O¶wietlenie roweru - jakie?

Data: 2011-05-09 17:40:51
Autor: mihau
O¶wietlenie roweru - jakie?
On 9 Maj, 20:18, "nxs" <n...@wp.pl> wrote:

Jakie jest wasze zdanie na temat o¶wietlenia rowerowego? Lepsze jest
zasilanie bateryjne czy włas¶nie dynamowe?

W epoce diod LED i baterii litowych nie męczyłbym się dymaniem dynama..
Jak jeszcze lampkę przeł±czysz w tryb migania, to na jednej zmianie
baterii podziała Ci kilkadziesi±t godzin.

--
mihau

Data: 2011-05-10 07:29:04
Autor: MichałG
Oświetlenie roweru - jakie?
W dniu 2011-05-10 02:40, mihau pisze:
On 9 Maj, 20:18, "nxs"<n...@wp.pl>  wrote:

Jakie jest wasze zdanie na temat oświetlenia rowerowego? Lepsze jest
zasilanie bateryjne czy własśnie dynamowe?

W epoce diod LED i baterii litowych nie męczyłbym się dymaniem dynama.
Jak jeszcze lampkę przełączysz w tryb migania, to na jednej zmianie
baterii podziała Ci kilkadziesiąt godzin.

Dynamo ma tą zaletę, że 'zawsze jest';). Zwykle, kiedy potrzebowałem właczyć lampke to aku były padnięte (nawet litowe mają krótki czas samorozładowania)lub lamka w drugim plecaku.......

Michał

Data: 2011-05-10 04:49:15
Autor: mihau
O¶wietlenie roweru - jakie?
On May 10, 7:29 am, MichałG <grodm...@wp.pl> wrote:

Dynamo ma t± zaletę, że 'zawsze jest';). Zwykle, kiedy potrzebowałem
właczyć lampke to aku były padnięte (nawet litowe maj± krótki czas
samorozładowania)lub lamka w drugim plecaku.......

To prawda, litowe szybko gubi± zawarto¶ć, nawet te o niby przedłużonym
terminie przydatno¶ci.

Ale ostatnio kupiłem w Tesco zwykłe paluszki 8xEnergizer za 10zł. Z
całym szacunkiem dla ¶rodowiska naturalnego, ale przy takich cenach to
nawet nie chce mi się ładowarki podł±czać ;)

PS: A dynamo się nie psuje? ;>

--
mihau

Data: 2011-05-10 12:08:32
Autor: Ryszard Mikke
O¶wietlenie roweru - jakie?
mihau <michal.salaban@gmail.com> napisał(a):
On May 10, 7:29=A0am, Micha=B3G <grodm...@wp.pl> wrote:

> Dynamo ma t=B1 zalet=EA, =BFe 'zawsze jest';). Zwykle, kiedy potrzebowa=
=B3em
> w=B3aczy=E6 lampke to aku by=B3y padni=EAte (nawet litowe maj=B1 kr=F3tki=
 czas
> samoroz=B3adowania)lub lamka w drugim plecaku.......

To prawda, litowe szybko gubi=B1 zawarto=B6=E6, nawet te o niby przed=B3u=
=BFonym
terminie przydatno=B6ci.

Oj, nieprawda jest, jakoby.
Eneloopy i Ready2use Varty rzeczywiscie po paru miesiacach lezenia wsadza sie
w lampke i swieci. Przetestowane tej zimy.

Ale ostatnio kupi=B3em w Tesco zwyk=B3e paluszki 8xEnergizer za 10z=B3. Z
ca=B3ym szacunkiem dla =B6rodowiska naturalnego, ale przy takich cenach to
nawet nie chce mi si=EA =B3adowarki pod=B3=B1cza=E6 ;)

A to juz zalezy, ile jezdzisz noca. I od apetytu lampki.

PS: A dynamo si=EA nie psuje? ;>

Wszystko sie moze zepsuc. Ale jak sie jezdzi zima (1. czesto ciemno, 2. mroz),
to zanim mi sie dynamo zepsuje, to lampka bateryjna zezre za wiecej.

rmikke

Data: 2011-05-10 08:51:39
Autor: mihau
O¶wietlenie roweru - jakie?
On 10 Maj, 14:08, "Ryszard Mikke" <rmi...@gazeta.SKASUJ-TO.pl> wrote:

Eneloopy i Ready2use Varty rzeczywiscie po paru miesiacach lezenia wsadza sie
w lampke i swieci. Przetestowane tej zimy.

Eneloop akurat mnie nie zachwycił. Po tygodniu od naładowania nie
uruchamiał mi aparatu. No ale mój aparat to akurat był pr±dożerny
smok :)

Wszystko sie moze zepsuc. Ale jak sie jezdzi zima (1. czesto ciemno, 2. mroz),
to zanim mi sie dynamo zepsuje, to lampka bateryjna zezre za wiecej.

Ja przez zimę zużyłem chyba 6 baterii, w tym dwie zgubione razem z
lampk±. Ale jazdy po ciemku miałem tylko pół godziny dziennie.

A jak wygl±da odporno¶ć dynama na zimowe warunki? Woda z sol± chyba mu
nie służ±, a tym bardziej kablom i ich poł±czeniom?

--
mihau

Data: 2011-05-10 19:51:27
Autor: Marcin Gala
O¶wietlenie roweru - jakie?
On 10-05-2011 17:51, mihau wrote:
[...]

To jakies dziwne eneloopy trafiles. U mnie w aparacie potrafia wytrzymac 2 miesiace albo i lepiej okazyjnego pstrykania. Aparat to Canon SX110, taka troche lepsza "malpa". Wlasnie kombinuje kupic 2 komplety do przedniego "leda".

--
Marcin "Ahmed" Gala
- alez wodzu, co wodz???

Data: 2011-05-10 12:05:06
Autor: Piotrpo
O¶wietlenie roweru - jakie?
On 10 Maj, 19:51, Marcin Gala <m.gala.maupa@.interia.pyly> wrote:
On 10-05-2011 17:51, mihau wrote:> On 10 Maj, 14:08, "Ryszard Mikke"<rmi....@gazeta.SKASUJ-TO.pl>  wrote:

> [...]

2 miesiace albo i lepiej okazyjnego pstrykania. Aparat to Canon SX110,
taka troche lepsza "malpa". Wlasnie kombinuje kupic 2 komplety do

Możliwe, że ma dziwny aparat po prostu - niby wył±czony, a jednak nie.

Data: 2011-05-11 06:25:36
Autor: Ryszard Mikke
O¶wietlenie roweru - jakie?
> [...]

 sie
> w lampke i swieci. Przetestowane tej zimy.

Eneloop akurat mnie nie zachwyci=B3. Po tygodniu od na=B3adowania nie
uruchamia=B3 mi aparatu. No ale m=F3j aparat to akurat by=B3 pr=B1do=BFerny
smok :)

Z aparatami, jak z pszczolami, nigdy nic nie wiadomo.
Corki aparat regularnie mowi, ze bateria slaba, nalezy go potraktowac jak
Windowsa - i dziala. Raz wyjalem akumulatorki i sprawdzilem napiecie - 1.35V
Lampka Sigmy nie narzeka przy 1.28...

> Wszystko sie moze zepsuc. Ale jak sie jezdzi zima (1. czesto ciemno, 2. m=
roz),
> to zanim mi sie dynamo zepsuje, to lampka bateryjna zezre za wiecej.

Ja przez zim=EA zu=BFy=B3em chyba 6 baterii, w tym dwie zgubione razem z
lampk=B1. Ale jazdy po ciemku mia=B3em tylko p=F3=B3 godziny dziennie.

To i tak sporo, ale w sumie zima ciezko nie pojezdzic po ciemku.
Ja zwykle swice zima ok godziny dziennie, chyba ze pojade jakos naokolo.

A jak wygl=B1da odporno=B6=E6 dynama na zimowe warunki? Woda z sol=B1 chyba=
 mu
nie s=B3u=BF=B1, a tym bardziej kablom i ich po=B3=B1czeniom?

Polaczen tez sie obawialem, szczegolnie, ze przy skladaniu roweru wetkneli po
prostu druciki za blaszki pradnicy :/ . Ale zanim snieg spadl, skombinowalem i
zainstalowalem wtyczke, wszystko jest osloniete, niz mi sol nie zezarla,
zadnych przerw w swieceniu nie mialem. No i lampka wali zdrowo :D

rmikke

Data: 2011-05-10 14:14:50
Autor: MichałG
Oświetlenie roweru - jakie?
W dniu 2011-05-10 13:49, mihau pisze:
On May 10, 7:29 am, MichaĹ‚G<grodm...@wp.pl>  wrote:

Dynamo ma tą zaletę, że 'zawsze jest';). Zwykle, kiedy potrzebowałem
właczyć lampke to aku były padnięte (nawet litowe mają krótki czas
samorozładowania)lub lamka w drugim plecaku.......

To prawda, litowe szybko gubią zawartość, nawet te o niby przedłużonym
terminie przydatności.

Ale ostatnio kupiłem w Tesco zwykłe paluszki 8xEnergizer za 10zł. Z
całym szacunkiem dla środowiska naturalnego, ale przy takich cenach to
nawet nie chce mi się ładowarki podłączać ;)

PS: A dynamo siÄ™ nie psuje? ;>

pierwsze rozleciało sie po 2 godzinach ;) - wtedy rozpoznałem nieco temat i kupiłem Axa-basta- nie pamiętam modelu (ma znacznie większą 'głowkę'). To jezdi juz czwarty rok... - a uzywane min 2, cześciej 3 godz. w tygodniu.
Mimo to szukam sensownego aku żelowego. Byle niezbyt ciężkiego... ;)

Michał

Data: 2011-05-10 15:05:43
Autor: Bartłomiej Zieliński
O¶wietlenie roweru - jakie?
Użytkownik mihau napisał:
PS: A dynamo się nie psuje? ;>

Psuje się, jak wszystko inne ;-)

Data: 2011-05-10 17:36:52
Autor: emil
O¶wietlenie roweru - jakie?
[...]

¦miem twierdzić że akumulatorek 18650 po pół roku leżenia w szafie włożony do jakiej¶ latarki z now± diod± (cree itp.) da więcej ¶wiatła niż dynamo z typowym dla niego halogenkiem.

Data: 2011-05-11 00:16:42
Autor: Wojtek Paszkowski
O¶wietlenie roweru - jakie?

"emil" <emilpromil@gmail.com> wrote in message news:iqbm2g$al8$1opal.futuro.pl...

¦miem twierdzić że akumulatorek 18650 po pół roku leżenia w szafie włożony do jakiej¶ latarki z now± diod± (cree itp.) da więcej ¶wiatła niż dynamo z typowym dla niego halogenkiem.

Dlaczego typowy dla dynama ma być "halogenek"? Akurat "halogenek" się z dynamem spisuje nieporównanie gorzej niż o¶wietlenie diodowe. W odróżnieniu od o¶wietlenia "bateryjnego", gdzie zasilanie diody bez ciut bardziej skomplikowanej elektroniki jest mało sensowne, a zasilanie "halogenka" jest bezpieczniejsze niż przy zasilaniu dynamowym (je¶li dynamo/lampka nie maj± zabezpieczenia napięciowego, łatwo jest żarówkę zjarać).

Przyzwoity akumulatorek 18650 z ładowark± kosztuje tyle, ile teraz dynamopiasta. Zakładaj±c, że dynamo ładuje w diodę 0,5A, taki akumulatorek po¶wieci raptem 4h. A dynamopiasta spokojnie może też do u.¶., niezależnie od pogody i temperatury, ładować w diody co¶ koło 5-6W, zmieniaj±c noc w dzień - ile poci±gnie pojedyncze aku przy takiej mocy? Niewiele ponad godzinę, zim± jeszcze mniej.

O¶wietlenia akumulatorowego używam w skali roku nieporównanie więcej niż dynamowego (i piszę tu o przyzwoitym o¶wietleniu, nie mrygaj±cych popierdułkach), mimo tego w rowerze miejsko-wiejskim, wyprawowym czy przy kilkunastogodzinnym łojeniu w ostrym mrozie - dynamo msz to po prostu znacznie wygodniejsze rozwi±zanie.

pozdr

Data: 2011-05-11 06:32:30
Autor: Ryszard Mikke
O¶wietlenie roweru - jakie?
emil <emilpromil@gmail.com> napisał(a):

> [...]

¦miem twierdzić że akumulatorek 18650 po pół roku leżenia w szafie włożony do jakiej¶ latarki z now± diod± (cree itp.) da więcej ¶wiatła niż dynamo z typowym dla niego halogenkiem.

Ja np. mam dynamo z typwa dla niego diodowka.

I owszem, bateryjna lampka swiecila jeszcze jasniej, ale na 80km na mrozie
zuzylem dwa komplety akumulatorkow i jeszcze musialem bateryjki kupic...

A z dynamo - setka na mrozie bez zadnych problemow. Tylko ja wymarzlem ;)

rmikke

Data: 2011-05-10 18:25:39
Autor: tms
Oświetlenie roweru - jakie?
On 9 Maj, 20:18, "nxs"<n...@wp.pl> wrote:

[...]

Litowe mają krótki czas samorozładowania??? O jakim typie akumulatora mówisz? Bo klasyczne Li-Ion mają ok 8% miesięcznie w pokojowej temperaturze.

Data: 2011-05-11 08:56:15
Autor: MichałG
Oświetlenie roweru - jakie?
On 9 Maj, 20:18, "nxs"<n...@wp.pl> wrote:

[...]

trafiłeś widocznie na lepsze. Ja nie mam ochoty i czasu na eksperymenty.... a poszukiwanie lampki jak juz jest ciemno tez mnie nie bawi, tym bardziej jazda bez swiatła.
Zestaw dynamo Axa- basta+ B&M Cyo załatwia powroty przez las po ciemku.

Michał

O¶wietlenie roweru - jakie?