[Poszukuję] POH dla Socata TBM 700 lub 850

Data: 2010-07-15 04:25:52
Autor: Peak
[Poszukuję] POH dla Socata TBM 700 lub 850
Szukam podręcznika użytkownika (w miarę dokładnych danych - profile
aerodynamiczne, parametry silnika, rzuty z góry, boku i frontu itd...)
dla Socaty TBM 700 lub TBM 850, firma twierdzi, że jest to "poufne",
czego nie bardzo rozumiem.

Potrzebuje danych do zrobienia modelu dla symulatora X-plane.

Pozdrawiam.

Data: 2010-07-15 17:07:20
Autor: JasiekS

Użytkownik "Peak" <kpodsiadlo@gmail.com> napisał w wiadomości
[...]

Profili szukaj na tej stronie
http://www.ae.illinois.edu/m-selig/ads/aircraft.html

nasada skrzydła         RA 16-43
końcówka skrzydła    RA 13.3-43

Tutaj
http://www.newavex.com/pdf/tmb700.pdf
jest napisane
<quote>
The RA 16-43 airfoil chosen for the TBM 700 derives from the modern
series of airfoils designed by Aerospatiale and

are used on the ATR 42 and 72 regional transport.

</quote>

Według
http://www.tbm850.com/multimedia/articles/BCA_Apr07.pdf
są to modyfikacje profili z rodziny NACA 43000 opracowane przez
Aerospatiale dla ATR. Prawdopodobnie chodzi o rodzinę profili
laminarnych NACA 43, chociaż Selig (pierwszy link) podaje dla ATR-42
<quote>
[root] RA 1843 (NACA 43018 mod)
[tip] RA 1343 (NACA 43013 mod)
</quote>
co sugeruje klasyczne 'pięciocyfrowe' profile. Jeśli tak, to profil
miałby dosyć duży 'projektowy współczynnik Cz' (design lift coefficient)
bo aż 0.6.

--
JasiekS

Data: 2010-07-15 19:15:40
Autor: witi
[Poszukuję] POH dla Socata TBM 700 lub 850

Tutaj
http://www.newavex.com/pdf/tmb700.pdf

Może mi ktoś wyjaśnić, co ta SOKATA ma na lewym skrzydle?

pzdr

Data: 2010-07-15 19:19:00
Autor: witi
[Poszukuję] POH dla Socata TBM 700 lub 850
Oczywiście SOCATA

Data: 2010-07-15 21:13:24
Autor: JasiekS

Użytkownik "witi" <witiWYTNIJTO@onet.eu> napisał w wiadomości

> Tutaj
> http://www.newavex.com/pdf/tmb700.pdf

Może mi ktoś wyjaśnić, co ta SOKATA ma na lewym skrzydle?

Ja nie wiem (może radar?), ale oni
http://www.socata.eads.net/
wiedzą na pewno.

--
JasiekS

Data: 2010-07-15 23:49:47
Autor: witi
[Poszukuję] POH dla Socata TBM 700 lub 850
> Może mi ktoś wyjaśnić, co ta SOCATA ma na lewym skrzydle?

Ja nie wiem (może radar?), ale oni
http://www.socata.eads.net/
wiedzą na pewno.

A jak jest kompensowana asymetria oporu? Może skrzydła różnej długości/powierzchni?

pzdr

Data: 2010-07-16 08:55:37
Autor: JasiekS

Użytkownik "witi" <witi@onet.eu> napisał w wiadomości

> Ja nie wiem (może radar?), ale oni
> http://www.socata.eads.net/
> wiedzą na pewno.

A jak jest kompensowana asymetria oporu? Może skrzydła różnej
długości/powierzchni?

Zakładam, że żartujesz. Czy wyobrażasz sobie dwie (lub więcej) linie
produkcyjne dla skrzydeł bez i z dodatkową owiewką? Przyrost oporu
prawdopodobnie znikomy, a trymerek na sterze kierunku wystarczy w
zupełności.

--
JasiekS

Data: 2010-07-15 17:38:29
Autor: saturn5
[Poszukuję] POH dla Socata TBM 700 lub 850
firma twierdzi, ze jest to "poufne",
czego nie bardzo rozumiem.

Firma ma racje. I w zadnym POH nie ma takich informacji o profilu
aerodynamicznym. Czy widziales kiedys jakis POH? Sa tam zawarte wylacznie
informacje potrzebne pilotowi.

Data: 2010-07-15 14:40:19
Autor: Peak
On 15 Lip, 19:38, "saturn5 " <satu...@gazeta.SKASUJ-TO.pl> wrote:
> [...]

Firma ma racje. I w zadnym POH nie ma takich informacji o profilu
aerodynamicznym. Czy widziales kiedys jakis POH? Sa tam zawarte wylacznie

Profil aerodynamiczny - rozumiem. POH - widziałem. Kilka do Piperów.
Są tam i rzuty, i dość dokładne informacje o silniku, i przewidywane
osiągi, wszystkie ograniczenia, położenie środka ciężkości, jego
zmiana wraz z paliwem, załadowaniem itd... Socata nie chciała mi
udostępnić podręcznika.
Maksymalne wychylenia lotek czy orczyka znalazłem w certyfikacie
bodajże brazylijskim dla TBM 700 - nie mogę znaleźć dla 850. Powinno
być dostępne publicznie, czy to przypadek że jest w necie? Może FAA
publikuje takie rzeczy?
JasiekS wielkie dzięki za profile.

Data: 2010-07-16 09:04:48
Autor: JasiekS

[...]

W ostatnim linku z mojego postu jest artykuł z 'Business Commercial
Aviation' z kwietnia 2007 - właśnie n.t. TBM 850. Być może te informacje
wystarczą? Pod adresem http://www.socata.eads.net/ jest wejście do klubu
użytkowników SOCATA (różne typy), ale trzeba zarejestrować się. Tamże
można ściągnąć wybraną dokumentację (po zalogowaniu).

JasiekS wielkie dzięki za profile.

Nie ma sprawy. Zawsze do usług.

--
JasiekS

Data: 2010-07-16 00:20:23
Autor: Peak
POH dla Socata TBM 700 lub 850
On 16 Lip, 09:04, "JasiekS" <jasieks.no.s...@please.poczta.onet.pl>
wrote:
Użytkownik "Peak" <kpodsia...@gmail.com> napisał w wiadomościnews:6246d6b2-eb25-4377-a52a-fc79b91d7b5ft10g2000yqg.googlegroups.com...

> [...]

użytkowników SOCATA (różne typy), ale trzeba zarejestrować się. Tamże
można ściągnąć wybraną dokumentację (po zalogowaniu).

Prawdopodobnie wystarczą. A moje zdziwienie dotyczyło właśnie tego, że
Socata nie dała mi dostępu do klubu użytkowników - uczciwie napisałem,
czego potrzebuję, po co i tak dalej, po czym mi napisali, że dane są
"confidential" i że nie mogą mi do nich dać dostępu. Może się
przestraszyli tych profili.
Swoją drogą fajny samolot... tylko trochę drogi.

Pozdrawiam

Data: 2010-07-16 09:06:04
Autor: JasiekS
POH dla Socata TBM 700 lub 850

Użytkownik "Peak" <kpodsiadlo@gmail.com> napisał w wiadomości

JasiekS wielkie dzięki za profile.

PS: Jak dziecko ucieszyłem się z czysto lotniczego postu na grupie.

--
JasiekS

[Poszukuję] POH dla Socata TBM 700 lub 850