PIT a umowa z firm膮 zagraniczn膮

Data: 2015-04-06 18:08:01
Autor: PawelZ
PIT a umowa z firm膮 zagraniczn膮
Cze艣膰
W minionym roku wykona艂em kilka drobnych "fuch" programistycznych jako osoba fizyczna dla niemieckiej firmy w oparciu o umow臋 autorsk膮 o dzie艂o. Prac臋 wykonywa艂em w Polsce. Wydaje mi si臋, 偶e to do艣膰 typowa sytuacja, ale nie znalaz艂em w sieci jednoznacznej odpowiedzi.

Prosz臋 o pomoc w rozliczeniu, bo pani w urz臋dzie skarbowym nie mia艂a poj臋cia jak to zrobi膰 (!) i zapl膮ta艂a si臋 w zeznaniach :(

1. Czy mog臋 to zrobi膰 na PIT-37 rozliczaj膮c si臋 razem z 偶on膮? Pani z US kaza艂a PIT-36.
2. Czy prawid艂owym 藕r贸d艂em s膮 "prawa autorskie.." czy "Dzia艂alno艣膰 wykonywana osobi艣cie..."
3. Czy mam wpisywa膰 kwot臋 koszt贸w uzyskania przychodu (50%)? Pani w US kaza艂a wpisa膰 koszty 0, a przychody pomniejszone o 50%.
4. Czy mam wype艂nia膰 PIT/ZG?

Pozdrawiam
Pawe艂

Data: 2015-04-06 13:34:35
Autor: witek
PawelZ wrote:

Prosz臋 o pomoc w rozliczeniu, bo pani w urz臋dzie skarbowym nie mia艂a
poj臋cia jak to zrobi膰 (!) i zapl膮ta艂a si臋 w zeznaniach :(

Tam ma艂o kto ma pojecie o podatkach.

1. Czy mog臋 to zrobi膰 na PIT-37

Nie.
Dochody zagraniczne i dochody wzgledem ktorych nie zosta艂a pobrana zaliczka nie mieszcz膮 si臋 w ramach zastosowania pit-37.
To ze sie czasami fizycznie da to zrobic i wychodzi "dobrze" to inna bajka. Formalnie zapisano dla kogo jest pit-37 i ty sie w t膮 regu艂k臋 nie wpasowujesz.

2. Czy prawid艂owym 藕r贸d艂em s膮 "prawa autorskie.." czy "Dzia艂alno艣膰
wykonywana osobi艣cie..."

Ani tu ani tu.

googlaj  "umowa o unikaniu podw贸jnego opodatkowania z niemcami"

bardzo krotko jest tu
http://www.finanzamt.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=75&Itemid=73

w skrocie.
Zarobek niemiecki podlega opodatkowaniu w niemczech i jest wy艂膮czany z opodatkowania w Polsce, ale ma wp艂yw na wyliczenie skali podatkowej.

czyli 163 w pit36

tzw metoda wy艂膮czenia z progresj膮.

googlaj, googlaj az bedziesz madrzejszy.

3. Czy mam wpisywa膰 kwot臋 koszt贸w uzyskania przychodu (50%)? Pani w US
kaza艂a wpisa膰 koszty 0, a przychody pomniejszone o 50%.

nie na temat.

4. Czy mam wype艂nia膰 PIT/ZG?

tak, o ile zarobiles tez cos w Polsce.

Pozdrawiam
Pawe艂

Data: 2015-04-06 13:43:26
Autor: witek
PIT a umowa z firm膮 zagraniczn膮
PawelZ wrote:
Prac臋 wykonywa艂em w Polsce.

Aaaa, wr贸膰.
Teraz dopiero doczyta艂em, ze nie wyje偶dza艂e艣 fizycznie.

masz na szybko, bo musze juz leciec

http://prakreacja.pl/zeznanie-roczne-freelancera-dochody-zagraniczne/

Napisz, czy dostales brutto do reki cyz ktos tam ci potracil podatek,

..

Data: 2015-04-06 21:36:57
Autor: PawelZ
W dniu 2015-04-06 20:43, witek pisze:
PawelZ wrote:
[...]

Dosta艂em brutto z Niemiec. Aha, nie wiem czy to wa偶ne, ale nie mam pewno艣ci czy umowa by艂a na firm臋 niemieck膮, ichniejsz膮 jednoosobow膮 dzia艂alno艣膰 czy osob臋 bez dzia艂alno艣ci. Mam podane imi臋 nazwisko i adres.
W PL pracuj臋 normalnie na etacie.

Pozdrawiam
Pawe艂

Data: 2015-04-06 17:01:28
Autor: witek
PawelZ wrote:
[...]

internet to fajna sprawa, nie trzeba tego samego pisac jeszcze raz

http://antyweb.pl/jak-rozliczyc-zagraniczne-przychody-freelancera-cz-1/#
http://antyweb.pl/jak-rozliczyc-zagraniczne-przychody-freelancera-cz-2/

Data: 2015-04-08 20:38:51
Autor: PawelZ
W dniu 2015-04-07 00:01, witek pisze:
internet to fajna sprawa, nie trzeba tego samego pisac jeszcze raz

Wielkie dzi臋ki za pomoc ale prawd臋 m贸wi膮c to mia艂em nadziej臋 spotka膰 kogo, kto to przerabia艂 w praktyce, bo np odno艣nie wymogu PIT/ZG zdania s膮 podzielone.

I wci膮偶 nie mie艣ci mi si臋 w g艂owie, dlaczego jak (teoretycznie) zarobi臋 300z艂 z zagranicy i 200 ty艣 na etacie w kraju musz臋 si臋 rozlicza膰 na PIT-36 zamiast PIT-37 :)

No nic, po prostu post膮pi臋 zgodnie z radami spod link贸w i zobaczymy co US na to powie.

Pozdrawiam
Pawe艂

Data: 2015-04-08 14:02:51
Autor: witek
PawelZ wrote:
[...]

Nie wiem czym tu si臋 mo偶na dzieli膰.
W twoim przyypadku sk艂adasz pit/zg.
Nie musialbys go sk艂ada膰 gdybys nie musia艂 od tych kwot p艂aci膰 podatku.
Np zarobi艂e艣 co艣 za granic膮 w kraju w kt贸rym stosowana jest metoda wy艂膮czenia z progresj膮 a w Polsce nie zarobi艂e艣 nic czyli nie masz obowi膮zku zap艂aty podatku.

I wci膮偶 nie mie艣ci mi si臋 w g艂owie, dlaczego jak (teoretycznie) zarobi臋
300z艂 z zagranicy i 200 ty艣 na etacie w kraju musz臋 si臋 rozlicza膰 na
PIT-36 zamiast PIT-37 :)

Bo wyraznie okre艣lono kiedy mozna stosowa膰 pit-37. W pozostalych przypadkach stosuje sie pit-36. I ty sie na zastosowanie pit-37 nie 艂apiesz.

No nic, po prostu post膮pi臋 zgodnie z radami spod link贸w i zobaczymy co
US na to powie.

wyslij poczta, lub elektronicznie (najlepiej).
W zadnym przypadku nie  zano艣膰 osobi艣cie nie daj膮c paniom szans na zapami臋tanie "to ten typ co si臋 pyszczy艂 przy sk艂adaniu pit-36 o ktorych ja nic nie wiem, ale si臋 doucz臋 i mu dokopi臋".

Data: 2015-04-09 18:13:24
Autor: PawelZ
W dniu 2015-04-08 21:02, witek pisze:
PawelZ wrote:
[...]

Moim zdaniem powinno by膰 odwrotnie - musz臋 poinformowa膰 US czemu nie p艂ac臋 podatku. Natomiast je艣li p艂ac臋 go w ca艂o艣ci sam, to po choler臋 im PIT/ZG?

Cytat z komentarza sprzed roku (pod artyku艂em na antyweb):
=====
Artyku艂 bardzo fajny, aczkolwiek w Urz臋dzie Skarbowym przekonywali mnie, 偶e nie do ko艅ca zgodny z prawd膮.

Poinformowano mnie, 偶e za艂膮cznik PIT/ZG sk艂ada si臋 wy艂膮cznie gdy w gr臋 wchodz膮 przepisy o podw贸jnym opodatkowaniu (w praktyce - je艣li wykonywa艂bym te prace b臋d膮c fizycznie za granic膮, to wtedy musia艂bym dostarczy膰 PIT/ZG; w sytuacji, gdy zlecenia wykonywa艂em z terenu Polski, wrzucam dochody normalnie jak w Polsce - czyli sumuj臋 np. przychody, koszty i zaliczki niewa偶ne czy polskie czy zagraniczne).
=====

Pozdrawiam
Pawe艂

Data: 2015-04-09 12:23:40
Autor: witek
PawelZ wrote:
[...]

Myslenie wypranego leminga.
US nie jest twoim wlasccielem i nie musisz informowac go o kazdym pierdni臋ciu.
Masz mu przeslac tylko takie dane, ktore s膮 potrzebne do prawidlowego wyliczenia podatku.
Po co pit/zg?  nie mam pojecia. Biurokracja musi jakos uzasadnic swoje istnienie.

zrob jak  uwazasz.

Data: 2015-04-09 21:49:07
Autor: PawelZ
W dniu 2015-04-09 19:23, witek pisze:
[...]

Nie posuwasz si臋 za daleko?

Masz mu przeslac tylko takie dane, ktore s膮 potrzebne do prawidlowego
wyliczenia podatku.

No w艂a艣nie. Informacja o tym, 偶e p艂ac臋 mniej albo wcale, bo kto艣 inny ju偶 to zrobi艂 jest chyba na miejscu?

Po co pit/zg? nie mam pojecia. Biurokracja musi jakos uzasadnic swoje
istnienie.

To ju偶 wybitnie m膮dre by艂o.

zrob jak uwazasz.

Ju偶 wcze艣niej napisa艂em jak zrobi臋. Mia艂em jednak nadziej臋, 偶e uda si臋 konkretnie wyja艣ni膰 spraw臋, cho膰by dla potomnych. Jak wida膰 polskie prawo podatkowe tego nie umo偶liwia.

Pozdrawiam
Pawe艂

PIT a umowa z firm膮 zagraniczn膮