Oszukiwanie Pana Boga

Data: 2010-07-06 08:54:34
Autor: mkarwan
Oszukiwanie Pana Boga
(...)Był piątek wieczór.
Nadchodził szabas.
Czas zapalania świec szabasowych.
O której godzinie należy zapalić świece?
Problem ten rozwiązał Talmud w taki sposób:
Należy zapalić świece, gdy ukażą się gwiazdy.
Ile gwiazd musi być widocznych?
Jeżeli widać jedną gwiazdę, to nie są to "gwiazdy".
Jeśli widać dwie gwiazdy, a pierwsza się nie liczyła, to znaczy, że widać
tylko jedną gwiazdę.
Jeśli widać trzy gwiazdy, to znaczy, że widać dwie gwiazdy, czyli widać
"gwiazdy" i wtedy można zapalić świece szabasowe.
Zgodnie z Talmudem nikomu nie wolno podczas szabasu przebywać poza granicami
domostwa.
Ale co zrobić, jeśli statek jest w drodze i nadchodzi szabas?
Nie wolno przecież łamać przepisów Talmudu.
Na szczęście płynął kiedyś na "Polonii" mądry rabbi i on to znalazł sposób
na rozwiązanie tego trudnego problemu: wystarczy jeśli gmina zakupi statek,
a wszyscy podczas szabasu będą w domu.
Interes ten ubił z pierwszym oficerem koszer statkowy, kucharz kuchni
koszernej dla tych, którzy bali się strefnić.
Pierwszy oficer kilkanaście razy "sprzedał" już "Polonię", biorąc za każdym
razem dziesięć groszy od rabina i przedstawicieli gminy.
Tego popołudnia delegacja "kupująca" statek pomyliła kabiny.
Zamiast do kabiny należącej do pierwszego oficera - z bakburty, zapukała do
kabiny kapitana - ze sterburty.
Delegacja puka do drzwi.
Talmud mówi, że pukać trzeba zawsze, bo Pan Bóg, chociaż wiedział, gdzie
Adam jest w raju, to jednak zapytał: Adamie, gdzie jesteś?
Przez cienkie drewniane ścianki kabin słychać doskonale rozmowę:
- Proszę pana, proszę pana!

- Znaczy, co takiego?

- My przyszliśmy kupić "Polonię".

- Znaczy, jak to kupić "Polonię"?

- Proszę pana, my zawsze kupujemy "Polonię".

- Znaczy, ja nie rozumiem.
Jak to panowie ZAWSZE kupują "Polonię"?
Znaczy, coś można tylko raz kupić.

- Proszę pana, pan tego nie rozumie?
Za każdym razem jedzie ktoś inny, to za każdym razem musi kto inny ją
kupować.
To myśmy przyszli jak zawsze ją kupić.
Dla tych innych.

- Znaczy, ja już nic nie rozumiem.
Znaczy, dlaczego panowie muszą kupować "Polonię"?

- Czy pan chce dzisiaj więcej pieniędzy?
Nam powiedzieli, że pan zawsze ją nam sprzedaje za dziesięć groszy.
Teraz pan chce więcej?

- Znaczy, jakie dziesięć groszy?
Znaczy, co panowie mówią?
Znaczy, dlaczego panowie muszą kupować "Polonię"?

- Proszę pana, my nie możemy podczas szabasu być w drodze.
 Jak my kupimy "Polonię", to my będziemy wszyscy w domu.
Dlaczego pan dzisiaj nie chce nam jej sprzedać?

- Znaczy, panowie oszukujecie swego Pana Boga, i chcecie, żebym ja go z wami
oszukiwał?
Jak panowie śmią mnie namawiać do oszukiwania Pana Boga?

- Uj, jak pan dużo o sobie myśli.
Pan Bóg nie ma nic lepszego do roboty, tylko pilnować, co pan robi.
Ja jeszcze takiego zarozumiałego człowieka nie widziałem!

- Znaczy, proszę stąd wyjść!
Znaczy, natychmiast!
Jeżeli panowie chcą oszukiwać swego Pana Boga, to, znaczy, nie ze mną.
Znaczy, panowie zrozumieli?
Znaczy, jeszcze raz proszę natychmiast wyjść!

Słysząc podniesiony głos kapitana pośpieszyłem mu z pomocą.
Wiedziałem, że nie potrafi dać sobie rady z delegacją, która MUSI kupić
dzisiaj statek.
Odprawiłem przedstawicieli gminy we właściwym kierunku.
Wzburzone głosy delegacji oddalały się bardzo wolno.

Kapitan, który pierwszy raz zetknął się ze sprawami znanymi nam na pamięć,
nie mógł jeszcze ochłonąć i powiedział do mnie znacznie więcej słów niż
zazwyczaj:
- Znaczy, rozumie pan?
Znaczy, ktoś im sprzedaje "Polonie" w każdym rejsie, za dziesięć groszy.
Znaczy, ja o niczym nie wiem.
Znaczy, myśleli, że ja chce im teraz cenę podnieść.
Znaczy, rozumie pan, ja im powiedziałem, że jeżeli chcą oszukiwać swego Pana
Boga, to niech go oszukują beze mnie.
źródło Karol Olgierd Borchardt "Znaczy Kapitan"
http://www.ksiegarnia.bernardinum.com.pl/Znaczy_Kapitan-306.html#
http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=4117880
o autorze http://pl.wikipedia.org/wiki/Karol_Olgierd_Borchardt

Oszukiwanie Pana Boga