PIT dla zakładu?

Data: 2010-06-17 19:59:05
Autor: Samstan
PIT dla zakładu?
W zakładzie kadry [szefowa]zażadały od pracownika udokumentowania średnej dochodów w rodzinie poprzez przedstawienie dokumentów podpisanych przez Urząd Skarbowy [sugerowany PIT rozliczeniowy rodziny]...
Jednocześnie pracownik pisał oświadczenie o średnich dochodach  w rodzinie z adnotacją, że za nieprawidłowe dane [kwota dochodów]mogą skutkować tym,  że może odpowiadać karnie.
Termin złożenia dokumentów jaki  dostał  -tydzień kalendarzowy.
Czy to jakiś żart? Czy zakład aby wypłacic "wczasy pod gruszą" musi sie posuwać do takich absurdów? Czy zakład może [nie łamiąc prawa]żądać PITów rodziny? Czy tydzień czasu jaki dostał pracownik na załatwienie spraw z Urzędem Skarbowym to ironia czy norma?
Jakoś śmieszą mnie [śmiech przez łzy]takie fakty i niespecjalnie mogę znaleść punkt odniesienia.
Nie miałem jak sprawdzić czy w przepisach ten zakład tak ma , czy to jest inwencja szefowej kadr....
Co o tym sądzicie?

SamStan

Data: 2010-06-17 13:14:23
Autor: witek
PIT dla zakładu?
Samstan wrote:
[...]

Ja zawsze pisałem oświadczenie, że moje wynagrodzenie objęte jest tajemnicą służbową i nie mogę ujawnić wysokości dochodów.

Data: 2010-06-17 22:19:54
Autor: Michał Pysz
PIT dla zakładu?
Ja zawsze pisałem oświadczenie, że moje wynagrodzenie objęte jest
tajemnicą służbową i nie mogę ujawnić wysokości dochodów.
Ale wtedy dostajesz gruszę w minimalną. Twoje prawo.

mp.

Data: 2010-06-17 15:37:37
Autor: witek
PIT dla zakładu?
Michał Pysz wrote:
Ja zawsze pisałem oświadczenie, że moje wynagrodzenie objęte jest
tajemnicą służbową i nie mogę ujawnić wysokości dochodów.

Ale wtedy dostajesz gruszę w minimalną. Twoje prawo.

zgadzam sie, ale jakoś nigdy nie dostawałem minimalnej. :)
moje ryzyko, mój zysk.
jakbym podał ile zarabiam, ty bym sie nawet na minimalną nie załapał.

Data: 2010-06-17 23:14:52
Autor: pawelj
PIT dla zakładu?

Użytkownik "Samstan" <stefan.j@onet.eu> napisał w wiadomości news:hvdnpb$grl$1news.onet.pl...
[...]

Sądzimy o tym, że zakład chciał pracownikom pomóc. Nie każdy wie co to brutto, netto, niektórzy boją się cokolwiek pisać czy podpisywać z różnych powodów. Czyli żeby ustalić dochód najpewniej jest poprosić o kopię pita rocznego. Wtedy zakład ma co chciał a pracownik jest spokojny że nie skłamał i go zamkną :)
To moje zdanie - ale potwierdzone dość częstą praktyką.
Dochody pracownika (rodziny) potrzebne są do socjalnego, żeby ustalić dochód a co za tym idzie zróżnicować zapomogę z funduszu wg dochodu - im bogatszy tym mniej dostanie. Jeżeli zakład nie zróżnicuje lub nie będzie miał podkładki pod wypłatę to przyjdzie zus i poprosi o odprowadzenie składek A to spowoduje wielki krzyk wśród pracowników bo ponad 13 % a w poprzednich latach ponad 17% trzeba będzie dopłacić.
 Wygląda więc na to że kadry "zażadały" od pracowników PIT-em żeby wszyscy mieli najprościej...
Obowiązku składania pita nie masz tak jak dokumentowania dochodów.

--
PawełJ

Data: 2010-06-18 05:11:18
Autor: Palik
PIT dla zakładu?

Użytkownik "pawelj" <p_blablabal@onet.pl> napisał w wiadomości news:4c1a904e$0$17094$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Niby tak. Ale pracownik przyniósł oświadczenie o dochodach wpisane z dokładnością do grosza i osobiście podpisane przez niego pod odpowiedzialnością karną. Prócz tego miał komputerowy wydruk PITa swojego [bez pieczątki US]...I według kadrowej to za mało aby stwierdzić te dane.Musi być [według niej] dokument podpisany przez US.

SamStan

Data: 2010-06-17 23:06:59
Autor: witek
PIT dla zakładu?
Palik wrote:

[...]

Niech sie kadrowa idzie bujac.

Data: 2010-06-18 23:02:29
Autor: pawelj
PIT dla zakładu?
[...]

Albo jest kadrowa przewrażliwiona i wymyśla niestworzone żeczy, albo tego wymaga regulamin funduszu.
pasowało by poczytać regulamin - wtedy będziesz wiedział na 100% kto co może wymagać.
Inna rzecz że zapis w regulaminie o dostarczeniu PITa nie powinien się znaleźć

--
PawełJ

Data: 2010-06-18 05:11:07
Autor: gr
PIT dla zakładu?
On 17 Cze, 19:59, "Samstan" <stefa...@onet.eu> wrote:
[...]

A czy czasem nie jest napisane we wniosku, że jak ktoś nie przedstawi
to dostanie najniższą możłiwą kwotę?

Data: 2010-06-18 22:36:48
Autor: Jotte
PIT dla zakładu?
W wiadomości news:hvdnpb$grl$1news.onet.pl Samstan <stefan.j@onet.eu>
pisze:

W zakładzie kadry
Chyba raczej księgowość.

[...]
"Grucha" jest świadczeniem realizowanym ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Ten fundusz ma swój regulamin, a świadczenie nie jest należne samo z siebie.
Toteż możliwa jest spora swoboda w określaniu warunków, zaś oświadczenie o dochodach na członka rodziny jest bardzo często spotykane (i nie tyle zgodne z prawem, co raczej nie jest niezgodne - co w sumie na jedno wychodzi).

Czy zakład może [nie łamiąc prawa]żądać PITów rodziny?
Wysunę postulat, że pracodawca nie może żądać żadnych PITów od pracownika.
Nie może także sprawdzić podanych danych bezpośrednio w US.

Co o tym sądzicie?
Kiedy chcesz pożyczyć od banku kasę, to ten także żąda pewnych informacji, prawda?
Po prostu nie musisz korzystać.

--
Jotte

Data: 2010-06-19 12:07:45
Autor: poreba
PIT dla zakładu?
Dnia Fri, 18 Jun 2010 22:36:48 +0200, Jotte napisał(a):

[...]
Jednak   czy  zakład  może  uzależniać  realizację
(nieobowiązkowego,  oczywiste)  świadczenia z ZFŚS
od   dostarczenia   danych,   które  do  ustalenia
wysokości  świadczenia  są absolutne niepotrzebne?
Na  PIT  są  dane  nie tylko o wysokości dochodów,
jest  także  ich struktura (ile z DG, ile z pracy,
ile  z  PA),  ulgi  odliczenia  itp.  To  nie jest
potrzebne.

PS. FUT warninga mógłbyś zapodać

--
pozdro
poreba

Data: 2010-06-19 19:28:44
Autor: Jotte
PIT dla zakładu?
W wiadomości news:nxqt0c6fmhb5.16tkxvxcozke4.dlg40tude.net poreba
<dmicfg@polboks.pl> pisze:

[...]
Wg regulamoinu danego ZFŚS mogą być potrzebne dane nt dochodu na osobę w rodzinie.

Na  PIT  są  dane  nie tylko o wysokości dochodów,
jest  także  ich struktura (ile z DG, ile z pracy,
ile  z  PA),  ulgi  odliczenia  itp.  To  nie jest
potrzebne.
PITa żądać nie mogą, bo to tajemnica skarbowa. Ale zaświadczenia o dochodzie chyba mogą.
Tylko czy US ma obowiązek takie cóś wystawiać?
Tak w ogóle to tego rodzaju kwestii może pojawić się sporo.

PS. FUT warninga mógłbyś zapodać
O, sorry, nie zauważyłem, ale to nie mój FUT - to wątkoczyńca się nie popisał.

--
Jotte

Data: 2010-06-20 10:45:40
Autor: poreba
PIT dla zakładu?
Dnia Sat, 19 Jun 2010 19:28:44 +0200, Jotte napisał(a):

[...]
To oczywiste, piszę o tych z wysokością dochodu niezwiązanych.

Na  PIT  są  dane  nie tylko o wysokości dochodów,/.../ To  nie jest
potrzebne.
PITa żądać nie mogą, bo to tajemnica skarbowa.
A jak w Regulaminie ZFŚS wyraźnie wpiszą: kopia deklaracji podatkowej /.../
złożonej w US?
Ale zaświadczenia o dochodzie chyba mogą.
Mogą ale np. nie chcą.
Tylko czy US ma obowiązek takie cóś wystawiać?
Nie wiem, wiem że wystawia bezproblemowo.

--
pozdro
poreba

Data: 2010-06-20 13:32:32
Autor: Jotte
PIT dla zakładu?
W wiadomości news:1mumlb36wf7ou$.12yxk3ai6hvyf.dlg40tude.net poreba
<dmicfg@polboks.pl> pisze:

PITa żądać nie mogą, bo to tajemnica skarbowa.
A jak w Regulaminie ZFŚS wyraźnie wpiszą: kopia deklaracji podatkowej
/.../ złożonej w US?
To żądać podania podstawy prawnej takiego żądania.
I nie dać się zbyć byle czym.
ZFŚS nie jest tworem niekontrolowalnym. Można na jego działanie złożyć zażalenie, spowodować kontrolę (np. PIPy). W końcu jego kasa to odpis z wynagrodzeń pracowniczych.

Ale zaświadczenia o dochodzie chyba mogą.
Mogą ale np. nie chcą.
To daj im na siłę. :)))

Tylko czy US ma obowiązek takie cóś wystawiać?
Nie wiem, wiem że wystawia bezproblemowo.
E!? Każdy? Bo jak znam urzędasów to jeden gada i robi jedno, a drugi trzecie.

--
Jotte

Data: 2010-06-21 10:42:51
Autor: Gotfryd Smolik news
PIT dla zakładu?

<dmicfg@polboks.pl> pisze:

[...]

  To jest tajemnica skarbowa *dla urzędu*, ale nie dla podatnika.
  Jako że nie jest to tajemnica państwowa, podatnik ma pełne
prawo ujawniać *swoje* dane komu chce, jak sobie życzy może
dać zrobić przedruk do ogłoszenia w gazecie.
  Uprzejmie proszę o nie mieszanie pojęciami którym nic do
meritum tematu :)

Tylko czy US ma obowiązek takie cóś wystawiać?

  Nie wiem :)

Tak w ogóle to tego rodzaju kwestii może pojawić się sporo.

  Zgoda.
  Żeby nie było - odniosłem się *tylko* do kwestii mieszania
pojęcia "tajemnica skarbowa" do faktu ujawniania danych z PIT
*przez podatnika* (bo przecież nie przez US).
  To czy zakład pracy ma prawo żądania wiedzy o "strukturze
dochodów", tudzież żądania akurat "potwierdzonego PITa" to
inna sprawa, ale ograniczona (jeśli ograniczona) innymi przepisami :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-06-21 22:32:15
Autor: Jotte
PIT dla zakładu?
W wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1006211038110.3868quad Gotfryd Smolik
news <smolik@stanpol.com.pl> pisze:

[...]

Równie uprzejmie proszę o czytanie ze zrozumieniem, a przynajmniej podjęcie takiej próby. :)
Każdy może sobie z własnej woli opublikować swojego pita nawet na blogu.
Ale zakład pracy nie może żądać wglądu do takiego dokumentu, a o tym tu mówimy - "PITa _żądać_ nie mogą" wyraźnie napisałem.

Żeby nie było - odniosłem się *tylko* do kwestii mieszania
pojęcia "tajemnica skarbowa" do faktu ujawniania danych z PIT
*przez podatnika*
Czyli odniosłeś się do tego, co sam wymyśliłeś. Czyni cię to niezależnym samodyskutantem. :)

(bo przecież nie przez US).
O tym także pisałem. Nawet jeśli pracownik zdecyduje się na przedstawienie kopii PITu, to pracodawca nie ma żadnej szansy sprawdzić jego prawdziwości.

To czy zakład pracy ma prawo żądania wiedzy o "strukturze
dochodów", tudzież żądania akurat "potwierdzonego PITa" to
inna sprawa, ale ograniczona (jeśli ograniczona) innymi przepisami :)
Tu nie działa zasada "co nie zabronione, to dozwolone". Aby takich informacji żądać trzeba mieć legislacyjnie umocowane uprawnienie.

--
Jotte

Data: 2010-06-26 00:24:26
Autor: Gotfryd Smolik news
PIT dla zakładu?
On Mon, 21 Jun 2010, Jotte wrote:

[...]

  Już się robi, ale warunek: wzajemność, z naciskiem na czytanie
WŁASNYCH postów :)

Każdy może sobie z własnej woli opublikować swojego pita nawet na blogu.
Ale zakład pracy nie może żądać wglądu do takiego dokumentu, a o tym tu mówimy - "PITa _żądać_ nie mogą" wyraźnie napisałem.

  I wyraźnie napisałem, że *DO TEGO* się *nie odnoszę*.
  Nie mogą to nie mogą.
  Odniosłem się wyłącznie do faktu iż powołałeś się ni w pięć ni w dziewięć
do przepisów o tajemnicy skarbowej, a im nic do problemu prawa żądania
danych przez zakład pracy *od pracownika*.
  Równie dobrze (z p. widzenia żądania skierowanego do pracownika) może ich
nie być (przepisów o tajemnicy skarbowej), i z tego równie dobrze będzie
wynikał brak prawa - lub ew. prawo - zakładu do wysuwania żądań pracownikowi.
  Znaczy wcale (wcale nie będzie wynikać z przepisów o tajemnicy - ani ew.
prawo, ani ew. brak prawa do żądania)

[...]

  Nie, to Ty wyskoczyłeś z przepisami o tajemnicy skarbowej.
  Sprawdź co pisałeś - nikt wcześniej nie miał takiego "pomysła".
  A przecież one nie mają NIC do problemu prawa (bądź bezprawności
wysuwania żądań przez zakład pracy.

[...]

  I nie wyrażałem opinii która by z tym dyskutowała.
  Za to Ty wyciągnąłeś z rękawa "as" w postaci przepisów o tajemnicy
skarbowej, które w konktekście bezprawności żądania nie są nikomu do
niczego potrzebne - nie było mowy o tym, że zakład pracy zgłasza
się po jakieś dane do US, tylko że żąda (danych) od pracownika
(przypadkiem w formie PIT - ale PIT stanowiącego własność pracownika,
więc NIE chronionego przepisami o tajemnicy skarbowej!)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-06-26 01:40:13
Autor: Jotte
PIT dla zakładu?
W wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1006260015220.512quad Gotfryd Smolik news
<smolik@stanpol.com.pl> pisze:

[...]
Chętnie, nie ma sprawy, ale ja też mam warunek: czytanie własnych postów PRZED opublikowaniem.

Odniosłem się wyłącznie do faktu iż powołałeś się ni w pięć ni w dziewięć
do przepisów o tajemnicy skarbowej, a im nic do problemu prawa żądania
danych przez zakład pracy *od pracownika*.
Jestem nieco innego zdania.

[...]
IMO nie tak. Bo tam mogą być informacje dotyczące osoby innej niż dany pracownik. I w tej sytuacji on nie ma prawa ich ujawnić/przekazać.

Sprawdź co pisałeś - nikt wcześniej nie miał takiego "pomysła".
Nie nikt, tylko nikt z garstki grupowiczów.
Przecież zawsze ktoś musi pierwszy na coś zwrócić uwagę.

A przecież one nie mają NIC do problemu prawa (bądź bezprawności
wysuwania żądań przez zakład pracy.
No właśnie tu mam inną opinię.

To czy zakład pracy ma prawo żądania wiedzy o "strukturze
dochodów", tudzież żądania akurat "potwierdzonego PITa" to
inna sprawa, ale ograniczona (jeśli ograniczona) innymi przepisami :)
Na to właśnie chciałem zwrócić uwagę.

[...]
W formularzu PIT mogą znajdować się dane dotyczące nie tylko samego konkretnego podatnika. Takowych IMO nie ma on prawa ujawniać swojemu pracodawcy.
Ale tu się ostatnio zdziwiłem. Ukazało się rozporządzenie w sprawie zapomóg zdrowotnych, a w nim załącznik w postaci wzoru wniosku. I tam jest m.in. rubryka "dochód osoby pozostającej na utrzymaniu wnioskodawcy"!
Możliwe zatem, że mam o prawie naszego państwa zbyt dobre (choć i tak negatywne) mniemanie.

--
Jotte

PIT dla zakładu?