Pamiec DDR3 1600 dziala tylko na 1066

Data: 2010-11-24 10:22:23
Autor: ternyk
Pamiec DDR3 1600 dziala tylko na 1066
Hej,
Mam mały promlem z ustawieniem pamieci na komputerze: AMD 235e + MSI
785GM-E51 + 2x2 GB 1600 Kingston (KHX1600C9D3/2G). BIOS ustawia pamiec
na predkosc 1066 (widze to zaraz po uruchamieniu komputera), Gdy dam
na wieksza poprzez ratio FSB na 1333 lub 1600 i zapisze komputer
wylacza sie nagle i juz sie nie uruchamia. Musze zerowac CMOS zeby
powrocic do defaultowych ustawien. Dziwne jest tez, ze w BIOSie Memory-
Z pokazuje informacje o czestotliwosci pamieci 1333 zamiast
"fabrycznych" 1600.
W specyfikacji płyty jest napisane ze obsługuje: DDR3
800/1066/1333/1600*(OC), czyli powinno działać.
Co moze byc przyczyna takiego zachowania? Moze czegos nie rozumiem, za
co z gory przepraszam :)

--
pozdrowienia,
ternyk

Data: 2010-11-24 19:46:17
Autor: Doxent
Pamiec DDR3 1600 dziala tylko na 1066
Co moze byc przyczyna takiego zachowania? Moze czegos nie rozumiem, za
co z gory przepraszam :)

Generalnie procesory AMD obsługują max DDR3 1333. Powyżej to overclocking. Gdy ostatnio testowałem podobną konfigurację to nie szło inaczej jak 1066. Nie przejmowałbym się bo niższy zegar rekompensują lepsze timingi przez co ogólny transfer nie był taki niski.

Data: 2010-11-24 11:23:23
Autor: ternyk
On 24 Lis, 19:46, "Doxent" <dox...@gazeta.pl> wrote:
Co moze byc przyczyna takiego zachowania? Moze czegos nie rozumiem, za
co z gory przepraszam :)

Generalnie procesory AMD obs uguj max DDR3 1333. Powy ej to overclocking.
Gdy ostatnio testowa em podobn konfiguracj to nie sz o inaczej jak 1066.
Nie przejmowa bym si bo ni szy zegar rekompensuj lepsze timingi przez co
og lny transfer nie by taki niski.

Aha. To dziwne, bo przynajmniej bez problemu powinny chodzic na 1333.
Az tak mi nie przeszkadza, tylko jest zastanawiajace. A moze zasilacz
nie wyrabia z wiekszym napieciem? (Mam juz dosc leciwego Tagana 350W,
grafika i muzyka zintegrowana)

--
pozdrowienia,
ternyk

Data: 2010-11-24 20:52:22
Autor: Doxent
[...]

nie ma to wplywu. Pamieci ciagna moze pare W wiec zasilacz o ile sprawny jest bez znaczenia.

Data: 2010-11-24 22:18:29
Autor: Przemysław Ryk
Dnia Wed, 24 Nov 2010 11:23:23 -0800 (PST), ternyk napisał(a):

[...]

Czasami różnie wychodzi z danym połączeniem modułów pamięci i płyty. Na
służbowym kompie mam DFI LanParty P35-T2RS z czterema modułami Kingstone'a
DDR2-1066 2GB każdy. Za skurczybyka nie udało mi się ich uruchomić na 1066.
:-/

[ Life is simple, when you make choices and you don't look back.           ]
[                                                     (znalezione w sieci) ]

Data: 2010-11-24 20:17:58
Autor: ToMasz
Doxent pisze:
[...]

ja mam GA-880 i mam ustawione w biosie (DDR3-1600) na 1600 - działa bez
problemu. Wspomniane timingi jakoś trzeba ustawić czy bis sam to wykrywa
i konfiguruje?

ToMasz

PS a jak przestawiasz częstotliwość pamięci, to moze jakieś inne
parametry _też_ przestawiasz, i właśnie one powodują zwiechy?

Data: 2010-11-24 11:34:22
Autor: ternyk
Pamiec DDR3 1600 dziala tylko na 1066
On 24 Lis, 20:17, ToMasz <twitek4@.gazeta.pl> wrote:

PS a jak przestawiasz cz stotliwo pami ci, to moze jakie inne
parametry _te _ przestawiasz, i w a nie one powoduj zwiechy?

Nie, nie, tylko czestotliwosc pamieci zmieniam.

--
pozdrowienia,
ternyk

Data: 2010-11-24 20:33:30
Autor: Doxent
Pamiec DDR3 1600 dziala tylko na 1066
ja mam GA-880 i mam ustawione w biosie (DDR3-1600) na 1600 - działa bez
problemu. Wspomniane timingi jakoś trzeba ustawić czy bis sam to wykrywa
i konfiguruje?

jak masz dobry bios to ustawia on sobie sam timingi na podstawie tego co znajduje w konfiguracji pamięci SPD. W moim przypadku niestety musiałem się swoich starych ramów (Kingston KVR1333D3N9K2/4G) pozbyć bo płyta z nimi za boga nie współpracowała poprawnie (Asus P5Q3), podwójny restart przy 1 uruchomieniu już mnie denerwował więc zmieniłem właśnie na Kingstona KHX1600C9D3K2/4GX w dualu który domyślnie startuje na 1333 bez podwójnego startu i bez najmniejszych problemów z ustawieniami. Nie widzę sensu żyłowania na 1600 bo wtedy znowu komputer startowałby 2 razy przy 1 uruchomieniu.

Data: 2010-11-24 20:34:47
Autor: maX
Pamiec DDR3 1600 dziala tylko na 1066
Gdy ostatnio testowałem podobną konfigurację to nie szło
inaczej jak 1066.

Na Asusie 785 Evo działa bez problemu na 1333 pamięć Goodrama (1333), na fabrycznym biosie.

Tyle że jak ten moduł ma wpisane w SPD parametry tylko dla częstotliwości 1333 i 1600, to dla 1066 płyta ściągnie timingi z trybu 1333 i zamiast 1066@6-6-6 będzie 1066@9-9-9 (oczywiście można ręcznie skrócić timingi, ale to już trzeba umieć).

ja mam GA-880 i mam ustawione w biosie (DDR3-1600) na 1600 - działa bez
problemu.

To że ustawiłeś w biosie w biosie 1600 i nawet bios pokazuje że jest 1600 nie znaczy jeszcze że pamięć rzeczywiście chodzi na 1600 (upewnij się np. CPU-Z). Pozatym 880 to nowszy chipset niż 785 i jeśli w specyfikacji płyty pisze np. 1333/1600/2000*(OC), to znaczy że 1600 jest osiągalne normalnie, bez OC.

Wspomniane timingi jakoś trzeba ustawić czy bis sam to wykrywa
i konfiguruje?

Defaultowo w biosie timingi są z reguły AUTO lub "by SPD", czyli same się ustawią na właściwe wartości w zależności od wybranej częstotliwości.

Data: 2010-11-24 20:07:36
Autor: maX
Pamiec DDR3 1600 dziala tylko na 1066
W specyfikacji płyty jest napisane ze obsługuje: DDR3
800/1066/1333/1600*(OC), czyli powinno działać.

Lepsze płyty na 785 pozwalają wybrać do 1333 bez OC, ale tańsze modele 785-ek tryb 1333 mają już dostępny tylko jako OC. Twoja niby jest z tych lepszych, ale w praktyce może to być nieco inaczej. Czy na jednym module jest tak samo?
Wstaw najnowszy bios, może pomoże.

Data: 2010-11-24 11:19:44
Autor: ternyk
On 24 Lis, 20:07, "maX" <averwywa...@interia.pl> wrote:
> W specyfikacji p yty jest napisane ze obs uguje: DDR3
> 800/1066/1333/1600*(OC), czyli powinno dzia a .

Lepsze p yty na 785 pozwalaj wybra do 1333 bez OC, ale ta sze modele
785-ek tryb 1333 maj ju dost pny tylko jako OC. Twoja niby jest z tych
lepszych, ale w praktyce mo e to by nieco inaczej. Czy na jednym module
jest tak samo?
Wstaw najnowszy bios, mo e pomo e.

Dzieki. Na jednym module to samo niestety. BIOS mam najnowszy dostepny
dla plyty (ver. 2.A).

--
pozdrowienia,
ternyk

Data: 2010-11-24 22:01:41
Autor: m4rkiz
?Użytkownik "ternyk" <ternyk@gmail.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5e8709da-d805-44b9-907a-d701d39f7aac@n30g2000vbb.googlegroups.com...
[...]

napiecie musisz dac na 1.9 zeby uzyc max warosci

KHX1600C9D3/2G DDR3-1600, Non-ECC, Unbuffered DIMM 2GB 9-9-9-27 1.7-1.9V

Data: 2010-11-25 00:27:05
Autor: ternyk
On Nov 24, 11:01 pm, "m4rkiz" <a...@bb.cpl> wrote:
?Użytkownik "ternyk" <ter...@gmail.com> napisał w wiadomości grup

> [...]

napiecie musisz dac na 1.9 zeby uzyc max warosci

KHX1600C9D3/2G  DDR3-1600, Non-ECC, Unbuffered DIMM     2GB     9-9-9-27        1.7-1.9V

Tzn: zwiekszyc samo napiecie i ustawic czestotliwosc pamieci na AUTO
czy _rownoczesnie_ zmienic czestotliwosc pamieci (ratio) oraz
napiecie? Gdy sprawdzalem recznie jakie mozna ustawic napiecie to juz
przy 1.67 liczby zmienialy kolor na czerwony co wg helpu BIOSu jest
niebezpieczne, to czy nie przejmowac sie tym?

--
pozdrowienia,
ternyk

Data: 2010-11-25 08:25:55
Autor: ternyk

> [...]
> przy 1.67 liczby zmienialy kolor na czerwony co wg helpu BIOSu jest
> niebezpieczne, to czy nie przejmowac sie tym?

odpal sobie cpu-z, popatrz w zakladke spd, masz tam podane timingi
jedec - te wskocza automatycznie, masz tez podane timingi
epp - Enhanced Performance Profiles - dla ddr2 lub xmp - Extreme
Memory Profile dla ddr3, sa tez podane wartosci napiecia potrzebne
do prawidlowego dzialania tych profili

w twoim przypadku plyta albo nie obsluguje xmp albo trzeba je dodatkowo
wlaczyc - jezeli nie ma takiej opcji to ustaw z palca wartosci zgodne
z tym co masz podane w spd i juz

dodatkowe opcje moga byc dostepne po wejsciu do biosu i wcisnieciu
ctrl+f1 lub ctrl+f4

wartosc 1.9v jest podana na stronie producenta i pewnie na naklejce na
modulach wiec raczej nie ma sie co przejmowac kolorami w biosie

Udało się! Zmieniłem timingi recznie na te jakie podaje producent,
dałem napięcie 1.72 oraz ustawiłem odpowiednie FSB/DRAM ratio i
pamięci ładnie działają (jak na razie) na 1600. Jeszcze sie
zastanawiam, czy nie zmniejszyc do 1333, bo wg specyfikacji płyty 1600
to jest OC dla niej. Czy raczej jest to bezpieczne? Wole zeby dluzej
dzialal komp bez awarii niz bawic sie w overclocking.

Dzieki wielkie za wszystkie odpowiedzi w watku.

--
pozdrowienia,
ternyk

Data: 2010-11-25 17:57:10
Autor: m4rkiz
?Użytkownik "ternyk" <ternyk@gmail.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:6c4a56e0-0dfa-4955-9741-8783091665b0@u3g2000vbj.googlegroups.com...
[...]

skoro jest w specyfikacji plyty i pamieci to nie jest faktyczne OC tylko
cos co producent testuje i gwarantuje, nie ma sie czego bac

Data: 2010-11-25 20:44:23
Autor: Doxent
Pamiec DDR3 1600 dziala tylko na 1066

to jest OC dla niej. Czy raczej jest to bezpieczne? Wole zeby dluzej
dzialal komp bez awarii niz bawic sie w overclocking.

przetestuj. Generalnie w moim przypadku na starych kościach musiałem jechać na 1066 bo przy 1333 komputer zaliczał niespodziewane zwisy. Na dodatek zwisy te były tak rzadkie bo zdarzały się mniej więcej raz na tydzień lub nawet na 2 tygodnie najczęściej przy oglądaniu filmów na youtube czy też w grach 3d. Dochodziło do zapętlenia dźwięku. W każdym z tych przypadków dźwięk zapętlał się w karabin maszynowy i nie pomagało nic innego jak reset. Dodam, że mogłem jechać na OCCT przez pół dnia i nie było żadnych ubocznych efektów.