Oszczednosci osoby zmarlej we W³oszech

Data: 2009-03-25 19:32:40
Autor: piotr
Oszczednosci osoby zmarlej we W³oszech
Witam,

Ojciec mojej dziewczyny przebywajacy na stale we W³oszech zmar³ na skutek
nieszczesliwego wypadku. Zachodzi wysokie prawdopodobienstwo ze posiadal
oszczednosci. Jak i gdzie mozna szukac tych oszczednosci?

Czy trzeba przeprowadzac postepowanie spadkowe we w³oszech a potem chodzic od
banku do banku z wyrokiem prawomocnym z zapytaniem czy taka a taka to osoba
miala w danym banku oszczednosci?

Jak sprawdzic czy mial jakis samochod bedacy jego wlasnoscia, telewizor itp itd?

Ojciec mojej dziewczyny mieszkal we wloszech rzecz jasna bez najblizszej rodziny.

Bardzo prosze o pomoc bo sprawa jest dosyc delikatna.

Pozdrawiam.

Data: 2009-03-25 12:40:26
Autor: szczurwa
Oszczednosci osoby zmarlej we W³oszech
On 25 Mar, 20:32, "piotr" <chmiel199.SKA...@gazeta.pl> wrote:

Je¿eli przebywa³ legalnie, mia³ tam sta³e miejsce zamieszkania, to
nale¿y przeprowadziæ postêpowanie o stwierdzenie nabycia spadku we
W³oszech, wed³ug w³oskiej procedury i polskiego prawa spadkowego.
Razem z tym postêpowaniem nale¿y sporz±dziæ spis inwentarza spadku.
Sprawa siê komplikuje, je¶li zmar³y mia³ podwójne obywatelstwo.  Tu
jednak potrzebny by³by prawnik w³oski, z uwagi na stopieñ
skomplikowania w³oskiego prawa.

Spróbuj zadzwoniæ do w³oskiej ambasady, mo¿e jest tam jaki jurysta
W³och, który mówi po olsku.

Data: 2009-03-25 13:00:09
Autor: bradley.st
On 25 Mar, 15:40, szczurwa <szczu...@gmail.com> wrote:

Sprawa siê komplikuje, je¶li zmar³y mia³ podwójne obywatelstwo.

Czy moglbys rozwinac? Tzn. czy komplikuje sie po polskiej stronie, czy
po wloskiej?

Data: 2009-03-25 14:14:23
Autor: szczurwa
On 25 Mar, 21:00, "bradley.st" <bradley...@gazeta.pl> wrote:
> [...]

> Sprawa siê komplikuje, je¶li zmar³y mia³ podwójne obywatelstwo.

Czy moglbys rozwinac? Tzn. czy komplikuje sie po polskiej stronie, czy

Po obu stronach. Po prostu ka¿de z pañstw mo¿e powo³ywaæ siê na
³±cznik obywatelstwa przy definiowaniu statutu spadkowego, czyli
odpowiedzi na pytanie, którego prawa przepisy, polskiego czy
w³oskiego, nale¿y zastosowaæ przy rozstrzyganiu poszczególnych kwestii
spadkowych, od otwarcia spadku po wa¿no¶æ testamentu.

Data: 2009-03-25 15:27:33
Autor: bradley.st
On 25 Mar, 17:14, szczurwa <szczu...@gmail.com> wrote:

[...]

Ale to by oznaczalo wrecz nierozwiazywalne problemy. Czy nie
rozstrzyga sie tego wszystkiego w kraju gdzie dana np. nieruchomosc /
kolekcja bezcennych znaczkow / konto bankowe sie znajduje, zgodnie z
tamtejszymi przepisami, wynajmuje tamze prawnikow etc., bez wzgledu na
obywatelstwo zmarlego?

Zakladajac ze Francuz - wlasciciel willi w np. Sopocie - zemrze nagle,
czy Polacy beda w ogole chcieli uznac jakies orzeczenie francuskiego
sadu sprzeczne z polskimi przepisami spadkowymi - albo w ogole
jakiekolwiek - tylko dlatego ze zmarly nie byl obywatelem polskim, a
wylacznie francuskim?

Data: 2009-03-25 15:50:13
Autor: szczurwa
On 25 Mar, 23:27, "bradley.st" <bradley...@gazeta.pl> wrote:
> [...]

kolekcja bezcennych znaczkow / konto bankowe sie znajduje, zgodnie z
tamtejszymi przepisami, wynajmuje tamze prawnikow etc., bez wzgledu na

Na ogó³ tak, zw³aszcza je¶li chodzi o dobra nieruchome lub kultury.
Jednak¿e najczê¶ciej wówczas stosuje siê prawo ojczyste spadkodawcy.

[...]

W odniesieniu do nieruchomo¶ci po³o¿onej w Polsce nale¿y w tym
przypadku tu przeprowadzic postêpowanie. S±d polski zastosuje spadkowe
prawo francuskie.

Zauwa¿, ¿e czêsto ludziom kupuj±cym domy letniskowe we Francji,
Hiszpanii itp. zaleca siê sporz±dzenie testamentu w tych krajach w
odniesieniu do tej w³a¶nie nieruchomo¶ci. To "potem" znacznie
upraszcza sprawê.

Data: 2009-03-25 16:07:52
Autor: bradley.st
On 25 Mar, 18:50, szczurwa <szczu...@gmail.com> wrote:

> [...]

Na ogó³ tak, zw³aszcza je¶li chodzi o dobra nieruchome lub kultury.
Jednak¿e najczê¶ciej wówczas stosuje siê prawo ojczyste spadkodawcy.

Dzieki za wyjasnienie! A jak to dziala w przypadku ciezkich przypadkow
z dwoma / trzema albo i wiecej obywatelstwami? Co determinuje
"ojczystosc"?

W odniesieniu do nieruchomo¶ci po³o¿onej w Polsce nale¿y w tym
przypadku tu przeprowadzic postêpowanie. S±d polski zastosuje spadkowe
prawo francuskie.

Nawet jesli znacznie bedzie sie roznilo od polskiego?

Ma sens!

Data: 2009-03-25 16:25:08
Autor: bradley.st
Oszczednosci osoby zmarlej we W³oszech
Data: 2009-03-25 17:31:39
Autor: szczurwa
On 26 Mar, 00:07, "bradley.st" <bradley...@gazeta.pl> wrote:
[...]

Przede wszystkim w³a¶nie obywatelstwo. Dlatego wiele pañstw zwalcza
posiadanie podwojnego obywatelstwa, inne wrêcz tego zakazuj± - Austria-
casus Schwarzeneggera - musia³ pisac specjalnie do ministra o zgodê na
jego zachowanie. Podwójne obywatelstwo rodzi w tej mierze problemy,
poniewa¿ w wielu przypadkach w odniesieniu do obywateli jurysdykcja
s±dowa ich kraju jest wy³±czna.

> [...]
> prawo francuskie.

Nawet jesli znacznie bedzie sie roznilo od polskiego?

Tak, z jednym zastrze¿eniem, stosowane prawo obce nie mo¿e naruszaæ
tzw. klauzuli porz±dku publicznego. Polski s±d np. nie uzna hinduskich
mal¿eñstw ma³oletnich, wielo¿eñstwa, zró¿nicowania praw dzieci
ma³¿eñskich i pozama³¿eñskich itp. Swego czasu toczy³a siê w¶ród
prawników w Stanach ciekawa dyskusja na ten temat, no ale u was
ró¿norodno¶æ kulturowa zdaje siêbyc nieco wiêksza ni¿ w Polsce..;-)

Data: 2009-03-25 18:17:19
Autor: bradley.st
On 25 Mar, 20:31, szczurwa <szczu...@gmail.com> wrote:
> [...]

> Dzieki za wyjasnienie! A jak to dziala w przypadku ciezkich przypadkow
> z dwoma / trzema albo i wiecej obywatelstwami? Co determinuje

Uhm... ktore obywatelstwo? :) Pytalem o "nieuleczalne przypadki" z
dwoma / trzema obywatelstwami.

Ale juz wiem, ze w sprawach spadkowych liczy sie tylko polskie. :)

[...]

Nooo... jesli przebywaja na jego terytorium. Dlatego dziwilem sie, ze
czasami mozna zastosowac "obce" przepisy na polskim terytorium, przed
polskim sadem.

Data: 2009-03-25 18:46:47
Autor: szczurwa
On 26 Mar, 02:17, "bradley.st" <bradley...@gazeta.pl> wrote:

Uhm... ktore obywatelstwo? :) Pytalem o "nieuleczalne przypadki" z
dwoma / trzema obywatelstwami.

Ró¿nie poszczególne kraje sobie radz± z tym problemem. Polska
poradzi³a sobie w ten sposób, ¿e przed polskimi organami obywatel
polski, niezale¿nie od liczby posiadanych obywatelstw uwa¿any jest
wy³±cznie za polskiego obywatela. Ale w wiêkszo¶ci wypadków wielorakie
obywatelstwo to ¼ród³o potwornych problemów. Mój znajomy ma polskie,
belgijskie i amerykañskie obywatelstwo. Wyobra¼my sobie, ¿e jakim¶
cudem wszystkie kraje og³aszaj± powszechn± mobilizacjê. Co taki
delikwent ma ze sob± zrobiæ ? Funkcjonuje w wykazach mobilizacyjnych
wszystkich trzech krajów...

Data: 2009-03-25 19:38:48
Autor: bradley.st
On 25 Mar, 21:46, szczurwa <szczu...@gmail.com> wrote:

[...]

Ale nie jest tak w kwestii najbardziej drazliwej, czyli sluzby
wojskowej.
W przypadku obrony Ojczyzny okazuje sie nagle, ze Rzeczpospolita
przyjmuje do wiadomosci, ze Polak moze miec drugie obywatelstwo i nie
jest wylacznie Polakiem. :)

Ale w wiêkszo¶ci wypadków wielorakie
obywatelstwo to ¼ród³o potwornych problemów.

Ale jak bardzo moze byc wygodne jesli jest umiejetnie uzywane. Znajomy
moze jezdzic do Brazylii na polskim paszporcie (bez wizy), na Bahamy
na amerykanskim (bez wizy), pracowac gdzie chce w Europie z
beligjskim...

[...]

Jesli ma ponad 26 lat i mieszka poza Polska - to ma spokoj od
Amerykanow i Polakow. O Belgach nie wiem, moze tych sie powinien
obawiac. :)

Data: 2009-03-26 12:21:06
Autor: szczurwa
On 26 Mar, 03:38, "bradley.st" <bradley...@gazeta.pl> wrote:

Jesli ma ponad 26 lat i mieszka poza Polska - to ma spokoj od
Amerykanow i Polakow. O Belgach nie wiem, moze tych sie powinien
obawiac. :)

Obawiam siê, ze to w spokojnych czasach. W czasie mobilizacji i wojny
obowi±zek stawienia siê do poboru w Polsce siega wieku 55 lat ! My¶lê,
ze w US podobnie, ale nie mam czasu by szukaæ ¼róde³...

Data: 2009-03-26 12:38:09
Autor: bradley.st
On 26 Mar, 15:21, szczurwa <szczu...@gmail.com> wrote:

Obawiam siê, ze to w spokojnych czasach. W czasie mobilizacji i wojny
obowi±zek stawienia siê do poboru w Polsce siega wieku 55 lat ! My¶lê,
ze w US podobnie, ale nie mam czasu by szukaæ ¼róde³...

Znajomy napawde moze spac spokojnie! :)

USTAWA z dnia 21 listopada 1967 r.

o powszechnym obowi±zku obrony Rzeczypospolitej Polskiej

Art. 4.

1. Powszechnemu obowi±zkowi obrony podlegaj± wszyscy obywatele polscy
zdolni
ze wzglêdu na wiek i stan zdrowia do wykonywania tego obowi±zku.
Obywatel
polski bêd±cy równocze¶nie obywatelem innego pañstwa nie podlega
powszechnemu
obowi±zkowi obrony, je¿eli stale zamieszkuje poza granicami
Rzeczypospolitej Polskiej.

Data: 2009-03-26 13:03:50
Autor: szczurwa
Oszczednosci osoby zmarlej we W³oszech
On 26 Mar, 20:38, "bradley.st" <bradley...@gazeta.pl> wrote:

Za¿y³e¶ mnie, gratulujê ! Pomimo tego, nie radzê nikomu w czasie
mobilizacji i wojny mówic po polsku i szwendaæ siê po froncie. Pomimo
ustawowego zapisu, w czasie wojny "sztuka jest sztuka", a nadto,
t³umaczenie siê zagranicznym adresem zamieszkania to ju¿ tylko krok do
podejrzen o espionage..;-)

Data: 2009-03-26 14:38:31
Autor: bradley.st
On 26 Mar, 16:03, szczurwa <szczu...@gmail.com> wrote:

[...]

Ja to bym nie polecal szwendania sie po froncie i mowienia w
jakimkolwiek jezyku. :)

I jeszcze bym znajomemu  nie polecal wyjmowania z kieszeni wszystkich
paszportow naraz przy roznych kontrolach. Bardzo niemile widziane
przez niektore nacje!

Data: 2009-03-26 21:32:35
Autor: Saiko Kila
Oszczednosci osoby zmarlej we W³oszech
Proces "bradley.st" <bradley.st@gazeta.pl> zwróci³ b³±d:

Jesli ma ponad 26 lat i mieszka poza Polska - to ma spokoj od
Amerykanow i Polakow. O Belgach nie wiem, moze tych sie powinien
obawiac. :)

A czy nie ma przypadkiem obowi±zku podatkowego w USA? Niezale¿nie gdzie
zarabia czy mieszka. To IMO gro¼niejsze ni¿ draft ;)

--
Saiko Kila
Unregistered Windows User #7.29581131e8

Data: 2009-04-04 15:02:15
Autor: bradley.st
On 26 Mar, 21:32, Saiko Kila <fnvxbx...@phgzr.vqrn.arg.cy> wrote:
A czy nie ma przypadkiem obowi±zku podatkowego w USA?
Niezale¿nie gdzie zarabia czy mieszka.

Ma obowiazek skladania corocznego rozliczenia podatkowego.

To IMO gro¼niejsze ni¿ draft ;)

Widocznie znajomy zrobil sobie rachunek zyskow i strat i woli
podatki :)

Data: 2009-03-25 22:43:48
Autor: piotr
Oszczednosci osoby zmarlej we W³oszech
szczurwa <szczurwa@gmail.com> napisa³(a):
Je=BFeli przebywa=B3 legalnie, mia=B3 tam sta=B3e miejsce zamieszkania, to
nale=BFy przeprowadzi=E6 post=EApowanie o stwierdzenie nabycia spadku we
W=B3oszech, wed=B3ug w=B3oskiej procedury i polskiego prawa spadkowego.
Razem z tym post=EApowaniem nale=BFy sporz=B1dzi=E6 spis inwentarza spadku.

Przebywal legalnie, legalnie pracowal i wszystko legalnie. Pytanie jak tylko
ustalic aktywa majac juz w rece wyrok sadu. Jak to wyglada w Polsce? Mamy
dziesiatki bankow, dziesiatki TFI.... setki innych instrumentow finansowych,
nie mowiac o innych mozliwosciach inwestowania... Czy jest jakis taki
odpowiednik BIKu tylko nie dla pasywow a dla aktywow? Czy to w Polsce czy we
w³oszech?

Data: 2009-04-01 00:07:30
Autor: Beniowa
Oszczednosci osoby zmarlej we W³oszech

U¿ytkownik "szczurwa" <szczurwa@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:72624670-e08c-4457-96e8-d5ee7fda5c24v15g2000yqn.googlegroups.com...
[...]

++++++++++++++++++++++++++++++

Troche inaczej: jezeli nie mial wloskiego obywatelstwa i nieruchomosci we Wloszech, to prawdopodobnie zachodzi brak jurysdykcji organow wloskich. Jezeli mial obywatelstwo polskie istnieje jurysdykcja sadu polskiego oraz prawdopodobnie mozliwosc uznania polskiego orzeczenia (postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku) przed organami wloskimi. Tylko nie pytajcie jak to jest z tymi notariuszami :-). Podwojne obywatelstwo nie wyklucza wlasciwosci organow polskich.

Pozdrawiam, Beniowa

PS. Spis inwentarza to zupelnie insza inszosc.

Data: 2009-03-31 16:37:11
Autor: szczurwa
On 1 Kwi, 00:07, "Beniowa" <prosze.o.odpowi...@in.public> wrote:
U¿ytkownik "szczurwa" <szczu...@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶cinews:72624670-e08c-4457-96e8-d5ee7fda5c24v15g2000yqn.googlegroups.com...
[...]

Nie ma przeszkód do prowadzenia postêpowania o stwierdzenie nabycia
spadku zarówno przed polskim, jak i w³oskim s±dem. Jurysdykcja
wy³±czna je¶li istnieje, dotyczy przede wszystkim nieruchomo¶ci, ale
tu mo¿na gdybaæ, bo nie znamy w³oskiej ustawy p.p.m. i procedury
cywilnej. Uwa¿am jednak, ¿e je¶li kolega ma zamiar poszukiwaæ urzêdowo
mienia po zmar³ym we W³oszech, lepiej ¿eby mia³ w³oskie orzeczenia
s±dowe. S±d w³oski i tak zastosuje prawo polskie, o ile zmar³y nie
mia³ w³oskiego obywatelstwa.

Data: 2009-04-04 14:59:07
Autor: bradley.st
On 31 Mar, 19:37, szczurwa <szczu...@gmail.com> wrote:

S±d w³oski i tak zastosuje prawo polskie, o ile zmar³y nie
mia³ w³oskiego obywatelstwa.

Dlaczego? Piszesz tak na podstawie znajomosci prawa wloskiego, prawa
EU, przez analogie do prawa polskiego?

Data: 2009-04-04 16:49:34
Autor: szczurwa
On 4 Kwi, 23:59, "bradley.st" <bradley...@gazeta.pl> wrote:
> [...]

> mia³ w³oskiego obywatelstwa.

Dlaczego? Piszesz tak na podstawie znajomosci prawa wloskiego, prawa

per analogiam do polskiego prawa prywatnego miêdzynarodowego.

Data: 2009-04-04 17:02:38
Autor: bradley.st
On 4 Kwi, 19:49, szczurwa <szczu...@gmail.com> wrote:

> Dlaczego? Piszesz tak na podstawie znajomosci prawa wloskiego, prawa
> EU, przez analogie do prawa polskiego?

per analogiam do polskiego prawa prywatnego miêdzynarodowego.

Ale czy to troche nie tak jakby np. przypuszczac, ze rzad kanadyjski
stosuje embargo wobec Kuby per analogiam do embarga USA.
Albo ze o obywatelstwo polskie mozna sie ubiegac po 12 latach
spedzonych w Polsce, bo takie sa przepisy dotyczace obywatelstwa w
Szwajcarii?

Data: 2009-04-04 20:51:18
Autor: szczurwa
On 5 Kwi, 02:02, "bradley.st" <bradley...@gazeta.pl> wrote:

[...]

UMOWA
miêdzy Polsk± Rzeczypospolit± Ludow± a Republik± W³osk± o pomocy
s±dowej oraz o uznawaniu i wykonywaniu wyroków w sprawach cywilnych,*
podpisana w Warszawie dnia 28 kwietnia 1989 r.

Artyku³ 2
Ochrona prawna
1. Obywatele jednej ze Stron korzystaj± na terytorium drugiej strony w
zakresie praw osobistych i maj±tkowych z takiej samej ochrony prawnej
jak obywatele tej Strony.
2. Obywatele jednej ze Stron maj± dostêp do organów s±dowych drugiej
Strony w celu dochodzenia i obrony swych praw oraz interesów na tych
samych warunkach co obywatele tej Strony.

Artyku³ 17
W³a¶ciwo¶æ
S±d, który wyda³ wyrok, uwa¿a siê za w³a¶ciwy w rozumieniu artyku³u 16
litera a), je¿eli spe³niony zostanie jeden z nastêpuj±cych warunków:

h) w sprawach spadkowych zmar³y by³ w chwili ¶mierci obywatelem tej
Strony, której s±d wyda³ wyrok lub na której terytorium mia³ swe
ostatnie miejsce zamieszkania;

Z przepisów wynika, ¿e stwierdziæ nabycie spadku mo¿na przed s±dem
w³oskim lub polskim. To chyba tak najkrócej..;-)

Data: 2009-04-05 04:40:31
Autor: bradley.st
On 4 Kwi, 23:51, szczurwa <szczu...@gmail.com> wrote:

UMOWA
miêdzy Polsk± Rzeczypospolit± Ludow± a Republik± W³osk± o pomocy
s±dowej oraz o uznawaniu i wykonywaniu wyroków w sprawach cywilnych,*
podpisana w Warszawie dnia 28 kwietnia 1989 r.

Umowa miedzy dwoma krajami ma jednak wieksza moc przekonywania niz
"per analogiam". :)

[...]

I to wreszcie ma sens! :) Bo "jest pan Polakiem, wiec bedziemy pana
'sadzic' w Pernambuco stosujac polskie prawo." ;) jakos mi nie
trafialo do przekonania...

Data: 2009-04-05 10:28:53
Autor: szczurwa
On 5 Kwi, 13:40, "bradley.st" <bradley...@gazeta.pl> wrote:

I to wreszcie ma sens! :) Bo "jest pan Polakiem, wiec bedziemy pana
'sadzic' w Pernambuco stosujac polskie prawo." ;) jakos mi nie
trafialo do przekonania...

Tak, jak pisa³em, nie znam w³oskiego prawa prywatnego
miêdzynarodowego. Jednak¿e, wskutek róznorodnych umów i konwencji,
przynajmniej w Europie, jest ono bardzo podobne we wszystkich krajach.
Celem uregulowañ p.p.m. jest ustalenie norm kolizyjnych i odes³añ do
w³a¶ciwych systemów prawnych w przypadku potrzeby dokonania
rozstrzygniêæ w sprawach z tzw. elementem obcym, miêdzynarodowym.
Dlatego za³o¿y³em, ¿e w³oskie p.p.m. rozstrzyga tê kwestiê podobnie
jak polskie.

Data: 2009-04-04 23:29:54
Autor: Beniowa
Oszczednosci osoby zmarlej we W³oszech

U¿ytkownik "szczurwa" <szczurwa@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:a13a937d-5753-44dd-ab1f-9d799862f5dez15g2000yqm.googlegroups.com...
[...]
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -

Zwroc uwage, ze zeby ten system mial jakikolwiek sens, takie same zasady musza obowiazywac w wiekszosci panstw (przy liberalnym podejsciu do jurysdykcji w jakims kraju o nietypowym porzadku dziedziczenia doszloby do sporego zamieszania), dlatego zalozylem, ze Republika Wloska ma podobne umormowania, co RP (w przypadku spraw spadkowych w praktyce oznacza to albo obywatelstwo danego panstwa, albo bycie wlascicielem nieruchomosci - ale wowczas z ograniczeniem do tej nieruchomosci, w przeciwnym wypadku zachodzi brak jurysdykcji, co skutkuje odrzuceniem wniosku). Jezeli Polak zamieszkaly na stale we Wloszech mial wylacznie akcje klubu pilkarskiego AC Milan i nie posiadal obywatelstwa wloskiego, to zaden wloski sad mu spadku nie stwierdzi. Trzeba zrobic to w Polsce, a we Wloszech wystapic o uznanie skutecznosci orzeczenia obcego.

Ben Iowa

PS. Czym innym jest jurysdykcja wylaczna, a czym innym brak jurysdykcji.

Data: 2009-03-25 20:08:32
Autor: bradley.st
On 25 Mar, 15:32, "piotr" <chmiel199.SKA...@gazeta.pl> wrote:
[...]

Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->http://www.gazeta.pl/usenet/

Mam wyrzuty sumienia, ze Ci rozwalilismy watek, zwlaszcza ze sprawa
jest malo zabawowa.

Najpewniejsze zrodlo informacji to sekcja konsularna ambasady wloskiej
w Warszawie i odpowiednik w ambasadzie polskiej w Rzymie. Obie
ambasady maja dane kontaktowe na swoich stronach w internecie.

Data: 2009-03-26 08:57:19
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Oszczednosci osoby zmarlej we W³oszech

"piotr" gqe0sn$o5n$1@inews.gazeta.pl

Jak sprawdzic czy mial jakis samochod bedacy jego wlasnoscia, telewizor itp itd?

Ojciec mojej dziewczyny mieszkal we wloszech rzecz jasna bez najblizszej rodziny.

Rozumiem, ¿e dziewczyna nie musia³a znaæ numeru konta bankowego, ale je¶li nie wie
nawet tego, czy jej ojciec mia³ jaki¶ samochód lub telewizor, to chyba nie powinna
wyci±gaæ :) r±k po jego dobytek, chyba ¿e zosta³a osierocona jako ma³a dziewczynka
(tutaj to raczej odpada), która swojego taty raczej odwiedzaæ nie mog³a -- chocia¿
i w tym wypadku mog³a choæby z nim korespondowaæ, a wówczas by wiedzia³a to, jakim
samochodem je¼dzi³ jej ojciec. Mo¿e warto pozostawiæ ten maj±tek osobom, z którymi
¿y³ ów zmar³y, a nie takiej ,,rodzinie'', która nawet nie wie tego, czy jej krewny
mia³ jakikolwiek samochód? :)

Aby by³o jasne -- to nie ja bym ów spadek dosta³, wiec nie piszê tego w celu dorobienia siê. :)

Data: 2009-03-27 08:50:17
Autor: piotr
Oszczednosci osoby zmarlej we W³oszech
Eneuel Leszek Ciszewski <prosze@czytac.fontem.lucida.console> napisa³(a):
> [...]

ymi
¿y³ ów zmar³y, a nie takiej ,,rodzinie'', która nawet nie wie tego, czy jej kre

Caly twoj (tak celowo z malej) post to OT. Moj zatem tez nim bedzie.

W niczym nie pomagasz a chcesz zrobic z siebie jakiegos etyko-samarytanina. W
nawiazaniu do Twojego posta napisze ze tylko jakis idiota pisze listy o swoich
samochodach telewizorach i o tym ile ma w banku. Osoba (czyt. moja
dziewczyna), ktora by dopytywala o stan posiadania finansow dopiero by³aby
ob³udna...

Jak smiesz ocenieniac kogos w ten sposob, nie znajac sytuacji i co tak
naprawde znaczyly dla ojca jego dzieci.

Czy nie przeczytales ze jej ojciec zostal ZAMORDOWANY a dopytek jego zycia
ROZKRADZIONY przez pseud "przyjaciol", w momencie gdy dowiedzieli sie ze ktos
go ZAMORDOWAL. Czy uwazasz ze takim ludziom naleza sie rzeczy jakie po sobie
zostawil a nie dzieciom ktore odwiedzaly go we wloszech tak czesto jak tylko
mogly?

Uwazam sie za osobe opanowana ale gdybym cos takiego uslyszal od ciebie
(celowo z malej) na zywo plunalbym ci (celowo z malej) w MORDE i da³ w RYJA.

Data: 2009-03-27 10:29:07
Autor: jareka
"piotr" <chmiel199.WYTNIJ@gazeta.pl> wrote in message
[...]
ja to w sumie tez tego nie przeczytalem ...
--
pozdr jareka

Data: 2009-03-28 19:38:02
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Oszczednosci osoby zmarlej we W³oszech

"jareka" gqi8t3$h0s$1@news.interia.pl

[...]

W po¶cie inicjujacym w±tek nie by³o o tym [zamordowaniu] mowy. :)

Data: 2009-03-28 19:35:37
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Oszczednosci osoby zmarlej we W³oszech

"piotr" gqi409$pr0$1@inews.gazeta.pl

Caly twoj (tak celowo z malej)

Tak wiêc... PLONK... :)
(Mama zabrania mi zadawania siê z chamami) :)

Data: 2009-04-01 00:17:19
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
[...]

Nie znam przypadku takiego, gdy w³a¶ciciel nie chwali siê swoim samochodem czy
swoimi samochodami. Zazwyczaj opowiadaniom nie ma koñca. Samochody (niektóre,
bo zazwyczaj ludzie maj± lub mieli wiele samochodów) niektórych z moich znajomych
,,je¿d¿±'' mi po mojej g³owie, choæ ju¿ zdo³a³em pozapominaæ, jak wygl±daj± ci
znajomi. Kolor nadwozia i tapicerki, liczba koni, przyspieszenie do setki, rodzaj
silnika (opowiadaniom nie ma/by³o koñca, gdy to silnik Wankla lub Diesle z turbin±
 -- dzi¶ rzadko¶ci± s± wolnoss±ce, ale jeszcze kilkana¶cie lat temu by³o inaczej)
wyposa¿enie, skórzane fotele, klimatyzacja (dzi¶ jest standardem, ale kiedy¶ by³o
inaczej) taka lub inna...

Zazwyczaj mo¿na powtarzaæ rozmówcom setki razy co¶ na kszta³t ,,nie interesuje
mnie Twój samochód'', a i tak efekt bêdzie ten sam --   niekoñcz±ce siê opowiadanie...

Mama moja (która mi zabrania zadawania siê z Takimi jak Ty,o czym ju¿ pisa³em) nie
jest fank± motoryzacji, a jednak, gdy opowiedzia³em jej o pewnej Ma¼dzie stoj±cej
w bia³ostockiej galerii, zauwa¿y³a co¶ na kszta³t -- Mazda te¿ nale¿y do Forda? -- tak
jak Volvo? Czy mo¿e ju¿ nie nale¿y? (by³o to w kilkana¶cie dni po tym, jak naby³em
Volvo S40)

W najlepszym wypadku cz³owiek powie, ¿e ma Forda czy Volkswagena, ale zazwyczaj
opowie¶ciom koñca nie ma... Zw³aszcza kobiety opowiadaj± o swoich rumakach bez
koñca i bez mi³osierdzia, zadrêczaj±c s³uchaczy. :)

Trochê inaczej rzecz siê ma z telewizorem? Jak kto¶ ma drogi i nowy -- te¿ lubi
opowiadaæ...

-=-

Jak sobie wyobra¿am korespondowanie z córk±? Ano nie wyobra¿am sobie takiej
korespondencji bez opisywania wypadów za miasto. :) Poniewa¿ samochody s±
ró¿ne, czêsto trzeba co¶ o nich opowiedzieæ, aby wyja¶niæ to i owo. Zwykle
w takich sytuacjach mowa jest o tym, ¿e samochód jest: obszerny lub nie,
szeroki lub w±ski, za wysoki lub za niski, zielony jak li¶cie drzew lub
szaroniebieski jak woda w morzu... Teraz, gdy niemal ka¿dy ma przy sobie
komórkê lub nawet lepszy aparat fotograficzny a internet sta³ siê dobrem
powszechnym, takie korespondowanie zazwyczaj urozmaicane bywa zdjêciami.

Oszczednosci osoby zmarlej we W³oszech