PKO bp i zmiana właściciela kona

Data: 2017-05-24 04:53:58
Autor: zuz9469
PKO bp i zmiana właściciela kona
Taka sytuacja:

Mąż i żona, mąż niedawno przeszedł na emeryturę. Kilka miesięcy temu dodatkowo założył osobiście konto ROR w PKO BP (tym polskim). Osobiście to znaczy na siebie, bez dodatkowych osób. Dodatkowo, to znaczy, że przez wiele lat używał ROR w innym banku.

Niestety, nagle mąż zmarł :(

Co żona może zrobić?

Najlepsza sytuacja: zachować numer konta, które jest m.in. powiązane z Allegro. Da się zrobić jakąś "migrację" tego konta na żonę?

Co jej podpowiedzieć, jak pomóc?

Pozdrawiam.

Zuzia.

Data: 2017-05-24 04:58:38
Autor: zuz9469
W dniu środa, 24 maja 2017 13:54:00 UTC+2 użytkownik zuz...@gmail..com napisał:
[...]

Przepraszam, za dużo myśli, trochę kiepsko funkcjonuję.

Jeszcze pytanie:

Jeśli nie da się "przeinaczyć" konta na inną osobę, to co się dzieje? Jak długo działa takie konto?
Obie osoby z niego korzystały, zdrapek jeszcze trochę zostało.

Zuzia.

Data: 2017-05-24 12:12:10
Autor: jureq
On Wed, 24 May 2017 04:58:38 -0700, zuz9469 wrote:

[...]

Jeśli nie było zapisu na wypadek śmierci, to załatwić sprawę spadku i wtedy otrzyma zawartość konta.
Formalnie rzecz biorąc jeśli na koncie były środki objęte wspólnotą majątkową, to połowa ich należy do niej poza spadkiem. Ale w praktyce banki mają to gdzieś i na tej podstawie bez spadku raczej nic z banku nie uzyska.

Najlepsza sytuacja: zachować numer konta, które jest m.in. powiązane z
Allegro.

Niewykonalne.

Da się zrobić jakąś "migrację" tego konta na żonę?

Nie.

Co jej podpowiedzieć, jak pomóc?

Jeśli nie da się "przeinaczyć" konta na inną osobę, to co się dzieje?
Jak długo działa takie konto?

Aż bank dowie się, że właściciel nie żyje. I jeszcze dłużej.

Obie osoby z niego korzystały, zdrapek jeszcze trochę zostało.

Nie przyznawać się do tego. I w żadnym wypadku nie korzystać po śmierci. Dawniej często rodziny wypłacały pieniądze z takich kont martwych osób i jakoś to przechodziło. Obecnie wiele banków w procedurach dla pracowników ma zapisane sprawdzanie czy po dacie śmierci nie było jakichś operacji i jeśli były to informują prokuraturę o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.

Data: 2017-05-24 17:12:06
Autor: ąćęłńóśźż
PKO bp i zmiana właściciela kona
A jakiego?

-- -- -
informują prokuraturę o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.

Data: 2017-05-28 15:26:59
Autor: Marek
On 24 May 2017 12:12:10 GMT, jureq <jureq@Xusun.to.z.adresu.Xop.pl> wrote:
jeśli były to informują prokuraturę o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.

jasne, a więzienia są pełne tych co wyplacili po zgonie.

--
Marek

Data: 2017-05-29 00:03:47
Autor: Pete
W dniu 2017-05-28 o 15:26, Marek pisze:
On 24 May 2017 12:12:10 GMT, jureq <jureq@Xusun.to.z.adresu.Xop.pl> wrote:
jeśli były to informują prokuraturę o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.

jasne, a więzienia są pełne tych co wyplacili po zgonie.

No a kto jest w takiej sytuacji poszkodowany? Bank czy spadkobierca?
Kto ma ścigać tego kogoś?

--
Pete

Data: 2017-05-29 06:46:13
Autor: jureq
On Mon, 29 May 2017 00:03:47 +0200, Pete wrote:

[...]

Poszkodowany jest bank. I w bankach krążą opowieści Jakie to kwoty musiały banki z tego powodu wypłacić "ze swoich środków" spadkobiercom. Później bank stara się to dozyskać od tego kto wypłacił. Jeśli może ustalić jego tożsamość. Czasami jedynym możliwym sposobem jest zgłoszenie przestępstwa.

Data: 2017-05-29 11:07:55
Autor: Pete
W dniu 2017-05-29 o 08:46, jureq pisze:
[...]

Na pewno?
Bo będę musiał to przećwiczyć. Pełnomocnik wyczyścił konto miesiąc po zgonie spadkodawcy.

--
Pete

Data: 2017-05-29 20:06:20
Autor: radekp@konto.pl
PKO bp i zmiana właściciela kona
Mon, 29 May 2017 11:07:55 +0200, w <oggodb$osl$1@node2.news.atman.pl>, Pete
<nobody@nowhere.com> napisał(-a):

Na pewno?
Bo będę musiał to przećwiczyć. Pełnomocnik wyczyścił konto miesiąc po zgonie spadkodawcy.

A pełnomocnik jest spadkobiercą?

Data: 2017-05-29 21:50:42
Autor: 007
Pete w <news:oghti9$tek$2node2.news.atman.pl>:

[...]

Bez znaczenia, na ile wyczyścił i w imieniu którego ze spadkobiercy na
korzyść ilu spadkobierców poczynił działania.

--
'Tom N'

Data: 2017-05-29 22:10:39
Autor: radekp@konto.pl
PKO bp i zmiana właściciela kona
Mon, 29 May 2017 21:50:42 +0200, w
<170529.215042.pbb.104.95@int.dyndns.org.invalid.170529.invalid>, 007
<news@intf.dyndns.org.invalid> napisał(-a):

Pete w <news:oghti9$tek$2node2.news.atman.pl>:

> Nie jest

Bez znaczenia, na ile wyczyścił i w imieniu którego ze spadkobiercy na
korzyść ilu spadkobierców poczynił działania.

Ma znaczenie. Jeżeli jest spadkobiercą, to pieniądze są jego.
Czy raczej roszczenie o wypłatę :) Które sobie zaspokoił :)

Data: 2017-05-30 07:35:56
Autor: Pete
W dniu 2017-05-29 o 21:50, 007 pisze:
[...]

Działał w swoim imieniu na szkodę wszystkich spadkobierców.

--
Pete

Data: 2017-05-30 13:18:02
Autor: radekp@konto.pl
PKO bp i zmiana właściciela kona
Tue, 30 May 2017 07:35:56 +0200, w <ogj0bs$vf8$2@node1.news.atman.pl>, Pete

> korzyść ilu spadkobierców poczynił działania.

Działał w swoim imieniu na szkodę wszystkich spadkobierców.

A to co innego. Na policję zgłoś, chociaż pewnie będą próbować ciebie zbyć.
Okazja do przetestowania asertywności :)

Data: 2017-05-30 14:21:00
Autor: Pete
W dniu 2017-05-30 o 13:18, radekp@konto.pl pisze:
[...]

Wolałbym, żeby to bank się bujał z policją i pełnomocnikiem. Pytanie, co prawo na to.
Na razie czekam na koniec sprawy spadkowej.

--
Pete

Data: 2017-05-29 22:09:36
Autor: radekp@konto.pl
PKO bp i zmiana właściciela kona
Mon, 29 May 2017 21:42:01 +0200, w <oghti9$tek$2@node2.news.atman.pl>, Pete
<nobody@nowhere.com> napisał(-a):

W dniu 2017-05-29 o 20:06, radekp@konto.pl pisze:
> Nie jest

Po prostu zgłoś przywłaszczenie na policję.

Data: 2017-05-30 07:35:02
Autor: Pete
W dniu 2017-05-29 o 22:09, radekp@konto.pl pisze:
[...]

Pytanie, czy poszkodowanym jest spadkobierca czy bank?

--
Pete

Data: 2017-05-30 13:18:59
Autor: radekp@konto.pl
PKO bp i zmiana właściciela kona
Tue, 30 May 2017 07:35:02 +0200, w <ogj0a6$vf8$1@node1.news.atman.pl>, Pete
<nobody@nowhere.com> napisał(-a):

W dniu 2017-05-29 o 22:09, radekp@konto.pl pisze:

Pytanie, czy poszkodowanym jest spadkobierca czy bank?

Oczywiście, że spadkobierca.
Ale możesz zgłosić roszczenie do banku, ciekawe co odpowiedzą.

Data: 2017-05-29 21:47:59
Autor: 007
radekp@konto.pl w <news:cinoic5rdl0lk7j1oi0mgcsl58n108r0a54ax.com>:

[...]

Złe pytanie ;P

--
'Tom N'

Data: 2017-05-29 22:09:45
Autor: radekp@konto.pl
PKO bp i zmiana właściciela kona
Mon, 29 May 2017 21:47:59 +0200, w
<170529.214759.pbb.103.70@int.dyndns.org.invalid.170529.invalid>, 007
<news@intf.dyndns.org.invalid> napisał(-a):

radekp@konto.pl w <news:cinoic5rdl0lk7j1oi0mgcsl58n108r0a54ax.com>:

> A pełnomocnik jest spadkobiercą?

Złe pytanie ;P

Dobre.

Data: 2017-05-29 00:05:50
Autor: Animka
[...]

Umarł mąż (były, ale właściwie dalej mąż) mojej koleżanki. Córka od razu przelała pieniądze z jego konta na swoje, bo on zabezpieczył rodzinę, znały jego hasła itd. do konta.
Zapomniałam jej powiedzieć, że powinny iść do banków zamknąć konta (z aktem zgonu raczej), żeby Banki nie naliczały m-cznych opłat za prowadzenie kont.

--
animka

Data: 2017-05-29 20:07:08
Autor: radekp@konto.pl
PKO bp i zmiana właściciela kona
Mon, 29 May 2017 00:05:50 +0200, w <ogfhl3$gcg$1@news.icm.edu.pl>, Animka
<animka@tonieja.wp.pl> napisał(-a):

Zapomniałam jej powiedzieć, że powinny iść do banków zamknąć konta (z aktem zgonu raczej), żeby Banki nie naliczały m-cznych opłat za prowadzenie kont.

Anulują po przedstawieniu aktu zgonu.

Data: 2017-05-29 01:16:17
Autor: witek
On 5/24/2017 6:58 AM, zuz9469@gmail.com wrote:
[...]

Do momentu, kiedy bank jest nieświadomy nic się nie dzieje po stronie banku.
Co najwyżej spadkobiercy mogę mieć pretensje natury cywilnej  tudzież i karnej.

W momencie kiedy bank się dowiaduje o śmierci właściciela, konto zamyka (zazwyczaj) i czeka na spadkobierców z odpowiednimi papierkami o nabyciu spadku.

Data: 2017-05-24 14:03:47
Autor: janek z pola
zuz9469@gmail.com wrote:

[...]

To ja się trochę podepnę do pytania. Z tego co rozumiem, jeżeli małżeństwo miało wspólność majątkową, to rachunek założony w banku przez męża w czasie jak już był w małżeństwie jest automatycznie rachunkiem obu małżonków. Jak podchodzą do tego tematu banki? Np. w takiej szczególnej sytuacji jak jest podana powyżej.

--
Wysłane z pola.

Data: 2017-05-24 12:18:08
Autor: jureq
On Wed, 24 May 2017 14:03:47 +0200, janek z pola wrote:

[...]

Nie. Rachunek był rachunkiem zmarłego.
Istnieje tylko możliwość (nie pewność), że środki znajdujące się na tym rachunku należą do wspólnoty majątkowej.

Jak podchodzą do tego tematu banki?

Olewają. Bo nie mają żadnej prostej możliwości stwierdzenia czy środki są objęte wspólnotą majątkową czy nie. Ewentualnie jeśli wszystkie wpływy na rachunek pochodziły z renty/emerytury (oprzelew z ZUS) lub przelewów płacowych, to mogliby tak założyć.

Np. w takiej
szczególnej sytuacji jak jest podana powyżej.

A co szczególnego jest w tej sytuacji?

Data: 2017-05-24 14:21:56
Autor: radekp@konto.pl
PKO bp i zmiana właściciela kona
Wed, 24 May 2017 14:03:47 +0200, w <og3sr4$kfu$1@gioia.aioe.org>, janek z pola
<adres@email.pl> napisał(-a):

[...]

Rachunek to nie samochód.
Bank zamknie rachunek, gdy posiądzie wiedzę o zgonie.
Tam samo Allegro zamknie konto.

Co wy w ogóle kombinujecie i po co?
Żona niech założy nowe konto.

Data: 2017-05-29 01:18:18
Autor: witek
On 5/24/2017 7:03 AM, janek z pola wrote:
zuz9469@gmail.com wrote:

[...]

Nie. Rachunek jest jego, co najwyzej środki na nim mogę być wspólne.
Ale to już trzeba wykazać samemu.
By być może pieniądze były tylko jego.

  Jak
podchodzą do tego tematu banki? Np. w takiej szczególnej sytuacji jak jest
podana powyżej.

czekają na spadkobierców z postanowieniem o nabyciu spadku.

Data: 2017-05-29 10:55:29
Autor: Michał Jankowski
W dniu 29.05.2017 08:18, witek pisze:

co najwyzej środki na nim mogę być wspólne. Ale to już trzeba wykazać
samemu.

W jaki sposób i w jakim trybie można to wykazać? Powiedzmy, że wpływała
wyłącznie emerytura i na to są kwity. Co dalej? Gdzie iść? Co pisać?

   MJ

Data: 2017-05-24 17:13:32
Autor: ąćęłńóśźż
PKO bp i zmiana właściciela kona
I nie zrobił żony (ani nikogo innego) pełnomocnikiem do rachunku?

-- -- -
Osobiście to znaczy na siebie, bez dodatkowych osób.

Data: 2017-05-24 17:34:57
Autor: wiatrak
W dniu 2017-05-24 o 17:13, ąćęłńóśźż pisze:
I nie zrobił żony (ani nikogo innego) pełnomocnikiem do rachunku?

A jakie to ma znaczenie? Pełnomocnictwo wygasa z chwilą śmierci.

Data: 2017-05-29 01:19:47
Autor: witek
On 5/24/2017 10:34 AM, wiatrak wrote:
W dniu 2017-05-24 o 17:13, ąćęłńóśźż pisze:
I nie zrobił żony (ani nikogo innego) pełnomocnikiem do rachunku?

A jakie to ma znaczenie? Pełnomocnictwo wygasa z chwilą śmierci.

chyba, ze zapisano inaczej

Data: 2017-05-29 20:08:30
Autor: radekp@konto.pl
PKO bp i zmiana właściciela kona
Mon, 29 May 2017 01:19:47 -0500, w <oggebj$ett$4@dont-email.me>, witek
<witek7205@gazeta.pl> napisał(-a):

> A jakie to ma znaczenie? Pełnomocnictwo wygasa z chwilą śmierci.

chyba, ze zapisano inaczej

???
Pełnomocnictwo z mocy ustawy wygasa w chwili śmierci.

Data: 2017-05-29 20:33:33
Autor: 007

Chyba, że... http://www.kancelaria.lex.pl/czytaj/-/artykul/sn-pelnomocnik-moze-dzialac-po-smierci-mocodawcy-tylko-wyjatkowo-1

--
'Tom N'

Data: 2017-05-29 21:43:56
Autor: Pete
W dniu 2017-05-29 o 20:33, 007 pisze:
[...]

Nie dotyczy rachunków bankowych.

--
Pete

Data: 2017-05-29 21:57:58
Autor: 007
Pete w <news:oghtls$tek$3node2.news.atman.pl>:

[...]

Skąd wiedza, że w kolejnym wyroku SN nie orzeknie, ze dotyczy? Póki co
wskazał kierunki, bez zajmowanie sie detalami :P

--
'Tom N'

Data: 2017-05-29 22:14:34
Autor: radekp@konto.pl
PKO bp i zmiana właściciela kona
Mon, 29 May 2017 21:57:58 +0200, w
<170529.215758.pbb.105.50@int.dyndns.org.invalid.170529.invalid>, 007

> Nie dotyczy rachunków bankowych.

Skąd wiedza, że w kolejnym wyroku SN nie orzeknie, ze dotyczy? Póki co
wskazał kierunki, bez zajmowanie sie detalami :P

W przypadku rachunku bankowych jedynym działaniem pełnomocnika zgodnym z
interesem spadkobierców będzie odp**** się od nich, tj. od rachunków :)

Chyba, że spadkodawca miał np. akcje Petrolinvesta albo pozycje na Forexie, no
to wiadomo - trzeba sprzedać jak najszybciej :)). Ale to nie są rachunki
bankowe.

Data: 2017-05-29 22:35:39
Autor: 007
radekp@konto.pl w <news:260pic9ogjtc8hhv90kd7sakm6emej24ft4ax.com>:

[...]

No to (przepraszam), ale życzę ci zetknięcia z rzeczywistością -- bank nie
miał możliwości nie wypłacić kosztówm które zostały przedstawione -- mógł
ewentualnie próbowac podważyć, tylko po co miałby to robić

--
'Tom N'

Data: 2017-05-30 09:25:24
Autor: wiatrak
[...]

Bank w myśl artykułu 55 Prawa Bankowego wypłaca udokumentowane imiennymi fakturami wydatki poniesione w związku z pochówkiem zmarłego, dokonuje tej wypłaty z konta zmarłego. Ale pieniądze dostaje ten co zrobił pogrzeb, niekoniecznie pełnomocnik. Środki te nie wchodzą do masy spadkowej.

Do masy spadkowej nie wchodzi też kwota wynikająca z zapisu na wypadek śmierci. W tej chwili to chyba około 80 tysięcy.

Data: 2017-06-08 19:03:45
Autor: ąćęłńóśźż
PKO bp i zmiana właściciela kona
No własnie, czy możesz przytoczyć konkretną ustawę i artykuł (paragraf)? Ponieważ US (w Piasecznie) twierdzi, że masą spadkową jest wszystko to, co było na rachunku zmarłego w dniu śmierci, a co więcej dyrektor IS w W-wie podtrzymuje taką decyzję.

-- -- -
Środki te nie wchodzą do masy spadkowej.

Data: 2017-06-08 11:36:09
Autor: Dawid Rutkowski
PKO bp i zmiana właściciela kona
ZTCP to do masy spadkowej wchodzi wszystko - ale to nie oznacza, że tyle dostaną spadkobiercy, bo najpierw z masy spadkowej muszą sfinansować _odpowiedni_ pogrzeb. Do masy wchodzi też zasiłek pogrzebowy z ZUS, jeśli wypłacany był z ubezpieczenia zmarłego (bo na nieubezpieczonego członka najbliższej rodziny też można dostać, jeśli samemu ma się ubezpieczenie w ZUS i finansuje się pogrzeb - trzeba zbierać faktury - np. na fakturze za ubranie musi być napisane, że to dla zmarłego).

Data: 2017-06-08 20:46:56
Autor: 007
PKO bp i zmiana właściciela kona
Dawid Rutkowski w <news:856306f6-94ec-4f53-ae98-93a23ddc9255googlegroups.com>:

ZTCP

Wiesz co ten akronim oznacza?

<https://www.skef.pl/srodki-zgromadzone-na-rachunku-bankowym-a-smierc-jego-wlasciciela/>

--
'Tom N'

Data: 2017-06-08 12:11:20
Autor: Dawid Rutkowski
PKO bp i zmiana właściciela kona
Hmmm, więc to inna droga - że zwrot kosztów od banku może dostać ktoś, kto urządza pogrzeb, a nie jest spadkobiercą. W sumie to taka ścieżka na skróty, bo inaczej mógłby się domagać zwrotu dopiero od spadkobierców.
Tylko trzeba się spieszyć, żeby spadkobiercy nie byli w banku pierwsi - choć to może nie takie złe, sprawa o spadek może być dopiero pół roku po śmierci - ale u notariusza można chyba wcześniej...

Data: 2017-06-08 20:35:08
Autor: 007
ąćęłńóśźż w <news:ohc230$g6e$1node2.news.atman.pl>:

Środki te nie wchodzą do masy spadkowej.

Bo nie wchodzą, ale są opodatkowane...

No własnie, czy możesz

Czy możesz zachować minimum rozsądku i prosząc o pomoc zastosowac sie do
zasad cytowania?

[...]

Pokaż pisma, to może ktoś sie zlituje kmiotku

--
'Tom N'

Data: 2017-05-30 07:37:21
Autor: Pete
W dniu 2017-05-29 o 21:57, 007 pisze:
[...]

AFAIR prawo dopuszcza ważność pełnomocnictwa szczególnego po śmierci, ale nie przewiduje takich możliwości dla rachunków bankowych

--
Pete

Data: 2017-05-28 03:12:22
Autor: Animka
W dniu 2017-05-24 o 13:53, zuz9469@gmail.com pisze:
[...]

Ty jesteś z Banku?

Powiedz jej tylko, żeby poszła z aktem zgonu do Banku, ewentualnie także z testamentem.

--
animka

PKO bp i zmiana właściciela kona