Niestety, na tej drodze spotkać można również stado idiotów, które porusza się (wypasionymi) rowerkami za kupę szmalu, ale nieposiadających jakiegokolwiek oświetlenia czy nawet choćby jednego odblasku.

Tak było już lata temu, jest i będzie. Takie życie. Żaden przepis nie spowoduje, że _wszyscy_ nagle zmądrzeją i zaopatrzą się w oświetlenie. I nie jest to nawet kwestia kosztów, bo jak sam zauważyłeś koszt pozycyjnych lampek w stosunku do ceny roweru to jakiś marny promil, każdego na to stać. Bardziej chodzi o samą nieświadomość, że to naprawdę się przydaje i może nawet uratować nam życie.

Możemy sobie pogadać ale idę o zakład że jak spotkamy się dajmy na to w 2050 r., nadal będą jednostki niemyślące i nadal na drodze do Powsina będzie można zabić batmana. Sam ubolewam bo też tamtędy daję. Zresztą nawet w dzień bywa tam hardkorowo. Ostatnimi laty zrobiło się modne bieganie, do tego rolki, w tym roku już niejeden raz na drodze Powsińskiej podnosił mi się poziom adrenaliny. A to dziewczę z chłopakiem jadą środkiem, a to koleś gada przez komórę i przestaje reagować na zewnętrzne bodźce, a to kilkuletni berbeć ćwiczy jazdę na rowerze wężykiem na całej szerokości, a to rolkowiec robi piruety... dopiero po wyjechaniu za Powsin na treningowe asfalty robi się paradoksalnie bezpieczniej.

Po prostu trzeba mieć oczy szeroko otwarte, podobnie jak na zwykłych drogach, i uważać na "myślących inaczej".

Pzdr!
A.

Data: 2013-07-09 13:17:32
Autor: Ignac
O¶wietlenie
W dniu czwartek, 27 czerwca 2013 10:30:40 UTC+2 u¿ytkownik Alfer_z_pracy napisa³:

Tak by³o ju¿ lata temu, jest i bêdzie. Takie ¿ycie. ¯aden przepis nie spowoduje, ¿e _wszyscy_ nagle zm±drzej± i zaopatrz± siê w o¶wietlenie.

Dok³adnie,trzeba by g³upotê zlikwidowaæ,nierealne.
Bezmy¶lno¶c jest wpisana w naturê ludzk±,jak linie papilarne!

Data: 2013-06-27 10:30:47
Autor: Gotfryd Smolik news
O¶wietlenie
On Wed, 26 Jun 2013, Raffaello wrote:

[...]
Niestety, na tej drodze spotkaæ mo¿na równie¿ stado idiotów, które
porusza siê (wypasionymi) rowerkami za kupê szmalu, ale nieposiadaj±cych
jakiegokolwiek o¶wietlenia czy nawet choæby jednego odblasku.

  Swoj± drog±, w tej uwadze co¶ jest.
  W zasadzie "rower marketowy" w jakie¶ tam odblaski jest zazwyczaj
wyposa¿ony i niekoniecznie zaraz siê rozlatuj±.
  Za to "wypasione rowerki za kupê szmalu" spotyka siê chyba
w takiej czêsto¶ci:
- wy¶cigówka z ulubionym niebieskim przednim migaj±cym :)
  (tylne czerwone te¿ ma, wiêc "w temacie" jest OK, ale niektórych
  kierowców ten niebieski podnieca)
- lampy full wypas
- zupe³na ciemno¶æ. Najzupe³niejsza. Do tego czarny strój "sportowy" :>
  To ta kategoria o której piszesz
- ... spojler ...
- zwyk³a "sieczka", lampka która dzia³a lub nie (ale za to przynajmniej
  trochê za odblask robi), sama kamizelka bez lampki itede, w sumie
  nie stanowi±ca tak du¿ego zagro¿enia, bo "co¶ tam widaæ".

mnie przelatuje typowy batman. Co go widaæ po tym, ¿e siê rusza.

  To wszystko przez poleganie na zmy¶le wzroku - przecie¿ podmuch
powietrza jest wyczuwalny ;> (nie biæ za trollowanie)

I co s³yszê?
- "Przecie¿ pan nas widzi?".

  On mia³ racjê.
  U¶wiadomienia mu wymaga fakt, ¿e mog³e¶ go widzieæ za pó¼no.

(pomijam dawany przyk³ad dla syna...)

  Te¿.

A jak maj± mieæ o nas dobre mniemanie, skoro wiêkszo¶æ
odwaszniakufff porusza siê po chodnikach, w ca³kowitej ciemno¶ci?

  Logic error.
  W tej kwestii z³e mniemanie maj± piesi, nie kierowcy.

P.S. Pozdrawiam serdecznie szanown± m³od± pani±, która bez jakiegokolwiek
o¶wietlenia jecha³a Przyczó³kow± rozmawiaj±c g³o¶no przez telefon. Brawo!

  By³o wy¿ej - trzeba j± wykrywaæ s³uchem, nie wzrokiem ;)
  W sumie... w sumie to prosi³a siê o wykrycie dotykiem. Mocnym.
  W kategorii "co to jest kosæ piszczelowa" :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-06-27 10:42:51
Autor: JDX
Oświetlenie
On 2013-06-26 22:32, Raffaello wrote:
[...]
Niestety, na tej drodze spotkać można również stado idiotów, które porusza się (wypasionymi) rowerkami za kupę szmalu, ale nieposiadających jakiegokolwiek oświetlenia czy nawet choćby jednego odblasku.
Oświetlenie, odblaski... Te jakże ciężkie i w zasadzie zbędne gadżety
podnoszÄ… tylko wagÄ™ roweru. :-D

Data: 2013-07-09 10:48:04
Autor: jpio
O¶wietlenie
W dniu ¶roda, 26 czerwca 2013 22:32:30 UTC+2 u¿ytkownik Raffaello napisa³:
Nie wiem gdzie pisaæ. Ale szlag ciê¿ki mnie trafia...

Pisaæ Stra¿ Miejska, Policja wydzia³ ruchu drogowego, pewnie macie jak±¶ komisje bezpieczeñstwa przy prezydencie miasta albo wojewodzie najlepiej do³±czyæ kilka zdjêæ albo film ukazuj±cy skalê zjawiska. Zapytaæ czy maj± zamiar w jaki¶ sposób rozwi±zaæ ten problem zanim zderzysz siê z kim¶ czo³owo. Przypomnieæ siê za jaki¶ czas nie zaszkodzi równie¿ zadzwoniæ. W przypadku braku reakcji pozostaj± media i pisanie do instancji wy¿szej. Ogólnie temat jest ciê¿ki dla Policji i SM ale jak znajdziesz kilku takich jak Ty to mo¿e uruchomiæ pewne dzia³ania.

O¶wietlenie