PIT-14 zwrot nadpłaty wkładu budowlanego i pokrewne

Data: 2011-09-07 09:06:00
Autor: StaJan
PIT-14 zwrot nadpłaty wkładu budowlanego i pokrewne
Przedstawiam nastepującą sytuację:
 W latach 2004 -2005 realizowana  była budowa bloku wielorodzinnnego, w którym wukpiłem mieszkanie.Spółdzielnia wyliczyła kwotę należnego wkładu budowlanego, (dokładnie 120 845,27 zł) a ja wpłacałem ją zarówno ze środków własnych jaki i ze środków zgromadzonych w kasie mieszkaniowej, w której oszczędzałem kilka lat.
Dokładnie poszczególne wpłaty przestawiały się następująco:

- zaliczka - środki własne  36 254,00 zł   wpłacone w 2004r
- z kasy mieszkaniowej przelano:  31 852,12 zł  w dniu 2005-05-30
- pozostałą kwotę tj.  52 739,15 zł  wpłacałem wyłącznie ze środków własnych, w kilku ratach, ale wszystkie raty  w roku 2005.
W rozliczeniu podatkowym za rok 2005 ująłem do odliczenia tylko kwotę  31 852,12 zł - czyli to co zostało przelane z banku,  z kasy mieszkaniowej.
Pozostałe kwoty - czyli wszystko to co wpłacałem z własnych oszczędności nie odliczałem od podatku czy dochudu w żadnym z zeznań.
Nie składałem też w spółdzielni żadnych oświadczeń - np.: że kwoty wpłacane ze środkoów własnych nie były odliczane od podatku w moich rozliczeniach rocznych.
 W roku 2010 spółdzielnia rozliczyła ostatecznie inwestycję i dokonała zwrotu nadpłacownego wkładu budowlanego oraz wystawiła  PIT 14 na  sumę tj. 12350,-zł
Kwotę tę ująłem je w rozliczeniu PIT-37 za rok 2010 jako dodatkowy przychód i zapłaciłem podatek - tak radziła zrobic Pani z urzędu skarbowego.   .

 Poczytałem jednak trochę na ten temat i mam wątpliwości:
- prawdopodobnie w latach 2004 i 2005 mogłem odliczyć od podatku także kwoty wniesione na wkład budowlany - te z własnych środków
- poniewąż tego nie zrobiłem to w rozliczeniu z 2010 niepotrzebnie ująłem  w rozliczeniu PIT za rok 2010 zwrot nadpłaty wkładu budowlanego otrzymanego ze spółdzielni (i wykazanego w otrzymanym PIT-14) jako dodatkowy przychód i niepotrzebnie zapłąciłem od tego podatek

Czy dobrze myślę?
Co zrobić aby naprawić swoje błędy i odzyskać  przesługujące mi ulgi podatkowe i zapłacony w tym roku podatek od zwrotu nadpłaty wkładu (PIT-14 z 2010r?)
Czy możliwe jest np. złożenie odpowiedniej korekty (Korekt) zeznań?
Czy dla odliczen dot. lat 2004 - 2005 nie jest to za póżno?

StaJa

PIT-14 zwrot nadpłaty wkładu budowlanego i pokrewne