PRL przywróć nam Panie?

Data: 2011-09-08 16:38:03
Autor: stevep
PRL przywróć nam Panie?
# Dokładnie tak właśnie modliła się do Pana Boga, Matki Boskiej i  wszystkich Świętych, Pani Janka, pracująca w moich prawniczych,  burżujskich czasach jako gosposia, w mojej podwarszawskiej willi. Była  ledwie po czterdziestce, wraz z mężem wychowywała 2 synów, wtedy uczniów  szkoły podstawowej. Do mnie trafiła z polecenia kogoś znajomego, jako  bezrobotna, rozpaczliwie poszukująca pracy kobieta.

Tak naprawdę ”przez komunę” – nie potrafiła w zasadzie nic w domu zrobić.  Gotować, bo z mężem jedli wyłącznie w stołówkach zakładowych, zabierając  stamtąd jedzenie dla dzieci. Sprzątać, bo w jej małym pruszkowskim  mieszkanku robił porządki w niedzielę jej mąż, gdy ona z synami szła do  kościoła. Jako tako dawała sobie radę jedynie z zakupami, ale z tym też  było utrapienie, bo idąc tylko po masło, potrafiła wrócić po godzinie, nie  mogąc się oderwać od rozmowy ze sprzedawczynią. O polityce rzecz jasna.

Tolerowałem ją wyłącznie ze względu na syna, którego potrafiła odebrać ze  szkoły, nakarmić kanapkami z nutellą i przypilnować domu by go nie  wysadził w powietrze. Aha, umiała jeszcze włożyć rzeczy do pralki, ale bez  żadnej selekcji i zwracania uwagi na ostrzeżenia na metkach, zwłaszcza o  przeznaczeniu czegoś wyłącznie do ręcznego lub suchego, chemicznego  prania. Szybko pozbawiłem jej tego obowiązkowi, nie nadążając z  odkupywaniem zniszczonej eleganckiej i drogiej odzieży, wtedy niezbędnego  fetyszu mojego fachu.

Wracając do domu, wiele razy znajdowałem Panią Jankę szczerze i uczciwie  zapłakaną. Na początku udawałem że tego nie widzę, podejrzewając ją o  jakieś domowe kłopoty z mężem, od których rzecz jasna wolałem pozostać z  daleka. Syn zaś przysięgał, że w jakikolwiek sposób jej nie torturował,  zwłaszcza psychicznie, bo ”nie ma ona do tego niestety ani biernych ani  aktywnych kwalifikacji”.

W końcu postanowiłem rzecz całą ostatecznie wyjaśnić, ponieważ smażony  kurczak, którym mnie karmiła dzień w dzień (raz była to prawa, raz lewa  noga) był już zbyt słony od jej łez. Pani Janka aż nazbyt chętnie  otworzyła przede mną swą zgnębioną i sponiewieraną życiem duszę. Ona po  prostu płakała tak za komuną….

Wiedziałem że została objęta zbiorową redukcją w warszawskich Zakładach  im.Róży Luksemburg, ale nie rozumiałem jej tragedii, ponieważ u mnie  zarabiała dwa i pół raza więcej niż ”na fabryce”. Okazało się że nie o  pieniądze jej chodziło. Po pierwsze o godność, bo ”tam” była częścią  niewykształconego proletariatu, ale jednak rządzącego państwem. A u mnie  ”tylko służącą”, chociaż nikt nigdy jej tak nie nazwał, ani nie  potraktował. Ona sama jednak tak się czuła.

Jak sie okazało, praca u mnie była dla niej poniżającą niewolą, albowiem  musiała przychodzić do niej codziennie, a na etacie pracowała góra 10 dni,  w pozostałe będąc na pełnopłatnym zwolnieniu lekarskim na któreś dziecko.  A jak już zdarzyło jej się przyjechać na robotniczą Wolę, to w czasie  pracy zawsze zdążyła jeszcze zrobić zakupy, zjeść drugie śniadanie a potem  jeszcze obiad. No i mogła spokojnie pogadać z koleżankami (a taśma sobie  leciała…) a u mnie jest sama jak ten kołek.

Do tego miała jeszcze za darmo (za jakieś 50 złotych od osoby) rodzinne  wakacje w ośrodkach fabrycznych nad morzem i w górach. Jak się dobrze żyło  z kierownikiem i lekarzem rejonowym lub fabrycznym, można było mieć i 2  pełnopłatne miesiące urlopu.

Nie mówiąc także o wielu pożytecznych rzeczach które wynosiło się z  zakładu do domu, (w myśl popularnej za komuny dewizy: ”wszystko co większe  niż wesz, do domu bierz”) – choćby po to żeby je odsprzedać lub wymienić  na inne deficytowe dobra rynkowe.

Na koniec swoich szlochów, Pani Janka mnie pocieszyła: ”Ale to wszystko  jeszcze wróci, zobaczy Pan. I to już bardzo, bardzo niedługo. Bo ludzie  nie wytrzymają takiego poniżenia jakie mają dzisiaj. A jeszcze bardziej  tak nieludzkiej pracy. Ja się o to codziennie modlę tu u Pana jak tak sama  jestem, a w kościele co niedziela, na zakończenie mszy śpiewam (pod nosem  na wszelki wypadek) – komunę w Polsce racz przywrócić Panie…”

Rzadko bywam niegrzeczny wobec kobiet, wtedy jednak nie wytrzymałem i  prawie wrzasnąłem: ” Jeśli jeszcze raz usłyszę, że w czasie pracy u mnie  modli się Pani o powrót komuny i zobaczę z tego powodu łzy w Pani oczach,  zamiast szerokiego uśmiechu na mój widok, to z miejsca wyrzucę Panią na  zbitą mordę. Jasne? I proszę się w końcu kurwa wziąć porządnie do roboty”.

Od tej rozmowy, Pani Janka nabrała dużo większego szacunku do mnie, a  nawet do pracy. Nawet ją chyba trochę polubiła. W każdym razie nauczyła  się jeszcze smażyć mi kotlet schabowy. W końcu na szczęście sama odeszła,  gdy jej mąż założył prywatny (!!!) interes budowlany i potrzebował jej  do…”pilnowania rozwydrzonych przez komunę, leniwych roboli, słusznie  wylanych na zbity pysk z niewydajnych komunistycznych kombinatów…” #
Ze strony:
http://tiny.pl/h5vmr

--
stevep

Data: 2011-09-08 21:13:15
Autor: jadrys
PRL przywróć nam Panie?
W dniu 2011-09-08 16:38, stevep pisze:
# Dokładnie tak właśnie modliła się do Pana Boga, Matki Boskiej i wszystkich Świętych, Pani Janka,

Myślę że co najmniej polowa Polaków o to się modli.

Data: 2011-09-09 01:13:41
Autor: stevep
PRL przywr nam Panie?
Dnia 08-09-2011 o 21:13:15 jadrys <Che@yahoo.com> napisa(a):

W dniu 2011-09-08 16:38, stevep pisze:
# Dokadnie tak wanie modlia si do Pana Boga, Matki Boskiej i  wszystkich witych, Pani Janka,

Myl e co najmniej polowa Polakw o to si modli.

Wtpi, poowa pewnie nawet nie pamita PRL-u.

--
stevep
Uywam klienta poczty Opera Mail: http://www.opera.com/mail/

Data: 2011-09-09 20:59:41
Autor: jadrys
PRL przywróć nam Panie?
W dniu 2011-09-09 01:13, stevep pisze:
Dnia 08-09-2011 o 21:13:15 jadrys <Che@yahoo.com> napisał(a):

W dniu 2011-09-08 16:38, stevep pisze:
# Dokładnie tak właśnie modliła się do Pana Boga, Matki Boskiej i wszystkich Świętych, Pani Janka,

Myślę że co najmniej polowa Polaków o to się modli.

Wątpię, połowa pewnie nawet nie pamięta PRL-u.

Ale znoją go z opowieści ludzi starszych. I są to inne opowieści niż te płynące z propagandy mediów.

Data: 2011-09-10 02:14:03
Autor: stevep
PRL przywr nam Panie?
Dnia 09-09-2011 o 20:59:41 jadrys <Che@yahoo.com> napisa(a):

[...]

Ale znoj go z opowieci ludzi starszych. I s to inne opowieci ni te  pynce z propagandy mediw.

I naladuj tych starszych ludzi, skd mamy tyle negatywnych zachowa  jakby ywcem wzitych z PRL-u

Data: 2011-09-10 10:51:22
Autor: jadrys
PRL przywróć nam Panie?
W dniu 2011-09-10 02:14, stevep pisze:

Myślę że co najmniej polowa Polaków o to się modli.

Wątpię, połowa pewnie nawet nie pamięta PRL-u.

Ale znoją go z opowieści ludzi starszych. I są to inne opowieści niż te płynące z propagandy mediów.

I naśladują tych starszych ludzi, skąd mamy tyle negatywnych zachowań jakby żywcem wziętych z PRL-u

Większość z tych negatywnych zachowań to pochodna rozprzestrzeniania się u nas tzw. kultury zachodu.

Data: 2011-09-10 12:55:46
Autor: stevep
PRL przywr nam Panie?
Dnia 10-09-2011 o 10:51:22 jadrys <Che@yahoo.com> napisa(a):

[...]

Wikszo z tych negatywnych zachowa to pochodna rozprzestrzeniania si  u nas tzw. kultury zachodu.

G-no prawda, brak kultury zdecydowanie wschodni jak w tej piosence "Job  twoju ma, my kulturnyj narod ........"