Data: 2009-12-01 11:26:48 | |
Autor: Zulus | |
P-RNAV w GA? | |
Witajcie,
W związku ze zmianami w EPWA TMA od 17 grudnia, interesuje mnie, jakie jest zastosowanie procedur P-RNAV w "małym" lotnictwie, w samolotach typu Cessna 172 czy Piper Arrow/Seneca certyfikowanych do IFR. - Czy popularne GPS-y Garmina zapewniają P-RNAV? - Czy jeżeli odbiornik GPS daje możliwość P-RNAV, to automatycznie oznacza że samolot może wykonywać operacje P-RNAV, czy potrzebne jest certyfikowanie każdego samolotu z osobna, a może także pilota? - Czy awionika glass cocpit typu Garmin G1000 czy Avidyne Entegre pozwala na P-RNAV? - Czy dobrze rozumiem, że B-RNAV to mniej dokładna wersja RNAV od P-RNAV, a więc samoloty z B-RNAV nie mogą wykonywac procedur P-RNAV? Z góry dzięki za pomoc, Zulus |
|
Data: 2009-12-01 22:29:52 | |
Autor: saturn5 | |
P-RNAV w GA? | |
- Czy popularne GPS-y Garmina zapewniają P-RNAV? Standard P-RNAV o ile wiem dotyczy tylko "duzego" lotnictwa, w kazdym razie samolotow wyposazonych w typowe FMSy. W malym lotnictwie mamy GPS-WAAS dzieki czemu uzyskuje sie precyzyjne podejscia RNAV. Garminy certyfikowane do lotow IFR WAAS to: G1000 oraz te wszystkie ktore maja "W" na koncu modelu, naprzyklad G530W. Zaden z przenosnych Garminow nawet jesli ma wbudowany odbiornik WAAS nie moze byc legalnie uzywany do lotow IFR. - Czy awionika glass cocpit typu Garmin G1000 czy Avidyne Entegre pozwala naP-RNAV? Tak jak pisalem, P-RNAV nie dotyczy malego lotnictwa. Taki G1000 pozwala na wykonywanie podejsc oznaczonych w lotnictwie jako RNAV(GPS) i te moga byc precyzjne lub nie. Podejscie LPV jest obecnie najczestszym precyzjnym podejsciem typu RNAV dostepnym w malym lotnictwie. Tutaj przyklad takiego podejscia: http://204.108.4.16/d-tpp/0912/00939R5.PDF Niestety nie wiem jak wyglada sytuacja z wprowadzaniem precyzyjnych podejsc opartych na GPS w Europie. W Europie nie ma WAAS a wiec musialby byc to system oparty na GPS-EGNOS. G1000 podobno jest kompatybilny z EGNOS ale do podejsc opartych na EGNOS moze ciagle byc daleka droga - pewnie zalezaca od biurokracji danego kraju. -- |
|
Data: 2009-12-02 08:16:10 | |
Autor: porterhouse | |
P-RNAV w GA? | |
- Czy dobrze rozumiem, że B-RNAV to mniej dokładna wersja RNAV od P-RNAV, a więc samoloty z B-RNAV nie mogą wykonywac procedur P-RNAV? B-RNAV obowiazuje w fazie 'enroute', P-RNAV to faza 'terminal' a RNP-RNAV to ostateczna faza 'approach' (podejscia). Wszystko razem sprawadza sie do trzech faz nawigacji RNAV. RNP-RNAV jest ukoronowaniem calego tego zestawu. To wszystko dotyczy typowo duzych samolotow, awionika w malych samolotach poszla rownolegla ale troche inna droga z RNAV(GPS). Pilot malego samolotu wyposazonego powiedzmy w G1000 nie skorzysta raczej ani z P-RNAV ani z RNP-RNAV ale wcale nie musi czuc sie pokrzywdzony - jesli tylko sa mu dostepne procedury/podejscia kompatybilne z GPS i GPS-WAAS/EGNOS, tu sa tez 3 analogiczne fazy: enroute, terminal i approach. -- |
|
Data: 2009-12-02 11:02:31 | |
Autor: Zulus | |
P-RNAV w GA? | |
Panowie, ale mówimy o sytuacji na EPWA po 17 grudnia. Nie będzie podejść GPS ani GPS-WAAS, tylko procedury dolotowe i odlotowe P-RNAV (STAR-y i SID-y). Podejścia będą konwencjonalne nadal. Nie będzie też żądnych opublikowanych równolegle procedur dolotowych/odlotowych dla "małego" lotnictwa. Czy to oznacza, że nawet taki Cirrus SR22 wyposażowny w G1000 nie będzie mógł wykonac tych procedur i skazany jest na wektory?
Zulus Użytkownik "porterhouse" <porterhouse@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości news:hf57oa$10r$1inews.gazeta.pl...
|
|
Data: 2009-12-02 17:20:48 | |
Autor: porterhouse | |
P-RNAV w GA? | |
oznacza, że nawet taki Cirrus SR22 wyposażowny w G1000 nie będzie mógł wykonac tych procedur i skazany jest na wektory? Prosta sprawa - jak pojawia sie w bazie danych Jeppesena dla G1000 to znaczy ze jak najbardziej bedziesz je mogl wykonac. To sa w koncu tylko SIDy i STARy wiec jest pewna szansa ze sie pojawia. -- |
|
Data: 2009-12-03 16:01:43 | |
Autor: Zulus | |
P-RNAV w GA? | |
Cześć,
Użytkownik "porterhouse " <porterhouse@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości news:hf67lg$s0p$1inews.gazeta.pl...
Hmmmm... chyba zbytniu upraszczasz sprawę. Przez analogię: jak w bazie pojawi się mapa podejścia CAT III na jakieś lotnisko, to też automatycznie oznacza, że mogę ją wykonać? :) To zapytam inaczej, bo to chyba determinuje sprawę. Czy pilot takiego SR22 czy innego samolotu wysposażonego w G100 wpisuje w planie lotu w polu 10 - Equipment? Zulus |
|
Data: 2009-12-03 20:32:17 | |
Autor: saturn5 | |
P-RNAV w GA? | |
Przez analogię: jak w bazie pojawi się mapa podejścia CAT III na jakieś lotnisko, to też automatycznie oznacza, że mogę ją wykonać? :) Jak zadajesz takie pytanie to masz tu ograniczone rozeznanie. Podejsc Cat III, II, RNP, itp. wogole tam nie zobaczysz. Wlasnie na tym to polega - nie ma tam podejsc ktorych legalnie nie mozesz wykonac. To zreszta dotyczy wszystkich innych FMSow w roznych samolotach - baza danych jest dostosowana do mozliwosci awioniki. Naprzyklad w bazie danych dla 737 nie zobaczysz podejsc LPV ktore pojawia sie natomiast w G1000. To zapytam inaczej, bo to chyba determinuje sprawę. G -- |
|
Data: 2009-12-04 12:00:39 | |
Autor: Zulus | |
P-RNAV w GA? | |
Cześć,
Jak zadajesz takie pytanie to masz tu ograniczone rozeznanie. Właściwie jak zadaję pytanie, to właśnie dlatego, że mam ograniczone rozeznanie :) Nie mam niczego z G1000 pod ręką :) Raz leciałem SR22 z G1000, ale w 1,5 godz. nie zdążyłem przejrzeć całej bazy :) Wielkie dzięki za rozwianie wątpliwości! Pozdrawiam, Zulus |
|
Data: 2009-12-05 06:53:19 | |
Autor: porterhosue | |
P-RNAV w GA? | |
Nie mam niczego z G1000 pod ręką :) Problem do rozwiazania stosunkowo tanio - za jedyne $25 (+ przesylka) mozesz cos miec.. kup sobie symulator G1000 od Garmina. -- |
|
Data: 2009-12-03 22:17:01 | |
Autor: saturn5 | |
P-RNAV w GA? | |
ten dokument daje chyba definitywna odpowiedz (P-RNAV tak!):
http://www.ecacnav.com/downloads/Garmin%20G1000%20TGL%2010%20Compliance%20June%204%202007.pdf -- |