Otwór centrujący felgi

Data: 2010-06-03 22:49:46
Autor: Plumpi
Otwór centrujący felgi
Użytkownik "CUT" <CUT@CUT.pl> napisał w wiadomości news:4c0811c9$1news.home.net.pl...

Mam samochód z 85r. Ma on nietypowy otwór centrujący. Szukam do niego felg od kilku lat.

Czy dla samochodu którym jeździ siÄ™ max 80km/h można zaÅ‚ożyć felgÄ™ o wiÄ™kszym otworze centrujÄ…cym?  ZnalazÅ‚em felgi które majÄ… taki sam rozstaw Å›rub (5x114,3),wielkość (15'), szerokość (7'), Et0. Tylko otwór centrujÄ…cy nie pasi.

Jeżeli masz na myśli otwór środkowy to nie ma on w ogóle znaczenia, ponieważ centrowanie odbywa się dzięki stożkowym śrubom mocującym felgę.

Data: 2010-06-03 22:51:16
Autor: jarek
Otwór centruj±cy felgi

U¿ytkownik "Plumpi" <plumpix@onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hu94hc$jfd$1news.onet.pl...
Je¿eli masz na my¶li otwór ¶rodkowy to nie ma on w ogóle znaczenia, poniewa¿ centrowanie odbywa siê dziêki sto¿kowym ¶rubom mocuj±cym felgê.

Kiedys byla tu jednak dyskusja, ze otwor centrujacy przenosi pewne sily podczas jazdy, ktore inaczej ida na sruby...

Jarek

Data: 2010-06-03 23:06:06
Autor: kogutek
Otwór centruj±cy felgi

> [...]

Kiedys byla tu jednak dyskusja, ze otwor centrujacy przenosi pewne sily podczas jazdy, ktore inaczej ida na sruby...

Pamiêtam t± dyskusjê. Ci co twierdzili ze przenosi jakie¶ si³y nie potrafili w
sposób logiczny przedstawiæ ¿adnych argumentów ze tak jest. Wysz³o ¿e by³o to
ich prywatne zdanie nie maj±ce ¿adnego oparcia o prawa stosowane w mechanice. --

Data: 2010-06-03 22:51:53
Autor: CUT
Otwór centrujący felgi
W dniu 2010-06-03 22:49, Plumpi pisze:

Jeżeli masz na myśli otwór środkowy to nie ma on w ogóle znaczenia,
ponieważ centrowanie odbywa się dzięki stożkowym śrubom mocującym felgę.

Jeśli felga mocowana jest na szpilki?

Felga wyglÄ…da tak: http://www.axmoto.pl/allegroaukcje/stalowkiteren/2.JPG

Data: 2010-06-03 23:03:06
Autor: kogutek
Otwór centruj�cy felgi
W dniu 2010-06-03 22:49, Plumpi pisze:

> Jeżeli masz na myÅ&#65533;li otwór Å&#65533;rodkowy to nie ma on w ogóle znaczenia,
> ponieważ centrowanie odbywa siÄ&#65533; dziÄ&#65533;ki stożkowym Å&#65533;rubom mocujÄ&#65533;cym felgÄ&#65533;.

JeÅ&#65533;li felga mocowana jest na szpilki?

Felga wyglÄ&#65533;da tak: http://www.axmoto.pl/allegroaukcje/stalowkiteren/2.JPG
Jak wystaj± szpilki i felgê przykrêca siê zwyk³ymi nakrêtkami a pod nie wsadza
siê podk³adki zabezpieczaj±ce przed odkrêceniem ( sprê¿ynowe, gwiazdkowe itp) to
pier¶cieñ centruj±cy jest niezbêdny. Jak jest nakrêtka ze sto¿kiem to pier¶cieñ
jest zbêdny bo niczemu nie s³u¿y. --

Data: 2010-06-03 23:09:51
Autor: CUT
Otwór centruj�cy felgi
W dniu 2010-06-03 23:03, kogutek pisze:

[...]

Jest nakrêtka ze sto¿kiem.

Data: 2010-06-04 00:20:15
Autor: kogutek
Otwór centruj�cy felgi

> [...]
> pier¶cieñ centruj±cy jest niezbêdny. Jak jest nakrêtka ze sto¿kiem to pier¶cieñ

Jak to nowe felgi to wystarczy dopilnowaæ ¿eby ko³a by³y przykrêcone momentem
jaki podaje producent samochodu. Skakanie po kluczu przy przykrêcaniu powoduje
deformacjê felgi i otworu . Przy uszkodzonej w ten sposób feldze mo¿e siê okazaæ
¿e trzeba stosowaæ protezê w postaci pier¶cienia ustalaj±cego wspó³osiowo¶æ. --

Data: 2010-06-04 09:33:52
Autor: krzysiek82
Otwór centruj�cy felgi
CUT pisze:
  > Jest nakrêtka ze sto¿kiem.

Ja mam nakrêtkê, ¿e sto¿kiem z wybitymi pier¶cieniami t³uk³o jak szalone, po za³o¿eniu nowych przesta³o, przestañcie wiêc rozpowiadaæ g³upoty, ¿e pier¶cienie nie s± potrzebne. Tu chodzi o bezpieczeñstwo, felga musi byæ dobrze osadzona na pie¶cie !!!!

--
krzysiek82

Data: 2010-06-04 10:55:25
Autor: J.F.
Otwór centruj�cy felgi
On Fri, 04 Jun 2010 09:33:52 +0200,  krzysiek82 wrote:
CUT pisze:
> [...]
Ja mam nakrêtkê, ¿e sto¿kiem z wybitymi pier¶cieniami t³uk³o jak szalone, po za³o¿eniu nowych przesta³o, przestañcie wiêc rozpowiadaæ g³upoty, ¿e pier¶cienie nie s± potrzebne. Tu chodzi o bezpieczeñstwo, felga musi byæ dobrze osadzona na pie¶cie !!!!

Przeciez pisalem wyraznie - Dacia, wyprodukowana wczesniej w milionach
sztuk jako Renault 12 w ogole nie miala centralnego otworu.
I tylko 3 sruby. I kola jej nie odpadaly.

J.

Data: 2010-06-04 18:01:54
Autor: RoMan Mandziejewicz
Otwór centruj�cy felgi
Hello krzysiek82,

Friday, June 4, 2010, 9:33:52 AM, you wrote:

[...]

A co z felgami, które w ogóle nie maj± otworu i s± mocowane jedynie
¶rubami?

--
Best regards,

Data: 2010-06-04 21:03:56
Autor: kogutek44
Otwór centruj�cy felgi
CUT pisze:
> [...]

Ja mam nakrêtkê, ¿e sto¿kiem z wybitymi pier¶cieniami t³uk³o jak szalone, po za³o¿eniu nowych przesta³o, przestañcie wiêc rozpowiadaæ g³upoty, ¿e pier¶cienie nie s± potrzebne. Tu chodzi o bezpieczeñstwo, felga musi byæ dobrze osadzona na pie¶cie !!!!

Jak bez pier¶cienia t³ucze przy sto¿kowych ¶rubach albo nakrêtkach to s±
uszkodzone felgi. Je te¿ mo¿na popsuæ. I nie chrzañ o bezpieczeñstwie jak
je¼dzisz wrakiem z rozwalonymi felgami. --

Data: 2010-06-05 00:47:59
Autor: DoQ
Otwór centruj�cy felgi
krzysiek82 pisze:

[...]

Wyprostuj najpierw felgi :)

Pozdrawiam
Pawel

Data: 2010-06-03 22:55:42
Autor: Krzychu
Otwór centrujący felgi
Plumpi pisze:
[...]

Nie zgodzę się. U mnie mimo dwukrotnych prób nie udało się przykręcić (wycentrować śrubami) felg tak, aby nie było bicia na kierownicy. Dopiero pierścienie centrujące pomogły.

Pozdrawiam
Krzychu

Data: 2010-06-04 00:09:44
Autor: J.F.
Otwór centruj¹cy felgi
On Thu, 03 Jun 2010 22:55:42 +0200,  Krzychu
Plumpi pisze:
Je¿eli masz na my¶li otwór ¶rodkowy to nie ma on w ogóle znaczenia, poniewa¿ centrowanie odbywa siê dziêki sto¿kowym ¶rubom mocuj±cym felgê.

Nie zgodzê siê. U mnie mimo dwukrotnych prób nie uda³o siê przykrêciæ (wycentrowaæ ¶rubami) felg tak, aby nie by³o bicia na kierownicy. Dopiero pier¶cienie centruj±ce pomog³y.

A miales nakretki stozkowe ? Dacia miala tak fabrycznie. Kola bez dziury, trzy nakretki [sruby ?]
i jakos problemow nie bylo.

J.

Data: 2010-06-04 00:34:14
Autor: P_ablo
Otwór centruj±cy felgi
U¿ytkownik "Krzychu" <"s_krzychu[m"@upa]poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hu94ta$k76$1news.onet.pl...

Nie zgodzê siê. U mnie mimo dwukrotnych prób nie uda³o siê przykrêciæ
(wycentrowaæ  ¶rubami) felg tak, aby nie by³o bicia na kierownicy.
Dopiero pier¶cienie  centruj±ce pomog³y.

Prawdopodobnie miales tzw sruby plywajace. Takie sruby maja podkladke ze stozkiem ruszajaca sie w miare luzno na srubie. Przy zwyklych srubach otwor centrujacy jest nieistotny i nie wplywa na prawidlowe przykrecenie felg. Wystarczy zachowac zasade przykrecania po przekatnej i felga wycentruje sie prawidlowo sama. Sam wielokrotnie przykrecalem felge bez odpowiedniego pierscienia centrujacego i nigdy nie bylo problemow.

--
Picasso

Data: 2010-06-04 00:34:43
Autor: kogutek
Otwór centruj�cy felgi
Plumpi pisze:
> Użytkownik "CUT" <CUT@CUT.pl> napisaÅ&#65533; w wiadomoÅ&#65533;ci > news:4c0811c9$1news.home.net.pl...

Nie zgodzÄ&#65533; siÄ&#65533;. U mnie mimo dwukrotnych prób nie udaÅ&#65533;o siÄ&#65533; przykrÄ&#65533;ciÄ&#65533;
(wycentrowaÄ&#65533;
Å&#65533;rubami) felg tak, aby nie byÅ&#65533;o bicia na kierownicy. Dopiero pierÅ&#65533;cienie centrujÄ&#65533;ce pomogÅ&#65533;y.

Pozdrawiam
Krzychu
Mogê ci napisaæ co zaszkodzi³o. Dokrêca³e¶ ko³a w ten sposób ¿e najpierw mocno
rêk± a potem tak delikatnie nog±. Ze 25 kilogramometrow jest wtedy. Zamiast 8 -
10. Jak nie Ty przykrêca³e¶ to wulkanizator popsu³. Maj± klucze pneumatyczne
nastawione na maksimum, ¿eby ka¿d± ¶rubê odkrêciæ. I przy przykrêcaniu te¿ jad±
na maxa. Feldze niedu¿o potrzeba ¿eby siê odkszta³ci³a. Popatrz na felgê z
zapasu. Tam gdzie jest otwór na ¶rubê felga nie dotyka do tarczy albo bêbna.
Jest pusta przestrzeñ. Felga jest zrobiona z cienkiej blachy. 2 -2,5 mm
grubo¶ci. Jak siê wci¶nie czê¶æ z otworem to jak by¶ nie przykrêci³ to i tak
bêdzie za s³abo. felga zaczyna siê przemieszczaæ i rozwala otwory. Dlatego nie
mog³e¶ wycentrowaæ. A teraz z pier¶cieniami, pomimo ¿e bêdziesz skaka³ po kluczu
to i tak jest za s³abo przykrêcone. Ju¿ Ci lepiej? --

Data: 2010-06-04 08:54:13
Autor: Krzychu
Otwór centruj�cy felgi
kogutek pisze:
[...]

Odpowiadaj±c Tobie oraz kolegom:

Problem dotyczy(³) Laguny i felg aluminiowych. Standardowe ¶ruby fabryczne sto¿kowe (¿adnych p³ywaj±cych wynalazków). Przykrêcane by³y przez gumiarza kluczem pneumatycznym bez ¿adnego skakania po kluczu.

Nie twierdzê ¿e siê nie da. Sam jad±c do gumiarza bez pier¶cieni, by³em przekonany ¿e mo¿na bêdzie felgi bez problemu zamocowaæ. W moim wypadku okaza³o siê to jednak niemo¿liwe.

Pozdrawiam
Krzychu.

Data: 2010-06-05 18:23:53
Autor: Karolek
Otwór centruj�cy felgi
Krzychu pisze:

[...]

Pneumatycznym kluczem to sie sruby odkreca i wstepnie przykreca, a dociaga sie kluczem dynamometrycznym lub reka jak ktos ma wprawe, nie za duzo sily i nie za dlugi klucz ;>
Jak gumiarz dojebie pneumatycznym do oporu to potem sa takie dziwne historie, typu urwana sruba (niekoniecznie urwie sie przy dokrecaniu), zniszczona felga, czy uszkodzony gwint.

--
Karolek

Data: 2010-06-05 18:42:03
Autor: DoQ
Otwór centruj�cy felgi
Karolek pisze:

[...]

Szczegolnie pieknie rozpieprzaja pneumatamni ¶ruby zabezpieczaj±ce :) Pó¼niej w³a¶ciciel krzyczy i tupie nó¿kami bo nie ma jak ko³a zmieniæ w trasie:)

Pozdrawiam
Pawel

Data: 2010-06-05 19:27:14
Autor: MarcinJM
Otwór centruj�cy felgi
Karolek pisze:
Krzychu pisze:

[...]

W sejaczu jest 86Nm i jak jade na zmiane gum (bywa, ze i 2-3 razy w miesiacu) to gumiarz zawsze: panie, ale te kola to mial pan przykrecone ledwo, ledwo. Wiec tlumacze matolowi, ze sa przykrecone dokladnie 86Nm i tak ma zostac, a poniewaz nie posiada on dynamometryka to dokrecam kola wlasnym, wyjetym z bagaznika dynamometrykiem.
Nic sie nie przesuwa, nie luzuje, nie przemieszcza , nie urywa, nie ociera. A auto jest katowane na szutrach, ok 1000 km miesiecznie.

MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl

Data: 2010-06-05 20:25:37
Autor: J.F.
Otwór centruj�cy felgi
On Sat, 05 Jun 2010 19:27:14 +0200,  MarcinJM wrote:
[...]

A ja tam dokrecam noga, i co - i tez jest dobrze :-)

A tak swoja droga to ta noga tez rzedu 80Nm mam.
Rzedu - 120 by mnie nie zdziwilo.

J.

Data: 2010-06-06 10:03:22
Autor: Karolek
Otwór centruj�cy felgi
J.F. pisze:
[...]

Ja dokrecam reka, a i tak wiem, ze dokrecam za mocno :>

--
Karolek

Data: 2010-06-04 10:18:01
Autor: Jakub Witkowski
Otwór centruj�cy felgi
kogutek pisze:

[...]

Wszystko prawda - poza ostatnim akapitem... z pier¶cieniami mo¿e byæ spoko :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci

Data: 2010-06-04 09:32:00
Autor: krzysiek82
Otwór centrujący felgi
Plumpi pisze:
ponieważ centrowanie odbywa się dzięki stożkowym śrubom mocującym felgę.

Bzdura, śruby nie centrują felgi na pieście, kolega musi zastosować pierścienie centrujące i po temacie.

--
krzysiek82

Data: 2010-06-04 10:14:23
Autor: Jakub Witkowski
Otwór centrujący felgi
krzysiek82 pisze:
Plumpi pisze:
ponieważ centrowanie odbywa się dzięki stożkowym śrubom mocującym felgę.

Bzdura, śruby nie centrują felgi na pieście, kolega musi zastosować pierścienie centrujące i po temacie.

Ujął bym to tak: kiepskiej/rozwalonej feldze może pomóc użycie pierścieni.

Ponadto, koło osadzone ciasno otworem centralnym potrafi działać i toczyć
się bez hałasu pomimo całkowitego odkręcenia 3 z 4 śrub!

Miałem taki przypadkek - gumiarz nie dokręcił chyba w ogóle śrub w jednym kole,
jedna trzymała powiedzmy jako-tako (ale dała się odkręcić niemalże bez wysiłku),
2 wykręcone częściowo, jedna totalnie wypadła. Zorientowałem się tylko dlatego,
że ta która wypadła, na małej prędkości grzechotała sobie między flgą a kołpakiem :)

Niemniej faktem jest że gdy felga i śruby nie są porozwalane brutalnym traktowaniem
to otwór centrujący ma niewiele do roboty.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogÄ… być niepoważne,
gts /kropka/ pl    |  lub caÅ‚oÅ›ci poglÄ…dom ich Autora.

Otwór centrujący felgi