Płyta główna MSI - dziwny błąd przy starcie

Data: 2013-11-06 18:49:33
Autor: Marcin N
Płyta główna MSI - dziwny błąd przy starcie
Miesiąc temu kupiłem nowy komputer.
Płyta główna MSI B85-G43 z prockiem I3.

Do wczoraj po restarcie system zaczynał się uruchamiać standardowo po 3-4 sekundach - jak zwykle.

Dziś rano włączam a tu zatrzymuje się na 20 sekund. Płyta wyświetla w czasie startu małe znaczniki w rogu ekranu: 99, potem 9C, potem A2, potem chyba jeszcze coś i rusza Windows. Tym razem zatrzymuje się na 20 sekund na tym 9C - potem rusza dalej i działa normalnie.

Co się mogło stać? Nie umiem znaleźć żadnej pomocy w necie.

--
MN

Data: 2013-11-06 20:41:27
Autor: Radosław Sokół
W dniu 06.11.2013 18:49, Marcin N pisze:
[...]

Te kody to najprawdopodobniej inicjalizacja układów wejścia/
wyjścia, w szczególności IDE/SATA. Z tego, co widzę, to ta
płyta chyba nie ma PATA, więc zostaje tylko SATA. Czy działa
w trybie AHCI, czy kompatybilności? Czy po odpięciu urządzeń
ATA dalej się tak zawiesza? Może któreś nawala.

| RadosÅ‚aw Sokół  |  http://www.grush.one.pl/              |
|                 |                                        |

Data: 2013-11-06 21:54:26
Autor: Adam
P³yta g³ówna MSI - dziwny b³±d przy starcie
W dniu 2013-11-06 20:41, Rados³aw Sokó³ pisze:
W dniu 06.11.2013 18:49, Marcin N pisze:
Dzi¶ rano w³±czam a tu zatrzymuje siê na 20 sekund. P³yta wy¶wietla w czasie startu ma³e znaczniki w rogu ekranu: 99, potem 9C, potem A2, potem chyba jeszcze co¶ i rusza Windows. Tym razem zatrzymuje
siê na 20 sekund na tym 9C - potem rusza dalej i dzia³a normalnie.

Te kody to najprawdopodobniej inicjalizacja uk³adów wej¶cia/
wyj¶cia, w szczególno¶ci IDE/SATA. Z tego, co widzê, to ta
p³yta chyba nie ma PATA, wiêc zostaje tylko SATA. Czy dzia³a
w trybie AHCI, czy kompatybilno¶ci? Czy po odpiêciu urz±dzeñ
ATA dalej siê tak zawiesza? Mo¿e które¶ nawala.

Kod 9C to chyba od flopa, ale to zale¿y jeszcze od implementacji przez producenta MB.

--
Pozdrawiam.

Adam.

Data: 2013-11-06 22:57:17
Autor: Marcin N
W dniu 2013-11-06 21:54, Adam pisze:
[...]

Nie mam w ogóle flopa. Nie mam te¿ PATA. Mam dwa dyski SATA i nagrywarkê DVD SATA. Do wczoraj nic siê nie zatrzymywa³o.

Gdzie sprawdziæ, co oznacza 9C? Na stronie MSI nie znalaz³em, ale mo¿e schowali gdzie¶ g³êboko.

To ta p³yta:
http://pl.msi.com/product/mb/B85-G43.html#?div=Detail

--
MN

Data: 2013-11-07 08:15:59
Autor: Adam
W dniu 2013-11-06 22:57, Marcin N pisze:
[...]

No w³a¶nie: nie masz flopa. Gdyby¶ mia³, to p³yta nie szuka³aby go tak d³ugo ;)

Spróbuj zresetowaæ BIOS.

Gdzie sprawdziæ, co oznacza 9C? Na stronie MSI nie znalaz³em, ale mo¿e
schowali gdzie¶ g³êboko.

To ta p³yta:
http://pl.msi.com/product/mb/B85-G43.html#?div=Detail

P³yta ma mniejsze znaczenie. Podaj wersjê BIOS-u

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2013-11-07 00:34:03
Autor: Kamil
Użytkownik "Marcin N" napisał:

Co się mogło stać? Nie umiem znaleźć żadnej pomocy w necie.

W moim sprzęcie podobne objawy były od HDD. W jednym przypadku wtyk zasilania słabo kontaktował, a w kilku innych dyski się kończyły. Sprawdź SMART. Nie jest to oczywiście diagnoza jedynie słuszna. Najlepszym sposobem jest odpinanie wszystkiego poza dyskiem systemowym. Dalej jego podmianą. Warto też podmienić pamięć. Zakładam oczywiście, że zasilacz masz O.K. Zmierz napięcia jak masz czym.

Pzdr

Data: 2013-11-07 14:41:22
Autor: Marcin N
W dniu 2013-11-06 18:49, Marcin N pisze:

Co się mogło stać? Nie umiem znaleźć żadnej pomocy w necie.

RozwiÄ…zanie:
Na próbę odłączyłem drukarkę USB. Komputer ruszył normalnie - bez zacięć.
Drukarka to Brother DCP-135C. Mam ją od lat i nigdy takich problemów nie sprawiała. Ciekawe, czemu teraz zaczęła.

--
MN

Płyta główna MSI - dziwny błąd przy starcie