PBS upadl

Data: 2020-01-18 20:10:07
Autor: J.F.
PBS upadl

No, nie upadl - zostal/zostanie przymusowo zrestrukturyzowany

https://www.pbsbank.pl/o-banku/komunikaty/899-bankowy-fundusz-gwarancyjny-rozpoczal-przymusowa-restrukturyzacje-podkarpackiego-banku-spoldzielczego-w-sanoku1

Dla klientow w zasadzie nic sie zmieni, zalicza dzien przerwy ...
i moze troche klopotow sercowych.

Wlasciciele/spoldzielcy ... a oni i tak g* mieli, dzieki temu moze
nawet nie beda musieli doplacac :-)

Sam bank klopoty mial od dluzszego czasu.
We wrzesniu praktycznie wyzerowal kapitaly wlasne.
Co ciekawe - pieniedzy klientow chyba nie zdefraudowal, ponoc duzo mial w bonach pienieznych NBP
https://obligacje.pl/pl/a/pbs-sanok-wyzerowal-kapital-podstawowy

Ale ... obligacje banku wlasnie zostaly umorzone.
Dawniej bank przejmujacy musialby je splacic, teraz nie musi.
Co prawda jako podporzadkowane, w razie upadku banku prawdopodobnie i
tak nie zostalyby splacone.

Ktos to nawiasem mowiac jakos dobrze rozegral, bo te obligacje w
ostatnim czasie drozaly. np
https://gpwcatalyst.pl/o-instrumentach-instrument?nazwa=PBS0720

Zwykla ludzka pazernosc, czy trzeba bylo troche pomanipulowac?
A moze ktos uruchomil kolesi? Pewnie sie nie dowiemy :-)

Ciekawe co bedzie dalej - deponenci zaczna uciekac z tego Nowego, a BFG bedzie musial jednak czasowo wyskoczyc z kasy, czy nie ma
powodow, obedzie sie bezkosztowo i przekaze to wkrotce jakiemus innemu
bankowi? Bo chyba nie bedzie prowadzil dalej sam ?

A kolejna na liscie ... Idea ? :-)

J.

Data: 2020-01-18 16:25:29
Autor: japanizer
PBS upadl
On Sunday, January 19, 2020 at 4:10:54 AM UTC+9, J.F. wrote:
[...]

Kłopoty miał od dłuższego czasu, ale pieniądze wyparowały w dużych ilościach dopiero w ostatnich 12 miesiącach:

  Zgodnie z raportem półrocznym PBS, suma bilansowa banku na koniec czerwca 2019 r.   wynosiła ok. 2,8 mld zł, a współczynnik kapitałowy Tier I w ciągu 12 miesięcy obniżył się   z 7,56% do 0,32%, podczas gdy minimalny wymóg to 6%.

Data: 2020-01-19 17:36:20
Autor: J.F.
PBS upadl
Dnia Sat, 18 Jan 2020 16:25:29 -0800 (PST), japanizer@japanizer.org
napisał(a):
[...]

Ale mowa (na razie) tylko o kapitale wlasnym - czyli te 7.5% od 2.8mld
- jakies 210 mln.

Nadal spora kwota, ale to nie jest Wołomin, gdzie ponoc zniknelo
polowe depozytow.
I kto wie jak liczone - moze tak naprawde straty z wielu lat.

Gdzies jest krytyczny raport z wrzesnia, ale bank go akurat nie
publikuje na swojej stronie.

J.

Data: 2020-01-21 12:59:24
Autor: J.F.
PBS upadl
Użytkownik  napisał japanizer w wiadomości grup dyskusyjnych:5f7fab5d-3d0e-4b25-8c21-15d13f540f51@googlegroups.com...
[...]

Z kolei w komunikacie BFG
https://www.pbsbank.pl/docman-wszystko/bfg/504-informacja-o-przyczynach-i-skutkach-przymusowej-restrukturyzacji-pbs
mowa juz o 182 mln straty.
A wrzesniu 2019 bylo niby okolicach zera.

Takie wielkie koszty ma niewielki w koncu bank ?
Prezes zgrabnie wyprowadza ?
Czy sie po prostu ujawniaja wszystkie złe i lewe kredyty, tudziez proby maskowania niczym z Wolomina ?

A moze BFG specjalnie zamowil odpowiednie Oszacowanie - choc sam zarzad wczesniej potwierdzal duze straty ...

A w mediach szum, ze pieniadze z kont utracily Jednostki Samorzadu Terytorialnego, bo ich gwarancja nie objela.
Teraz upadna kolejne male banki, jak sie niektorzy zaczna zastanawiac gdzie trzymaja pieniadze ?

J.

Data: 2020-01-24 21:05:14
Autor: Robert Tomasik
PBS upadl
W dniu 21.01.2020 o 12:59, J.F. pisze:

Takie wielkie koszty ma niewielki w koncu bank ?
Prezes zgrabnie wyprowadza ?
Czy sie po prostu ujawniaja wszystkie złe i lewe kredyty, tudziez proby
maskowania niczym z Wolomina ?

W takich małych bankach problemem jest dywersyfikacja ryzyka
nietrafionych kredytów. Tu już wystarczy jeden duży kredyt, który się
wywróci, albo kilka udzielonych jednej grupie kapitałowej i są problemy.

[...]

Małe banki mogą bardzo na tej "aferze" stracić. Niue tylko samorządy
stracą, ale gwarancja chyba też przedsiębiorców nie dotyczy, choć Ci
raczej mają długi, niż kapitał :-D

--
Robert Tomasik

Data: 2020-01-24 21:14:06
Autor: J.F.
PBS upadl
Użytkownik "Robert Tomasik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5e2b4dfb$0$550$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Ale PBS mial klopoty od dawna. Wiec raczej nie jeden kredyt.

albo kilka udzielonych jednej grupie kapitałowej i są problemy.

A to bardziej mozliwe. Grupa sie jakos przeliczyla, ale pada po jednym.
A w banku straty rosna.

[...]

Z tych medialnych doniesie wynika, ze przedsiebiorcy maja gwarancje, ale tez do 100k euro.
Latwo to przekroczyc ..

J.

Data: 2020-01-24 15:43:15
Autor: japanizer
PBS upadl
On Saturday, January 25, 2020 at 5:17:13 AM UTC+9, J.F. wrote:

> [...]
>wywróci,

Ale PBS mial klopoty od dawna. Wiec raczej nie jeden kredyt.

Mimo wszystko coś tam śmierdzi:

Data: 2020-01-24 22:01:58
Autor: Robert Tomasik
PBS upadl
W dniu 24.01.2020 o 21:14, J.F. pisze:

[...]

Kłopot mógł się wziąć z jakiegoś dawnego kredytu. Mogli rolować
zadłużenie, aż się nie dało.

--
Robert Tomasik

Data: 2020-01-25 12:06:21
Autor: J.F.
PBS upadl
Dnia Fri, 24 Jan 2020 22:01:58 +0100, Robert Tomasik napisał(a):
[...]

Ukrywac masz na mysli ?
Bo jesli sie nie myle, to niesplacany kredyt staje sie zagrozonym,
i dosc szybko zmiejsza wartosc aktywow. A wtedy KNF czy BFG reaguja.

Wiec jesli to zle kredyty, to musialo byc ich wiecej i objawialy sie
stopniowo.

J.

Data: 2020-01-25 14:46:54
Autor: Robert Tomasik
PBS upadl
W dniu 25.01.2020 o 12:06, J.F. pisze:

[...]

Tylko banki tak kombinują, że dają kolejny kredyt na spłatę
poprzedniego. Wówczas poprzedni jest spłacony, a ten kolejny nie jest
zagrożony - teoretycznie.

Wiec jesli to zle kredyty, to musialo byc ich wiecej i objawialy sie
stopniowo.

No właśnie niekoniecznie.

--
Robert Tomasik

Data: 2020-01-25 15:46:17
Autor: J.F.
PBS upadl
Dnia Sat, 25 Jan 2020 14:46:54 +0100, Robert Tomasik napisał(a):
[...]

Jesli przepisy na to pozwalaja ... ze np ten nowy kredyt przez 3m jest
niezagrozony, albo nawet nie wymaga splaty przez 3m ... jest metoda.

A stary nawet jak sie zaczna splaty, to ciagle zagrozony ?

Ha, widze jeszcze jedna metode - dac nowy kredyt ... na pewien czas
splacania rat starych starczy. A potem dac kolejny, bo przeciez dobry
klient, splaca kredyty dobrze :-)

Az kiedys wyjdzie problem zabezpieczen ...

J.

Data: 2020-01-25 20:10:27
Autor: Robert Tomasik
PBS upadl
W dniu 25.01.2020 o 15:46, J.F. pisze:

[...]

Nie, bo nowym kredytem spłacają stary. Starego nie ma w ogóle.

Ha, widze jeszcze jedna metode - dac nowy kredyt ... na pewien czas
splacania rat starych starczy. A potem dac kolejny, bo przeciez dobry
klient, splaca kredyty dobrze :-)
Az kiedys wyjdzie problem zabezpieczen ...

Nic nowatorskiego. tylko każdy kolejny jest większy. W pewnym momencie
stajesz przed dylematem udzielenia kredytu bez zabezpieczenia.

--
Robert Tomasik

Data: 2020-01-25 20:26:05
Autor: J.F.
PBS upadl
Dnia Sat, 25 Jan 2020 20:10:27 +0100, Robert Tomasik napisał(a):
[...]

Ale jesli nie splacali starego, to i nowego nie beda splacac, wiec gdzie tu zysk ?
Chyba, ze nowy ma np pol roku karencji ..

[...]

Akurat mowie o malym. Takim, zeby kilka rat starego duzego starczylo.

W pewnym momencie
stajesz przed dylematem udzielenia kredytu bez zabezpieczenia.

Dokladnie. Czyzby doszli do tego momentu ?

J.

Data: 2020-01-25 20:35:59
Autor: Robert Tomasik
PBS upadl
W dniu 25.01.2020 o 20:26, J.F. pisze:

Nie, bo nowym kredytem spłacają stary. Starego nie ma w ogóle.

Ale jesli nie splacali starego, to i nowego nie beda splacac, wiec
gdzie tu zysk ?

Nowy staje się trudnym za kilka miesięcy. Moze zmieni sie zarząd i ktoś
inny będzie się tym martwił? :-)

Chyba, ze nowy ma np pol roku karencji ..

Wiesz, jak dasz im z górką, to chwilę będą spłacać. Ostatnio drążę
temat, gdzie pracownicy banku wiedząc, ze będzie problem, ale chcąc
zgarnąć premię w chwili dawania kredytu od razu pobierali trzy pierwsze
raty i spłacali :-) Kredyt wtedy był "dobrym". nie wazne, że wiecej nikt
nie płacił.

[...]

To nic nie daje z punktu widzenia banku.

W pewnym momencie stajesz przed dylematem udzielenia kredytu bez
zabezpieczenia.
Dokladnie. Czyzby doszli do tego momentu ?

Nie znając faktów, a jedynie prasowe anonse uważam, ze
najprawdopodobniej tak. Zaczął bym od tego, że tam chyba poważne kłopoty
ma szpital. Kto wie, czy go nie skredytowali. Ale to taki domysł.

--
Robert Tomasik

Data: 2020-01-25 21:30:17
Autor: J.F.
PBS upadl
Dnia Sat, 25 Jan 2020 20:35:59 +0100, Robert Tomasik napisał(a):
[...]

Ale to normalnie jest chyba dosc szybko, banku to nie uratuje.

Moze zmieni sie zarząd i ktoś inny będzie się tym martwił? :-)

Tez prawda, co kogo bank obchodzi :-)

[...]

No i slusznie, jaki zarzad, tacy pracownicy :-)

[...]

Daje tyle, ze ten duzy kredyt jest splacany, a wiec dobry.

[...]

to by bylo ciekawe, jesli szpital samorzadowy, i samorzad stracil
pieniadze.

Ale ... media pisza o 40 mln dlugu szpitala, a w banku straty chyba z
500 mln w ostatnich latach.

https://esanok.pl/2019/sanok-szpital-chce-wziac-kredyt-zabezpieczeniem-dworzec-mulimodalny-00e2mp.html

A swoja droga ciekawe - jesli powiat czy inna JSTma w banku np 2 mln
na koncie i jednoczesnie 5 mln kredytu ... to jak sie to rozlicza przy
takiej restrukturyzacji ?
Polowa z konta znika, a kredyt caly zostaje ?

Czy polowa salda sumarycznego sie umarza ? :-)

J.

Data: 2020-01-25 22:22:59
Autor: Robert Tomasik
PBS upadl
W dniu 25.01.2020 o 21:30, J.F. pisze:

Nowy staje się trudnym za kilka miesięcy.
Ale to normalnie jest chyba dosc szybko, banku to nie uratuje.

Nie uratuje. Ale osobom odpowiedzialnym za nieudzielenie kredytów może
uratować posadę na kilka miesięcyh :-)

Moze zmieni sie zarząd i ktoś inny będzie się tym martwił? :-)
Tez prawda, co kogo bank obchodzi :-)

On obchodzi Zarząd, dokąd jest zarządem. Jak "polecą", to co im z tego,
że Bank się uratuje?

[...]

Tu o innym banku piszę akurat. Mają kretyński system premiowy i premiują
pracowników za przyjmowanie wniosków kredytowych. Jakby owi pracownicy
mogli chodzić po ulicach i wciskać te kredyty.

[...]

Szpital jest powiatowy raczej.

Ale ... media pisza o 40 mln dlugu szpitala, a w banku straty chyba z
500 mln w ostatnich latach.

Te 40 mln., to pewnie dług wymagalny. Diabli wiedzą ile przyszłych rat.

[...]

Nie mam zielonego pojęcia. NA rachunku pod koniec miesiąca mogli mieć
środki na wypłaty. NA okrągło licząc 5.000 na osobę (z ZUS i podatkiem),
to przy 200 pracownikach daje milion złotych - to tak na okrągło. Więc
mogą faktycznie miewać 1~2 miliony na rachunku.

--
Robert Tomasik

Data: 2020-01-18 20:27:47
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
PBS upadl

"J.F." p8rn4cigsjea$.p1arspt7syi7$.dlg@40tude.net

No, nie upadl - zostal/zostanie przymusowo zrestrukturyzowany

Plan Zdzisława? Za złotówkę?

Ale ... obligacje banku wlasnie zostaly umorzone.

obligacje w ostatnim czasie drozaly

39% w kwartał?

-=-

Fryzjer też zdrożał... ;)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(  coma |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.

Data: 2020-01-18 21:34:17
Autor: J.F.
PBS upadl
Dnia Sat, 18 Jan 2020 20:27:47 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski
napisał(a):
"J.F." p8rn4cigsjea$.p1arspt7syi7$.dlg@40tude.net

No, nie upadl - zostal/zostanie przymusowo zrestrukturyzowany

Plan Zdzisława? Za złotówkę?

Nawet bez zlotowki :-)

Ba - po umorzeniu obligacji w bilansie zrobi sie nadwyzka,
i kto to teraz wezmie ? Zdzisław ?
Ale ... obligacje banku wlasnie zostaly umorzone.
obligacje w ostatnim czasie drozaly

39% w kwartał?

Ktos sie ucieszyl, ktos zmartwil, ktos pluje sobie w brode :-)

-=-
Fryzjer też zdrożał... ;)

Nie mozesz porownywac fryzjera do starych obligacji.

J.

Data: 2020-01-19 23:14:44
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
PBS upadl

"J.F." c9zpaq687g8m$.bb8dbg3dlcgh$.dlg@40tude.net

Ktos sie ucieszyl, ktos zmartwil, ktos pluje sobie w brode :-)

[głupiec się najpierw ucieszył, następnie zmartwił
i teraz pluje sobie w brodę, gdyż nie posłuchał
naszych ostrzeżeń -- jak z AmberGold; nie powiem
głośno, by nie płacić podatków, ale Usenetowi
zawdzięczam majątek!]

-=-
Fryzjer też zdrożał... ;)

Nie mozesz porownywac fryzjera do starych obligacji.

Czyżby takie porównanie było czynem zabronionym?

[na szczęście łysieję -- kupię sobie peruki na AliExpress
i będę miał fryzjera z głowy... jestem już za starty na
bujną czuprynę -- ileż z tym problemów!!! mycie, suszenie,
czesanie, ścinanie... ileż forsy na fryzjera i na szampony...
jakie to szczęście, że człowiek łysieje na stare lata...
umyję głowę jak ręce, wytrę ręcznikiem lub nie... co
zechcę z peruk -- to założę... jak ubranie... na razie
chyba muszę qpić okulary... wiem jakie, ale pójdę do
okulisty, by mieć refundację -- chyba co 2 lata refundują;
od 2013 nie refundowali mi a być może i wtedy nie refundowali...]

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
[...]

Postscriptum: FCN/Tlenofon od listopada ubr. nalicza opłaty
              abonamentowe klientom dawnego Tlenofonu. [być
może to nie jest rozbój w biały dzień -- teraz stale szarówki
za oknem... a może koszą nocami...]

Data: 2020-01-19 01:33:02
Autor: J.F.
PBS upadl
Dnia Sat, 18 Jan 2020 20:10:07 +0100, J.F. napisał(a):
https://www.pbsbank.pl/o-banku/komunikaty/899-bankowy-fundusz-gwarancyjny-rozpoczal-przymusowa-restrukturyzacje-podkarpackiego-banku-spoldzielczego-w-sanoku1

A propos https://banknowybfg.pl/

Adres do korespondencji
Mickiewicza 7
38-500 Sanok

Siedziba
ul. Ks. Ignacego Jana Skorupki 4, 00-546 Warszawa

Pierwsze to PBS, drugie BFG.

Bank-krzak ? :-)

"Bank Nowy BFG S.A. został powołany do życia w grudniu 2019 r. "

Juz wtedy wiedzieli co zrobia, czy wtedy mial byc tylko w gotowosci, a
teraz dopisali nowy adres ?

J.

Data: 2020-01-19 23:19:44
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
PBS upadl

"J.F." 1rfwl9oksjtzs.17hfekpwx8rzg.dlg@40tude.net

https://banknowybfg.pl/

"Bank Nowy BFG S.A. został powołany do życia w grudniu 2019 r. "

    Bank Nowy BFG S.A. został powołany do życia w grudniu 2019 r.
    i ma obecnie 100 mln zł kapitału. Kwota ta może być zwiększona.

To nie jest 1 złotówka na łebka, ale 1 dolar amerykański...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2020-01-20 13:43:15
Autor: J.F.
PBS upadl
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5e24d632$0$545$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Masz na mysli obywatela ?
Coz to za pieniadze dla BFG. Zreszta - na razie nie wydane ... choc zarzad pensje na pewno ma spore :-)

Zobacz lepiej, ze kapital zalozycielski to 25mln.
Kto i jak dolozyl 75 ?

J.

Data: 2020-01-20 20:29:53
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
PBS upadl

"J.F." 5e25a11a$0$17363$65785112@news.neostrada.pl

Zobacz lepiej, ze kapital zalozycielski to 25mln.

Qpa szmalu -- z własnych pensji nie uzbierali tyle,
raczej z kieszonkowego... ;)

Kto i jak dolozyl 75 ?

W ostatecznym ;) rozrachunku podatnicy?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2020-01-20 20:43:08
Autor: J.F.
PBS upadl
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5e260000$0$17353$65785112@news.neostrada.pl...
"J.F." 5e25a11a$0$17363$65785112@news.neostrada.pl

Zobacz lepiej, ze kapital zalozycielski to 25mln.

Qpa szmalu -- z własnych pensji nie uzbierali tyle,
raczej z kieszonkowego... ;)

dla Ciebie kupa, dla nich nieistotne drobne :-)

Kto i jak dolozyl 75 ?
W ostatecznym ;) rozrachunku podatnicy?

No, z grubsza mozna by tak powiedziec, ale zakladam ze BFG, na BFG sie skladaja banki, na banki sie skladamy my, my jestesmy podatnikami ... tym niemniej bezposrednio podatnicy nie.
Moze sie NBP dolozyl, ale NBP przeciez nie obciaza podatnika :-P

J.

Data: 2020-01-21 00:35:49
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
PBS upadl

"J.F." 5e260384$0$546$65785112@news.neostrada.pl

Zobacz lepiej, ze kapital zalozycielski to 25mln.

Qpa szmalu -- z własnych pensji nie uzbierali tyle,
raczej z kieszonkowego... ;)

dla Ciebie kupa, dla nich nieistotne drobne :-)

Dla mnie? W tysiąc lat nie zdobędę tego...
Ale oni ;) zarabiają rocznie setki tysięcy
plnów, lub lepiej...

[...]

NBP prowadzi jakąś bankową_politykę uzależnioną od polityki
państwa -- w efekcie tejże bankowej_polityki_BFG banki coś
płacą... Na kogo banki zrzucają swe obciążenia? -- na
najsłabszych, czyli na nas...

Od wyborców/podatników zależy, kogo wybiorą do
państwowych_władz, które wybiorą władze_NBP...

Aby było jasne -- nie twierdzę, że NBP źle pracuje.

-=-

Na kogo fryzjer zrzuci podwyżkę składek ZUS? -- na czyją głowę? ;)
[ale obmyślam koszmarną zemstę -- wyłysieję do zera!!! i qpię
na AliExpress peruki... może jeszcze gdzieś poza AliExpress...
będę zmieniał jak przysłowiowe rękawiczki...]
Przecież nie możemy oczekiwać od fryzjera dopłacania do interesu!
Podwyżka składek ZUS MUSI być przerzucona na klientów!
Fryzjer (lekarz, dentysta, murarz, piekarz, krawiec itd.)
MUSI przerzucać podwyżki składek ZUS na klientów -- MUSI
zarabiać! Innej drogi NIE MA!

-=-

Śmieszyły mnie przed laty wypowiedzi typu:
 - na tej transakcji nie zarabiam
 - niech będzie moja strata
 - sprzedają po kosztach, bez zarobku...

Pytałem wówczas -- z czego zatem żyje firma? Z czego płaci
sekretarkom, z czego płaci za lokale itd.?... I dodawałem,
że ja (co do zasady) zarabiam na handlu 16%... Im drożej
sprzedaję, tym więcej zarabiam i zazwyczaj mniej pracuję,
bo droższy (droższy od tańszego?) sprzęt zazwyczaj jest
mniej awaryjny od taniochy... ;)

Ale ja nie miałem ani sekretarek, ani lokalu...
Podatki, transport, drobiazgi... (drobiazgi -- papier
na faktury chociażby, długopisy...)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2020-02-03 08:30:11
Autor: Marek
PBS upadl
On Sat, 18 Jan 2020 20:10:07 +0100, "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
No, nie upadl - zostal/zostanie przymusowo zrestrukturyzowany

Szczegóły polityczne, samorządy potrąciły kupę kasy:
https://youtu.be/l0zLQPpVOs8

--
Marek

Data: 2020-02-03 12:32:19
Autor: J.F.
PBS upadl
Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:almarsoft.2985054760385215879@news.neostrada.pl...
[...]

I to samorzady z ulubionego rejonu PiS :-)

Jest jeszcze poklosie - w ostatnich dniach byl ostry handelek obligacjami PBS.
17.01 obligacje umorzono ... a KDWP transakcje ksieguje z dwudniowym opoznieniem.

Ktos sie za bardzo ucieszyl, ktos niepotrzebnie zmartwil - czy teraz bedzie trzecia runda, bo w sumie to transakcja chyba zostala zawarta :-)

J.

Data: 2020-02-07 18:02:50
Autor: J.F.
PBS upadl
[...]

Wlasnie uslyszalem, ze jest ciag dalszy
-jak gmina chce miec konto w banku, to musi przetarg rozpisac,
-wygrywa najtansza oferta w przetargu :-)
-gwarancji da gmin byc nie moze, bo unijne prawo zabrania.

rzad proponuje zmiany, aby gminy mogly wybierac banki z odpowiednim zabezpieczeniem kapitalowym.

J.

Data: 2020-02-08 16:50:26
Autor: japanizer
PBS upadl
On Saturday, February 8, 2020 at 2:06:40 AM UTC+9, J.F. wrote:

> [...]

Wlasnie uslyszalem, ze jest ciag dalszy
-jak gmina chce miec konto w banku, to musi przetarg rozpisac,
-wygrywa najtansza oferta w przetargu :-)

A co za problem do warunków przetargu wpisać: bank nie może być w restrukturyzacji (PBS był restrukturyzacji), czynniki kapitałowe banku muszą być zgodne z zaleceniami KNF (PBS ich nie spełniał)? Tak więc to, co usłyszałeś, to tylko próba mydlenia oczu przez niekompetentnych ludzi z Podkarpacia.

No ale tam na Podkarpaciu byli przecież mocno zajęci uchwalaniem stref zakazanych dla LGBT; widocznie dla tych z PiSu to ważniejsze niż strata kilkudziesięciu milionów złotych z publicznej kasy...

https://en.wikipedia.org/wiki/LGBT-free_zone

Data: 2020-02-09 01:58:20
Autor: J.F.
PBS upadl
Dnia Sat, 8 Feb 2020 16:50:26 -0800 (PST), japanizer@japanizer.org
napisał(a):
[...]

Za pozno. Trzeba kilka kont miec wczesniej otwartych.

Tak więc to, co usłyszałeś, to tylko próba mydlenia oczu przez
niekompetentnych ludzi z Podkarpacia.

A Warszawa w ilu bankach ma konta ?

[...]

No ale gdyby oni nie przetracili publicznej, to BFG musialby doplacic
.... z naszej? publiczno-prywatnej ?

J.

Data: 2020-02-09 05:13:12
Autor: japanizer
PBS upadl
On Sunday, February 9, 2020 at 9:58:23 AM UTC+9, J.F. wrote:
napisał(a):
> restrukturyzacji (PBS był restrukturyzacji), czynniki kapitałowe
> banku muszą być zgodne z zaleceniami KNF (PBS ich nie spełniał)?

Za pozno. Trzeba kilka kont miec wczesniej otwartych.

No, rzeczywiście, sami szachiści z dużym refleksem zarządzają tymi gminami na Podkarpaciu:

https://obligacje.pl/pl/a/knf-zatwierdzila-plan-naprawy-pbs-w-ciechanowie

Przyjęty w listopadzie plan, a teraz zatwierdzony przez Komisję Nadzoru Finansowego, określa działania ,,na wypadek znaczącego pogorszenia sytuacji finansowej banku".

https://www.bankier.pl/wiadomosc/KNF-juz-raz-uratowala-PBS-w-Ciechanowie-Kosztem-udzialowcow-3610683.html

2016-11-14

KNF już raz uratowała PBS w Ciechanowie. Kosztem udziałowców

https://superbiz.se.pl/wiadomosci/kolejny-bank-spoldzielczy-ma-klopoty-zaszkodzily-mu-nierzetelne-informacje-w-mediach-aa-2NmK-72fK-wUMd.html

2016-10-28

Sytuacja PBS Ciechanów o tyle niepokojąca, że bank w 2015 r. miał 16 mln zł straty, zaś w pierwszym półroczu tego roku jest 4 mln zł pod kreską. Bank realizuje program naprawczy, którego celem jest wypracowanie w tym roku 8,85 mln zysku netto.

Tak więc nie, nie za późno - o kłopotach banku było wiadomo już od co najmniej 4 (słownie: czterech) lat! Kłania się po prostu niekompetencja rządzących na Podkarpaciu.

> [...]

> https://en.wikipedia.org/wiki/LGBT-free_zone

No ale gdyby oni nie przetracili publicznej, to BFG musialby doplacic

Co BFG musiałby dopłacić, jakby podkarpackie gminy tak zajęte uchwalanie stref zakazanych dla LGBT założyły cztery lata temu (od wtedy było wiadomo o kłopotach PBS) konta w innym banku i przeniosły tam publiczne środki?

Data: 2020-02-09 16:05:07
Autor: J.F.
PBS upadl

https://obligacje.pl/pl/a/knf-zatwierdzila-plan-naprawy-pbs-w-ciechanowie 06 lutego 2019
[...]

Ale to Ciechanow a nie Sanok.
Poza tym co bys wywnioskowal ? Bank sie naprawia, a Komisja czuwa.

Odnosnie Sanoka bardzo niepokajace doniesienia pojawily sie jakies 4
miesiace temu - moze byc za krotko na realizacje przetargu.
Choc kiepska sytuacja byla znana od lat.

A tak w ogole - mozna przetarg na podstawie podejrzen, czy roczny
budzet gminy nie przewiduje, wiec nie mozna ...

[...]

A tu widzisz - PBS Ciechanow ciagle dziala :-)

[...]

Jakby samorzady wycofaly kase z PBS, to BFG musialby pewnie wczesniej
bank przejac, i doplacic na ewentualne straty. A kto placi do BFG ? "my" ... to ja juz wole, zeby zaplacili "oni" :-)

No i ... gdzie przeniesz pieniadze ? Najpiej do jakiegos sprawdzonego
banku, Lehman Brothers np :-P

No coz, teraz w samorzadach pewnie lekka panika, ale bedzie
dywersyfikacja srodkow. Albo ... ubezpieczenie :-)

J.

Data: 2020-02-10 06:21:42
Autor: japanizer
PBS upadl
On Monday, February 10, 2020 at 12:05:10 AM UTC+9, J.F. wrote:
> Przyjęty w listopadzie plan, a teraz zatwierdzony przez Komisję Nadzoru Finansowego, określa działania ,,na wypadek znaczącego pogorszenia sytuacji finansowej banku".
> [...]

Ale to Ciechanow a nie Sanok.

A tu podobnie:

https://obligacje.pl/pl/a/knf-zatwierdzila-program-naprawczy-banku-z-sanoka

KNF zatwierdziła program naprawczy banku z Sanoka

Data: 2020-02-10 15:40:49
Autor: J.F.
PBS upadl
Użytkownik japanizer napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:9e63ea41-40d7-4109-885d-4a61d79cb4af@googlegroups.com...

> [...]

https://obligacje.pl/pl/a/knf-zatwierdzila-program-naprawczy-banku-z-sanoka
KNF zatwierdziła program naprawczy banku z Sanoka

Zgadza sie ...  ale ... sam widzisz - Ciechanowski sie juz 4 lata naprawia i nie padl :-)
W koncu naprawia sie pod nadzorem.

a tu jeszcze czytam, ze podstawa do przejecia Sanoka byl raport ... gdzie aktywa szacowali na luty 2019.
No ale to w sumie nie istotne - bank od paru lat byl zagrozony.

Podejrzewam, ze te samorzady w ogole nie wpadly na to, ze straca w tym przypadku.
A przepisy przetargowe utrudniaja im dywersyfikacje ..

Tak nawiasem mowiac - PBS Sanok znaczaca czesc aktywow trzymal w bonach pienieznych NBP.
Łakomy kąsek :-)

J.

Data: 2020-02-11 02:47:09
Autor: japanizer
PBS upadl
On Monday, February 10, 2020 at 11:44:08 PM UTC+9, J.F. wrote:

> [...]

Podejrzewam, ze te samorzady w ogole nie wpadly na to, ze straca w tym przypadku.
A przepisy przetargowe utrudniaja im dywersyfikacje ..

Tak jak pisałem - nie utrudniają; ktoś, kto to twierdzi, chce zrzucić swoją niekompetencję finansową.

Wystarczy w warunkach przetargu wskazać, że bank nie może realizować programu naprawczego i że musi mieć wskaźniki kapitałowe zalecane przez KNF. A potem to sprawdzać. Wyjdzie jakieś 20 minut pracy rocznie.

Data: 2020-02-19 17:39:07
Autor: japanizer
PBS upadl
On Tuesday, February 11, 2020 at 7:47:10 PM UTC+9, japa...@japanizer.org wrote:
> [...]

Tak jak pisałem - nie utrudniają; ktoś, kto to twierdzi, chce zrzucić swoją niekompetencję finansową.

Wystarczy w warunkach przetargu wskazać, że bank nie może realizować programu naprawczego i że musi mieć wskaźniki kapitałowe zalecane pRaport CBŚP potwierdza, że zorganizowana przestępczość mocniej ,,wchodzi" w nadużycia gospodarcze: były one domeną 317 gangów - to o 25 więcej niż w roku poprzednim. Kryją się za tym wielkie oszustwa na VAT (w największej z tego typu sprawie straty mają sięgać ok. 700 mln zł), akcyzie, ale są to też np. wyłudzenia unijnych dotacji.rzez KNF. A potem to sprawdzać. Wyjdzie jakieś 20 minut pracy rocznie.

I jeszcze tu nieliczny głos rozsądku potwierdzający, że włodarze samorządów z podkarpacia po prostu kłamią i próbują zasłanić swoją finansową niekompetencję usiłując wmówić, że byli jakoby związani przepisami, nakazującymi im trzymać środki w banku zagrożonym upadłością:

https://www.rp.pl/Komentarze-ekonomiczne/302199894-Andrzej-Krakowiak-Lekcja-z-likwidacji-jednego-banku.html

Gdy kilka lat temu informacje o problemach banku spółdzielczego w Ciechanowie wywołały panikę jego klientów, błyskawicznie zareagował prezydent miasta - właśnie Krzysztof Kosiński. Urząd przeniósł swoje konta do dużego banku komercyjnego. I chyba nie żałuje, bo współpracuje z nim do dziś. Dlatego najważniejsza lekcja płynąca dla samorządowców z likwidacji PBS w Sanoku nie jest wcale związana z regulacjami - przy dysponowaniu pieniędzmi, szczególnie tymi publicznymi, nigdy nie można zapominać o zdrowym rozsądku.

PBS upadl