P-RNAV w GA?

Data: 2009-12-01 11:26:48
Autor: Zulus
P-RNAV w GA?
Witajcie,

W związku ze zmianami w EPWA TMA od 17 grudnia, interesuje mnie, jakie jest zastosowanie procedur P-RNAV w "małym" lotnictwie, w samolotach typu Cessna 172 czy Piper Arrow/Seneca certyfikowanych do IFR.

- Czy popularne GPS-y Garmina zapewniają P-RNAV?
- Czy jeżeli odbiornik GPS daje możliwość P-RNAV, to automatycznie oznacza że samolot może wykonywać operacje P-RNAV, czy potrzebne jest certyfikowanie każdego samolotu z osobna, a może także pilota?
- Czy awionika glass cocpit typu Garmin G1000 czy Avidyne Entegre pozwala na P-RNAV?
- Czy dobrze rozumiem, że B-RNAV to mniej dokładna wersja RNAV od P-RNAV, a więc samoloty z B-RNAV nie mogą wykonywac procedur P-RNAV?

Z góry dzięki za pomoc,
Zulus

Data: 2009-12-01 22:29:52
Autor: saturn5
P-RNAV w GA?
- Czy popularne GPS-y Garmina zapewniają P-RNAV?

Standard P-RNAV o ile wiem dotyczy tylko "duzego" lotnictwa, w kazdym razie
samolotow wyposazonych w typowe FMSy. W malym lotnictwie mamy GPS-WAAS dzieki
czemu uzyskuje sie precyzyjne podejscia RNAV. Garminy certyfikowane do lotow
IFR WAAS to: G1000 oraz te wszystkie ktore maja "W" na koncu modelu,
naprzyklad G530W. Zaden z przenosnych Garminow nawet jesli ma wbudowany
odbiornik WAAS nie moze byc legalnie uzywany do lotow IFR.

- Czy awionika glass cocpit typu Garmin G1000 czy Avidyne Entegre pozwala na
P-RNAV?

Tak jak pisalem, P-RNAV nie dotyczy malego lotnictwa. Taki G1000 pozwala na
wykonywanie podejsc oznaczonych w lotnictwie jako RNAV(GPS) i te moga byc
precyzjne lub nie. Podejscie LPV jest obecnie najczestszym precyzjnym
podejsciem typu RNAV dostepnym w malym lotnictwie. Tutaj przyklad takiego
podejscia: http://204.108.4.16/d-tpp/0912/00939R5.PDF

Niestety nie wiem jak wyglada sytuacja z wprowadzaniem precyzyjnych podejsc
opartych na GPS w Europie. W Europie nie ma WAAS a wiec musialby byc to system
oparty na GPS-EGNOS. G1000 podobno jest kompatybilny z EGNOS ale do podejsc
opartych na EGNOS moze ciagle byc daleka droga - pewnie zalezaca od
biurokracji danego kraju. --

Data: 2009-12-02 08:16:10
Autor: porterhouse
P-RNAV w GA?

- Czy dobrze rozumiem, że B-RNAV to mniej dokładna wersja RNAV od P-RNAV, a więc samoloty z B-RNAV nie mogą wykonywac procedur P-RNAV?

B-RNAV obowiazuje w fazie 'enroute', P-RNAV to faza 'terminal' a RNP-RNAV to
ostateczna faza 'approach' (podejscia). Wszystko razem sprawadza sie do trzech
faz nawigacji RNAV. RNP-RNAV jest ukoronowaniem calego tego zestawu. To
wszystko dotyczy typowo duzych samolotow, awionika w malych samolotach poszla
rownolegla ale troche inna droga z RNAV(GPS). Pilot malego samolotu
wyposazonego powiedzmy w G1000 nie skorzysta raczej ani z P-RNAV ani z
RNP-RNAV ale wcale nie musi czuc sie pokrzywdzony - jesli tylko sa mu dostepne
procedury/podejscia kompatybilne z GPS i GPS-WAAS/EGNOS, tu sa tez 3
analogiczne fazy: enroute, terminal i approach. --

Data: 2009-12-02 11:02:31
Autor: Zulus
P-RNAV w GA?
Panowie, ale mówimy o sytuacji na EPWA po 17 grudnia. Nie będzie podejść GPS ani GPS-WAAS, tylko procedury dolotowe i odlotowe P-RNAV (STAR-y i SID-y). Podejścia będą konwencjonalne nadal. Nie będzie też żądnych opublikowanych równolegle procedur dolotowych/odlotowych dla "małego" lotnictwa. Czy to oznacza, że nawet taki Cirrus SR22 wyposażowny w G1000 nie będzie mógł wykonac tych procedur i skazany jest na wektory?

Zulus

Data: 2009-12-02 17:20:48
Autor: porterhouse
P-RNAV w GA?

oznacza, że nawet taki Cirrus SR22 wyposażowny w G1000 nie będzie mógł wykonac tych procedur i skazany jest na wektory?

Prosta sprawa - jak pojawia sie w bazie danych Jeppesena dla G1000 to znaczy
ze jak najbardziej bedziesz je mogl wykonac. To sa w koncu tylko SIDy i STARy
wiec jest pewna szansa ze sie pojawia. --

Data: 2009-12-03 16:01:43
Autor: Zulus
P-RNAV w GA?
Cześć,

Użytkownik "porterhouse " <porterhouse@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości news:hf67lg$s0p$1inews.gazeta.pl...

[...]

Hmmmm... chyba zbytniu upraszczasz sprawę.
Przez analogię: jak w bazie pojawi się mapa podejścia CAT III na jakieś lotnisko, to też automatycznie oznacza, że mogę ją wykonać? :)

To zapytam inaczej, bo to chyba determinuje sprawę.
Czy pilot takiego SR22 czy innego samolotu wysposażonego w G100 wpisuje w planie lotu w polu 10 - Equipment?

Zulus

Data: 2009-12-03 20:32:17
Autor: saturn5
P-RNAV w GA?
Przez analogię: jak w bazie pojawi się mapa podejścia CAT III na jakieś lotnisko, to też automatycznie oznacza, że mogę ją wykonać? :)

Jak zadajesz takie pytanie to masz tu ograniczone rozeznanie. Podejsc Cat III,
II, RNP, itp. wogole tam nie zobaczysz. Wlasnie na tym to polega - nie ma tam
podejsc ktorych legalnie nie mozesz wykonac. To zreszta dotyczy wszystkich
innych FMSow w roznych samolotach - baza danych jest dostosowana do mozliwosci
awioniki. Naprzyklad w bazie danych dla 737 nie zobaczysz podejsc LPV ktore
pojawia sie natomiast w G1000.

To zapytam inaczej, bo to chyba determinuje sprawę.
Czy pilot takiego SR22 czy innego samolotu wysposażonego w G1000 wpisuje w planie lotu w polu 10 - Equipment?

Data: 2009-12-04 12:00:39
Autor: Zulus
P-RNAV w GA?
Cześć,

Jak zadajesz takie pytanie to masz tu ograniczone rozeznanie.

Właściwie jak zadaję pytanie, to właśnie dlatego, że mam ograniczone rozeznanie :)
Nie mam niczego z G1000 pod ręką :) Raz leciałem SR22 z G1000, ale w 1,5 godz. nie zdążyłem przejrzeć całej bazy :)

Wielkie dzięki za rozwianie wątpliwości!

Pozdrawiam,
Zulus

Data: 2009-12-05 06:53:19
Autor: porterhosue
P-RNAV w GA?

Nie mam niczego z G1000 pod ręką :)

Problem do rozwiazania stosunkowo tanio - za jedyne $25 (+ przesylka) mozesz
cos miec.. kup sobie symulator G1000 od Garmina.

Data: 2009-12-03 22:17:01
Autor: saturn5
P-RNAV w GA?
ten dokument daje chyba definitywna odpowiedz (P-RNAV tak!):

http://www.ecacnav.com/downloads/Garmin%20G1000%20TGL%2010%20Compliance%20June%204%202007.pdf

--

P-RNAV w GA?