Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   - PO - Wyparowaly-miliardy zl -na-Cyfrowa-szkole,

- PO - Wyparowaly-miliardy zl -na-Cyfrowa-szkole,

Data: 2015-12-10 04:13:48
Autor: zenek5534
- PO - Wyparowaly-miliardy zl -na-Cyfrowa-szkole,
Data: 2015-12-10 13:42:32
Autor: u2
- PO - Wyparowaly-miliardy zl -na-Cyfrowa-szkole,
W dniu 2015-12-10 o 13:13, zenek5534@gmail.com pisze:
http://wiadomosci.wp.pl/kat,1329,title,Wyparowaly-miliardy-na-Cyfrowa-szkole,wid,18030234,wiadomosc.html



Wyparowa艂y miliardy na "Cyfrow膮 szko艂臋"

Na informatyzacj臋 o艣wiaty z unijnej kasy do Polski mia艂o trafi膰 do 2020 r. 4,3 mld z艂. Jak wynika z wylicze艅 ekspert贸w, b臋dzie to zaledwie 864 mln z艂. MEN nie wiedzia艂o, gdzie i jak zdoby膰 ich wi臋cej - pisze Artur Grabek w nowym numerze tygodnika "Wprost".
Przekazanie uczniom laptop贸w, zakupionych w ramach programu "Cyfrowa szko艂a" Przekazanie uczniom laptop贸w, zakupionych w ramach programu "Cyfrowa szko艂a" (Pawe艂 Ma艂ecki / Agencja Gazeta
)
Cyfryzacja szk贸艂 mo偶e by膰 tematem pierwszego spotkania nowych w艂adz resortu edukacji z doradzaj膮cym mu zespo艂em ekspert贸w z Rady ds. Informatyzacji Edukacji. Ma si臋 ono odby膰 w tym tygodniu. Pow贸d? Perspektywa cyfryzacji plac贸wek edukacji za unijne 艣rodki wydaje si臋 coraz mniej prawdopodobna. Z zapowiadanej na ten cel puli pieni臋dzy do szk贸艂 trafi jedynie 20 proc. A mia艂o by膰 inaczej.

Pod koniec czerwca 2014 r. 贸wczesna minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska jedzie do Wroc艂awia przygl膮da膰 si臋 testom e-podr臋cznik贸w, powstaj膮cych na jednej z tamtejszych uczelni. Po prezentacji opowiada dziennikarzom o wizji cyfrowej szko艂y i zapowiada, 偶e marsza艂kowie wojew贸dztw w ramach nowej unijnej perspektywy finansowej (2014-2020) otrzymaj膮 4,3 mld z艂 na "doinformatyzowanie"; szk贸艂. - 呕eby e-podr臋czniki mog艂y zaistnie膰 w sensie faktycznym, to musi by膰 sie膰 szerokopasmowa, komputery, laptopy, trzeba na czym艣 pracowa膰. Mam nadziej臋, 偶e te pieni膮dze powinny pozwoli膰 polskiej szkole przej艣膰 od podr臋cznika do e-podr臋cznika - m贸wi wtedy Kluzik-Rostkowska.

Ta deklaracja to potwierdzenie za艂o偶e艅 przygotowanych przez resort edukacji jeszcze pod koniec 2013 r. W wytycznych dotycz膮cych realizacji dzia艂a艅: 鈥瀂akup sprz臋tu ICT, wg standard贸w uj臋tych w programie rz膮dowym 禄Cyfrowa szko艂a芦鈥 oraz 鈥濺ozwijanie umiej臋tno艣ci wykorzystania nowoczesnych technologii w nauczaniu wszystkich przedmiot贸w鈥 czytamy, 偶e na to pierwsze przedsi臋wzi臋cie planowana jest kwota 4,2 mld z艂, na drugie 100 mln z艂.

Daleko za Europ膮

Ministerialni urz臋dnicy w swoich rekomendacjach przekonuj膮, 偶e te dzia艂ania s膮 niezb臋dne dla rozwoju spo艂eczno-gospodarczego. 鈥瀂wi臋kszenie roli wiedzy i innowacyjno艣ci uwa偶ane jest za si艂臋 nap臋dow膮 gospodarki Unii Europejskiej na rynkach 艣wiatowych. Podkre艣la si臋, 偶e przygotowanie dzieci i m艂odzie偶y do korzystania z technologii cyfrowych rozszerza ich mo偶liwo艣ci funkcjonowania w p贸藕niejszym 偶yciu spo艂eczno-zawodowym鈥. Cyfryzacja ma poprawi膰 tak偶e jako艣膰 kszta艂cenia polskich szk贸艂: 鈥濳luczowym dzia艂aniem dla poprawy kompetencji cyfrowych m艂odzie偶y jest przede wszystkim doskonalenie umiej臋tno艣ci nauczycieli w celu stosowania w wi臋kszym stopniu interaktywnych metod pracy w nauczaniu wszystkich przedmiot贸w, nie tylko informatyki鈥.

Jest jeszcze diagnoza stanu obecnego. 鈥濴iczba uczni贸w przypadaj膮cych na jeden komputer w szko艂ach dla dzieci i m艂odzie偶y wynosi 8,97, a na jeden komputer z dost臋pem do internetu 9,35, co jest stanem dalece niezadowalaj膮cym i daleko odbiegaj膮cym od 艣rednich wska藕nik贸w europejskich. Ponadto na jedn膮 szko艂臋 przypada 艣rednio 1 tablica interaktywna i 2,5 projektora multimedialnego鈥 鈥 argumentuj膮 urz臋dnicy MEN.

To mia艂o si臋 zmieni膰. Miliardy z艂otych mia艂y przenie艣膰 szko艂臋 z epoki kredy i tablicy do ery cyfrowej. Szko艂y wyposa偶one w szerokopasmowy internet, dysponuj膮ce dost臋pem do szerokich zasob贸w multimedialnych, z nauczycielami przeszkolonymi do prowadzenia zaj臋膰 z wykorzystaniem nowoczesnych technologii cyfrowych i b臋d膮cych w sta艂ym kontakcie online z rodzicami i podopiecznymi, mia艂y zaoferowa膰 uczniom edukacj臋 na miar臋 XXI w. Tyle teoria. Jak to wygl膮da w praktyce?

Skromne dzia艂ania

鈥濿prost鈥 dotar艂 do analizy przeprowadzonej przez Rad臋 ds. Informatyzacji Edukacji, dotycz膮cej tego, ile faktycznie pieni臋dzy trafi na informatyzacj臋 polskich szk贸艂. Eksperci przyjrzeli si臋 regionalnym programom operacyjnym (RPO). To plany opisuj膮ce dzia艂ania poszczeg贸lnych samorz膮d贸w wojew贸dzkich w ramach 艣rodk贸w unijnych, a m贸wi膮c wprost informacja o tym ile unijnych pieni臋dzy i na co postanowili wyda膰 marsza艂kowie poszczeg贸lnych wojew贸dztw. Jak si臋 okazuje 鈥濩yfrowa szko艂a鈥 wbrew zapowiedziom MEN nie okaza艂a priorytetem.

planach wszystkich 16 wojew贸dztw za艂o偶ono doposa偶enie w sprz臋t informatyczny 2033 szk贸艂 z przesz艂o 33 tys. plac贸wek, czyli jedynie 6 proc. wszystkich. W tym samym okresie, czyli do roku 2020, marsza艂kowie za艂o偶yli przeszkolenie ok. 12 tys. nauczycieli z grupy ok. 500 tys. pedagog贸w, czyli ok. 2,5 proc. og贸艂u. Dla przyk艂adu na Podlasiu programem 鈥濩yfrowej szko艂y鈥 zostan膮 obj臋te 73 szko艂y i 511 nauczycieli, na Mazowszu 313 szk贸艂, ale tylko 327 pedagog贸w.

Zdzis艂aw Nowakowski, sekretarz Rady, wylicza, 偶e zgodnie z rz膮dowymi wytycznymi informatyzacja jednej szko艂y, w zale偶no艣ci od jej wielko艣ci, to albo 140 tys. dla ma艂ej szko艂y do 300 uczni贸w, albo 200 tys. dla plac贸wki wi臋kszej, czyli takiej, kt贸ra ma wi臋cej ni偶 300 uczni贸w. 艢rednio jest to 170 tys. z艂 na szko艂臋. 鈥 Gdy przemno偶ymy to przez 2033 szko艂y, otrzymamy kwot臋 345,6 mln z艂. Kolejne 518 mln z艂 to wydatki zwi膮zane z kosztem szkole艅 nauczycieli, rozwijaniem kompetencji cyfrowych uczni贸w, w tym tak偶e nauk膮 programowania, stworzeniem wirtualnych 艣rodowisk edukacyjnych i administracyjnych czy te偶 przygotowaniem e-zasob贸w dla uczni贸w i nauczycieli 鈥 wylicza Nowakowski. W sumie daje to kwot臋 ok. 864 mln z艂.

Nie ten fundusz

Gdzie jest reszta obiecanych 艣rodk贸w? Problem polega na tym, 偶e Ministerstwo Edukacji umie艣ci艂o projekt 鈥濩yfrowej szko艂y鈥 w priorytecie zwi膮zanym z dost臋pem do dobrej jako艣ci edukacji og贸lnej 鈥 realizowanym z Europejskiego Funduszu Spo艂ecznego. Ten fundusz jest g艂贸wnie przeznaczony na tzw. 鈥瀌zia艂ania mi臋kkie鈥, czyli np. na szkolenia nauczycieli czy zaj臋cia dodatkowe dla uczni贸w. Mo偶liwo艣膰 zakupu 艣rodk贸w trwa艂ych, zwi膮zanych z doposa偶eniem szk贸艂 w sprz臋t komputerowy oraz infrastruktur臋 teleinformatyczn膮, jest mocno ograniczona 鈥 Rada wielokrotnie informowa艂a kierownictwo resortu edukacji, 偶e z tej puli 艣rodk贸w nie da si臋 wygospodarowa膰 sumy na cyfryzacj臋 szk贸艂 jak膮 planowa艂o wyda膰 MEN 鈥 m贸wi Nowakowski. Na to na艂o偶y艂 si臋 jeszcze jeden problem. Do RPO resort edukacji wrzuca艂 tak偶e inne wa偶ne projekty edukacyjne, takie jak rozw贸j szkolnictwa zawodowego czy sieci przedszkolnej. Marsza艂kowie musieli z czego艣 ci膮膰.

Ale jak przekonuje Krzysztof G艂omb, prezes Stowarzyszenia 鈥濵iasta w Internecie鈥, kt贸re od blisko 20 lat dzia艂a na rzecz rozwoju spo艂ecze艅stwa informacyjnego, by艂a szansa na pozyskanie unijnych pieni臋dzy na cyfryzacj臋 szk贸艂. 鈥 Skutecznie zrobi艂 to samorz膮d Ma艂opolski, kt贸ry zaaplikowa艂 o 艣rodki z funduszu rozwoju regionalnego i otrzyma艂 je na zakup informatycznej infrastruktury. Wystarczy艂oby, 偶eby z podobn膮 inicjatyw膮 wyst膮pi艂 polski rz膮d. Tymczasem resort edukacji upiera艂 si臋, 偶e nie jest to mo偶liwe 鈥 m贸wi G艂omb. Dodaje, 偶e centralne rozwi膮zanie realizowane przez Ministerstwo Edukacji by艂oby o tyle korzystne, 偶e wprowadzi艂oby jeden standard do wszystkich szk贸艂. 鈥 Skoro w Polsce polityka edukacyjna regulowana jest centralnie, to logiczne wydaje si臋, 偶e proces cyfryzacji tak偶e powinien si臋 odbywa膰 w ten spos贸b 鈥 zaznacza. O komentarz w tej sprawie poprosili艣my by艂膮 minister edukacji Joann臋 Kluzik-Rostkowsk膮. Nie odpowiedzia艂a na nasz膮 pro艣b臋.

Potrzebny projekt rz膮dowy

To nie pierwsza pora偶ka pr贸by cyfryzacji polskiej szko艂y. Ostatnio tak膮 pr贸b臋 podj臋to w 2012 r. Rz膮d wtedy planowa艂 doposa偶y膰 w sprz臋t komputerowy szko艂y podstawowe. W gr臋 wchodzi艂o ponad 1,7 mld z艂. Program nie ruszy艂. 脫wczesna wiceminister edukacji Joanna Berdzik nie potrafi艂a wyt艂umaczy膰 resortowi finans贸w, jakie zyski b臋d膮 mieli z tego uczniowie. MEN otrzyma艂 ok. 45 mln z艂 na przeprowadzenie pilota偶u.

Jego wyniki pokazuj膮, 偶e w tej sprawie jest sporo do zrobienia. Przede wszystkim w kwestii wyszkolenia nauczycieli, tak by potrafili wykorzystywa膰 technologie cyfrowe w trakcie prowadzenia zaj臋膰, bo to okaza艂o si臋 najs艂abszym elementem projektu. Eksperci apeluj膮 o stworzenie rz膮dowego projektu, kt贸ry nauczy艂by pedagog贸w korzysta膰 z nowoczesnych metod dydaktycznych, da艂 im cyfrowe zasoby, pod艂膮czy艂 szko艂y do szybkiego internetu, tak by mogli z nich korzysta膰. Szacuj膮 takie dzia艂ania na 10 mld z艂. Zapytali艣my MEN, czy rozwa偶a wprowadzenie takiego programu. Nie otrzymali艣my odpowiedzi.



--
General Skalski o zydach w UB :

"Rozanski, Zyd, kanalia najgorszego gatunku, razem z Brystigerowa, Fejginami, to wszystko (...) nie byli ludzie."

prof. PAN Krzysztof Jasiewicz o zydach :

"Zydow gubi brak umiaru we wszystkim i przekonanie, ze sa narodem
wybranym. Czuja sie oni upowaznieni do interpretowania wszystkiego,
takze doktryny katolickiej. Cokolwiek bysmy zrobili, i tak bedzie
poddane ich krytyce - za malo, ze zle, ze zbyt malo ofiarnie. W moim
najglebszym przekonaniu szkoda czasu na dialog z Zydami, bo on do
niczego nie prowadzi... Ludzi, ktorzy uzywaj膮 slow 'antysemita',
'antysemicki', nalezy traktowac jak ludzi niegodnych debaty, ktorzy
usiluja niszczyc innych, gdy brakuje argumentow merytorycznych. To oni
tworza mowe nienawisci".

Data: 2015-12-10 19:36:39
Autor: MarkWoydak
- PO - Wyparowaly-miliardy zl -na-Cyfrowa-szkole,
Uzytkownik <zenek5534@gmail.com> napisal w wiadomosci news:5af8e913-8dae-474d-bc3c-86af892a7baegooglegroups.com...
http://wiadomosci.wp.pl/kat,1329,title,Wyparowaly-miliardy-na-Cyfrowa-szkole,wid,18030234,wiadomosc.html

Pewnie poszly na ratowanie SKOK-體.

Mark Woydak

--

- PO - Wyparowaly-miliardy zl -na-Cyfrowa-szkole,

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona