Oszustwo na portalu aukcyjnym i Policja

Data: 2015-01-10 09:33:10
Autor: SERG
Oszustwo na portalu aukcyjnym i Policja
Jakiś czas temu zakupiłem na znanym portalu aukcyjnym doładowanie telefonu GSM. Transakcja opiewała na bajońską kwotę 4,50zł.
Doładowanie nigdy nie zostało mi przesłane przez sprzedawcę czyli zostałem jednym słowem oszukany.
Sprzedawca musiał jednak solidnie narozrabiać bo po około 2 miesiącach od transakcji przyszła mi wiadomość mailowa od policjanta z wydziału Do Walki z Korupcją i Przestępczością Gospodarczą Komendy Powiatowej Policji w Olkuszu.
W mailu proszą mnie o potwierdzenie swoich danych osobowych i adresowych w celu zlecenia czynności przesłuchania mnie we właściwej jednostce policji. I tu nasuwa mi się pytanie czy muszę im te dane potwierdzać? Powiem szczerze, że nie mam za bardzo ani czasu, ani ochoty chodzić po komisariatach i „bujać się” w sprawie utraconych 4,50zł. Czy w stosunku do mnie mogą zostać wyciągnięte jakieś nieprzyjemne konsekwencje w związku z niepotwierdzeniem swoich danych? Czy też mogę im śmiało odpisać, że faktycznie zostałem przez tą osobę oszukany, ale nie chcę tego zgłaszać?

Będę wdzięczny za pomoc.

Data: 2015-01-10 10:55:00
Autor: Tomasz Wójtowicz
W dniu 2015-01-10 o 09:33, SERG pisze:

[...]

A wiesz na pewno, że to Policja do ciebie napisała? Może to przestępcy mają taki schemat wyłudzania danych osobowych - najpierw transakcja na małą kwotę, o którą nikt nie będzie się dochodził, potem podawanie się za Policję i wyłudzanie dalszych informacji od ofiar.

E-mail to nie list polecony. Nie jest oficjalnym źródłem komunikacji obywateli z Policją, więc nie musisz nic robić z tym listem. Ja na pewno niczego bym nie podawał na e-mail od nieznanego człowieka spod niepewnego adresu.

Data: 2015-01-10 11:14:55
Autor: Somebody
Oszustwo na portalu aukcyjnym i Policja
begin o nicku Tomasz Wójtowicz napisał(a) na pl.soc.prawo następujące
bzdety:
[...]

To akurat łatwo sprawdzić. Wystarczy przeanalizować nagłówki maila, aby się
dowiedzieć, czy mail wyszedł z serwera policji, czy z jakiegoś ogólnie
dostępnego darmowego serwera poczty. Jeśli ktoś nie jest kompletnym
analfabetą komputerowym, to sobie poradzi. A jeżeli jest, to niech poprosi
kogoś o pomoc.

[...]
Nic nie musisz. Ale postawa taka, że "do mnie nie strzelali", "mnie nie
pobili", mnie nie okradli", jest samobójcza, bo kiedyś wreszcie może to nie
być 4,50, a policja będzie już przyzwyczajona do tego, że obywatele mają w
dupie wszystko i oszust, który oszukał milion ludzi na 4,50 będzie grzał
dupę na Ibizie.

Data: 2015-01-10 16:52:08
Autor: Tomasz Wójtowicz
W dniu 2015-01-10 o 11:14, Somebody pisze:
[...]

A skąd wiesz, że nagłówki maila są prawdziwe a nie sfałszowane? Twoja "wiedza" to jest vice-analfabeta komputerowy który właśnie odkrył nagłówki pocztowe i myśli że sama PRAWDA z nich kipi.

Data: 2015-01-10 17:53:05
Autor: Borys Pogoreło
Dnia Sat, 10 Jan 2015 11:14:55 +0100, Somebody napisał(a):

[...]

Nagłówki można sfałszować tak samo, jak adres nadawcy. A jeśli ktoś miałby
tworzyć taką skomplikowaną akcję do wyłudzania danych, to pewnie i o to by
zadbał. Jedynym wiarygodnym potwierdzeniem tożsamości nadawcy byłby podpis
elektroniczny takiego listu (o ile miałbyś zaufany dostęp do klucza
publicznego nadawcy).

Albo można po prostu do nich zadzwonić i zapytać, czy faktycznie taka
sprawa jest w toku.

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2015-01-11 09:02:35
Autor: SERG
W dniu 2015-01-10 17:53, Borys Pogoreło pisze:
[...]

Sama treść wiadomości jak i nagłówki nie wzbudzają podejrzeń. Mimo to jednak jak miałbym cokolwiek odpisywać to najpierw zadzwonię do tej jednostki policji w Olkuszu, potwierdzę czy osoba podpisująca się w mailu jest u nich detektywem i czy faktycznie prowadzą dochodzenie w sprawie tego oszustwa.

Data: 2015-01-10 17:36:52
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "SERG" <marcin_netNOSPAM@poczta.fm> napisał w wiadomości news:m8qo3u$9hf$1node1.news.atman.pl...
[...]

Odpisać mozesz cokolwiek. Jesli nie potwierdzisz swoich danych, to pop prostu dołożysz pracy policjantowi. Twoje dane ma ALLEGRO. Da sie je ustalić analizując adresy IP serwera pocztowego, z którego korzystasz. Da sie przesłuchać osoby, które Ci cokolwiek innego wysyłały po zakupie. Jak to nic nei da, to będzie trzeba analizować połączenia numeru telefonu, który chciałeś doładować, a ostatecznie zwalniać sie z tajemnicy bankowej i dane z rachunku bankowego, za pośrednictem którego zapłaciłeś. W końcu ktoś te dane i tak ustali, tylko się przy tym napracuje. Widze, ktoś sensownie postanowił mailem zapytać.

Uwagi Tomka są może i celne, tylko akurat, ale do samej sytuacji nie pasują po prostu. Po pierwsze zapytanie (a i później odpowiedź) są wysyłane na serwer w domenie policyjnej. Nagłówek można sfałszować. Ale jak odebrać z serwera w domenie policyjnej mail?  Policjant powinien skorzystać z serwera w domenie policja.gov.pl. W wypadku Olkusza, któy jest w Małopolsce akurat poprzedzonego miejscowością określającą powiat. Ale jeśli już sam pytający wątpi, czy ktoś się pod policjanta nie podszył, to nie problem odpowiedź wysłać na adres e-mail Komendy Powiatowej Policji w Olkuszu, który jest dostępny zarówno na jej stronie Internetowej tej Komendy, jak i Małopolskiej Komendy Wojewódzkiej Policji. To raczej zagwarantuje przedkazanie tych danych Policji.

Oczywiście rozumiem, że po prostu za 4,50 zł nie chce Ci sie biegać na przesłuchania, ale spójrz na to bardziej ogólnie - ten facet pewnie w ten sposób oszukał tysięce osób, każdą o 4,50 zł. Jak się idiotów nie bedzie tępić, to na ALLEGRO będzie więcej oszustwów.

Data: 2015-01-11 10:24:39
Autor: m
W dniu 10.01.2015 17:36, Robert Tomasik pisze:
[...]

Z trzeciej strony, ilekroć byłem przez Policję przesłuchiwany na okoliczność zgłoszenia przeze mnie czegoś, to miałem wrażenie że sposób przesłuchiwania jest celowo tak upierdliwy żeby mi w przyszłości nie przychodziło do głowy nic zgłaszać. Zadziałało - nie przychodzi mi już więcej :).

Warto to mieć na uwadze. Dla 4.5zł stracić kawał dnia roboczego, to musi być świadome poświęcenie na rzecz nauczki dla oszustów na allegro a nie impuls.

p. m.

Data: 2015-01-11 16:41:17
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "m" <mvoicem@gmail.com> napisał w wiadomości news:54b24157$0$2156$65785112news.neostrada.pl...

Warto to mieć na uwadze. Dla 4.5zł stracić kawał dnia roboczego, to musi być świadome poświęcenie na rzecz nauczki dla oszustów na allegro a nie impuls.

Ma się to zmienić z najbliższą zmianą kpk.Podobno - bo jeszcze nie śledziłem - w takim wypadku wystarczy notatka policjanta, a ewentualnie sąd sobie będzie wzywał świadka, o ile uzna to za konieczne.

Data: 2015-01-12 09:21:47
Autor: m
W dniu 11.01.2015 16:41, Robert Tomasik pisze:
[...]

W znanych mi przypadkach wystarczyłoby żeby trochę sprawniej robili to co robili. Np. spisywali protokół kradzieży roweru której niż 4 godziny.

Jako że nie wyglądali na uosobienie kawałów o policjantach/milicjantach, mniemam że było to działanie celowe mające na celu zniechęcenie do zawracania głowy. Coś podobnego jak stosuję w stosunku do zgłaszających błędy w oprogramowaniu (każę szczegółowo opisać problem, przez co wielu dochodzi do wniosku że tak naprawdę problemu nie ma lub nie jest wart poświęcania kilku minut na opis błędu).

p. m.

Data: 2015-01-10 18:49:20
Autor: Sonn
[...]

Najprościej chyba po prostu zadzwonić i zapytać względnie potwierdzić dane w rozmowie telefonicznej.
Co do twojej "woli zgłaszania" nie ma to nic do rzeczy bo oszustwo (286 k.k.) jest ścigane z urzędu i to bez względu na wartość mienia.
Tyle też, że zapewne ten ktoś tak walnął w rogi z paręset osób, co już daje trochę większą wartość niż twoje 4,50 zł.

--
Sonn

Data: 2015-01-10 20:44:34
Autor: WAM
Oszustwo na portalu aukcyjnym i Policja
On Sat, 10 Jan 2015 09:33:10 +0100, SERG <marcin_netNOSPAM@poczta.fm>
wrote:

[...]
Nie musisz niczego zgłaszać. Jesteś na liście świadków w sprawie i tak
czy owak będą chcieli Cię przesłuchać bez względu na Twoje odczucia.
Później jeszcze sąd wezwie Cię na potwierdzenie zeznań. Na obu tych
etapach możesz powiedzieć że nie czujesz się oszukany ale to nie
zmieni chęci do przesłuchania Cię w charakterze świadka.

WAM
--
pokoje w górach www.wpolskichgorach.pl
pokoje nad morzem www.nadmorze.pl

Data: 2015-01-10 21:18:33
Autor: Jasio
W dniu 2015-01-10 o 20:44, WAM pisze:
Później jeszcze sąd wezwie Cię na potwierdzenie zeznań

Nie prawda, a przynajmniej w moim przypadku tak nie było, po złożeniu
zeznań na Policji przez półtora roku cisza, aż nagle przyszedł wyrok z
sądu i prośba o podanie numeru konta, na który sąd zwróci mi kasę z
zabezpieczenia majątkowego. Po jakimś miesiącu kasa była na koncie i na
tym się zakończyło.

Data: 2015-01-10 22:03:30
Autor: Gotfryd Smolik news
Oszustwo na portalu aukcyjnym i Policja
On Sat, 10 Jan 2015, WAM wrote:

Pniej jeszcze sd wezwie Ci na potwierdzenie zezna.

  Chyba niekoniecznie.
  Przecie nie ma obowizku wzywania WSZYSTKICH wiadkw (pamitajc,
e wiadek to w sumie "potencjalny wiadek", a takie wezwanie
to jakie tam koszta, od samego czasu potrzebnego na przesuchanie
poczynajc).
  Wtpi eby oskaryciel czu potrzeb pocigania wszystkich
"czterozotowych", a i obronie nic to nie da (no bo co, jak
ju wkurzony by przyjecha to co najwyej postanowisz mocniej
dokopa oskaronemu, wic po co mu to).

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-01-11 08:57:31
Autor: SERG
W dniu 2015-01-10 20:44, WAM pisze:

[...]

A czy w przypadku otrzymania wezwania na przesłuchanie przysługuje mi w pracy jakiś urlop okolicznościowy na czas składania zeznań? Czy niestety w tym wypadku muszę brać urlop wypoczynkowy i tracić jeden dzień wolnego?

Data: 2015-01-11 22:14:50
Autor: Krzysztof kw1618 z Warszawy
Oszustwo na portalu aukcyjnym i Policja
Dnia Sun, 11 Jan 2015 08:57:31 +0100, SERG napisa(a):

A czy w przypadku otrzymania wezwania na przesuchanie przysuguje mi w pracy jaki urlop okolicznociowy na czas skadania zezna? Czy niestety w tym wypadku musz bra urlop wypoczynkowy i traci jeden dzie wolnego?

na wezwaniu powinno by pouczenie co dalej w przypadku nie stawiennictwa,
generalnie stawia si raczej trzeba, a czy co ci przysuguje to te
zalezy czy jeste zleceniobiorc czy pracownikiem.

--
Krzysztof kw1618 [Warszawa - Ursynw]
http://grupy.3mam.net/

Data: 2015-01-12 06:17:41
Autor: SERG
W dniu 2015-01-11 22:14, Krzysztof kw1618 z Warszawy pisze:

na wezwaniu powinno by pouczenie co dalej w przypadku nie stawiennictwa,
generalnie stawia si raczej trzeba, a czy co ci przysuguje to te
zalezy czy jeste zleceniobiorc czy pracownikiem.

pracuje na etacie i mam umow o prac

Data: 2015-01-11 08:59:28
Autor: Budzik
[...]

Olej to - niech oszust uniknie kary.
A jak nastepnym razem ktos cie oszuka na 1000 czy 10.000 to przypomnij sobie te sytuacje...

Data: 2015-01-12 00:00:29
Autor: Marek
[...]

Policja przez email prosi o podanie danych? To jakiś żart? :)

--
Marek

Data: 2015-01-12 06:18:33
Autor: SERG
W dniu 2015-01-12 00:00, Marek pisze:

Policja przez email prosi o podanie danych? To jakiś żart? :)

No właśnie to nie żart, sprawdzając swoją pocztę też się mocno zaskoczyłem :)

Data: 2015-01-12 07:00:34
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "Marek" <fake@fakeemail.com> napisał w wiadomości news:almarsoft.3082301230916066210news.icm.edu.pl...
[...]

A czemu żart? Najprawdopodobniej mają po prostu korespondencję mailową zabezpieczoną u sprawcy. ALLEGRO odpowiada na temat danych kupujących osobno, na wniosek i bardzo długo. A jak nawet odpowie, to czasem ludzie tam nie aktualizują danych albo wpisują "głupoty". Zaś KPK przewiduje możliwość wezwania za pośrednictwem e-maila. Sposób dobry, jak każdy inny. Warunek, że e-mail jest z domeny policja.gov.pl, która gwarantuje, że to z Policji.

Data: 2015-01-12 20:10:46
Autor: re
Oszustwo na portalu aukcyjnym i Policja

Użytkownik "Robert Tomasik"

[...]