P-RNAV w GA?

Data: 2009-12-01 22:29:52
Autor: saturn5
P-RNAV w GA?
- Czy popularne GPS-y Garmina zapewniają P-RNAV?

Standard P-RNAV o ile wiem dotyczy tylko "duzego" lotnictwa, w kazdym razie
samolotow wyposazonych w typowe FMSy. W malym lotnictwie mamy GPS-WAAS dzieki
czemu uzyskuje sie precyzyjne podejscia RNAV. Garminy certyfikowane do lotow
IFR WAAS to: G1000 oraz te wszystkie ktore maja "W" na koncu modelu,
naprzyklad G530W. Zaden z przenosnych Garminow nawet jesli ma wbudowany
odbiornik WAAS nie moze byc legalnie uzywany do lotow IFR.

- Czy awionika glass cocpit typu Garmin G1000 czy Avidyne Entegre pozwala na
P-RNAV?

Tak jak pisalem, P-RNAV nie dotyczy malego lotnictwa. Taki G1000 pozwala na
wykonywanie podejsc oznaczonych w lotnictwie jako RNAV(GPS) i te moga byc
precyzjne lub nie. Podejscie LPV jest obecnie najczestszym precyzjnym
podejsciem typu RNAV dostepnym w malym lotnictwie. Tutaj przyklad takiego
podejscia: http://204.108.4.16/d-tpp/0912/00939R5.PDF

Niestety nie wiem jak wyglada sytuacja z wprowadzaniem precyzyjnych podejsc
opartych na GPS w Europie. W Europie nie ma WAAS a wiec musialby byc to system
oparty na GPS-EGNOS. G1000 podobno jest kompatybilny z EGNOS ale do podejsc
opartych na EGNOS moze ciagle byc daleka droga - pewnie zalezaca od
biurokracji danego kraju. --

P-RNAV w GA?