PILNE - rozebranie, nasmarowanie wentylatora

Data: 2013-03-03 12:26:21
Autor: pueblo
PILNE - rozebranie, nasmarowanie wentylatora
Mama taki wentylator w laptopie - bardzo zatarty, warczy, ale musi jeszcze poci±gn±ć zanim kupie (je¶li się uda) nowy.
Chciałem go nasmarować, ale nie wiem czy da się go rozebrać?
zdjęcie z góry
http://www.bankfotek.pl/image/1434958.jpeg
i z dołu
http://www.bankfotek.pl/image/1434959.jpeg
Jak próbuję lekko wyci±gać wirnik - nie idzie, a nie chce nic na siłę.
Zastawiam się, czy co¶ się może niedobrego stać jak wpuszczę tam kropeleczkę oliwy itp. - nie wiem czy z dołu, czy z góry.

Data: 2013-03-03 13:40:32
Autor: BartekK
W dniu 2013-03-03 13:26, pueblo pisze:
Mama taki wentylator w laptopie - bardzo zatarty, warczy, ale musi
jeszcze pociągnąć zanim kupie (jeśli się uda) nowy.
Chciałem go nasmarować, ale nie wiem czy da się go rozebrać?
zdjęcie z góry
http://www.bankfotek.pl/image/1434958.jpeg
i z dołu
http://www.bankfotek.pl/image/1434959.jpeg
Jak próbuję lekko wyciągać wirnik - nie idzie, a nie chce nic na siłę.
Zastawiam się, czy coś się może niedobrego stać jak wpuszczę tam
kropeleczkę oliwy itp. - nie wiem czy z dołu, czy z góry.
Wpuść z góry, przez jeden z tych trzech otworków, stawiajac wentylatorek bokiem, tak by kropelka oleju ściekła w kierunku środka wirnika (do ośki). Dobrze by zrobiło, jakby na czas wpuszczania tej kropelki - lekko "unieść" wirnik, jeśli ma on jakiś luz, tak by olej wciekł maksymalnie w głąb, do ośki. Potem parę ruchów góra-dół i obrotów i powtórka smarowania, to może uda ci się troszkę oleju wprowadzić na ośkę (i wypełnić luz między ośką a tulejką w której się kręci, dzięki temu powinien przestać wpadać w wibracje).

Data: 2013-03-03 12:49:48
Autor: pueblo
PILNE - rozebranie, nasmarowanie wentylatora
Witaj BartekK, 03 mar 2013 w news:kgvgqs$o8$1mx1.internetia.pl
napisałe¶/a¶:
Wpu¶ć z góry, przez jeden z tych trzech otworków, stawiajac
wentylatorek bokiem, tak by kropelka oleju ¶ciekła w kierunku ¶rodka
wirnika (do o¶ki). Dobrze by zrobiło, jakby na czas wpuszczania tej
Ok. Dzięki. A co¶ się stanie jak poleci gdzie¶ na to uzwojenie? Może potem być jakie¶ zwarcie?

Data: 2013-03-03 13:55:22
Autor: BartekK
napisałeś/aś:

Wpuść z góry, przez jeden z tych trzech otworków, stawiajac
wentylatorek bokiem, tak by kropelka oleju ściekła w kierunku środka
wirnika (do ośki). Dobrze by zrobiło, jakby na czas wpuszczania tej
Ok. Dzięki. A coś się stanie jak poleci gdzieś na to uzwojenie? Może
potem być jakieś zwarcie?

Przecież olej nie jest przewodzący. Jedyne ryzyko to reakcja chemiczna oleju z plastikiem, ale zakładam że nie będziesz tam lał jakiegoś wynalazku ostro reagującego typu ropa naftowa, a zwykły olej (maszynowy? w sumie silikonowy lepszy, ale pewnie nie masz). Nawet jakbyś cały wentylator w tym oleju zanurzył na godzinę, potem wytarł papierem by nie brudził i nie kapał - to też nic się nie stanie (poza ubrudzeniem się)

Data: 2013-03-03 13:04:15
Autor: pueblo
PILNE - rozebranie, nasmarowanie wentylatora
Witaj BartekK, 03 mar 2013 w news:kgvhmm$42t$1mx1.internetia.pl
napisałe¶/a¶:
Przecież olej nie jest przewodz±cy. Jedyne ryzyko to reakcja
chemiczna oleju z plastikiem, ale zakładam że nie będziesz tam lał
jakiego¶ wynalazku ostro reaguj±cego typu ropa naftowa, a zwykły
olej (maszynowy? w sumie silikonowy lepszy, ale pewnie nie masz).
Dzięki, niestety mam tylko taki zwykły, ale będzie ok.

Nawet jakby¶ cały wentylator w tym oleju zanurzył na godzinę, potem
wytarł papierem by nie brudził i nie kapał - to też nic się nie
stanie (poza ubrudzeniem się)
 Kusz±ca propozycja, ale potem to zbierałby kurz jak kombajn zboże :)
pozdrawiam

Data: 2013-03-03 16:37:12
Autor: qwerty
PILNE - rozebranie, nasmarowanie wentylatora
Użytkownik "pueblo"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:513346ec$0$1226$65785112@news.neostrada.pl...
Ok. Dzięki. A co¶ się stanie jak poleci gdzie¶ na to uzwojenie? Może
potem być jakie¶ zwarcie?

WejdĽ na youtube, wpisz oil cooling i sprawdĽ. ;)
Skoro nie ma przebicia na 230V to tym bardziej na 12 (?)V. ;)

Data: 2013-03-03 13:47:30
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Sun, 03 Mar 2013 13:40:32 +0100, BartekK napisał(a):

[...]

Ja bym oliwił od dołu :) A je¶li chcesz wyci±gn±ć wirnik, to wszystkie
wiatraczki jakie widziałem maj± zawleczkę na o¶ce któr± musisz wydłubać.
--
Jacek

Data: 2013-03-03 13:57:00
Autor: BartekK
[...]

Ja bym oliwił od dołu :) A jeśli chcesz wyciągnąć wirnik, to wszystkie
wiatraczki jakie widziałem mają zawleczkę na ośce którą musisz wydłubać.
Jakbyś popatrzał na zdjęcia, które dał wątkotwórca (bo chyba jemu chciałeś odpowiedzieć, a nie mi), to byś zobaczył że z dołu, gdzie powinna być zawleczka - ośka jest zaślepiona.
Spotkałem się już z takimi wentylatorkami, prawdopodobnie jest wirnik na zatrzask-wcisk wkładany i jest to nierozbieralne (bez zniszczenia).

Data: 2013-03-03 14:38:21
Autor: Jacek Maciejewski
PILNE - rozebranie, nasmarowanie wentylatora
Dnia Sun, 03 Mar 2013 13:57:00 +0100, BartekK napisał(a):

Jakby¶ popatrzał na zdjęcia, które dał w±tkotwórca (bo chyba jemu chciałe¶ odpowiedzieć, a nie mi), to by¶ zobaczył że z dołu, gdzie powinna być zawleczka - o¶ka jest za¶lepiona.
Spotkałem się już z takimi wentylatorkami, prawdopodobnie jest wirnik na zatrzask-wcisk wkładany i jest to nierozbieralne (bez zniszczenia).

Tobie i jemu :) Być może za¶lepka da się wydłubać np. igł±. Wydaje mi się
że zatrzask byłby zbyt skomplikowany dla tak taniej i prostej konstrukcji,
dlatego w±tpię w niego. Osteteczny werdykt wyda w±tkotwórca, jak mu się
zechce podłubać :)
--
Jacek

Data: 2013-03-03 13:48:23
Autor: Irokez
W dniu 2013-03-03 13:40, BartekK pisze:
[...]

Kiedyś przyniosła koleżanka Asusa. Terkotał wentylator, ale czasami po ułożeniu na boku przestawał.
Okazało się po ściągnięciu wiatraka (czyli fota druga, ściągasz z ośki zabezpieczenie a potem wiatrak), że pod spodem płytka elektroniki się odkleiła od obudowy i wewnątrz luźno latało powodując terkotanie. Przyklejenie spowrotem i bangla od 2 lat :)

--
Irokez

Data: 2013-03-03 13:01:40
Autor: pueblo
PILNE - rozebranie, nasmarowanie wentylatora
Witaj Irokez, 03 mar 2013 w
news:51334698$0$1300$65785112news.neostrada.pl napisałe¶/a¶:
Okazało się po ¶ci±gnięciu wiatraka (czyli fota druga, ¶ci±gasz z
o¶ki zabezpieczenie a potem wiatrak), że pod spodem płytka

Rzecz w tym, że ja tu nie widzę żadnego zabezpieczenia, zawleczki do ¶ci±gnięcia. Tak jak pisał BartekK - chyba jest nierozbieralny.

Data: 2013-03-03 16:27:54
Autor: m4rkiz
"pueblo" <nomail@nomail.pl> wrote in message news:513349b3$0$1226$65785112news.neostrada.pl...
[...]

jezeli nie da sie wyciagnac wirnika lekko ciagnac to jest nierozbieralny
lozysko jest zaprasowane, oliwienie pomoze na jakis czas, ale tu sie nie
ma w sumie co zastanawiac bo wentylatory kosztuja grosze (najlepiej
zaczac od ebaya)

Data: 2013-03-03 17:07:07
Autor: pueblo
PILNE - rozebranie, nasmarowanie wentylatora
Witaj m4rkiz, 03 mar 2013 w news:kgvtjt$n9v$1dont-email.me
napisałe¶/a¶:
[...]
Wła¶nie na ebayu znalazłem, ale co¶ niedowierzam chińczykom...
Z tym modelem s± niezłe cyrki - na Ebayu s± prawie takie same o mniejszej mocy, ale maj± inne symbole, a na allegro wentylatory o tych samych oznaczeniach, co na ebay wygl±daj± zupełnie inaczej i nie pasuj±. A jak szukam po orginalnych oznaczeniach - znajduję też jakie¶ niepasuj±ce...

Data: 2013-03-03 17:11:55
Autor: Irokez
W dniu 2013-03-03 14:01, pueblo pisze:
[...]

Jak nierozbieralny?
WeĽ igłę i w ¶rodek o¶ki (fota druga) ugniataj dookoła ten elastyczny pier¶cień zabezpieczaj±cy - no chyba że on już nie jest elastyczny i na klej na twardo to zrobili.
Normalnie to się ten elastyczny pier¶cień ¶ci±ga i dalej wiadomo...

--
Irokez

Data: 2013-03-03 17:07:10
Autor: pueblo
news:5133764b$0$1227$65785112news.neostrada.pl napisałe¶/a¶:
[...]

Wiesz, już kompa poskładałem, ale to wygl±dało jak brzeg miedzianej tulejki, a nie jak jaki¶ pier¶cień zabezpieczaj±cy.
Nie chciałem ryzykować - wentylator ma jeszcze chwilę poci±gn±ć. Kwestia czy jest bezpiecznie rozbieralny, czy nie wyja¶ni się jak będę miał w rękach jego następcę.

Data: 2013-03-03 14:53:38
Autor: nom
PILNE - rozebranie, nasmarowanie wentylatora

Użytkownik "pueblo" <nomail@nomail.pl> napisał w wiadomo¶ci news:5133416d$0$1226$65785112news.neostrada.pl...
Mama taki wentylator w laptopie - bardzo zatarty, warczy, ale musi
jeszcze poci±gn±ć zanim kupie (je¶li się uda) nowy.
Chciałem go nasmarować, ale nie wiem czy da się go rozebrać?

Nie da rady tego rozebrać, bez zniszczenia. "¦migiełko" jest tak mocno wci¶nięte w łożysko, że bez zniszczenia nie da się tego ¶ci±gn±ć.

Data: 2013-03-03 15:05:42
Autor: ToMasz
W dniu 03.03.2013 13:26, pueblo pisze:
[...]

ja bym Ci radził "kropelkę" smaru do otworka, a potem przyłożyć pompkę (pistolet) i wdmuchn±ć smar do ¶rodka. potem posprz±tać żeby się nie kleiły do smaru kłaki.
ToMasz

Data: 2013-03-03 17:07:05
Autor: pueblo
PILNE - rozebranie, nasmarowanie wentylatora
Witaj pueblo, 03 mar 2013 w news:5133416d$0$1226$65785112
@news.neostrada.pl napisałe¶/a¶:

Mama taki wentylator w laptopie - bardzo zatarty, warczy, ale musi
Ok. Sprawa była pilna, ale już załatwiona, laptop oddany wła¶cicielowi, wiatrak na jaki¶ czas reanimowany.
Dzięki wszystkim za pomoc.

PILNE - rozebranie, nasmarowanie wentylatora