PIN do karty - przechowywany przez bank?

Data: 2012-11-14 20:02:49
Autor: DooMiniK
PIN do karty - przechowywany przez bank?
Witam.

Czy to normalne, że bank potrafi wysłać stary pin w przypadku,
gdy został zapomniany? Tj. czemu bank przechowuje pin a nie
np. generuje nowy?
--
Dominik Siedlak (bachus)
bachus(at)post(dot)peel

Data: 2012-11-14 21:05:50
Autor: MarcinF
W dniu 2012-11-14 21:02, DooMiniK pisze:

Czy to normalne, że bank potrafi wysłać stary pin w przypadku,
gdy został zapomniany? Tj. czemu bank przechowuje pin a nie
np. generuje nowy?

A czy ten stary pin został wygenerowany przez bank ?

Data: 2012-11-14 20:43:53
Autor: DooMiniK
On 14/11/2012 20:05, MarcinF wrote:
[...]

Tak. Chodzi mi o to, czemu bank przechowuje PIN.

--
Dominik Siedlak (bachus)
bachus(at)post(dot)peel

Data: 2012-11-14 22:57:18
Autor: Tomasz Chmielewski
On 11/14/2012 10:43 PM, DooMiniK wrote:
[...]

W jakis sposob musi miec mozliwosc porownac, ze PIN wprowadzony przez ciebie w bankomacie czy sklepie sie zgadza?

Rowniez, w wiekszosci przypadkow dla kart mozliwa liczba kombinacji to 10000 (dla 4-cyfrowego pinu); nawet, gdy bank przechowuje pin w postaci "zaszyfrowanej", znalezienie odpowiedniej kombinacji to kilka sekund dla wspolczesnego komputera. Dla 6 cyfrowego PINu - niewiele dluzej.

A czemu twoj bank nie zmienia PINu w przypadku jego utraty - to juz raczej kwestia jego procedur (nienajlepszych zreszta, moim zdaniem).

--
Tomasz Chmielewski
http://blog.wpkg.org

Data: 2012-11-14 17:41:56
Autor: witek
Tomasz Chmielewski wrote:

Tak. Chodzi mi o to, czemu bank przechowuje PIN.

W jakis sposob musi miec mozliwosc porownac, ze PIN wprowadzony przez
ciebie w bankomacie czy sklepie sie zgadza?

do tego pin mu nie jest potrzebny.

[...]

jeszcze musisz wiedziec jak zaszyfrowanej.

zapisz sie na jakis kurs kryptografii.

Data: 2012-11-15 23:48:56
Autor: Krzysztof Halasa
witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> writes:

W jakis sposob musi miec mozliwosc porownac, ze PIN wprowadzony przez
ciebie w bankomacie czy sklepie sie zgadza?

do tego pin mu nie jest potrzebny.

Potrzebne jest coĹ›, co pozwoli na jego sprawdzenie. Nawet 6 cyfr to dla
zwykłego komputerka czas grubo poniżej sekundy.

Jakąś możliwością jest taka, w której sprawdzenie każdej kombinacji
byłoby bardzo kosztowne obliczeniowo. Wtedy oczywiście atak na
pojedynczą kartę wciąż byłby możliwy (i łatwy - komputery w banku nie
mogą być nieograniczone), ale już atak na np. wszystkie karty byłby
nieopłacalny. Tyle że to nie rozwiązuje żadnego praktycznego problemu.

[...]

Przecież ma rację, no może poza tym, że to aż tak długo nie trwa.

Nie myślisz też chyba że łatwiej ukryć algorytm niż bazę PINów?
BTW zawartość bazy wygeneruje (z dużym prawdopodobieństwem) w sposób
sensowny bezduszny prosty program typu cat /dev/random. ZrĂłb to samo
z algorytmem, i nie zdziw się później, gdy okaże się trywialnie łamalny.
BTW znakomita większość "autorskich" algorytmów szyfrujących jest
trywialnie łamalna, nawet jeśli teoretyczne założenia umożliwiają
napisanie dobrego algorytmu (tu tego nie mamy).

W tej chwili praktycznie dowolne algorytmy tego typu operujÄ…ce na
powiedzmy 48-bitowych kluczach są łatwe do złamania nawet amatorskimi
sposobami. 4-cyfrowy PIN to jest tylko (prawie) 14 bitów, w kontekście
kryptografii to nawet nie jest śmieszne.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2012-11-16 04:31:38
Autor: TrzyLinie
W dniu 2012-11-15 23:48, Krzysztof Halasa napisał(a):
[...]

Czy PIN się szyfruje sam? Chyba można go uzupełnić numerem karty, nazwiskiem,
PESELem, numerem dowodu, kolorem włosów, długością w zwisie...

--
TrzyLinie

Data: 2012-11-17 17:09:35
Autor: Krzysztof Halasa
TrzyLinie <trzylinie@o2.pl> writes:

Czy PIN się szyfruje sam? Chyba można go uzupełnić numerem karty, nazwiskiem,
PESELem, numerem dowodu, kolorem włosów, długością w zwisie...

Nie ma to ĹĽadnego znaczenia - to nie sÄ… tajne dane.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2012-11-18 01:04:15
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
PIN do karty - przechowywany przez bank?

"Krzysztof Halasa" m37gpkyzwg.fsf@intrepid.localdomain

Czy PIN się szyfruje sam? Chyba można go uzupełnić numerem
karty, nazwiskiem, PESELem, numerem dowodu, kolorem włosów,
długo¶ci± w zwisie...

Nie ma to żadnego znaczenia - to nie s± tajne dane.

Przykładowo pesel jest numerem, który warto znać, aby dostać się do Mille.

Data: 2012-11-22 07:16:26
Autor: Zibo
W dniu czwartek, 15 listopada 2012 23:49:00 UTC+1 użytkownik Krzysztof Halasa napisał:

> do tego pin mu nie jest potrzebny.

Potrzebne jest co¶, co pozwoli na jego sprawdzenie. Nawet 6 cyfr to dla

zwykłego komputerka czas grubo poniżej sekundy.

Jak±¶ możliwo¶ci± jest taka, w której sprawdzenie każdej kombinacji

byłoby bardzo kosztowne obliczeniowo. Wtedy oczywi¶cie atak na

pojedyncz± kartę wci±ż byłby możliwy (i łatwy - komputery w banku nie

mog± być nieograniczone), ale już atak na np. wszystkie karty byłby

nieopłacalny. Tyle że to nie rozwi±zuje żadnego praktycznego problemu.

> jeszcze musisz wiedziec jak zaszyfrowanej.

> zapisz sie na jakis kurs kryptografii.

Przecież ma rację, no może poza tym, że to aż tak długo nie trwa.

Nie my¶lisz też chyba że łatwiej ukryć algorytm niż bazę PINów?

BTW zawarto¶ć bazy wygeneruje (z dużym prawdopodobieństwem) w sposób

sensowny bezduszny prosty program typu cat /dev/random. Zrób to samo

z algorytmem, i nie zdziw się póĽniej, gdy okaże się trywialnie łamalny.

BTW znakomita większo¶ć "autorskich" algorytmów szyfruj±cych jest

trywialnie łamalna, nawet je¶li teoretyczne założenia umożliwiaj±

napisanie dobrego algorytmu (tu tego nie mamy).

W tej chwili praktycznie dowolne algorytmy tego typu operuj±ce na

powiedzmy 48-bitowych kluczach s± łatwe do złamania nawet amatorskimi

sposobami. 4-cyfrowy PIN to jest tylko (prawie) 14 bitów, w kontek¶cie

kryptografii to nawet nie jest ¶mieszne.

-- Krzysztof Halasa

A nie można przyj±ć założenie że kluczem szyfruj±cym nie jest PIN tylko jaki¶ wielobitowy klucz inny a pin jest czę¶ci± wiadomo¶ci szyfruj±cej?

Data: 2012-11-22 09:36:35
Autor: witek
Zibo wrote:
A nie można przyj±ć założenie że kluczem szyfruj±cym nie jest PIN tylko jaki¶ wielobitowy klucz inny a pin jest czę¶ci± wiadomo¶ci szyfruj±cej?

s± całe algorytmy do wymiany i uzgadniania kluczy.

Data: 2012-11-22 19:53:18
Autor: Krzysztof Halasa
PIN do karty - przechowywany przez bank?
Zibo <z.zibo.z@gmail.com> writes:

A nie można przyjąć założenie że kluczem szyfrującym nie jest PIN
tylko jakiś wielobitowy klucz inny a pin jest częścią wiadomości
szyfrujÄ…cej?

Tzn. rozumiem że PIN ma być częścią wiadomości szyfrowanej. Oczywiście,
można tak zrobić, tyle że bank w dalszym ciągu będzie znał PINy -
zaszyfrowane, ale będzie je mógł (i musiał) sobie odszyfrowywać swoim
kluczem, który przecież musi znać.

Problem leży w wielkości przestrzeni PINów (kluczy). W tym przypadku
tylko PIN jest tajny i potencjalnie nieznany bankowi, a brutalny atak na
niego jest dziecinnie Ĺ‚atwy. Nie ma ĹĽadnej innej informacji, nieznanej
bankowi, która byłaby znana właścicielowi terminala (bankomatu), i która
mogłaby służyć jako część klucza.

Gdyby np. było tak, że na podstawie odcisków palców dałoby się
wygenerować część klucza, i gdyby te odciski palców były przynajmniej
tak tajne jak PIN, _oraz_gdyby_bank_ich_nie_znał_, oraz gdyby bankomaty
i inne terminale mogły ich używać (wraz z PINem) do obliczenia całego
klucza, to to miałoby teoretyczny sens. Oczywiście w praktyce tak by to
nie działało.

Istnieje metoda bezpiecznej dla obu stron weryfikacji zleceń bankowych,
i jest zresztą dość szeroko wykorzystywana - tyle, że nie w bankowości
detalicznej. Klient po prostu podpisuje zlecenie swoim asymetrycznym
kluczem prywatnym, bank to sprawdza i wystawia potwierdzenie (podpisane
kluczem banku). W takim układzie żadna ze stron nie zna klucza
prywatnego drugiej strony ani żadna ze stron nie może się wyprzeć
wystawienia zlecenia (ani jego treści, w tym np. czasu wystawienia).
Jednak takie rozwiązanie zastosowane dla "Kowalskiego" miałoby pewnie
zasadnicze wady, związane z niewielką świadomością i możliwościami
"Kowalskiego".
--
Krzysztof Halasa

Data: 2012-11-23 10:34:22
Autor: Jarek Andrzejewski
PIN do karty - przechowywany przez bank?
On Thu, 22 Nov 2012 19:53:18 +0100, Krzysztof Halasa <khc@pm.waw.pl>
wrote:

kluczem banku). W takim układzie żadna ze stron nie zna klucza
prywatnego drugiej strony ani żadna ze stron nie może się wyprzeć
wystawienia zlecenia (ani jego tre¶ci, w tym np. czasu wystawienia).

pozostaje kwestia zaufania do urz±dzeń przechowuj±cych klucze i
przeprowadzaj±cych operację wyliczania MAC i znakowania czasem...
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski

Data: 2012-11-23 22:09:10
Autor: Krzysztof Halasa
Jarek Andrzejewski <ptja.pl@gmail.com> writes:

kluczem banku). W takim układzie żadna ze stron nie zna klucza
prywatnego drugiej strony ani żadna ze stron nie może się wyprzeć
wystawienia zlecenia (ani jego treści, w tym np. czasu wystawienia).

pozostaje kwestia zaufania do urządzeń przechowujących klucze i
przeprowadzajÄ…cych operacjÄ™ wyliczania MAC i znakowania czasem...

Zakładamy że bank może ufać swoim urządzeniom.
Na drugim końcu (klienta) potencjalny problem jest zawsze mniejszy lub
równy temu, który mamy używając PINów, haseł itp.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2012-11-14 21:19:35
Autor: DooMiniK
On 14/11/2012 20:57, Tomasz Chmielewski wrote:
[...]

Czyli uważasz, że przechowywanie haseł to dobra praktyka?

[...]

.... bierzesz pod uwagę wyciek takiej bazy? W przypadku 'zewnętrznego'
użytkownika kilka nieudanych prób (blokuj±cych kartę) skutecznie
obala teorię o współczesnych komputerach.

A czemu twoj bank nie zmienia PINu w przypadku jego utraty - to juz
raczej kwestia jego procedur (nienajlepszych zreszta, moim zdaniem).

Moim zdaniem nie powinien przechowywać kodu PIN i tego się będę
trzymał - albo czego¶ tu nie rozumiem...

--
Dominik Siedlak (bachus)
bachus(at)post(dot)peel

Data: 2012-11-14 21:27:23
Autor: DooMiniK
On 14/11/2012 21:19, DooMiniK wrote:
[...]

Czytam dokumentację do kart płatnicznych i zanim za głęboko w to wejdę:
- PIN jest także przechowywany na karcie płatnicznej,
- po np. zmianie PIN do karty przez internet przy pierwszym użyciu
   karty płatniczej w terminalu (PIN się nie zgadza), system sprawdza
   flagę, czy oby PIN po stronie banku się nie zmienił - jeżeli tak,
  to po udanym uwierzytelnianiu PIN na chipie karty zostaje uaktualniony.

--
Dominik Siedlak (bachus)
bachus(at)post(dot)peel

PIN do karty - przechowywany przez bank?