Palił i gwałcił jako nieochrzczony, czy ju ż po?

Data: 2016-01-30 16:36:40
Autor: stevep
Palił i gwałcił jako nieochrzczony, czy ju ż po?
# Czy Mieszkowi, który doprowadził do chrztu Polski, należny jest hołd czy  tylko cześć? Nad tą kwestią pochylili się wczoraj członkowie izby wyższej  polskiego parlamentu.
Chcesz wiedzieć szybciej? Polub nas
Wczoraj w Senacie trwała dyskusja nad tym, czy Mieszko I zasługuje na hołd  czy tylko na cześć. Senatorowie pracowali nad uchwałą dot. uczczenia  polskiego księcia z okazji 1050. rocznicy chrztu Polski.

Okolicznościowa uchwała, która ma ustanowić rok 2016 rokiem jubileuszu  1050-lecia chrztu Polski zawierała, zdaniem niektórych senatorów,  kontrowersyjny zapis. "Senat oddaje hołd Mieszkowi I", mówił ów passus.  Sprawozdawca Robert Gaweł (PiS) przypominał, że w poprzednich latach Senat  oddawał hołd m.in. Zygmuntowi Krasińskiemu, Bolesławowi Prusowi czy gen.  Stanisławowi Maczkowi.
Niektórzy parlamentarzyści apelowali, by Senat nie oddawał Mieszkowi  hołdu, tylko cześć. Jak do tej pory, Senat uhonorował tym tylko jedną  osobę - marsz. Józefa Piłsudskiego. Pojawiły się w żartach pytania, czy  projekt zgodny jest z prawem unijnym.

- Mieszko I był raczej wątpliwej jakości chrześcijaninem - zaznaczył Jerzy  Wcisła z PO. - Przyjął chrześcijaństwo bardziej z powodów politycznych niż  moralnych czy etycznych - powiedział, apelując o nieoddawanie czci władcy.

- Możemy się zaledwie domyślać, jak zachowywał się Mieszko - wtórowała mu  jego partyjna koleżanka Barbara Zdrojewska. Jej zdaniem, mamy w  historiografii do czynienia z "mitologizacją postaci Mieszka". - Można  domniemywać, że był to zabijaka i zapewne palił, gwałcił - podkreślała. -  Czym innym jest wspominanie, a czym innym oddawanie czci człowiekowi, o  którym niewiele wiemy - dodała senatorka #
Ze strony:
http://skroc.pl/44f5d

--
  stevep
-- -- -

Data: 2016-01-30 08:17:00
Autor: Jakub A. Krzewicki
W dniu sobota, 30 stycznia 2016 16:36:54 UTC+1 użytkownik stevep napisał:
[...]

Przede wszystkim za Piastów chrześcijaństwo było religią magnatów. Lud i drobne
rycerstwo może i było formalnie zapisane do chrześcijan, ale de facto brało
udział w kulcie Białego Chrystusa może raz do roku w czasie wielkanocnym
i zapożyczyło posty (pod karą wybijania zębów). Dominująca była jednak wiara
rodzima, politeistyczna. Za Jagiełły pod Grunwaldem oprócz Bogurodzicy rycerze
śpiewali jak podają kroniki hymn do boga słońca. Wiara w słowiańskich bogów
przeważała w niektórych częściach Rzeczpospolitej Obojga Narodów (jak Mazowsze)
do początku XVII w. kiedy drobna szlachta grzebała swoich przodków w rycie
ciałopalnym na lechickich żalnikach. Dopiero kontrreformacja poważnie nadwątliła
wiarę rodzimą, tak, że trzymały się jej tylko w ukryciu nieliczne rodziny,
na podstawie których obyczajów i rytuałów została w XX w. zrekonstruowana.
Nie mam nic przeciwko łączeniu lechickich tradycji z elementami chrześcijaństwa,
to robią rodzimowiercy również w Rosji, którzy w dawnych czasach ukrywali
wśród siebie jako gości starochrześcijan sprzed reformy Nikona - ale należy
pamiętać, kto jest gospodarzem, a kto gościem. Już nie będę wypominał brutalnych
metod wprowadzania chrześcijaństwa wśród czołowych elit, bo były te metody
tylko do elit wodzowsko-kapłańskich ograniczone, wystarczy stwierdzenie, że
czciciele Chrystusa na ziemi Polskiej są gośćmi, którzy w różnych okresach
różnie się przysługiwali ojczyźnie Lechitów - wielekroć pożytecznie, innym razem
zaś szkodzili, dlatego jakiekolwiek przywileje można im przyznać tylko pod
warunkiem, że się od nich sporo serca wymaga w odniesieniu do Polaków.. Szacunek
musi być wzajemny.

Data: 2016-01-31 01:54:42
Autor: stevep
W dniu .01.2016 o 17:17 Jakub A. Krzewicki <patrick.o.hooligan@gmail.com>  pisze:

[...]

Eeee, a za Piastów byli magnaci?
--
  stevep
-- -- -

Data: 2016-01-30 18:45:46
Autor: Jakub A. Krzewicki
W dniu niedziela, 31 stycznia 2016 01:54:43 UTC+1 użytkownik stevep napisał:

> [...]
> warunkiem, że się od nich sporo serca wymaga w odniesieniu do Polaków.  > Szacunek

Możnowładcy? Od samego początku istniały bogate rody kapłanów i arystokracji
plemiennej, do których pacyfikacji użyto chrześcijaństwa. Sprowadzano też
chrześcijańskich arystokratów z zagranicy - Czech, Moraw, Danii, Niemiec.

Data: 2016-01-30 09:40:42
Autor: KOD mit uns
Dnia Sat, 30 Jan 2016 16:36:40 +0100, stevep napisał(a):

Chcesz wiedzieć szybciej? Polub nas

Skonczyla sie kasa od PO i GW zaczyna zebrac :-)))))
Dziadek, dlaczego jeszcze nie spisz? Do lozka sklerotyku!!!

Data: 2016-01-31 01:53:47
Autor: stevep
W dniu .01.2016 o 16:40 KOD mit uns <"KOD mit uns"@org.de> pisze:

Dnia Sat, 30 Jan 2016 16:36:40 +0100, stevep napisał(a):

Chcesz wiedzieć szybciej? Polub nas

Skonczyla sie kasa od PO i GW zaczyna zebrac :-)))))
Dziadek, dlaczego jeszcze nie spisz? Do lozka sklerotyku!!!

A ty czuwaj jako ORMO.
--
  stevep
-- -- -

Data: 2016-01-30 21:39:12
Autor: mkarwan
Palił i gwałcił jako nieochrzczony, czy już po?
From: stevep <stevep011@invalid.tkdami.net>
Newsgroups: pl.soc.polityka
Subject: =?iso-8859-2?B?UGFsabMgaSBnd2GzY2mzIGpha28gbmllb2Nocnpjem9ueSwgY3p5IGp1?=
 =?iso-8859-2?B?vyBwbz8=?=
Date: Sat, 30 Jan 2016 16:36:40 +0100

Palił i gwałcił jako nieochrzczony, czy ju ż po?