PKB Polski w I kwartale 2009 roku był najwyższy w Unii Europejskiej!

Data: 2009-06-03 22:28:36
Autor: Jarek orędownik PO
PKB Polski w I kwartale 2009 roku był najwyższy w Unii Europejskiej!
PKB Polski w I kwartale 2009 roku wzrósł o 1,9 proc. rok do roku i był najwyższy w Unii Europejskiej - podał Eurostat.
Główny Urząd Statystyczny ujawnił niedawno, że wzrost PKB w I kwartale wyniósł 0,8 proc.

Liczba ta i tak jest kwestionowana przez niektórych ekspertów. W rozmowie z Gazetą Wyborczą Radosław Bodys twierdzi, że wyniki GUS są "zastanawiające zarówno pod względem spójności statystycznej, jak i ekonomicznej" a GUS-owski warsztat "odbiegający jakością od innych urzędów statystycznych".

Kwestii podlegają między innymi statystyczne metody "wygładzania" danych jak i same dane, na których się oparto. Np. dane o wzroście komercyjnych inwestycji nie pasują do informacji z przedsiębiorstw, które sygnalizują raczej obniżanie inwestycji.

Skąd ta różnica?

- Różnica między danymi GUS i Eurostatu polega na tym, że Eurostat podaje dane oczyszczone z wahań sezonowych - mówi Adam Czerniak ekonomista Invest-Banku. W Polsce przyjęło się, że najważniejszy jest wskaźnik niewyrównany, stąd w zeszłym tygodniu szum skupiał się wokół wzrostu PKB o 0,8 proc.

Z czego wynika tak duża różnica pomiędzy danymi wyrównanymi i niewyrównanymi sezonowo?

- W tym roku Święta Wielkanocne przypadły w kwietniu, nie zaliczyły się więc do I kw., tak jak rok wcześniej. Dodatkowo w 2008 r. mieliśmy rok przestępny i o jeden dzień więcej - tłumaczy Czerniak. To spowodowało, że wzrost PKB nieoczyszczony z wahań sezonowych okazał się niższy niż po oczyszczeniu.

PKB strefy euro spadł o 2,5 proc.

Z danych opublikowanych przez Eurostat wynika, że po korekcie PKB strefy euro spadł w I kwartale o 2,5 proc. w porównaniu do IV kwartału minionego roku. Rok do roku spadek tempa wzrostu gospodarczego w strefie euro wyniósł 4,8 proc.

Eurostat podał dane dotyczące 20 z 27 członków UE. Z udostępnionych danych wynika, że wzrost w ujęciu rocznym odnotowały tylko Polska i Cypr (1,6 proc.). Największe spadki zanotowały natomiast: Łotwa (-18,6 proc.), Estonia (-15,6 proc.) oraz Litwa (11,8 proc.).

W tym samym okresie PKB USA spadł o 2,5 proc. r/r, a Japonii o 9,1 proc. r/r, podał także Eurostat.

Dane Eurostatu (w proc.)*

      Kraj PKB q/q PKB r/r
      EA16 -2,5 -4,8
      EU27 -2,4 -4,5
      EA15 -2,5 -4,8
      Belgia -1,6 -3
      Bułgaria  -3,5
      Czechy  -3,4
      Niemcy -3,8 -6,9
      Estonia -6,5 -15,6
      Hiszpania -1,9 -3
      Francja -1,2 -3,2
      Włochy -2,4 -5,9
      Cypr 0 1,6
      Łotwa -11,2 -18,6
      Litwa -10,5 -11,8
      Węgry -2,3 -4,7
      Holandia -2,8 -4,5
      Austria -2,8 -2,9
      Polska 0,4 1,9
      Portugalia -1,5 -3,7
      Rumunia -2,6 -6,4
      Słowacja -11,2 -5,4
      Szwecja -0,9 -6,4
      Wielka Brytania -1,9 -4,1
      Norwegia -0,4 -0,3
      Szwajcaria -0,8 -1,6
      USA -1,5 -2,5
      Japonia -4 -9,1
*źródło: ec.europa.eu/eurostat

Więcej szczegółów na stronie Eurostatu. [http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_PUBLIC/2-03062009-BP/EN/2-03062009-BP-EN.PDF]

http://wyborcza.pl/1,75248,6681249,Eurostat__PKB_w_Polsce_w_I_kwartale_wzrosl_o_1_9_proc_.html

Przemek

--
Jestem oburzona, jeśli za tym raportem stoi prezydent... dlaczego on nic nie
zrobił, przecież Kancelaria Prezydenta tez mogła coś zrobić - powiedziała w

Data: 2009-06-03 20:50:20
Autor: Hans Kloss
PKB Polski w I kwartale 2009 roku był najwyższy w Unii Europejskiej!
Tytuł godny idioty, albowiem przez idiote wymyślony i przez idiote przepastowany. Do wiadomosci propełoskich palantów- roczny PKB Polski jest ok. 3-4 RAZY nizszy niż PKB Wielkiej Brytanii, Włoch czy francy i 5x nizszy niz Niemiec wiec opisywany "cud" pierwszokwartałowy jest zapewne kolejnym z cyklu pełoskich cudów i, jak wszystkie poprzednie, nadaje się jedynie do obśmiania.
J-23

Data: 2009-06-03 23:01:03
Autor: Jarek orędownik PO
Użytkownik "Hans Kloss" <necr0c0w.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał

Tytuł godny idioty, albowiem przez idiote wymyślony i przez idiote
przepastowany.

Przez debila przeczytany. Jak debil zrozumie, że chodzi o wzrost PKB, to niech debil dopiero wtedy cokolwiek próbuje pisac.

Przemek

Data: 2009-06-03 21:08:17
Autor: Hans Kloss
PKB Polski w I kwartale 2009 roku był najwyższy w Unii Europejskiej!
Jarek orędownik PO <adres@email.pl> napisał(a):
[stek bzdur]

Mnie g.. obchodzi co umyslowy pederasta jeden z drugim napisać CHCIAŁ. Ja czytam to co JEST NAPISANE, a jest napisana koszmarna brednia godna propełoskiego pólmózga.
J-23

Data: 2009-06-03 23:22:43
Autor: Stefann

Użytkownik "Hans Kloss" <necr0c0w.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:h06oo1$9vd$1inews.gazeta.pl...
[...]

Uwaga! Zdania powyzej napisal czlowiek z wyzszej polki ;))))))))))

Zennon

Data: 2009-06-03 23:33:59
Autor: awe

Użytkownik "Stefann" <tu@blisko.pl> napisał w wiadomości news:h06pid$vi$1news.task.gda.pl...

[...]

-- -- -- -- -- -- -- -- --
no niestety zennon widac i czuc
awe

Data: 2009-06-04 07:02:36
Autor: {heÂŽsk}
PKB Polski w I kwartale 2009 roku był najwyższy w Unii Europejskiej!
On Wed, 3 Jun 2009 21:08:17 +0000 (UTC), "Hans Kloss"
<necr0c0w.WYTNIJ@gazeta.pl> wrote:

Mnie g.. obchodzi co umyslowy pederasta jeden z drugim napisać CHCIAŁ. Ja czytam to co JEST NAPISANE, a jest napisana koszmarna brednia godna propełoskiego pólmózga.

 no tak. inni to debile, "polmozgi" tylko tys geniusz. jak prezes.

--

HeSk

http://miniurl.pl/glosludu
http://miniurl.pl/glosludu2

Data: 2009-06-04 08:56:33
Autor: Hans Kloss
{he?sk} <euro€brednie@interia.pl> napisał(a):
 no tak. inni to debile, "polmozgi" tylko tys geniusz. jak prezes.

Czytaliśmy ten tytuł w kilku- śmiali się wszyscy i odniosłem wrażenie że wszyscy wiedzieli z czego. Prawdopodobnie wystarczy jedynie nie być pełoskim fanatykiem żeby też sie z tej bzdury usmiać. Niestety nie wszystkim jest dane co widać i słychać m.in. na tej grupie.
J-23

Data: 2009-06-04 18:32:50
Autor: {heÂŽsk}
PKB Polski w I kwartale 2009 roku był najwyższy w Unii Europejskiej!
On Thu, 4 Jun 2009 08:56:33 +0000 (UTC), "Hans Kloss"

#1>  no tak. inni to debile, "polmozgi" tylko tys geniusz. jak prezes.
Czytaliśmy ten tytuł w kilku- śmiali się wszyscy i odniosłem wrażenie że wszyscy wiedzieli z czego.

 z durnoty swojej ? ;o)

Prawdopodobnie wystarczy jedynie nie być pełoskim fanatykiem

 a tylko fanatykiem prezesa PiSu ? ;o)))

żeby też sie z tej bzdury usmiać.

 kwak,kwak. prezydent robi co moze by bylo gorzej.

Niestety nie wszystkim jest dane co widać i słychać m.in. na tej grupie.

 goto #1

--

HeSk

http://miniurl.pl/glosludu
http://miniurl.pl/glosludu2

Data: 2009-06-04 17:36:15
Autor: Hans Kloss
PKB Polski w I kwartale 2009 roku był najwyższy w Unii Europejskiej!
{he?sk} <euro€brednie@interia.pl> napisał(a):
 z durnoty swojej ? ;o)

Pędź fanatyku uświadamiac maluczkich jak to pod rządami słońca peru Polska osiagnęła najwiekszy PKB w Europie a kto nie wierzy tego ogłoś durniem. I tak uwierza jedynie ot tacy, tobie podobni ;)
J-23

Data: 2009-06-03 23:33:10
Autor: awe

Użytkownik "Jarek orędownik PO" <adres@email.pl> napisał w wiadomości news:h06oak$7qk$1inews.gazeta.pl...
.
[...]

-- -- -- -
jaki wzrost przeciez spadl o 6% Znowu cos ci sie popierdolilo
awe

Data: 2009-06-04 09:07:41
Autor: Andrzej Adam Filip
"Jarek orędownik PO" <adres@email.pl> pisze:

.
Użytkownik "Hans Kloss" <necr0c0w.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał

Tytuł godny idioty, albowiem przez idiote wymyślony i przez idiote
przepastowany.

Przez debila przeczytany. Jak debil zrozumie, Ĺźe chodzi o wzrost PKB, to niech debil dopiero wtedy cokolwiek prĂłbuje pisac.

Przemek

Prawdziwie opętany debil nie potrafi zrozumieć co *sam* napisał :-)
Mnie *gówno* obchodzi co chciałeś napisać.

Czy sprzedajesz swĂłj "detektor cudzych intencji" i po ile? :-)

Złej baletnicy przeszkadza rąbek przy spódnicy.
  -- Przysłowie polskie (pl.wikiquote.org)

Data: 2009-06-04 09:24:53
Autor: Vic
PKB Polski w I kwartale 2009 roku byÂł najwyÂż szy w Unii Europejskiej!
Jarek orĂŞdownik PO wrote:
Przez debila przeczytany. Jak debil zrozumie, Âże chodzi o wzrost PKB, to niech debil dopiero wtedy cokolwiek prĂłbuje pisac.

Tytul brzmial: "PKB Polski w I kwartale 2009 byl najwyzszy w Unii Europejskiej". A byl? Za cholere nie. Najwyzszy byl, ale nie PKB tylko wzrost PKB. A to zasadnicza roznica.

"PKB Polski w I kwartale 2009 roku wzrĂłsÂł o 1,9 proc. rok do roku i byÂł
najwyÂższy w Unii Europejskiej - podaÂł Eurostat."
W tym zdaniu jest owszem mowa o wzroscie, ale podmiotem jest PKB, tak wiec fragment "i byl najwyzszy w UE odnosi sie do PKB. A czy PKB byl najwyszy w UE? No nie byl.

Czy czytelnik ma sie domyslac, ze autor co prawda napisal, ze PKB jest najwyzszy, ale pewnie chcial napisac, ze wzrost PKB jest najwyzszy????

--
Vic

У Поляка и приказ рассказ ;)

Data: 2009-06-04 12:13:44
Autor: p47
PKB Polski w I kwartale 2009 roku był najwyższy w Unii Europejskiej!

Użytkownik "Jarek orędownik PO" <adres@email.pl> napisał w wiadomości news:h06oak$7qk$1inews.gazeta.pl...

Wybierając Platformę Obywatelską będziesz miał więcej takich wiadomiosci:

http://wiadomosci.onet.pl/1983861,12,item.html

a także przysłużysz się Niemcom i ruskim, bo to oni Tuska i PO wspierają, a PiS i pp. Kaczyńskich w Moskwie i Berlinie nienawidzą, a jak wiadomo, akurat w tych stolicach od wieków nic im tak na sercu nie leży jak wyłącznie nasze dobro i troska o taki  wybór naszych przywódców, aby o polski interes potrafili zabiegać SKUTECZNIE!
I w ogóle w Moskwie i Berlinie to by nam  nieba przychylili;-),
Pewno z tej troski o Polaków ta zsynchronizowana niechęć do pp. Kaczyńskich i wspieranie rządów PO!
;-)

Data: 2009-06-04 07:02:36
Autor: {heÂŽsk}
PKB Polski w I kwartale 2009 roku był najwyższy w Unii Europejskiej!
On Wed, 3 Jun 2009 20:50:20 +0000 (UTC), "Hans Kloss"
[...]

 coz, nie kazdy opanowal podstawy ekonomii w stopniu takim jak  prezes pisu. mu wystarczyl 2-tygodniowy kurs w klarysewie by  zostac expierdem w tej dziedzinie. przy jaroslawie rostowski  to niedouk i poparaniec. jakiez szczescie ma nasz kraj, ze  sa w nim tacy geniusze jak prezes. podziekujmy opatrznosci
 za ten wielki dar. oby "Polska rosla w sile..."

--

HeSk

http://miniurl.pl/glosludu
http://miniurl.pl/glosludu2

Data: 2009-06-03 22:42:43
Autor: jadrys
PKB Polski w I kwartale 2009 roku był naj wyższy w Unii Europejskiej!
Jarek orędownik PO pisze:

No i co ja z tego mam?  Jeszcze rok temu kupowałem banany po 2 zł.  A dzisiaj płacę po 6 zł.

Data: 2009-06-04 07:02:36
Autor: {heÂŽsk}
On Wed, 03 Jun 2009 22:42:43 +0200, jadrys <che@yahoo.com> wrote:

No i co ja z tego mam?  Jeszcze rok temu kupowałem banany po 2 zł. A dzisiaj płacę po 6 zł.

 skoro cie stac...

--

HeSk

http://miniurl.pl/glosludu
http://miniurl.pl/glosludu2

Data: 2009-06-04 08:29:08
Autor: jadrys
{heÂŽsk} pisze:
[...]

Tak myślę że jeszcze z rok takiej "prosperity" i o bananach będę mógł tylko pomarzyć..

Data: 2009-06-04 18:32:50
Autor: {heÂŽsk}
On Thu, 04 Jun 2009 08:29:08 +0200, jadrys <che@yahoo.com> wrote:

>  skoro cie stac...
Tak myślę że jeszcze z rok takiej "prosperity" i o bananach będę mógł tylko pomarzyć..

 wiem, wiem. prezydent robi co moze by bylo gorzej...

--

HeSk

http://miniurl.pl/glosludu
http://miniurl.pl/glosludu2

Data: 2009-06-03 22:57:05
Autor: awe
PKB Polski w I kwartale 2009 roku był najwyższy w Unii Europejskiej!
A na Bialorusi 10%, a gdyby Tusk nie spal i nie klamal i wykorzystywal srodki unijne bedace do dyspozycji to mielibysmy 2 albo 3 razy wiekszy.
Mowilem nie wybierajcie PO bo nie bedzie CUDU, a wy jak zwykle macie pecha. Socjalizm pograzyliscie, pogrozyc chcecie kapitalizm
Nie wstyd wam?
awe

Data: 2009-06-04 01:34:31
Autor: Lorn
awe pisze:
A na Bialorusi 10%, a gdyby Tusk nie spal i nie klamal i wykorzystywal srodki unijne bedace do dyspozycji to mielibysmy 2 albo 3 razy wiekszy.

Czerpiesz wiedzę z konferencji PiS`owskich ? :>

Mowilem nie wybierajcie PO bo nie bedzie CUDU, a wy jak zwykle macie pecha.

Uwierzyłeś w sondaże... Cudem bym tego nie nazwał, ale to jakiś postęp :)

Socjalizm pograzyliscie, pogrozyc chcecie kapitalizm
Nie wstyd wam?

Oj... No przykro mi, że Twój ulubiony, umiłowany i jedyny sprawiedliwy... socjalizm zrobił papa. :> Populistyczne hasełka PiS`u są Ci chyba bliskie? :> Wściekły moher dodaje pikanterii. :)

Data: 2009-06-04 08:48:11
Autor: awe

Użytkownik "Lorn" <ateagina@poczta.fm> napisał w wiadomości news:h070ak$5oo$1news.interia.pl...
awe pisze:
[...]

nie, o bialorusi wiem z netu, a poza tym sam to wieszczylem, po tym jak zobaczylem zdjecia. Czytajac kiedys GW myslalem ze tam po ulicach chodza biale niedziwiedzie i sa obozy koncentracyjne a o tym ze Tusk nie wykorzystuje srodkow unijnych z danych ze stron rzadowych, a przekladanie sie wydatkow na wzrost z ekonomii
awe

Data: 2009-06-04 07:02:35
Autor: {heÂŽsk}
PKB Polski w I kwartale 2009 roku był najwyższy w Unii Europejskiej!
On Wed, 3 Jun 2009 22:28:36 +0200, "Jarek orędownik PO"
<adres@email.pl> wrote:

PKB Polski w I kwartale 2009 roku wzrósł o 1,9 proc. rok do roku i był najwyższy w Unii Europejskiej - podał Eurostat.
Główny Urząd Statystyczny ujawnił niedawno, że wzrost PKB w I kwartale wyniósł 0,8 proc. [...]

 aj waj, aj waj. jakaz kleska braciszkow !

--

HeSk

http://miniurl.pl/glosludu
http://miniurl.pl/glosludu2