Pan kotek był chory i ...

Data: 2011-06-04 03:42:52
Autor: cirrus
Pan kotek był chory i ...
# Cały świat mnie zna, jestem generał Ratko Mladić - mówił na sali rozpraw. Jeden z największych zbrodniarzy w historii powojennej Europy nie chciał wysłuchać pełnego aktu oskarżenia, więc sędzia odczytał mu jego skrót.
- Jestem bardzo chory. Zażywam wiele lekarstw - mówił w piątek rano Mladić holenderskiemu sędziemu Alfonsowi Oriemu, który wraz z sędziami z Niemiec i RPA prowadzi jego proces przed Międzynarodowym Trybunałem Karnym dla b. Jugosławii w Hadze.
Pierwszą rozprawę oskarżanego o ludobójstwo, zbrodnie wojenne i zbrodnie przeciwko ludzkości byłego dowódcę wojsk serbskich w Bośni transmitowało kilkadziesiąt telewizji. Na ławie oskarżonych zasiadł stary człowiek ledwie przypominający dziarskiego generała, którego świat dobrze zapamiętał z telewizyjnych relacji z wojny w Bośni.
- To mnie zaskoczyło. Sądziłem, że nie uzna Trybunału i zacznie go lżyć. Może jest ciągle w szoku i nie dowierza, że jednak został pojmany i postawiony przed sądem? - zastanawia się Mark Ellis, dawny doradca haskiego Trybunału, dziś szef Międzynarodowego Stowarzyszenia Prawników.
Taką taktykę wybrało wielu zbrodniarzy z czasów wojny domowej w b. Jugosławii, m.in. były serbski prezydent Slobodan Miloszević (zmarł w Hadze podczas procesu w 2006 r.) czy Radovan Karadżić, przywódca bośniackich Serbów i zwierzchnik Mladicia. Ten ostatni jest sądzony w Hadze od 2008 r., a jego proces powoli posuwa się do przodu.
Orie zaczął więc czytać streszczenie aktu. Prokurator Serge Brammertz zarzuca Mladiciowi, że razem z Karadżiciem we wczesnych latach 90. założyli w Bośni organizację przestępczą, której celem było wygnanie z kraju muzułmanów i Chorwatów. Mladić nerwowo kręcił głową, gdy sędzia wymieniał miejscowości, gdzie z jego rozkazu Serbowie prowadzili czystki etniczne, mordowali i gwałcili. Wzburzenie na twarzy oskarżonego widać było też, gdy padła nazwa Srebrenica - w tym mieście w południowo-zachodniej Bośni na rozkaz Mladicia wymordowano 8 tys. muzułmańskich mężczyzn i chłopców.
- To potworne zarzuty. Nigdy nie słyszałem o tych strasznych rzeczach, o których mowa w akcie oskarżenia. Nie zabijałem Chorwatów, tylko broniłem mojego kraju - oświadczył. #
Ze strony:
http://tiny.pl/hffxb
..... na dodatek nie mył uszu.
--