PBS upadl

Data: 2020-01-18 16:25:29
Autor: japanizer
PBS upadl
On Sunday, January 19, 2020 at 4:10:54 AM UTC+9, J.F. wrote:
No, nie upadl - zostal/zostanie przymusowo zrestrukturyzowany

https://www.pbsbank.pl/o-banku/komunikaty/899-bankowy-fundusz-gwarancyjny-rozpoczal-przymusowa-restrukturyzacje-podkarpackiego-banku-spoldzielczego-w-sanoku1

Dla klientow w zasadzie nic sie zmieni, zalicza dzien przerwy ...
i moze troche klopotow sercowych.

Wlasciciele/spoldzielcy ... a oni i tak g* mieli, dzieki temu moze
nawet nie beda musieli doplacac :-)

Sam bank klopoty mial od dluzszego czasu.

Kłopoty miał od dłuższego czasu, ale pieniądze wyparowały w dużych ilościach dopiero w ostatnich 12 miesiącach:

  Zgodnie z raportem półrocznym PBS, suma bilansowa banku na koniec czerwca 2019 r.   wynosiła ok. 2,8 mld zł, a współczynnik kapitałowy Tier I w ciągu 12 miesięcy obniżył się   z 7,56% do 0,32%, podczas gdy minimalny wymóg to 6%.

Data: 2020-01-19 17:36:20
Autor: J.F.
PBS upadl
Dnia Sat, 18 Jan 2020 16:25:29 -0800 (PST), japanizer@japanizer.org
napisał(a):
[...]

Ale mowa (na razie) tylko o kapitale wlasnym - czyli te 7.5% od 2.8mld
- jakies 210 mln.

Nadal spora kwota, ale to nie jest Wołomin, gdzie ponoc zniknelo
polowe depozytow.
I kto wie jak liczone - moze tak naprawde straty z wielu lat.

Gdzies jest krytyczny raport z wrzesnia, ale bank go akurat nie
publikuje na swojej stronie.

J.

Data: 2020-01-21 12:59:24
Autor: J.F.
PBS upadl
Użytkownik  napisał japanizer w wiadomości grup dyskusyjnych:5f7fab5d-3d0e-4b25-8c21-15d13f540f51@googlegroups.com...
[...]

Z kolei w komunikacie BFG
https://www.pbsbank.pl/docman-wszystko/bfg/504-informacja-o-przyczynach-i-skutkach-przymusowej-restrukturyzacji-pbs
mowa juz o 182 mln straty.
A wrzesniu 2019 bylo niby okolicach zera.

Takie wielkie koszty ma niewielki w koncu bank ?
Prezes zgrabnie wyprowadza ?
Czy sie po prostu ujawniaja wszystkie złe i lewe kredyty, tudziez proby maskowania niczym z Wolomina ?

A moze BFG specjalnie zamowil odpowiednie Oszacowanie - choc sam zarzad wczesniej potwierdzal duze straty ...

A w mediach szum, ze pieniadze z kont utracily Jednostki Samorzadu Terytorialnego, bo ich gwarancja nie objela.
Teraz upadna kolejne male banki, jak sie niektorzy zaczna zastanawiac gdzie trzymaja pieniadze ?

J.

Data: 2020-01-24 21:05:14
Autor: Robert Tomasik
PBS upadl
W dniu 21.01.2020 o 12:59, J.F. pisze:

Takie wielkie koszty ma niewielki w koncu bank ?
Prezes zgrabnie wyprowadza ?
Czy sie po prostu ujawniaja wszystkie złe i lewe kredyty, tudziez proby
maskowania niczym z Wolomina ?

W takich małych bankach problemem jest dywersyfikacja ryzyka
nietrafionych kredytów. Tu już wystarczy jeden duży kredyt, który się
wywróci, albo kilka udzielonych jednej grupie kapitałowej i są problemy.

[...]

Małe banki mogą bardzo na tej "aferze" stracić. Niue tylko samorządy
stracą, ale gwarancja chyba też przedsiębiorców nie dotyczy, choć Ci
raczej mają długi, niż kapitał :-D

--
Robert Tomasik

Data: 2020-01-24 21:14:06
Autor: J.F.
PBS upadl
Użytkownik "Robert Tomasik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5e2b4dfb$0$550$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Ale PBS mial klopoty od dawna. Wiec raczej nie jeden kredyt.

albo kilka udzielonych jednej grupie kapitałowej i są problemy.

A to bardziej mozliwe. Grupa sie jakos przeliczyla, ale pada po jednym.
A w banku straty rosna.

[...]

Z tych medialnych doniesie wynika, ze przedsiebiorcy maja gwarancje, ale tez do 100k euro.
Latwo to przekroczyc ..

J.

Data: 2020-01-24 15:43:15
Autor: japanizer
PBS upadl
On Saturday, January 25, 2020 at 5:17:13 AM UTC+9, J.F. wrote:

> [...]
>wywróci,

Ale PBS mial klopoty od dawna. Wiec raczej nie jeden kredyt.

Mimo wszystko coś tam śmierdzi:

Data: 2020-01-24 22:01:58
Autor: Robert Tomasik
PBS upadl
W dniu 24.01.2020 o 21:14, J.F. pisze:

[...]

Kłopot mógł się wziąć z jakiegoś dawnego kredytu. Mogli rolować
zadłużenie, aż się nie dało.

--
Robert Tomasik

Data: 2020-01-25 12:06:21
Autor: J.F.
PBS upadl
Dnia Fri, 24 Jan 2020 22:01:58 +0100, Robert Tomasik napisał(a):
[...]

Ukrywac masz na mysli ?
Bo jesli sie nie myle, to niesplacany kredyt staje sie zagrozonym,
i dosc szybko zmiejsza wartosc aktywow. A wtedy KNF czy BFG reaguja.

Wiec jesli to zle kredyty, to musialo byc ich wiecej i objawialy sie
stopniowo.

J.

Data: 2020-01-25 14:46:54
Autor: Robert Tomasik
PBS upadl
W dniu 25.01.2020 o 12:06, J.F. pisze:

[...]

Tylko banki tak kombinują, że dają kolejny kredyt na spłatę
poprzedniego. Wówczas poprzedni jest spłacony, a ten kolejny nie jest
zagrożony - teoretycznie.

Wiec jesli to zle kredyty, to musialo byc ich wiecej i objawialy sie
stopniowo.

No właśnie niekoniecznie.

--
Robert Tomasik

Data: 2020-01-25 15:46:17
Autor: J.F.
PBS upadl
Dnia Sat, 25 Jan 2020 14:46:54 +0100, Robert Tomasik napisał(a):
[...]

Jesli przepisy na to pozwalaja ... ze np ten nowy kredyt przez 3m jest
niezagrozony, albo nawet nie wymaga splaty przez 3m ... jest metoda.

A stary nawet jak sie zaczna splaty, to ciagle zagrozony ?

Ha, widze jeszcze jedna metode - dac nowy kredyt ... na pewien czas
splacania rat starych starczy. A potem dac kolejny, bo przeciez dobry
klient, splaca kredyty dobrze :-)

Az kiedys wyjdzie problem zabezpieczen ...

J.

Data: 2020-01-25 20:10:27
Autor: Robert Tomasik
PBS upadl
W dniu 25.01.2020 o 15:46, J.F. pisze:

[...]

Nie, bo nowym kredytem spłacają stary. Starego nie ma w ogóle.

Ha, widze jeszcze jedna metode - dac nowy kredyt ... na pewien czas
splacania rat starych starczy. A potem dac kolejny, bo przeciez dobry
klient, splaca kredyty dobrze :-)
Az kiedys wyjdzie problem zabezpieczen ...

Nic nowatorskiego. tylko każdy kolejny jest większy. W pewnym momencie
stajesz przed dylematem udzielenia kredytu bez zabezpieczenia.

--
Robert Tomasik

Data: 2020-01-25 20:26:05
Autor: J.F.
PBS upadl
Dnia Sat, 25 Jan 2020 20:10:27 +0100, Robert Tomasik napisał(a):
[...]

Ale jesli nie splacali starego, to i nowego nie beda splacac, wiec gdzie tu zysk ?
Chyba, ze nowy ma np pol roku karencji ..

[...]

Akurat mowie o malym. Takim, zeby kilka rat starego duzego starczylo.

W pewnym momencie
stajesz przed dylematem udzielenia kredytu bez zabezpieczenia.

Dokladnie. Czyzby doszli do tego momentu ?

J.

Data: 2020-01-25 20:35:59
Autor: Robert Tomasik
PBS upadl
W dniu 25.01.2020 o 20:26, J.F. pisze:

Nie, bo nowym kredytem spłacają stary. Starego nie ma w ogóle.

Ale jesli nie splacali starego, to i nowego nie beda splacac, wiec
gdzie tu zysk ?

Nowy staje się trudnym za kilka miesięcy. Moze zmieni sie zarząd i ktoś
inny będzie się tym martwił? :-)

Chyba, ze nowy ma np pol roku karencji ..

Wiesz, jak dasz im z górką, to chwilę będą spłacać. Ostatnio drążę
temat, gdzie pracownicy banku wiedząc, ze będzie problem, ale chcąc
zgarnąć premię w chwili dawania kredytu od razu pobierali trzy pierwsze
raty i spłacali :-) Kredyt wtedy był "dobrym". nie wazne, że wiecej nikt
nie płacił.

[...]

To nic nie daje z punktu widzenia banku.

W pewnym momencie stajesz przed dylematem udzielenia kredytu bez
zabezpieczenia.
Dokladnie. Czyzby doszli do tego momentu ?

Nie znając faktów, a jedynie prasowe anonse uważam, ze
najprawdopodobniej tak. Zaczął bym od tego, że tam chyba poważne kłopoty
ma szpital. Kto wie, czy go nie skredytowali. Ale to taki domysł.

--
Robert Tomasik

Data: 2020-01-25 21:30:17
Autor: J.F.
PBS upadl
Dnia Sat, 25 Jan 2020 20:35:59 +0100, Robert Tomasik napisał(a):
[...]

Ale to normalnie jest chyba dosc szybko, banku to nie uratuje.

Moze zmieni sie zarząd i ktoś inny będzie się tym martwił? :-)

Tez prawda, co kogo bank obchodzi :-)

[...]

No i slusznie, jaki zarzad, tacy pracownicy :-)

[...]

Daje tyle, ze ten duzy kredyt jest splacany, a wiec dobry.

[...]

to by bylo ciekawe, jesli szpital samorzadowy, i samorzad stracil
pieniadze.

Ale ... media pisza o 40 mln dlugu szpitala, a w banku straty chyba z
500 mln w ostatnich latach.

https://esanok.pl/2019/sanok-szpital-chce-wziac-kredyt-zabezpieczeniem-dworzec-mulimodalny-00e2mp.html

A swoja droga ciekawe - jesli powiat czy inna JSTma w banku np 2 mln
na koncie i jednoczesnie 5 mln kredytu ... to jak sie to rozlicza przy
takiej restrukturyzacji ?
Polowa z konta znika, a kredyt caly zostaje ?

Czy polowa salda sumarycznego sie umarza ? :-)

J.

Data: 2020-01-25 22:22:59
Autor: Robert Tomasik
PBS upadl
W dniu 25.01.2020 o 21:30, J.F. pisze:

Nowy staje się trudnym za kilka miesięcy.
Ale to normalnie jest chyba dosc szybko, banku to nie uratuje.

Nie uratuje. Ale osobom odpowiedzialnym za nieudzielenie kredytów może
uratować posadę na kilka miesięcyh :-)

Moze zmieni sie zarząd i ktoś inny będzie się tym martwił? :-)
Tez prawda, co kogo bank obchodzi :-)

On obchodzi Zarząd, dokąd jest zarządem. Jak "polecą", to co im z tego,
że Bank się uratuje?

[...]

Tu o innym banku piszę akurat. Mają kretyński system premiowy i premiują
pracowników za przyjmowanie wniosków kredytowych. Jakby owi pracownicy
mogli chodzić po ulicach i wciskać te kredyty.

[...]

Szpital jest powiatowy raczej.

Ale ... media pisza o 40 mln dlugu szpitala, a w banku straty chyba z
500 mln w ostatnich latach.

Te 40 mln., to pewnie dług wymagalny. Diabli wiedzą ile przyszłych rat.

[...]

Nie mam zielonego pojęcia. NA rachunku pod koniec miesiąca mogli mieć
środki na wypłaty. NA okrągło licząc 5.000 na osobę (z ZUS i podatkiem),
to przy 200 pracownikach daje milion złotych - to tak na okrągło. Więc
mogą faktycznie miewać 1~2 miliony na rachunku.

--
Robert Tomasik

PBS upadl