Data: 2014-02-02 21:01:33 | |
Autor: Mark Woydak | |
PO i koleje kolesi體 | |
Platforma i koleje kolesi贸w, czyli co POzostanie? "Jaka kwota zosta艂a wyprowadzona z Inteko? Wed艂ug wst臋pnych szacunk贸w chodzi a偶 o 35 mln z艂" Kto wypompowa艂 35 milion贸w z艂otych z Inteko, sp贸艂ki-c贸rki Kolei 艢l膮skich? Tego na razie nie wiadomo. Po audycie TOR mo偶na powiedzie膰, 偶e mieli艣my do czynienia ze zorganizowan膮 form膮 kradzie偶y publicznych pieni臋dzy 鈥 stwierdza pose艂 PiS Jerzy Polaczek. Mamy do czynienia z du偶ym przest臋pstwem zwi膮zanym z wyprowadzaniem pieni臋dzy ze sp贸艂ki. To ordynarny skok na kas臋 publiczn膮. Nie tylko by艂y prezes Inteko powinien za to odpowiedzie膰, nie m贸g艂 tego przeprowadzi膰 w pojedynk臋. 鈥 powiedzia艂 Adrian Furgalski, cz艂onek zarz膮du Zespo艂u Doradc贸w Gospodarczych TOR, kt贸ra przeprowadza艂a audyt w sp贸艂ce Inteko. Dotar艂em do tego audytu. Jego lektura jest szokuj膮ca. W okresie zarz膮dzania Sp贸艂k膮 przez p. Witolda W. od dnia11 maja 2012 r. a偶 do dnia 26 sierpnia 2013 r., zawarto szereg niekorzystnych dla Sp贸艂ki um贸w, kt贸re ostatecznie doprowadzi艂y do katastrofalnej sytuacji finansowej Sp贸艂ki. 鈥 czytamy w dokumentach audytor贸w. Jaka kwota zosta艂a wyprowadzona z Inteko? Wed艂ug wst臋pnych szacunk贸w chodzi a偶 o 35 mln z艂. Trudno to dok艂adnie ustali膰, bo w dokumentacji firmy jest straszny ba艂agan. Finanse by艂y nierzetelnie prowadzone, a niekt贸re umowy zawierane ustnie. Na dodatek te same umowy by艂y tego samego dnia po kilka razy zawierane, po czym rozwi膮zywane. To wszystko zaciemnia obraz sytuacji. - dodaje S艂awomir Czura z ZDG TOR. Wed艂ug audytor贸w cz臋艣膰 dokument贸w zosta艂a zniszczona, 偶eby zatrze膰 艣lady. To przest臋pstwo, ale zapewne o najmniejszym ci臋偶arze gatunkowym. Cz臋艣膰 podmiot贸w, z kt贸rymi Inteko podpisa艂o umowy, zosta艂a powo艂ana przed dat膮 zawarcia um贸w, co dodatkowo mo偶e sugerowa膰, 偶e sp贸艂ki te zosta艂y powo艂ane na potrzeby zwi膮zane z zawarciem umowy z Inteko. Dotyczy to sp贸艂ek: Sulaco Propierties Polska Sp. z o.o. (m.in. wynajem samochod贸w s艂u偶bowych) oraz KOBA Systems Sp. z o.o. (system biletowy). Inteko sp贸艂ka z o.o. rozpocz臋艂a dzia艂alno艣膰 w czerwcu 2012 roku z kapita艂em zak艂adowym 鈥瀉偶鈥 50 tysi臋cy z艂otych, kt贸ry dzieli艂 si臋 na 500 udzia艂贸w. Podstawowym celem powo艂ania sp贸艂ki by艂o: Kreowanie innowacyjnych rozwi膮za艅 w zakresie infrastruktury i technologii kolejowych, w tym zw艂aszcza koordynacji& Klastra Innowacyjnych Technologii Kolejowych Po艂udniowej Polski. Sp贸艂ka co prawda z艂o偶y艂a dokumenty w ramach stara艅 o wsp贸艂finansowania projektu z funduszy UE, ale z uwagi na fakt niedostatecznego stopnia przygotowania tego dokumentu zosta艂 on odrzucony ju偶 na etapie wst臋pnej weryfikacji, bo wniosek nie spe艂nia艂 wymog贸w formalnych. Sam sobie prezesem Udzia艂owcami sp贸艂ki w momencie jej powstania by艂y Koleje 艢l膮skie oraz EPM Technologie. Niewiele. Dlatego kilka miesi臋cy p贸藕niej Inteko dokapitalizowa艂 jej prezes Witold W. poprzez swoj膮 w艂asn膮 sp贸艂k臋 EPM Technologie, kt贸ra obj臋艂a 20 proc. udzia艂贸w. Kapita艂 zak艂adowy zosta艂 podniesiony do kwoty 83 tysi臋cy z艂otych. P贸藕niej 23 proc. udzia艂贸w obj膮艂 Bart艂omiej Bando艂a. Mia艂 pom贸c w tworzeniu systemu biletowego. W pewnym momencie (dokapitalizowanie Inteko przez EPM Technologie) Koleje 艢l膮skie straci艂y pe艂n膮 kontrol臋 nad sp贸艂k膮, kt贸ra mia艂a odpowiada膰 za system zewn臋trznej sprzeda偶y bilet贸w Kolei 艢l膮skich (w automatach) oraz zakup taboru. Inteko to by艂 pomys艂 Marka Woracha, by艂ego prezesa Kolei 艢l膮skich. Chodzi艂o o to, 偶eby艣my si臋 mogli stara膰 o unijne dotacje na projekty zwi膮zane z informatyk膮 na kolei. Wyspecjalizowana sp贸艂ka mia艂a to u艂atwi膰. - m贸wi艂 w ubieg艂ym roku o kulisach powo艂aniu Inteko Adam Matusiewicz, by艂y marsza艂ek wojew贸dztwa 艣l膮skiego, kt贸ry przeszed艂 do historii jako 鈥濧dam Kolejarz鈥. Jednak jak si臋 okaza艂o podczas audytu, sp贸艂ka takich dotacji nie zdoby艂a. 艢ledczy b臋d膮 teraz musieli odpowiedzie膰 na pytanie: Kto podsun膮艂 Worachowi, miernemu mened偶erowi, lecz膮cemu si臋 psychiatrycznie, kt贸ry bez sukces贸w zarz膮dza艂 kilkoma sp贸艂kami, taki model biznesowy? Witoldowi W., przed miesi膮cem prokuratura postawi艂a zarzuty 鈥 w艂a艣nie ze wzgl臋du na dzia艂alno艣膰 w Inteko. Kuriozalne jest to, 偶e Witold W. w sp贸艂ce nie pracowa艂 na etacie, ale otrzyma艂 umow臋 o doradztwo, co zrodzi艂o p贸藕niej konflikt interes贸w, bo w niekt贸rych wypadkach Witold W. reprezentowa艂 jednocze艣nie Inteko i EPM Technologie, w kt贸rej mia艂 udzia艂y. Prezes W. co miesi膮c wystawia艂 za swoje 鈥瀠s艂ugi鈥 faktur臋 na 12 tys. z艂otych netto miesi臋cznie. Jednak utworzona przez Koleje 艢l膮skie do m.in. zbudowania systemu sprzeda偶y bilet贸w i zakup贸w taboru sp贸艂ka Inteko 鈥瀠rwa艂a si臋 ze smyczy鈥. Jak? Wystarczy艂o w ostatnim kwartale 2012 roku odpowiednio zmieni膰 umow臋 sp贸艂ki, by maj膮ce formalnie wi臋kszo艣膰 w zgromadzeniu wsp贸lnik贸w K艢 straci艂y wp艂yw na to, co wyrabia ich 鈥瀋贸rka鈥. Jak to si臋 jednak sta艂o, 偶e 贸wczesny zarz膮d Kolei 艢l膮skich dopu艣ci艂 do takiej skandalicznej sytuacji? Umowa za艂o偶ycielska sp贸艂ki Inteko by艂a tak sformu艂owana, 偶e pomimo posiadania przez Koleje 艢l膮skie wi臋kszo艣ci g艂os贸w na Walnym Zgromadzeniu nie by艂y one w stanie samodzielnie podj膮膰 偶adnej decyzji, w tym decyzji dotycz膮cych sk艂adu organ贸w Sp贸艂ki. Jazda bez trzymanki Inteko nie mia艂o pieni臋dzy na zakup poci膮g贸w. Fundusze planowa艂a zdoby膰 z emisji obligacji i zaci膮gni臋tych kredyt贸w. Inteko wyemitowa艂o obligacje na kwot臋 26 mln z艂, z czego sp艂aci艂o tylko 6 mln z艂. Kwota niezap艂aconych kredyt贸w wynosi 11,7 mln z艂. W sp艂at臋 zobowi膮za艅 zosta艂o uwik艂ane kontrolowane przez urz膮d marsza艂kowski G贸rno艣l膮skie Przedsi臋biorstwo Wodoci膮g贸w, kt贸re por臋czy艂o sp艂at臋 obligacji i kredyt贸w. Zadzia艂a艂 uk艂ad partyjno-personalny. W ko艅cu okaza艂o si臋, 偶e Inteko nie ma poci膮g贸w ani pieni臋dzy, a GPW zosta艂o z ogromnym d艂ugiem. Ostatni膮 emisj臋 obligacji opiewaj膮c膮 na kwot臋 20 mln z艂 obj臋艂a jedna ze sp贸艂ek samorz膮du wojew贸dztwa - Fundusz G贸rno艣l膮ski. Ich por臋czycielem zosta艂o r贸wnie偶 nale偶膮ce do marsza艂ka G贸rno艣l膮skie Przedsi臋biorstwo Wodoci膮g贸w, kt贸rego Jaros艂aw Kania, 贸wczesny prezes nadal jest prominentnym dzia艂aczem Platformy Obywatelskiej. Sp贸艂ka Inteko zbudowa艂a dla Kolei 艢l膮skich system sprzeda偶y bilet贸w, zaopatrzy艂a firm臋 w samochody i mia艂a dostarczy膰 u偶ywane poci膮gi spalinowe. Zabezpieczeniem transakcji by艂y kupowane przez Inteko poci膮gi. Sp贸艂ka nie wykupi艂a jednak obligacji, a przej臋cie zastawionych poci膮g贸w okaza艂o si臋 w praktyce niemo偶liwe, bo nie mo偶na by艂o ustali膰 pe艂nego stanu ich w艂asno艣ci! Inteko podpisywa艂o bowiem z ich dostawc膮, sp贸艂k膮 Sigma Tabor, umowy zak艂adaj膮ce przew艂aszczanie poci膮g贸w wraz z zap艂at膮 pe艂nej nale偶no艣ci. Tymczasem wp艂acano zaliczki na kwot臋 wynosz膮c膮 jedynie cz臋艣膰 ceny. W sumie GPW straci艂o przez Inteko 31,8 mln z艂, z czego 11,8 mln z艂 z艂o偶y艂o si臋 na kaucj臋 pod zaci膮gni臋te przez Inteko kredyty. Jedynym 藕r贸d艂em realnych przychod贸w Inteko by艂 system sprzeda偶y bilet贸w zrealizowany i obs艂ugiwany na zlecenie Kolei 艢l膮skich Sp. z o.o. Z tego tytu艂u Inteko uzyskiwa艂o miesi臋cznie przych贸d w wysoko艣ci 100 tysi臋cy z艂 netto! 15 lipca 2013 r. zosta艂a podpisana umowa z KOBA Systems Sp. z o.o., w kt贸rej Prezesem Zarz膮du i jednym z wsp贸艂w艂a艣cicieli jest by艂y wsp贸lnik sp贸艂ki Inteko (23 proc. udzia艂贸w) 鈥揃art艂omiej Bando艂a. Obs艂uga systemu sprzeda偶y bilet贸w zosta艂a zlecona sp贸艂ce KOBA Systems Sp. z o.o. za kwot臋 36500,00 z艂 netto miesi臋cznie. Dodatkowo, na mocy aneksu z 12 sierpnia 2013 r., KOBA Systems otrzymywa膰 mia艂o dodatkowe wynagrodzenie za czynno艣ci zwi膮zane ze zbi贸rk膮 bilonu z biletomat贸w 鈥 np. zosta艂a upowa偶niona do odbioru bilonu z biletomat贸w (stanowi膮cego w艂asno艣膰 sp贸艂ki Koleje 艢l膮skie Sp. z o.o. 鈥 by艂a to cena za sprzedane bilety) oraz potr膮cania nale偶no艣ci KOBA Systems z tych 艣rodk贸w. Zawarcie powy偶szej umowy doprowadzi艂o do tego, 偶e ca艂o艣膰 koszt贸w zwi膮zana z leasingiem urz膮dze艅, oprogramowaniem itd. zosta艂a po stronie Inteko, za艣 przychody zosta艂y przerzucone na odr臋bn膮 sp贸艂k臋 (czyli KOBA). Audyt wykaza艂, 偶e system ten generuje co miesi膮c ponad 30 000,00 z艂 netto straty dla Inteko. Nie wiadomo, co sta艂o si臋 z kodem 藕r贸d艂owym systemu sprzeda偶y bilet贸w. Sukcesy kolejowe PO na 艢l膮sku doprowadzi艂y do totalnego zdemolowania systemu sprzeda偶y i dystrybucji bilet贸w. 艢l膮sk to jedyny region w Unii Europejskiej, gdzie bilety na poci膮gi dalekobie偶ne mo偶na kupi膰 tylko na 7 stacjach! 鈥 stwierdza pose艂 Jerzy Polaczek. Du偶o w膮tpliwo艣ci i zastrze偶e艅 natury formalno 鈥 prawnej, merytorycznej, biznesowej budz膮 umowy zawarte ze Sp贸艂k膮 Sigma Tabor Sp. z o.o. Audyt wykaza艂 przep艂yw maj膮tku i 艣rodk贸w finansowych pomi臋dzy sp贸艂kami, kt贸ry jest jednostronnie korzystny Sigma Tabor. Z naszych informacji wynika, 偶e CBA przygl膮da si臋 od d艂u偶szego czasu dzia艂alno艣ci Zbigniewa Majcherka, prezesa Sigma Tabor. Portal wnp.pl w obszernym artykule rok temu tak pisa艂 o Majcherku: Cz艂owiek o wysokiej inteligencji, elokwentny, potrafi膮cy przekonywa膰 - tak dzisiejszego prezesa Sigmy Tabor opisuje osoba, kt贸ra robi艂a z nim interesy i uwa偶a si臋 za poszkodowan膮. Sposoby prowadzenia dzia艂alno艣ci gospodarczej przez Zbigniewa Majcherka niejednokrotnie wzbudza艂y powa偶ne w膮tpliwo艣ci. S膮dy umarza艂y jednak tocz膮ce si臋 przeciwko niemu post臋powania (w tym co najmniej trzy w sprawach karnych, zwi膮zane z dzia艂aniem d艂u偶nika na szkod臋 wierzycieli), a organa skarbowo-podatkowe - post臋powania z tytu艂u zobowi膮za艅 podatk贸w, ce艂 i zaleg艂o艣ci do ZUS. Jednym s艂owem 鈥 Majcherek nie jest w biznesie (tak偶e kolejowym) postaci膮 anonimow膮. Tak偶e na 艢l膮sku: W 2004 r. Zbigniew Majcherek kupi艂 firm臋 Sigma sp. z o.o. w Lubinie, o kapitale zak艂adowym 100 tys. z艂. I spokojnie, z czyst膮 kart膮 kontynuowa艂 wsp贸艂prac臋 z nowymi przewo藕nikami kolejowymi. W Przedsi臋biorstwie Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem w Rybniku z艂o偶y艂 on, w imieniu Sigmy sp. z o.o, ofert臋 sprzeda偶y pi臋ciu lokomotyw - za 22 mln z艂. Wzi膮艂 zaliczk臋 14 mln, ze sporym po艣lizgiem dostarczy艂 tylko dwie. Do dzi艣 kolejni w艂a艣ciciele (PCC Rail Rybnik, a od 2009 r. - DB Schenker Rail) nie mog膮 wydoby膰 nale偶nych kwot i odszkodowa艅. 鈥 przypomina portal wnp.pl. Bank w Wo艂ominie Inteko ch臋tnie bra艂o kredyty, i r贸wnie g艂upio traci艂o na nich. Sp贸艂ka zap艂aci艂a dodatkowo Sp贸艂dzielczemu Bankowi Rzemios艂a i Rolnictwa w Wo艂ominie (SK Bank) 704 500 z艂. By艂o to bezzwrotne wpisowe w zwi膮zku z uzyskaniem kredyt贸w na kwot臋 prawie 12 mln z艂. Zgodnie ze statutem SK Bank przy zaci膮gni臋ciu kredytu lub po偶yczki, 鈥瀋z艂onek Banku obowi膮zany jest do uiszczenia wpisowego na poziomie 6 proc. kwoty po偶yczki b膮d藕 kredytu. Wpisowe nie podlega zwrotowi w przypadku ustania cz艂onkostwa鈥. 1 sierpnia 2013 r. z Mohmedem Al-Sahly (wyst臋powa艂 te偶 jako Maged Sahly) zawarto umow臋 o prac臋 na okres 6 miesi臋cy bez mo偶liwo艣ci wypowiedzenia! Al-Sahly zosta艂 zatrudniony na stanowisku rzecznika prasowego, jednak w dokumentacji prawnej i finansowej Inteko brakuje rozliczenia i odbioru jego us艂ug, nie ma te偶 艣ladu zakresu jego obowi膮zk贸w W Internecie mo偶na znale藕膰 tak膮 jego wizyt贸wk臋: Palesty艅czyk, mieszkaj膮cy w Polsce od 25 lat. Dziennikarz, pracuj膮cy dla medi贸w arabskich i polskich. T艂umacz literatury polskiej na arabski m.in. Le艣miana i Norwida. Poeta, marzyciel, podr贸偶nik, ale najlepiej czuje si臋 w Warszawie, gdzie zawsze ch臋tnie wraca. Ma wiele niewykorzystanych talent贸w, najgorszy z nich to taniec. Za to bra艂 pieni膮dze w Inteko? Kto za艂atwi艂 mu 鈥瀎uch臋鈥? Mo偶na 艣mia艂o postawi膰 tez臋, 偶e to nieprawid艂owo艣ci w Inteko, kt贸re objawi艂y si臋 w grudniu 2012 roku, kiedy to Koleje 艢l膮skie przej臋艂y ca艂o艣膰 regionalnych po艂膮cze艅 kolejowych w regionie, doprowadzi艂y do chaosu na 艣l膮skich torach. Funkcj臋 straci艂 wtedy nie tylko Marek Worach prezes K艢, ale r贸wnie偶 jego kolega - marsza艂ek Adam Matusiewicz. A przy okazji skompromitowana zosta艂a regionalna Platforma Obywatelska i jej 鈥瀔olesiostwo鈥. Szkoda tylko, 偶e za doj艣cie do takich wniosk贸w znowu zap艂acimy wszyscy, nie tylko wyborcy PO. Koleje 艢l膮skie nie zarabiaj膮. Jak poinformowa艂a Ewa Chorowska-Kasperlik, szefowa rady nadzorczej Kolei 艢l膮skich, strata za 2013 rok wyniesie oko艂o 59-60 mln z艂. Rok 2014, wed艂ug zapowiedzi przedstawicieli sp贸艂ki i urz臋du marsza艂kowskiego, Koleje 艢l膮skie maj膮 zamkn膮膰 na plusie. Ale w to nikt na 艢l膮sku nie wierzy. Wiadomo jedynie tyle, 偶e do przysz艂ego roku, roku wybor贸w parlamentarnych, Platforma Obywatelska nie mo偶e pozwoli膰 sobie na nast臋pn膮 kompromitacj臋, czyli upadek kolejowego kaprysu. Dlatego b臋dzie pokrywa膰 straty Kolei 艢l膮skich, kosztem wydatk贸w np. na kultur臋. Aby 偶y艂o si臋 lepiej鈥 Wszystkim? |
|