PCI-E 2xSATA z port multiplier - ktos ostatnio uzywal?

Data: 2012-01-17 20:04:34
Autor: Gotfryd Smolik news
PCI-E 2xSATA z port multiplier - ktos ostatnio uzywal?
  Pytanie jest takie - czy w kartach tego rodzaju:
http://allegro.pl/adapter-kontroler-2x-sata-2-0-ii-na-slot-pci-e-krk-i2027894691.html
http://allegro.pl/itec-pcie-card-ata-ii-esata-ata-pcesata3-ontech-i2008137153.html
(w opisie jest nie tylko "3-portowa", ale również "3-kanałowa)

....i podobnych komuś działają 2 dyski z ustawieniem 2xJBOD?
(i 3x JBOD jeśli akurat dają)

  Celem wyjaśnienia:
- tak, doskonale zdaję sobie sprawę z ograniczeń przepustowości
- owszem, mam kartę 2-portową, ale 1-kanałową (kupiona dawniej,
  "multiplierowe" się nie przewalały na rynku)
- nie, nie chcę widzieć na oczy hasła "RAID", urządzają mnie
   wersje "backup" i "archiwizacja" :P
- owszem, porty na płycie głównej mam zapchane, tak, mam panel
   z gniazdem SATA (nie eSATA), to gdzie będzie dysk nie jest
   przedmiotem rozważań ;)
- nie musi obsługiwać CD/DVD
- owszem, reklamy czytać umiem, mnie interesuje czy i jaka
  konkretnie karta komuś *działa* (lub "działała" w znaczeniu
  sprawdzenia), najlepiej w wersji z Windows XP i Windows 7
- uwagi nt."widoczności" przy bootowaniu (mało istotne) tudzież
  skuteczności wykrywania po włączeniu dysku (wręcz przeciwnie,
  bardzo użyteczne) przy pracującym komputerze mile widziane,
  bo jak rozumiem "zdolność RAIDowa" kontrolera może tu być
  przeszkodą (jeśli to na kontrolerze jest zapisywana
  konfiguracja, dla celów bootowania na przykład, podłączenie
  innego dysku może dać dziwne wyniki)

  Jak jeszcze o czymś zapomniałem to poproszę o pytania :D
(nie wiem czy się dostatecznie zabezpieczyłem przed flejmami
omijającymi pytanie :))

pozdrowienia, Gotfryd

Data: 2012-01-17 21:29:16
Autor: Rafal Lukawski
On 2012-01-17 20:04, Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

Uwaga, bedzie flame.

Wizualnie, na 99% mam pierwsza karte, testowalem dzialanie pseudo raid (lata temu) (jbod tez jest wspierany przez soft), z racji tego ze nie bylem zadowolony, skonczylo sie na wsparciu przez OS.

Zatem zalecam wykorzystanie mozliwosci systemu operacyjnego do laczenia dyskow (partycji) w jeden ciag, ma to ogromna zalete w stosunku do w/w pseudo JBOD/Raid. Mianowicie niezaleznie do jakiego portu podlaczysz dysk, caly volumen (czy to pod win czy pod linux) bedzie widoczny. Z wykorzystaniem niepewnego softu do tanich kart, przy jakimkolwiek odlaczeniu ryzykujesz utrate danych - nie znajduje logicznego wytlumaczenia by tak robic, gdy kazdy system potrafi laczyc dyski w jeden wolumen.

Rafal

Data: 2012-01-17 23:54:30
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 17 Jan 2012, Rafal Lukawski wrote:

On 2012-01-17 20:04, Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

  Będzie :)

Wizualnie, na 99% mam pierwsza karte, testowalem dzialanie pseudo raid (lata temu) (jbod tez jest wspierany przez soft),

  Ugryzę ;)

z racji tego ze nie bylem zadowolony, skonczylo sie na wsparciu przez OS.

  Wsparcia przez OS czego, obsługi POJEDYNCZYCH dysków??
  No ja cie przepraszam... :]

Zatem zalecam wykorzystanie mozliwosci systemu operacyjnego do laczenia

  Jakiego ŁĄCZENIA, skoro wyraźnie piszę że 2x *JBOD*??
  DWA "widoczne" dyski, DYSKI, nie partycje.
  Czyli chcę te dyski widzieć ODDZIELNIE.
  KONIECZNIE ODDZIELNIE.
BTW:
  We wszyskich RAIDowych i RAIDopodobnych kontrolerach przy konfiguracji
"dysków luzem" widziałem oznaczenie "JBOD", acz zgoda, powinno być
"JAD" :> (just a disk). Stąd właśnie napisałem "JBOD", zakładając
że intencja opisu jest jasna: 2xJBOD, de facto 2xJAD

dyskow (partycji) w jeden ciag, ma to ogromna zalete w stosunku do w/w pseudo JBOD/Raid.

  Jakie "pseudo JBOD"?
  Jakie łączenie?
  Ja pytam o DWA ODDZIELNE DYSKI!
  Niezależne od siebie.

  Nie wiem czy rozumiesz problem - w odróżnieniu od zwykłego, starego
dobrego PCI, które z założenia jest magistralą, pojedyncze PCI-E
z założenia obsługiwane jest jako "końcówka", pojedyncze urządzenie.
  Po to, aby podłączyć dwa (lub więcej) urządzeń oddzielnie widocznych
przez system operacyjny, tak karta jak i driver muszą obsługiwać
przełączanie kanału E-PCI między tymi urządzeniami.

  Masowo tłuczone kontrolery niekoniecznie to umieją, parę lat
temu o takie było trudniej, więc z braku laku mam wsadzony
taki "zwykły". Skądinąd pojedynczy dysk jest w nim oznaczony
właśnie (w ichniej konfiguracji) jako "JBOD" :> (po prostu
nikt nie rozróżnia "JBOD" od "dysku luzem", na zasadzie "po
co, skoro to oczywiste, że JBOD z jednego dysku to ten dysk").

  No i szukam takiego z multiplikacją - w którym dwa dyski
da się skonfigurować jako "2xJBOD", oddzielnie widoczne dyski.
  Tylko jeszcze chciałbym wiedzieć, czy to nie czcza obietnica
producenta :]
  Do tego szukam kogoś kto sprawdzał jak to działa, przy
okazji dowiem się czy działa hot-plug (głównie "in", acz
przy ustawieniu dysku jako "wymienny" pod systemem tudzież
flushowaniem/rozmontowaniem nie powinno być również problemu
z odłączaniem, o ile nie jest problemem sama karta, w znaczeniu
"pamięta konfigurację i bez resetu nie łyknie innego dysku".
  Tego też się z reklamy nie dowiem, a od kogoś kto sprawdził
już tak.

Mianowicie niezaleznie do jakiego portu podlaczysz dysk, caly volumen (czy to pod win czy pod linux) bedzie widoczny.

  No to jeszcze raz przepiszę z oryginalnego postu o co
pytałem: "2x JBOD".
  "Dwa razy JBOD", czyli dwa dyski, które sobie ustawię na
dwu dyskach fizycznych - ODDZIELNIE.

  :D

nie znajduje logicznego wytlumaczenia by tak robic

  Prosto - brakło portów, mam tylko sześć, a wiszą na tym również
napędy DVD itede. Tak, nie mam RAIDA (ale dyski zapasowe,
backupowe itede i owszem).
  Potrzebuję karty DWUKANAŁOWEJ (i o to pytam), a że nie każda
dwuportowa jest dwukanałowa...

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-01-18 09:02:29
Autor: Rafal Lukawski

On 2012-01-17 20:04, Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

JBOD to tzw. tryb linear(tak sie nazywa pod linuxem), czyli tak jak napisalem moze byc zarowno implementowany przez karte (oprogramowanie do karty) lub OS, to drugie zastosowanie jest wspierane chyba przez wszystnie nowe systemy operacyjne. Stad wiec polecam korzystanie z wsparcia OS.

Ty nie pytasz o JBOD tylko pytasz o dostęp do poszczególnych dysków, a to zupelnie inny temat. Sprawdz sobie na wikipedii (jak ja ponownie uruchomia).

http://pl.wikipedia.org/wiki/JBOD (hint: *połączenie*)

Swoja droga pierwszy z wspomnianych przez Ciebie kontrolerĂłw umozliwia dostep do *pojedynczych dyskĂłw*. na 100% z poziomu linuxa, uruchamialem pod windowsami, ale to bylo lata temu :) W tej chwili nie pamietam na 100%

Data: 2012-01-18 10:35:34
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 18 Jan 2012, Rafal Lukawski wrote:

Ty nie pytasz o JBOD tylko pytasz o dostęp do poszczególnych dysków,

  Toż wyjaśniałem wielkimi literami. Kilka razy.
  Również to, że we *WSZYSKICH* konfigurowalnych kontrolerach, tryb
"JaD" nazywany jest "JBOD", mimo że to nieściśle.
  Dysk wystawiany "luzem" do systemu nazywany jest JBOD i tyle,
mimo że nazwanie go jednoskładnikowym mirrorem jest równie
(bez)sensowne (no chyba że sens jest taki, iż kontroler pozwala
rozbudowywać mirrory w locie, a JBODy nie).
  Dlatego posłużyłem się określeniem "2x JBOD" - że chcę widzieć
*DWA* dyski w systemie, a nie jeden.

a to zupelnie inny temat. Sprawdz sobie na wikipedii

  Ale nie odsyłaj mnie do wikipedii, sam sobie sprawdź co to jest
port multiplier (w tejże wikipedii :P) będziesz wiedział skąd
wziął się w temacie :]
  Po co bym pytał o obsługę muliplikacji, jak nie po to żeby dyski
były widoczne osobno?

Swoja droga pierwszy z wspomnianych przez Ciebie kontrolerów umozliwia dostep do *pojedynczych dysków*. na 100% z poziomu linuxa,

  Thx za info, o to mi chodziło.
  Czekam jeszcze na zeznania kogoś kto sprawdził pod Windows :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-01-18 12:18:53
Autor: Rafal Lukawski
On 2012-01-18 10:35, Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

Teoretycznie i praktycznie (dla formalnosci) mały drobiazg. Jeżeli system windows (bo tam to akuraty występuje) korzysta z JBODów/Raidów, to system często otrzymuje 99,9% pojemności dysku, na części dysków softo sobie zapisuje info o typie konfiguracji (tak na 100% robi oprogramowanie Intela)

W przypadku linuxa spotkalem sie z tym, ze generalnie ignoruje sie wszelkie tego typu rozwiazania, system sam programuje chipset i od razu (niezaleznie od ustawien w bios) ma dostep do niezaleznych dyskow w calosci jako osobne block-device'y

Takze techniczna mozliwosc jest by dowolny system widzial cale dyski, ktore podlaczone sa do tanich pseudo-raidow, zalezy to od oprogramowania.

[...]

Powielacze portów są praktycznie niedostepne na naszym rynku jako osobne urzadzenia i to ma niewiele wspolnego z ta dyskusja, bo chcesz osiagnac jakis cel, wiec nie ma potrzeby tego komplikowac. Masz na rynku konkretne urzadzenia i to od nich zalezy co mozesz zrealizowac, zapytaj sprzedawcow jak to wyglada.

[...]

System Ci obsluzy, zapytaj na w/w grupie ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-01-20 10:27:48
Autor: Gotfryd Smolik news
[...]

  Ano fakt.
  Pytanie co zrobi jak dostanie (zostanie podpięty) dysk sformatowany
"na zewnątrz", bez tych informacji na końcu, bo to jest istotne.

[...]

....bo nie tego mi potrzeba :]

i to ma niewiele wspolnego z ta dyskusja,

  Bardzo wiele - pozwala pokazać palcem, że dyskutant usiłujący
wcisnąć jakobym pytał o co innego niż pytałem sam sobie wymyślił
koncept ;)

bo chcesz osiagnac jakis cel

  Tak, dwa oddzielne, osobno widoczne dyski, i na PCI-E wymaga
to multiplikacji :) więc sprawa jest prosta: kontroler musi
to "umieć".

zapytaj sprzedawcow jak to wyglada.

  Ta.... optymista.
  Toż oni w większości sprzedają to jak kartofle :]
(bardzo dosłownie, bo przy ziemniakach o ile wiem zjawisko
wciskania kitu co do właściwości sprzedawanego towaru ma
miejsce w tym samym stopniu :>)
  Na razie zrobiłem rundkę od sprzedawcy do dystrybutora,
pełnej jasności nie ma, ale też podejrzewają ze będzie
działać ;)

Thx za info, o to mi chodziło.
Czekam jeszcze na zeznania kogoś kto sprawdził pod Windows :)

System Ci obsluzy, zapytaj na w/w grupie ;)

  Mnie nie interesuje czy system to obsłuży jeśli karta będzie
"umiała", bo wiem że tak, tylko czy konkretna karta będzie działać,
dlatego pytam tu!

pzdr!

PCI-E 2xSATA z port multiplier - ktos ostatnio uzywal?