PIT36L - pytania

Data: 2009-04-20 11:29:00
Autor: SDD
PIT36L - pytania

Uzytkownik "Zbigniew Braniecki" <zbigniew.braniecki@gmail.com> napisal w
wiadomosci

2) "Koszty uzyskania przychodu" - kiedy przegladalem ustawy i
rozmawialem z milymi paniami w urzedzie podatkowym, wynioslem
przekonanie, ze nie moge miec kosztow uzyskania przychodu jesli jestem
na liniowym. Pewnie cos pomieszalem. Jak to jest?

pomyliles liniowy z ryczaltem

 2.1) Co moge a czego nie moge wpisac do kosztow uzyskania przychodu?
 2.2) Jaka jest maksymalna wysokosc kosztow uzyskania przychodu?

Nie ma. Mozesz zarobic 100 zl a kosztow miec 10000.
Wowczas poniesiesz strate w wysokosci 9900 zl.
Nie slyszales nigdy o pojeciu "strata"?

 2.3) Czy jesli wplacalem zaliczke w wysokosci 19% uzyskanego
przychodu to moge teraz wpisywac koszty uzyskania go?

To znaczy, ze byles kompletnym frajerem, sponsorujacym panstwo.
Normalnie robi sie tak, ze prowadzisz ksiazke przychodow i rozchodow, w
ktorej zapisujesz swoje przychody i koszty *na biezaco* - paliwo, telefony
komorkowe na podstawie *faktur* i zaliczki wplacasz od *dochodu* czyli
przychodu minus koszty a nie od przychodu.
Jesli nie brales faktur zakupowych, to sorry, ale za tamten pozostaniesz juz
frajerem do konca. Moze od tego choc zmadrzejesz.
Wogole ksiege przychodow i rozchodow to Ty prowadzisz, czy tylko tak sobie
wplacales "na pale" te zaliczki?

 2.4) Jak to robic teraz (w sensie - od tego miesiaca), co moge
wpisywac? To jest doradztwo wiec nie mam kosztow jak wynajem budynku,
materialy itp.

Telefon komorkowy, paliwo wg kilometrowki, wyjazdy sluzbowe PKP, literatura
fachowa, kursy, studia podyplomowe. Chlopie mozliwosci sa setki i tysiace.

 2.5) Nie zbieralem (poniewaz nie wiedzialem) zadnych kwitow czy
rachunkow w zeszlym roku, czy bez nich nic nie moge wpisac do kosztow
uzyskania przychodu? (czy moze jak w przypadku artystycznych - 50%
kosztow?)

Bez faktur zapomnij o kosztach. Co najwyzej ZUS - bo pewnie jego tez nei
odliczales w swym altruistycznym gescie dla kochanej Rzeczypospolitej.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-04-20 11:39:28
Autor: Tomek
PIT36L - pytania
Dnia 20-04-2009 o 11:29:00 SDD <sddwytnij@towszechwiedza.pl> napisał(a):

Wogole ksiege przychodow i rozchodow to Ty prowadzisz, czy tylko tak sobie
wplacales "na pale" te zaliczki?

Może pracował wczesniej za granicą i nie sądził że mamy takie wynalazki :) ?
Bo KPiR to jest ewenement na skalę światową, w normalnych krajach
masz po prostu prowadzić ewidencję z której wynika ile wisisz podatku
(czyli tak jak u nas dla VAT-u).

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-04-20 11:43:50
Autor: SDD
PIT36L - pytania

Użytkownik "Tomek" <tomekziel@op.pl> napisał w wiadomo¶ci news:op.usoif2qbl60ql1unk...

masz po prostu prowadzić ewidencję z której wynika ile wisisz podatku
(czyli tak jak u nas dla VAT-u).

No ja nie jestem zarejestrowanym VAT-manem (swiadcze uslugi zwolnione) - ale nei wydaje mi sie, by ewidencje VATowskie byly jakos duzo prostsze od KPiR...

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-04-20 11:52:51
Autor: Tomek
PIT36L - pytania
Dnia 20-04-2009 o 11:43:50 SDD <sddwytnij@towszechwiedza.pl> napisał(a):

U¿ytkownik "Tomek" <tomekziel@op.pl> napisa³ w wiadomo¶ci

masz po prostu prowadziæ ewidencjê z której wynika ile wisisz podatku
[...]

Nie twierdzę że KPiR jest przesadnie trudna, tylko że jest - i jest odgórnie sformalizowana. Na sip.mf.gov.pl/sip jest sporo interpretacji odnośnie np. kolumn KPiR a nie ma żadnej odnośnie kolumn ewidencji VAT :)

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-04-20 14:15:06
Autor: Gotfryd Smolik news
PIT36L - pytania
On Mon, 20 Apr 2009, SDD wrote:

No ja nie jestem zarejestrowanym VAT-manem (swiadcze uslugi zwolnione) - ale
nei wydaje mi sie, by ewidencje VATowskie byly jakos duzo prostsze od
KPiR...

  Nie jest sformalizowana.
  Ma być tak prowadzona, aby wynikały z niej kwoty potrzebne do
sporz±dzenia deklaracji i tyle.
  A przy KPiR masz zagwozdki - czy dany koszt jest zwi±zany z zakupem
towaru handlowego czy raczej jest "ogólny" na przykład, plus ficzery
(jak s±dzę nierzadko naruszane) wynikłe z niezaliczania czego¶ za
KUP a obowi±zku wpisywania - dajmy na to "¶wiadczenia niepieniężne"
dla pracowników w postaci wydanych towarów lub robocizna przy montażu
¶rodka trwałego.
  Zawsze co¶ się znajdzie do przyczepienia :]

pzdr, Gotfryd

PIT36L - pytania